Genieten tijdens muzikaal blijspel n Kleintje in de PZC PZC Even invullen en opsturen. Handel wint van Scarlatti bij concert Combattimento Consort Amsterdam Joop ter Heulaf en toe vertederend kunst cultuur Spannend werk tijdens concert seriële muziek De grootste veroorzaker van slechtziendheid en blindheid is diabetes GE.EF VOOR DIABETES GIRO 5766 MIDDFXBURG, Minitheater Joop ter Heul', van Cissy van Marx- veldl, door Het Middelburgs Thea ter, met o.a Ploneke Schohsz, ['eter Boot, Pim Lokerae, Ans Schilders en Ronald Mondeel Kostuums van o.a Sitah Lampert. decor van Gerard van der Bliek Bewerking en regie van Carla Schroot. door Willem Nijssen Di' boeken van Joop ter Heul heb ik - ik /.al het maar eer lijk bekennen - nooit gelezen. Ik was per slot van rekening een jongen, destijds. Van mijn zus sen herinner ik me wel vaag, dat zeer enkele gelezen hebben. Dat MIDDELBURG. Kloveniersdoelen Xenakia Ensemble onder leiding Lorre lApin Trytten met werken van Babbitt, San, Goeyvaerts en Pous- teur door Douwe Eisenqa Voo r de t weede a ch te ree n vol - gende zaterdag stond het concert van Nieuwe Muziek in het teken van het serialisme. Ook nu weer werd er uitstekend gemusiceerd. Het Xcnakis En semble bestaat uit louter top- musiei. Twee composities over stegen de abstracte strengheid van het serialisme en haalden daarmee een moeizaam star tend concert uit het slop. Rond het midden van de vorige eeuw probeerden componisten het componeren nieuw leven in te blazen. Waar Schönberg de twaalf tonen van onze toonlad der in reeksen organiseerde, waar Messiaen dat vervolgens deed met verschillende lengtes en volumes van noten, daar gin gen de Herialisten rond de jaren vijftig een stap verder Alle ele menten waar muziek uit bestaat werden in series geordend en de aldus verkregen abstracte reek sen vormden de basis voor nieu we composities Zeer strikt toe gepast werkt het voor geen meter In consequent doorge voerde seriële muziek zijn alle muzikale gebeurtenissen volko men genivelleerd De twee composities voor de )auze waren daar goede voor titelden van. In Composition for four instrumentis van <le Ameri kaan Milton Babbitt staan bijvoorbeeld in de eerste acht maten maar liefst dertien dyna- miektekens genoteerd. Tbch kent het geheel geen grote dyna mische bogen. De componist Herman van San mag dan vol gens de programmatoelichting in zijn Sneden radicaal hebben gebroken met de seriële schrijf- het iets bij zc losmaakte, heb ik nooit gemerkt. Maar wij hadden dan ook geen tv in die dagen, en de tv-bewerking uit de jaren zestig is voor mijn generatie waarschijnlijk van meer belang dan de boeken die nog stammen uit de jaren twintig. Bij Het Middelburgs Theater is nu een 'blijspel met liedjes' ge maakt naar die roemruchte Joop ter Heul-reeks Het is een 'blijspel met liedjes' geworden, de favoriete term van Annie M.G. Schmidt die zij prefereer de boven 'musical'. En inder daad is deze 'Joop ter Heul' geen musical, daarvoor is hij te klein van opzet. Een blijspel is het wijze door het gebruik van com plexe wiskundige technieken, het leverde weinig op. In deze muziek lijkt de abstraeti geen middel, maar veel meer een ge heiligd doel. Na de pauze werd Opus 2 voor dertien instrumenten uit 1951 van de Belg Karei Goeyvaerts aangekondigd als het allereer ste werk uit de muziekgeschie denis waarin alles, maar dan ook alles serieel was geordend Dat bleek gelukkig niet waar De compositie bestaat voor een groot deel uit portamento ge speelde, elkaar soms overlap pende noten van verschillende lengte In de verdeling van die noten over de musici maakt Goeyvaerts echter keuzes die niets met serialisme te maken hebben. Hij laat bijvoorbeeld de houtblazers als paren optreden, evenals de strijkers. Het laagste én hoogste instrument van het ensemble, de contrabas en de piccolo moeten het daarentegen alleen doen. De piano zwijgt als enige minuten lang om dan pas in hel spel betrokken te worden. Dit zijn allemaal keuzes die op muzikale gronden worden ge maakt en die zich onttrekken aan de keiharde systematiek van het serialisme. Het zijn vooral deze keuzes die van Opus 2 een spannende compositie maken. Ook in het Quintet a la memoire d'Anton Webern van Henri Pousseur won de muzikaliteit het van de regelgeving, hetgeen een kort maar intrigerend werk opleverde. Dirigente Lorre Lynn Trytten leidde het ensemble met bekwa me maatslag door de diverse werken. Het stuk van Goey vaerts omschreef ze als 'een seri eel werk, maar desondanks een goede compositie' Als je er goed over nadenkt is het een uiterst merkwaardige opmerking van iemand die de hele avond seriële stukken staal te dirigeren wel. in die zin dat er weinig op zienbarends of tragisch gebeurt en er af en toe wel inderdaad iets te lachen valt, soms een beetje vertederd. Is het omdat ik nog altijd te veel 'een jongen' ben of is het iets algemener wéér, wan neer ik zeg dat de anekdotische voorvallen die uit 'Joop ter Heul' gekozen zijn, niet erg spannend zijn. De club van meisjes (de Jopopienokiko-club wordt voorgesteld, en verder draait het om de verloving van Joops nauwelijks uitstaanbare zus Julie met Joops leraar Dr, Schmidt, een jaartje later ge volgd door Joops eigen verlo ving. Een hoop gedoe om ver liefdheiden jaloezie, dat is alles. Zo wee en 'rosé', dat ik - als dót verliefd zijn is - nauwelijks meer verliefd durf te zijn. Het verhaal is dus van geen be lang. behalve dan voor hen - en hoeveel zijn dat er eigenlijk? - die nog weemoedige herinne ringen hebben aan die Joop ter Heul-tijd. Maar er zijn andere dingen te genieten. Twee dingen vallen op: de liedjes en de kle ding. Drie eigenlijk, want ook de hoofdrol is bijzonder. Het valt niet mee om zulke opge wonden en licht ontvlambare jaren-twintig-pubers te spelen. Toch lukt dat de cast van Het Middelburgs Theater heel aar dig, zeker Barbara Kouwijzer als Pop en Liesbet Mallekoote als Kit Maar het allermooist - eigenlijk zonder een moment te verslap pen - is Ploneke Scholtsz in de hoofdrol als Joop. Als ik dat ja ren-twintig-woord één keer mag gebruiken ze is 'guitig'van begin tot eind. beweeglijk, sterk in lichaamstaal (mimiek) en perfect in die typische Joop mengeling van ernstig en vrolijk tegelijkertijd. Alleen al die J)op-creatie is de moeite waard. Nu dan de liedjes. Het zijn er niet zoveel, negen in totaal, maar ze zijn allemaal leuk, som mige bijzonder leuk: 'Het tele foonlied' bijvoorbeeld, met het aanstekelijke 'Ru. Ru. Ru'-re- frein. Goede teksten (Marianne Minnaard), lekkere muziek (Pe ter Adrinansè, arrangementen van Peter Westerhuis). En cho reografisch weliswaar sober, maar toch aangenaam om naar te kijken. Tot slot de kostume ring. Een lust voor het oog. De jaren twintig herleven daar op het toneel, met malle hoedies, typische jurkjes (die eigenlijk japonnen genoemd horen te worden), keung geplooide broe ken en glimmende schoenen. Dat alles tegen een decor, dat deze keer niet zo bi jzonder spec taculair of gewaagd is, maar wel erg feestelijk. Je kunt je voor stellen dat zo'n Joop ter Heul- project een hoop samenwer- kingsplezier en creativiteit heeft losgemaakt, en dat proefje ook wel aan de voorstelling. 'Joop ter Heul' ts nog regelmatig - o.a. 21.28 en 29 (matinee) oktober en 4 november - teeien in het Minithca- terin Middelburg Roemenen spelen loepzuiver en onsentimenteel MIDDELBURG, foyer Concertzaal Ad Libitum Kwartet Adrian Bert. seu en Serban Mereuta, viool, Bog. dan Bisoc, altviool en Philip Pap^ cello) in werken van Hugo Wolf. Ge. roges Enenscu en Franz Schuben door Kees Cijsouw De tienjarige stichting Ka. mermuziek Zeeland had voor een jubileumcadeautje aan muziekliefhebbers attent inge- haakt op de aanwezigheid van het Roemeense Ad Libtum Kwartet, deze maand in Neder land voor een toernee van veer tien optredens. Men wist het en semble zaterdagavond naar Middelburg te halen. Haarwas te constateren dat de vier musi ci, individueel voortreffelijke professionals, gezamenlijk tot naadloos samenspel kwamen en dwingend musiceerden zonder aan het uiterste sprankje bezie ling toe te komen. Het valt te begrijpen, dat de Roemenen van huis een export artikel wilden meenemen. De keuze daarvoor was gevallen op het tweede strijkkwartet uü opus 22 van Enescu (1881-1955 over de landsgrenzen vooral bekend als componist van Roe meense rapsodieën. Het is een van zijn latere werken (1951) en bleek muziek, die pendelde tus sen reflectief en smachtend, ge- kruid was met aan de volksmu ziek ontleende passages, maai die - wat mij betreft - het kaliber miste van de strijkkwartetten van zijn tijdgenoot Béla Bartók. Tussen de schuimende opening van het programma in de vorra van Wolfs Italiaanse serenade en de dramatische lading van Schuberts kwartet Derlbdund das Madchen viel Enescu een beetje weg - met hoeveel inzet en vakmanschap het Ad Libi tum ook een pleidooi voor zijn muziek voerden. Al in het tintelende begin van Wolfs serenade viel het vermo gen van de Roemenen op om loepzuiver zacht te spelen, een kwaliteit die ook in Enescu trof. B i jzonder effectief echter kwam het tot zijn recht in de eerste twee delen van Schuberts veer tiende strijkkwartet: in het eer ste deel zette men er de dynami sche contrasten mee aan, in d« aangrijpende variaties over het lied waaraan het werk zijn naam ontleent, zorgden die ge fluisterde frasen als het ware vanzelf voor voldoende expres sie. Je kunt je bij Schubert een romantischer benadering voor stellen dan de in wezen zakelij ke aanpak, die het Ad Libitum Kwartet bood. Maar effectief vond ik hun onsentimentele vertolking wel. Op het langdurige applaus rea geerden de Roemenen met een ongewone, maar substantiële toegift: de beroemde Cavatine uit Beethovens strijkkwartet opus 130. Wat Schuberts en Beethovens kwartet gemeen hebben is dat er veel échter de noten staat. En waar de onsentimentele aanpak van het Ad Libitum Kwartet bij Schubert nog wel werkte, schoot ze in mijn beleving bij Beethoven tekort. Ze maakte dat de Cavatine vlakker klonk dan me lief was. maandag 16 oktober 2000 MIDDELBURG, Concertzaal Combattimento Consort onder lei ding van Jan Willem de Vriend met medewerking wan Machteld Bau- mans, sopraan en Bernard Loo- nen. tenor met werken van A. Scarlatti en Handel door Ellengard Jense Alessandro Scarlatti en de invloed van Italië op Han del: zo zou kort samengevat het onderwerp kunnen luiden van het programa dat het Combattimento Consort Am sterdam zondagmiddag bracht in Middelburg. De jonge Handel vertrok, na een periode in Hamburg, voor een drie jaar durende reis naar [tallfi Daar maakte hij niet alleen kennis met het werk van vader Alessandro en zoon Domenico Scarlatti, maar leerde hij in Rome mik de concerti grossi van Corelli kennen. Jaren la ter, toen hij zich al lang in En geland had gevestigd, vonden deze ervaringen hun weerslag in het componeren van de twaalf Concerti Grossi opus 6, eigenlijk 'Grand Concertos' genoemd. De opening van het program ma bestond eveneens uit een instrumentaal werk, namelijk de tweede Sinfonia van Scar latti. Het orkest, spelend op 'moder ne* instrumenten en dus ook in hoge stemming, werd hierin bijgestaan door de solisten Po Lindeke, trompet en Thera de Clerck. blokfluit Het oratorium Humanitö e Lucifero van Scarlatti vormde echter de hoofdmoot van het programma. Twee solisten be zingen de strijd tussen hemel en hel, waarbij de verheerlij king van Maria staat tegen over de. uiteraard het derspit delvende, Lucifer Ondanks de titel oratorium, voldoende stof voor een werk met dramatische lading, en in dat opzicht was de keuze van sopraan Machteld Baumans en tenor Bernard Loonen ze ker een goede. Haar grote be trokkenheid en partijvastheid dwongen respect af, maar haar heftige vibrato en enigszins scherpe stem dreigden op den duur wat vermoeiend over te komen. Ook Bernard Loonen ging vol ledig op in zijn 'rol', ondanks het feit dat dit concert ook 's morgens al in Roosendaal was uitgevoerd. Wellicht dat daar enkele uitschieters aan te wij ten waren? Hoewel zijn aan deel grote betrokkenheid ver eiste, lag ook hier het gevaar van een zekere overdosis aan enthousiasme op de loer. De strijkers, voortreffelijk bij gestaan door de eerste solisten De Clerck en Lindeke, musi ceerden aanstekelijk, hoewel de onderlinge zuiverheid niet altijd volmaakt was en er ook wel eens uitglijders waren. Klavecinist Pieter Dirksen kweet zich zeer betrouwbaar, en nergens opdringerig, van zijn begeleidende dan wel lei dende rol. Toch was voor mij niet Scar latti, maar Höndel het hoogte punt van dit concert. Het tweede Concerto, in F grote terts, werd uitgevoerd door al leen de strijkers met klavecim bel. Stond dit stuk eerder op het programma en klonk het daar door gerijpter? In de vier delen liet men zich van zijn beste kant horen. Een mooie, volle klank en hechter samenspel deden hier de oren spitsen. Volgens de toelichting van De Vriend kwamen de Londena- ren soms meer voor de instru mentele intermezzi dan voor de opera's van Höndel. Dit programma overziende (Hön del zat tussen beide delen van het oratorium in)vraag ik mij af of oude tijden soms toch herleven. Herinner mij zoals ik was, maar niet in mijn sombere dagen Herinner mij zoals ik vt'üs. in de stralende zon Hoe ik was toen ik alles nog kon Bedroefd delen wij u mede dat. na alle liefde en zorgen die wij van haar mochten ontvangen, plot seling van ons is heengegaan mijn lieve partner, on ze lieve moeder, schoonmoeder, oma en schoonzus FRIDA l.EONIE DE SME1 levensgezellin van Augustinus Walkicrs eerder weduwe van Syhain Maric Buijssc 17 V 1958 t IS 10-2000 llzcndijkc Terneuzen Sas van Gent Guust Walkicrs Wcstdorpc Resi en Frank Daclinan-Buijssc Carl Martin*.- Wcstdorpc Petrus Walkicrs Sas van Gent. 15 oktober 2000 Amaliastraat 9. 4551 HP Dc plechtige uitvaartdienst, waarna begrafenis, zal plaatshebben op donderdag 19 oktober om 10 00 uur in de parochiekerk van dc Heilige Maria He melvaart te Sas van Gent. Samenkomst aan bovengenoemde kerk. F.r is gelegenheid om de familie te condoleren, na afloop van de begrafenis, in dc aula van dc begraaf plaats 'St. lans Schorre' te Sas van Gent. Zij die geen rouwbrief hebben ontvangen, gelieven deze aankondiging als zodanig te beschouwen. tV Is stil en toch is er muziek die niet gespeeld de harten warmt de oren streelt en ons onzegbaar lief omarmt Bedroefd, doch ook dankbaar dat een verder lijden haar bespaard is gebleven, geven wij u kennis dat toch nog onverwacht, zacht cn kalm. van ons is heengegaan onze lieve moeder, oma. overgrootoma en zus MARIA LOUISA KINDT weduwe van Petrus Franciscus dc Maaijcr in de leeftijd van bijna 79 jaar. Terneuzen: Mady en Kees Meeuscn-Guinau Terneuzen .Nancy en Rene lochem, Meike, Erben Eindhoven: lörgen cn Natascha Sas van Gent, 14 oktober 2000 Correspondentieadres: Churchill laan 922. 4532 |G Terneuzen. De uitvaartdienst zal plaatsvinden op woensdag 18 oktober om 10.00 uur in de parochiekerk van de H Maria Hemelvaart te Sas van Gent. waarna dc begrafenis volgt op de begraafplaats aldaar. Moeder is opgebaard in het rouw centrum Terneu zen'. Rooscveltlaan t> Gelegenheid tot afscheid nemen maandag van 19.00 tot 19.50 uur Na dc begrafenis is er gelegenheid tot persoonlijk condoleren in dc aula van de begraafplaats. Wilt u, indien u geen kennisgeving heeft ontvan gen. deze aankondiging als zodanig beschouwen. AI het werk in je leven Al je zorgen en verdriet Daar was je tegen opgewassen Maar je ziek zijn ontnam je alle kracht Moeder lief rust nu maar zacht Bedroefd delen wij u mede dat. na een zorgzaam leven voor ons allen, van ons is heengegaan onze lieve moeder, schoonmoeder en oma BERTHA DIFRX weduwe van Constantinus lohannes Gccrnaert in de leeftijd van 83 jaar. Breskens: Emmie en Dirk Erik en Conchita Breskens: Breskens: Marie en lohan Ronnie en Carina joke Breskens. 14 oktober 2000 Correspondentieadres: V M. de Kruiter-Geernaert, Ringlaan 7. 4511 HD Breskens. Gelegenheid tot al scheid nemen op dinsdag 17 ok tober van 19,00-19.30 uur in het mortuarium van het Antonius Ziekenhuis te Oostburg. Dc plechtige Uitvaartdienst, waarvoor u wordt uit genodigd, zal gehouden worden op woensdag 18 oktober om 10.50 uur in dc R K Kerk te Slijk- pluai. waarna de begrafenis zal plaatsvinden op de R.-K. begraafplaats aldaar Na de begrafenis is er gelegenheid de familie te condoleren in 't W apen van Breskens'. Grote Kade 33 te Breskens. Samenkomst aan dc Kerk. Zij die geen rouwkaart hebben ontvangen, gelieven deze aankondiging als zodanig tc beschouwen. Dit is een van de mogelijke gevolgen van diabetes (suikerziekte). Hart- en vaatziekten en minder goed werkende nieren zijn andere complicaties. Onderzoek moet een oplossing brengen voor diabetes en bijkomende complicaties. Geef dit onderzoek dat extra zetje in de rug. Diabetes Fonds Nederland Amersfoort. Tel: (033) 46 22 055. Heel simpel. Als particulier kunt u zo invullen wat u te koop aanbiedt, 'n Wandelwagcn, 'n naaimachine, 'n bureau of misschien wel een auto. Het enige wat u daarna moet doen is de ze advertentie uitknippen en zonder postzegel opsturen aan: Advertentie-afdeling PZC, Antwoordnummer 123,4380 VB Missingen. Fu 0118-470100 De accept-girokaan knjgt u dan later vanzelf thuis. Maar u kunt deze tekst ook afgeven bij één van dc kantoren N EIK VAKJE KOMT EEN LETTER LETTERTEKEN Of EEN SPATIE* 1966 H0Ktr»g«lfn«r/2,» Plaatsingadatum: BRIEVEN ONDER NUMMER 7.66 EXTRA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 36