PZC Genieten tijdens muzikaal blijspel 11 Kleintje in de PZC Even invullen en opsturen. 10 Handel wint van Scarlatti bij concert Combattimento Consort Amsterdam 'Joop ter Heulaf en toe vertederend kunst cultuur Spannend werk tijdens concert seriële muziek De grootste veroorzaker van slechtziendheid en blindheid is diabetes GE.EF VOOR DIABETES GIRO 5766 maandag 16 oktober 2000 MIDDELBURG. Minithcater Joop ter Heul', van Cissy van Marx- veldt, door Het Middelburgs Thea ter, met o.a. Ploneke Scholtsz, Peter Boot, Pim Lokerte, Ans Schilders en Ronald Mondeel. Kostuums van o.a Sttah Lamperl, decor van Gerard van der Bliek. Bewerking en regie van Carta Schroot door Willum Nijsson De horken van Joop ter Heul heb ik - ik /.al het maar eer lijk bekennen - nooit gelezen. Ik was per slot van rekening een jongen, destijds. Van mijn zus sen herinner ik me wel vaag, dat ze er enkele gelezen hebben. Dat bet iets bij ze losmaakte, heb ik nooit gemerkt. Maar wij hadden dan ook geen tv in die dagen, en de tv-hewerking uit de jaren zestig is voor mijn generatic waarschijnlijk van meer belang dan de boeken die nog stammen uit de jaren twintig. Bi) Het Middelburgs Theater is nu een 'blijspel met liedjes' ge maakt naar die roemruchte Joop ter Heul-reeks Het is een 'blijspel met liedjes' geworden, de favoriete term van Annie M.G. Schmidt die zij prefereer de boven 'musical'. En inder daad is deze 'Joop ter Heul' geen musical, daarvoor is hij te klein van opzet. Een blijspel is het MIDDELBURG. Kloveniersdoelen Xenakis Ensemble onder letding Ixirrc Ijynn Trytten met werken van Babbitt, San. Goeyvaerts en Pous- seur door Douwc I isenya Voor de tweede achtereenvol gende zaterdag stond bet concert van Nieuwe Muziek in het teken van het serialisme. Ook nu weer werd er uitstekend gemusiceerd. Het Xenakis En semble bestaat uit louter top- musici. Twee composities over stegen de abstracte strengheid van het serialisme en haalden daarmee een moeizaam star tend concert uit het slop. Rond hel midden van de vorige eeuw probeerden componisten het componeren nieuw leven in te blazen. Waar Schönberg de twaalf tonen van onze toonlad der in reeksen organiseerde, waar Messiaen dat vervolgens deed met verschillende lengtes en volumes van noten, daar gin gen de serial laten rond de jaren vijftig een Stap verder. Alk* ele menten waar muziek uit bestaat weitien in series geordend en de aldus verkregen abstracte reek sen vormden de basis voor nieu we composities. Zeer strikt toe gepast werkt het voor geen meter In consequent doorge voerde seriële muziek zijn alle muzikale gebeurtenissen volko men genivelleerd. De twee composities voor de pauze waren daar goede voor beelden vun. In Composition for four instruments van de Ameri kaan Milton Babbitt staan bijvoorbeeld in de eerste acht maten maar liefst dertien dyna- miek tekens genoteerd. Toch kent het geheel geen grote dyna mische bogen. De componist Herman van San mag dan vol gens de programmatoelichting in zijn Sneden radicaal hebben gebroken met de seriële schrijf wijze door het gebruik van com plexe wiskundige technieken, het leverde weinig op. In deze muziek lijkt de abstract! geen middel, maar veel meer een ge heiligd doel. Na de pauze werd Optus 2 voor dertien instrumenten uit 1951 van de Belg Karei Goeyvaerts aangekondigd als het allereer ste werk uit de muziekgeschie denis waarin alles, maar dan ook alles serieel was geordend Dat bleek gelukkig niet waar De compositie bestaat voor een groot deel uit portamento ge speelde, elkaar soms overlap pende noten van verschillende lengte. In de verdeling van die noten over de musici maakt Goeyvaerts echter keuzes die niets met serialisme te maken hebben. Hij laat bijvoorbeeld de houtblazers als paren optreden, evenals de strijkers. Het laagste én hoogste instrument van het ensemble, de contrabas en de piccolo moeten het daarentegen alleen doen. De piano zwijgt als enige minuten lang om dan pas in het spel betrokken te worden. Dit zijn allemaal keuzes die op muzikale gronden worden ge maakt en die zich onttrekken aan de keiharde systematiek van het serialisme Het zijn vooral deze keuzes die van Opus 2 een spannende compositie maken. Ook in het Quintet a la memoire d'Anton Webem van Henri Pousseur won de muzikaliteit het van de regelgeving, betgeen een kort maar intrigerend werk opleverde Dirigente Lorre Lynn Trytten leidde het ensemble met bekwa me maatslag door de diverse werken. Het stuk van Goey vaerts omschreef ze als 'een seri - eel werk, maar desondanks een goede compositie' Als jeergoed over nadenkt is het een uiterst merkwaardige opmerking van iemand die de hele avond seriële stukken staat te dirigeren. wel. in die zin dat er weinig op zienbarends of tragisch gebeurt en er af en toe wel inderdaad iets te lachen valt, soms een beetje vertederd Is het omdat ik nog altijd te veel 'een jongen' ben of is het iets algemener wóór, wan neer ik zeg dat de anekdotische voorvallen die uit 'Joop ter Heul' gekozen zijn, niet erg spannend zijn. De club van meisjes (de Jopopienokiko-club wordt voorgesteld, en verder draait het om de verloving van Joops nauwelijks uitstaanbare zus Julie met Joops leraar Dr. Schmidt, een jaartje later ge volgd door Joops eigen verlo ving. Een hoop gedoe om ver liefdheid en jaloezie, dat is alles Zo wee en 'rose', dat ik - als dót verliefd zijn is - nauwelijks meer verliefd durf te zijn. Het verhaal is dus van geen be lang, behalve dan voor hen - en hoeveel zijn dat er eigenlijk? - die nog weemoedige herinne ringen hebben aan die Joop ter Heul-tijd. Maar er zijn andere dingen te genieten. Twee dingen vallen op: de liedjes en de kle ding. Drie eigenlijk, want ook de hoofdrol is bijzonder. Het valt niet mee om zulke opge wonden en licht ontvlambare jaren-twintig-pubers te spelen. Toch lukt dat de cast van Het Middelburgs Theater heel aar dig. zeker Barbara Kou wijzer als Pop en Liesbet Mallekoote als Kit Maar het allermooist - eigenlijk zonder een moment te verslap pen - is Ploneke Scholtsz in de hoofdrol als Joop. Als ik dat ja ren-twintig-woord één keer mag gebruiken: zeis 'guitig'van begin tot eind, beweeglijk, sterk in lichaamstaal (mimiek) en perfect in die typische Joop mengeling van ernstig en vrolijk tegelijkertijd. Alleen al die Joop-creatie is de moeite waard. Nu dan de liedjes. Het zijn er niet zoveel, negen in totaal, maar ze zijn allemaal leuk, som mige bijzonder leuk: 'Het tele foonlied' bijvoorbeeld, met het aanstekelijke 'Ru, Ru. Ru'-re- frein. Goede teksten (Marianne Minnaard), lekkere muziek (Pe ter Adriaans?, arrangementen van Peter WesterhuisV En cho reografisch weliswaar sober, maar toch aangenaam om naar te kijken. Tot slot de kostume ring. Een lust voor het oog. De jaren twintig herleven daar op het toneel, met malle hoedjes, typische jurkjes (die eigenlijk japonnen genoemd horen te worden), keurig geplooide broe ken en glimmende schoenen. Dat alles tegen een decor, dat deze keer niet zo bijzonder spec taculair of gewaagd is, maar wel erg feestelijk. Je kunt je voor stellen dat zo'n Joop ter Heul- project een hoop sa men we r- kingsplezier en creativiteit heeft losgemaakt, en dat proef je ook wel aan de voorstelling. 'Joop ter Heul' is nog regelmatig o.a 21,28en 29 (matinee) oktober en 4 november - te zien in het Mmithea- ter in Middelburg Het Combattimento Consort Amsterdam MIDDELBURG. Concertzaal Combattimento Consort onder lei ding van Jan Willem de Vriend met medewerking van Machteld Bau- mans, sopraan en Bernard bon nen, tenor met werken uan A. Scarlatti en Hündel door Ellengard Jense Alessandro Scarlatti en de invloed van Italië op Han del: zo zou kort samengevat het onderwerp kunnen luiden van het programa dat het Combattimento Consort Am sterdam zondagmiddag bracht in Middelburg. De jonge Hündel vertrok, na een periode in Hamburg, voor een drie jaar durende reis naar Italië Daar maakte hij niet alleen kennis mot het werk van vader Alessandro en zoon Domenico Scarlatti, maar leerde hij in Rome ook de concert! grossi van Corelli kennen. Jaren la ter, toen hij zich al lang in En geland had gevestigd, vonden deze ervaringen hun weerslag in het componeren van de twaalf Concerti Grossi opus 6, eigenlijk 'Grand Concertos' genoemd. De opening van het program ma bestond eveneens uit een instrumentaal werk, namelijk de tweede Sinfonia van Scar latti. Het orkest, spelend op 'moder ne' instrumenten en dus ook in hoge stemming, werd hierin bijgestaan door de solisten Po Lindeke, trompet en Thera de Clerck, blokfluit Het oratorium Humanitè e Lucifero van Scarlatti vormde echter de hoofdmoot van het programma. Twee solisten be zingen de strijd tussen hemel en hel, waarbij de verheerlij king van Maria staat tegen over de. uiteraard het derspit delvende, Lucifer Ondanks de titel oratorium, voldoende stof voor een werk met dramatische lading, en in dat opzicht was de keuze van sopraan Machteld Baumans en tenor Bernard Loonen ze ker een goede. Haar grote be trokkenheid en partij vastheid dwongen respect af. maar haar heftige vibrato en enigszins scherpe stem dreigden op den duur wat vermoeiend over te komen. Ook Bernard Loonen ging vol ledig op in zijn 'rol', ondanks het feit dat dit concert ook 's morgens al in Roosendaal was uitgevoerd. Wellicht dat daar enkele uitschieters aan te wij ten waren? Hoewel zijn aan deel grote betrokkenheid ver eiste, lag ook hier het gevaar van een zekere overdosis aan enthousiasme op de loer. De strijkers, voortreffelijk bij gestaan door de eerste solisten De Clerck en Lindeke, musi ceerden aanstekelijk, hoewel de onderlinge zuiverheid niet altijd volmaakt was en er ook wel eens uitglijders waren. Klavecinist Pieter Dirksen kweet zich zeer betrouwbaar, en nergens opdringerig, van zijn begeleidende dan wel lei dende rol. Toch was voor mij niet Scar latti, maar Handel het hoogte punt van dit concert. Het tweede Concerto, in F grote terts, werd uitgevoerd door al leen de strijkers met klavecim bel. Stond dit stuk eerder op het programma en klonk het daar door gerijpter? In de vier delen liet men zich van zijn beste kant horen. Een mooie, volle klank en hechter samenspel deden hier de oren spitsen. Volgens de toelichting van De Vriend kwamen de Londena- ren soms meer voor de instru mentele intermezzi dan voor de opera's van Handel, Dit programma overziende (Hün del zat tussen beide delen van het oratorium in)vraag ik mij af of oude tijden soms toch herleven. Roemenen spelen loepzuiver en onsentimenteel MIDDELBURG. foyer Concertzaal Ad Libitum Kwartet (Adrian Bert- scu en Serban Mereutd, viool. Bogj dan Bisoc, altviool en Philip Papa, celloin werken van Hugo Wolf Gt- I roges Enenscu en Franz Schubert door Kees Cijsouw De tienjarige stichting Ka mermuziek Zeeland had voor een jubileumcadeautje aan muziekliefhebbers attent inge haakt op de aanwezigheid van het Roemeense Ad Libtum Kwartet, deze maand in Neder land voor een toernee van veer- j tien optredens. Men wist het en semble zaterdagavond naar Middelburg te halen. Daar was te constateren dat de vier musi ci, individueel voortreffelijke professionals, gezamenlijk tot naadloos samenspel kwamen en dwingend musiceerden zonder aan het uiterste sprankje bezie- ling toe te komen. Het valt te begrijpen, dat de Roemenen van huis een export- I artikel wilden meenemen. De keuze daarvoor was gevallen op het tweede strijkkwartet uit opus 22 van Enescu (1881-1955 over de landsgrenzen vooral bekend als componist van Roe meense rapsodieën. Het is een van zijn latere werken (195Den bleek muziek, die pendelde tus sen reflectief en smachtend, ge kruid was met aan de volksmu ziek ontleende passages, maar die - wat mij betreft - het kaliber miste van de strijkkwartetten van zijn tijdgenoot Béla Bartók. Tussen de schuimende opening van het programma in de vorm van Wolfs Italiaanse serenade en de dramatische lading van Schuberts kwartet Der Tod und das Müdchen viel Enescu een beetje weg - met hoeveel inzet en vakmanschap het Ad Libi tum ook een pleidooi voor zijn muziek voerden. Al in het tintelende begin van i Wolfs serenade viel het vermo gen van de Roemenen op om loepzuiver zacht te spelen, een kwaliteit die ook in Enescu trof I Bijzonder effectief echter kwam het tot zijn recht in de eerste I twee delen van Schuberts veer- I tiende strijkkwartet: in het eer- I ste deel zette men er de dynami sche contrasten mee aan, in de 1 aangrijpende variaties over het lied waaraan het werk zijn naam ontleent, zorgden die ge fluisterde frasen als het ware vanzelf voor voldoende expres sie. Je kunt je bij Schubert een romantischer benadering voor stellen dan de in wezen zakelij- ke aanpak, die het Ad Libitum Kwartet bood. Maar effectief i vond ik hun onsentimentele vertolking wel. Op het langdurige applaus rea- geerden de Roemenen met een I ongewone, maar substantiële toegift: de beroemde Cavatine uit Beethovens strijkkwartet I opus 130. Wat Schuberts en Beethoveru kwartet gemeen hebben is dat er veel achter de noten staat. En waar de onsentimentele aanpak van het Ad Libitum Kwartel bij Schubert nog wel werkte, schoot ze in mijn beleving bij Beethoven tekort. Ze maakte dat de Cavatine vlakker klonk dan me lief was. t Herinner mij zoals ik u>as. maar niet in mijn sombere dagen Herinner mij zoals ik was. in de stralende zon Hoe ik was toen ik alles nog kon Bedroefd delen wij ti mede dal, na alle liefde en zorgen die wij van haar mochten ontvangen, plot seling van ons is heengegaan mijn lieve partner, on ze lieve moeder, schoonmoeder, oma en schoonzus l KID I I ONIi 1)1 SM! I levensgezellin van Augustinus Walkiers eerder weduwe van S>lvain Marie Buijssc 17-V1938 t 15-10 2000 Ijzendijkc Tcmeuzcn Sas van Gent: Guust Walkiers Westdorpe Resi en l:rank Daclman-Buijssc Carl Marline Westdorpe Petrus Walkiers Sus van Gent. 15 oktober 2000 Amaliastraat 9.4551 HP De plechtige uitvaartdienst, waarna begrafenis, zal plaatshebben op donderdag 19 oktober om 10.00 uur in de parochiekerk van de Heilige Maria He melvaart ie Sas van Gcni. Samenkomst aan bovengenoemde kerk. I r is gelegenheid om de familie te condoleren, na afloop van de begrafenis, in de aula van de begraaf plaats 'Si lans Schorre' te Sas van Gent. Zij die geen rouwbrief hebben ontvangen, gelieven deze aankondiging als zodanig te beschouwen. +7 Is stil en toch is er muziek die niet gespeeld de harten warmt de oren streelt en ons onzegbaar lief omarmt Bedroefd, doch ook dankbaar dat een verder lijden haar bespaard is gebleven, geven wij u kennis dat toch nog onverwacht, zacht en kalm. van ons is heengegaan onze lieve moeder, oma. overgrootoma en zus MARIA LOUISA KINDT weduwe van Petrus Franciscus de Maaijcr in de leeftijd van bijna 79 jaar. Tcmeuzcn: Mady en Kees Mceusen-Guinau Tcrncuzen: Nancy en Rene Jochem, Make I rben Eindhoven: lürgcn en Natascha Sus van Gent, 14 oktober 2000 Correspondentieadres; Churchilllaan 922. 4532 |G Tcmeuzcn. IX* uitvaartdienst zal plaatsvinden op woensdag 18 oktober om 10 00 uur in de parocnickcrk van de II Maria Hemelvaart te Sas van Gent. waarna de begrafenis volgt op de begraafplaats aldaai Moeder is opgebaard in het rouwccntrum Tcmeu zcn'. Rooscwltlaun b Gelegenheid tot afscheid nemen maandag van 19.00 tot 19.30 uur. Na de begrafenis is er gelegenheid tot persoonlijk condoleren in de aula van de begraafpluuts. Wilt u. indien u geen kennisgeving heeft ontvan gen. deze aankondiging als zodanig beschouwen. '\l liet werk in e leven Al je zorgen en verdriet Haar was je tegen opgewassen Maar je ziek zijn ontnam je alle kracht Moeder lief rust nu maar zacht Bedroefd delen wij u mede dat. na een zorgzaam leven voor ons allen, van ons is heengegaan onze lieve moeder, schoonmoeder en oma BERTHA DIERX weduwe van Constantimis lohanncs Geernaert in de leeftijd van 83 jaar. Brcskens: Breskens Brcskens Emmie en Dirk lirik en Conchitu Marie en |ohan Ronnie en Carina lake Brcskens. 14 oktober 2000 Correspondentieadres: V M. de Kruiter-Geernaert. Ringlaan 7. 4511 HD Brcskens Gelegenheid tot afscheid nemen op dinsdag 17 ok tober van 19.00-19.30 uur in het mortuarium van het Antonius Ziekenhuis te Oostburg. De plechtige Uitvaartdienst, waarvoor u wordt uit genodigd. zal gehouden worden op woensdag 18 oktober om 10.30 uur in de R.-K. Kerk te Slijk- plii.it, waarna de begrafenis zal plaatsvinden op de R.-K. begraafplaats aldaar. Na de begrafenis i* er gelegenheid de familie te condoleren in "t Wapen van Breskens', Grote Kade 33 te Breskens Samenkomst aan de Kerk Zij die geen rouwkaart hebben ontvangen, gelieven deze aankondiging als zodanig te beschouwen. Dit is een van de mogelijke gevolgen van diabetes (suikerziekte). Hart- en vaatziekten en minder goed werkende nieren zijn andere complicaties. Onderzoek moet 'een oplossing brengen voor diabetes en bijkomende complicaties. Geef dit onderzoek dat extra zetje in de rug. Diabetes Fonds Nederland Amersfoort. Tel: (033) 46 22 055. Heel simpel. Als particulier kunt u zo invullen wal u ie koop aanbiedt 'n Wandelwagen. 'n naaimachine, 'n bureau of misschien wel een auto. Het enige wat u daarna moet doen is de ze advertentie uitknippen en zonder postzegel opsturen aan Advertentie-afdeling PZC. \ntwoordnummer 123,4380 VB Vlissingen. Fat 0118-470100 De accept-girokaart krijgt u dan later vanzelf thuis. Maar u kunt deze tekst ook afgeven bij één van de kantoren WEU< VAKJE KOMT EEN LETTER LETTERTEKEN OF EEN SPATIE' 19.65 ƒ2245 25.25 ƒ2805 Plaatsingsdatum. BRIEVEN 0N06R NUMMER 7.85 EXTRA Postcode Plaats Teietoon

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 28