Bestuur N-Beveland onder vuur Provincie zet tunnel Sluiskil gewoon door Tien jaar hamer Werkmieren van de nacht Teleurstelling over zuinigheid minister Julia komt In juni onder de zorgeloos douchen! zeeuwse almanak Feest Onderzoek legt vele pijnpunten in organisatie gemeente bloot zeeland vrijdag 12 mei 2000 door Joost Bosman TERNEUZEN - Teleurgesteld, maar niet verbaasd. Dat is de te neur van de reacties in Zeeuws- Vlaanderen op de uitlatingen die minister Netelenbos woens dagavond deed over de tunnel bij Sluiskil. De minister liet we ten geen stuiver te willen bij dragen aan de aanleg van de tunnel. Voor burgemeester J. Lonink van Sas van Gent kwamen de uitlatingen van Netelenbos niet als een verrassing. Maar hij vindt haar argumentatie niet voldoende. „Ze koppelt haar af wijzing aan de verkeersdrukte op de N61. Dan trekt Zeeuws- Vlaanderen altijd aan het kort ste eind. De wachttijd bij de bruggen is nu eenmaal korter dan bij het eerste het beste stop licht elders in het land. Volgens Lonink ligt de proble matiek breder. „Het kabinet gaat er nog te veel vanuit dat de Westerscheldetunnel een ver binding tussen Zuid-Beveland en Zeeuws-Vlaanderen is. Als het zou erkennen dat de tunnel van bovenregionale en zelfs in ternationale betekenis is, moet het ook begrijpen dat de ont sluiting in Zeeuws-Vlaanderen beter moet worden geregeld." Hij benadrukt dat Netelenbos nog geen officieel standpunt heeft ingenomen. Hij denkt dat als de Westerscheldetunnel wordt geopend, het begrip wel licht alsnog doorbreekt. Ook secretaris W. Saman van de Kring van werkgevers in de Ka naalzone is niet verbaasd. Over 'voortschrijdend inzicht' bij de ministeris hij pessimistisch. Sa- man stelt dat Zeeland door Den Haag wordt achtergesteld. Voor de Kring van werkgevers blijft een bijdrage vanuit het be drijfsleven onbespreekbaar. (Advertentie) Toe aan een Hoog Rendement-ketel? Vraag naar het Nefic Warmte Garantie Plan. Nu met kans op één jaar gratis stoken! Bel 0570 - 67 85 00 |||jJ|| voor de actievoerende' Nefit dealer bij u in de buurt. hJEFST; '1 Het was een prachtfeest dat ter gelegenheid van de huwe lijksvoltrekking van Judith en Rein op touiv gezet was. Het paar, dat te Middelburg al negen jaar het leven deelt, werd na de plechtigheid ten stadhuize rijkelijk bestrooit! met confetti. En met rijst. Waarmee familie en vrienden maar gezegd wilden hebben hoe aardig ze het zouden vin den als de officiële verbinte nis zou leiden tot enige uit breiding van de bevolking. Het dubbele middelpunt van de feestvreugde liet de aan sporing mild glimlachend over zich komen en kroop in de auto die de stoet richting restaurant zou aanvoeren. Op een buitenweggetje liep het bijna fout. De limousine werd tegemoetgereden door een tractor met daarachter een kar vol mest. De boer toonde zich een gentleman en manoeuvreer de zijn spul, achteruitrij dend, naar een uitrit. Vanaf zijn hoge zitplaats zag hij hoe vervolgens een rij glanzende auto's passeerde. En hoorde, niet zonder ver bazing, hoe hij luid werd toe gejuicht. Zich geheel onbewust van het feit dat hij ivas gepromo veerd tot extra vruchtbaar heidsritueel. door Richard Hoving MIDDELBURG - Het is de provincie Zeeland menens met de aanleg van een tunnel onder het Kanaal van Gent naar Terneuzen. Gedepu teerde J.I. Hennekeij (WD, verkeer) verwacht dat het dagelijks provinciebestuur binnenkort geld vrij maakt om een eerste aanzet te geven voor de realisatie. De Statenfractie van de WD vroeg eind vorig jaar nog te vergeefs om een half miljoen gulden te reserveren voor een kanaaltunnel bij Sluiskil. Hennekeij zei donderdag dat hij volgende maand tijdens de voorjaarsconferentie met een voorstel komt om geld uit te trekken voor de tunnel. Om hoeveel geld het gaat, wilde de gedeputeerde niet zeggen. „Dat moeten mijn collega's niet uit de krant vernemen, maar van mij per soonlijk horen." Tijdens de voorjaarsconfe rentie worden de financiële meevallers voor volgend j aar verdeeld. De provincie Zee land heeft een paar miljoen gulden extra te besteden. Een tunnel bij Sluiskil kost tussen de 300 en 450 miljoen gulden. Duur Minister Netelenbos van Verkeer stelde deze week op een PvdA-bijeenkomst in Middelburg dat de proble men rond Sluiskil niet zo groot zijn dat die de aanleg van een dure verbinding rechtvaardigen. De bewinds vrouw voorspelde dat de Re kenkamer, die toeziet op de doelmatigheid van uitgaven door het kabinet, haar op de vingers tikt als het Rijk mee betaalt. Hennekeij vindt de reactie van de minister onbegrijpe lijk. De gedeputeerde zegt dat de kosten wel degelijk te gen de baten opwegen. „De verkeershinder rond de brug over het kanaal kost nu zo veel geld dat de aanleg van een tunnel zich zeker terug verdient." Netelenbos verwierp in Mid delburg het idee om het ren tevoordeel van de NV Wes terscheldetunnel, ongeveer tweehonderd miljoen gul den, in te zetten voor de ka naaltunnel. Hennekeij heeft geen goed woord over voor de opstelling van de PvdA-mi- nister. „Het zou prettig zijn als zij met ons meedenkt in plaats van alleen maar 'nee' te roepen." Voorbarig Het afwijzen van het alterna tieve financieringsplan, dat onder meer wordt gesteund door de directie van de NV Westerscheldetunnel en de gemeente Terneuzen, is vol gens Hennekeij ook voorba rig. Volgens hem wordt er nog verder gestudeerd op deze en andere manieren van finan ciering. Het onderzoeksbureau Price Waterhouse Coopers heeft eerder aangegeven dat het geld voor de tunnel door tol heffing of een verhoging van de onroerende-zaakbelas- ting in de zeven Zeeuws- Vlaamse gemeenten kan worden opgebracht. Gede puteerde Hennekeij ver wacht dat de komende maanden ook nog wel andere creatieve manieren worden bedacht om het benodigde bedrag bij elkaar te krijgen. door Joost Bosman „i en Sheila van Doorsselaer J TERNEUZEN-Het Letse schip Julia wordt 22 juni voor de rechtbank bij opbod verkocht. De rechtbank in Middelburg be- paalde woensdag dat de eige naar van de Julia ruim twee ton aan achterstallige salarissen voor de bemanning direct moet betalen. De rederij heeft echter zijn handen afgetrokken van het schip, waardoor het auto matisch verkocht mag worden. Volgens R. Touwen van de Inter nationale Zeeliedenbond (ITF) was het een dubbeltje op zijn kant. „We konden er in Rotter dam nog net tussenkomen. An ders was het weer weken later geworden. Dit is echt super snel." Wel moet de ITF direct in Nederland, Letland en Amerika adverteren voor de verkoop van het schip. De ITF verwacht dat de Julia tussen de twee en vierenhalve ton kan opleveren. Touwen heeft contact gehad met de Letse ambassade over de kosten van de repatriëring van de bemanning. Volgende week worden twaalf van de zestien Letten per bus teruggebracht. De overige vier blijven achter om het schip, dat inmiddels naar de Goese kade in Terneu zen is overgebracht, te 'bewa ken'. „De ambassade liet weten nog op antwoord uit Riga te wachten. Maar ik vind het niet meer dan normaal dat de rege ring van Letland zorgdraagt voor zijn eigen burgers", zegt Touwen. Hij rekent voor dat de de terugtocht zo'n vijfduizend gulden kost. Naast het huren van een bus moeten er doorreis- visa worden betaald. Touwen: „We hopen het bedrag van de Letse regering terug te krijgen, die moet dat dan maar weer ver halen op de reder." Volgende week bepaalt de kapitein van de Julia wie naar huis kan. Terneuzense horecabezoekers hebben duizend gulden bijeen gebracht, waarvan voedsel, drinkwater, rookwaar en ver zorgingsmiddelen voor de Letse bemanning zal worden gekocht. Apaches trainen in Zeeland door Michelle Koek WISSENKERKE - Als de ge meente Noord-Beveland haar zelfstandigheid wil behouden, moet zij binnen twee jaar orde op zaken hebben gesteld. Zo niet, dan is de gemeente aan het eind van de rit rijp voor een her indeling. Dat is de vernietigende conclu sie van een organisatieonder- I zoek dat donderdag in het ge meentehuis in Wissenkerke aan het voltallige personeel werd gepresenteerd. Volgens het onderzoek, dat het bureau Deloitte Touche Bak kenist heeft uitgevoerdis de ge meente Noord-Beveland stuur loos. Zowel de politieke top als het ambtelijk apparaat blijkt niet in staat de gemeente aan te sturen. De gemeenteraad en het college van B en W stellen on voldoende prioriteiten en voe ren een onduidelijk beleid. Daarnaast lopen de twee elkaar, door een troebele rolverdeling, geregeld voor de voeten. Beperkt gezag De ambtelijke leiding kampt met een beperkt gezag en heeft onvoldoende grip op haar amb tenaren. Medewerkers richten I te vaak hun eigen werkzaamhe den in, waardoor zij langs el kaar heen welken.Ook spreken leidinggevenden werknemers te weinig aan op hun werk en wordt ongewenst gedrag te veel j geaccepteerd. Dit alles heeft tot inefficiëntie en vex-moedelijk I ook verminderde kwaliteit ge leid. Het bureau concludeert: het vermogen om te veranderen en stappen vooruit te zetten is ge- 1 ring. Het politieke bestuur en de j ambtelijke organisatie houden I elka ar gevangen in ongenoegen Er is onvoldoende sprake van een lerende organisatie. Een lichtpuntje is dat de onder- i zoekers een grote betrokken heid van bestuurders en mede werkers bij de gemeente constateerden en ook de wil om orde op zaken te stellen. In haar onderzoek heeft Deloit te Touche Bakkenist de ge meente een aantal aanbevelin gen gedaan, die binnen twee jaar het tij moeten keren. De belangrijkste aanbeveling is dat de gemeente moet afwegen of ze een deel van haar ambtelij - ke taken ook via samenwerking of uitbesteding kan uitvoeren. Om weer structuur in het amb telijk apparaat te krijgen moet de gemeente het aantal afdelin gen binnen haar organisatie te rugbrengen van vier naar twee. In deze afdelingen kunnen alle extern gerichte taken van de ge meente worden ondergebracht. Voor het managementteam moet een ambtelijke gedragsco de worden opgesteld, die regelt hoe de opdrachten van het be stuur worden vertaald naar de ambtelijke organisatie. Maar voor het zo ver is, moet wel eerst de rolverdeling tussen gemeen teraad en college van B en W op korte termijn weer helder en werkbaar worden. Daarvoor moeten de belangrijkste lei dinggevenden leren met elkaar om te gaan. Burgemeester M. L. Everaers kon gisteren nog geen reactie geven op het rapport. Hij zei het uiterst serieus te nemen, maar het eerst in het college te willen bespreken voordat hij een een duidige uitspraak doet. Op de vraag hoe het in Noord-Beve land zo verheeft kunnen komen, antwoordde hij: „De problemen die na de gemeentelijke herin deling in 1995 ontstonden, zijn destijds onderschat. Medio 1995 schreef ik daar al een noti tie over. Er is lange tijd gepro beerd om de problemen intern op te lossen. Omdat dat niet luk te, ligt nu dit externe onderzoek op tafel. De situatie zoals die in het rapport wordt omschreven, verbaast mij niets. Ik heb dit aan zien komen." De gemeente raad en het college geven naar verwachting in juli een oordeel over het rapport. GRIJPSKERKE - Het 300ste squadron van vliegbasis Soes- terberg en het 301ste squadron van vliegbasis Gilze Rijen heb ben de afgelopen dagen een mi litaire oefening gehouden bij Grijpskerke. Twee Apachehelikopters en drie Cougarhelikopters maakten oe- fenvluchten op dinsdagavond tussen zes uur en acht uur en op donderdagmorgen van half ne gen tot een uur. Normaal gesproken wordt er met helikopters geoefend in het i gebied rond de Maas en de Waal. Omdathet 300ste tactische heli- 1 koptersquadron uit Soesterberg in januari op vredesmissie naar Bosnië gaat, werd er deze keer J gekozen voor de regio Grijps kerke. Dit diende om de militai- ren alvast te laten wennen aan ongewone omstandigheden. Het fictieve scenario voor de oe- I fening was dat de vredesmacht I het zuiden van Nederland onder controle had, behalve enkele I verzetshaarden in Zeeland, i In de buurt van Grijpskerke wa- I ren enkele bungalowhuisjes en een woning afgehuurd door 'in- dividuen die het niet eens waren met de komst van de vredes- j macht'. Erkend Het gebied waar het tafereel zich afspeelde is sinds twintig jaar een erkend laagvliegge- J bied. Dat houdt in dat er met he likopters mag worden geoefend onder de hoogte van vijftig me- I ter. Deze konden daardoor hun i doelwit buiten radarbereik on gehinderd naderen en verras- sen. De rust op Walcheren werd uiteindelijk hersteld. 1 Het ministerie van Defensie 1 least sinds enkele jaren veertien Amerikaanse Apachehelikop- ters, twaalf van het type A en twee van het meer geavanceerde type D. Het is de bedoeling dat i de Nederlandse militairen al ii vast wennen aan het vliegen met deze helikopters. In 2003 wor- ,i den er dertig Apachehelicopters aangeschaft. Het Tangent en het Groene Woud in Middelburg zijn drie weken lang 's nachts het domein van wegwerkers; zij plaatsen nieuwe verkeerslichten en brengen nieuw asfalt aan. foto's Dirk-Jan Gjeltema door Johannis Kosten MIDDELBURG - Op een tijd dat de meeste mensen hun bed opzoeken, zijn zij aan het werk. Het ongedierte van de nacht neemt dan bezit van de afgesloten wegen in de binnenstad van Middelburg. Zo ziet Olaf de Pender uit Roosendaal zijn werkzaamheden als slijper van lus sen in het wegdek voor het plaatsen van verkeerslichten. „We werken van half acht 's avonds tot zes uur 's morgens. Ga er maar eens aan staan, dat zijn toch lan ge dagen." Bij het Tangent en het Groene Woud in Middelburg worden de komende drie weken de verkeerslichten ver nieuwd en de wegen opnieuw geasfal teerd. Om de overlast voor weggebrui kers en wegwerkers te beperken zijn de wegen tussen acht uur 's avonds en zes uur 's morgens afgesloten. Dollars In een provisorische kantine en genesteld tussen een overschot aan wc-rollen, met een mok extra sterke koffie in de hand komen de dagelijkse gebeurtenissen aan bod. „Als wegwerker maak je nog eens wat mee. Een paar weken terug vond ik langs de kant van de weg een grote zak", vertelt De Pender quasi-nonchalant. „Daar zaten 32 briefjes van 20 dollar in. Nou dacht ik, dat is lekker meegenomen, dus die stop ik mooi in mijn zak. Maar toen ik ze ging inwisselen bij de bank bleek dat ze vals waren en werd ik me teen aangehouden. Komende dinsdag moet ik voor de rechter verschijnen op beschuldiging van valsemunterij. Ach, het kan verkeren." Zulke spectaculaire dingen gebeuren er normaal nooit, verzekert collega Jack Genoeg. „Het enige wat nog wel eens wil gebeuren is dat automobilisten zo ge haast zijn dat ze de vouwen uit je broek rijden. Overdag moet je bij het werk goed uit je doppen ldjken. Dat wij 's nachts werken en dat de weg hier is afgesloten voor autoverkeer scheelt enorm. Er zijn natuurlijk altijd automobilisten die de waarschuwingsborden negeren, maar over het algemeen valt het mee." „Eigenlijk hebben we meer te duchten van ons zelf", vult Hans Manders aan. „De portalen van verkeerslichten wegen ontzettend veelEen tij dj e geleden was ik aan het werk in Amsterdam, moest er een portaal worden vervangen. Daarbij kwam het touw waarmee het vastzat in de knoop. Dus ik de bak in en omhoog met de kraan. De kraanbediende zou me zo snel mogelijk laten zwenken wanneer ik het touw had doorgeknipt. Niet dus, het was dat ik het portaal nog net een zet kon geven, anders was ie dwars doormijn bak heengegaan, met mij erbij. Vijf mi nuten later vroeg de kraanbediende doodleuk of ik het touw nog ging door knippen. Tegenwoordig zijn alle weg werkers verplicht eerst een Veilig Certi ficaat Aangepast te halen, waarin wordt geleerd hoe ze zo veilig mogelijk kunnen werken." Het bedrijf Nettenbouw BV, dat de plaat sing van nieuwe verkeerslichten regelt, haalt zijn werknemers uit alle hoeken van het land. Werknemers die langer dan tweeënhalf uur moeten rij den om thuis te komen, slapen tijdelijk in hotelRoyal. De anderen moeten na hun werk nog naar huis rijden, maar over de werktijden en lange dagen hebben ze weinig te klagen, denkt Olaf. „Zo erg is dat niet, alleen: je ligt pas tegen achten in je nest en komt er rond drieën weer uit. D an is j e dag al weer bijna om. Je raakt op een gegeven mo ment je ritme kwijt. In de winter sta je op en ga je naar bed wanneer het donker is. In de zomer sta je op en ga je naar bed wanneer het licht is. Zonder horloge zou ik me helemaal verloren voelen." Maar het gebrek aan ritme wordt wel vergoed, vindt hij. „Het is een stukkie vrijheid. Iedereen weet van tevoren wat er moet worden gedaan en dat werkt pri ma, zeker wanneer de chef er niet bij is", grapt Olaf. „Daarnaast zijn de centen niet echt onbelangrijk voor me. Daar kun je een hoop leuke dingen van doen."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 17