Bestuur N-Beveland onder vuur
Provincie zet
tunnel Sluiskil
gewoon door
Tien jaar
hamer
Werkmieren van de nacht
Teleurstelling over
zuinigheid minister
Julia komt In juni onder de
zorgeloos douchen!
zeeuwse almanak
Feest
Onderzoek legt vele pijnpunten in organisatie gemeente bloot
zeeland
vrijdag 12 mei 2000
door Joost Bosman
TERNEUZEN - Teleurgesteld,
maar niet verbaasd. Dat is de te
neur van de reacties in Zeeuws-
Vlaanderen op de uitlatingen
die minister Netelenbos woens
dagavond deed over de tunnel
bij Sluiskil. De minister liet we
ten geen stuiver te willen bij
dragen aan de aanleg van de
tunnel.
Voor burgemeester J. Lonink
van Sas van Gent kwamen de
uitlatingen van Netelenbos niet
als een verrassing. Maar hij
vindt haar argumentatie niet
voldoende. „Ze koppelt haar af
wijzing aan de verkeersdrukte
op de N61. Dan trekt Zeeuws-
Vlaanderen altijd aan het kort
ste eind. De wachttijd bij de
bruggen is nu eenmaal korter
dan bij het eerste het beste stop
licht elders in het land.
Volgens Lonink ligt de proble
matiek breder. „Het kabinet
gaat er nog te veel vanuit dat de
Westerscheldetunnel een ver
binding tussen Zuid-Beveland
en Zeeuws-Vlaanderen is. Als
het zou erkennen dat de tunnel
van bovenregionale en zelfs in
ternationale betekenis is, moet
het ook begrijpen dat de ont
sluiting in Zeeuws-Vlaanderen
beter moet worden geregeld."
Hij benadrukt dat Netelenbos
nog geen officieel standpunt
heeft ingenomen. Hij denkt dat
als de Westerscheldetunnel
wordt geopend, het begrip wel
licht alsnog doorbreekt.
Ook secretaris W. Saman van de
Kring van werkgevers in de Ka
naalzone is niet verbaasd. Over
'voortschrijdend inzicht' bij de
ministeris hij pessimistisch. Sa-
man stelt dat Zeeland door Den
Haag wordt achtergesteld. Voor
de Kring van werkgevers blijft
een bijdrage vanuit het be
drijfsleven onbespreekbaar.
(Advertentie)
Toe aan een Hoog Rendement-ketel? Vraag naar het Nefic Warmte
Garantie Plan. Nu met kans op één jaar gratis stoken! Bel 0570 - 67 85 00 |||jJ||
voor de actievoerende' Nefit dealer bij u in de buurt. hJEFST; '1
Het was een prachtfeest dat
ter gelegenheid van de huwe
lijksvoltrekking van Judith
en Rein op touiv gezet was.
Het paar, dat te Middelburg
al negen jaar het leven deelt,
werd na de plechtigheid ten
stadhuize rijkelijk bestrooit!
met confetti. En met rijst.
Waarmee familie en vrienden
maar gezegd wilden hebben
hoe aardig ze het zouden vin
den als de officiële verbinte
nis zou leiden tot enige uit
breiding van de bevolking.
Het dubbele middelpunt van
de feestvreugde liet de aan
sporing mild glimlachend
over zich komen en kroop in
de auto die de stoet richting
restaurant zou aanvoeren.
Op een buitenweggetje liep
het bijna fout. De limousine
werd tegemoetgereden door
een tractor met daarachter
een kar vol mest.
De boer toonde zich een
gentleman en manoeuvreer
de zijn spul, achteruitrij
dend, naar een uitrit. Vanaf
zijn hoge zitplaats zag hij hoe
vervolgens een rij glanzende
auto's passeerde.
En hoorde, niet zonder ver
bazing, hoe hij luid werd toe
gejuicht.
Zich geheel onbewust van
het feit dat hij ivas gepromo
veerd tot extra vruchtbaar
heidsritueel.
door Richard Hoving
MIDDELBURG - Het is de
provincie Zeeland menens
met de aanleg van een tunnel
onder het Kanaal van Gent
naar Terneuzen. Gedepu
teerde J.I. Hennekeij (WD,
verkeer) verwacht dat het
dagelijks provinciebestuur
binnenkort geld vrij maakt
om een eerste aanzet te geven
voor de realisatie.
De Statenfractie van de WD
vroeg eind vorig jaar nog te
vergeefs om een half miljoen
gulden te reserveren voor een
kanaaltunnel bij Sluiskil.
Hennekeij zei donderdag dat
hij volgende maand tijdens
de voorjaarsconferentie met
een voorstel komt om geld uit
te trekken voor de tunnel.
Om hoeveel geld het gaat,
wilde de gedeputeerde niet
zeggen. „Dat moeten mijn
collega's niet uit de krant
vernemen, maar van mij per
soonlijk horen."
Tijdens de voorjaarsconfe
rentie worden de financiële
meevallers voor volgend j aar
verdeeld. De provincie Zee
land heeft een paar miljoen
gulden extra te besteden.
Een tunnel bij Sluiskil kost
tussen de 300 en 450 miljoen
gulden.
Duur
Minister Netelenbos van
Verkeer stelde deze week op
een PvdA-bijeenkomst in
Middelburg dat de proble
men rond Sluiskil niet zo
groot zijn dat die de aanleg
van een dure verbinding
rechtvaardigen. De bewinds
vrouw voorspelde dat de Re
kenkamer, die toeziet op de
doelmatigheid van uitgaven
door het kabinet, haar op de
vingers tikt als het Rijk mee
betaalt.
Hennekeij vindt de reactie
van de minister onbegrijpe
lijk. De gedeputeerde zegt
dat de kosten wel degelijk te
gen de baten opwegen. „De
verkeershinder rond de brug
over het kanaal kost nu zo
veel geld dat de aanleg van
een tunnel zich zeker terug
verdient."
Netelenbos verwierp in Mid
delburg het idee om het ren
tevoordeel van de NV Wes
terscheldetunnel, ongeveer
tweehonderd miljoen gul
den, in te zetten voor de ka
naaltunnel. Hennekeij heeft
geen goed woord over voor de
opstelling van de PvdA-mi-
nister. „Het zou prettig zijn
als zij met ons meedenkt in
plaats van alleen maar 'nee'
te roepen."
Voorbarig
Het afwijzen van het alterna
tieve financieringsplan, dat
onder meer wordt gesteund
door de directie van de NV
Westerscheldetunnel en de
gemeente Terneuzen, is vol
gens Hennekeij ook voorba
rig. Volgens hem wordt er nog
verder gestudeerd op deze en
andere manieren van finan
ciering.
Het onderzoeksbureau Price
Waterhouse Coopers heeft
eerder aangegeven dat het
geld voor de tunnel door tol
heffing of een verhoging van
de onroerende-zaakbelas-
ting in de zeven Zeeuws-
Vlaamse gemeenten kan
worden opgebracht. Gede
puteerde Hennekeij ver
wacht dat de komende
maanden ook nog wel andere
creatieve manieren worden
bedacht om het benodigde
bedrag bij elkaar te krijgen.
door Joost Bosman
„i en Sheila van Doorsselaer
J TERNEUZEN-Het Letse schip
Julia wordt 22 juni voor de
rechtbank bij opbod verkocht.
De rechtbank in Middelburg be-
paalde woensdag dat de eige
naar van de Julia ruim twee ton
aan achterstallige salarissen
voor de bemanning direct moet
betalen. De rederij heeft echter
zijn handen afgetrokken van
het schip, waardoor het auto
matisch verkocht mag worden.
Volgens R. Touwen van de Inter
nationale Zeeliedenbond (ITF)
was het een dubbeltje op zijn
kant. „We konden er in Rotter
dam nog net tussenkomen. An
ders was het weer weken later
geworden. Dit is echt super
snel." Wel moet de ITF direct in
Nederland, Letland en Amerika
adverteren voor de verkoop van
het schip. De ITF verwacht dat
de Julia tussen de twee en
vierenhalve ton kan opleveren.
Touwen heeft contact gehad
met de Letse ambassade over de
kosten van de repatriëring van
de bemanning. Volgende week
worden twaalf van de zestien
Letten per bus teruggebracht.
De overige vier blijven achter
om het schip, dat inmiddels
naar de Goese kade in Terneu
zen is overgebracht, te 'bewa
ken'. „De ambassade liet weten
nog op antwoord uit Riga te
wachten. Maar ik vind het niet
meer dan normaal dat de rege
ring van Letland zorgdraagt
voor zijn eigen burgers", zegt
Touwen. Hij rekent voor dat de
de terugtocht zo'n vijfduizend
gulden kost. Naast het huren
van een bus moeten er doorreis-
visa worden betaald. Touwen:
„We hopen het bedrag van de
Letse regering terug te krijgen,
die moet dat dan maar weer ver
halen op de reder." Volgende
week bepaalt de kapitein van de
Julia wie naar huis kan.
Terneuzense horecabezoekers
hebben duizend gulden bijeen
gebracht, waarvan voedsel,
drinkwater, rookwaar en ver
zorgingsmiddelen voor de Letse
bemanning zal worden gekocht.
Apaches
trainen
in Zeeland
door Michelle Koek
WISSENKERKE - Als de ge
meente Noord-Beveland haar
zelfstandigheid wil behouden,
moet zij binnen twee jaar orde
op zaken hebben gesteld. Zo
niet, dan is de gemeente aan het
eind van de rit rijp voor een her
indeling.
Dat is de vernietigende conclu
sie van een organisatieonder-
I zoek dat donderdag in het ge
meentehuis in Wissenkerke aan
het voltallige personeel werd
gepresenteerd.
Volgens het onderzoek, dat het
bureau Deloitte Touche Bak
kenist heeft uitgevoerdis de ge
meente Noord-Beveland stuur
loos. Zowel de politieke top als
het ambtelijk apparaat blijkt
niet in staat de gemeente aan te
sturen. De gemeenteraad en het
college van B en W stellen on
voldoende prioriteiten en voe
ren een onduidelijk beleid.
Daarnaast lopen de twee elkaar,
door een troebele rolverdeling,
geregeld voor de voeten.
Beperkt gezag
De ambtelijke leiding kampt
met een beperkt gezag en heeft
onvoldoende grip op haar amb
tenaren. Medewerkers richten
I te vaak hun eigen werkzaamhe
den in, waardoor zij langs el
kaar heen welken.Ook spreken
leidinggevenden werknemers te
weinig aan op hun werk en
wordt ongewenst gedrag te veel
j geaccepteerd. Dit alles heeft tot
inefficiëntie en vex-moedelijk
I ook verminderde kwaliteit ge
leid.
Het bureau concludeert: het
vermogen om te veranderen en
stappen vooruit te zetten is ge-
1 ring. Het politieke bestuur en de
j ambtelijke organisatie houden
I elka ar gevangen in ongenoegen
Er is onvoldoende sprake van
een lerende organisatie.
Een lichtpuntje is dat de onder-
i zoekers een grote betrokken
heid van bestuurders en mede
werkers bij de gemeente
constateerden en ook de wil om
orde op zaken te stellen.
In haar onderzoek heeft Deloit
te Touche Bakkenist de ge
meente een aantal aanbevelin
gen gedaan, die binnen twee
jaar het tij moeten keren.
De belangrijkste aanbeveling is
dat de gemeente moet afwegen
of ze een deel van haar ambtelij -
ke taken ook via samenwerking
of uitbesteding kan uitvoeren.
Om weer structuur in het amb
telijk apparaat te krijgen moet
de gemeente het aantal afdelin
gen binnen haar organisatie te
rugbrengen van vier naar twee.
In deze afdelingen kunnen alle
extern gerichte taken van de ge
meente worden ondergebracht.
Voor het managementteam
moet een ambtelijke gedragsco
de worden opgesteld, die regelt
hoe de opdrachten van het be
stuur worden vertaald naar de
ambtelijke organisatie. Maar
voor het zo ver is, moet wel eerst
de rolverdeling tussen gemeen
teraad en college van B en W op
korte termijn weer helder en
werkbaar worden. Daarvoor
moeten de belangrijkste lei
dinggevenden leren met elkaar
om te gaan.
Burgemeester M. L. Everaers
kon gisteren nog geen reactie
geven op het rapport. Hij zei het
uiterst serieus te nemen, maar
het eerst in het college te willen
bespreken voordat hij een een
duidige uitspraak doet. Op de
vraag hoe het in Noord-Beve
land zo verheeft kunnen komen,
antwoordde hij: „De problemen
die na de gemeentelijke herin
deling in 1995 ontstonden, zijn
destijds onderschat. Medio
1995 schreef ik daar al een noti
tie over. Er is lange tijd gepro
beerd om de problemen intern
op te lossen. Omdat dat niet luk
te, ligt nu dit externe onderzoek
op tafel. De situatie zoals die in
het rapport wordt omschreven,
verbaast mij niets. Ik heb dit
aan zien komen." De gemeente
raad en het college geven naar
verwachting in juli een oordeel
over het rapport.
GRIJPSKERKE - Het 300ste
squadron van vliegbasis Soes-
terberg en het 301ste squadron
van vliegbasis Gilze Rijen heb
ben de afgelopen dagen een mi
litaire oefening gehouden bij
Grijpskerke.
Twee Apachehelikopters en drie
Cougarhelikopters maakten oe-
fenvluchten op dinsdagavond
tussen zes uur en acht uur en op
donderdagmorgen van half ne
gen tot een uur.
Normaal gesproken wordt er
met helikopters geoefend in het
i gebied rond de Maas en de Waal.
Omdathet 300ste tactische heli-
1 koptersquadron uit Soesterberg
in januari op vredesmissie naar
Bosnië gaat, werd er deze keer
J gekozen voor de regio Grijps
kerke. Dit diende om de militai-
ren alvast te laten wennen aan
ongewone omstandigheden.
Het fictieve scenario voor de oe-
I fening was dat de vredesmacht
I het zuiden van Nederland onder
controle had, behalve enkele
I verzetshaarden in Zeeland,
i In de buurt van Grijpskerke wa-
I ren enkele bungalowhuisjes en
een woning afgehuurd door 'in-
dividuen die het niet eens waren
met de komst van de vredes-
j macht'.
Erkend
Het gebied waar het tafereel
zich afspeelde is sinds twintig
jaar een erkend laagvliegge-
J bied. Dat houdt in dat er met he
likopters mag worden geoefend
onder de hoogte van vijftig me-
I ter. Deze konden daardoor hun
i doelwit buiten radarbereik on
gehinderd naderen en verras-
sen. De rust op Walcheren werd
uiteindelijk hersteld.
1 Het ministerie van Defensie
1 least sinds enkele jaren veertien
Amerikaanse Apachehelikop-
ters, twaalf van het type A en
twee van het meer geavanceerde
type D. Het is de bedoeling dat
i de Nederlandse militairen al
ii vast wennen aan het vliegen met
deze helikopters. In 2003 wor-
,i den er dertig Apachehelicopters
aangeschaft.
Het Tangent en het Groene Woud in Middelburg zijn drie weken lang 's nachts het domein van wegwerkers; zij plaatsen nieuwe verkeerslichten en brengen nieuw asfalt aan.
foto's Dirk-Jan Gjeltema
door Johannis Kosten
MIDDELBURG - Op een tijd dat de
meeste mensen hun bed opzoeken, zijn
zij aan het werk. Het ongedierte van de
nacht neemt dan bezit van de afgesloten
wegen in de binnenstad van Middelburg.
Zo ziet Olaf de Pender uit Roosendaal
zijn werkzaamheden als slijper van lus
sen in het wegdek voor het plaatsen van
verkeerslichten. „We werken van half
acht 's avonds tot zes uur 's morgens. Ga
er maar eens aan staan, dat zijn toch lan
ge dagen." Bij het Tangent en het Groene
Woud in Middelburg worden de komende
drie weken de verkeerslichten ver
nieuwd en de wegen opnieuw geasfal
teerd. Om de overlast voor weggebrui
kers en wegwerkers te beperken zijn de
wegen tussen acht uur 's avonds en zes
uur 's morgens afgesloten.
Dollars
In een provisorische kantine en genesteld
tussen een overschot aan wc-rollen, met
een mok extra sterke koffie in de hand
komen de dagelijkse gebeurtenissen aan
bod. „Als wegwerker maak je nog eens
wat mee. Een paar weken terug vond ik
langs de kant van de weg een grote zak",
vertelt De Pender quasi-nonchalant.
„Daar zaten 32 briefjes van 20 dollar in.
Nou dacht ik, dat is lekker meegenomen,
dus die stop ik mooi in mijn zak. Maar
toen ik ze ging inwisselen bij de bank
bleek dat ze vals waren en werd ik me
teen aangehouden. Komende dinsdag
moet ik voor de rechter verschijnen op
beschuldiging van valsemunterij. Ach,
het kan verkeren."
Zulke spectaculaire dingen gebeuren er
normaal nooit, verzekert collega Jack
Genoeg. „Het enige wat nog wel eens wil
gebeuren is dat automobilisten zo ge
haast zijn dat ze de vouwen uit je broek
rijden. Overdag moet je bij het werk goed
uit je doppen ldjken. Dat wij 's nachts
werken en dat de weg hier is afgesloten
voor autoverkeer scheelt enorm. Er zijn
natuurlijk altijd automobilisten die de
waarschuwingsborden negeren, maar
over het algemeen valt het mee."
„Eigenlijk hebben we meer te duchten
van ons zelf", vult Hans Manders aan.
„De portalen van verkeerslichten wegen
ontzettend veelEen tij dj e geleden was ik
aan het werk in Amsterdam, moest er een
portaal worden vervangen. Daarbij
kwam het touw waarmee het vastzat in
de knoop. Dus ik de bak in en omhoog
met de kraan. De kraanbediende zou me
zo snel mogelijk laten zwenken wanneer
ik het touw had doorgeknipt. Niet dus,
het was dat ik het portaal nog net een zet
kon geven, anders was ie dwars doormijn
bak heengegaan, met mij erbij. Vijf mi
nuten later vroeg de kraanbediende
doodleuk of ik het touw nog ging door
knippen. Tegenwoordig zijn alle weg
werkers verplicht eerst een Veilig Certi
ficaat Aangepast te halen, waarin wordt
geleerd hoe ze zo veilig mogelijk kunnen
werken."
Het bedrijf Nettenbouw BV, dat de plaat
sing van nieuwe verkeerslichten regelt,
haalt zijn werknemers uit alle hoeken
van het land. Werknemers die langer dan
tweeënhalf uur moeten rij den om thuis te
komen, slapen tijdelijk in hotelRoyal. De
anderen moeten na hun werk nog naar
huis rijden, maar over de werktijden en
lange dagen hebben ze weinig te klagen,
denkt Olaf. „Zo erg is dat niet, alleen: je
ligt pas tegen achten in je nest en komt er
rond drieën weer uit. D an is j e dag al weer
bijna om. Je raakt op een gegeven mo
ment je ritme kwijt. In de winter sta je op
en ga je naar bed wanneer het donker is.
In de zomer sta je op en ga je naar bed
wanneer het licht is. Zonder horloge zou
ik me helemaal verloren voelen."
Maar het gebrek aan ritme wordt wel
vergoed, vindt hij. „Het is een stukkie
vrijheid. Iedereen weet van tevoren wat
er moet worden gedaan en dat werkt pri
ma, zeker wanneer de chef er niet bij is",
grapt Olaf. „Daarnaast zijn de centen
niet echt onbelangrijk voor me. Daar kun
je een hoop leuke dingen van doen."