Gladiators zijn weer bij de tijd Hannibal moet angstaanjagend worden De emotie moet uit je eigen verleden komen Ridley Scott filmt opvolger Spartacus D7P kunst r£j\j cultuur Van Hemert verfilmt Giphart Vervolg op Silence of the lambs 16 e sandalenfilm keert terug. Het genre waarin gerokte helden elkaar bevochten ten tijde van de Griekse of Romeinse oudheid, beleef de zijn hoogtepunt met Ben Hur (1959) en Spartacus (1960), al zijn de Italianen nog lang actief gebleven met inferieure Maciste- films. Op 18 mei komt Gladiator in première, waarmee regisseur Ridley Scott op sensationele wijze de antieke wereld laat herleven met spectaculaire veldslagen, perfide intriges en wrede gevechten in het Colosseum, voor het volk dat brood en spelen wil. Russell Crowe vertolkt de hoofdrol in Gladiator. Crowe verwierf onlangs een Oscarnominatie voor zijn rol in The Insider. Thans zien we hem als de Romeinse generaal Maximus die voor keizer Marcus Aurelius (Richard Harris) de Germanen in de pan hakt, om vervolgens in ongenade te vallen bij de machtswellustige troonopvolger Commodus (Joaquin Phoenix). Maximus wordt als slaaf verkocht en bekwaamt zich als gladiator. Als uitmuntend zwaardvechter verwerft hij zich ongekende populariteit en zal hij zich op de vileine Commodus weten te wreken. Gladiator is ook de laatste titel die wordt bijgeschreven in de filmografie van Oliver Reed, die een louche handelaar in gladiatoren speelt. Tijdens de opnamen op Malta kwam de Britse acteur met het glas in de hand te overlijden in een havenkroeg. Maar dankzij de moderne computertechnieken zien we hem gewoon zijn rol uitspelen en vermoord worden. Ridley Scott werd op curieuze wijze verleid öm de regie van deze film op zich te nemen. De producenten Walter Parkes en Douglas Wick wandelden zijn kantoor binnen en legden een reproductie van een negentiende-eeuws schilderij op zijn bureau. Een door Jean- Leon Gerome geschilderd tafereel: in het volgepakte Colosseum staat een gladiator met zijn voet op een verslagen tegenstander en kijkt op naar de keizer. Die houdt zijn arm gestrekt met gebalde vuist en de duim naar beneden. 'Deze film?' vroeg Parkes. 'Ik doet het', reageerde Scott. „Gelukkig hadden ze ook nog een script", merkt de regisseur grinnikend op en legt uit dat hij ook nog niet weet of de tijd rijp was voor de comeback van dit uit de mode geraakte filmgenre. „Zoiets laat zich niet timen. Pas achteraf blijkt of het moment goed of slecht was gekozen. Het is een kwestie van gelukhebben. Ik kan alleen zeggen wat mij beviel aan dit project en dat is dat ik nooit eerder een dergelijke film had gemaakt. Dat het een genre betreft waar veertig jaar lang niemand iets mee gedaan heeft en dat het leuk kan zijn om het tot nieuw leven te wekken met de huidige cinematografische middelen, dat zijn overwegingen die pas bij me opkwamen toen ik al had beslist om het te doen." „Hollywood ging historische spektakelfilms maken in de jaren vijftig, op een moment dat men zich ongemakkelijk was gaan voelen door de concurrentie van televisie. Men bedacht formules voor films op breed doek, full color en met schitterende kostuums, zoals die op de tv van toen nooit tot hun recht zouden komen. De steeds maar stijgende productiekosten hebben er een eind aan gemaakt. Tegenwoordig blijkt het mogelijk, dankzij trucages die vroeger niet bestonden, om zulke films heel overtuigend te laten ogen voor relatief weinig geld. Gladiator heeft iets meer gekost dan 100 miljoen dollar. Dat is naar verhouding helemaal niet veel als je beseft dat vandaag de dag een gemiddelde Hollywood-film 40 miljoen kost en je in aanmerking neemt dat Waterworld en Titanic allebei 200 miljoen hebben gekost." Dat Gladiator zal moeten opboksen tegen een standaard die werd gezet door klassiekers als Quo Vadis, Spartacus en Cleopatra, kan Ridley Scott in het geheel niet verontrusten. „Het is als in de sport. Er zijn bepaalde legendes uit het verleden maar die behoren bij specifieke periodes. De wetenschap en de technische ontwikkelingen maken prestaties mogelijk die vroeger ondenkbaar waren. Dat wil niet Pieter van Lierop Russell Crowe in actie in Gladiator. zeggen dat wij beter zijn dan onze voorgangers, maar dat we hebben te beantwoorden aan andere verwachtingen bij het publiek dat inmiddels ook geconditioneerd is geraakt op de progressie in de technologie. „Neem die veldslag aan het begin van de film. Met de cameratechniek die mij nu ten dienste staat, kan ik helemaal in de actie kruipen en volledig inspelen op de dynamiek van het geheel. Vroeger zou de camera op afstand het spektakel hebben gevolgd met een paar shots ertussen van dichterbij. Zo'n veldslag zou toen hebben bestaan uit 30, misschien 50 shots. Tegenwoordig ga ik met vijf kleine maar zeer wendbare units de scène binnen en kan dan desnoods 50 shots maken in 30 seconden. Dat geeft een totaal andere impact aan het verslag van een veldslag." Ontzagwekkend is ook de hoge graad van realisme die Gladiator heeft weten te bereiken dankzij beeldmanipulatie. Stonden vroeger de decors van tempels en p aleizen nog wel eens te wapperen in de wind, dankzij de nieuwste technieken is nep en echt vrijwel niet meer van elkaar te onderscheiden. Het oude Rome ligt er authentiek bij en zelfs majestueuzer dan het in werkelijkheid geweest kan zijn. „We hebben tegenwoordig de beschikking over een prachtig stuk gereedschap dat CGI heet: Computer Generated Images. Het werkt als stukjes van een puzzel die worden ingevoerd en net zo lang worden gemanipuleerd totdat er een acceptabele versie ontstaat van de beelden die je wilde hebben. Oliver speelt een handelaar in gladiatoren. Tegenwoordig zou hij een voetbalmakelaar zijn. Hij is een innemende schurk; iemand met een kwalijk beroep maar toch het hart op de juiste plaats. Uit scènes die we al met Oliver hadden gemaakt hebben we onderdelen bijeengevoegd om zijn personage de heroïsche sterfscène te geven waar hij recht op had. Zoiets kan met CGI." „Maar eigenlijk is dat niet eens het sterkste staaltje techniek dat in deze film vertoond wordt. Als Russell en zijn groep gladiatoren voor de eerste keer de arena binnenmarcheren wordt dat tafereel in beeld gebracht met een camera die met grote snelheid 420 graden om hen heen draait. Zo'n shot kon tien jaren geleden niet gemaakt worden. Ook dat is dankzij CGI mogelijk geworden. En het mooie is dat het volledig gebeurt zonder dat de acteurs ergens rekening mee hoeven te houden. Zij kunnen zich gewoon op hun acteren concentreren. Ik heb op de set dan voortdurend een CGI- expert naast me staan die in de gaten houdt of er niks gebeurt dat zijn mogelijkheden straks kan belemmeren." Stijl en visie Maar behalve de technische aspecten, heeft er ook altijd nog zoiets bestaan als.stijl en visie, waarmee ook vroeger al een handvol filmers zich boven het genre wist te verheffen en meer wist te bieden dan spektakel alleen. Ridley Scott weet wie hij op dit punt schatplichtig is. „Dan ga je terug naar Eisenstein, Kurosawa en Orson Welles. Ook Michael Powell was ongelooflijk inventief en is ongelooflijk onderschat. Zij waren de groten die uitstaken boven de anderen met zowel bijzondere techniek als inhoudelijke visie. Mijn persoonlijke favoriet is Kurosawa's epos The Seven Samourai. En dat moet aan Gladiator te zien zijn." Regisseur Ridley Scott (met petje) geeft instructies op de set van Gladiator. Gladiator draait vanaf 18 mei, maar is als voorpremière zaterdagavond te zien in De Koning Hulst en Ci- nemactueel Bergen op Zoom. Regisseur' Ruud van Hemert roept het met een stentor stem en de getergde blik van een dirigent die leiding geeft aan de Vij fde Symfonie van Beethoven „Cut, cut." De verfilming van Ik Ook van Jou - naar de gelijkna mige bestseller van auteur Ro nald Giphart - moet perfect zijn, en niets minder dan dat. Twintig keer moeten Beau van Erven Dorens en Angela Schijf een scènetje overdoen. En steeds weer klopt er iets niet. Parmantig oreert Van Erven Dorens: „Al met al heb ik hier mee afdoende bewezen dat poë zie inferieur is aan proza." „Hoezo bewezen?", reageert Schijf, „Dat is alleen maar een meninkje van een arrogant der dejaarsstudentje." „Cut!" in terrumpeert Van Hemert. Het klinkt als een vloek. „Beau, je anticipeert op haar reactie. Ter wijl je nog niet weet wat ze gaat zeggen. Je moet haar niet te vroeg verrast aankijken." En daar gaan ze weer. De hoofdpersoon, Antonie Ka merling, doet niet mee in deze scène; hij is al die tijd aan het voetballen op het veldje voor de Faculteit Economie en Manage ment van de Utrechtse Univer siteit. De roman speelt zich ten dele af in het Utrechtse studen tenmilieu, en dus de film ook. Hij heeft nog nooit zo'n strenge regisseur meegemaakt, laat hij weten. „Maar dat went snel. Want je mei'kt dat het resultaat er beter van wordt." Van acht uur 's ochtends tot diep in de nacht worden er in de faculteit zeven scènes gedraaid. Geluk kig zijn de 'zwaarste' opnamen al achter de rug. Kamerling: „We hebben minstens de helft gedraaid; daaronder bevinden zich de erotische scènes en de grote conflicten tussen de hoofdpersonen. Hierna gaan we nog naar de Dordogne en Parijs voor wat vakantiescènes. Ruud gelooft heilig in method acting. Het komt er op neer dat je bij de geëmotioneerde momenten uit je eigen verleden put of al je ver beeldingskracht mobiliseert. Iedere emotie moet je echt bele ven. En als je dat onvoldoende doet, ziet Ruud dat direct." In de verfilming van Ik Ook van "Jóu ..gaan twee studenten, de breëdsprakige komiek Fraser (RTL-presentator Van Erven Dorens) en Eric (Kamerling) op vakantie in Frankrijk. Daar ha len ze herinneringen op aan Erics ex-vriendin, de hartstoch telijke maar labiele Rez; (Schijf). Eric vindt er een nieu we vriendin, maar heeft de stuk gelopen relatie nog niet helemaal verwerkt. Bij hun te rugkeer blijkt dat Reza zelf moord heeft gepleegd. De film verschilt hierin van het boek, waarin Reza's lot in nevelen wordt gehuld. Giphart: „De ro man heeft een open einde. Maai Ruud houdt van duidelijkheid En dus laat hij haar doodgaan Ik heb mij niet met het script be moeid. Een film maken is eer: heel ander vak dan het schrijver van een roman. Ik wil hem dt ruimte geven." Reza's psychi sche stoornis - ze doet aan 'auto mutilatie', ze verwondt zichzelf als ze depressief is - wordt in dt film heftig benadrukt. De au- teur: „Er komen gruwelijk snij-scènes in voor." Is een boek dat zoveel taalvirtu ositeit en zo weinig handelinf bevat eigenlijk wel verfilm- baar? Giphart: „Het verhaal is simpel, maar dat komt juist var pas als je een boek van tegen d( tweehondei'd pagina's moet be werken voor een film var slechts anderhalf uur. Je vind! mijn barokke beschrijvingen te rug in de monologen van Fraser Ik heb Beau een paar dagen vooi de camera gezien en ik moet toe geven: de volzinnen rollen soe pel over zijn lippen." De vele seksscènes leveren ooi geen probleem op, vindt d( schrijver. In de roman wordt ge pijpt, gecopuleerd, gebeft en ge rukt dat de zaadspetters ei afvliegen. „De film gaat ovei jonge mensen, en die zijn non eenmaal geïnteresseerd in seks Ruud en ik hebben afgesprokei dat hij vrij- en blijmoedig mei de erotische passages aan de haal mag gaan. Dit wordt mis-j schien een nieuwe Turks Fruit.j Jeroen de Val^ Ronald Giphart (midden)en Anthony Kamerling (r) tijdens een radio-inter view over de verfilming van Ik ook van jou. foto MarnixSchmidl In de Italiaanse stad Florence zijn onder regie van Ridley Scott de opnamen be gonnen voor de film Hannibal, naar de ge lijknamige bestseller van Thomas Harris. Het betreft een vervolg op de morbide thril ler Silence of the Lambs waarmee in 1992 vijf Oscars werden gewonnen en 350 mil joen dollar verdiend. Anthony Hopkins en Juliane Moore spelen de hoofdrollen, naast verder onder anderen Gary Oldman, Ray Liotta en Giancarlo Giannini. Tijdens een persconferentie in Florence heeft producent Dino de Laurentiis deze week verklaard dat Hannibal februari 2001 in wereldpremière zal komenD e film wordt geënsceneerd op basis van een scenario van Steven Zaillian, nadat een eerdere versie van David Mamet ongeschikt was bevon den. Zaillian, die eerder de draaiboeken ontwierp voor o.m. Schindler's List en A Ci vil Action, zegt dat er wat hem betreft niets mis was met het script van Mamet: „Ik be schouw persoonlijk David Mamet als de beste schrijver ter wereld. Maar zijn script- versie was niet de film die Dino wilde ma ken." Ridley Scott: „Ik vond het boek geweldig, maar voor deze film moesten 600 pagina's worden ingedikt tot 120 pagina's. Dan zal elke scenarist andere keuzes maken. Ik meen dat we nu de beste adaptatie hebben die denkbaar is. Ik had problemen met het einde van het boek. We hebben een andere finale ontworpen. Welke dat is, dient een verrassing te blijven. Maar ik zweer dat het correct is in de geest van het boek." Anthony Hopkins speelt opnieuw de rol van Anthony Hopkins, hoofdrolspeler in Hannibal, met Martha de Laurentiis die samen met haar man Di no defilm produceert. Rouse Prouser de hyperintelligente en buitengewoon bloeddorstige moordenaar Hannibal Lecter die de vorige keer FBI-agente Clarice Star ling had geholpen om een seriemoordenaar te vangen maar daarbij de omstandigheden wist te creëren waardoor hijzelf uit zijn ge vangenschap kon ontsnappen. De bij die uitbraak zwaar verminkt geraakte Mason Verger heeft wraak gezworen en na jaren lang speuren Lecter weten te lokaliseren. Maar om hem in de val te kunnen lokken heeft hij Clarice Starling nodig. Hopkins had altijd beweerd dat hij nooit zijn medewerking aan een vervolgfilm zou verlenen en anderhalf jaar geleden ver klaarde hij zelfs helemaal met acteren te zullen stoppen. Nu lijkt hij er evenwel echt zin te hebben: „Het was nooit de bedoeling dat er een ver volg zou komen en ik heb ook nooit met de mogelijkheid rekening gehouden. Nu het toch gebeurt, ben ik er blij mee. Ik heb ge merkt dat ik er onbewust toch op had ge hoopt en dit script bevalt me bijzonder. Maar dit wordt een andere film, die speelt in een totaal andere sfeer en in een andere tijd. En wat dat stoppen met acteren betreft, dat was niet voor de eeuwigheid bedoeld. Het is mijn vak. Maar ik was moe, opgebrand. Ik heb een jaar rust genomen om de accu's weer op te laden. Zowel fysiek als psychisch is mijn conditie nu weer helemaal op het peil dat ik nodig heb om te kunnen werken. Maar Jodie Foster heeft wel voet bij stuk ge houden en zal niet opnieuw Clarice Starling spelen. Voor die cruciale rol is Julianne Moore ingehuurd, recent bekend gewoi'den via rollen in o.m.The Lost World: Jurassic Park, Boogie Nights en Magnolia. Ze ver klaart zich ervan bewust te zijn dat straks iedereen de vergelijking tussen de twee ac trices zal maken, maar voorlopig is ze alleen maar blij deze kans te hebben gekregen: „Een rol als deze komt zelden voorbij. Silence Of The Lambs was een erg goede film en Jodie was fantastisch. Ik kan alleen hopen dat ik het er net zo goed vanaf zal brengen. Maar het is eigenlijk niet meer de zelfde rol. Clax'ice was tien jaar geleden een heel jonge vrouw, eigenlijk nog een studente van de politieacademie. Inmiddels is ze vol wassen geworden en heeft veel meer levens ervaring. Ik kan de rol daarom heel anders spelen dan Jodie Foster deed." Regisseur Ridley Scott zegt er alle begrip voor te kunnen opbrengen dat Jodie Foster verstek heeft laten gaan: „We hadden haar graag gehad, natuurlijk, maar Jodie is ie mand met meerdere pijlen op haar boog. Ze is ook succesvol als producente en als regis seur. Ze kreeg de mogelijkheid zelf een nieu we film te maken en de draaiperiode viel samen met die van Hannibal. Dan ben je uit gepraat. Maar ik kan het ook billijken als ie- mand intuïtief weerzin voelt om iets te her halen waar je tien jaar eerder groot succes mee hebt gehad. Ik vind niet dat iemanc zich dan verplicht moet voelen." Zo moet ook Jonathan Demme hebben gere deneerd. De regisseur van Silence Of Thi Lambs had evenmin zin in een herhalings oefening, waarna producent Dino de Lau rentiis een beroep deed op Ridley Scott, di man die bekend is als maker van onder meei Blade Runnex-, Thelma Louise en het latei deze maand uit te brengen Gladiator. Heef Scott iets met horror? „Nee. Maar ik ben altijd op jacht naar fan tastisch materiaal en de kans om te werkei met groot talent. II? zie Hannibal niet als eei horroxfilm en Silence Of The Lambs even min. Silence stond boven elk genre en refe reerde aan dingen die diep in ons allemaa leven. Ik zie Hannibal als een psychologi sche thriller, met een dynamiek, energie ei karaktex's die me aanspreken. Het word niet kijken naar zieke dingen, geen Reset voir Dogs. Het gaat om gi'uwelijkheden dii eerdeg worden gesuggereerd dan werkelijl getoond. Maar het is wel de bedoeling da het angstaanjagend wordt. En ja, waaron vinden mensen het leuk om de stuipen o] het lijf gejaagd te krijgen? Ik zou het ant woord willen herhalen van Hitchcock toei hem een keer wex'd gevraagd waarin volgen hem de attractie van 'suspense' gelegen is Hij antwooi'dde met de wedervraag: Waar om sluipen volwassen mensen naar kinde ren toe en zeggen dan: Boe! Pieter van Liero[ vrijdag 12 mei 2000

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 16