Fantasie en inspiratie kwamen uit de hemel kunst Kunsttempel aan de Theems 'UllUUI 12 13 15 16 Cultureel festival rond Shakespeare in Zundert l SHAKESPEARE'S GLOBE THEATRE Tate Modern 11 PZC -| tussen rengie en meraiuur james neaneia zoeKt net is zo succesvol van ben nur en £>partacus - elfde inzicht als die van Doe Maar Anton van Duinkerken leefde New Age-bestseller Lang niet elke muzikale reünie Ridley Scott filmt in traditie tussen religie en literatuur James Redfield zoekt het is zo succesvol van Ben Huren Spartacus nder de naam Shakespearement 2000 staat het Brabantse Zundert, de geboorteplaats van Vincent van Gogh, van vanavond (vrijdag) tot en met zondag 2 juli in het teken van de grote Engelse toneelschrijver. „Mijn God, wat is Shakespeare mooi, wie is geheimzinnig als hijZijn taal en stijl zijn vergelijkbaar met een schilderkwast die trilt van koorts en emotie", schreef de schilder Van Gogh,,Maar je moet leren lezen, precies zoals je moet leren te zien en leren te leven. Koen Schyvens Het festival Shakespe arement 2000 kent ook enkele Zeeuwse ele menten. Om te beginnen heeft artistiek leider Koen Schyvens uit Bergen op Zoom vaak in Zeeland ge regisseerd, zoals bij Het Hondje van De Ruyter, Het Middelburgs Theater (HMT) en onlangs de mu sical Zacharias Jansen van de Goese Operette Vereniging (GOV). Dirigent Hans Swinnen van de GOV schreef speci aal voor het festival een Shakespeare-hymne voor fanfare en harmonie-or kest en Anke Tanihatu van Omroep Zeeland en speelster bij HMT presen teert vanavond de ope ning van het festival, waarna zij tijdens het Othello-concert op 28 mei de rol van Desdemona vertolkt. HetinZunderttijdelijkopgetrokken Globe Theatre heeft exactdezelfdeafmetingen als het origineel. foto's Willem Mieras oud en natuurlijk over verliefdheden en vetes. De repetities zijn totaal van dynamiek veranderd doordat er ineens elf jonge gasten bijzitten, van wie verliefdheden en jaloezieën er doorheen spelen die ook zoveel met Romeo en Julia te maken hebben. Het is onwaarschijnlijk actueel." Van de rond de dertig grotere programma-onderdelen van Shakespearement noemt Koen Schyvens een paar hoogtepunten. Zondagmiddag 14 mei vertillen zes clowns van De Shakespeare Club zich aan Hamlet en 's avonds speelt De Wetten van Kepler Everzwijn, een bewerking van Hugo Claus van Richard III. Het Othello- concert, met monologen en dialogen over 'liefde en jaloezie', op zondagmiddag 28 mei wordt aanbevolen, evenals de nachtbioscoop in datzelfde weekend met Shakespeare- films. Verder King Lear door Studio Noordholland op 2 juni en de erg geestige jeugdtheatervoorstelling De Kroon en De Zot door Meatball Van de Camp Circustheater op 4 juni. Hoogtepunt Een absoluut hoogtepunt moet het Amateur Fragmenten Festival worden op zondagmiddag 12 juni, waarbij men na het luisteren naar een fragment kan aanschuiven bij iemand aan een tafeltje die vertelt over vormgeving of bij een regisseur die uitlegt hoe hij met Shakespeare werkt. Enzovoort. Voorts is er die dag een openbare repetitie van Midzomemachtsdroom. Het slot van het festival bestaat zondagmiddag 2 juli uit een Sonnettenmarathon, waarbij alle 152 liefdesgedichten van William Shakespeare worden voorgelezen, gedeclameerd, gezongen of uitgebeeld door bekende of onbekende mensen. Het openingsspektakel van vanavond zet de toon met tal van fragmenten uit voorstellingen. ,,Het festival - een groter Shakespeare- evenement is er in Nederland of Vlaanderen nooit geweest - begint met de openings monoloog uit Hendrik V waarin de proloogzegger het publiek vraagt zijn fantasie te gebruiken en de armzalige toneelspeler de bescheiden middelen die hij heeft te vergeven. Daar waar er één soldaat staat, moet het publiek een heel Frans leger bedenken. In Midzomemachtsdroom spelen handwerkslieden een toneelstukje en de edelen die er naar kijken, vragen zich af: zijn dit stuntels of hebben wij gebrek aan fantasie? Dat is ook een beetje het motto voor dit festival." Frans Doeleman Informatie over het programma bij VW Zundert, tel. 076-5971999 of via internet www.westbrabant.nl/ shakespearement Middelpunt van het - eenmalige - festival Shakespearement 2000 in Zundert, dat naast tientallen toneel-, dans- en mimevoorstellingen, variété en concerten ook films, literatuur, workshops en exposities omvat, vormt de eerste Nederlandse versie van Shakespeare's Globe Theatre. Qua grootte en indeling exact nagebouwd naar het originele gebouw, waarvan een replica te vinden is in Londen. Alleen het materiaal is anders. En wanneer de zeven festivalweken voorbij zijn, wordt alles weer opgeruimd. „Je kan het zien als een decor, dat wordt ook afgebi'oken als de voorstelling is afgelopen, al betreft het in dit geval wel een waanzinnig groot decorstuk", meent Koen Schyvens (Boechout, 1956), artistiek leider van het festival. „De I technische ploeg van het Zunderts Toneel en de bouwploegen van het bloemencorso zagen het als een geweldig interessante klus om een fantastisch decor te maken: een heel theater. In die zin hoort het helemaal bij een 9 toneelvereniging. Het is een 1 onwaarschijnlijke belevenis 1 alleen al om dit theater te zien." i Tenten jDe eerste stappen naar het evenement, een samenwerkingsverband van 3 Het Zunderts Toneel en de S plaatselijke Stichting j Rotor/Autor de Vincent, werden I drie jaar geleden gezet, toen Het Zunderts Toneel vijftig jaar bestond. Ter gelegenheid Reconstructie van het Globe Theatre in Shakespeare's tijd. blootleggen van de fundamenten van het originele Globe Theatre aan de oever van de Theems waren heel veel hazelnootschillen gevonden. Die hebben de bijzondere werking goed met vocht om te kunnen gaan. Daarom hebben we uit Spanje 6000 kilo hazelnootschillen geïmporteerd. De hele vloer is donkerrood, wat een prachtig effect geeft en heel warm is. En het is heerlijk zacht om op te zitten. Onlangs hadden we een wolkbreuk en die hazelnootschillen werkten geweldig." De organisatie van het festival besloot al snel om thematisch te programmeren. Alle mogelijke kunstuitingen kwamen in aanmerking, zolang Shakespeare maar de inspiratiebron is. Zo zijn er een Othello-concert en een popconcert gebaseerd op een aantal sonnetten. „Inde voor-stelling van theatergroep Hotel Modern uit Rotterdam zit waarschijnlijk niet één letterlijk woord van Shakespeare, maar de Macbeth druipt er wel vanaf." Zelf regisseert Koen Schyvens Romeo en Julia bij Het Zunderts Toneel, de enige voorstelling die meerdere keren tijdens het festival te zien is. „Peter Dictus heeft een nieuwe tekst geschreven, waarin verhaallijn en scène-opbouw, op een paar ingrepen na, gelijk zijn aan het origineel. Aan de titel is toegevoegd De laatste zomer, want in ons geval speelt het stuk zich af in een uitstervend dorp in 1899, aan de vooravond van een nieuwe eeuw. De mensen trekken weg omdat er geen werk is en gaan naar de fabriek in de stad. We zien twee boerenfamilies, waarvan de één de zoon, Paris, van een rijke fabrikant paait als huwelijkskandidaat voor zijn dochter. Aan die Paris en wat er verder gebeurt, hangt al de geur van het fascisme. Voor het dorp is het misschien wel de laatste zomer en de kijker weet dat dat voor Romeo en Julia in ieder geval geldt." „Ik had als voorwaarde voor deze regie dat er een stuk of tien jongeren bij de club kwamen, want voor mij gaat het heel erg over het conflict tussen jong en Voor zeven weken rijzen de contouren van een theater op uit het landschap bij Zundert. daarvan maakte Koen Schyvens, sinds 1993 regisseur van het gezelschap, een bewerking van Cyrano de Bergerac, die in het hele dorp werd gespeeld in bouwtenten van het bloemencorso. Deze tenten, bestemd voor het optuigen van de wagens, bestaan uit steigermateriaal, zodat men de bloemen op alle niveaus kan bevestigen. Bij de voorstellingen zaten de toeschouwers er op. Toen wei'd het idee geboren al die tenten aan elkaar te koppelen, zodat er een mooi, groot theater zou ontstaan om Shakespeare te spelen. Dat zelfde jaar, 1997, werd in Londen de replica van het Globe Theatre geopend; „Eén plus één was plotseling drie: ons plan om die tenten aan elkaar te klikken, leek wel op zo'n theater. Een werkbezoek aan Londen deed de rest. We trokken al snel de conclusie: dat kunnen wij ook. Tien minuten later was het festival geboren. Naast onze eigen voorstelling moest er ook bei'oepstheater komen, evenals activiteiten voor de jeugd en een educatieproject. Daarna hebben we twee jaar hard gewerkt om dat voor elkaar te krijgen." Het Globe Theatre in de Assortimentstuin in Zundert - opgebouwd uit steigermateriaal dat na afloop gewoon weer teruggaat naar de aannemer - heeft evenals dat in Londen een doorsnede van 30 meter en is 11 meter hoog. Er zijn drie ïingen met zitplaatsen in een halve maan rond het podium, dat 15 meter breed, 11 meter diep en 9 meter hoog is, met een kap erboven, maar voor een deel is de openlucht te zien. „Dat ronde gat heet in Shakespeare's woorden 'the wooden O', waarlangs de fantasie en de inspiratie uit de hemel kwamen en vice versa. Ze waren niet van enige grootheidswaan gespeend. James Burbage, een vriendje van Shakespeare die de oorspronkelijke bouw mogelijk maakte, meende dat zijn theater en wat daarin gecreëerd werd de wereld torste. Vandaar de naam The Globe." Bijzondere vloer De arena vlak voor het podium, die ruimte biedt aan honderd staanplaatsen, heeft een bijzondei-e vloer. „We wisten van te voren dat die plek door de bouwactiviteiten redelijk slijkerig zou zijn. Bij het New York heeft al sinds de jaren twintig zijn Museum of Modern Art, Parijs volgde in de jaren zeventig met het Centre Pompidou. Maar die andei'e weieldstad, Londen, heeft op het gebied van de moderne kunst nooit een podium van dergelijke allu re gehad. Daar is deze week echter verandering in ge komen. Gisteren (donderdag) verrichtte ko ningin Elizabeth de openingshandeling, vanaf vandaag mag op de zuidoever van de Theems ook het publiek een kijkje nemen in wat nu al een kathedraal voor de moderne kunst wordt genoemd en die luistert naar de naam Ta te Modern. In tegenstelling tot recent gebouwde musea als in Groningen en Bilbao, die zelf oni alle aandacht schreeuwen, is Tate Modem een toonbeeld van imponerende eenvoud ge worden. Het betreft hier ook geen nieuw bouw, maar een in een 1963 gebouwde elek triciteitscentrale die in 1981 buiten gebruik werd gesteld en sindsdien leegstond. De centrale is in 1947 ontworpen door de archi tect Sir Giles Gilbert Scott, die verder onder meer heeft getekend voor de bekende rode Britse telefooncel, alsmede voor het enkele kilometers verderop gelegen Battei-sea Po wer Station. Dat is tot nog toe beroemder vanwege de vier witte schoorsteenpijpen die als klassieke zuilen de lucht insteken en dat in de jaren zeventig figureerde op een hoes van een langspeelplaat van Pink Floyd. Het Bankside Powerstation waarin nu Tate Modem is gevestigd, heeft een iets ingetoge ner karakter, maar imponeert wel degelijk. Het is geheel opgetrokken uit bruine bak steen, is bijna zo strak als een schoenendoos en is in het midden voorzien van een hon derd meter hoge, hoekige schoorsteen. De centrale is tot museum verbouwd door de Zwitserse architecten Herzog en De Meur on, die het industriële karakter van het gebouw intact hebben gelaten. Van bui ten af gezien is hun belangrijkste bijdrage een rechthoekig, glazen uitbouwsel boven op de centrale, die over volle lengte daglicht laat vallen over de bovenste expositieruim tes. Wie via de hoofdingang, een brede gleuf onderaan aan de zijkant van de schoenen doos, het pand betreedt, komt uit in de voor malige tuxbineruimte van de centrale. Het is een ruimte waarin de mens zich nietig voelt. De turbineruimte, door de Zweedse muse umdirecteur Lars Nittve 'de straat' ge- noemd, vormt ongeveer de helft van het ge hele gebouw, en is een hal geworden van 155 meter lang, 23 meter breed en 35 meter hoog, ongeveer van dezelfde orde en tevens geheel anders als het atrium van het ge meentehuis in Den Haag. De hal doet niet alleen dienst als ingang, maar tevens als expositiemimte. Op het ogenblik staan'er enkele 12 meter hoge sculptuien van brons en staal, speciaal voor deze hal gemaakt door de Frans-Ameri kaanse kunstenares Louise Bourgeois en betaald door Unilever. Detail: de nu 82-jari- ge Bourgeois heeft de werken, (enkele dood lopende wenteltrappen met grote spiegels erboven alsmede een enorme spin) ontwor pen zonder dat ze de turbinehal zelf heeft gezien. In de andere helft van het gebouw zijn zeven etages opgetrokken die ruimte bieden aan 84 expositiezalen- en zaaltjes met veel de montabele wanden, twee auditoria, een winkel, twee cafés en personeelsruimtes. Op een dubbeltje meer of minder is niet ge keken. De kosten van de nieuwe kunsttem pel bedragen 134,6 miljoen pond (zo'n 500 miljoen gulden). Harm Harkema vrijdag 12 mei 2000

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2000 | | pagina 11