Leon is korte versie Toledo Dure fiets is geliefd Aprilia bezuinigt niet op onderdelen Seat met primeurs Sportieve Triumph laat Japan even slikken autonieuws Nieuwe bestelauto van Opel auto motorfiets Volvo S70 en V70 in de aanbieding Common rail-diesel van Toyota Bugatti Yeyron Verlengde Renault Kangoo Nederlanders hebben steeds meer geld over voor een fiets. Duurdere fietsen, in de prijsklasse van 1000 tot 2000 gulden, zijn zeer in trek. Fiet- senfabriek Gazelle in Dieren, waar voornamelijk fietsen worden gemaakt voor Neder land, België en het vlakke deel van Duitsland, ziet nog geen verzadiging van de markt, ter wijl iedereen toch wel een fiets heeft. „Er zijn nu zo'n 16,7 miljoen fietsen in Nederland, dus ieder een zou een fiets kunnen hebben," zegt commercieel di recteur van Gazelle A van Diermen. „Uitonderzoekblijkt dat van dat aantal 1,2 miljoen fietsen nooit gebruikt worden. Per jaar komen er 1,1 miljoen fietsen bij, dus de markt is nog lang niet verzadigd. Onze ver kopen stijgen vijf procent per jaar. Fietsen gaan heel lang mee. Gazelle geeft tien jaar ga rantie op frames en voorvor ken. Toch is men nu geneigd een goede fiets sneller in te ruilen voor een nieuwe, want de in- ruilwaarde is hoog. Daarbij komt dat de consument steeds meer over heeft voor een goede fiets. Het is niet meer zo dat mensen gaan fietsen als ze over minder geld beschikken. Nu het vertrouwen in de economie groot is, wil men graag gezien worden met een dure fiets." Oppepper Gazelle houdt de golfbewegin gen op de fietsmarkt scherp in de gaten. Rond 1980 reden de Nederlanders vooraan in de Tour de France (denk aan Joop Zoetemelk, Hennie Kuiper) en prompt wilde iedereen een ra cefiets. In 1986 kwam de ATB of mountainbike opzetten. Die zorgde voor een oppepper van de hele fietsbranche met frisse fietsmodellen en nieuwe tech nieken. Hybride Grappig is, dat later de ver plichting tot zijreflectie men sen naar de fietsenwinkels lok te en aanzette tot het kopen van een nieuw model. Een paar jaar geleden was de hybride fiets het nieuwste van het nieuwste: een kruising tussen de robuuste ATB en de verfijnde randon- neur voor lange afstanden. Een fiets met alles erop en eraan. Van Diermen: „Die markt zakt nu wat in. De consument wil weer iets anders en dat is de sportieve stadsfiets. Geen kwetsbare derailleur en open ketting, maar onderhoudsvrij met gesloten remsysteem en naaf versnellingen. Het is een comfortabele fiets waar wij de nieuwste snufjes op kunnen monteren zoals een automati sche versnellingvanShimano." De nieuwe stadsfiets Sky Drive is te koop voor ƒ1499,-. Plannen Nog maar twee procent van de consumenten wil een echte ra cefiets en iets meer dan de helft wil een comfortabele fiets met gesloten kettingkast. Gazelle baseert daarop de toekomst plannen. Er wordt hard ge werkt om op de FietsRAI in maart een revolutionaire vouwfiets te presenteren, die makkelijk mee te nemen is in auto, bus of trein. Bovendien is vering niet langer exclusief voor dure modellen. De gewone fiets met verend voor- en ach terwiel komt eraan. Theo van der Kaaij De nieuwe stadsfiets Sky Drive van Gazelle heeft een afwijkend aluminium frame, ingebouwde remmen en versnellingen. De Aprilia Falco is de minst extreme tweewieler uit de Mille-reeks. Aprilia heeft aan haar tweecilinder RSV Mille- reeks een vierde tweewieler toegevoegd, de SL 1000 Falco. De nadruk ligt bij dit model dan ook op een combinatie van rijcomfort en sportiviteit, wat onder meer tot uiting komt in een volle stroomlijn en een niet al te extreme zithouding. Als gevolg hiervan moet de Falco genoegen nemen met iets minder motorvermogen. Door wijzigingen in het brandstofinjectiesysteem levert de vloeistofge- koelde V-twin nu 118 pk bij 9.500 tpm en een maxi male trekkacht van 98 Nm bij 7.000 tpm. Overigens heeft Aprilia absoluut niet op onderdelen bezuinigd. Dat blijkt uit het nieuwe aluminium fra me met uit magnesiumlegering vervaardigde koppel stukken. Ook de upside-down voorvork van Showa, de achtervering van Sachs en de remmen uit de Brem- bo Oro reeks zijn niet bepaald goedkoop. Aardige details zijn verder de in hoogte verstelbare koplamp en een passagiershandgreep die tevens als spoiler fungeert. De Falco gaat 25.490 kosten. Ruud Vos zaterdag 13 november 1999 Renault heeft het gamma van de Kangoo Express bestelauto uitgebreid met een zogenaamde Gi-and Volume-uitvoering. Deze versie is 32,5 cen timeter langer dan de gewone Kangoo en biedt daarmee een laadruimte van maximaal 3,5 kubieke meter inhoud. Het verlengde deel bevindt zich volledig achter de achterwielen en is aan de bestaande carrosserie gelijmd. De laadvloer is daarmee achter de bestuurdersstoel twee meter lang geworden. Voorlopig is de verlengde Kangoo alleen met de 65 pk sterke dieselmotor leverbaar, maar volgend jaar komt er ook een 1,4 liter benzineversie met 75 pk. De prijzen beginnen bij 22.250 gulden exclusief btw. In de compacte middenklasse maken auto's zoals de Opel Astra, Volkswagen Golf, Renault Mégane en Ford Focus zo'n beetje de dienst uit. Maar de producenten van deze modellen kunnen zich volgend voorjaar een beetje zorgen maken als de Seat Leon op de markt komt. Want deze Spaanse compacte middenklasser heeft alles in huis om een flink aandeel voor zich op te eisen: een vlot uiterlijk, veel binnenruimte, voortreffelijke rij eigenschappen en een hoog afwerkingsniveau. Het is daarmee een echte Golf-killer. Seat zit in Europa flink in de lift. De productie stijgt dit jaar met ongeveer elf procent tot 480.000 auto's. Nederland neemt van die stijging een flink deel voor zijn rekening, want bij ons ver koopt Seat circa 27 procent meer auto's. Die groeiende afzet is niet vreemd, want zo'n beetje elk jaar komt er een nieuwe Seat op de markt. Het gaat niet altijd om een vervanger van een bestaande au to, soms wordt er ook een compleet nieuw model aan het programma toegevoegd. Dat is bij de Seat Le on het geval, want voorheen was het merk niet aanwezig in de com pacte middenklasse. De Leon is een uitstekende mix van de techniek van Volkswagen en de succesvolle styling van de vorig jaar gepresenteerde Seat To ledo. In feite is de Leon niets an ders dan de iets kortere vijfdeurs versie van die Toledo. De auto staat net als de Toledo op het in middels talloze malen gebruikte VW-platform voor de midden klasse. Dat betekent dat we bij de Leon ook weer vertrouwde afmetingen tegenkomen zoals een wielbasis van 2,51 meter, exact even lang als de Volkswagen Golf, de Audi A3 en de Skoda Octavia. In de lengte overtreft de Leon de Golf met drie centimeter (4,18 meter), de breed- De Leon doet niet onder voor de beste auto's in de compacte middenklasse. te is met 1,74 meter identiek. Dat levert een vergelijkbare binnen ruimte op, met misschien iets min der hoofdruimte achterin door de sneller dalende daklijn bij de Le on. Het uiterlijk van de Leon is naar onze smaak een van de sterkste punten van de auto. De neus met de heldere dubbele koplampen en de kenmerkende Seat-grille is on gewijzigd overgenomen van de Toledo. Tot aan het achterportier is de Leon identiek aan de Toledo, maar dan mondt de achterkant uit in een fraai hatchback. Kenners zien er wellicht een beetje de stijl van de vroegere Alfasud in of de huidige Lancia Delta. Het is in elk geval een heel geslaagde achter kant, die in bijna alle kleuren goed overkomt. De techniek van de Leon stamt volledig van het Volkswagen-con cern. Wielophangingen en moto ren kennen we al uit de Toledo en brengen daar hun vertrouwde (uitstekende) kwaliteiten mee. Toch zijn er primeurs te vinden in de Leon. Want het is de eerste Seat die kan worden uitgerust met vier- wielaandrijving, het is de eerste met een 180 pk sterke 1,8 liter tur bomotor en het is de eerste met een handgeschakelde zesversnel lingsbak. Topsporters Die drie zaken zijn gecombineerd in wat voorlopig het topmodel is: de Leon 4. Het is een extra-spor tieve auto geworden, die kan wed ijveren met erkende topsporters als de Audi A3 quattro en de Volkswagen Golf GTI. Sterker nog: je bent eigenlijk een dief van je eigen portemonnee als je voor dezelfde techniek en sportiviteit nog anders koopt dan deze Seat. Het Spaanse merk mag nog niet die klank en het imago hebben van de concerngenoten, in rijeigen- schappen en afwerking doet de Leon 4 niet onder. Het is een voor treffelijk sturende auto, die zijn forse vermogen uitstekend kwijt kan dankzij de vierwielaandrij- ving. Hij heeft bovendien een mooi neutraal stuurgedrag. Hoewel prijzen pas bekend wor den als de auto in april volgend jaar zal worden geleverd, gaat de Seat Leon 4 wel iets boven de 60.000 gulden kosten. Dat wordt het voorlopige hoogtepunt van de reeks, want er is een sneller model aangekondigd onder de naam Cu- pra met een motor van meer dan 200 pk. De snelle versies van de Leon trek ken in eerste instantie de meeste aandacht, omdat ze het imago van Seat moeten opkrikken. Maar minstens even interessant zijn de meer civiele uitvoeringen. De Le on komt naar alle waarschijnlijk heid ook met een 1,4 liter 16-kleps motor en 75 pk. Dat wordt ver moedelijk de basisversie die voor om en nabij de 34.000 gulden zal worden aangeboden. De auto blijft daarmee iets goedkoper dan de Golf maar zal qua uitrusting niet onderdoen. Airbags voor de bestuurder en de passagier, ABS zullen zeker standaard zijn en misschien zelfs airconditioning, net als bij de Toledo. Balans In elk geval krijgt Nederland de 1,6 liter motor met 100 pk, die een perfecte balans van prijs en pres taties biedt. Verder komt er een 1,8 liter motor met vijf kleppen per ci- linderen 125 pken een turboversie daarvan met 180 pk en alleen voorwielaandrijving. Daarnaast komen er drie dieselversies met een motorinhoud van 1,9 liter. Een direct ingespoten exemplaar zon der turbo en 68 pk, een versie met turbo en 90 pk en diezelfde motor met 110 pk. Kortom, de Seat Leon wordt een heel complete reeks, die op alle fronten gaat concurreren. Ook en vooral in eigen huis. Mario Vos De Triumph TT 600. meeste concurrenten. Alleen Ya maha troeft met een motorvermo gen van 120 pk de tegenstand nog af. Overigens is de genoemde 110 pk een fabrieksgegeven; volgens importeur Greenib uit Warmond zorgen de in de kuip aanwezige Ram Air-inlaten door een betere cilindervulling voor nog eens vier pk extra. Bovendien is de Brit uitgerust met brandstofinjectie (afkomstig van het Franse Sagem) en een naar alle waarschijnlijkheid superieur remsysteem. Opmerkelijk is het gegeven dat het frame, de achter vork en de tank uit aluminium zijn opgetrokken. De TT 600 is verder uitgerust met de tellers en klokken van de Triumph Sprint RS. Deze concurrerende Triumph kan van af februari bij de dealer bewon derd worden. Ruud Vos In de klasse van de zware bestelwagens komt Opel met een nieuwe auto op de markt. Hij heet Movano en valt in de categorie van 2,8 tot 3,5 ton. De Movano kan in liefst veertig verschillende uitvoeringen worden gele verd. De meeste uitvoeringen van de Movano zijn leverbaar in drie wielbases. 3,08 meter, 3,58 meter en 4,08 meter. Dat levert dan ook weer drie ver schillendelengtes op en variatiemogelijkheden voor de opbouw. De Movano komt er met een enkele of dubbele cabine, met open laadbak, met standaard of verhoogd dak, maar ook als personenbus. Het comfort aan boord van de Movano is uitstekend, mede dankzij de in vele standen instelbare stoelen. De auto heeft een volwaardig dashboard, dat veel wegheeft van een personenauto en heeft ook bijna net zo veel uitrusting te bieden heeft. Zo heeft de Movano standaard bijvoorbeeld een airbag voor de bestuurder en gordelspanners. En er is een hele lijst aan extra's leverbaar. De Opel Movano is leverbaar met twee motoren: een 2,8 liter direct inge spoten turbodiesel met 115 pk of een 2,5 liter diesel met 80 pk. Rond de bedrijfsautoRAI in februari 2000 is de Movano in al zijn varianten volop leverbaar in Nederland. Volvo komt vermoedelijk begin volgend jaar op de markt met een ver nieuwde 70-reeks. Daarom zijn er nu speciale aanbiedingen voor be staande S en V70. Zo is onder meer de Polar-versie ontwikkeld, die in plaats is gekomen van de basisversie. Standaard is deze auto onder meer uitgerust met airconditioning en luxe pluche bekleding. Voor een meerprijs van 5.000 gulden zijn de S en V70 in Europa-uitvoe ring te leveren. Deze uitvoeringen hebben onder meer elektronische kli maatregeling, verwarmbare voorstoelen, cruise control, eenmetleerbe- kleed stuurwiel en koplamp wissers met sproeiers. Boven op het Europa pakket is dan nog het Europa Exclusive-pakket te krijgen met onder meer leren bekleding en 16 inch lichtmetalen wielen. De Volvo's V70 2,4 T AWD en XC staan voortaan onder de naam Nordic in de prijslijst. En hebben dezelfde opties als de Europa Exclusive-ver- sie. De V70 AWD Nordic kost 89.850 gulden, de V70 XC Nordic 93.850 gulden. In de Toyota Avensis is sinds kort een nieuwe turbodieselmotor met common rail-inspuiting leverbaar. Het is een tweeliter krachtbron met vier kleppen per cilinder die een maximumvermogen van 110 pk levert. De grootste trekkracht bedraagt 250 Nm en wordt tussen 2.000 en 2.400 toeren geleverd. Met deze motor haalt de Avensis een topsnelheid van 195 km/h en kan de auto in 11,5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h accelereren. Het gemiddeld brandstofverbruik bedraagt volgens Toyota slechts 5,7 liter per 100 kilometer. In vergelijking met de bestaande, en ook nog steeds leverbare, traditionele turbodieselmotor is dat een twaalf procent lager verbruik. Bovendien is de uitstoot van roetdeeltjes met 44 procent ver minderd. De Avensis D-4D, zoals Toyota hem noemt, is er als Sedan, Liftback en Wagon in de uitvoeringen Linea Terra, Linea Luna en Linea Sol. De meerprijs ten opzichte van de gewone diesel bedraagt 3.000 gulden. Dat betekent dat de Avensis D-4D leverbaar is vanaf 49.350 gulden. Het Volkswagenconcem heeft op de Tokio Motor Show een nieuwe sty- lingstudie van een Bugatti aan het publiek getoond. De auto heet EB 18/4 Veyron en vertoont duidelijke verwantschap met de EB 18/3 Chi ron, die recent in Frankfurt werd geshowd. De Veyron is van alle reeds getoonde Bugatti-modellen wellicht de meest gedurfde. Het is een wat woeste sportwagen met een hoogte van 1,21 meter en een lengte van 4,38 meter. Midscheeps is een 6,3 liter me tende 18-cilindermotor geplaatst, die is opgebouwd uit drie zescilinder- blokken. Het totale vermogen bedraagt 555 pk. Mario Vos De komst van de nieuwe Triumph TT 600 was al langer een publiek geheim. Maar nu de tweewieler daadwerkelijk gepre senteerd is, zal de Japanse concur rentie wel even geslikt hebben. De Britten willen met de TT 600 een eind maken aan de Japanse over heersing in de supersportieve middenklasse waarin Honda, Ka wasaki, Yamaha en Suzuki al ja ren de scepter zwaaien. Bovendien heeft de 17 0 kilogram zware twee wieler alles in huis om in die uit stekend verkopende klasse een graantje mee te pikken. De vloeistofgekoelde viercilinder is met een opgegeven vermogen van 110 pk bij 12.750 tpm en een motorkoppel van 68 Nm bij 11.000 tpm in ieder geval even sterk als de

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 41