Leon is korte
versie Toledo
Dure fiets is geliefd
Aprilia bezuinigt niet op onderdelen
Seat met
primeurs
Sportieve
Triumph
laat Japan
even slikken
autonieuws
Nieuwe bestelauto van Opel
auto motorfiets
Volvo S70 en V70 in de aanbieding
Common rail-diesel van Toyota
Bugatti Yeyron
Verlengde Renault Kangoo
Nederlanders hebben steeds
meer geld over voor een
fiets. Duurdere fietsen, in de
prijsklasse van 1000 tot 2000
gulden, zijn zeer in trek. Fiet-
senfabriek Gazelle in Dieren,
waar voornamelijk fietsen
worden gemaakt voor Neder
land, België en het vlakke deel
van Duitsland, ziet nog geen
verzadiging van de markt, ter
wijl iedereen toch wel een fiets
heeft.
„Er zijn nu zo'n 16,7 miljoen
fietsen in Nederland, dus ieder
een zou een fiets kunnen
hebben," zegt commercieel di
recteur van Gazelle A van
Diermen. „Uitonderzoekblijkt
dat van dat aantal 1,2 miljoen
fietsen nooit gebruikt worden.
Per jaar komen er 1,1 miljoen
fietsen bij, dus de markt is nog
lang niet verzadigd. Onze ver
kopen stijgen vijf procent per
jaar. Fietsen gaan heel lang
mee. Gazelle geeft tien jaar ga
rantie op frames en voorvor
ken. Toch is men nu geneigd een
goede fiets sneller in te ruilen
voor een nieuwe, want de in-
ruilwaarde is hoog. Daarbij
komt dat de consument steeds
meer over heeft voor een goede
fiets. Het is niet meer zo dat
mensen gaan fietsen als ze over
minder geld beschikken. Nu
het vertrouwen in de economie
groot is, wil men graag gezien
worden met een dure fiets."
Oppepper
Gazelle houdt de golfbewegin
gen op de fietsmarkt scherp in
de gaten. Rond 1980 reden de
Nederlanders vooraan in de
Tour de France (denk aan Joop
Zoetemelk, Hennie Kuiper) en
prompt wilde iedereen een ra
cefiets. In 1986 kwam de ATB
of mountainbike opzetten. Die
zorgde voor een oppepper van
de hele fietsbranche met frisse
fietsmodellen en nieuwe tech
nieken.
Hybride
Grappig is, dat later de ver
plichting tot zijreflectie men
sen naar de fietsenwinkels lok
te en aanzette tot het kopen van
een nieuw model. Een paar jaar
geleden was de hybride fiets
het nieuwste van het nieuwste:
een kruising tussen de robuuste
ATB en de verfijnde randon-
neur voor lange afstanden. Een
fiets met alles erop en eraan.
Van Diermen: „Die markt zakt
nu wat in. De consument wil
weer iets anders en dat is de
sportieve stadsfiets. Geen
kwetsbare derailleur en open
ketting, maar onderhoudsvrij
met gesloten remsysteem en
naaf versnellingen. Het is een
comfortabele fiets waar wij de
nieuwste snufjes op kunnen
monteren zoals een automati
sche versnellingvanShimano."
De nieuwe stadsfiets Sky Drive
is te koop voor ƒ1499,-.
Plannen
Nog maar twee procent van de
consumenten wil een echte ra
cefiets en iets meer dan de helft
wil een comfortabele fiets met
gesloten kettingkast. Gazelle
baseert daarop de toekomst
plannen. Er wordt hard ge
werkt om op de FietsRAI in
maart een revolutionaire
vouwfiets te presenteren, die
makkelijk mee te nemen is in
auto, bus of trein. Bovendien is
vering niet langer exclusief
voor dure modellen. De gewone
fiets met verend voor- en ach
terwiel komt eraan.
Theo van der Kaaij
De nieuwe stadsfiets Sky Drive van Gazelle heeft een afwijkend
aluminium frame, ingebouwde remmen en versnellingen.
De Aprilia Falco is de minst extreme tweewieler uit de Mille-reeks.
Aprilia heeft aan haar tweecilinder RSV Mille-
reeks een vierde tweewieler toegevoegd, de SL
1000 Falco. De nadruk ligt bij dit model dan ook op
een combinatie van rijcomfort en sportiviteit, wat
onder meer tot uiting komt in een volle stroomlijn en
een niet al te extreme zithouding.
Als gevolg hiervan moet de Falco genoegen nemen
met iets minder motorvermogen. Door wijzigingen in
het brandstofinjectiesysteem levert de vloeistofge-
koelde V-twin nu 118 pk bij 9.500 tpm en een maxi
male trekkacht van 98 Nm bij 7.000 tpm.
Overigens heeft Aprilia absoluut niet op onderdelen
bezuinigd. Dat blijkt uit het nieuwe aluminium fra
me met uit magnesiumlegering vervaardigde koppel
stukken. Ook de upside-down voorvork van Showa,
de achtervering van Sachs en de remmen uit de Brem-
bo Oro reeks zijn niet bepaald goedkoop.
Aardige details zijn verder de in hoogte verstelbare
koplamp en een passagiershandgreep die tevens als
spoiler fungeert. De Falco gaat 25.490 kosten.
Ruud Vos
zaterdag 13 november 1999
Renault heeft het gamma van de Kangoo Express bestelauto uitgebreid
met een zogenaamde Gi-and Volume-uitvoering. Deze versie is 32,5 cen
timeter langer dan de gewone Kangoo en biedt daarmee een laadruimte
van maximaal 3,5 kubieke meter inhoud. Het verlengde deel bevindt
zich volledig achter de achterwielen en is aan de bestaande carrosserie
gelijmd. De laadvloer is daarmee achter de bestuurdersstoel twee meter
lang geworden.
Voorlopig is de verlengde Kangoo alleen met de 65 pk sterke dieselmotor
leverbaar, maar volgend jaar komt er ook een 1,4 liter benzineversie met
75 pk. De prijzen beginnen bij 22.250 gulden exclusief btw.
In de compacte
middenklasse maken auto's
zoals de Opel Astra,
Volkswagen Golf, Renault
Mégane en Ford Focus zo'n
beetje de dienst uit. Maar de
producenten van deze
modellen kunnen zich volgend
voorjaar een beetje zorgen
maken als de Seat Leon op de
markt komt. Want deze
Spaanse compacte
middenklasser heeft alles in
huis om een flink aandeel voor
zich op te eisen: een vlot
uiterlijk, veel binnenruimte,
voortreffelijke
rij eigenschappen en een hoog
afwerkingsniveau. Het is
daarmee een echte Golf-killer.
Seat zit in Europa flink in de
lift. De productie stijgt dit jaar
met ongeveer elf procent tot
480.000 auto's. Nederland neemt
van die stijging een flink deel voor
zijn rekening, want bij ons ver
koopt Seat circa 27 procent meer
auto's. Die groeiende afzet is niet
vreemd, want zo'n beetje elk jaar
komt er een nieuwe Seat op de
markt. Het gaat niet altijd om een
vervanger van een bestaande au
to, soms wordt er ook een compleet
nieuw model aan het programma
toegevoegd. Dat is bij de Seat Le
on het geval, want voorheen was
het merk niet aanwezig in de com
pacte middenklasse.
De Leon is een uitstekende mix
van de techniek van Volkswagen
en de succesvolle styling van de
vorig jaar gepresenteerde Seat To
ledo. In feite is de Leon niets an
ders dan de iets kortere vijfdeurs
versie van die Toledo. De auto
staat net als de Toledo op het in
middels talloze malen gebruikte
VW-platform voor de midden
klasse.
Dat betekent dat we bij de Leon
ook weer vertrouwde afmetingen
tegenkomen zoals een wielbasis
van 2,51 meter, exact even lang als
de Volkswagen Golf, de Audi A3
en de Skoda Octavia. In de lengte
overtreft de Leon de Golf met drie
centimeter (4,18 meter), de breed-
De Leon doet niet onder voor de beste auto's in de compacte middenklasse.
te is met 1,74 meter identiek. Dat
levert een vergelijkbare binnen
ruimte op, met misschien iets min
der hoofdruimte achterin door de
sneller dalende daklijn bij de Le
on.
Het uiterlijk van de Leon is naar
onze smaak een van de sterkste
punten van de auto. De neus met
de heldere dubbele koplampen en
de kenmerkende Seat-grille is on
gewijzigd overgenomen van de
Toledo. Tot aan het achterportier
is de Leon identiek aan de Toledo,
maar dan mondt de achterkant uit
in een fraai hatchback. Kenners
zien er wellicht een beetje de stijl
van de vroegere Alfasud in of de
huidige Lancia Delta. Het is in elk
geval een heel geslaagde achter
kant, die in bijna alle kleuren goed
overkomt.
De techniek van de Leon stamt
volledig van het Volkswagen-con
cern. Wielophangingen en moto
ren kennen we al uit de Toledo en
brengen daar hun vertrouwde
(uitstekende) kwaliteiten mee.
Toch zijn er primeurs te vinden in
de Leon. Want het is de eerste Seat
die kan worden uitgerust met vier-
wielaandrijving, het is de eerste
met een 180 pk sterke 1,8 liter tur
bomotor en het is de eerste met een
handgeschakelde zesversnel
lingsbak.
Topsporters
Die drie zaken zijn gecombineerd
in wat voorlopig het topmodel is:
de Leon 4. Het is een extra-spor
tieve auto geworden, die kan wed
ijveren met erkende topsporters
als de Audi A3 quattro en de
Volkswagen Golf GTI. Sterker
nog: je bent eigenlijk een dief van
je eigen portemonnee als je voor
dezelfde techniek en sportiviteit
nog anders koopt dan deze Seat.
Het Spaanse merk mag nog niet
die klank en het imago hebben van
de concerngenoten, in rijeigen-
schappen en afwerking doet de
Leon 4 niet onder. Het is een voor
treffelijk sturende auto, die zijn
forse vermogen uitstekend kwijt
kan dankzij de vierwielaandrij-
ving. Hij heeft bovendien een mooi
neutraal stuurgedrag.
Hoewel prijzen pas bekend wor
den als de auto in april volgend
jaar zal worden geleverd, gaat de
Seat Leon 4 wel iets boven de
60.000 gulden kosten. Dat wordt
het voorlopige hoogtepunt van de
reeks, want er is een sneller model
aangekondigd onder de naam Cu-
pra met een motor van meer dan
200 pk.
De snelle versies van de Leon trek
ken in eerste instantie de meeste
aandacht, omdat ze het imago van
Seat moeten opkrikken. Maar
minstens even interessant zijn de
meer civiele uitvoeringen. De Le
on komt naar alle waarschijnlijk
heid ook met een 1,4 liter 16-kleps
motor en 75 pk. Dat wordt ver
moedelijk de basisversie die voor
om en nabij de 34.000 gulden zal
worden aangeboden. De auto
blijft daarmee iets goedkoper dan
de Golf maar zal qua uitrusting
niet onderdoen. Airbags voor de
bestuurder en de passagier, ABS
zullen zeker standaard zijn en
misschien zelfs airconditioning,
net als bij de Toledo.
Balans
In elk geval krijgt Nederland de
1,6 liter motor met 100 pk, die een
perfecte balans van prijs en pres
taties biedt. Verder komt er een 1,8
liter motor met vijf kleppen per ci-
linderen 125 pken een turboversie
daarvan met 180 pk en alleen
voorwielaandrijving. Daarnaast
komen er drie dieselversies met
een motorinhoud van 1,9 liter. Een
direct ingespoten exemplaar zon
der turbo en 68 pk, een versie met
turbo en 90 pk en diezelfde motor
met 110 pk.
Kortom, de Seat Leon wordt een
heel complete reeks, die op alle
fronten gaat concurreren. Ook en
vooral in eigen huis.
Mario Vos
De Triumph TT 600.
meeste concurrenten. Alleen Ya
maha troeft met een motorvermo
gen van 120 pk de tegenstand nog
af. Overigens is de genoemde 110
pk een fabrieksgegeven; volgens
importeur Greenib uit Warmond
zorgen de in de kuip aanwezige
Ram Air-inlaten door een betere
cilindervulling voor nog eens vier
pk extra.
Bovendien is de Brit uitgerust met
brandstofinjectie (afkomstig van
het Franse Sagem) en een naar alle
waarschijnlijkheid superieur
remsysteem. Opmerkelijk is het
gegeven dat het frame, de achter
vork en de tank uit aluminium zijn
opgetrokken. De TT 600 is verder
uitgerust met de tellers en klokken
van de Triumph Sprint RS. Deze
concurrerende Triumph kan van
af februari bij de dealer bewon
derd worden.
Ruud Vos
In de klasse van de zware bestelwagens komt Opel met een nieuwe auto
op de markt. Hij heet Movano en valt in de categorie van 2,8 tot 3,5 ton.
De Movano kan in liefst veertig verschillende uitvoeringen worden gele
verd.
De meeste uitvoeringen van de Movano zijn leverbaar in drie wielbases.
3,08 meter, 3,58 meter en 4,08 meter. Dat levert dan ook weer drie ver
schillendelengtes op en variatiemogelijkheden voor de opbouw.
De Movano komt er met een enkele of dubbele cabine, met open laadbak,
met standaard of verhoogd dak, maar ook als personenbus. Het comfort
aan boord van de Movano is uitstekend, mede dankzij de in vele standen
instelbare stoelen. De auto heeft een volwaardig dashboard, dat veel
wegheeft van een personenauto en heeft ook bijna net zo veel uitrusting
te bieden heeft. Zo heeft de Movano standaard bijvoorbeeld een airbag
voor de bestuurder en gordelspanners. En er is een hele lijst aan extra's
leverbaar.
De Opel Movano is leverbaar met twee motoren: een 2,8 liter direct inge
spoten turbodiesel met 115 pk of een 2,5 liter diesel met 80 pk. Rond de
bedrijfsautoRAI in februari 2000 is de Movano in al zijn varianten volop
leverbaar in Nederland.
Volvo komt vermoedelijk begin volgend jaar op de markt met een ver
nieuwde 70-reeks. Daarom zijn er nu speciale aanbiedingen voor be
staande S en V70. Zo is onder meer de Polar-versie ontwikkeld, die in
plaats is gekomen van de basisversie. Standaard is deze auto onder meer
uitgerust met airconditioning en luxe pluche bekleding.
Voor een meerprijs van 5.000 gulden zijn de S en V70 in Europa-uitvoe
ring te leveren. Deze uitvoeringen hebben onder meer elektronische kli
maatregeling, verwarmbare voorstoelen, cruise control, eenmetleerbe-
kleed stuurwiel en koplamp wissers met sproeiers. Boven op het Europa
pakket is dan nog het Europa Exclusive-pakket te krijgen met onder
meer leren bekleding en 16 inch lichtmetalen wielen.
De Volvo's V70 2,4 T AWD en XC staan voortaan onder de naam Nordic
in de prijslijst. En hebben dezelfde opties als de Europa Exclusive-ver-
sie. De V70 AWD Nordic kost 89.850 gulden, de V70 XC Nordic 93.850
gulden.
In de Toyota Avensis is sinds kort een nieuwe turbodieselmotor met
common rail-inspuiting leverbaar. Het is een tweeliter krachtbron met
vier kleppen per cilinder die een maximumvermogen van 110 pk levert.
De grootste trekkracht bedraagt 250 Nm en wordt tussen 2.000 en 2.400
toeren geleverd.
Met deze motor haalt de Avensis een topsnelheid van 195 km/h en kan de
auto in 11,5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h accelereren. Het
gemiddeld brandstofverbruik bedraagt volgens Toyota slechts 5,7 liter
per 100 kilometer. In vergelijking met de bestaande, en ook nog steeds
leverbare, traditionele turbodieselmotor is dat een twaalf procent lager
verbruik. Bovendien is de uitstoot van roetdeeltjes met 44 procent ver
minderd.
De Avensis D-4D, zoals Toyota hem noemt, is er als Sedan, Liftback en
Wagon in de uitvoeringen Linea Terra, Linea Luna en Linea Sol. De
meerprijs ten opzichte van de gewone diesel bedraagt 3.000 gulden. Dat
betekent dat de Avensis D-4D leverbaar is vanaf 49.350 gulden.
Het Volkswagenconcem heeft op de Tokio Motor Show een nieuwe sty-
lingstudie van een Bugatti aan het publiek getoond. De auto heet EB
18/4 Veyron en vertoont duidelijke verwantschap met de EB 18/3 Chi
ron, die recent in Frankfurt werd geshowd.
De Veyron is van alle reeds getoonde Bugatti-modellen wellicht de
meest gedurfde. Het is een wat woeste sportwagen met een hoogte van
1,21 meter en een lengte van 4,38 meter. Midscheeps is een 6,3 liter me
tende 18-cilindermotor geplaatst, die is opgebouwd uit drie zescilinder-
blokken. Het totale vermogen bedraagt 555 pk.
Mario Vos
De komst van de nieuwe
Triumph TT 600 was al langer
een publiek geheim. Maar nu de
tweewieler daadwerkelijk gepre
senteerd is, zal de Japanse concur
rentie wel even geslikt hebben. De
Britten willen met de TT 600 een
eind maken aan de Japanse over
heersing in de supersportieve
middenklasse waarin Honda, Ka
wasaki, Yamaha en Suzuki al ja
ren de scepter zwaaien. Bovendien
heeft de 17 0 kilogram zware twee
wieler alles in huis om in die uit
stekend verkopende klasse een
graantje mee te pikken.
De vloeistofgekoelde viercilinder
is met een opgegeven vermogen
van 110 pk bij 12.750 tpm en een
motorkoppel van 68 Nm bij 11.000
tpm in ieder geval even sterk als de