bladzijde Met muis en televisie een pizza bestellen rjï reportage w Jregeert zaterdag 13 november 1999 RUDEN RIEMENS FOTOGRAFIE Betaal-televisie en e-business wordt de komende maanden op de Nederlandse bevolking losgelaten. Na KPN Telecom kondigden ook de nummers één en drie van kabelland, UPC en Casema, aan hun digitale decoders te gaan uitzetten. Vorige week was het de beurt aan de nummer twee, de combinatie Castel-Palet. Daar zit het Amerikaanse @Home (AtHorne) aan de knoppen om Internet en thuiswinkelen in 1,6 miljoen huiskamers binnen te leiden. Vanuit Amsterdam op en neer naar New York om te laten zien wat er Gro ningen volgend jaar op de kabel is, dat lijkt een behoorlijke omweg. Maar vol gens @Home (lees: AtHome), de Neder landse dochter van het Amerikaanse Ex cite/AtHome, moest dat zo. De beste en de snelste manier om een goede demonstra tie in de juiste omgeving te kunnen geven, vindt AtHome, dat zijn uiterste best doet om ingewikkelde communicatietechniek op een huiselijke manier te laten zien, languit op de bank. Onder het motto „Zien is geloven." Dus had AtHome een televisie met een di gitale decoder geïnstalleerd in de flat van de familie Kurtz in Manhattan. Geen ge middeld gezin met zijn peperdure 500 vierkante meter grote liefdesnest op acht hoog, zes ramen breed bij Union Square. Maar toch: een particuliere woning en midden in wat ze in New York 'Silicon Al ley' noemen: straten vol met bedrijfjes en studio's die bezig zijn met het bedenken van de vulling voor Internet en de over vloed aan ruimte die de honderden kana len van de digitale decoder bieden. Waar Californië furore maakt met Silicon Val ley -bakermat van Internettechniek - slaat de culturele hoofdstad van Amerika terug met creatieve toepassingen voor het net. Klikken Op de Sony-grootbeeld klikt Michael Bauer door het keuzemenu van AtHome. Dat ziet er net zo uit als andere Internet- portalen en snel gaat het. Onderin draait een videofilm mee in een venstertje. Even aanklikken en je kunt de hele film zien, de decoder slaat het bedrag aan op de cen trale kassa, wanneer je na de eerste vijf 'proefminuten' nog kijkt. Op een ander balkje klikken en je bestelt een pizza bij Domino's Pizza. AtHome weet de postco de van de abonnee en sluist hem door naai de dichtstbijzijnde Domino's-vestiging. De pizzabakker kan de bestelling bevesti gen per e-mail, per telefoon „of gewoon de pizza op de stoep zetten", zegt Bauer. „Uit onderzoek blij kt dat vier keer zoveel men sen met een muisklik bestellen dan wan neer ze eerst het nummer moeten draaien en opbellen." Met nog een klik krijgt de abonnee de ac tuele beurskoersen, de eigen nieuws dienst, anp-berichten, films en in de toe komst sportwedstrijden die apart worden afgerekend. In de VS is het al lang niet meer mogelijk om een beetje boks- of honkbalwedstrijd gewoon op tv te zien: daar moet apart voor worden betaald, vaak tientallen dollars. „Het zijn de ach terliggende diensten die zorgen voor de binding met de klant", zegt Bauer. Mooi, maar waarom heeft AtHome onder de televisie, verborgen achter een zwart gordijn een videorecorder meelopen? 'Zien is geloven.' Uit die recorder komt de speelfilm in het tv-venstertje, en niet over de kabel. Nee, want AtHome heeft geen kabels in Manhattan, legt Bauer uit. Die zijn in handen van TimeWarner, en dus moest de demonstratie komen via een ge huurde 'ethernet'-verbinding en die kan geen video aan. „Het is maar om een in druk te krijgen.Wel verwarrend, want in Nederland levert AtHome zijn Internet en betaaltv niet via de televisie, maar via de pc. Haast Uit alles wat de concurrenten in betaal-tv doen spreekt haast. De strijd om de abon nee gaat vooral tussen KPN, dat met zijn telefoonnet als enige in alle huizen komt, en lokale kabelbedrijven. KPN begint in Amsterdam - UPC-territorium - en Utrecht, waar het op Remu/Casema zal botsen. Wie als eerste zijn digitale kastje ('settop box', digitale decoder) heeft staan, maakt de dienst uit. De rechter en de toezicht houder Opta hebben dan wel bepaald dat ook concurrerende aanbieders kanalen moeten kunnen huren op de decoder (ka bel) of adsl (KPN-telefoon), maar wie het kastje heeft, heeft de regie. De settop box is een computer waaraan niets ontgaat. Van alles wat er doorheen stroomt wordt in de centrale administratie een aanteke ning achtergelaten. AtHome ziet zichzelf dan ook niet alleen als Internet-toegangspoort, maar ook als 'mediabedrijf' dat de programma's en spelletjes levert, als 'softwareplatform', als netwerk-ontwerper en als centrale kassa. Staat het kastje van AtHome in huis, dan weet AtHome waarnaar gekeken wordt, wat er in de winkel wordt besteld. Die in formatie kan op zich al weer worden doorverkocht aan andere bedrijven. En Ontdek het ze Home venteen over INFLATIE iVËt Cijffcts VS positief ontvangen. Wbrat mxsm m Groen licht voor tM.. VOETBAL MAURITSHÜIS www.home.nt Het Amerikaanse ©home (Athome) heeft betaaltv en e-buisiness op de Nederlandse bevolking losgelaten. AtHome denkt ook van de verkochte goe deren een percentage te kunnen opstrij ken. Een soort courtage. Zijn opstelling maakt het bedrijf erg le nig: AtHome levert de technische kennis van hoe een snel netwerk moet worden opgebouwd en beheerd aan zijn partners Edon/Castel en PaletKabelcom, maar is ook in de markt om programma's te leve ren aan concurrent KPN, wanneer dat straks met adsl-Intemet succes heeft. AtHome levert de digitale kastjes, „maai de kast is inwisselbaar", zegt Bauer, „Het gaat ons om de software erin. Dat is het platform dat de kwaliteit van de diensten bepaalt en wat ons onderscheidt van con currenten." De AtHome-decoder heeft een processor van Intel - dat 40 miljoen gulden in het Nederlandse AtHome heeft gestoken - en draait op het besturingssys teem Windows CE van Microsoft, aan deelhouder van AT&T dat weer de moeder is van Excite/AtHome. En zo levert Phi lips de decoders met zijn 'Trimedia'-chip aan United Pan Europe Communications (UPC), waarvan de P twee jaar geleden nog voor 'Philips' stond. En mag France Telecom-dochter Sagem de kastjes leve ren aan Casema, ook van de Fransen. Eigen huis Maar ook AtHome heeft concurrentie in eigen huis. Het levert via de joint venture programma's aan Castel en Palet. Maar Castel en Palet zijn ook weer aandeelhou der in Mediakabel, een Nederlands be drijf dat 'content' (inhoud, programma's) levert voor betaaltv. Drie weken geleden probeerde Mediakabel zijn digitale kast je-met software met enig rumoer onder de aandacht te brengen. Maar de poging viel dramatisch in het water. De Mediakabel- stand trok op het slecht bezochte Kabel congres nauwelijks een bezoeker, en wie er kwam trof een gecastreerde Mr. Zap, net als bij AtHome in New York, alleen echt kon zappen op basis van een wegge moffelde videorecorder. Omdat het 'te duur' rewas om een kabel van de dichtst bijzijnde Mediakabel-partner naar de RAI te trekken, zei de vertegenwoordiger. Dat de Amsterdamse kabelbaas UPC geen lijntje leverde, zegt waarschijnlijk veel over de relatie met Mediakabel, waarvan UPC via het onlangs aangekoch te GelreVision toch aandeelhouder is. UPC-topman Mark Schneider heeft al ge zegd dat UPC alle programma's uit eigen keuken wil, van zijn dochter 'Hello I'm Chello' Chello Broadband. Trouwens, ook PaletKabelcom zit in Me diakabel. Maar dat staat niet op gespan nen voet met het partnerschap met AtHome, zegt voorlichter Bert Rondas. „AtHome levert Internetdiensten via de pc, Mr. Zap filmkanalen en themazenders op de televisie. Als Internet via de tv een betere mogelijkheid wordt, dat is op de langere termijn, dan gaat Mr. Zap dat ook doen, maar dan alleen surfen en e-mai- len." Milo AtHome heeft in de VS een eigen glasve zelnet, in Nederland is het afhankelijk van de netwerken van zijn partners. Vol gens technologisch directeur Milo Medin „geeft ons dat mijlen voorsprong op con currenten zoals UPC. Daardoor omzeilen we de bottle necks van Internet en zijn we sneller." Medin heeft bij de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie Nasa aarde-om- spannende satellietnetwerken aangelegd en is bij AtHome verantwoordelijk voor de constructie van het net. „Veel lokale servers, daar gaat het om", zegt Medin. „Als je je film steeds in Hollywood moet ophalen en je nieuws bij CNN in Atlanta, dan ben je lang onderweg. Het Internet verstopt door al dat onnodige verkeer. Wij zetten overal servers neer met gekopieer de programma's. Dat systeem is zelfle rend en bewaart de meest opgevraagde films, spelletjes en informatie." Zo kan het dus gebeuren dat een zwaar maar vaak gespeeld computerspel in een minuutje van het net is binnengehaald, terwijl minder populaire informatie veel langer onderweg is. Zoals de top 50 ook op meer plaatsen te koop is en eenvoudiger kan worden gevonden dan de platen van de Bonzo Dog Doo Dah Band. Medin: „Het gaat gewoon allemaal om ef ficiënt gebruik van lijncapaciteit." Het 'efficiency game' van Medin vertoont wel autoritaire trekjes. AtHome houdt scherp bij wie wat voor soort informatie van het net haalt. „Heel weinig grootgebruikers zijn verantwoordelijk voor 80 procent van je capaciteit. Als je dan toch opstop pingen krijgt, moet je je management- tools gebruiken. We geven dan liever voorrang aan iemand die naar CNN aan het kijken is, dan een onverlaat die de hele dag illegale MP3-bestanden (muziek) zit te downloaden." AtHome is met 700.000 abonnees in de VS een kleintje' in vergelijking met America On Line (AOL, 18 miljoen abonnees). Maar Medin verwacht een omslag en een enorme toeloop van klanten door de grote capaciteit van het breedband-net. „Ge meten in bits over het net zijn we nu al groter dan AOL." Fred van Essen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 27