Een feest der herkenning Nederlandse merken van de eeuw beschreven in deze bijlage: p reportage 25 zaterdag 13 november 1999 - 1 VRUCHTENDRANKENFABRIEK N.V. UTRECHT OUDEGRACHT 364 TEL 1954! Merken zijn de hele dag alom aanwe zig in ons leven, bewust of onbewust. Als je opstaat kom je ze al tegen in de bad kamer en je ziet ze bij het ontbijt en op weg naar je werk. „Alles roept wel een as sociatie met merken op. Als ik aan een sta tion denk, denk ik aan die RVS-reclame met de paraplu en aan lekker lui liggen le zen met een Zwarte Beertje," zegt Bert de Haan. De Twentse reclameman heeft het afgelo pen halfjaar duizenden van die merkna men en beelden aan zijn oog voorbij zien trekken ten behoeve van het boek Feest der Herkenning, dat een eeuw merken be strijkt. Hij zag vergeelde affiches, adver tenties die heel diep in zijn geheugen wa ren weggestopt, verpakkingen die uit zijn jeugd stammen en namen die vergeten herinneringen opriepen. „Dat is het mooie van merken. Er zit een hele bele vingswereld achter. Êen flesje Joy bij voorbeeld was zo'n veertig jaar geleden niet zomaar een frisdranknaam, het was het hoogtepunt van een dagje-uit. Maar er zit ook een maatschappelijke dimensie in, want de wereldgeschiedenis weerspiegelt zich in het merkbeeld. De wereldoorlo gen, de emancipatie, de Hollandse zuinig heid, de wederopbouw, in de merkbeelden kom je de complete geschiedenis van de twintigste eeuw tegen." Tijdsdocument Merken manifesteren zich natuurlijk vooral in reclame-uitingen, zoals adver tenties en rtv-spots, maar ze tonen zich ook in verpakkingsvormen, logo's, sleu telhangers, deuntjes en stripfiguren. De Haan heeft een bonte mengeling van al die verschillende uitingen verzameld in het boek Feest der Herkenningdat hij als di recteur van een Enschedees reclamebu reau schreef op verzoek van het merken bureau Markgraaf uit Amsterdam. Het resultaat is een uniek tijdsdocument waarin je heerlijk kunt wegdromen, met tal van nostalgische foto's en opmerkelij ke anekdotes. Het boek werd gisteren, vrijdag, ten doop gehouden bij de verkie zing van hét Nederlandse merk van de eeuw. De Haan heeft monnikenwerk verricht om die honderden afbeeldingen bij elkaar te garen en het verhaal erachter op te dis sen. Hij ploegde archieven door en zette met name antiquariaat Kruimeltje in En schede op z'n kop. „Nee, geen archieven van bedrijven", lacht de auteur. „Want dan kom je in de mallemolen van hun bu reaucratie terecht. Dan willen ze inzage in de tekst en ze kiezen uit wat hen het beste uitkomt, terwijl jij zelf een heel an dere selectie zou willen maken." De Haan heeft zijn keuzes gebaseerd op zijn eigen belevingswereld. „Ik heb gelet op de associatie die een product of recla me bij je oproept. Natuurlijk laat ik alle decennia aan bod komenmaar het is geen chronologisch verslag geworden en het heeft ook geen historische pretentie. Het moest vooral leuk en toegankelijk blijven, vond ik." De auteur heeft „zeker 99,5 procent" van het opgegraven materiaal niet kunnen ge bruiken. „Ik heb soms met pijn in het hart geselecteerd en ik sta daarom al te pope len om het volgende boek te maken." Grolsch Leuk zijn vooral de anekdotes rond mer ken. Zo vertelt De Haan over de Amster damse cafébaas Reynders, die in de jaren vijftig naar Enschede was afgereisd om dat hij Grolsch wilde gaan tappen. Op het fabrieksterrein vroeg hij een man die va ten stond te lossen waar het directiekan toor was. De man wees hem de weg en kreeg als dank een sigaar. Eenmaal bij het directiekantoor beland bemerkte Reyn ders dat Grolsch-directeur De Groen niet aanwezig was. Pas enkele minuten later kwam deze het kantoor binnen, tevreden lurkend aan de sigaar die hij zojuist van Reynders had gekregen. De Haan koos samen met co-auteur Mi- chiel van der Ent en vormgever Henk Bökkering voor een themagewijze aan pak. De zuinigheid van de oorlogsjaren kreeg een eigen hoofdstuk (Puntenvrij ondergoed? Ja, als U den weg weet!) en zo ook de Hollandse properheid (Vim reinigt Kent u ze nog? Piet Pelle met z'n Gazelle en Japie van King Corn? En zouden er mensen zijn die nog nooit hebben gezongen: 'Koning, Keizer, Admiraal, Popla kennen ze allemaal'? Merken zijn de afgelopen eeuw een grote rol gaan spelen in ons dagelijks leven. Onze taal en cultuur zijn er van doordrenkt. Het Amsterdamse merkenbureau Markgraaf vond dat de zacht - krast nooit), de mascottes (Piet Pelle op zijn Gazelle), kleding (Liever naakt dan namaak), bier (Amstel Bier, Gebotteld Plezier!) en de autoriteiten (Pleegzuster Bloedwijn, Hendrik Jan de tuinman en Dr.Van Hamel-Roos van King-pepermunt) De Haan kan in een bui van nostalgie wee moedig worden over de talrijke mooie merken en reclames die inmiddels zijn verdwenen. „Merken hebben een steeds vluchtiger bestaan. Er komen er steeds meer die snel verdwijnen en nieuwe merknamen verzinnen wordt dan ook steeds lastiger. Wist je trouwens dat Kling Corn nog altijd een spontane bekendheid van 80 procent heeft, terwijl het al jaren uit de markt is? Soms beseft men niet hoe belangrijk een merknaam is. Daar moet je heel zuinig mee omgaan. De directeur van Mars heeft ooit gezegd dat hij liever al zijn fabrieken ziet afbranden dan dat hij de merknaam kwijtraakt." Wat vindt De Haan zelf eigenlijk het mooiste merk? Hij weet het antwoord di rect, hoewel het daarbij niet echt om een 'merk' gaat, maar om de naam van een ou de, gerespecteerde dienstverlenende maatschappijdie vaak schitterend op af fiches en in advertenties is weergegeven. „De Holland Amerika Lijn. Maar dat komt ook doordat ik gefascineerd ben door scheepvaart. De naam HAL roept bij mij associaties op van nieuwe werelden, een nieuwe toekomst." Jan Ruesink Het boek 'Feest der herkenning' telt 160 pagi na's en is rijk geïllustreerd. Het is voor 75,- te bestellen bij bureau Markgraaf in Amsterdam telefoon 020-564 1335. Het boek heeft een be perkte oplage en is niet in de winkel verkrijg baar. Nederlandse merken waarmee hele generaties zijn opgegroeid maar eens moesten worden vastgelegd in een boek. Deze week wordt dit unieke lees- kijk- en naslagwerk, samengesteld door de Enschedese reclameman Bert de Haan en diens collega Michiel van der Ent, gepresenteerd. De titel van het boek geeft precies weer wat het is: Feest der herkenning. Betaaltv waait over uit Amerika Fotorubriek: bladzijde Persoonlijke herinneringen aan Westdorpe Werken tijdens de eeuwwisseling levert bonussen op Max Euwe, een uniek schaker Dochter Sinatra strijdt voor rechtvaardig proces Nederlandse kapper knipt de hele wereld Mexicaanse worstelaars zijn volkshelden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 25