Peugeot-dealer Nobel vernieuwd PZC Jos Brink is amusant op dreef Ontmoeting Zeeuwse Kwaliteitskringen Het verdronken Walcheren krijgt bos en groen terug Vluchtigheid gevangen in glas en verf Opus One speelt Klokkenluider van de Notre Dame <3? zeeland 14 Open dag bij garagebedrijf in Zierikzee ondernemend zeeland in detail 1900-2000 kunst cultuur Extra vertelsessies van Adriaan van Dis zaterdag 13 november 1999 door Piet Kleemans ZIERIKZEE - Na twee jaar verbouwen houdt automobiel bedrijf De Nobelpoort BV' uit Zierikzee zaterdag 20 novem ber een open dag om zijn klan ten en andere belangstellenden te laten zien hoe het is gewor den. Café De Mug genomineerd als leerbedrijf MIDDELBURG - Braai Tappe rij De Mug aan de Vlasmarkt in Middelburg is genomineerd als horecaleerbedrijf, jaar 2000. De Mug is een van de elf bedrijven die van het SvH On derwijscentrum in Zoetermeer een nominatie ontving voor de jaarlijkse onderscheiding. Per sector hotel, restaurant, café- /bar/discotheek zijn drie be drijven geselecteerd. De Mug moet zich laten gelden in de laatstgenoemde sector. Binnenkort bezoekt de jury van de SvH De Mug voor een mon delinge toelichting. De onder scheidingen worden uitgereikt tijdens de SvH Manifestatie tijdens de Horeca-va(kbeurs) in de Rai in Amsterdam, 10 tot en met 13 januari 2000. Uiterlijk vallen meteen de ver nieuwde voorpui, receptie en de flink gegroeide showroom op. De werkplaats is fors uitge breid en aangepast aan de nieuwste milieueisen. Er is een vloeistofdichte rubbervloer aangebracht en de monteurs van De Nobelpoort beschikken voortaan over nieuwe bruggen. Ook kunnen zij gebruik maken van de nieuwste technieken- Het onderdelenmagazijn is verplaatst en efficiënter inge richt. Het automobielbedrijf begon in Schuddebeurs en verhuisde later naar een pand aan de Kor te Nobelstraat, in de schaduw van de Nobelpoort, in Zierik zee. Aan die locatie dankt het bedrijf haar naam. In 1977 ver- huisde het bedrijf opnieuw, naar een plekje net buiten de stadswallen. Het gebouw, van ooi-sprong een grasdrogerij met een flinke schuur, werd na een uitgebreide verbouwing in ge bruik genomen als garage. Hoewel het gebouw nu op nieuw flink onder handen werd genomen, is de oorsprong van het pand nog steeds herken baar. Dat neemt niet weg dat er een modern bedrijf in huist. Robert van Ast, die samen met vader Cor van Ast de garage drijft, spreekt het liefst van 'een mo biliteitscentrum'. „Alles wat de automobilist nodig heeft voor zijn voertuig kunnen wij verzorgen." De nieuwste servi ce van de Peugeotdealer is het ter beschikking stellen van fietsen aan de klant van wie de auto ter onderhoud of repara tie in de werkplaats staat en die even de stad in wil. Voor wie wat verder weg wil staat een vervangende auto klaar. Tijdens de open dag staat een team van medewerkers klaar om bezoekers rond te leiden en tekst en uitleg te geven. Voor de kinderen verzorgt juf Marlies een creatief programma. Be zoekers die met de auto naar de garage aan de Oudeweg komen kunnen hun voertuig gratis la ten wassen. De open dag begint om 9.30 uur en duurt tot 16.00 Bloemsierkunst Multi Flora aan de Markt in Axel presen teert donderdag 18 en wij dag 19 november een voorproefje van wat de zaak aanduidt als 'de kerstshow van de eeuw'. Belangstellenden kunnen er te recht van 10.00 tot 21.00 uur. Rinie Vaane Verkeersinstruc- tie in Middelburg geeft trainin gen in autorijden met cruise control, De rijschool is één van de vijftig in Nederland die meedoen aan een demonstra tieproject van Novem, de Ne derlandse Onderneming voor Energie en Milieu. Doel is het verhoogde gebruik van cruise control als energiebesparend en veiligheidsverhogend hulp middel. De Nobelpoort BV is klaar voor het nieuwe millennium. W v' foto Janne Wolterbeek Euregionale Contactdag in Sas van Gent SAS VAN GENT - De Euregio nale Contactdag voor indu striële toeleveranciers en uit besteders is woensdag 17 november in de Vlaanderenhal in Sas van Gent. Zestig Vlaam se en Zeeuwse bedrijven uit de metaalsector, elektrotechniek, elektronica kunststofsector en industriële dienstverlening presenteren zich aan uitbeste dende bedrijven uit Vlaande ren, Zeeland, West-Brabant en Rotterdam. Wilson de Pril, directeur-gene raal van Fabrimetal te Brussel houdt om 17.00 uur een toe spraak over de noodzaak tot clustering in de toeleveringss- sector. De contactdag is een activiteit uit het project Euregionaal Za kendoen uit het Europees pro gramma Interreg II. De organi satie is in handen van de Kamer van Koophandel Zeeland en de Gewestelijke Ontwikkelings maatschappijen Oost- en West- Vlaanderen. De contactdag begint om 13.00 uur en wordt om 18.00 uur be sloten met een receptie. De deelnemers aan de contactdag staan op de website www- .gomkvk.org TERNEUZEN - De Kwaliteitskringen Midden- en Noord-Zeeland en Zeeuws- Vlaanderen houden donderdag 10 februari een nieuwjaarsbijeenkomst bij Dethon In dustrie in Terneuzen. De Kwaliteitskringen zijn gevormd uit on dernemers en bedrijven in Zeeland die zich gezamenlijk informeren over kwaliteits beheersing en -verbeteringssystemen en die onderling ervaringen uitwisselen. Ook particulieren met kennis of ervaring in kwaliteitsmanagement kunnen lid wor den. Voorzitter van de kring Zeeuws-Vlaande- ren H. C. Hamelink presenteert het pro gramma 2000 en, in zijn hoedanigheid als kwaliteitsmanager van Van Opdorp Transportgroep te Sas van Gent, de nieuwe Iso 9000/2000-normen. Trees Janssens van advisebureau Trace uit Middelburg geeft uitleg over het EFQM- model. J. Dagevos van Syntens Zeeland spreekt over de business balanced score- card. Adviseur van IPL-TNO in Eindho ven A R. Douiiein vertelt over benchmar- keting, R. Paauwe, adviseur bij OAZ Advies in Goes gaat in op 'continue verbe teren'. Na de inleidingen worden de onder werpen in workshops uitgewerkt. Het pro gramma duurt van 17.00 tot 21.15 uur. De rubriek Ondernemend Zeeland staat onderredactie van Claudia Sondervan. Vragen, tips en mededelin gen kunnen schriftelijk wor den aangeboden aan de re dactie van de PZC, postbus 18. 4380 AA Vlissingen, of via fax 0118-470102. 13 november 1945 door Anita de Jong Jubelend stak Walcheren die dag de handen uit de mou wen. Twee jaar na de oprichting van de Stichting Nieuw Wal cheren, op 13 mei 1945, was het zover. Op 4 november 1947 gin gen tachtigduizend boompjes de grond in, om het kale eiland weer groen te maken. Op de grond die in de oorlog was ver dronken, zou 'Zeelands tuin herrijzen'. De Walcherse Boomplantdag was een mega-manifestatie. Aan hoogwaardigheidsbekle ders geen gebrek: prinses regen tes Juliana met haar Bernhard, minister-president Beel en een rijtje ministers, de Engelse pri me minister Attlee plus nog vele ambassadeurs en hoge pieten uit leger en marine - ze waren er allemaal. De halve wereld steunde de inspanningen van het Zeeuwse schiereiland om de grauwe sluier af te schudden. Walcheren was gehavend uit de oorlog tevoorschijn gekomen. Vlak voor de bevrijding zetten de geallieerden het grootste deel van het land onder water, om zo de Duitsers dwars te zitten. De zilte zee richtte grote schade aan, maar daar konden de Zeeu wen in de herfst van '44 nog niet zo mee zitten: 'Beter in het wa ter dan in de slavernij'. Winterlandschap Pas toen na de bevrijding het ei land weer was drooggelegd, werden de gevolgen goed zicht baar. Pokken op de huizen en mosselschelpen in dode strui ken. Vrijwel alle bomen stonden er kaal bij. Een winterland schap waarin het nooit meer voorjaar wilde worden. Tussen allerhande wederop- bouwcomités zag ook de stich ting Nieuw Walcheren het licht. Een initiatief van enkele parti culieren die het eiland wilden voorzien van jonge aanplant Hun leuze Plant een boom op Walcheren vond wereldwijd ge hoor. De actie was, behalve een operatie-Groenvoorziening, ook een symbolisch gebaar: met elke boom die de grond in ging, werden gevallenen uit de oorlog herdacht. Een boom laten planten kostte een rijksdaalder; struiken de den een kwartje. Wie doneerde kreeg een plantbewijs. Het stichtingsbestuur schreef er destijds 87.337 uit, en één be- wijsje kon staan voor meer bo men of struiken. Zo bekostigden sommige donateurs een laantje, of een heel plein. Het beplantingsplan schreef voor dat de begraafplaatsen en dorpskernen het eerst aan de beurt kwamen. Het groen moest een beetje passen bij wat er vroeger had gestaan, dus wer den populieren, esdoorns, wil gen' en abelen ingeslagen. Als heesters kwamen er meidoorns, vlier, rode kornoelje en bottel roos. Vaste hand Prinses Juliana mocht de aller eerste boom planten. Gadege slagen door drommen Vlissin- gers betrad ze het Bellamypark Het was een plechtig moment, lezen we in de PZC uit die tijd, Eerst ging een oorkonde in lo den bus de grond in. Vervolgens plaatsten vier schoolkinderen een boompje in het gat. En toen 'schepte H.K.H. de aarde met vaste hand over de jonge wor tels.' Een actie die ze later die dag zou herhalen in Westkapelle en Middelburg. door Ernstjan Rozendaal GOES - Bij veel mensen bestaat de indruk dat de exposities in galerie Van den Berge in Goes nogal ontoegankelijk zijn. De vraag is of dat waar is, omdat veel afhangt van de manier waarop en de aandacht waar mee de kunst daar wordt beke ken. Zeker is in ieder geval dat de lopende tentoonstelling, met schilderijen van Jan de Vliegher en glasobjecten van Bernard Heesen, genietbaar is voor ie dereen. Het lijkt op het eerste gezicht een vreemde combinatie. Hee sen maakt barokke, bijna kit scherige glazen voorwerpen en sculpturen, De Vliegher schil dert in snelle streken land schappen, interieurs, bloemen en portretten. Toch zit de over eenkomst in die snelheid. Als glasblazer is Heesen gedwongen snel te werken. Hij moet gebruik maken van het moment. De Vliegher hoeft dat niet als schil der, maar hij heeft zich kenne lijk wel die taak opgelegd. Beide kunstenaars proberen daardoor de vluchtigheid te vangen. Wie snel werkt en mooie dingen wil maken, .dient over een uitstekende techniek te be schikken. Zowel Heesen als De Vliegher verstaat zijn vak. De glasblazer onderzoekt de mogelijkheden van zijn materi aal in alle richtingen. Hij kleurt zijn glas, stapelt het en geeft het vaak de aanblik van een com pleet andere stof. Blikvangers zijn twee objecten die de naam 'Encyclopeadisch gewrocht' hebben meegekregen. Het lijken middeleeuwse wijnkannen. Enkele objecten van Bernard Heesen bij een schilderij van Jan de Vliegher. Hun glazen huid doet nog het meest denken aan gepoetst ko per of zilver. Een 'Duikershelm- vaas' - de naam spreekt voor zich - heeft de aanblik van oud, verweerd metaal. Veel van Heesens werken heb ben vreemde uitstulpingen of zijn tot in het absurde met tiere lantijnen versierd. Een aantal suikerpotten, uitgevoerd in de kleuren van tien verschillende zuurstokken, is versierd met vormpjes die nog het meest aan winegums doen denken. Alsof het snoeppotten zijn waarvan de inhoud aan de buitenwand is geplakt. Over de esthetiek en de functie van de glasobjecten mag iedereen denken wat hij wil - verliefdheid en walging zijn als reactie even voorstelbaar - maar niemand zal kunnen loo chenen hoe knap het is om ze te maken. Klodder Dat voor de schilderijen van De 'Vliegher eveneens enorm vak manschap vereist is, zal mis schien niet iedereen onmiddel lijk inzien. Ze zijn zo snel geschilderd dat het af en toe haastwerk lijkt. Op een klodder verf meer of minder heeft hij niet gekeken en de kleuren zijn met kracht en vaart op het doek gesmeten. In de meeste gevallen feilloos raak. Prachtig is bij voorbeeld een schilderij zonder titel dat een ieder zal doen den ken aan twee wolken tegen een helderblauwe hemel. Het lijkt alsof De Vliegher bewust die ti tel niet aan het doek heeft willen meegeven om in twijfel te trek ken of dit doek wel een onder werp heeft. Want behalve een mooie lucht blijft hier overdui delijk zichtbaar dat er gewoon twee kleuren verf op een doek zijn gesmeerd. Van dergelijke, naar abstractie neigende schilderijen hangen er nog enkele op de tentoonstel ling, maar meestal is duidelijk wat De Vliegher schildert. Voor de meeste schilderijen maakt hij foto's, wat de soms vreemde uit- snedes verklaart - die hij zo snel mogelijk naschildert. De vluch tigheid van het ogenblik - een foto is immers een momentop name - wordt door deze werk wijze nog versterkt. Details val len weg, het moment lijkt nog sneller gevangen. Maar met na me door de kleurbehandeling hebben de taferelen een diepte meegekregen die ze op een foto en zelfs in werkelijkheid niet hebben. De expositie duurt t/m 20 november, do en vrivan 13.30-17.30, za van 13- foto Willem Mieras 17 uur en op afspraak. door Ernst Jan Rozendaal MIDDELBURG - Schrijver Adriaan van Dis brengt het weekeinde van 20 en 21 novem ber door in Zeeland. Zoals eer der gemeld geeft hij op zondag middag een lezing in Porgy Bess in Terneuzen. Daaraan zijn een dag eerder twee vertelses sies toegevoegd in De Drukkerij in Middelburg. Van Dis staat op het ogenblik volop in de belangstelling van wege zijn onlangs verschenen roman Dubbelliefde. Het is een boek over seks en politiek. Dub belliefde vertelt het verhaal van een jongen in de jaren zestig en zeventig. Hij bereidt zich voor op het toelatingsexamen van de toneelschool en waant zich een dichter. Tegelijkertijd experi menteert hij op het gebied van de liefde. In een interview in de PZC gaf Van Dis aan dat het boek gaat „over een jongeman die ik had kunnen zijn, die ik veel van mezelf heb meegegeven daarom, maar die ook allerlei dingen doet die ik zelf nooit heb gedurfd. Dit boek is geen beken tenis, maar een exorcisme, een herbeleven en een uitdrijven van alle angsten die ik heb uit gestaan en dingen die ik heb ge daan, maar vooral ook niet heb Tijdens zijn lezingen in Zeeland zal Van Dis' nieuwe roman centraal staan. In De Drukkerij houdt hij op zaterdag 20 novem ber twee vertelsessies. Aanvang: 14.00 en 15.00 uur. De lezing in Porgy Bess in Ter neuzen begint om 15 uur. Deze lezing is nagenoeg uitverkocht. door Donja Odijk OOSTBURG - Quasimodo, de gebochelde van de Notre Dame, komt naar Oostburg. Vandaag (zaterdag) speelt het Amster damse theatergezelschap Opus One in het Ledeltheater een ei gen bewerking van de Klokken luider van de Notre Dame van Victor Hugo. De muzikale dans voorstelling is voor volwasse nen en kinderen vanaf acht jaar. De zestien acteurs en dansers van Opus One nemen het pu bliek mee naar het jaar 1492. Een groep zigeuners is neerge streken buiten de ommuurde stad Parijs. Ze spelen het ver haal van Quasimodo, die mank, eenogig, doof en gebocheld is en nog nooit een stap buiten de No tre Dame heeft gezet. De enige mens aan wie hij zich gehecht heeft, is de priester Frollo, die hem heeft grootgebracht. Op een dag ontmoet Quasimodo de zigeunerin Esmeralda op wie hij meteen verliefd wordt. Wanneer zij wordt beschuldigd van moord, duikt ze onder bij Quasi modo in 'zijn' Notre Dame. Wat volgt is een intrigerend spel van macht, jaloezie en liefde. Opus One, dat al elf seizoenen op het podium staat, maakt al jaren naam met voorstellingen vol dans, zang en theater voor een breed familiepubliek. Het gezelschap geeft naast de regu liere voorstellingen ook educa tieve optredens voor school klassen en voorstellingen met medewerking van doventolken. De rol van Quasimodo wordt ge speeld door choreograaf en dan ser Frans Schraven, de danseres Iboya Triz speelt Esmeralda. De regie is in handen van John Yost Coot van Doesburgh schreef de teksten en componist Ton Scherpenzeel verzorgde de mu ziek. De voorstelling in het Ledeltheatei begint om 19.00 uur. De Klokkenlui der van de Notre Dame is nog tot en - met mei 2000 te zien in Nederland en België. TERNEUZEN, Zuidlandtheater 'Over en Weer', cabaret (try- out) door Jos Brink, Lucie de Lange en Paul van Èwijk, mu ziek Henk Bokkinga. doorTreesvan Herpen Jos Brink is terug bij zijn oude stiel, het cabaret, en hij is het nog niet verleerd. Samen met Lucie de Lange, met wie hij eer der in de theaters stond, en Paul van Ewijk brengt hij het soort cabaret dat vooral mikt op de lach. Wel spot maar geen satire, wel engagement, maar geen blind idealisme, een tikkeltje gewaagd maar nooit grof. De sterke samenzang, grappige ty petjes en amusante vertelscenes gingen er bij het overwegend oudere publiek in als koek. Jos Brink is vele jaren vooral be kend geweest door zijn televi sieoptredens. De man van de brede gebaren en de enigszins overdreven giechel. Zijn sterk ste troef op de planken is echter zijn gewone vertelkunst. Geze ten met het gezicht naar de zaal associeert hij vrijelijk en dan komen er prachtig aaneengere gen verhalen los. Soms schiet hij spontaan in de lach, waar schijnlijk als reactie op de beel den die hij zelf oproept. Maar snel roept hij zichzelf tot orde alsof hij zich geneert voor zijn binnenpretjes. Er werd veel gelachen óp het to neel, kenmerkend voor een vroege tiy-out. Spontane inval len verrasten de tegenspelers even aangenaam als het pu bliek. Het gebeurde te vaak om van een trucje te spreken. Als een strenge meester trachtte Jos Brink zijn klasje dan weer in het gareel te krijgen maar het lukte hem dikwijls niet zijn gezicht in de plooi te houden. Daardoor ademde de hele voorstelling een spontaniteit die stimulerend werkte op de acteerprestaties en beslist niet ten koste van een perfecte timing ging. De opmer king van Brink - theatermaken is doen alsof - leek dan ook niet meer van toepassing. In korte scenes werd geparodi eerd op de glamourwereld van Dróge of de draak gestoken met de kleurloosheid van het paarse kabinet, een dankbaar onder werp want met veel overdrij ving en rake typeringen stond de ene bewindsman na de ande re er gekleurd op. Zo vertelde Jos Brink een geheimpje: „Neelie is een relatiegeschenk van de WD en Bram heeft dat mee naar huis genomen." De aard van de Hollander om steeds te kankeren, het eigen nest te bevuilen werd in een geestig lied bezongen. De che mische samenstelling van ons voedsel in lange formules opge lepeld was goed om elke honger te stillen. Zo passeerden velerlei maatschappelijk vraagstukken en politieke kwesties de revu, alles in een luchtige, lichtvoeti ge toonzetting. Relativeren en vooral kijken naar de positieve zijde leek de boodschap, Lucie de Lange zette trefzeker enkele typetjes neer: een kak madam en een krengerige ver pleegster en gaf goed tegenspel aan Jos Brink. Wanneer Paul van Ewijk aantrad spande het koppel dikwijls tegen hem sa men. De stemmen klinken goed samen in de veelal tradioneel cabaretachtig georchestreerde liedjes. Harmonisch en ritmisch klonken ze in zowel tekst als muziek. Pianist Henk Bokkinga kweet zich vakkundig van zijn taak al was dat vaak schudde buikend van de lach. 'Over en Weer' is op 24 en 25 maart nog te zien in de Stadsscliouiuburt) van Middelburg. 1 Advertentie STRATEGISCHE KEUS VAN ACTIEVE ONDERNEMERS De gemeente Goes feliciteert Hubro Vleesproducten met de Beste Ondernemers Visie Trofee

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1999 | | pagina 14