Euro
wordt veel eerder een hype
PZC
Introductie marktwerking bij
het openbaar vervoer kost pijn
Liberia begint aan
de wederopbouw
feiten en meningen
Geleidelijke invoering van Europese munt in de prullenmand
Enfant terrible van
advocatuur roert zich
zaterdag 29 november 1947
ƒ1.900,-
zaterdag 29 november 1997
Kleine Markt 1, Vlissingen
(Walstraat Promenade)
door Frans van den Houdt
De Liberianen lijken ver
trouwen in de toekomst te
hebben. Een belangrijke aan
wijzing daarvoor is de terugkeer
van een eerste groep van 65.000
vluchtelingen die meent dat hun
land weer veilig en stabiel is na
het aantreden van president
Charles Taylor in juni. Toch
wordt die stabiliteit, na de be
ëindiging van de zevenjarige
burgeroorlog eerder dit jaar, op
nieuw bedreigd.
Roosevelt Johnson, een van de
voormalige rebellenleiders,
heeft nooit veel vertrouwen in
Charles Taylor gehad. Hij om
schreef hem vorig jaar als 'een
dronkaard, een drugsverslaafde
en het grootste obstakel voor
vrede in Liberia'. Ruim 75 pro
cent van de Liberianen dacht ex-
anders over en koos Taylor als
hun president. Toch is Johnson
nu minister van Plattelandsont
wikkeling in Taylor's eerste re
gering. „Niet omdat ik zoveel
vex-trouwen heb in Taylor, maar
omdat ik mijn land wil dienen",
zo verklaax-de hij.
Het is duidelijk; ook al is Taylor
misschien niet de beste man om
Liberia te leiden, de oorlog is ten
einde en iedereen wil dat het
land zo snel mogelijk begint aan
de hex-opbouw. ,,We moeten nu
met z'n allen werken aan ver
zoening, vrede en veiligheid", zo
vat eexx medewex-ker van Taylor
de doelstellingen van het nieu
we kabinet samen.
Kindsoldaten
Taylors taak om Liberia na ze
ven oorlogsjaren weer van de
grond te krijgen, is enorm. Door
een aantal aartsrivalen in zijn
kabinet te benoemen, heeft hij
reeds zijn goede wil getoond,
maar er zijn nog heel wat meer
obstakels te overwinnen. Een
ex-van is de herintegratie in de
samenleving van de ongeveer
6 00 0 0 vaak zeer j onge strij ders
Voor hen is de ooxiog zeven jaar
lang hun lust en hun leven ge
weest, maar nu de strijd voorbij
is vallen ze in een diep gat. Om te
voorkomen dat deze kindsolda
ten uit verveling en balorigheid
de wapens weer oppakken, zul
len ze op koxte termij n opgevan
gen moeten worden. Diverse do-
nox-en hebben al geld toegezegd
voor x-ehabilitatiepx-ojecten.
Hetzelfde geldt voor de opvang
van de honderdduizenden Libe
rianen die de afgelopen jax-en
naar buurlanden Ivoor-kust,
Guinea en Ghana zijn gevlucht
en de komende maanden wel
licht in groten getale naar hxxis
zullen terugkeren. Degenen die
wel gevlucht zijn maar in het
land zijn gebleven, doen dat nu
al. Tijdens de oorlog raakten 1,3
miljoen mensen ontheemd.
Ook het op poten zetten van de
economie en de landbouw is een
zware taak. De ingezakte han
del in de belangrijkste export
producten - rubber, hout, ijzer
erts en diamanten - moet nieuw
leven ingeblazen wox-den. Tay
lor heeft de eerste maanden van
zijn presidentschap al vele bui
tenlandse bezoeken afgelegd in
zowel buurlanden als Zuid-
Afrika en Taiwan. Hij hoopt
hiermee de zo noodzakelijke di
plomatieke en financiële steun
te kunnen vexwex-ven.
Intussen dienen zich op veilig
heidsgebied al weer nieuwe pro
blemen aan. Er zijn namelijk
sterke aanwijzingen dat rebel
lenleider Alhaji Kromah een
flinke groep strijders heeft ge
organiseerd in buurland Guinea
en van plan is het Taylox-regime
ten val te brengen. Kromah leid
de tijdens de bxxrgeroorlog' een
van de twee Ulimo-fracties en
was dus een van Taylors groot
ste rivalen. Hij werd tijdens de
aanloop naar de presidentsver
kiezingen geax'resteex-d en opge
sloten vanwege de vondst van
een groot wapenarsenaal in zijn
huis. Plij overtrad daarmee het
gebod de wapens in te leveren.
Na de verkiezingen was er voor
hem geen plaats in Taylors rege
ring; voor Kromah kennelijk re
den om opnieuw de 'bush' in te
gaan.
Tot op heden speelde het West-
Af x-ikaanse vx-edesleger Ecomog
(15.000 man) een belangrijke rol
in het handhaven van de vrede
en stabiliteit in het land. Het
mandaat van de macht loopt be
gin februari volgend jaar af en
Taylor heeft al benadrukt de
vx-edesmacht niet langer in Li
beria te willen. Hij meent dat
Ecomog zijn autoriteit steeds
meer ondermijnt en hem belem
mert; in de uitvoex-ing van zijn ei
gen plannen.
Toch liet hij tegelijkertijd doox--
schemeren zo'n 5.000 Ecomog-
manschappen nog wel twee jaar
in Liberia te willen houden voor
het beschermen van de grenzen
en het trainen van leger en poli
tie. GPD
Juwelier^
WJVDERJMADEN
Edelsteendeskundige F.G.A.
Diamantexpert G.I.A.
door Marjolein Dekker
De invoering van de euro
moest vooral heel geleide
lijk gebeuren, zo luidde het uit
gangspunt. De banken hadden
zelfs onderling afgesproken niet
te hard van stapel te lopen bij
hun particuliere klanten. Maar
van die afspraak is niets meer
over. De financiële instellingen
bombarderen hun zakelijke cli
ënten al maanden met brochu
res, nieuwsbrieven en seminars
over die ene Europese munt; en
particulieren worden gecon
fronteerd met advertenties en
tv-spotjes.
Dat rustige gewenningsproces
kunnen we volgens directeur
drs. R. Florijn van Moret Ernst
Young Management Consul
tants dan ook wel vergeten. Een
hype zal het worden, over krap
een jaar al, nog voordat op 1 ja
nuari 1999 de euro ofEicieel zijn
intrede doet in het girale beta
lingsverkeer. „Het gaat nu al
harder dan men oorspronkelijk
wilde. In het laatste kwartaal
van 1998 zal de euro echt een
flinke vlucht nemen.
Een aantal 'opinie-leidende' be
drijven, zoals Philips, heeft im
mers al besloten de salarissen
direct in euro's uit te gaan beta
len. Bovendien zullen eigenaren
van familiebedrijven niet alleen
hun zakelijke administratie
(Advertentie)
18 kar. met
briljant,
óf briljant
én saffier.
3.000,-
U BETAALT:
BIJZONDER VOORDEEL
f 1.100,-
aanpassen, maar direct ook hun
privé-boekhouding. Voorts
krijgen de 800.000 gezinnen die
beleggen nog binnen een jaar
een euro-bankrekening, omdat
de effectenbeurzen op 4 januari
1999 de gulden loslaten.
De hype zal verder worden ge
voed doordat banken op de af
schriften van bestaande reke
ningen toch onmiddellijk euro's
gaan vermelden. Binnen de
kortste keren zullen er, zo voor
spelt Florijn, meer dan 1,5 mil
joen eurox'ekeningen zijn, die
zorgen voor een explosief groei
end aantal betalingen.
Kapitaalkrachtig
Op dat moment is de euro een
feit. „Als zo'n groot deel van ka
pitaalkrachtig Nederland de
euro gaat gebruiken en dage
lijks in euro's gaat denken, moet
de rest vanzelf volgen. Onder in
vloed van de vroege gebruikers
zullen anderen niet voorzichtig
kunneix bedenken: Wat moet ik
met die euro? Zij zullen inzien
dat de euro geen ver-van-mijn-
bed show is."
Florijn en zijn medewerkers be
geleiden onder meer bedrijven
die complexe veranderingen
doorvoeren. Daardoor kreeg de
dix-ecteur steeds meer met de eu-
ro te maken en werd 1,5 jaar te-
rug een Euroteam opgezet,
Sindsdien is zijn naam nog wel
eens reden voor een grap of grol.
„Het is natuurlijk", doet hijzelf
quasi-melodramatisch een duit
in het zakje „een klein familie
drama dat de florijn uit het
spraakgebruik verdwijnt.Maar
weer in volle ernst is Florijn
slecht te spreken over de manier-
waarop bedrijfsleven en over
heid zich prepax'en op de euro.
De meeste organisaties zijn veel
te laat van begonnen met de
voorbereidingen. Ze benaderen
de operatie bovendien te veel als
administratieve ingreep, terwijl
de invoering van de nieuwe
munt veel ingrijpender is dan
het aanpassen van een paar
computers of de boekhouding.
„Het is een marketingvraag-
stuk. Het draait om de vraag:
Hoe verdien ik over een paar
jaar euro's? En hoe denken mijn
concurrenten dat te doen?"
Wakker
Langzamerhand begint onder
nemend Nedexiand wakker te
worden, daartoe aangezet door
enkele grote partijen 'die te-
Het aanpassen van drank- en voedselverstrekkende automaten voor de invoering van de euro is nog wel het minste probleem dat ons te
wachten staat. foto Phil Nijhuis/GPD
x-echt in de bus blazen'. „Die
i-ealiseren zich dat de nationale
economie verdwijnt en dat
daaivoor in de plaats een Euro
pese en een lokale economie
komt. Je telt dan alleen nog mee
als je Europees werkt. Bedrijven
die hun cliënten daarin niet
kunnen bijstaan, wox-den auto
matisch lokale bedrijven."
Het verklaart volgens Florijn
waarom concerns zoals Philips,
Ahold, ABN Amro en ING er zo
hard aan trekken om de euro tot
een succes te maken. „Zij ziende
euro als de eex-ste echte kans in
jaren om een herschikking van
de markt te realiseren. Sinds de
economische crises van de jaren
zeventig zijn de marktvei'hou-
dingen stabiel. Nu ruiken zij
hun kans om er marktaandeel
bij te krijgen."
Het zijn diezelfde multinatio
nals die onmiddellijk met euro's
zullen gaan werken. Direct ge
volgd door de grootste detaillis
ten, zoals Albert Heijn en Aldi,
en de postox-dex-bedrijven. „De
eerste supermarkten zullen al
voor 2002 dubbele prijzen aan
het publiek laten zien.
Creditcard
Na de hype zal begin 1999 de
rust weei-kex-en, vermoedt de
Moret-directeux-. Wat er daarna
gaat gebeuren, is moeilijker te
voorspellen. „Of mensen wach
ten af en alles kabbelt x-ustig
voort of, en dat voorzie ik eigen
lijk, eind 1999 ontstaat er van
uit het publiek grote dx-uk om
transacties in euro's te kunnen
doen. De vraag naar eurox'eke
ningen zal toenemen en men
gaat euro-eisen stellen aan cre
ditcard enbankpasje."
Dit vereist dat alle bedrijven,
inclusief winkeliers, ruim voor
2002 klaar zijn voor de euro.
Voor de overheid is de noodzaak
om tijdig 'europroofte zijn, niet
minder groot. „Anders bi-eekt
de pleuris uit. Stel je voor dat
een ministerie subisidies niet
kan doorgeven, omdat het niet
op tij dop oi'de is."
Maar optimistisch daarover is
de Moret-directeur niet. „De
ovex'heid loopt achter met het
doox-voeren van zijn eigen re
gels, omdat de invoering van de
euro overschaduwd is door an
dere politieke prioriteiten. Bo
vendien vx-aagt de introductie
om een multidisciplinaire sa
menwerking. Dat levexd proble
men op in een sterk gei'eglemen-
teerde organisatie."
Over de gemeenten is Florijn
nog veel somberder. „Die heb
ben veel te lang gewacht, zodat
alle goede eurospecialisten in
middels onder dak zijn. Ge
meenten moeten met de tweede
garnituur genoegen nemen.
Datzelfde geldt voor de soft
warehuizen, die gemeenten een
kant-en-klai'e pakket software
hebben geleverd, bijvoorbeeld
voor de administraties van soci
ale diensten. Natuux'lijk komen
er op termijn wel weer deskun
digen vrij, maar dan zitten de
gemeenten al op het kritische
pad. Ze zitten echt op een tijd
bom." GPD
Mr. Pim de Vos, firmant van het Amsterdamse advocatenkan
toor De Vos St'einz, ziet voor de strafpleiter een veel bredere
taak weggegelegd. Advocaten moeten zich in dienst stellen
van de zoektocht naar de waarheid en niets dan de waarheid.
Want het gaat faliekant verkeerd, signaleert hij in zijn deze
week verschenen boek Achter de blinddoek van Vrouwe Justi-
door Jacob van der Meulen
De Vos (47) toont in uiterlijk
en handelen een treffende
gelijkenis met het iets ingetoge
ner broertje van Emile Ratel
band. Voeg daarbij de pittige
uitspraken over de eigen be
roepsgroep en de rechterlijke
macht en het zal duidelijk zijn
dat ook hij over vuur moet lo
pen. „Laat ze maar over mij
heen vallen. Maar hoever zijn
we niet afgezakt als de zeer po
pulaire strafpleiter Spong kan
zeggen: Als ik werk heb ik geen
geweten."
Wat begon als een populair ge-
Schreven boek over het rechts
systeem mondde uit in een felle
aanklacht tegen een deel van de
advocatuur en de rechtei-s. Hij
moest immers nog het nodige
'van zich af schrijven', Schok
kende exwaringen uit zijn 25-ja-
rige loopbaan met bedenkelijke
collega's, niet integere x-echters
en klassenjustitie. De toon is
verontwaardigd en de woord
keuze alledaags, Hij wil de ge
voelens verwoorden die bij veel
mensen leven: „Waarom hoeft
een Van der Valk niet de gevan
genis in en de frauderende bij
standsmoeder wel?"
In zijn kantoor grossiert hij in
misstanden. „Als er een schoft
bij me komt die me een miljoen
biedt om hem uit de gevangenis
te houden, dan vx-aag ik: Heb je
getuigenbewijs? Als het dan
even stil blijft en hij daarna
zegt: Ik regel wel wat, dan vx-aag
ik: Waren ze ex-bij of niet? Als dat
niet zo is dan is het: Mijn kan
toor uit! Je moet fatsoen op
brengen als je merkt dat een
zaak stinkt. Advocaten moeten
zich inzetten voor een eerlijke
rechtsgang, wettig bewijs en
fair play. Het i-echt heeft het
recht zijn loop te krijgen."
Dreamteam
In zijn boek noemt hij strafplei
ters bij naam die de indi-uk wek
ken het minder nauw te nemen
met de ethiek. Het 'dreamteam'
van de Hakkelaar bijvoorbeeld.
„Grote advocaten die inhoude
lijk geen vei-weer hebben, maar
zich richten op vormfouten.
Niemand heeft het gedaan en er
is geen getuige te vinden. Als in
een strafzaak het bewijs niet ge
leverd kan worden omdat er bij
voorbeeld twee getuigen zijn
doodgeschoten, dan wens ik in
zo'n zaak niet het vemveer te
voeren. Als ik zie dat getuigen
worden beïnvloed, dan wens ik
niet de zaak te winnen. Als rech-
tei-s in bunkers moeten zitten en
officieren van justitie moeten
vluchten, dan behoort een fat
soenlijk advocaat dat niet te ac
cepteren."
Onafhankelijkheid
Geld vindt hij 'heerlijk' maar
het coiTumpeei-t. „We weten al
lemaal dat een advocaat zijn on
afhankelijkheid verliest als hij
werkt met enkele grote op-
di-achtgevex-s." In zijn boek stelt
hij grote vraagtekens naar de
herkomst van de honorai-ia van
een aantal grote strafpleiters.
Volgens De Vos is een deel ex-van
afkomstig ui,t crimineel verkre
gen geld. „Als een advocaat
pakweg een derde of de helft van
zijn omzet verkrijgt uit drugs
zaken en andere zaken voor cri
minele organisaties, heb ik daar
toch wel moeite mee." Ook de
hoogte van de vergoedingen
stelt hij ter discussie.,Een chro
nisch overbelaste officier van
justitie verdient acht mille per
maand. Het dréamteam ver
dient vijf tot zes keer meer."
Ook de rechter is niet bij vooi'-
baat onverdacht, vindt De Vos.
„Het is in mijn ogen volstrekt
onbegrijpelijk dat honderden
rechtei-s en zelfs leden van de
Hoge Raad hun nevenfuncties
niet wilden laten registreren",
concludeerde De Vos nadat hij
begin dit jaar enorm veel moeite
moest doen om bij drie rechter
lijke instanties inzage te krijgen
in de nevenfuncties.
De Vos wil met regelmaat boe
ken uitbrengen over onderdelen
van het recht, zoals op het ge
bied van echtscheiding of het
ax-beidsrecht. Want bij het civiel
recht ligt toch eigenlijk zijn
hart. „In de publiciteit ligt daar
mijn idee te veel de nadruk op
het strafrecht, maar dat voi-mt
maar een onderdeel van het
i-echt. Daarachter ligt nog een
hele juridische wereld, waar
mee iedereen vroeg of laat te
maken kan krijgen." GPD
door Maurice Wilbrink
Stel, je bent ondernemer en
ziet brood in het openbaar
vervoer. De grote monopolies in
het bus- en treinvervoer begin
nen te verbrokkelen en je doet
een offerte op het verzorgen van
een busdienst. Een dienst die nu
nog in handen is van de moloch
VSN, het Verenigd Streekver
voer Nederland.
De offerte moet scherp geprijsd
zijn, want er komen meer bie
dingen op de concessie die
wordt aanbesteed.. Behalve de
vei-plichting genoeg bussen te
laten rijden om een goede
dienstverlening te garanderen,
moet je ook al het personeel
overnemen van het huidige bus-
bedrtjf dat onder het VSN valt.
Dat laatste voedt de onderne
mingslust niet. Want wie het
beste busbedrijf van de wereld
wil zijn (dat moet je willen om
geld te kunnen verdienen), kiest
zelf zijn chauffeurs. Niet alle
medewerkers in de VSN-bedrij-
ven schudden hun oude, stati
sche bedrijfscultuur zomaar
van zich af. Het nieuwe bedrijf
eist meer klantvi'iendelijkheid
van hen, meer verantwoorde
lijkheid, meer motivatie, meer
bereidheid andere taken te ver
richten dan puur het bestux-en
van de bus.
Ziekteverzuim
Bij de commerciële streekver
voerder Vancom in zuidelijk
Limburg is aangetoond dat al
die extra eisen niet overdreven
zijn. De busbestuux-ders hebben
een lager ziekteverzuim dan
hun collega's elders - het beste
be wij s dat ze met hun nieuwe rol
lekker in hun vel zitten. En de
klant voelt zich meer koning
dan vroeger, ook dat is pure
winst.
De proef met Vancom en een
sooi-tgelijk experiment op
Nooi'd-Beveland, wordt nu ge
volgd door een geleidelijke in
troductie van meer marktwer
king in het streekvervoer, te
beginnen in Noox-d-Nederland.
Daarmee wordt eindelijk aan
een diep gekoesterde wens vol
daan van vooral minister Jor-
ritsma en haar WD. De tucht
van de markt moet beter en effi
ciënter openbaar-vervoer ople
veren.
Een meerderheid in de Tweede
Kamer is de minister de hele
paarse periode sinds 1994
schoorvoetend gevolgd. Voor
Jorritsma kon de marktwex-king
niet hard genoeg gaan, elders in
de politiek zag men achter elk
voordeel ook een nadeel. Inmid
dels is de politieke besluitvor
ming rond het opengooien van
de openbaar vervoersmax-kt zo
ver gevorderd, dat de Tweede
Kamer haar greep op de ontwik
kelingen bij spoor en bus al voor
een deel kwijt is.
De strijd rond de marktwerking
is nu van het Binnenhof ver
plaatst naar de werkvloer. Bus
chauffeurs in het noorden
staakten deze week, omdat ze de
arbeidsgaranties van Jorritsma
niet vertrouwen. Ze willen dui
delijker in de wet vastgelegd
zien dat een nieuwe commercië
le busonderneming alle VSN-
werknemers overneemt, als ze
een concessie verwerft.
Bescherming
Jorritsma vindt dat de wet al ge
noeg garanties biedt, verschil
lende politieke partijen (waar
onder overigens niet de WD)
tonen zich echter bezorgd en
landelijke vakbondsacties drei
gen. Het is geen toeval dat de
spreekwoordelijke Nederland
se arbeidsvrede het meest be
dreigd wordt in de sector van
het openbaar vervoer. Dit is een
sector die zo lang zoveel be-
schex-ming heeft genoten, dat ze
mentaal maar moeilijk de stap
naar de max-kt maakt.
Hoe dit conflict ook loopt, de ar-
beidszekerheid in de wereld van
het sti-eekvervoer is niet langer
een rotsvast gegeven. Commer
ciële busondernemingen kun
nen f ailliet gaan. Ze kunnen hun
concessie weer verliezen. Als de
prijs van de verplichting om
steeds het zittende personeel
over te nemen, te hoog is dan zal
dat uiteindelijk toch banen kos
ten. Tenzij de overheid - in dit
geval gemeenten en provincies -
extra geld uittrekt en opnieuw
begint te subsidiëren.
In dat geval komt men niet ver
der dan een vox-m van schijn-
max-ktwei'king. In het spoorver
voer kennen we dat reeds. De
komst van Lovers Rail heeft
voor concurrentie gezoi-gd,
waardoor bijvoox-beeld Hilver
sum door de NS per 1999 toch
maar weer is opgenomen als In
tercitystation. Maar verder be
houden de NS nog wel een tijd
haar bijna-monopolie, waar
door ze de ene klant-onvriende-
lijke maatx-egel na de andere
kunnen nemen zonder dat de
concuxrentie of de politiek dit
kunnen afstx-affen.
Echte marktwerking op het
spoor vereist het volledig opbre
ken van de NS, zodat ze hun do
minantie kwijtraken. Vervol
gens moetën commerciële
maatschappijen ook kunnen in
schrijven op hgt lucratieve In
tercitynetwerk. Het is aan een
volgend kabinet om die weg vrij
te maken of niet.
Van de politiek mag worden ver
Franse stakingen
De stakingen in Frankrijk
breiden zich uit. Ook Desfour-
neaux, de officiële Franse
beul, heeft het werk neerge
legd. Hij weigerde vrijdag acht
ter dood veroordeelden te
guillotineren. Hij eist het sala
ris van eenafdelingschef in
rijksdienst en een toelage voor
elk hoofd dat hij dóet vallen.
Carillon Veere
Het. carillon in Veex-e zal zo snel
mogelijk worden hersteld. Het
Rijksbureau voor de Monu
mentenzorg heeft besloten de
maximumsubsidie van 66 pro
cent van het benodigde bedrag
toe te kennen. Het resterende
bedrag is al in Veex-e bijeenge
bracht.
Zware vracht
Het mógelijk zwaarste stuk
vrachtgoed ooit per vliegtuig
vervoerd is aangekomen op
Aruba. Hét door-KLM gechar
terde toestel vervoerde één
enorme kist van 4100 kilo
gram, met machineonderdelen
voor de Standard Dredging
Company. Dit baggerbedrijf is
bezig met het uitdiepen en ver
groten van de haven in Oranj e-
stad;
Water over de dijk
De storm van deze week heeft
het zeewater over de dijk bij
Westkapelle gejaagd. Dat ge
beurde op een laag punt, waar
nog aan de dijk wordt gewerkt
Het water zakte in het zand
weg. De schade is zeer gering.
Bussen reden afgelopen dinsdag in konvooi naar een verzamelpunt in Hoogeveen. Buschauffeurs in het
noorden staakten, omdat ze de arbeidsgaranties van Jorritsma niet vertrouwen, foto Jan Sibon/GPD
wacht dat het - als marktwer
king tenminste het credo blijft -
sterk inzet op het toelaten van
nieuwe commerciële partijen in
de wereld van bus en spoor Elke
randvoorwaarde, die ze daarbij
stelt, heeft een prijs. Minderpu-
re markt belemmert de concur
rentie en maakt het vervoer on
nodig inefficiënt. Subsidies
verhogen de kosten van open
baar vexvoer voor de samenle
ving. Extra bescherming voor
zittend personeel is sociaal,
maar kan de marktdynamiek
hinderen. Halve marktwerking
geeft in ieder geval veel ontevre
den gezichten. Maar de Tweede
Kamer is niet bij machte dit pro
ces goed te begeleiden. Want ze
weigert te kiezen: ofwel de
marktwerking krijgt voluit de
kans, ofwel delen van het open
baar vexvoer moeten helemaal
worden afgeschermd.
Jorritsma laat de aax-zelende
Tweede Kamer het liefst achter
zich en gaat nu de krachtmeting
met de tienduizenden werkne
mers in het openbaar vervoer
aan. Haar grootste prestatie zou
zijn meer marktwerking te in
troduceren, zonder dat overheid
en werknemers elkaar de tent
uitvechten. Dat zou passen in
onze traditie van de pol dei-har
monie. Maai- Joi-ritsma zet har
monie gi'aag op het spel, als ze
haar beleid er niet door krijgt.
GPD
Uitgever:
W. F. de Pagter
Hoofdredactie:
A. L. Oosthoek
M. van Zuilen (adjunct)
Centrale redactie:
Postbus 18.
4380 AA Vlissingen,
Tel. (0118) 484000;
Redactiefax; (0118) 470102.
's avonds op zondag t/m
vrijdag: vanaf 19.00 uur.
in het weekeinde:
verwijzing via de
telefonische boodschap
op de kantoren.
Vlissingen:
Oostsouburgseweg 10,
Postbus 18,
4380 AA Viissinqen
Tel. (0118)484000.
Goes: Voorstad 22,
4461 KN Goes.
Tel. (0113) 273000.
Terneuzen: Axelsestraat 16,
4537 AK Terneuzen.
Tel. (0115) 694457.
Axel: Nassaustraat 15,
4571 BK Axel.
Tel. (0115) 568000.
Zierikzee: Oude Haven 41
4301 JK Zierikzee,
Tel. (0111) 415380.
Opening kantoren:
Maandag t/m vrijdag
van 8.00 tot 17.00 uur.
Openingstijd Zierikzee
8 30-17.00 uur.
Zaterdags in Vlissingen
van 8.00 tot 10.30 uur
City OnLine Internet
Postbus 18
4380 AA Vlissingen
http://www.city.nl
e-mail. pzcredcity1@pzc.nl
Bezorgklachten: maandag
t/m vrijdag: op de kantoren
gedurende de openingstijden;
zaterdags tot 14.00 uur:
op de kantoren door de klacht in te
spreken op de band of de
verwijzing op te volgen.
Overlijdensadvertenties:
tijdens kantooruren en
uitsluitend maandag-
t/m vrijdagavond van 20,30
tot 22.00 uur en zondagavond
van 20.00 tot 2200 uur:
Tel. (0118) 484000.
Fax(0118)470100.
Abonnementsprijzen:
per kwartaal 92,85,
franco per post 122,00;
per maand 34,00
per jaar 356,50,
frgnco per post 471,50
bij automatische afschrijving
per termijn 1,50 korting
losse nummers
maandag t/m vrijdag 1,75,
zaterdag 2,50 p.st. (alle
bedragen inclusief 6 pet, btw)
Postrek.nr.: 3754316
t.n.v. PZC ab.rek Vlissingen.
Advertentietarieven:
180 cent per mm; minimumprijs
per advertentie 27,-;
ingezonden mededelingen
2,5 x tarief,
Voor brieven bureau van dit blad
f 1 - meer.
Volledige tarieven met
contractprijzen op aanvraag
(alle advertentieprijzen
exclusief 17,5 pet btw),
Giro: 35 93 00, Uitgeverij
Provinciale Zeeuwse Courant B.V.
Vlissingen
Auteursrechten voorbehouden
Uitgeverij Provinciale Zeeuwse Courant BV
Wegener Arcade NV