Stadsauto in
maatkostuum
Walker-Gillet: componist
van de uitlaat-sound
Een citybike met veel kracht
Zafira wordt nieuwe
ruimtewagen Opel
Opvolger Mazda 626
auto motorfiets
41
Nissan
Micra
by Oger
autonieuws in het kort
zaterdag 21 juni 1997
Ontwerper Oger toverde de Nissan Micra om tot een chique stadsauto.
Wie in de Amsterdamse P.C.
Hooftstraat de garderobe
voor het komend seizoen gaat
uitzoeken neemt natuurlijk niet de
tram. Die rijdt voor in een glanzende
limousine. Helaas is het niet meer zo
dat bij het couturiers-huis een
gedienstige portier naar buiten
komt snellen, die discreet de auto
overneemt om hem veilig te
parkeren. Bijdetijdse rijken hebben
voor deze gelegenheden een
passende stadsauto nodig, en
parkeren zelf. Modekoning Oger
Lusink en de Nissan-importeur
werkten samen een modieus
verantwoorde stadsauto uit.
Uiteraard is dat geen conf ectie-
model, er worden slechts 51
stuks van de 'Car by Oger' ge
maakt. Het ziet eruit, als een gewo
ne Nissan Micra in beschaafd
zwart, naar wij vernemen de favo
riete kleur van Oger Lusink. Doch
vergis u niet, deze compacte stads
auto is naar de inzichten van Oger
gedistingeerd aangepast.
Het idee werd geboren tijdens de
autoshow van Parijs, afgelopen
najaar, horen we van directeur Pe
ter Bracke van Nissan Motor Ne
derland. Naar de mening van Oger
Lusink is het behelpen voor de
bloem der natie, wanneer deze de
kapitale limousine wenst thuis te
laten om met een handzamer klei
ne auto in de stad te gaan winke
len. Stadsauto's met echte stijl zijn
niet te koop, vindt hij. De Nissan-
importeur bood hem gelegenheid
uit te werken hoe een stads-limou-
sine er dan wel uit moet zien.
Gouden biesje
Lusink selecteerde uit het Nissan-
gamma om te beginnen een top-
versie van de Micra, met 1,3 liter
motor en in stadsverkeer zo han
dige CVT-automaat. Uiterlijk
werd dat model verrijkt met de
'look' van een spox-tieve Micra:
lichtmetalen wielen, verdaagde
vering, voorspoiler met vèrstra-
lers en een spoiler op de achter
klep. Als accentuering bij de klas
siek zwarte lak draagt die spoiler
een heel dun gouden biesje. Verder
wordt een sleuf gefx-eesd in de
stootstrips op de flanken, waarin
een rood/gouden bies prijkt. Bij
openslaan van het portier glimt je
een gepolijst stalen dorpelbe
schermer tegemoet.
Ook het interiem- is grotendeels
zwart, met hier en daar een x-ode
bies. Speciale vloermatten van
rijk velours en de topkwaliteit le-
i-en bekleding hebben een beschei
den ingeperst opschrift 'by Oger'.
Wat Lusink bijzonder stoorde was
dat men voor een auto op stand
niet anders dan een gewoon kin
derzitje kan aanschaffen, 'een
plastic ding met zo'n vreselijk
bloemmotiefje'. Zo niet in Oger's
Car, daar schurkt de kleine zich op
de standaard kinderstoel behaag
lijk in hetzelfde zwarte leer als
volwassen inzittenden.
Vanzelfsprekend mag het nage
slacht met de billetjes branden als
de Car in de zon geparkeerd heeft
gestaan, dus is er air-conditioning
aan boox'd. Een stukje hout, helaas
niet afkomstig van een echte
boom, vexieent het middenconsole
van het dashboard het nodige ca
chet. Nog een kleine tegenvaller is
dat Micra-dashboax-ds uitsluitend
in grijs kunststof worden ge
maakt. Als bekroning staat er wel
het beeldscherm van een Philips
CARIN-navigatiesysteem boven-
Voor veel motorrijders is de
charme van het motorrijden
nog steeds het lekker kunnen ge-
nietexx van de omgeving om even
los te komen van de alledaagse
beslommeringen. BMW speelde
handig op die emotie in door de
F 650 te introduceren en het mo
del om te dopen tot 'funduro'.
De eenclinder was niet alleen
BMW's opstapmodel maar ont
wikkelde zich ondanks z'n all-
road eigenschappen in korte tijd
ook tot een volwaardige 'city
bike'. De nieuwe F 650 Strada
onderstx-eept die grootstedelijke
aspix-aties nog eens extra maar
heeft ondanks alle aanpassin
gen voldoende in z'n mars om
een hoge fun(d uro)factor te ga
randeren.
Hoewel met de eei'ste 'funduro'
niets mis was, besloot BMW eind
vorig jaar het model aan een fa
celift te onderwerpen. Die in
greep leidde tot een opwaai'de-
x-ing van de al bestaande F 65 0 en
de introductie van een nieuw
model: de F 650 Strada. De 'ge
wone' F 650 kx-eeg onder meer
een hoger windscherm, een tot
800 mm zithoogte verlaagd za
del (met een 750 mm variant als
optie) en een meer gebruiks
vriendelijke zijstandaai'd met
startonderbreking.
Aan het inmiddels betrouwbaar
gebleken vloeistofgekoelde
vierklepsblok van Rotax wex'd
niets veranderd. Dat levext dus
nog steeds 35 kW/48 pk bij 6.500
tpm. En geeft z'n maximale
trekkacht van 57 Nm nog steeds
af bij 5.200 tpm. Wat ook bleef,
waren het sobere dashboard
(klokje, snelheidsmeter, toeren-
teller en zeslampig infopaneel)
en de goed bereikbare en te be
dienen hendels en knoppen. Ook
op remgebied verandei'de niets:
enkele Brembo-schijf voor (300
mm) en een vergelijkbaar exem
plaar achter (240 mm).
De F 650 Strada oogt duidelijk
anders dan een gewone F 650.
Het model is in hoofdzaak op
'straatgebruik' afgestemd. Dat
blijkt onder meer uit een wat
straffere vexing een ander
stuur; een kleinere voorvelg met
smallere (straat)band en een nog
lagere zithoogte. Ook is Strada
door het ontbrekende wind
schenn en een fractie korter en
smaller dan de nonnale eenci
linder.
Hoewel de Strada ontwikkeld is
als citybike pur sang, kun je met
dit apparaat nog steeds heel leu
ke dingen doen. Op asfalt voelt
alles iets stabieler aan dan de F
650 in 'fundui-o-uitvoex-ing'.
Hier wox'dt de invloed van de
straatbanden en de straffere ve
xing merkbaar-. Je laten meesleu
ren in de randstedelijke ver-
keei'sstroom levert ook geen
enkel probleem op. De exact
schakelende vijfbak zet al vanaf
zo'n 2.000 tpm trekkracht om in
snelheid. Vanaf 4.000 tpm is
sprake van een stevige accelai'a-
tie.
Wendbaar
Het bochtengedrag is lekker
neutraal, teiwijl bij lage snel
heid het nog steeds vrij brede
stuur bijdraagt aan een vrijwel
perfecte handling. Steeds krap
per wordende cirkels leiden niet
tot een omkieperende motoi",
terwijl de balans ook tijdens
stapvoets verreden traject heel
goed bewaard kan worden. De
motor heeft bij wijze van spre
ken aan de breedte van een fiets
pad genoeg om de neus de ande
re kant op te krijgen.
Hoewel de F 650 Strada met vlag
en wimpel slaagt om door het le
ven te gaan als echte 'citybike',
kun je met het apparaat nog
steeds heel leuke dingen doen.
Ondanks alle straatpoespas,
kun je met deze BMW dus nog
steeds de steppen in.
Voor de Strada moet 14.950
neergeteld worden. De fundoro-
uitvoering met windscherm kost
15.500.
Ruud Vos
De BMW F650 Strada is een echte citybike, maar is ook geschikt voor ruwer terrein.
op, de beter gesitueerden gaan
hun tijd natuurlijk niet vex-doen
met het zoeken van de weg, als er
een feilloos hulpmiddel is om dat
te vermijden.
Netjes is de bij het navigatiesys
teem behorende GPS-antenne
verstopt in de achter-bumper van
de Micra. Uit het accessoirelijstje
van Nissan is vei'der een AJ3S-
remsysteem, een bestuurdersair
bag en voorzichtigheidshalve een
volledig alarmsysteem toege
voegd. Zo kunt u zich vertonen,
vindt Oger Lusink die in menige
aftiteling van Nederlandse tv-
producties als kledingadviseur
vexmeld staat.
Beperkt
Een maatkostuum is niet goed
koop, zo ook de Nissan 'Car by
Oger', slechts leverbaar via drie
Nissan-dealers in Den Haag, Am
sterdam en Rotterdam, plus de
vestigingen van Oger in deze ste
den. De prijs is gesteld op
51.000. Zo bepaalde men de serie
grootte van 51. Bij voorbaat was
duidelijk dat het om een beperkt
aantal moest gaan, voor dat getal
heeft Nissan zich maar op de prijs
gericht. Het heeft niets te maken
met de verwachte vraag.
De handelsgeest won het even van
de zin voor stijlvolle exclusiviteit
bij Nissan-dixecteur Bx-acke, toen
hij vergelijkingen ging tr-ekken om
aan te tonen dat 51 mille eigenlijk
een spotprijs is. Hij sleurde er al-
lexiei auto's in de meer exclusieve
sfeer bij, die met dezelfde aankle
ding als Oger's Car veel duurder
uitvallen, doch kwam op veelal
onvergelijkbax-e dingen als sport
wagens en cabiio's of een flinke
maat grotere gezinsauto's. Het is
even wennen, zullen we maar den
ken, dat men in modebepalende
hoofdstedelijke kringen anders
omgaat met prijs-waax-deverhou-
ding dan in de algemene autohan
del.
Peter Fokker
Achter menig auto-oixderdeel
dat ingewikkelder is dan
een schroefje of draadje blijkt
een wereld van ontwikkelings
werk te zitten. Zelden staat de
autonxobilist daar bij stil, ook
niet als het betreffend onderdeel
ooit vervangen moet worden en
hij voor eexx keus staat. Zoals bij
de uitlaat, die het geluid van een
auto bepaalt, en daarmee mede
het karakter dat de auto uit
straalt. Dat geluid wordt ge
componeerd door de uitlaatfa-
brikant, ondanks het gegeven
dat die bij het ontwerp gebon
den is aan vele technische en
wettelijke eiseix.
Deze kennis deden we op bij de
Europese hoofdvestiging van
Walker-Gillet in Edenkoben,
nabij Fi-ankfui-t. De naam zegt
misschien weinig, maar het
blijkt een reus op zijn terrein,
naast schokdempex-mex-k Mon
roe ondex-deel van het Ameri
kaanse concern Tenneco. Met
alleen al in Europa twintig fa
brieken in een stuk of tien lan
den zou het 's werelds grootste
uitlaatfabrikant zijn.
Het van oxigine Amerikaanse
Walker maakt voornamelijk uit
laten voor de vervangings-
max-kt, het in 1995 overgenomen
Duitse Gillet bedient autofa-
brieken, onder meer als exclu
sief levex-ancier van Porsche.
Garantie
Het streven naar meer bekend
heid hangt samen met een nieuw
product: de vorig jaar vei'sche-
nen Aluminox uitlaat. Deze is
dubbelwandig, gemaakt van
staal met op de buitenkant een
laagje aluminium en een bin
nenwand van roestvast staal,
om doorroesten van buiten- en
van binnenuit te vooi'komen.
Het kost circa 15 procent meer
dan een gewone uitlaat, maar er
zit twee jaar garantie op, en vol
gens Walker kan deze vexvan-
gende uitlaat voor de rest van
een autoleven mee. Het Alumi-
nox-assox-timent is nog bepex-kt,
het telt nu pas een goede 500 ty
pen, terwijl het totale gamma
van Walker-Gillet liefst 6700 ty
pen omvat.
Elk motortype heeft zijn eigen
model uitlaat nodig, al is men
bezig met een nieuwe vinding
om het aantal nodige typen te
verminderen. ,,De simpele
vuistregel is dat het volume van
de dempers in een uitlaat vier
maal de motorinhoud moet
zijn", zegt directeur Jan Fok-
kens (een Nederlander, inder
daad), verantwoordelijk voor
kwaliteit, milieu en veiligheid
bij Walker-Gillet Europe.
Die gepatenteerde vinding is een
klep in de uitlaatdempex-. Men
was er toevallig net mee bezig in
de ontwikkelingsafdeling,
waarbij Fokkens losliet dat de in
het najaar verschijnende nieu
we VW Golf zo'n demper zal
hebben. Het lijkt wat op de nu
veel gebi-uikte inlaatkanalen
met variabele aanzuiglengte.
Een op de demper gemonteerde
klep kan kanalen in de demper
geleidelijk openen of sluiten,
waardoor het effectief demper
volume verandert.
Het werkt automatisch en zelf
standig, afhankelijk van de gas
druk in de uitlaat. Zo kunnen de
motorprestaties verbeterd wor
den, door het uitlaatvolume aan
te passen bij de motorbelasting.
,,De tegendruk in een uitlaat is
heel belangrijk", licht Fokkens
toe. „Dat is weieens een pro
bleem bij goedkope imitatie-
uitlaten, een tegendruk die an
ders is dan bi] de originele uit
laat. Onvermijdelijk ten koste
van de motorprestaties, en mo
gelijk zelfs aanleiding tot mo-
torschade."
Walkers variabele uitlaat
maakt het daaxmaast mogelijk
meerdere typen motoxen het
zelfde uitlaatsysteem mee te ge
ven, dat zich vanzelf aanpast
aan de hoeveelheid uitlaatgas
die de motor produceert. Van
zelfsprekend betekent dat een
kostenbesparing, vooral wan
neer op termijn ook vervan-
gings-uitlaten met zo'n klep uit
gebracht woiden.
Ook bij uitlaten gaat de ontwik
keling mede per computer. Eei-st
wordt het geluidsspectrum van
een motor bepaald. We zien een
Citroen ZX in een hal, met een
meters xxitstekende pijp ex-ach
ter waarnaast een microfoon
staat. „Een pijp zonder dempers
waar we achtereenvolgens ver
schillende lengtes pijp aan kop
pelen, om de geluidsfrekwenties
die de motor levex*t te analyse
ren." Het opgenomen spectrum
gaat de computer in, waarna
met een zelf ontwikkeld px-o-
gramma het effect van diverse
soorten dempers geprobeerd
wordt.
De ZX slaat aan, geleidelijk
voert de tester het motortoeren
tal naar het toegestane maxi
mum. Het uitlaatgeluid zwelt
van een flink sportieve ronk tot
een letterlijk oorverdovende
brul. Fokkens merkt droogweg
op dat het bijna de pijngrens
haalde. „Dat is 115 decibel. Dit
moeten we tei-ugbrengen tot on
der de wettelijk toegestane 74.
Elke 3 decibel is een halvering
van het geluidsvolume, dus u
ziet wat ons te doen staat."
De voorgenomen aanscherping
van de recent op 74 decibel ge
brachte Europese eis tot een
maximum van 71 betekent dus
weer een halvering van het ge
luidsvolume. „Daardoor zullen
uitlaten duurder worden. Maar
voor autofabrikanten betekent
het ook dat het volume van
windgeruis en het afxelgeluid
van de banden mede bepalend
wordt."
Volume
De wettelijke geluidsvolume-
beperking en technische eisen
(tegendnxk, uitlaatgasxeini-
ging) laten de ontwex-per nog al
le vi'ijheid het geluidskarakter
van een auto te kiezen. „Volume
en toon hebben niets met elkaar
te maken, we kunnen een keus
maken welke toonhoogten over-
heei'sen. Subjectief klinkt een
uitlaatgeluid met veel lage to
nen hax-der en sportiever-. terwijl
het toch onder 74 decibel blijft."
We komen in een soort sound-
mix-studiootje: een tafel met
een aantal koptelefoons, en bij
elk een knoppenkastje om op ge
luid a, b of c te stemmen. Daar
komen autofabrikanten horen
welke uitlaatmuziek de ontwer-
pei'S voor hun motoxen compo
neerde. Iets als de donkerbruxne
ronk van een Alfa Romeo wordt
dus zo gemaakt? „Een mooi
voorbeeld", bevestigt Fokkens,
„door de uitlaat krijgen precies
dezelfde motoren die in een Fiat,
Lancia en Alfa gebruikt worden
een passend verschillende
toon."
Kun je met een sportuitlaat niet
extra vermogen aan een motor
ontlokken? „Zeker bij de huidi
ge wetteli j ke en technische eisen
is geen noemenswaardig ver
schil te behalen. Alleen een pux-e
race-uitlaat met weinig of geen
demping levert iets op. We ma
ken dan ook geen speciale sport
uitlaten meer. Onze 'Spox-t Look'
uitlaattypen hebben alleen een
mooie enkele of dubbele eind-
Pijp"
Peter Fokker
Deze xxitlaat is het niexiwste ontwerp van Walker-Gillet voor Porsche.
Opel kondigt alvast de komst aan van de compacte ruimtewagen Za-
fira, die iix dezelfde klasse zal vallen als de zeer succesrijke Renault
Mégane Scenic. Dit model komt pas eind 1998, met als basis de nieuwe
Opel Astra die in het najaar debuteert en begin volgend jaar hier lever
baar wordt.
De 4,32 meter lange Zafira is ongeveer zo groot als de huidige Astra sta
tioncar, de enigszins hoekige vormgeving geeft vast een indruk hoe de
volgende Astra gestileerd is. Het motox-gamma van de Zafix-a zal begin
nen met de bekende 1.6-16V benzinemotor uit de huidige Astra, en de 2.0
DI-16V direct ingespoten diesel uit de Vectra.
Opel belooft zevenzits binnermximte, maar vexmeldt nog niet of zeven
zitplaatsen ook standaard aanwezig zullen zijn. Wel verklapt men dat de
stoelen niet uitneembaar zijn, maar weggeklapt kunnen worden. De
laadx-uimte gi'oeit dan naar ruim 1700 liter inhoud, ook de rechter voor-
stoel kan omklappen waardoor een bagagevloer van maxxmaal 2,8 me
ter lengte ontstaat.
Vanaf juli levert Mazda de opvolger van de huidige 626, eerst alleen
als vierdeurs sedan of vijfdeurs hatchback. In december verwacht
de importeur een geheel nieuwe stationcarversie. Sinds de introductie
van de hxxidige 626 bleef Mazda de Wagon van ïxog een modelgeneratie
ouder bieden. Mazda's nieuwe grote middenklasser doet uiterlijk veel
aan zijn voorganger denken, maar is in nxeerdere opzichten wat beschei
dener opgezet.
Om te beginnen houdt men zich nu verre van uitdagende details in de
voxmgeving, ten tweede is het nieuwe model kleiner. In exacte cijfers ne
men lengte en breedte af met respectievelijk 12 en 4 centimeter. De hoog
te groeit evenwel met 3 centimeter; aan binnenruimte zou de nieuwe 626
door een gunstiger indeling juist meer bieden dan zijn voorganger-. Aan
vankelijk staan alleen benzinemotoren op het pi-ogramma, in het voor
jaar van 1998 komt daarnaast sen nieuwe tweeliter diesel met directe in
jectie.
Ook de krachtbronnen worden bescheidener - de 1.8 en 2.0 viei'cilinders
leveren wat minder vermogen dan in het huidige model. Voor de hand
ligt dat dit ten gunste zal komen van het brandstofverbruik. Van een zes
cilinder topvex-sie is geen spx-ake meer, in plaats daarvan komt een ver
sterkte tweeliter viercilinder met 100 kW/136 pk. Vooralsnog zal de
kleinste motor met di-ie verschillende luxeniveaus gecombineerd kun
nen worden, de tweeliter gaat altijd vei'gezeld van de meest complete
uitrusting.
Nu al maakt Mazda prijzen bekend, die last but not least ook bescheide
ner blijken. De goedkoopste versie 1.8 LX sedan komt op 37.495, vijf
tienhonderd gulden minder dan bij de huidige 626. Een hatchback kost
slechts 500 gulden meer, zonder extra's komt de duurste versie van het
nieuwe model op 53.995.