Tweede provinciaal archeoloog 1 Echte folk van Norland Wind Spannend boek van oud-marineman PZC Al A hm aSS d Stinkend naar zweet en bier Pointl heeft zich verzoend met de andere sekse zeeland 18 Staatssecretaris Nuis wil investeren in extra medewerker en monumentenkaart Bang&Olufsen Prikacties verhinderen h opheffing blokkade van haven Antwerpen Jeugd vindt massa vuil op strand CONCERT DINER NOËL kunst cultuur donderdag 12 december 1996 van onze verslaggever ErnstJan Rozendaal MIDDELBURG - Als het aan staatssecretaris drs. A Nuis (cultuur) ligt, krijgt Zeeland Advertentie Ooit kiest u voor mooist EEN NIEUWE KIJK OP MUZIEK BeoSound 9000, CD-Speler en radio. Dat alles in een vormgeving waarvan alleen Bang&Olufsen het geheim kent. see. hear. feel. AXEL Electro World Van Cadsand Bang Olufsen Center, Stationsstraat 7. GOES Van den Berge Audio Video Bang Olufsen Center, Gasthuisstraat 2-4. MIDDELBURG Expert Kamperman, Lange Noordstraat 20. TERNEUZEN El. Techn. Installatiebureau Verlinde, Axelsestraat 25. VLISSINGEN Dert Video HiFi, Nieuwendijk 35. medio volgend jaar een tweede provinciaal archeoloog. Nuis wil, in het kader van het cul tuurconvenant dat hij binnen kort met Zuid-Nederland hoopt al" te sluiten, bovendien investe ren in een nieuwe archeologi sche monumentenkaart voor Zeeland en een opknapbeurt voor het Provinciaal Depot voor Bodemvondsten in Middelburg. Een onderdeel van het cultuur convenant is een overeenkomst over de archeologie in Zeeland. Nuis heeft de provincie voorge steld de kosten van de huidige archeoloog voor Zeeland, drs A Vreenegoor, totaal voor zijn re kening te nemen. Nu worden de kosten nog gedeeld door Rijk en provincie. Voorwaarde is wel dat de provincie haar budget ook verdubbelt, zodat een twee de archeoloog kan worden aangenomen. Daarmee zijn Provinciale Staten in principe al akkoord gegaan toen ze afge lopen jaar cle architectuurnota goedkeurden. De ene archeo loog zal dan in de provincie wor den gestationeerd, de andere - Vreenegoor - net als nu bij de Rijksdienst voor Oudheidkun dig Bodemonderzoek (ROB) in Utrecht. Nuis is verder bereid de helpen de hand te bieden bij het aan passen van de archeologische monumentenkaart; hij wil voor 50.000 gulden aan menskracht van het ROB beschikbaar stel len. Tenslotte heeft hij 100.000 gulden over voor het opknappen van het Depot voor Bodem vondsten, Provinciale Staten beslissen in februari of maart over het cul- van onze v Caroline Moerland GOES - Verre reizen, liefde en strijd. Die drie vormen de ideale ingrediënten voor een spannend boek. Ook de Goese amateurschrijver M. Olivier (76) lijkt dat te beseffen. Zijn op schrift gestelde herinneringen aan z'n loopbaan bij de Nederlandse marine zijn meer dan een opsomming van feiten. Zo vertelt hij over uitstapjes aan de wal, over de vrouwen die hij daar ontmoette en over z'n doodsstrijd toen de torpedojager H. M. Isaac Zweers in de Tweede We reldoorlog door de vijand werd bescho ten. Zijn beslissing om bij de marine te gaan, noemt hij op de eerste bladzijde van zijn boek 'Olie en vuur op de golven' één van de beste van zijn leven. Hij be schrijft zijn periode als beroeps van 1938 tot 1970 met veel liefde, maar he melt het leven op zee niet op. Zo bekent hij bijvoorbeeld dat hij in de eerste ja ren van zijn loopbaan flink last had van zeeziekte. Olivier blijft een amateurschrijver, maar hij kan boeiend vertellen. Dat 'Olie op de golven' lekker wegleest, heeft vooral te maken met de persoon lijke noot die overal in het boek aanwe zig is en de humor waarmee hij zijn be levenissen beschrijft. Wat het verhaal ook interessant maakt, is de roerige his torische achtergrond waartegen het zich afspeelt. Olivier maakte als mari neman niet alleen de Tweede Wereld oorlog mee, maar was daama ook betrokken bij de gebeurtenissen in Ne- derlands-Indië en Nieuw-Guinea. De titel van het boek verwijst naar een nare ervaring die hij had in 1942 aan boord van de H, M. Isaac Zweers. Twee Duitse torpedojagers beschoten het schip, dat op de Middellandse Zee was betrokken bij de geallieerde landing in Noord-Afrika. De H. M. Isaac Zweers M. Olivier schrijft op onderhoudende wijze over zijn belevenissen bij de Nederlandse marine in de roerige jaren van de Tweede Wereldoorlogen de verwikkelingen rond Nederlands-Indië en Nieuw-Guinea. foto Willem Mieras ging ten onder en de bemanning kon niet anders doen dan het schip veria ten. Door tegen de wind in te zwemmen, probeerde Olivier weg te komen van de brandende olie die als gevolg van de be schietingen op zee dreef. De eerste reddende trawler voer voorbij zonder dat de bemanning een hand naar hem uitstak. „Ik dacht werkelijk dat het nu met me afgelopen was en dat ik mijn moeder, die ik de laatste secon den constant met 'Moeder... help!' had aangeroepen, nooit meer zou zien", schrijft de oud-m.arineman. Uiteinde lijk werd hij toch gered. Maar van de honderdtachtig bemanningsleden van de H. M. Isaac Zweers kwamen er 98 om. Olivier kreeg voor het leed dat hij die dag onderging, in 1995 het Draagin- signe Gewonden. Door het uitbreken van de Tweede We reldoorlog kon Olivier lange tijd niet naar huis. Dat moet hem zwaar zijn ge vallen. Want hoewel hij nooit spijt heeft gehad van zijn keuze voor de marine, is er volgens hem niets mooier dan het weer in de armen sluiten van geliefden en familie na een lange reis. 'Olie en vuur op de golven' verschijnt 20 december. Het boek wordt gedrukt bij drukkerij Herselman in Kapelle en gaat f39.90 kosten. Exemplaren zijn te be stellen bij Olivier zelf. tuurconvenant met het Rijk. Een nieuwe archeoloog zou dan medio 1997 aan het werk kun nen. De werkzaamheden aan het Depot voor Bodemvondsten staan voor begin 1998 op het programma. De provincie wil tegen die tijd een Provinciaal Steunpunt voor Monumentenzorg en Archeolo gie maken, waarvan het depot een onderdeel wordt. van onze verslaggever Wout Bareman ANTWERPEN - De scheep vaart van en naar Antwerpen kwam woensdag langzaam weer op gang. In de loop van de dag hadden zich op de Rede van Vlissingen en elders in de aan loop van de Westerschelde meer dan 70 schepen verzameld. Een handjevol week uit naar andere havens in West-Europa, waar onder Vlissingen. Aanvankelijk kondigden de bonden (de socialistische ACOD en de christelijk CCOD) aan dat de haven vanaf acht uur dins dagochtend weer normaal zou 'draaien'. Dat werd maandag tegen middernacht tijdens een spoedvergadering beslist Maar tegelijkertijd werd erbij gezegd dat pihkacties niet vielen te voorkomen. De ochtendploeg besloot dinsdagochtend tot der gelijke acties, waardoor de grootste sluizen, die van Zand vliet en de Berendrechtsluis ook dinsdag gestremd bleven. De kleinere Rooijersssluis en de Kallosluis gingen wel open, waardoor een klein deel van de schepen óf kon vertrekken óf kon opschutten. Vandaag (donderdag) plegen de vakbonden overleg met de di rectie van het stedelijk haven bedrijf, dat per 1 januari wordt geprivatiseerd. Die privatise ring vormt ook de kern van het conflict. De 2000 werknemers moeten kiezen voor de bestaan de arbeidsovereenkomst met het stadsbestuur of voor een nieuw statuut van het havenbe drijf, dat direct na de privatise ring van kracht wordt. De vak bonden hebben vooral grote moeite met de wijze waarop de inzet van de havenarbeiders volgens dat nieuwe statuut wor den beoordeeld. Voldoen ze niet, dan vliegen ze de laan uit. Vol gens de bonden is het ook onjuist dat straks met twee ver schillende arbeidsovereenkom sten wordt gewerkt (dat van de stad en dat met het havenbe drijf). Daarmee zouden de ha venarbeiders tegen elkaar kun nen worden uitgespeeld. Kort geding De werkgevers in de haven stap pen vandaag (donderdag) naar de rechter. Ze eisen in kort ge ding onmiddellijke stopzetting van de acties. Het kost hen, vol gens globale berekeningen, mil joenen guldens per dag. Ze eisen vijf miljoen frank (275.000 gul den) voor elk uur dat de haven nog geblokkeerd wordt, Een schip dat of op de Rede van Vlis singen ligt te wachten of achter de Antwerpse sluizen gevangen zit kost, heeft directeur R. Resti- au van het havenbedrijf bere kend, ruim 1000 gulden per uur. GOES - Touwen, jerrycans, pal lets, werkhandschoenen en vis- kisten: tweeduizend scholieren hebben de afgelopen maanden langs 118 kilometer Nederland se kust in totaal 27.000 stuks zwerfvuil opgeruimd. Veertig procent van dat vuil is afkom stig van schepen. Dit blijkt uit een rapport van het zogenoem de Coastwatch-onderzoek waar de scholieren aan deelnamen. Vanochtend wordt het rapport door initiatiefnemer Stichting Werkgroep Noordzee aangebo den aan hoofdingenieur-direc teur ir D. Tromp van Rijkswa terstaat. Ook bestuurders van de zestig kustplaatsen die heb ben meegedaan krijgen een ex emplaar, onder wie mrS. J. Heij- ning, milieuwethouder te Goes. Hij ontvangt het rapport uit handen van leerlingen van het Goese Buys Ballot College. De Stichting Werkgroep Noord zee heeft een aantal aanbevelin gen op papier gezet om het zwerfvuilprobleem te lijf te gaan. Zo moet er een totaal lo zingsverbod komen en moet de bemanning worden verplicht afval af te geven alvorens het ruime sop wordt gekozen. Advertentie 2e en 3e kerstdag aanvang 16.30 uur KLOVENIERSDOELEN Middelburg vraag gratis folder 0118-623650 de het tie hei kaï twi No Ide jtwi me hin als I get var .'zat I ver ver licl der BT cor ste ma i der I Zet (sta ricl wij aar ale de j Wa inT litz co! My granny's from Cork brengt Ierse volksmuziek van onze verslaggever ErnstJan Rozendaal MIDDELBURG - Vraag een Ier - waar ook ter wereld - waar zijn familie vandaan komt en de kans is groot dat hij antwoordt: My granny's from Cork. Dat is dan ook een toepasselijke naam voor een band die Ierse liedjes speelt, al bestaat die dan uit vier jon gens en een meisje uit Neder land. Toen zij vorig jaar in Ierland op zoek gingen naar de oor sprong van hun muzikale re pertoire, ontdekten de vijf dat de groepsnaam misschien een kleine aanpassing behoeft. In Doolin betraden ze O'Con nors Pub en speelden er en thousiast samen met een tach tigjarig omaatje. „Haar zonen waren allemaal geëmigreerd", vertelt zanger/accordeonist Arno Ruis. „Eventjes had ze het idee dat haar kinderen weer thuis waren en als van ouds met haar muziek maak ten. Eigenlijk hadden we onze naam dus moeten veranderen in My granny's from Doolin." Zondagmiddag treedt My granny's from Cork op in The Duke in Middelburg. Accordeon De groep bestaat ruim twee jaar. Samen met zanger Mark Simons liep Ruis stage in Schotland waar hij verslin gerd raakte aan de volksmu ziek. Thuis gekomen diepte hij de accordeon op die al vijf jaar ongebruikt onder zijn bed lag. Hij leende cd's van The Dubliners en The Chief tains en begon hun wijsjes na te spelen. „Voorde grap speel den we eens op een feest en daar zeiden de mensen: 'Hier mee moeten jullie doorgaan.' Tegenwoordig spelen we elke twee weken, meestal in cafés." Naast Simons en Ruis bestaat My granny's from Cork uit Sjan Gerhardt (bodfrran), Ar jan Moerbeek (gitaar/zang) en Tessa Zoutendijk (viool). Parodie Het repertoire is een mix van poëtische en humoristische nummers. „De Ieren hebben een gevoel voor humor en pa rodie dat wij niet kennen", zegt Ruis. „Zo zingen we een liedje over drie vrouwen die een weekend lang in de wc zit ten opgesloten. Natuurlijk spelen we ook de bekende nummers als 'Dirty old town'. We zijn geen vernieuwende band, we zijn Nederlanders die traditionele Ierse muziek spelen." Ruis weet precies waarom de Ierse muziek hem aanspreekt. „De liedjes zijn simpel. Het zijn kinderliedjes en volks liedjes. En wij zijn simpele, eenvoudige jongens. Verder houden we van de intensiteit van muziek in de pub. Het moet er stinken naar zweet en bier. We spelen geen zoete deuntjes. Onze muziek is rauw, met veel overtuiging en plezier gespeeld en er mag ook wel eens iets mis gaan. We speelden ooit op een muziek festival en werden daar dooi de jury geroemd om onze per fect ongelijke samenzang. Vaak spelen we na het optre den nog gewoon door, samen met mensen uit het publiek. Soms is het na afloop nog leu ker dan tijdens het optreden." Vriendengroep De enige ambitie van My granny's from Cork is om re gelmatig op te treden. „We zijn een vriendengroep", ver klaart Ruis. „We ontmoeten elkaar voor optredens en kun nen dan bijpraten. Onze twee de naam is ook de OV-band, van openbaar vervoer. We wo nen over heel Nederland ver spreid. Zondag stapt Mark in Amsterdam op de trein, in Leiden komt Arjan erbij, Sjan in Rotterdam en Tessa en ik in Roosendaal. We ontmoeten el kaar altijd in de laatste wa gon. Maar OV betekent ook onder voorbehoud, want we hebben nog wel eens vertra ging ConcertMy granny's from Cork, zondag 15 december in The Duke in Middelburg, 16.00 uur. S. Schrijver Frans Pointl:...haat liefde-verhouding met vrou wen- van onze verslaggeefster Caroline Moerland KAPELLE - Nog steeds is Frans Pointl vooral bekend om zijn debuut 'De kip die over de soep vloog'. Het boek lag in 1989 maanden onverkocht in de schappen van de boekhandel, totdat Adriaan van Dis de schrijver interviewde in zijn te levisieprogramma. Deze publi citeit leidde tot herdruk na her druk in 1990. Het achtervolgt de schrijver, die voortdurende na druk op zijn debuut. „Ik vind het vervelend dat ik altijd aan die kip wordt gekoppeld." Frans Pointl speelde woensdag avond de hoofdrol tijdens de eerste literaire avond van de Kapelse culturele commissie. Het idee voor zo'n bijeenkomst bleek een succes, want de hal van het gemeentehuis was goed gevuld. De opzet van de avond was wat minder. De commissie had docent Nederlands Frank van Doeselaar gevraagd de schrijver te interviewen. Pointl bleek echter mans genoeg zelf zijn verhalen en gedichten in te leiden. Bovendien is hij een pri ma verteller, of hij nu voorleest uit eigen werk of put uit zijn tal loze niet beschreven herinne ringen. Vrij Pointl bracht zijn jeugd samen met zijnmoeder door, een joodse vrouw die bijna al haar familie leden in de oorlog verloor. Hij ervaarde haar als 'een neuroti sche en zwijgzame cipier'. ..Ik dacht: 'Als mijn moeder een maal dood is, dan ben ik vrij." Toch hield hij ook van haar. zo blijkt uit het autobiografische verhaal 'De enige nabestaande'. één van de verhalen die hij dins dag voorlas. De titel verwijst er naar dat behalve de schrijver zelf, geen familie bij de begrafe nis van zijn moeder aanwezig was. De weg naar het kerkhof legt de zoon af in de lijkwagen, die ook haar lichaam vervoert. 'Bij elke oneffenheid voelde ik een hevige pijnscheut in heu pen, ellebogen en stuit, .alsof ik het was daar in die kist. Als ze maar niets voelt, dacht ik. Ze voelt niets, antwoordde ik me zelf en dacht aan haar woorden: ons lichaam is slechts een om hulsel, denk aan een potlood, het is de grafietstift die schrijft, haal je die eruit dan resteert een zinloze houten huls.' Kenmerkend De haat-liefde-verhouding die Pointl met zijn moeder had. lijkt kenmerkend voor zijn relatie met alle vrouwen. Hij geeft ook vreselijk af op de vele hospita's die hij vei-sleet. Ze staan be schreven in zijn meest recente boek dat simpelweg 'De hospi ta's' heet. Op de vraag van Van Doeselaar of dit ook autobio grafisch is, antwoordt Pointl „Die vrouwen waren zo gemeen, die kun je niet verzinnen. Ook aan intellectuele vrouwen heeft hij een hekel, zo .voegt hij het publiek toe dat voor het me rendeel uit dames bestaat. ..In tellectuele vrouwen zijn vaak heel onaantrekkelijk. En heel intellectuele vrouwen zijn vaak ook niet aardig voor mannen." Na wat experimenten op het ho moseksuele vlak, heeft hij zich inmiddels met de andere sekse verzoend, zo bekent hij. Hij I heeft vrouwen wel het liefst or- I di na r, 'moeder en hoer tegelij k My granny's from Cork, vlnr: Mark Simons, Arno Ruis, Arjan Moerbeek, Sjan Gerhardt. Tessa Zoutendijk ontbreekt. foto Christiaan Krouwels van onze verslaggever ErnstJan Rozendaal VLISSINGEN - 'Norland Wind- is de titel van een gedicht van Violet Jacob. Het gaat over een Schot die in Engeland woont en aan de noordenwind vraagt om hem te vertellen wat hij onder weg heeft gezien. De verhalen van de wind ven-uilen de man met heimwee naar zijn geliefde thuisland. Norland Wind heet ook de muziekgroep van harpist Thomas Loefke. De Duitse, Ier se en Schotse muzikanten spe len melodieën die eveneens een verlangen oproepen naar de prachtige noord-westelijke streken van Europa. Zondag treedt de groep op in het Arse naaltheater in Vlissingen. Loefke is geboren en getogen in Duitsland. De muziek dreef hem naar Dublin. „Ik was een jaar of veertien toen ik voor het eerst Ierse muziek hoorde. Een elpee van The Fury Brothers. Daar voor was ik nooit in muziek ge ïnteresseerd, maar dit verblufte me echt. Een paar jaar later be zocht ik een concert van Clan- nad. Daar hoorde ik voor het eerst de folkharp. Dat trok me definitief over de streep. Ik ver trok naar Ierland om de harp té leren spelen." „Ik was betoverd door het mooie geluid van de harp. In Europa kennen we wel de concertharp, maar die klinkt veel harder om dat met een heel orkest moet worden geconcurreerd. De folk harp heeft een zachte toon. De snaren blijven maar galmen en galmen, waardoor een bijna mystiek geluid ontstaat." Hoewel hij er niet mee is opge groeid. wist Loefke zich in de loop der jaren toch de Ierse cul tuur eigen te maken. Hij heeft zich ontwikkeld tot een van de belangrijkste componisten inde hedendaagse Ierse folkmuziek. Met zijn eigen muziekgroep - bestaande uit zangeres/gitaris- te Kerstin Blodig, gitarist Ian Melrose en bassist Peter Jakk en versterkt door onder anderen leden van de groep Clannad - maakte hij twee jaar geleden de cd Norland. Wind. De rustige, heldere muziek is geïnspireerd door zijn verblijf op Tory Island en in Donegal, in het noordwes ten van IerlandZij n groeptoen nog aangeduid als Thomas Loefke and friends, heet inmid dels ook Norland Wind: „Ik heb veel over de Ierse cul tuur, de taal, de literatuur en de mensen geleerd door goed te luisteren", zegt Loefke., Ik speel niet de echte traditionele mu ziek. Ik componeer zelf. Maar Ieren die mijn muziek horen zeggen wel: 'Dit is echt Iers.'Dat maakt me heel trots. Toch verte genwoordig ik maar een gedeel te van de Ierse cultuur. Ierse mu ziek is vaak dansmuziek. De liedjes zijn gemaakt om in de pub te spelen en te zingen. Mijn muziek gaat terug op de rustige Gaelic songs van vroeger. Dat is een minder bekende stroming waarvoor ik aandacht probeer te vragen. Het is muziek die al leen nog bestaat door mondelin ge overlevering. Het is moeilijk met de bandleden en we spelen veel samen. Mijn gitarist Ian Melrose is ook hun gitarist. Dus de basis van beide groepen is hetzelfde, maar wij kopiëren ze niet. Wij willen niet als Clannad klinken. Het verschil zit hem in de composities. Net als Clannad hebben wdj een bezetting van harp, gitaar, toetsen en zang, maar de structuur van onze songs is anders. Clannad is elek- tronischer en speelt meer up tempo. Wij proberen een intie me luistersfeer te creëren. We willen het pubhek het gevoel ge ven dat het een reis maakt, al zit het tijdens het concert in een stoel." De Ierse muziekscene is de ver- nieuwendste en inspirerendste van Europa, vindt Loefke. „De traditie leeft daar nog en het is spannend om er deel van uit te maken. Rockmuziek klinkt in Los Angeles en Londen hetzelf de, maar Ierse muziek is wereld muziek en het mooie daarvan is dat het van stadje tot stadje ver schilt. Dat is veel opwindender. De invloed op de pop is heel groot, eigenlijk gaat die terug op Ierse en Afrikaanse ritmes, van daar dat ook jongeren zich in de muziek herkennen. En kijk eens naar de easy listening. Het Eu rovisie Songfestival is de laatste vijf jaar vier keer door Ierland gewonnen en één keer door Noorwegen, maar met een over duidelijk Iers liedje. Dat zegt ^r toch wel iets." W0I Concert: Norland Wind, zondag 15 dec, Arsenaaltheater Vlissin gen, 15 uur. om je daarin in te leven en het te spelen." „Clannad is meest succesvolle vertegenwoordiger van die richting. Zij waren de eersten die deze muziek bij het grote pu bhek bekend maakten en nog steeds borduren ze erop voort. Voor veel mensen is Clannad te poppy geworden, maar ik ben het daar niet mee eens. Ik hoor nog steeds die traditionele mu ziekvorm in al hun composities. De pop van Ciaran Brennan heeft niets te maken met de pop van Mick Jagger. Als Clannad een echte popgroep was gewor den, zouden ze niet zo succesvol zijn. Juist hun traditionele kant maakt ze anders." Reis „Clannad is mijn belangrijkste invloed. Ik ben goed bevriend Norland Wind met vlnr: Kerstin Blodig, Peter Jakk, Thomas Loefke en Ian Melrose.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 18