Leading lady wil niet schitteren Chain reaction begint met slot PZC Patricia Arquette Jang filmmuseum toont oude toppers Verslaafd aan dat ene moment kunst cultuur vrijdag 1 november 1996 23 De film Flirting With Disaster is een verkwikkende relatie satire over een jong echtpaar dat aan crisis ten prooi valt als er een baby'tje is geboren. Vader Ben Stiller realiseert zich dat hij zelf een aangenomen kind was en wil nu spoorslags uitvinden wie zijn biologische ouders zijn. Die speurtocht vindt plaats onder pro fessionele begeleiding van psy chologe Téa Leoni. Deze wordt niet ten onrechte als een bedrei ging ingeschat door Bens echtge note Patricia Arquette, die in deze hilarische odyssee hulpeloos mee- sjokt met voortdurend een zuige ling op de arm. Een rol als onzeker jong moeder tje, het is een schril contrast met Arquettes verleidelijke verschij ning in 'True Romance' en met de hoofdrol die ze inmiddels te spelen heeft gekregen in het heftig eroti sche 'Lost Highway', de nieuwe film van David Lynch. Patricia Arquette: „Wat me aan de rol van Nancy in Flirting With Dis aster beviel, is dat ze tussen de ste vig verknipte personages van Ben Stiller, Maiy Tyler Moore, Alan Alda en Lily Tomlin, de enige is die nuchter blijft temidden van de gekte. Nancy vormt het weliswaar minder flatteuze maar toch her kenbare ankerpunt voor de reali teit." „Dat wil niet zeggen dat het spelen van die rol makkelijk was, want het was om te beginnen een aan slag op je ego. Als acteur vind je het prettig om je te verstoppen achter een markant karakter, waarmee je bovendien kunt laten zien wat je als acteur in huis hebt. Die ijdelheid heb ik voor deze rol opzij moeten zetten. Er was geen sprake van dat je kon laten zien hoe diepzinnig een vrouw kan zijn, of hoe begerenswaardig, of gees tig, of sexy." „Hier is het genoeg als je alleen maar bestaat. En je blijft vanzelf nuchter wanneer je voortdurend moet acteren met in je armen een baby die het geen klap kan schelen dat er een film gemaakt wordt. Met een baby mag maar 15 minu ten per dag gewerkt worden, dus men heeft op de set een hele voor raad baby's die voortdurend worden gewisseld, desnoods mid denin een scène. Al die hummels moeten te drinken krijgen, gehus seld worden en verschoond. Daar ben je dus als actrice druk mee. Als je de baby's tevreden houdt, acteer je goed, want dat is immers in we zen ook waar moederschap op neerkomt." Moederschap „Dat alle andere aspecten van het vrouw-zijn daarbij wegvallen, is ook wat Nancy in dit verhaal op breekt, zoals het elke jonge moe der opbreekt en ook ikzelf heb er varen. Het eerste wat je je gaat realiseren is dat je voor de rest van je leven zult zijn opgezadeld met zorgen. Niet langer staat jouw le ven centraal, want jouw leven heeft een functie gekregen in dienst van een ander leven. Ik kreeg een baby toen ik twintig was. Mijn vrienden gingen uit en maakten zich mooi, terwijl het mij niets meer schelen kon: de jongens niet, de leuke kleren niet en ik dacht niet eens aan make-up. Ik dacht alleen maar: 'Ik moet sla pen, ik ben uitgeput!' Je voelt je niet erg sexy in zo'n periode." „Zo gaat het al tijdens je zwanger schap. Je kijkt naar je buik en ziet daar iets bewegen en je vraagt je af: 'Is dit misschien een alien? Wat ben ik? Een mens of alleen maar een cocon?' En als het kind er is, durf je allerlei dingen niet meer die je vroeger enig vond, zoals dui ken of motorrijden. Je denkt voortdurend: Wat moet er van mijn kindje worden als ik een on geluk zou krijgen?' Het is vreemd wat moederschap met je doet, heel vreemd." „Het heerlijke van mijn rol in Flir ting With Disaster is dat ik het puur eerlijk kon spelen. Oprecht heid is de eerste eis die ik stel aan rollen die ik bereid ben te doen. Daarnaast vind ik het van wezen lijk belang dat een regisseur ka rakter heeft en werkelijk iets heeft mee te delen. Dat is ook waarom ik erg houd van films uit de jarenzes- tig en zeventig, daar ging overtui ging vanuit. En dat is wat ik ook herkende in dit script van David Russell. Het was afwijkend en cre atief. Deze film gaat over een echt- Patricia Arquette: Uitsluitend voor eigen nut en genoegen voor de camera. paar in crisis, maar wat het dan speciaal leuk maakt is dat via de grootouders wordt teruggegrepen naar de jaren zestig, de hippies, de 'scene' van San Francisco in de tijd van 'flower power'. Ik vind het knap zoals al die verschillende mensen het verhaal zijn ingewe ven; al die malle koppels die voort durend bekvechten maar intussen wel koppels blijven, elkaar nodig hebben. Het snijdt hout. Ik herken het van vroeger bij ons thuis." „Ja, ik weet niet wie al die ideeën in de wereld brengt over perfecte families, maar perfect bestaat niet. Wij waren hecht, maar er was ook altijd een hoop drama en kluchtigheid, zoals in Flirting With Disaster. Maar wij zijn dan ook een familie van acteurs. Vijf kinderen zitten allemaal in het vak, net als mijn ouders en mijn grootouders. „De rol in 'Lost Highway' heb ik overigens geaccepteerd, vrijwel uitsluitend uit bewondering voor de regisseur, terwijl ik er helemaal niets van mezelf in kon herken nen. Maar David Lynch is ook wel een heel bijzonder kunstenaar. Een zachte, tedere man van wie het je verbaast dat er zulke woeste films bij hem vandaan komen." „Er zit in 'Lost Highway' erg veel bloot, iets waarmee ik eigenlijk al tijd problemen heb gehad. Ik ge loof niet dat ik al die naaktscènes had kunnen opbrengen voor een andere regisseur dan David Lynch. Het wordt een hele donke re film, handelend over een alles- verslindende liefde die deze man - Bill Pullman - voor zijn vrouw voelt. Des te meer hij haar nodig heeft, des te afstandelijker zij wordt. De film zal er voor de helft uitzien als één grote hallucinatie van het verslindende, seksuele monster dat die man denkt dat zijn vrouw is." „Ik doe dingen in die film waarvan ik me achteraf al bijna niet meer kan voorstellen dat ik ze echt ge daan heb in een film, omdat ik er zelfs in mijn privé-leven al de grootste moeite mee heb. Ik ben niet precies een nudiste. Als ik in bad ga, doe ik het licht uit. Ik voel me zelfs ongemakkelijk met ge deeltelijke naaktheid. Het is bijna een fobie. Ik moet me blijven in prenten dat bloot niet gek is en dat we immers naakt zijn geboren." „Op zo'n manier kan acteren nog therapeutisch nut hebben. Ik vind sowieso acteren iets wat ik doe voor uitsluitend mijn eigen nut en genoegen. Mensen zeggen tegen me: 'Je moet naar party's, de juiste mensen ontmoeten, je moet het spelletje meespelen. Je moet zus. je moet zo!' Maar ik heb nooit de ambitie gehad om een geweldige ster te worden Echt niet. En ik hoef geen twintig miljoen dollar per film te verdienen Dus ik doe het óf op mijn manier óf ik doe het helemaal niet. Ik kan nog altijd oceanografe worden." Pieter van Lierop Als je een film maakt die het behalve van spannende in triges vooral ook moet hebben van spectaculaire scènes, dan moet je aan het begin van zo'n film het publiek met wat bomba rie imponeren en tegen het eind, voor de geliefden elkaar in de ar men kunnen sluiten, met een al les overtreffende trap komen. Op de dag dat die les op de filmaca demie werd gegeven hebben regisseur Andrew Davis en sce narioschrijvers J.F. Lawton en Michael Bortman kennelijk ge spijbeld. Want hun film Chain re action opent, na een korte inlei ding, met letterlijk en figuurlijk knallende scènes, die aan het eind nog eens dunnetjes worden overgedaan. Oftewel de finale als opening. Een wetenschapper, dr.* Alistair Barkley (Nicholas Rudall) houdt een lezing over een onderzoek naar het winnen van energie uit water. Met zijn team is hij een energiebron op het spoor die geen vervuiling veroorzaakt, vrijwel niets kost en olie en gas overbo dig maakt. Je ziet zijn team aan het werk. Het wil aanvankelijk nog steeds maar niet lukken, maar dan ont dekt medewerker Eddie Kasali- vich (Keanu Reeves) de vervol- Spektakel in Chain reaction. making van de formule. Iets om te vieren. Tijdens het feestje wordt Eddies collega Lily Sin clair (Rachel Weisz) dronken. Eddie brengt haar met de bus naar huis, waarna hij terug gaat naar het laboratorium om zijn motor op te halen. Daar blijkt niet alleen dr. Barkley te zijn ver moord. maar ook het hele ener giesysteem op springen te staan. Op zijn motor weet Eddie nog net aan de explosie te ontkomen. Een explosie die een complete wijk van Chicago tot verschroeide aarde maakt. Gelegen in een greppel ziet Eddie vrachtwa gens, delen van flatgebouwen en nog zo wat over zich heen vlie gen. Een nationale ramp die, op presidentieel bevel, om onder zoek vraagt Bij het onderzoek komen Eddie en Lily als hoofdverdachten naar voren. Zij moeten vluchten. La boratoriumbaas Paul Shannon (Morgan Freeman) is de enige die ze in vertrouwen durven te ne men. Maar is Shannon wel zo be trouwbaar? Een spannend verhaal volgt, met achtervolgingen, een geheime organisatie die door de regering wordt gefinancierd om de revo lutionaire ontdekking nog even niet wereldwijd bekend te maken (als er geen olie en gas meer nodig zijn draait immers de hele econo mie dol). Je leeft met de protagonisten mee, temeer omdat ze overtui gend worden gespeeld. Maar waar je eigenlijk op wacht is op een nog grotere, met alle midde len van computeranimatie en speciale effecten in beeld ge brachte explosie dan die van aan het begin van de film. Die laatste explosie komt er. maar is visueel een sisser vergeleken met de al lereerste. Dus zit je met een kater Chain reaction is al gerelateerd aan 'James Bond'-films. Voor een deel is dat wel terecht, maar daarin werd het lekkerste toch altijd voor het laatst bewaard. In de spionagethriller van Davis moet je op het lekkerste herkau wen. Ironisch is het dat een beetje scenarioschrijver die eerste knal gemakkelijk met het laatste knalletje had kunnen verwisse len. Zo heefteen minder geslaagd script tock ook weer zijn char mes. Rijk van Rotterdam Chain reaction, te zien in Alhambra Vlissingen. De Koning Hulst, Roxy Bergen op Zoom en Lumière Rotter dam. Scène uit Flirting with disaster. Het was door 'True Romance' dat Patricia Arquette voor het eerst de aandacht trok van een breed publiek, al had ze al een hele serie rollen gespeeld in tv-films en in twee door Diane Keaton geregisseerde kleine bioscoopfilms. Haar carrière is ineens in een stroomversnelling gekomen. Vorig jaar presenteerde ze het hoofdprogramma van Cannes twee films met Arquette als 'leading lady': 'Beyond Rangoon' van John Boorman en 'Ed Wood' van Tim Burton. Haar optreden in Flirting With Disaster is inmiddels gevolgd door hoofdrollen in 'The Secret Agent' (naast Gérard Depardieu en Robin Williams) en 'Lost Highway' (naast Bill Pullman), de nieuwe film van David Lynch. Patricia Arquette is getrouwd met acteur Nicolas Cage. John Fords The Informer (1935) maakt deel uit van het jubileumpro gramma in het Filmmuseum in Amsterdam. Zal het een 'cult'- film worden of een klassieker? 'Cult' waarschijnlijk, want de roman van Irvin Welsh waarop de film Trainspotting xan Danny Boyle is gebaseerd zat al in die hoek. In ieder geval zal Trainspotting een breed publiek aanspreken; mensen die verslaafdheid van nabij kennen en mensen die er meer van willen weten. In Trainspotting gaat het over verslaafd zijn aan heroïne, extacy, alcohol; aan alles wat iemand buiten een burgerlijk bestaan houdt. In de eerste scènes van de film stelt de werkloze Mark Renton (Ewan McGregor) uit Edinburgh dat er maar één ding is boven wat de maatschappij je te bieden heeft aan koelkasten, video's en wat voor koperslokkertjes dan ook. Zijn filosofie wordt aannemelijk gemaakt. Er is niets heerlijkers dan het bevrijdende 'shot*. Juist als intelligent mens weet je dat de roes beter is dan de waan van de dag. Maar dan komt er toch de behoefte aan het 'bij je positieven zijn' Renton wil afkicken, op eigen houtje, en neemt daarvoor zijn maatregelen. Hij schaft zich vita minerijk voedsel aan, en dubieuze video's ter afleiding. Daarmee sluit hij zich op; letterlijk, hij tim mert planken tegen de binnenkant van zijn kamerdeur. Onvermijde lijk komen er de hallucinaties, ge paard gaande aan fysieke reacties. Hij kruipt naar de wc om te braken en verdwijnt erin. Gaandeweg komt Renton de 'cold- turkey' te boven. Hij vindt zelfs een baan en een 'normale' vriendin in Londen. Maar zijn zo genaamde vrienden van vroeger weten hem te vinden als ze in Edinburgh in moeilijkheden ko men. Hoe sterk Renton dan is om niet in zijn oude patroon terug te vallen, laten we hier maar in het midden. Trianspotting is een film met een 'zapp'- achtige montage. Het tem- De film een eeuw oud, Tuschinksi 75 jaar en het Nederlands Filmmuseum 50 jaar. Vooral voor de Nederlandse film lijkt 1996 een aaneenschakeling van jubilea te worden, maar niet al die verjaardagen zijn even feestelijk. Bij het Filmmuseum (NFM) zijn de jubileumactiviteiten bijvoorbeeld vooral een aanleiding om de noodklok te luiden, omdat staatssecretaris Nuis (cultuur) in de ogen van de leiding van het museum in de komende jaren veel te weinig geld beschikbaar stelt om de in de kluizen ondergebrachte filmschatten voor het nageslacht te bewaren. Veel oude films zijn op vergan kelijk en brandbaar nitraat- materiaal vastgelegd en dienen hoognodig overgezet te worden op modern filmmateriaal. Zelfs films van recentere datum blijken niet het eeuwige leven te hebben: de verzuring ligt op de loer. Volgens directrice Hoos Blotkamp heeft het NFM in de periode van het ko mende Cultuurnota (tot en met 2000) 19,5 miljoen gulden nodig, terwijl staatssecretaris Nuis in de nota slechts 6,2 miljoen biedt. De precaire financiële situatie zal er toe leiden dat er volgend jaar ook op de publieksactiviteiten be knibbeld zal worden, zo waar schuwde Blotkamp bij de presen tatie van de jubileumactiviteiten Dat lijkt een riskante zet, want subsidies worden de laatste jaren juist in toenemende mate gekop peld aan een groot publieksbereik. Misschien zouden Blotkamp en de zijnen nog eens te rade moeten gaan bij Hnis van illusies, de ter gelegenheid van het 50-jarig be staan van het NFM verschenen uitgave over de geschiedenis van het Vondelparkpaviljoen waar het museum sinds 1971 in is gehuis vest. Uit deze door Annemieke Hendriks opgetekende historie blijkt namelijk dat het juist de ge brekkige publieksgerichtheid was die Blotkamps voorganger Jan de Vaal ooit de das om deed. Nu zal het voorlopig zo'n vaart niet lopen, want onder De Vaals bewind waren de middelen en de po is hoog. Hij is al 'de hipste film van dit moment' genoemd. 'Mo ment' is in deze context het sleu telwoord. Als momentopname uit de laatste jaren voor de volgende eeuw kunnen regisseur Boyle. pro ducent Andrew McDonald en sce narist John Hodge (het drietal dat ook 'Shallow grave' maakte) met deze film wellicht gescniedenis maken Aan het camerawerk is niets mis, er wordt voortreffelijk geacteerd. Maar of het allemaal zal beklijven als een 'Rebel wit hout a cause' waag ik te betwijfe len. Voor nu is de film zonder meer in trigerend En de thematiek is uni verseel. Maar juist qua actualiteit kan Trainspotting wel eens snel achterhaald worden. Dan is het in de maatschappij allemaal nog er ger. Wat betreft de muziek zal de film blijven staan: van Lou Reed naar Blur. Pulp. Elastica en Primal Scream. Er zijn meer films die me de door de muziek de tand des tijds hebben doorstaan. Rijk van Rotterdam Trainspotting, vandaag (vrijdag) t/m zondag te zien in Cinema Middelburg; voorts Calypso en Lantaren/Venster Rotterdam, Metropolis en Cartoon's Antwerpen. Trainspotting. bereidheid om al het moois uit de collectie ook daadwerkelijk te to nen aanzienlijk geringer, zo blijkt uit Huis van illusies. In het boek wordt onder meer beschVeven hoe De Vaal al zijn energie richtte op het verzamelen van filmmateriaal en op het creëren van een eigen plek voor het museum, dat het ja renlang moest stellen met enkele benepen ruimtes in het Stedelijk Museum. 'Een koene ridder tegen de fümvernietiging' luidt dan ook de titel van een ook ter gelegen heid van het jubileum verschenen brochure, die geheel gewijd is aan het werk van De Vaal en diens vrouw Tineke. In de strijd van deze 'koene ridder' was het publiek van ondergeschiklt belang. Het publiek wordt anno 1996 in elk geval voor de duur van het ju bileumprogramma nog even ver wend met een dwarsdoorsnede uit de rijke collectie van het NFM. In november zijn er dagelijks wisse lende avondvullende voorstellin gen met veel levende pianomu ziek. In totaal worden er 26 lange films en 144 korte films uit de col lectie vertoond, films die - zo be nadrukt het NFM - stuk voor stuk in eigen huis zijn geconserveerd. In de voorprogramma's zijn vooral veel curiosa te zien: van variété nummers tot joumaalfragmenten en van reclamefilms tot bijzonde re natuuropnames, waarondereen aantal bloedstollende filmpjes over elkaar verslindende dieren. Bij de hoofdfilms zitten beroemde en minder bekende werken van filmmakers als Frank Capra. John Ford, Fritz Lang. Max Ophüls en Jean Vigo. Ook zijn er films te zien van herontdekte regisseurs uit de periode van de zwijgende film, on der wie Jevgeni Bauer en Alfred Machin. Rob de Kam Vijftig jaar Nederlands Filmmuseum, van 2 tm 27 november in het Neder lands Filmmuseum, Vondelpark 3, Amsterdam. 0205891400 Huis van il lusies van Annemieke Hendriks ver scheen bij Uitgeverij Bas Lubberhui zen in Amsterdam.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 45