Er zit nog steeds muziek in Oor Cuby past nu in het theater een nieuwe muziekkrant luther allison PZC kunst cultuur vrijdag 1 november 1996 sbw 20 Pop tijdschrift volgt trends JOHN MAYALL R O O en de blauwe vlek Het mooiste verhaal is nog steeds de ontdekking van Ben Jerome. De beste rockster aller tijden. In 1976, in Oor nummer 4, wordt 'het wonder, het Angelsaksische antwoord op Bruce Springsteen' voorzichtig gesignaleerd. Oor 5 maakt gewag van 'een legende', die in april in de RAI in Amsterdam zou optreden. Verslaggever Peter van Bruggen heeft een optreden van deze man bezocht in Engeland: „Het is onmogelijk ook maar bij benadering te beschrijven wat ik gehoord en gezien heb. Ik weet alleen dat deze belangrijke en ontstellende popgebeurtenis Ben Jerome heet." Alles wat in Nederland interesse heeft in pop en rock, krijgt een verhoogde hartslag van opwinding bij het lezen van de concertrecensie. Vertwijfeld vraagt menigeen zich af waar die plaat blijft. En de volgende uitgave van Oor, dat vijf jaar na het eerste nummer toonaangevend blijkt te zijn. Nu, deze week, bestaat Oor 25 jaar. Een jubileum voor eigenlijk het enige breed gesorteerde muziekblad in Neder land. Morgen (zaterdag) wordt dat uitge breid gevierd met een jubileumfeest in de Melkweg in Amsterdam. Maar Ben Jerome dan? Hoe kan het toch dat niemand hem kent? Dat zit zo. Oor 6, 1.976, komt met een enorm lang interview met een verlegen, kleurloos ogende en wat contactarme Ben Jerome. Maar: „Hij maakt muziek waarvan ik zou wensen dat ik er de woorden voor kon vinden", schrij ft Van Bruggen en citeert en passant Amerikaanse collega's over dit fenomeen. Verderop in het nummer staat een elpee recensie van Jerome's debuut, A night at nugget's. Weer van Bruggen: „Mijn idolen zijn naar de achtergrond verdrongen door iemand wiens plaat niet van de draaitafel gaat." In de concertagenda van Oor staat: 23 april Ben Jerome Congrescentrum RAI Amsterdam. Het was een magische regel geworden. Daarachter zie ik in mijn be waarde exemplaar uit die tijd het tele foonnummer bijgeschreven van de RAI. Om een kaartje te bestellen. En ruzie te krijgen met de dame van het Congrescen trum, die niet wist waar ik het overhad en wat vaag geheimzinig deed. Maar ik wist het zeker: Ben Jerome komt, het staat in Oor! Oor 7 toont slechts een foto van het nieu we wereldwonder. Jerome is uitgeroepen tot 'aannaaier van het jaar' en krijgt van Peter van Bruggen De Aardewerken Oor Verwarring bij de lezer, die nog steeds op zoek is naar entreekaartjes. Overdonderend Oor 8, vlak voor het concert, is een ijskou de douche. De kop van het artikel luidt: 'Als er geen Ben Jerome's bestonden, moesten ze worden uitgevonden'. Ben Je rome blijkt te zijn bedacht.Een verzinsel van Van Bruggen. Maar het effect was overdonderend. Want in feite bestond Je rome wel. Kranten, Vrij Nederland en de radio hadden hem immers ook al gesigna leerd, de RAI zou ruim uitverkocht zijn geraakt als alle telefoontjes met kaarten waren beloond en platenzaken moesten ontelbare keren 'nee' verkopen als ie mand de elpee wilde kopen. Sterker nog: Met een droge knik geeft hij het toe. Harry Muskee is de Godfather of blues in Nederland. „Ik was indertijd de enige in dit land die die muziek maakte. Cuby the Blizzards was dé bluesband uit Nederland. En dat we van het Drentse platteland kwamen, dat was alleen maar mooi. We waren toch een soort cultband." De bezetting van Cuby the Bizzards, zoals ze in '72 voor het laatst speel den. is weer bij elkaar. Zanger Harrv (Cu by) Muskee, drummer Hans Lafaille, bas sist Herman Deinum, toetsenist Heimig van de Vegt, John Legrand op mondhar monica en gitarist Erwin Java. De laatste neemt de plaats in van Eelco Gelling. Ze zijn niet van plan op oude successen te teren. De komende theatertournee moet het begin van een nieuw bluestijdperk in luiden. ..We spelen wel oude hits, maar ook ander werk komt aan bod. Ik heb nog wel wat nummers op de plank liggen", vertelt Muskee. De plannen voor de hereniging zijn in middels dik anderhalf jaar oud. De oorza ken zijn divers. De Stichting Cuby the Blizzards, met Henk Aa (de Raalter direc teur van diergeneesmiddelenfabriek Bea- phar) en Johan Derksen (adjunct hoofd redacteur van Voetbal International) in het bestuur, vond het tijd voor een hereni ging. Maar ook Harry Muskee, die begin dit jaar zijn band Muskee Gang ten onder zag gaan, wilde zijn oude maten wel weer om zich heen zien. Geen reünie Een vrijblijvende aangelegenheid is deze wederopstanding niet. „Het is niet een soort reünie of zo. We hebben de verant woordelijkheid genomen om de blues weer op het podium te brengen. Deze mu zikanten spelen allemaal mee omdat ze gewoon goed zijn", zegt Muskee. „We moeten er wel ons brood mee verdie nen. Dus het gaat er ook om dat je goede muziek maakt, waar de mensen graag naar willen luisteren", vult Heimig van de Vegt aan. Voor de theatertournee wordt de band uitgebreid met een drie man sterke bla zerssectie: Peter van Soest (trompet), Wil Jasper (trombone) en Arend Huisman (trombone). De heersende opvatting onder de bandle den is dat ze er door de jaren muzikaal op vooruit zijn gegaan. „Iedereen is altijd blijven spelen. Ik denk zelfs dat we beter zijn dan twintig jaar geleden", zegt Hans Lafaille. „We pakken het heel serieus aan De theatertournee van dit seizoen moet de basis leggen voor veel meer. Waarschijn lijk komt er wel een cd van dit theaterpro gramma. En na afloop van deze tournee willen we een studio-cd maken en op nieuw toeren", aldus zanger Muskee. „We merken het al tijdens de repetities. We denken meer als collectief. Vroeger was het nog wel eens zo dat de bassist vroeg of de bas wat harder kon, of de toet senist wilde meer op de voorgrond treden. Nu wagen we ons af hoe het geheel klinkt", legt Heimig van de Vegt uit. Jongeren De beslissing om het theater in te gaan heeft ook te maken met het publiek dat in teresse heeft voor Cuby the Blizzards. „De mensen die graag naar onze muziek komen luisteren, komen niet meer in die tenten in het clubcircuit. Het is eigenlijk het oude 'nieuwe' publiek", vertelt Mus kee. „Bovendien raakte ikzelf na tien jaar ook wel uitgekeken op die donkere zaal tjes. Daar bestaat de helft van het publiek uit van die mensen die iedere week even een bandje gaan bekijken. In de theaters weet je zeker dat de mensen speciaal voor jou komen. En tegenwoordig is het niet meer zo raar om muziek in het theater te brengen." „Het dansen gaat daar wel wat lastiger", zegt Hans Lafaille. „Maar stagediven kan daar natuurlijk ook", lacht Herman Dein um. „Het zijn niet alleen de vijftigers die Cuby the Blizzards kennen", vult Harry Muskee aan. „We komen jongeren van in de twintig tegen die alles weten over de band." Een theatervoorstelling houdt meer in dan het podium betreden en een stukkie spelen. „De manier waarop we de muziek brengen is wel op het theater gericht", vertelt Hans Lafaille. „Je moet wat genu anceerder spelen. Het volume wordt aan gepast We hebben een 1 ichtplan dat twin tig bladzijden beslaat. Er komt een wachtwagen met lichtapparatuur en eentje met geluidsapparatuur". Van de Vegt" „Vroeger was de techniek heel summier. Gelukkig is er nu ook geld voorgoede apparatuur". Muskee: „Het publiek is anders dan in een club. Daar ben je met zes man op het podi um klaar. In het theater heb je te maken met een zittend publiek Je moet ze meer vermaken. Dus zijn er ook decors en is er een lichtshow. Ik zal wel iets vertellen over de nummers die we spelen, waar ze vandaan komen enzo. Alles wordt ge woon wat leuker verpakt dan in het club circuit. Daar is alles zo low budget". Smulpartij Hij maakt zich nog geen zorgen over de komende optredens. ..Als alles goed gere geld is, het licht en de decors enzo. kan er eigenlijk niets fout gaan. Wij spelen so wieso wel goed, dus daar zal het niet aan liggen." Henk Aa, de hoofdsponsor van de tour nee, verliest natuurlijk ook de zakelijke kant van zijn „uit de hand gelopen hobby" niet uit het oog. „We doen het niet alle Cuby and the Blizzards: vlnr Hans Lafaille, Heimig van de Vegt, John Legrand, Harry Muskee en Herman Deinum. maal voor de lol. Je moet er vertrouwen in hebben dat het wat oplevert. Ik ben ervan overtuigd dat ze weer helemaal op de rails komen. De band speelt nu beter dan ooit." „Nu hebben we ongeveer dertig theaters geboekt. De première in Assen was al he lemaal uitverkocht. Als de theaterdirec teuren merken hoe goed het loopt, zal het vanzelf gaan groeien", verwacht Aa. Een beetje verbaasd over alle aandacht zijn de bluesmuzikanten wel. „We hebben nog geen persbericht de deur uit gedaan en van alle kanten komen ze al op ons af. Ze vroegen ons voor een televisie-optreden in Koffietijd. Maar het enige wat ze bie den voor optredens in zulke programma's is een flesje wijn of een tegemoetkoming in de reiskosten. Daar kunnen we natuur lijk niet van leven. Het is onze broodwin ning. Bovendien hebben we het niet nodig, we hebben nu al uitverkochte op tredens", besluit Harry Muskee. Sandra Veltmaat 85centint rodukt iepri js 50 1 april 1971 Ie jaargang no.l Het eerste Oor-nummer, 1 april 1971. mensen hielden bij hoog en bij laag vol de plaat te hebben gehoord... Van Bruggen wilde niet alleen een grap maken ter gelegenheid van het vijfjarige bestaan van Oor, hij wilde ook aantonen wat de macht van de media is en dat een ster alleen maar iemand is die flink in de belangstelling staat. „Maar is het niet heerlijk om je een voorstelling te maken van je ideale muziek?" Als Van Bruggen één ding duidelijk maakte, was dat vooral dat Oor invloed had. Grote invloed. Deze week verschijnt het jubileumnum mer, 25 jaar nadat student politicologie Barend Toet Muziekkrant Oor oprichtte. In die kwart eeuw groeide Oor (later ver dween de term 'muziekkrant') uit van een opportunistisch geschreven en gemaakt blad met nogal persoonlijk getinte, hob- byistische, spontane verhalen tot wat het nu is: een professioneel gemaakt, bijna glossy tijdschrift, dat twee keer per maand verschijnt en een oplage heeft van bijna 40.000. Oor heeft alle trends en stromingen be handeld èn overleefd. En wat opmerkelij ker is: kreeg zelden concurrentie van be tekenis. Alleen het blad Vinyl leek begin jaren tachtig een serieuze bedreiging te vormen, maar moest na een paar jaar toch van het front verdwijnen. Daarmee is Oor feitelijk al sinds de oprichting alleenheer ser als het gaat om een blad over pop en rock in de breedste zin van het woord. De echte liefhebbers hebben eigenlijk alleen de Britse en Amerikaanse bladen als an dere bronnen. Nederland blijkt te klein voor een equivalent van Oor. Alleen meer gespecialiseerde bladen kunnen het hoofd boven water houden. Oor liet het niet bij het maken van een blad met interviews, portretten, recen sies, nieuwtjes en agenda's. In 1977 ver schijnt Oor's Eerste Popencyclopedie, waarvan inmiddels de tiende jubileume- Oor-covers van de afgelopen 25 jaar. ditie is verschenen. En het blad organi seert af en toe concerten op verjaardags feestjes en levert zo nu en dan een cd mee met het blad. Zoals bij het nieuwe jubile umnummer, dat deze week is verschenen. Het thema van blad en cd-rom is 'Over Stromingen'. Deze speciale editie is ge heel gewijd aan 'de 25 stromingen in de popmuziek'. Toonaangevend 'Toonaangevend tijdschrift', zo afficheert Oor zichzelf. Is dat zo? Een rondgang langs een aantal mensen 'uit de business', de mensen die dagelijk bezig zijn met mu ziek, al dan niet actief. Wat vinden zij van Oor? Paul Evers, sinds 1990 hoofdredacteur van Oor, heeft gemengde gevoelens als hij terugkijkt op een kwart eeuw Oor. „Trots en ook een beetje met hilariteit. Het was bijvoorbeeld soms nogal amateuristisch qua uiterlijk. En je zag ook heel erg bevlo gen stukken, complete belijdenissen soms. Die bevlogen- en betrokkenheid zijn gebleven, maar dat wordt nu gecom bineerd met een journalistieke aanpak. We proberen voortdurend dingen in hun context te plaatsen, uit de waan van de dag te halen. En inderdaad, de opdracht, de selectie is er niet makkelijker op ge worden door het enorme aanbod. Het gaat 'er nog steeds om de lezers door de bomen het bos te laten zien, een soort baken te zijn. Wat dat betreft denk ik dat Oor toch wel een spiegel is van 25 jaar popcultuur. Ja, natuurlijk zijn we een niet te vermij den factor voor de platenindustrie en bands. Onze mening is nou eenmaal be langrijk. Maar we zijn ons extreem be wust van die verantwoordelijkheid. Het gebrek aan concuiTentie in Nederland in de vorm van een muziekblad a la Oor be treur ik wel. In dit land is kennelijk geen plaats voor nog een gelijkwaardig blad, daar is de markt te klein voor en is de pop cultuur bovendien niet zo diep in de maatschappij doordrongen als in Enge land, de bakermat van de popmuziek. Maar aan de andere kant zijn er zoveel kranten en tijdschriften die over muziek schrijven, dat daar een grote prikkeling van uit gaat. We kunnen het ons niet per mitteren achtei'over te leunen." Haagse Barry Hay, zanger van Golden Earring (een band die langer bestaat dan Oor), heeft een haat-liefdeverhouding met het muziekblad. „Het werkt twee kanten op. Als ik lees dat ze de Jon Spen cer Blues Explosion hebben ontdekt, denk ik: haha, die ken ik al jaaaren. Dan lach ik ze uit. Maar toch. Oor is het meest vooraanstaande muziekblad van Neder- land. Toonaangevend als je op de hoogte wilt blijven. Het voordeel van Oor is ook dat ze zo'n breed scala van pop en rock be handelen. Wat de Earring betreft is dat blad van de ene situatie in de andere be land. Toen ze begonnen, waren ze fervente Eairing-haters. Eén van de leukste herin neringen is dat Felix Meurders indertijd in zijn single-rubriek 'Radar love' be sprak. Hij venxietigde de plaat, waar we onze ziel en zaligheid in hadden gelegd, zonder argumenten, deed er ontzettend laatdunkend over. Zo van 'Als de her-en uit Den Haag dachten hiermee te gaan sco ren...' Dat is dan even slikken. Ik ben daai-om ook een tijd lang rancuneus ge weest tegen Oor en Meurders. Ze namen ons niet serieus. Maar toen 'Radar love' ergens in de Amerikaanse Top 10 stond, heb ik Oor vanuit de VS een kaartje ge stuurd. Maar niet lang daarna kwam de omslag bij het blad i n hun houding ten op zichte van de Earring. Misschien door dat internationale succes, ik weet het niet. Hoe dan ook, Oor was voor mij altijd iets wat je ook koopt als je ze haat." Reactionairen Hans Dulfer, saxofonist, bandleider en ex-Oor-columnist uit Grootschermer, ziet de ontwikkelingen bij Oor als een maat schappelijk verschijnsel. „Toen het blad begon, werkten er jonge enthousiaste mensen die zich tegen de gevestigde orde afzetten. Dat is goed. Maar de revolutio nairen van het eerste uur zijn de reactio nairen van later, In de muziek, en ook in de politiek, gebeurt te weinig. Zelfs op jazz- gebied maken de mensen uit de jai'en zes tig nog steeds de dienst uit. Maar het is ook moeilijk, want hoe gestructureerder de maatschapjDij wordt, hoe moeilijker het is om vanuit de underground bezig te zijn. Het brede aanbod van Oör lijkt mis schien een voordeel, maar het houdt ook in dat de lezer veel niet interessant vindt. De avantgarde, wat Oor ooit was, wordt vrijwel altijd ingehaald. Oor is ingehaald. En er is toch ook wel een soort rare bin ding ontstaan tussen Oor, de platenmaat schappijen en concertorganisator Mojo. Die drie maken de boel. Let maar 's op. Als een platenmaatschappij iets nieuws heeft, laat Mojo automatisch de band naar Nederland komen en staat er vervol gens een stuk in Oor. Allemaal be kokstoofd. Vroeger kon het nog gebeuren dat iemand bij Oor een idee had, over een band ofzo, en dat die daarmee iets pro beerde te bewerkstelligen. Als het vanuit het blad gebeurt, door iemand die stom weg iets leuk vindt, dan is dat wel goed. Anders niet." Fred Hoogendoorn Oor viert het 25-jarig jubileum morgen (zater dag) in de Melkweg aan de Lijnbaansgracht in Amsterdam.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 20