de kunst Grepen uit Pomp moet overlast beperken Dat nest komt nooit meer uit PZC Neeltje Millenaar (101) gaat nog elke week naar de markt Zes gewonden bij diverse botsingen zeeland DINSDAG 16 JULI 1996 12 Raad van State komt klagers over benzinestation Koewacht tegemoet kunst van onze verslaggeefster TERNEUZEN - De hoed heeft ze dit jaar maar thuisgelaten. Waarom? „Je moet niet altijd hetzelfde doen", vindt ze. De oud-hoedenmaakster laat zich niet de les lezen. Mejuffrouw Neeltje Millenaar weet wat ze wil en wat ze niet wil. En de 101- jarige krasse Terneuzense is in elk geval niet van plan haar wo ning aan de Lange Kerkstraat in Terneuzen te verlaten. Ook niet nu ze wat slechter ziet en hoort. Ze woont er al zo'n vijfennegen tig jaar. Verhuizen is toch ner gens goed voor? Mejuffrouw Millenaar ('aan me vrouw heeft ze een hekel', fluis tert een familielid) vierde maan dag in verzorgingstehuis Bach- ten Dieke haar 101-ste verjaar dag. Het bezoek wordt met. en thousiasme ontvangen. Voor ie dereen heeft ze een woordje klaar. Met, evenveel enthousiasme steekt ze van wal over haar va der, klompenmaker van beroep. Over de verhuizing rond de eeuwwisseling' naar een boerde rij in Hoek, toen het bedrijf in Middelburg failliet ging Over zijn dagelijkse tochten te voel met de kruiwagen naar Terneu zen en over hun uiteindelijki verhuizing naar een nieuwbouw huis in de Terneuzense binnen stad. Hoeden Haar drie jaar oudere zus Janni had het vak van hoedenmaak ster geleerd bij de 'dames Bol' t i Hulst. Neeltje trad in haar voel sporen en met z'n tweeën run den ze meer dan zestig jaar eet hoedenzaak in dezelfde Langs Kerkstraat. „Wij zorgden voa j het hoofd, mijn vader voor voeten", lacht ze. Getrouwd isaj nooit; toen ze interesse in man nen kreeg, was haar tijd voorbij Maar eenzaam of bang in haa eentje is ze niet. Met, een nichtji gaat ze nog elke week naar d< markt. Sinds de komst van Step nen Beer is het wel een stuk on gezelliger geworden. Toen d( Hema nog in de Noordstraat zal had je tenminste alles bij elkaar vindt ze. Veel plezier beleeft a nog aan de verzorging van haai tuintje en bloemen. Ook leest di Terneuzense nog.graag de krant Een televisie komt niet in huis Dat gaat haar iets te snel. door Nico Out In de reeks tentoonstellingen over de beeldende kunstproduktie in Zeeland is onlangs aflevering VII gestart in de depen dance van Watertoren CHK aan de Coosje Buskenstraat in Vlissingen. Onduidelijk is of de bijdrage van Martin Mc Namara en William Verstraeten aan de expositie in Oost-Souburg wel of niet binnen 'De Selek- tie' vallen. Van Mc Namara was in dat ka der eerder een presentatie te zien. Het zou trouwens helderder zijn geweest om de to ren ook nu volledig te wijden aan 'De Selek- tie'. Over het werk 'Above the clouds' van Martin Mc Namara echter niets dan lof Mc Namara plaatste een met bladgoud bekleed frame op de toren, waarin een schommel hangt. Juist de positie vlak naast de rand. maakt het beeld spannend. Voor mij spreekt er het ver langen uit het aardse te verlaten, de wens je te bevrijden. Maar dat kan alleen als je het risico neemt na een hoge zwieper je zitplaats los te laten. De afwezigheid van iemand die schommelt zou van die daad kunnen getui gen... Binnen in de toren, en wel in de kelder instal leerde Daniel Dewaele een werk dat op twee gedachten hinkt Door een opening in een grote portretfoto loop ik de ruimte binnen die aan het eind wordt 'voortgezet' door een muurbrede foto van een cellencomplex. Een peertje in de kelder draagt bij tot overgang van realiteit naar illusie, Dewaele draagt het werk op aan Helmuth Szprycer, geboren op 17 augustus 1935. Een verwijzing naar lotge vallen van een jongen in WO II? Het werk voert mij binnen in een beklemmend be staan, in de historie van een individu Open deur De titel 'From art you can escape' bena drukt het onderscheid tussen kunst en werkelijkheid, dat in het oeuvre van De waele centraal staat. Is dat niet een open deur0 Iedereen weet toch dat kunst bestaat bij de gratie van de meewerkende beschou wer? Kunst is nooit de realiteit zelf. altijd kiest een kunstenaar er iets uit en richt via een of ander procédé de aandacht van kij ker. lezer of luisteraar. Ik verkies dus het werk van Dewaele op zijn evocatieve waarde te bekijken. Vanuit die houding kom ik niet ver als ik de 16 gipsen langsloop die Jan Merx tegen de wand van de toren hing. Elk ervan is in vie ren verdeeld en door de kleine openingen is steeds een stukje van de wand te zien. Steen en voeg vormen binnen de uitsnedes steeds andere composities. De ruimte zelf is dus in gelijst en onderwerp van het werk. In een toelichting meldt Merx echter dat de muur het uitzicht belemmert, dat de kunst orna ment is en 'het kijken is gedefinieerd als het ik'. Tja. hak er dan een gat in, zou ik zeggen. Visueel William Verstraeten houdt het bij een vi suele presentatie zonder toelichting. Hij toont net als eerder in Molenwater 23 achter kanten van schilderijen. De verf is vanaf de voorkant gedeeltelijk door de mazen van het textiel gesijpeld en opgedroogd. Elk doek heeft maar één kleur: er hangt een oranje 'schilderij', een donker- en een lichtgroen en twee blauwe. Driemaal vult een liggend for maat, de hele breedte van een travee van de toren. Voor elk exemplaar lopen aluminium stroken langs, soms horizontaal, soms verti caal vanaf de vloer. Eén van de verticale doe ken is in een hoek geplaatst: de stroken overspannen zowel de travee als het 'schil derij'. Een vijfde doek is op een bredere wand tussen twee pilaren bevestigd. Naar mijn idee gaat Verstraeten in op de ruimte zelf; de combinatie doek, stroken en travee veroorzaakt steeds een ander beeld. Het schilderij maakt deel uit van de ruimte en bepaalt mede de visuele beleving ervan. Toshihiro Komatsu is verantwoordelijk voor een bijdrage in de serie van kunste naarsinitiatief 'Explosive'. Hij plaatste een bak met spiegels voor een deel van de ramen van de toren. Vloer en bodem van de bak sluiten aan bij de hoek die de twee rijen rui ten maken. Naar links en naar rechts, naar boven en beneden verbreedt en verdiept zich het uitzicht oneindig. Landschap en lucht komen als lagen in beeld, soms 'ge woon'. soms omgekeerd. Een beeld dat mij lang boeide Ook de twee lichtbakken met een dia volgens hetzelfde procédé zijn intri gerend. Fré Ilgen werkt met de interactie tussen vor men: balken, bollen en stalen cirkelsegmen ten lijken in de ruimte te zweven of als mag neten met elkaar te zijn verbonden. Het zijn mooie verbeeldingen van abstracte verhou dingen en krachten, die alles kenmerken wat er bestaat. Je zou de werken van Ilgen kunnen vergelijken met mobiele Mon- driaans. Ik vind het afbreuk doen aan het concept dat de schroeven waarmee het staal aan het hout is bevestigd te zien zijn. Schilderen In de Coosje Buskenstraat is het werk min der conceptueel. Gewoon schilderijen en beelden dus. En daar hoeft niets mis mee te zijn. Reynier de Muynck verbeeldt via enor me doeken van handen stadia van ontwik keling: conceptie, controle en conjunctie. Zowel de schildertrant als de gedachten die de werken oproepen houden mijn aandacht vast. Ook schilderijen van Johnny Beerens met 'aarde' als onderwerp zie ik graag. Hij voert de illusie sterk op door de structuur van akkers ook terug te laten komen in de textuur van zijn verf. Je hoort de klonten klei bijna van de ploeg afschuiven. Zijn werk voegt iets toe aan de traditie van het ezel schilderij en is ondermeer een oefening in subtiel waarnemen. Daar heeft Gilles van Sparrentak niets mee: de cirkelachtige zwarte lijnen op wit doek spiegelen innerlijk bewegen, ritme. Elk werk ademt een dyna misch evenwicht en heeft voor mij iets be- vrijdends. George Schade vervolgt met het beeld 'Wa terfall VII' zijn Genesis-serie. Golvende stro ken karton zijn tot een monumentale sculp tuur samengebracht. Een adequate belich ting zou het werk sterker maken. 'Heaven can't wait' verwijst naar de dood - een ste nen hoofd - als onontkoombaar gegeven, Dat laatste wordt gesuggereerd door een wat voorspelbaar bouwsel van waaierende platen golfkarton. Het tweedimensiale werk is wisselend van kwaliteit: 'Ocean' vind ik beeldend minder interessant dan sommige werken uit de 'Time-serie', terwijl de studies beter in de kast hadden kunnen blijven. In een etalage, enkele panden verder, toont Kees Brandenburg twee werken met de titel 'Cross-linking'. Losse vellen Japans papier zijn volgens een fotografisch procédé - de cyanotypie - bedrukt met delen van portret ten die samen één gezicht vormen. Belang rijk is de herkomst van de fragmenten: deels zijn het eigentijdse jongeren, deels zijn ze ontleend aan oude afbeeldingen. Waarmee Brandeburg een vraagteken plaatst bij 'het gezicht van de tijd'! Tentoonstellingen in Watertoren CHK, Oost-Sou burg en Coosje Buskensstraat. Vlissingen. Tot en met t september. Schilderij van Johnny Beerens. Sculpturen van Fré Ilgen, Watertoren. foto's Ruben Oreel van onze Haagse redactrice DEN HAAG - De Raad van Sta te heeft enkele bezwaren van omwonenden over tankstation Martens in Koewacht gehono reerd. De milieuvergunning blijft wel grotendeels overeind omdat de huidige situatie een verbetering is ten opzichte van de oude, maar de rechter heeft normen gesteld voor de maxi male geluidshinder die het be drijf mag veroorzaken. Er geldt voortaan een maximum van 70,65 en 60 decibel voor ach tereenvolgens de dag-, avond- en nachtperiode. De piek van 70 de cibel overdag geldt niet voor vrachtwagens die Martens be voorraden. De gemeente Axel had nagelaten normen te stellen voor de maximale geluidsbelas ting. Buurtbewoners wilden een schorsing van de vergunning voor wat betreft de uitbreiding van brandstoffenopslag. Zij vreesden een toename van het gevaar. Volgens de Raad van State is het gevaar door alle vei ligheidseisen teruggebracht tot een aanvaardbaar niveau. Zo worden de ondergrondse tanks op grotere afstand dan voorheen volgepompt. Opslag De rechter verbiedt Martens echter om in een loods twee van onze verslaggeefster OOSTBURG - Bij een ongeval op het fietspad naast de rijks weg N58 bij Oostburg raakten zondagmiddag drie mensen ge wond. Een twintigjarige fietser uit Peruwele (Belgie), een 46-ja- rige bromfietser uit Goes en een 46-jarige duopassagicr uit Goes moesten worden overgebracht naar ziekenhuis De Honte in Terneuzen. De Belg reed rond vijf uur vanuit de richting Oostburg over het fietspad. De bromfiets met de twee Goesenaren kwam hem te gemoet. Omdat de fietser onvol doende rechts hield, kwam hij in botsing met de bromfietser. Daarbij brak hij zijn voet. De 46- jarige bestuurder van de brom fiets had last van zijn rug, zijn passagier liep een gebroken schouder en schaafwonden op. Ook een 62-jarige fietster uit Gent moest na een aanrijding in Nieuwvliet met een hoofdwond worden opgenomen in het Anto- nius-ziekenhuis in Oostburg. De vrouw fietste maandag om kwart voor elf over het fietspad van de Zeedijk Toen zij plotse ling linksaf sloeg, kwam ze in botsing met een zeventienjarige fietser uit Breskens. Deze reed op dat moment links naast haar. Hij verklaarde dat de vrouw geen richting had aangegeven. Op de Ridderstraat in Sluis kwam het zondagmiddag even eens tot een aanrijding. De oor zaak was dezelfde als bij de bot sing in Nieuwvliet. Een 64-jarige fietster uit Sluis wilde rond zes uur vanaf de Hoogstraat de Rid derstraat oversteken. Daarna boog zij onaangekondigd af naar een woning. Zij verleende geen voorrang aan een 48-jarige mo torrijder uit Axel die achter haar reed en op de kruising rechtdoor wilde. De fietster kwam er met een schaafwond aan het been vanaf. De bestuurder van de mo tor klaagde over een pijnlijke schouder. De schade aan de voertuigen bleef beperkt. Motorrijder had te veel drank op KAPELLEBRUG - Een 36-ja- rige motorrijder uit Sint Jan steen kreeg maandag op de rijksweg N60 in Kapellebrug een rijverbod omdat hij teveel alcohol op had. De man had ruim drie keer de toegestane hoeveelheid alcohol genuttigd. Hij moest zijn rijbewijs inleve ren en kreeg een dagvaarding mee naar huis. Ook een 21-jarige automobilist uit Sluis bleek bij controle op de Plompe Toren in Sluis met een glaasje op achter het stuur ge kropen. tanks van elk 50 kubieke meter te gebruiken voor de opslag van rode dieselolie en gasolie. Die hoeveelheid moet terug naar 15 kubieke meter per product. In de loods mogen geen kolen of pe troleum worden opgeslagen zo als het bedrijf van plan was. Dat moet buiten het gebouw gebeu ren. In de voorlopige voorziening had de rechter al bepaald dat Martens na 19.00 uur niet meer bevoorraad mag worden. Ook mag het bedrijf alleen bij hoge uitzondering gebruik maken van de achteruitgang. Die ligt aan de Wouterij, op korte af stand van de huizen van klagen de buurtbewoners. Als uitzonde ringen gelden calamiteiten en de kennismarkt in mei, wanneer de in- en uitgang aan de Nieuw- straat onbereikbaar is. van onze verslaggever OOSTBURG - Het koppeltje Voor-Indische spreeuwen flad dert onrustig heen en weer in de volière. De pop (vrouwtje) maakt geen aanstalten opnieuw te gaan broeden op het nest met de vier eieren. Onbekenden heb ben in de nacht van zaterdag op zondag de planten vernield in de tuin van Wilfried Willems in Oostburg en tegelijkertijd de broedarbeid van de zeldzame spreeuwen verstoord. De Oost- burgse vogelliefhebber rekent er zelf niet meer op dat hij deze week als eerste Nederlander een zelfgekweekt nest met Voor- Indische Spreeuwen kan pre senteren aan de buitenwereld. De rozen van de struiken bij de volière zijn kapot. Van de plan ten bij de schutting zijn de sten gels geknakt. Tien dagen gele den werden de waslijnen doorge sneden en was de tuin voor de eerste keer het doelwit van ver- nielzuchtigen. Het afgelopen weekend kreeg de familie Wil lems opnieuw ongewenst be zoek. „Ik weet niet wie de daders zijn, maar zij beseffen waar schijnlijk niet wat ze me hebben aangedaan", verzucht Willems. „Ik ben al enkele jaren bezig met de Voor-Indische spreeuwen en al dat. werk is door een zo'n actie voor niets geweest. Willems is al 25 jaar volièrehou der. Het gordijn bij het achter raam van het huis is van beperk te lengte, zodat de heer des hui zes ook 's avonds vanuit de huis kamer naar zijn vogels kan kij ken. Willems heeft momenteel circa 45 vruchten- en insectene ters in zijn volière zitten. De spreeuwachtigen hebben in de grote kooi gezelschap van Ja panse nachtegalen, de zwartkop buulbuul, de Chinese buulbuul en diverse andere vogelsoorten. De oorkonden in de huiskamer maken duidelijk dat Willems met zijn vogels opvallende pres taties heeft geleverd. In 1984 kweekte hij als eerste Nederlan der een nestje Aziatische glans spreeuwen. in 1987 herhaalde hij die prestatie met een koppeltje witkopspreeuwen en in 1992 vol tooide hij de trilogie met de silky spreeuwen. Het houden van vo gels gaat voor Willems verdei dan het verstrekken van de da gelijkse portie voeding en het schoonhouden van de kooi. „Ei komt zoveel bij kijken. Je moet de dieren voortdurend controle ren en ook veel aandacht beste den aan het eten." Willems on derstreept zijn aandacht voor goed voedsel door een grote plastic bak met door elkaar krioelende meelwormen te to nen. Dit jaar hoopte hij als eerste vo gelkweker van de Benelux een nestje met jonge Voor-Indische spreeuwen te kunnen tonen. De Voor-Indische spreeuw komt in het wild voor in Nepal. Assam en aangrenzende gebieden en heeft een spitse snavel, zwarte veren en een crème-achtig/witte buik. „De vogels zingen prachtig. Ze kunnen iedere andere vogel na bootsen", zegt Willems. „Ik had vroeger een koppeltje dat niet wilde broeden, maar tussen de twee vogels die ik nu heb, klikte het meteen." Vier eieren Het koppeltje Voor-Indische Spreeuwen maakte eind juni een nest van hooi en mos en bracht er een overkapping op aan. Be gin juli constateerde de Oost- burgse vogelliefhebber dat de spreeuwen vier eieren hadden gelegd. „Het vrouwtje was sinds dien vrijwel voortdurend op het nest te vinden", zegt Willems. „En omdat de broedtijd tussen de twaalf en vijftien dagen duurt, verwachtten we dat de eieren deze week zouden uitko men. De vernielers van de tuin hebben echter roet in het eten gegooid. De vogels zijn volledig van slag geraakt." Willems heeft weinig hoop dat de pop nog op het nest gaat zit ten. „En als ze dat toch nog gaat doen, is ze waarschijnlijk al te lang van het nest geweest om ge zinsuitbreiding mogelijk te ma ken." I)e Oostburgse vogelliefhebber Wilfried Willenis toont het verlaten nest van de Voor-Indische spreeu wen. foto Charles Strijd Mejuffrouw Millenaar is nog lang niet van Lange Kerkstraat in Terneuzen te verlaten. in haar woning aani I fotoCharlesStri I

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 34