Techniek kan deuren openen voor ouderen naar chaos Internet groeit £>0 Commercie in cyberspace varia dinsdag i6juli 1996 27 Voor zeker een half miljoen Nederlanders behoort het inloggen op Internet tot een bijna dagelijks ritueel. Geen dag gaat voorbij of een nieuw bedrijf meldt dat het op een bepaalde 'site' te vinden is. Internet zou de toekomst hebben, zeggen de 'net-junkies'. Het zou onze samenleving fundamenteel veranderen. De realiteit is dat vooral de commercie Internet ontdekt lijkt te hebben. Er valt veel geld te verdienen, en dus moeten we er allemaal aan geloven. Internet is chaotisch, traag, onbereken baar en de kwaliteit van de gegevens valt nauwelijks te controleren. Toch ma ken inmiddels rond een half miljoen Ne derlanders gebruik van het net. Het aan tal aansluitingen groeit dagelijks met en kele duizenden. Cyberspace, zoals het net ook heet, is aan trekkelijk voor bedrijven en voor particu lieren. De koppeling van miljoenen com putersystemen biedt toegang tot onver moede gegevens. „Het Internet ziet er in drukwekkend uit, maar is niet functio neel", zegt Frans van Hove van MKB-net. Van Hove, die voor de organisatie van het midden- en kleinbedrijf een eigen gebied op het Internet is begonnen, geeft toe dat de uitkomst van een zoektocht op het net van twijfelachtig kan zijn. Het staat aller minst vast dat een gebruiker thuiskomt met de gegevens die hij zocht. De kans is groot dat hij na een aantal klikken met zijn computermuis van het juiste pad af wijkt. Even gemakkelijk vindt hij zich na een half uur terug op de 'site' van zijn vakantieoord. Talloze bedrijven merken nu al hoe verlei delijk het gebruik van Internet is. Her en der wordt werknemers verboden er onge breideld gebruik van te maken. Geconsta teerd is dat zij urenlang bezig kunnen zijn met een ware wereldreis door van 'site' naar 'site' te klikken. Als de commercie 'haar zin krijgt wordt een Intemet-aansluiting net zo gewoon als een kabelaansluiting voor de tv. Ook al verdient tot nu toe alleen PTT-Telecom aan het net (vanwege het groeiend tele foongebruik). deskundigen willen ons doen geloven dat binnen drie tot tien jaar een Intemet-aansluiting voor iedereen vanzelfsprekend is. Maar is dat zo? „Het net is anarchistisch. De informatie is vaak waardeloos en je vindt vaak niet wat je zoekt", aldus Van Hove. „Sommige na vigatiesystemen, die nodig zijn om Inter net te gebruiken, zijn daarom zelf al aan het ordenen. Alleen als de gezochte infor matie wordt gevonden, heeft ze waarde." MKB-net, een samenwerking van PTT, Rabobank, de organisatie voor het mid den- en klein bedrijf en computerfabri kant Hewlett Packard, probeert ook te or denen. Aangesloten bedrijven en abon nees krijgen via MKB-net direct de ge wenste informatie en hoeven niet eerst langdurig te zoeken. „Anderhalf jaar geleden wist nog bijna niemand iets van de elektronische snel weg of Internet", zegt Van Hove. „Het gaat enorm snel. Er vinden al veel transac ties plaats, hoewel Internet klant-on vriendelijk is, misbruik moeilijk is tegen te gaan en er morele missers zijn. Denk maar aan de kinderporno." Reclame Maar, vergoeilijkt hij, Internet staat nog in de kinderschoenen. Dat verklaart waar om veel bedrijven hun site nog vooral ge bruiken als reclamemedium. Een korte De klant koopt voor dit bedrag 150 uur toegang tot de database. Bij langduriger gebruik moeten extra uren worden ge kocht. „In Amerika loopt onze site als een trein, en ook in Europa begint het te komen", zegt Meerleveld. In Nederland staat het project nog in de kinderschoenen. „Veel gebruikers zien het net vooral als een spel letje, omdat er te weinig serieuze informa tie beschikbaar is." Nederlandse uitge vers stellen zich terughoudend op Zij zijn bang dat hun boekenverkoop schade on dervindt. Immens Internet staat aan de vooravond van een immense groei. Een relatief nieuwe ge bruiker is het bedrijf AAA Medical on In ternet van de Bameveldse ondernemer Gert-Jo van Doornik. Hij denkt te profite ren van de chaos op Internet. AAA Medical biedt medische diensten aan. informatie en de mogelijkheid pro ducten te kopen en verkopen. Sinds de start in februari moest Van Doornik drie vaste krachten aantrekken „Internet kan zinvol zijn, mits het goed wordt gebruikt. Doe je dat niet. dan kost het gemakkelijk veel geld." Belangrijker is dat Internet een betere structuur krijgt. „Anders bloedt het dood." Van Doornik zou niet weten wie dat moet regelen. Voor de overheid ziet hij geen rol weggelegd. Zo denken ze ook bij het ministerie van Economische Zaken. Er zijn knelpunten op Internet en - breder - de elektronische snelwegen, bevestigen woordvoerders, maar dat wil niet zeggen dat de overheid moet ingrijpen. „Het is een groeiproces waarvan de uitkomst op dit moment on voorspelbaar is", schrijft minister Wijers in het actieprogramma Elektronische Snelwegen. Invloed Waar mogelijk wil de overheid haar in vloed gebruiken om het Internet 'breed toegankelijk' te houden, nieuwe initiatie ven te ondersteunen, juridische regels vast te leggen en het gebruik en de verdere ontwikkeling te stimuleren. Aan de an dere kant beklemtonen de woordvoerders dat het Internet maar een klein onderdeel vormt van de 'elektronische snelweg'. Zij verwachten dat elk huis straks een eigen server krijgt, met aftakkingen naar de te levisie. de telefoon, de computer en even tueel de fax. Een droombeeld dat alle adepten van het Internet met graagte on derschrijven. De kans is groot dat Internet dat moment nooit bereikt, omdat de belangstelling bij grote groepen Nederlanders ontbreekt. Gebeurt het toch, dan zal het net vermoe delijk via het kabelnet worden verspreid. De overdracht van gegevens verloopt dan veel sneller dan langs de telefoonlijn Het wachten is op het elektronisch ban kieren. Pas wanneer er veilig kan worden gekocht en betaald zal Internet een se rieuze rol spelen in de handel tussen parti culier en bedrijf. Ook Wehkamp Postorderbedrijf in Zwolle wacht op de introductie van zo n veilig be taalsysteem. „Internet is voor de meeste gebruikers nog een vrij dure hobby, het is traag en onoverzichtelijk. Veel mensen merken de knelpunten op nu de eerste eu forie voorbij is", zegt Wehkamp-woord- voerder Joke Vrolijk. Veiling Toch biedt het bedrijf in beperkte mate producten aan, gedeeltelijk zelfs via een elektronische veiling. „Wij willen ervaring opdoen en de ontwikkelingen volgen", al dus Vrolijk. Zij verwacht echter niet dat de doorsnee-consument over enkele jaren elektronisch zal bestellen. „De catalogus zal niet verdwijnen. De klanten willen ons boek doorbladeren, zit tend op de bank. Wij verwachten wel dat sommigen meer gebruik zullen maken van Internet. Maar dan zal er toegevoegde waarde moeten zijn. Dan moet het net in teractief worden, zodat de gebruiker zelf aan de slag kan." Zo ziet ook Albert Heijn het. 's Ochtends stuur je als tweeverdiener je boodschap penlijstje per e-mail (elektronische brief) naar het verkooppunt, 's Avonds haal je de boodschappen af bij een benzinepomp die als verdeelpunt functioneert. Maar wie wil dat? Nu de winkels tot 20 uur open zijn, zullen de tweeverdieners liever zelf boodschappen doen. Dan kunnen ze profiteren van de aanbiedingen, die AH en zijn concurrenten zo gul wekelijks presen teren. Louis Burgers Peugeot prikkelt de fantasie van de gebruiker met zijn 106-advertentie, maar veel bedrijven zien de potenties als reclamemedium niet en zetten er simpelweg hun fol ders op. De Mazda-site is niet spectaculair, maar wel degelijk en verschaft Internetters snel de benodigde informatie. tocht over Nederlandse sites blijkt een aaneenschakeling van kleine adverten ties. Folder na folder passeert elektro nisch het beeldscherm. Dat bedrijven zo nodig op Internet móe ten. bevestigt dat sprake is van een trend. Van Hove: „Als een bedrijf het net ge bruikt om een folder te laten zien dan heeft het er weinig van begrepen." Hij geeft toe dat voor échte informatieover dracht het net minder geschikt is. „Het is heel geschikt voor interactieve diensten. Een bedrijf kan de personeels administratie via het net laten lopen. Als medewerker Klaas ziek wordt, gaat die mededeling automatisch naar alle betrok ken instanties. Meldt hij zich weer beter, dan is de mededeling 'Klaas is beter' vol doende." Transacties tussen grossiers en detaillis ten, verbindingen tussen fabrikanten en dealers, handelsafspraken: voor deze en vergelijkbare commerciële deals zal het Internet steeds belangrijker worden. Te gelijkertijd wordt het net aantrekkelijk voor adverteerders. Nu al kun je vrijwel geen pagina opslaan of er staat een adver tentie op. Het Internet is commercieel geworden. Niet langer is het een reservaat voor de wetenschap en het Amerikaanse ministe rie van Defensie (Pentagon), die Internet creëerden door de koppeling van de mili taire en de universiteitscomputers. Re clame-uitingen waren niet gewenst; nog maar vijf jaar geleden moest een Ameri kaanse makelaar zijn advertenties terug trekken onder druk van woedende netge bruikers. Juist de commercie heeft ervoor gezorgd dat iedereen een aansluiting kon krijgen. Het is nu een wereldomspannend, zij het ondoorzichtig, informatie- en communi catienetwerk. Een netwerk waarvan steeds meer hoekjes zijn afgeschermd door de intensieve gebruikers. Zo'n 'intra net', a la MKB-net, kan gebruikt worden om zaken af te wikkelen en specifieke diensten aan te bieden. Encyclopedie Soms moet voor informatie worden be taald, zoals voor teksten van de Encyclo paedia Britannica. Marketing manager Henk Meerleveld: „Onze site is veel uitge breider dan de delen van het boek. Abon nees kunnen gebruik maken van onze hele database. Door de combinatie van zoek termen biedt onze Internet-index ruim 41 miljoen ingangen. Onze encyclopedie in boekvorm kent een index van hooguit 400 000 woorden." Naast de gegevens in de database kent de Internet-encyclopedie ook 4100 verwijzin gen naar andere websites. „Een icoon bij een artikel over het Louvre brengt je on middellijk naar dat museum. Dat gebeurt ook omgekeerd. Bij een verhaal over Bos nië in de elektronische New York Times vind je een icoon dat direct toegang geeft tot ons artikel over de geschiedenis van dat land." Zoiets is niet goedkoop. De Britannica vraagt 600 gulden per jaar van een abon nee, met inschrijvingsgeld van 50 gulden. Wehkamp heeft op Internet een interactieve site: gebruikers kunnen meedoen aan een veiling. Het instellen van de video lijkt veel ouderen al een onneembare hindernis. foto Willem Mieras Ouderen moeten weinig hebben van moderne technologie. Die is bij voorbaat eng. ingewikkeld en daarom niet zo nodig. Waar het pinnen al zenuw trekjes oplevert, daar is de videorecorder misschien wel het toonbeeld van 'tech niek-paniek'. Wanneer het apparaat is aangeschaft, slaat alleen al bij het aan schouwen van al die knoppen de wan hoop toe: het installeren van een video als allesomvattend doembeeld. Maar er is een heleboel techniek die deze doelgroep zeer van nut kan zijn. Waar ou derdom met gebreken komt, kan een technische aanpassing een goed hulp middel zijn. Ingenieur Laszlo H. Bax heeft het allemaal op een rijtje gezet. „Ouderen ervaren geen behoefte aan elektrotechnische systemen, maar aan veiligheid, wooncomfort en gemak. Dat zijn dingen die kunnen worden ingevuld met techniek." Directeur Ouderenbeleid drs. H. Bakke rode van het ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Sport (WVS) is het daar roerend mee eens. „Er is een kloof tussen het aanbod en de vraag naar tech nische hulpmiddelen voor zorgbehoe- venden in het algemeen en ouderen in het bijzonder. Dat heeft waarschijnlijk te maken met beeldvorming. Men is bang voor een stoffig imago. Denk maar aan het DAF-je of de Abrahamfiets." Bax is senior consultant van het Haagse onderzoeksbureau Willems Van den Wildenberg. In opdracht van de Unie van Elektrotechnische Ondernemers (Uneto) in Zoetermeer heeft hij in kaart gebracht of en zo ja hoe ouderen zijn warm te maken voor handige snufjes. De installateurs hebben wel door, dat het gaat om een doelgroep die steeds groter wordt en steeds welvarender. Indien techniek niet langer verdacht is, valt er aan de oudere als consument geld te ver dienen. De ontwikkelingen zijn duizelingwek kend snel gegaan. Na de spelletjescom puter, pc. fax en mobiele telefoon, waar mee de oudere zichzelf niet bepaald iden tificeert. was de combinatie van deze uit vindingen in hun ogen helemaal nieuw lichterij. Telewerken, cd-rom met zijn mogelijkheden voor informatie en ont spanning, de opkomst van Internet; steeds meer kan van huis uit gebeuren. Dit. gevoegd bij het feit dat ouderen (evenals gehandicapten) tegenwoordig langer zelfstandig blijven wonen, her kende de Uneto als dè link tussen tech nologie en grijze haren. Het resultaat is het project domotica, wat staat voor 'in telligent huis'. Het is een van de vijftien thema's, waar van tijdens de slotmanifestatie Stimule ringsprogramma Ouderentechnologie op de TU Delft het eindresultaat is gepre senteerd. De ideeen worden ondersteund door de ministeries van economische za ken, WVS (volksgezondheid) en VROM (volkshuisvesting). Decadent Bax somt een aantal zaken op. waarmee de oudere zijn voordeel kan doen. De vi deo-intercom. elektrische ramen, aanwe zigheids-simulator. lichtschakelaars met afstandsbediening, comfortstop- contacten Techniek die niet zo wereld schokkend is. maar voor zelfstandig wo nende ouderen van belang kan zijn. „Men weet gewoon niet dat het bestaat en als men het al weet, kleeft er een imago van hulpmiddel of decadente luxe aan." Geaarde stopcontacten in de keuken, stroef hang- en sluitwerk, zware schuifra men en dito zonwering zijn doodgewone zaken in een woning, waarmee ouderen moeite kunnen krijgen. „En wat is dan de oplossing? Men gebruikt ze simpelweg niet meer." Een alarmsysteem wordt ge zien als inbreuk op de controle over de eigen woning. „Men denkt", aldus Bax, „dat het dingen regelt buiten hen om." Dus wordt uit 'preventie' de deur 's avonds niet meer geopend, blijft het licht branden als men er zelf niet is, wordt de magnetron niet meer gebruikt omdat men de stekker niet meer in het stopcon tact krijgt. Met als gevolg dat ouderen zich niet prettig en onveilig voelen in hun eigen huis. „Dertig procent van de 55- plussers maakt zich zorgen over een on geval in huis. Als oorzaak zien ze hun ei gen onverstandige gedrag, niet de wo ning." Gemak Toch valt juist aan de woonomgeving nog veel te verbeteren. Laszlo Bax denkt dat daar een taak is weggelegd voor de Uneto-leden. „Technologie om automa tisch binnendeuren te openen of de ver lichting in te schakelen kan minder mo biele ouderen helpen zich gemakkelijker te verplaatsen. Bijvoorbeeld om met een kopje koffie van de keuken naar de woon kamer te lopen zonder moeilijke bewe gingen te hoeven maken en dus met min der kans om te vallen. De bijdrage die de ze systemen kunnen leveren aan de zelf standigheid wordt door de consument zelf Rauwelijks onderkend." „Bewustwording en gebruiksvriende lijkheid", erkent ook WVS-directeur Bakkerode, „zijn zeer belangrijk. Het mag niet voorkomen dat ik mijn moeder van 81 een sinaasappelpers geef en dat ze die niet kan gebruiken, omdat er teveel kracht voor is vereist. Of dat 'Tafeltje deKje' maaltijden brengt die in cellofaan zijn verpakt, zodat eerder de jus op je broek ligt dan het plastic los is." Dan moet de installateur wel af van zijn stigma. Hij wordt nog niet alom gezien als klantvriendelijk, betrouwbaar, des kundig en zijn geld waard Bax: „Een in stallateur. zo vindt men, komt langs als er iets stuk is." et domotica-próject moet daar snel ver andering in brengen. Het betekent dat in ieder geval de eerste 250 van de 3500 elek trotechnische installateurs vanaf sep tember worden getraind om de techniek van de intelligente systemen te vertalen naar de wensen van de ouder wordende klant. Cock Rijneveen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 27