Kostbare blunder Ad Wijnands
Tour de France wijkt
niet voor terrorisme
Zabel niet naar ploeg Raas
tour
de
fran
Defensieve tactiek assistent van Cees Priem kost Van Petegem zege
Massimo Podenzana
van werkloze renner
tot winnaar etappe
Wereldberoemd in de Cahors
Nederlandse wielerploegen boeren goed
Tour herdenkt Casartelli
Ploegleiding wil steun Blijlevens
DINSDAG 16 JULI 1996
HianaMK
VILLE N E UVE-SUR-LOT
(GPD) - Het leven van een
coureur loopt niet altijd
langs logische wegen. Twee
maanden geleden stond
Massimo Podenzana nog op
straat. De San Marco-ploeg
bleek een spookploeg, had
zijn renners niet meer dan
drie maanden betaald, werd
verboden verder te fietsen.
En wat moet je dan. als 34-ja-
rige, als tweevoudig kam
pioen van Italië, als gewezen
roze truidrager in de Giro
(negen dagen in 1988. de Gi
ro van Hampsten en Breu-
kinki. %an het eind van een
redelijk succesvolle car
rière? Bedelen of je elders
nog onderdak kunt.
Massimo Podenzana had
nog geprobeerd de zaak zo
lang mogelijk te rekken. Al
in maart was duidelijk ge
worden dat er meer woorden
dan duiten bij San Marco za
ten. maar hij kreeg zijn ploeg
toch aan het vertrek in onder
meer de Tirreno-Adriatico.
Eens houdt het echter op.
Podenzana kon een mini-
mum-contractje versieren
bij Carrera. het oudste Ita
liaanse 'wielerhuis'. De Giro
was toen al lang over de
helft. Podenzano uit Ligurië
mocht zich concentreren op
de Tour, waarin hij vorig jaar
als veteraan zowaar niet on
verdienstelijk had gedebu
teerd
Podenzana herinnerde het
zich nog als de dag van giste
ren: tweede achter Jalabert
in Mende, op veertien juli.
Gisteren was het de vijftien
de. en hij voelde zich wéér
goed.
Podenzana is gewend gas te
geven, en versaagde dan ook
niet toen de ontsnapping
met zes man tot stand
kwam. De ontsnapping
waarin alleen Van Petegem
niet meewerkte Maar Italia
nen verstaan elkaar, en toen
het tijd was voor de finale,
greep ook hy al zijn tactische
vernuft aan om het maxi
male uit vier uur kopwerk te
peuren.
Hij had heel veel moeite bij
de als eerste gedemarreerde
Bartoli terug te keren Maar
een goeie coureur heeft een
goeie neus. Ook al is het juis
te moment een zeldzaam
moment. Podenzana sprong
op zeven kilometer, en ze za
gen hem niet meer terug.
Toen hij later de mooiste ze
getocht in zijn leven nog
eens mocht uitleggen, zag hij
er opeens vele jaren ouder
uit Alsof hij nog had gere
den met Fausto Coppi Maar
dat kwam. zei hij. van de zor
gen die hij de voorbije maan
den had gekend.
Na een nachtje slapen, pas
'morgenochtend', zou ieder
een aan hem kunnen zien
hoe blij hij eigenlijk wel was.
van onze verslaggever
Govert van Veen
VILLENEUVE-SUR-LOT - De
Tour wijkt niet voor dreige
menten en terrorisme. „Anders
iunnen we nergens meer heen."
De Tour praat dus gewoon met
Dublin alsstartplaats van de '98-
ïditie. Ondanks de IRA. De
Tour deed in '95 dus gewoon
Luik aan. Ondanks aangekon
digde demonstraties van
Greenpeace.
De Tour rijdt dus gewoon door
de Dröme. Ondanks 'spijkerhar
de' acties van ondernemers en
zelfstandigen. En de Tour gaat
morgen dus gewoon het Basken
land in. Ondanks dreigementen
van de ETA.
Sport is er voor het volk. En als
het volk erom vraagt, dan kan
het krijgen wat het wil. Hon
derdduizenden Basken trekken
elk jaar de Pyreneeën en zelfs
het Centraal Massief in om de
Tour te zien. Eerst vanwege 'Pe-
rico'. De laatste jaren vooral
vanwege 'El Campeon', of'El Si-
lencio'. Morgen komt de Tour
eens een keer bij hem en hen
langs. Omdat ze het verdiend
lebben.
Het moet dus een groot feest
worden. Ongeacht de klasse
mentspositie van het idool, Mi
guel Indurain Larraya. Basken
houden van voetbal, van wiel
rennen, van stierengevechten.
Baskisch bloed kookt gauw. Ido
len hebben ze nodig: topschut
ters, wielerhelden, torreadoren.
Nationalistische gevoelens laai
en dan snel op. Maar wat de
ETA, doet, dat gaat alle Basken
natuurlijk veel te ver. Bijna alle
Basken tenminste. Op de extre
misten na. verenigd in de Eus-
kadi Ta Askatasuna. Het eerste
woord staat voor 'Baskenland',
het laatste voor 'Vrijheid'.
Idool
Miguel Indurain Larraya is een
echte Bask. Hij werd op 16 juli
1964 geboren in Villava, Navar-
ra. In hem kookt Baskisch bloed
van het zuiverste soort. En nog
veel sneller dan bij welke andere
Bask ook. Zijn hart is in staat
per minuut meer dan vijftig liter
bloed rond te pompen. Die ei
genschap maakte hem een groot
sportman. Een idool van bijna
alle Basken.
Veel zegt dat idool doorgaans
niet. Maar als Indurain iets zegt.
heeft dat inhoud In Den Bosch
al. twee weken geleden, riep hij
de ETA op het verstand te ge
bruiken en de Tour niet te mis
bruiken. Vorig jaar, voor de Cla-
sico San Sebastian tekende hij
als eerste een protestbrief na
mens de renners tegen een ETA-
gijzelingsactie. Vier jaar geleden
echter, toen de Tour van start
ging in San Sebastian, hield hij
zich meer op de vlakte en liet hij
het aan zijn ploegleider Echa-
varri over 'verzachtende' woor
den te spreken.
Bommen
Niet dat het wat hielp. De ETA
beraamde twee bomaanslagen.
Een daarvan blies zeven auto's
tegelijk op. Persoonlijke onge
lukken deden zich niet voor. Een
bom lag onder de Citroén van
Phil Liggett, bekende Engelse
wielercommentator van Chanel
4. De nacht voor de Tourstart
werd er op diens hoteldeur ge
klopt. Het was twee uur. Hij her
innert het zich nog als de dag
van gisteren. „M'n auto stond in
brand, zeiden ze. Ik had niks ge
merkt. We zaten in een klein
plaatsje, dertig kilometer van
San Sebastian. Politie was daar
niet. Onze auto's vormden een
gemakkelijk doelwit. Het ergste
was nog dat al m'n spullen erin
lagen. Het was het jaar van de
Spelen in Barcelona. Na de Tour
zou ik daar ook naartoe gaan. Al
le olympische accreditaties, alle
aantekeningen, alle gegevens
van dertig jaar Tour: het was
weg. In vlammen opgegaan. Ik
weet één ding: als we straks in
Pamplona zijn zal ik niets, maar
dan ook helemaal niets in de
auto achterlaten Ik geloof trou
wens nog steeds dat het een ver
gissing was. De ETA wilde Fran
sen treffen, mijn wagen was ge-
leased. had een Franse kente
kenplaat."
Natuurlijk, de Tourorganisatie
trok het zich aan. Wat er toen in
San Sebastian gebeurde, dat
kan zich nu in Pamplona herha
len. Sterker nog: er zijn veel te
kenen die daar op wijzen. De si
tuatie is, sinds de Tour ander
half jaar geleden besloot met
Pamplona in zee te gaan. ver
slechterd. De spanningen zijn
opgelopen, sinds de uitlevering
van Frankrijk aan Spanje van
een aantal extremisten. Voor de
start in Den Bosch ontving de
Société een dreigbrief van de
ETA die een aanslag aankondig
de om twee uur, komende nacht,
in het geboortedorp van Indu
rain, Villava, langs de route van
de zeventiende Touretappe.
Dreigbrieven
Daarna volgden telefoontjes en
nog meer dreigbrieven. Tot zelfs
een symbolische aanslag toe, op
het moment dat de Tour al
draaide, op 3 juli. eveneens in
Villava. En eind vorige week
meldden drie nationalistische
Baskische partijen een 'manifes
tatie' op 17 juli. morgen dus. om
de wereld te tonen 'hoe dit land
werkelijk is'.
Inmiddels doet de Tour er alles
aan om het gevaar zo veel moge
lijk in te dammen. De Société
heeft al met een groepering ge
sproken (Pers-chef John Lelan-
gue: 'Maar daar maken we ons
geen illusies over, er zijn zoveel
Baskische groeperingen en af
scheidingen'). En de leiding van
de Banesto-equipe. die zelf be
staat uit mannen uit het Bas
kenland, zegt 'in dialoog met de
seperatisten voldoende zeker
heid te hebben gekregen voor
een normaal etappeverloop naar
Pamplona'.
'Baskenland heeft respect voor
de koers en het feest dat Miguel
Indurain wordt toebereid', wil
Banesto-ploegleider Echavarri
de wereld doen geloven. En z'n
kopman, zegt hij, 'is niet onrus
tig geworden door alle dreige
menten en aankondigingen van
geweld'. Al is het voor Banesto
niet te hopen dat Miguel Indu
rain zich te rustig gedraagt, in de
rit naar Pamplona. Want daar is,
gezien de stand in het algemeen
Tour-klassement, geen enkele
aanleiding toe
De rit, de Koninginnerit van de
ze Tour, die is er voor hem en
voor alle Basken, een half mil
joen daarvan wordt langs de
kant verwacht. ..En dat laten we
niet verpesten door demon
stranten van welke aard dan
ook", is de ferme taal van Lelan-
gue. ..De Tour is natuurlijk een
evenement bij uitstek om te mis
bruiken. Want de Tour. die is
haast niet te controleren. Het is
geen gebeurtenis in een stadion,
of in een schouwburg. De Tour,
die gebeurt op de weg. op straat.
Die gebeurt op de weg. op straat.
Dat is onze kracht. Maar direct
ook onze zwakte."
Erik Zabel trekt zijn zoveelste nieuwe groene trui aan. De sprinter mag van zijn ploegleider niet
vertrekken. foto Laurent Rebours/AP
VILLENEUVE SUR LOT (ANP) - Walter Go-
defroot, ploegleider van het dominerende Te
lekom, houdt Erik Zabel aan zijn contract dat
volgens de Belg ook volgend jaar nog van
kracht is.
De Duitse sprinter, fel begeerd door de Rabo
bank, heeft in zijn arbeidsovereenkomst een
clausule dat zijn huidige werkgever het eerste
recht heeft. Jan Raas wil de tweevoudige rit
winnaar in deze Tour voor twee jaar vastleg
gen. Indien Raas toch Zabel aan zich bindt,
stapt Telekom naar de rechtbank.
Godefroot verwacht echter dat het zo ver niet
komt. „Ik ga ervan uit dat ik met een correcte
bankier heb te maken, die contracten respec
teert. Het zou trouwens ongeloofwaardig te
genover de klanten zijn als het anders is",
meende Godefroot, die toevoegde dat hij het
werken met clausules in contracten heeft ge
leerd van zijn Nederlandse collega's.
VILLENEUVE-SUR-LOT (ANP)
- De Nederlandse wielerploe
gen Rabobank en TVM boeren
goed in de 83e editie van de Ron
de van Frankrijk.
In het na twee weken koersen
opgemaakte geldklassement
neemt de ploeg van Raas de
tweede plaats in met 105.000 gul
den aan premies. De formatie
van Priem staat derde met
95.000 gulden. Het meest ver
diende tot nu de Telekom-ploeg
van gele truidrager Bjarne Riis.
Het door de Belg Godefroot ge
leid Duitse team inde liefst
Ze hadden overgrootmoeder
op een houten stoel gezet. In
de sehaduw op een grasland,
aan de kant van de weg. 'right'
in het midden van nergens
Haar wangen glommen alle
kleuren van verre upwijiding.
vermengd met overgrootouder
lijke trots. Ze wist ivaar ze was.
maar waarom''
Atitomette was haar naam. als
van de laatste, roemruchte
Franse koningin. Antoinette
ivas 98 jaar. geboren in de vorige
eeuw Ze keek naar de Tour. die
alioeer op weg is naar de vólgen
de. Antoinette is de overgroot
moeder van Laurent Roux. cou
reur. 23 jaar. onder contract bij
TVM. drie overxvinningen op zijn
naam: de Picardische Pijl, rit in
de Tour de l'Avenir en in de
Route du Sud.
Naast Antoinette zaten nog twee
vrouwen. Op een plastic tuin
stoel haar dochter Simone, de
zeventig al ruim gepasseerd, de
oma van Laurent. En daar weer
naast: Thérèse. Laurents moe
der, tegen de vijftig, die dankzij
de inbreng van vader Jacques
ook nog dochter Magali (21). Fa-
bien (14) en Sylvian (10) ter we
reld had gebracht.
We moesten per se langskomen,
op kilometer 117 in de maanda
getappe. Thérèse en Jacques
Roux drijven samen een auber-
ge, La Poule au Pot, de kip in de
pot, in Goujounac. niet ver van
het parcours van gisteren.
Ter eer en meerdere glorie van
die eettent én uiteraard van hun
held Laurent hadden ze samen
met de supportersclub een re
ceptie' ingericht, 'en plein air',
niet ver van hun herberg, naast
het parcours.
En dat gaat dan helemaal op z'n
Frans. Spandoeken iii het dorp.
geverfde kreten op de weg, bord
jes in de tuin, foto's tegen de pla
tanen, als bij departementale
verkiezingen. Vas-y Laurent. Al-
lez Roux, Vas-y Lolo. Zelfs de
Chiappucci van Frankrijk, Ri
chard Virenque, moest het giste
ren in de Lot en de Cahors tegen
Roux afleggen.
Dikke mannen in witte t-shirts,
met korte broeken en rode neu
zen, zwetend over heel hun lijf,
hielden de afzettingslinten open
voor iedere auto met een magi
sche Toursticker.
Zet de auto maar in het hooi,
neem 'een hapje 'foie gras', daar
staan de glazen voor de Vin de
Cahors Veel te warm voor?
Kom. 7 is goed voor de bloed
somloop. Tot in de ogen aan toe.
lees je aan sommigen af
De supportersclub verkoopt t-
shirts. zonneschermen en petjes
voor vijftig franc, buttons voor
tien en foto's voor vijf Ik zie
Louis Combacave een biljet van
honderd uit zijn zak halenhij
schrijft zich in als lid nummer
259. Op een vrachtauto spelen
Les Casse Noix, De Notenkra
kers: keyboard, altsax, tamboe
rijn en drie knopaccordeons.
Laurent Roux moet ivel erg ge
liefd zijn in de Cahors. De foto's
zijn zelfs niet gesigneerd en hij
rijdt voor een buitenlandse
ploeg. Wat hebben Goujounac
en wijde omstreken toch met de
kleine Franse allrounder. de
nummer 40 van het klassement?
Omdat hij zo aardig is. Altijd te
lefoneert, een kaartje schrijft, zo
driftig in de aanval was. de laat
ste dagen.
Maar wat ivas ze bang. over-
De ontsnapping
grootmoe. Bang voor de regen.
Kijk eens wat ze vallen: ze ging
zelf al onderuit toen de weg nog
droog lag Vandaar dat ze nu zo
verdraaid moeilijk ter been is.
twee stokken nodig heeft. Asje
blieft, dat Laurent zulk een leed
bespaard mag bliiven
Ik voer een gesprek met de oud
heid. Met een vrouw, geboren
vóór de Tour. Toen ze vijf was
moest Henri Desgrange nog
overtuigd worden van het suc
ces van de onderneming.
Vieux Antoinette heeft er 98 jaar
op moeten wachten: een ach
terkleinzoon in de Tour de Fran
ce Hij zal straks naar haar
zivaaien. Voor de eerste en de
laatste keer. En honderden sup
porters zullen juichen.
Laurent Roux. ivereldberoemd
iti de Cahots.
149.000 gulden in de eerste twee
Tourweken. De verdiensten van
Banesto met Indurain zijn karig
in vergelijking met de voorgaan
de jaren: slechts iets meer dan
20.000 gulden. Het minst streek
de Belgische Lotto-ploeg op:
amper 8100 gulden.
VILLENEUVE-SUR-LOT (ANP) - Vandaag herdenken de Tourdi
rectie en de teamleiding van Motorola de dood van Fabio Casartelli
op de plek waar de 24-jarige Italiaan verleden jaar op 18 juli in de
afdaling van de Portet d'Aspet de fatale val maakte.
Op de plaats waar de olympisch kampioen van Barcelona tijdens de
vijftiende etappe verongelukte, staat ter nagedachtenis sinds vorig
jaar november een monument. Namens de renners van Motorola
woont Franky Andreu de korte plechtigheid bij.
VILLENEUVE SUR LOT (ANP) - De ploegleiding van TVM wenst
dat Jeroen Blijlevens tijdens de Olympische Spelen de steun van
twee ploegmakkers krijgt. Bondscoach Gerrie Knetemann heeft de
sprinter laten weten dat hij één TVM'er mag meenemen. Tristan
Hoffman heeft al een maand de toezegging deel uit te maken van de
wielerploeg van.vijf voor Atlanta.
Volgens assistent-ploegleider Ad Wijnands is het logisch dat Blijle
vens twee ploegmakkers als hulp kan vragen. „Hoffman was volgens
Knetemann al verzekerd van een startbewijs. We vinden het vanzelf
sprekend dat Blijlevens zo veel mogelijk steun krijgt van renners
met wie hij het hele jaar koerst."
De definitieve selectie voor Atlanta maakt Knetemann pas volgende
week maandag, na de Tour, bekend De ex-coureur wil de tijdrit op
zaterdag nog als graadmeter nemen. Onder andere wil hij weten hoe
het met de vorm van Breukink is gesteld.
lassimo Podenzana doet zijn werk in de kopgroep en krijgt
loon.
daarvoor aan het einde van de etappe zijn
foto Laurent Rebours/AP
van onze verslaggever
Peter Ouwerkerk
VILLENEUVE-SUR-LOT
Domheid is een eigenschap, die
niet iedereen is gegeven. Maar
wat hebben TVM-vluchter Pe
ter van Petegem en TVM's assis
tent-ploegleider Ad Wijnands
gisteren veel punten gescoord
voor de Prix de Ia Stupidité
1996. Er zijn maar weinig ma
nieren om een Touretappe te
winnen, er zijn heel veel ren
ners die zelfs nooit in winnende
positie geraken. Maar als je een
etappe voor het grijpen hebt en
je geeft hem zó maar uit handen,
dan moet je toch wel heel wei
nig van tactiek snappen.
Een etappe van 176 kilometer.
Na de koude start plotseling ho
ge temperaturen in de Tour. Van
plus 2 graden vorige week naar
plus 35 een maandag later. Van
de 198 starters zijn er nog maar
135 in koers; 63 renners volgen
de Tour inmiddels thuis voor de
buis.
Ook zij zagen gisteren na 26 kilo
meter in rit 15 een vluchtgroep
van zes renners ontstaan: drie
Italianen (Massimo Podenzana,
Michele Bartoli. Giuseppe Gue-
rini). een Fransman (Frangois
Lemarchand), een Australiër
(Neil Stephens) en een Belg in
Nederlandse loondienst. Peter
van Petegem
Wie iets van wielrennen weet.
realiseert zich onmiddellijk dat
zo'n sextet een mooie toekomst
heeft. Zes verschillende ploegen,
zes mannen die nog spieren op
hun armen en benen hebben,
daarachter een peloton dat het
wel gelooft. Riis de Telekoms
hebben wel wat anders om zich
druk over te maken.
Eindschot
Na 25 kilometer vlucht heeft Van
Petegem nog niet één keer over
genomen Hij is de snelste van de
groep, werd ooit gelanceerd als
sprinter, moest als zodanig ook
worden uitgespeeld bij PDM. is
nu wel een veredelde knecht bij
TVM. maar dat eindschot. dat
sluimert nog steeds. Zeker in een
kleine groep
De Belg uit Opbrakel zag zijn
medevluchters naar hem kijken.
Hun ogen priemden als dolken
in zijn benen. De Oost-Vlaming
schaamde zich in in feite diep.
Een Belg verstopt zich niet, die
wil koersen, zeker als hij van vo
ren zit, als hij kans heeft op een
hoofdprijs, op een Touretappe,
op de - zeg maar - onsterfelijke
roem.
Maar een Belg van het niveau-
Van Petegem is ook een knecht;
dienstbaar, gehoorzaam, trouw
aan het gezag. Zeker als hij
daags tevoor zijn contract heeft
verlengd met twee jaar. Dan zijn
orders orders. Dan leg je je neer
bij de bevelen vanuit de auto. De
renner maalt, de ploegleider be
paalt.
Van Petegem had zich al een
paar keer naar de volgauto laten
afzakken. Of hij toch niet héél
voorzichtig zijn beurt mocht
pakken. Al was het maar voor de
schijn. Cees Piem was naar Zee
land, wegens het overlijden van
zijn zuster, sponsor Ad Bos en
tweede ploegleider Ad Wijnands
namen de honneurs waar. Wij
nands. toch niet de eerste de bes
te. Een vriendelijke Limburgse
veertiger, die vijf Tourstarts
achter zijn naam heeft, in 1981
zelfs twee fraaie etappes won. en
die zijn bloemen-negocie in het
Maastrichtse wel eens verlaat
om in de volgauto van TVM te
stappen.
Wijnands keek naar Bos. Bos
keek naar Wijnands, en beiden
schudden van 'nee'. De vijftien
de was een 'vlakke' etappe, met
drie vierde categorie-heuvels -
TVM moest gokken op de sprin
tersbenen van Jeroen Blijlevens,
nog steeds in koers, alhoewel af
gezakt naar de voorlaatste
plaats in het klassement.
Van Petegem begreep het. De
anderen in de kopgroep ook. En
zij kwamen stilzwijgend tot de
onderlinge afspraak: ze zouden
de vlucht zo lang mogelijk door
zetten. iedereen mocht vervol
gens proberen te winnen, behal
ve Peter van Petegem. „Ik ben
wel honderd keer naar de auto
gegaan," zei Van Petegem na af
loop. „Want het werd vijf minu
ten, zeven, negen. Dan zou je
toch denken: gok nu op mij." Te
meer omdat allengs duidelijk
werd dat Bjarne Riis allerminst
van zins was zijn Telekom-ploeg
de sporen te geven De voor
sprong van Erik Zabel in het
puntenklassement is ruim vol
doende. de andere Telekoms zijn
hard genoeg nodig in de Pyre-
neeën-tweedaagse. En aange
zien de ploegen van de overige
sprinters ook weinig mankracht
meer over hebben, stond TVM er
dus alleen voor om het peloton
terug op de vluchters te bren
gen. Een onmogelijke opgave,
vond en wist iedereen
Desondanks, twintig kilometer
voor de finish, een rijdend tv-in-
terview van de Fransen met Ad
Wijnands. Of hij nu nog niet van
plan was Van Petegem wat vrij
heid in de ontsnapping te gun
nen. „Nee," zei Wijnands, „Blijle
vens zit nog fris." Nog twintig ki
lometer te gaan. verschil van
5.30 minuten. Alleen met een
motor nog dicht te rijden. Hoon
gelach alom. In de perszaal, op
de met diverse oud-renners be
volkte tv-podia. bij de aafge-
stapte coureurs thuis.
Pas op 15 kilometer van de
streep mocht Van Petegem zijn
eerste meters op kop doen. Maar
toen was het al te laat. De andere
vijf keken elkaar eens aan, de
Italianen besloten het bal van de
demarrages te openen Bartoli
ging eerst, Podenzana volgde
hem op. Hij bleef weg.
Peter van Petegem werd derde,
achter de in de slotfase ook nog
weggewipte Guerini De Belg
won moeiteloos van de een na
snelste in de kopgroep. Michele
Bartoli Zoals hij waarschijnlijk
ook zonder veel problemen de
sprint voor de hoofdprijs had ge
wonnen.
Domme coureurs bestaan niet
meer. Onmondige coureurs wel
En domme heren in de ploeglei
dersauto's zéker. Wie niet rijdt,
verdient de zege niet