Kostbare blunder Ad Wijnands Tour de France wijkt niet voor terrorisme Zabel niet naar ploeg Raas tour de fran Defensieve tactiek assistent van Cees Priem kost Van Petegem zege Massimo Podenzana van werkloze renner tot winnaar etappe Wereldberoemd in de Cahors Nederlandse wielerploegen boeren goed Tour herdenkt Casartelli Ploegleiding wil steun Blijlevens DINSDAG 16 JULI 1996 HianaMK VILLE N E UVE-SUR-LOT (GPD) - Het leven van een coureur loopt niet altijd langs logische wegen. Twee maanden geleden stond Massimo Podenzana nog op straat. De San Marco-ploeg bleek een spookploeg, had zijn renners niet meer dan drie maanden betaald, werd verboden verder te fietsen. En wat moet je dan. als 34-ja- rige, als tweevoudig kam pioen van Italië, als gewezen roze truidrager in de Giro (negen dagen in 1988. de Gi ro van Hampsten en Breu- kinki. %an het eind van een redelijk succesvolle car rière? Bedelen of je elders nog onderdak kunt. Massimo Podenzana had nog geprobeerd de zaak zo lang mogelijk te rekken. Al in maart was duidelijk ge worden dat er meer woorden dan duiten bij San Marco za ten. maar hij kreeg zijn ploeg toch aan het vertrek in onder meer de Tirreno-Adriatico. Eens houdt het echter op. Podenzana kon een mini- mum-contractje versieren bij Carrera. het oudste Ita liaanse 'wielerhuis'. De Giro was toen al lang over de helft. Podenzano uit Ligurië mocht zich concentreren op de Tour, waarin hij vorig jaar als veteraan zowaar niet on verdienstelijk had gedebu teerd Podenzana herinnerde het zich nog als de dag van giste ren: tweede achter Jalabert in Mende, op veertien juli. Gisteren was het de vijftien de. en hij voelde zich wéér goed. Podenzana is gewend gas te geven, en versaagde dan ook niet toen de ontsnapping met zes man tot stand kwam. De ontsnapping waarin alleen Van Petegem niet meewerkte Maar Italia nen verstaan elkaar, en toen het tijd was voor de finale, greep ook hy al zijn tactische vernuft aan om het maxi male uit vier uur kopwerk te peuren. Hij had heel veel moeite bij de als eerste gedemarreerde Bartoli terug te keren Maar een goeie coureur heeft een goeie neus. Ook al is het juis te moment een zeldzaam moment. Podenzana sprong op zeven kilometer, en ze za gen hem niet meer terug. Toen hij later de mooiste ze getocht in zijn leven nog eens mocht uitleggen, zag hij er opeens vele jaren ouder uit Alsof hij nog had gere den met Fausto Coppi Maar dat kwam. zei hij. van de zor gen die hij de voorbije maan den had gekend. Na een nachtje slapen, pas 'morgenochtend', zou ieder een aan hem kunnen zien hoe blij hij eigenlijk wel was. van onze verslaggever Govert van Veen VILLENEUVE-SUR-LOT - De Tour wijkt niet voor dreige menten en terrorisme. „Anders iunnen we nergens meer heen." De Tour praat dus gewoon met Dublin alsstartplaats van de '98- ïditie. Ondanks de IRA. De Tour deed in '95 dus gewoon Luik aan. Ondanks aangekon digde demonstraties van Greenpeace. De Tour rijdt dus gewoon door de Dröme. Ondanks 'spijkerhar de' acties van ondernemers en zelfstandigen. En de Tour gaat morgen dus gewoon het Basken land in. Ondanks dreigementen van de ETA. Sport is er voor het volk. En als het volk erom vraagt, dan kan het krijgen wat het wil. Hon derdduizenden Basken trekken elk jaar de Pyreneeën en zelfs het Centraal Massief in om de Tour te zien. Eerst vanwege 'Pe- rico'. De laatste jaren vooral vanwege 'El Campeon', of'El Si- lencio'. Morgen komt de Tour eens een keer bij hem en hen langs. Omdat ze het verdiend lebben. Het moet dus een groot feest worden. Ongeacht de klasse mentspositie van het idool, Mi guel Indurain Larraya. Basken houden van voetbal, van wiel rennen, van stierengevechten. Baskisch bloed kookt gauw. Ido len hebben ze nodig: topschut ters, wielerhelden, torreadoren. Nationalistische gevoelens laai en dan snel op. Maar wat de ETA, doet, dat gaat alle Basken natuurlijk veel te ver. Bijna alle Basken tenminste. Op de extre misten na. verenigd in de Eus- kadi Ta Askatasuna. Het eerste woord staat voor 'Baskenland', het laatste voor 'Vrijheid'. Idool Miguel Indurain Larraya is een echte Bask. Hij werd op 16 juli 1964 geboren in Villava, Navar- ra. In hem kookt Baskisch bloed van het zuiverste soort. En nog veel sneller dan bij welke andere Bask ook. Zijn hart is in staat per minuut meer dan vijftig liter bloed rond te pompen. Die ei genschap maakte hem een groot sportman. Een idool van bijna alle Basken. Veel zegt dat idool doorgaans niet. Maar als Indurain iets zegt. heeft dat inhoud In Den Bosch al. twee weken geleden, riep hij de ETA op het verstand te ge bruiken en de Tour niet te mis bruiken. Vorig jaar, voor de Cla- sico San Sebastian tekende hij als eerste een protestbrief na mens de renners tegen een ETA- gijzelingsactie. Vier jaar geleden echter, toen de Tour van start ging in San Sebastian, hield hij zich meer op de vlakte en liet hij het aan zijn ploegleider Echa- varri over 'verzachtende' woor den te spreken. Bommen Niet dat het wat hielp. De ETA beraamde twee bomaanslagen. Een daarvan blies zeven auto's tegelijk op. Persoonlijke onge lukken deden zich niet voor. Een bom lag onder de Citroén van Phil Liggett, bekende Engelse wielercommentator van Chanel 4. De nacht voor de Tourstart werd er op diens hoteldeur ge klopt. Het was twee uur. Hij her innert het zich nog als de dag van gisteren. „M'n auto stond in brand, zeiden ze. Ik had niks ge merkt. We zaten in een klein plaatsje, dertig kilometer van San Sebastian. Politie was daar niet. Onze auto's vormden een gemakkelijk doelwit. Het ergste was nog dat al m'n spullen erin lagen. Het was het jaar van de Spelen in Barcelona. Na de Tour zou ik daar ook naartoe gaan. Al le olympische accreditaties, alle aantekeningen, alle gegevens van dertig jaar Tour: het was weg. In vlammen opgegaan. Ik weet één ding: als we straks in Pamplona zijn zal ik niets, maar dan ook helemaal niets in de auto achterlaten Ik geloof trou wens nog steeds dat het een ver gissing was. De ETA wilde Fran sen treffen, mijn wagen was ge- leased. had een Franse kente kenplaat." Natuurlijk, de Tourorganisatie trok het zich aan. Wat er toen in San Sebastian gebeurde, dat kan zich nu in Pamplona herha len. Sterker nog: er zijn veel te kenen die daar op wijzen. De si tuatie is, sinds de Tour ander half jaar geleden besloot met Pamplona in zee te gaan. ver slechterd. De spanningen zijn opgelopen, sinds de uitlevering van Frankrijk aan Spanje van een aantal extremisten. Voor de start in Den Bosch ontving de Société een dreigbrief van de ETA die een aanslag aankondig de om twee uur, komende nacht, in het geboortedorp van Indu rain, Villava, langs de route van de zeventiende Touretappe. Dreigbrieven Daarna volgden telefoontjes en nog meer dreigbrieven. Tot zelfs een symbolische aanslag toe, op het moment dat de Tour al draaide, op 3 juli. eveneens in Villava. En eind vorige week meldden drie nationalistische Baskische partijen een 'manifes tatie' op 17 juli. morgen dus. om de wereld te tonen 'hoe dit land werkelijk is'. Inmiddels doet de Tour er alles aan om het gevaar zo veel moge lijk in te dammen. De Société heeft al met een groepering ge sproken (Pers-chef John Lelan- gue: 'Maar daar maken we ons geen illusies over, er zijn zoveel Baskische groeperingen en af scheidingen'). En de leiding van de Banesto-equipe. die zelf be staat uit mannen uit het Bas kenland, zegt 'in dialoog met de seperatisten voldoende zeker heid te hebben gekregen voor een normaal etappeverloop naar Pamplona'. 'Baskenland heeft respect voor de koers en het feest dat Miguel Indurain wordt toebereid', wil Banesto-ploegleider Echavarri de wereld doen geloven. En z'n kopman, zegt hij, 'is niet onrus tig geworden door alle dreige menten en aankondigingen van geweld'. Al is het voor Banesto niet te hopen dat Miguel Indu rain zich te rustig gedraagt, in de rit naar Pamplona. Want daar is, gezien de stand in het algemeen Tour-klassement, geen enkele aanleiding toe De rit, de Koninginnerit van de ze Tour, die is er voor hem en voor alle Basken, een half mil joen daarvan wordt langs de kant verwacht. ..En dat laten we niet verpesten door demon stranten van welke aard dan ook", is de ferme taal van Lelan- gue. ..De Tour is natuurlijk een evenement bij uitstek om te mis bruiken. Want de Tour. die is haast niet te controleren. Het is geen gebeurtenis in een stadion, of in een schouwburg. De Tour, die gebeurt op de weg. op straat. Die gebeurt op de weg. op straat. Dat is onze kracht. Maar direct ook onze zwakte." Erik Zabel trekt zijn zoveelste nieuwe groene trui aan. De sprinter mag van zijn ploegleider niet vertrekken. foto Laurent Rebours/AP VILLENEUVE SUR LOT (ANP) - Walter Go- defroot, ploegleider van het dominerende Te lekom, houdt Erik Zabel aan zijn contract dat volgens de Belg ook volgend jaar nog van kracht is. De Duitse sprinter, fel begeerd door de Rabo bank, heeft in zijn arbeidsovereenkomst een clausule dat zijn huidige werkgever het eerste recht heeft. Jan Raas wil de tweevoudige rit winnaar in deze Tour voor twee jaar vastleg gen. Indien Raas toch Zabel aan zich bindt, stapt Telekom naar de rechtbank. Godefroot verwacht echter dat het zo ver niet komt. „Ik ga ervan uit dat ik met een correcte bankier heb te maken, die contracten respec teert. Het zou trouwens ongeloofwaardig te genover de klanten zijn als het anders is", meende Godefroot, die toevoegde dat hij het werken met clausules in contracten heeft ge leerd van zijn Nederlandse collega's. VILLENEUVE-SUR-LOT (ANP) - De Nederlandse wielerploe gen Rabobank en TVM boeren goed in de 83e editie van de Ron de van Frankrijk. In het na twee weken koersen opgemaakte geldklassement neemt de ploeg van Raas de tweede plaats in met 105.000 gul den aan premies. De formatie van Priem staat derde met 95.000 gulden. Het meest ver diende tot nu de Telekom-ploeg van gele truidrager Bjarne Riis. Het door de Belg Godefroot ge leid Duitse team inde liefst Ze hadden overgrootmoeder op een houten stoel gezet. In de sehaduw op een grasland, aan de kant van de weg. 'right' in het midden van nergens Haar wangen glommen alle kleuren van verre upwijiding. vermengd met overgrootouder lijke trots. Ze wist ivaar ze was. maar waarom'' Atitomette was haar naam. als van de laatste, roemruchte Franse koningin. Antoinette ivas 98 jaar. geboren in de vorige eeuw Ze keek naar de Tour. die alioeer op weg is naar de vólgen de. Antoinette is de overgroot moeder van Laurent Roux. cou reur. 23 jaar. onder contract bij TVM. drie overxvinningen op zijn naam: de Picardische Pijl, rit in de Tour de l'Avenir en in de Route du Sud. Naast Antoinette zaten nog twee vrouwen. Op een plastic tuin stoel haar dochter Simone, de zeventig al ruim gepasseerd, de oma van Laurent. En daar weer naast: Thérèse. Laurents moe der, tegen de vijftig, die dankzij de inbreng van vader Jacques ook nog dochter Magali (21). Fa- bien (14) en Sylvian (10) ter we reld had gebracht. We moesten per se langskomen, op kilometer 117 in de maanda getappe. Thérèse en Jacques Roux drijven samen een auber- ge, La Poule au Pot, de kip in de pot, in Goujounac. niet ver van het parcours van gisteren. Ter eer en meerdere glorie van die eettent én uiteraard van hun held Laurent hadden ze samen met de supportersclub een re ceptie' ingericht, 'en plein air', niet ver van hun herberg, naast het parcours. En dat gaat dan helemaal op z'n Frans. Spandoeken iii het dorp. geverfde kreten op de weg, bord jes in de tuin, foto's tegen de pla tanen, als bij departementale verkiezingen. Vas-y Laurent. Al- lez Roux, Vas-y Lolo. Zelfs de Chiappucci van Frankrijk, Ri chard Virenque, moest het giste ren in de Lot en de Cahors tegen Roux afleggen. Dikke mannen in witte t-shirts, met korte broeken en rode neu zen, zwetend over heel hun lijf, hielden de afzettingslinten open voor iedere auto met een magi sche Toursticker. Zet de auto maar in het hooi, neem 'een hapje 'foie gras', daar staan de glazen voor de Vin de Cahors Veel te warm voor? Kom. 7 is goed voor de bloed somloop. Tot in de ogen aan toe. lees je aan sommigen af De supportersclub verkoopt t- shirts. zonneschermen en petjes voor vijftig franc, buttons voor tien en foto's voor vijf Ik zie Louis Combacave een biljet van honderd uit zijn zak halenhij schrijft zich in als lid nummer 259. Op een vrachtauto spelen Les Casse Noix, De Notenkra kers: keyboard, altsax, tamboe rijn en drie knopaccordeons. Laurent Roux moet ivel erg ge liefd zijn in de Cahors. De foto's zijn zelfs niet gesigneerd en hij rijdt voor een buitenlandse ploeg. Wat hebben Goujounac en wijde omstreken toch met de kleine Franse allrounder. de nummer 40 van het klassement? Omdat hij zo aardig is. Altijd te lefoneert, een kaartje schrijft, zo driftig in de aanval was. de laat ste dagen. Maar wat ivas ze bang. over- De ontsnapping grootmoe. Bang voor de regen. Kijk eens wat ze vallen: ze ging zelf al onderuit toen de weg nog droog lag Vandaar dat ze nu zo verdraaid moeilijk ter been is. twee stokken nodig heeft. Asje blieft, dat Laurent zulk een leed bespaard mag bliiven Ik voer een gesprek met de oud heid. Met een vrouw, geboren vóór de Tour. Toen ze vijf was moest Henri Desgrange nog overtuigd worden van het suc ces van de onderneming. Vieux Antoinette heeft er 98 jaar op moeten wachten: een ach terkleinzoon in de Tour de Fran ce Hij zal straks naar haar zivaaien. Voor de eerste en de laatste keer. En honderden sup porters zullen juichen. Laurent Roux. ivereldberoemd iti de Cahots. 149.000 gulden in de eerste twee Tourweken. De verdiensten van Banesto met Indurain zijn karig in vergelijking met de voorgaan de jaren: slechts iets meer dan 20.000 gulden. Het minst streek de Belgische Lotto-ploeg op: amper 8100 gulden. VILLENEUVE-SUR-LOT (ANP) - Vandaag herdenken de Tourdi rectie en de teamleiding van Motorola de dood van Fabio Casartelli op de plek waar de 24-jarige Italiaan verleden jaar op 18 juli in de afdaling van de Portet d'Aspet de fatale val maakte. Op de plaats waar de olympisch kampioen van Barcelona tijdens de vijftiende etappe verongelukte, staat ter nagedachtenis sinds vorig jaar november een monument. Namens de renners van Motorola woont Franky Andreu de korte plechtigheid bij. VILLENEUVE SUR LOT (ANP) - De ploegleiding van TVM wenst dat Jeroen Blijlevens tijdens de Olympische Spelen de steun van twee ploegmakkers krijgt. Bondscoach Gerrie Knetemann heeft de sprinter laten weten dat hij één TVM'er mag meenemen. Tristan Hoffman heeft al een maand de toezegging deel uit te maken van de wielerploeg van.vijf voor Atlanta. Volgens assistent-ploegleider Ad Wijnands is het logisch dat Blijle vens twee ploegmakkers als hulp kan vragen. „Hoffman was volgens Knetemann al verzekerd van een startbewijs. We vinden het vanzelf sprekend dat Blijlevens zo veel mogelijk steun krijgt van renners met wie hij het hele jaar koerst." De definitieve selectie voor Atlanta maakt Knetemann pas volgende week maandag, na de Tour, bekend De ex-coureur wil de tijdrit op zaterdag nog als graadmeter nemen. Onder andere wil hij weten hoe het met de vorm van Breukink is gesteld. lassimo Podenzana doet zijn werk in de kopgroep en krijgt loon. daarvoor aan het einde van de etappe zijn foto Laurent Rebours/AP van onze verslaggever Peter Ouwerkerk VILLENEUVE-SUR-LOT Domheid is een eigenschap, die niet iedereen is gegeven. Maar wat hebben TVM-vluchter Pe ter van Petegem en TVM's assis tent-ploegleider Ad Wijnands gisteren veel punten gescoord voor de Prix de Ia Stupidité 1996. Er zijn maar weinig ma nieren om een Touretappe te winnen, er zijn heel veel ren ners die zelfs nooit in winnende positie geraken. Maar als je een etappe voor het grijpen hebt en je geeft hem zó maar uit handen, dan moet je toch wel heel wei nig van tactiek snappen. Een etappe van 176 kilometer. Na de koude start plotseling ho ge temperaturen in de Tour. Van plus 2 graden vorige week naar plus 35 een maandag later. Van de 198 starters zijn er nog maar 135 in koers; 63 renners volgen de Tour inmiddels thuis voor de buis. Ook zij zagen gisteren na 26 kilo meter in rit 15 een vluchtgroep van zes renners ontstaan: drie Italianen (Massimo Podenzana, Michele Bartoli. Giuseppe Gue- rini). een Fransman (Frangois Lemarchand), een Australiër (Neil Stephens) en een Belg in Nederlandse loondienst. Peter van Petegem Wie iets van wielrennen weet. realiseert zich onmiddellijk dat zo'n sextet een mooie toekomst heeft. Zes verschillende ploegen, zes mannen die nog spieren op hun armen en benen hebben, daarachter een peloton dat het wel gelooft. Riis de Telekoms hebben wel wat anders om zich druk over te maken. Eindschot Na 25 kilometer vlucht heeft Van Petegem nog niet één keer over genomen Hij is de snelste van de groep, werd ooit gelanceerd als sprinter, moest als zodanig ook worden uitgespeeld bij PDM. is nu wel een veredelde knecht bij TVM. maar dat eindschot. dat sluimert nog steeds. Zeker in een kleine groep De Belg uit Opbrakel zag zijn medevluchters naar hem kijken. Hun ogen priemden als dolken in zijn benen. De Oost-Vlaming schaamde zich in in feite diep. Een Belg verstopt zich niet, die wil koersen, zeker als hij van vo ren zit, als hij kans heeft op een hoofdprijs, op een Touretappe, op de - zeg maar - onsterfelijke roem. Maar een Belg van het niveau- Van Petegem is ook een knecht; dienstbaar, gehoorzaam, trouw aan het gezag. Zeker als hij daags tevoor zijn contract heeft verlengd met twee jaar. Dan zijn orders orders. Dan leg je je neer bij de bevelen vanuit de auto. De renner maalt, de ploegleider be paalt. Van Petegem had zich al een paar keer naar de volgauto laten afzakken. Of hij toch niet héél voorzichtig zijn beurt mocht pakken. Al was het maar voor de schijn. Cees Piem was naar Zee land, wegens het overlijden van zijn zuster, sponsor Ad Bos en tweede ploegleider Ad Wijnands namen de honneurs waar. Wij nands. toch niet de eerste de bes te. Een vriendelijke Limburgse veertiger, die vijf Tourstarts achter zijn naam heeft, in 1981 zelfs twee fraaie etappes won. en die zijn bloemen-negocie in het Maastrichtse wel eens verlaat om in de volgauto van TVM te stappen. Wijnands keek naar Bos. Bos keek naar Wijnands, en beiden schudden van 'nee'. De vijftien de was een 'vlakke' etappe, met drie vierde categorie-heuvels - TVM moest gokken op de sprin tersbenen van Jeroen Blijlevens, nog steeds in koers, alhoewel af gezakt naar de voorlaatste plaats in het klassement. Van Petegem begreep het. De anderen in de kopgroep ook. En zij kwamen stilzwijgend tot de onderlinge afspraak: ze zouden de vlucht zo lang mogelijk door zetten. iedereen mocht vervol gens proberen te winnen, behal ve Peter van Petegem. „Ik ben wel honderd keer naar de auto gegaan," zei Van Petegem na af loop. „Want het werd vijf minu ten, zeven, negen. Dan zou je toch denken: gok nu op mij." Te meer omdat allengs duidelijk werd dat Bjarne Riis allerminst van zins was zijn Telekom-ploeg de sporen te geven De voor sprong van Erik Zabel in het puntenklassement is ruim vol doende. de andere Telekoms zijn hard genoeg nodig in de Pyre- neeën-tweedaagse. En aange zien de ploegen van de overige sprinters ook weinig mankracht meer over hebben, stond TVM er dus alleen voor om het peloton terug op de vluchters te bren gen. Een onmogelijke opgave, vond en wist iedereen Desondanks, twintig kilometer voor de finish, een rijdend tv-in- terview van de Fransen met Ad Wijnands. Of hij nu nog niet van plan was Van Petegem wat vrij heid in de ontsnapping te gun nen. „Nee," zei Wijnands, „Blijle vens zit nog fris." Nog twintig ki lometer te gaan. verschil van 5.30 minuten. Alleen met een motor nog dicht te rijden. Hoon gelach alom. In de perszaal, op de met diverse oud-renners be volkte tv-podia. bij de aafge- stapte coureurs thuis. Pas op 15 kilometer van de streep mocht Van Petegem zijn eerste meters op kop doen. Maar toen was het al te laat. De andere vijf keken elkaar eens aan, de Italianen besloten het bal van de demarrages te openen Bartoli ging eerst, Podenzana volgde hem op. Hij bleef weg. Peter van Petegem werd derde, achter de in de slotfase ook nog weggewipte Guerini De Belg won moeiteloos van de een na snelste in de kopgroep. Michele Bartoli Zoals hij waarschijnlijk ook zonder veel problemen de sprint voor de hoofdprijs had ge wonnen. Domme coureurs bestaan niet meer. Onmondige coureurs wel En domme heren in de ploeglei dersauto's zéker. Wie niet rijdt, verdient de zege niet

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 23