Antwerpen investeert miljarden
Dure automerken bij
criminelen favoriet
Geen minuut uitstel diepere Schelde
Gestripte auto's duiken onder
Overvaller bedreigt
bezoekers zitting
over piramidespel
Greenpeace-activist
en zeeloods E. Engel
plotseling overleden
I Havenbedrijf presenteert Masterplan Op termijn 14.000 nieuwe banen
ongen door dak showroom
Isain»
zeeuwse almanak
Discussie
van onze verslaggever
ANTWERPEN - De Antwerpse
gouverneur Camille Paulus
heeft de Vlaamse regering op
geroepen alles in het werk te
stellen om de uitdieping van
de Westerschelde nu zo snel
mogelijk te laten uitvoeren.
Tijdens de jaarvergadering
van de Gewestelijke Ontwik
kelingsmaatschappij (GOM)
benadrukte hij nog eens dat
een tijdige uitvoeringvaan het
baggerprogramma tan enorm
belang is voor de concurren
tiepositie van de Antwerpse
haven.
„Ik zou de Vlaamse regering
willen oproepen om krachtig te
ijveren voor een tijdige afwer
king van het programma. Zes
tien maanden na afsluiting van
het historisch akkoord is er og
altijd niet veel gebeurd. In Ne
derland lopen blijkbaar men
sen rond, die alles in het werk
stellen om de uitvoering op de
lange baan te schuiven. Maar
elke minuut die niet aan de uit
dieping wordt gewerkt, is spij
tig genoeg een verloren mi
nuut. De Schelde is en blijft nu
eenmaal de levensader van de
Antwerpse en Vlaamse econo
mie." Volgens Paulus is overi
gens niet alleen de haven een
belangrijke economische troef
voor Antwerpen. Ook de dia-
manthanel heeft, volgens de
gouverneur, impulsen nodig.
nonze verslaggever
KTWERPEN - Het Havenbe-
ijf Antwerpen wil de komen-
jaren miljarden guldens in-
steren in de uitbouw en aan-
ssing van de haven. De uitdie-
ng van de Westerschelde
rgt daarnaast - in twee fasen
eens een kleine 600 mil-
:n gulden. En verder wordt er
gerekend dat de Belgische
loorwegen (NMBS) nog eens
im 1 miljard uittrekken voor
tweede spoorverbinding
et de haven, de aanleg van de
zeren Rijn (richting achter-
nd) en de bouw van een spoor-
nnel tussen de rechter- en lin-
roever van de Schelde.
totale investeringen, die de
ncurrentiepositie van wereld
ven Antwerpen moeten waar-
irgen, komen op bijna 4 mil-
d gulden. En daarmee inves-
irt de haven tot 2010 nog altijd
aar een kwart van de investe-
ïgen die Rotterdam in dezelf-
1 periode pleegt. „Pijnlijk maar
zegt coördinator Jan
omme van het Masterplan,
tnu in concept op tafel ligt en
komende maanden onder
op vormt van de nodige in-
raakprocedures. Medio sep-
mber moet het investerings
an voor de haven door de ge-
eenteraad worden vastge-
:ld.
het Masterplan wordt uitge-
an van 14.000 nieuwe banen,
larvan minstens 3000 in de in-
istriële sector. Havenschepen
on Delwaide gaf vorig najaar
.UISKIL - Enkele jongeren uit Sluiskil hebben dinsdag de show-
om van een automobielbedrijf aan de Pierssenspolderstraat in
uiskil flink beschadigd.
jongeren waren op het dak van de autozaak aan het spelen toen
van hen plotseling door het dak zakte. Hij kwam terecht in de
owroom waardoor ook enkele auto's werden beschadigd. De jon-
n raakte niet gewond.
al de nodige voorzetten. En zijn
prioriteitenlijstje keert nu terug:
uitdieping van de Schelde, het
probleem van de slibberging, de
noodzaak twee nieuwe contai-
nerterminals aan te leggen èn de
snelle bouw van een twee sluis,
die toegang biedt tot de Waas
landhaven op de linkeroever.
Getijdedok
Topprioriteit - naast de uitdie
ping - blijft de aanleg van het
getijdedok bij Doel (containers),
waarmee een kleine 800 miljoen
gulden is gemoeid. Ook het Ver-
rebroekdok op de linkeroever
moet nu snel worden aangelegd.
Het project is de afgelopen jaren
steeds weer op de lange baan ge
schoven omdat er nu eens plano
logische hindernissen waren en
dan weer problemen met de aan
besteding. Het nieuwe dok is nu
ingeschat op een kleine 290 mil
joen gulden. Antwerpen wil ook
de oudere havens op de rechte
roever opknappen. Daarvoor is
200 miljoen gereserveerd.
Het voorstel, ingediend door het
havenbedrijf, voorziet in de aan
leg van een tweede 'mammoet-
sluis' die - naast de Kallosluis -
moet zorgen voor een goede ver
binding met de Waaslandhaven
op de linkeroever. De nieuwe
containerterminals die bij Doel
worden aangelegd liggen noor
delijk van die sluis. Het haven
bedrijf verwacht dat de Vlaamse
regering in de loop van volgend
jaar goedkeuring zal geven aan
het graven van het nieuwe con
tainerdok. Tegen de eeuwwisse
ling moet de eerste 1100 meter
containerkade in gebruik wor
den genomen. In 2010 gaat het al
om vijf kilometer kade. Omdat
het nieuwe containerdok een
heuse aanslag betekent voor de
beschikbare industriegrond op
de linkeroever, heeft het haven
bedrijf vergevorderde plan om
met het zand dat zuidelijk van
Doel wordt uitgegraven naar het
noorden te verplaatsen, richting
Westerschelde. Op die manier
zou daar een nieuwe industrie
zone kunnen worden aangelegd.
Zeebrugge
De Antwerpse gouverneur Ca
mille Paulus pleitte dinsdag, tij
dens de jaarvergadering van de
Gewestelijke Ontwikkelings
Maatschappij, voor nauwerse
samenwerking tussen Antwer
pen en Zeebrugge. „In plaats
van als concurrenten moeten we
elkaar als bondgenoten be
schouwen en gezamenlijk de za
ken op een professionele manier
aanpakken." Paulus vindt wel
dat de overheid alleen moet in
vesteren in projecten die het
meeste rendement opleveren.
„En wat dat betreft heeft Ant
werpen een spitspositie, die we'
moeten koesteren en behou
den." Het Vlaams Parlement
heeft de vorming van één
Vlaams havenschap overigens
van de hand gewezen. De Vlaam
se Havencommissie werkt nu
aan een plan. waarin de vier
Vlaamse havens de zaak in eigen
beheer nemen.
De aanleg van een tweede 'mammoetsluis' moet volgens de plannen van het Antwerpse Havenbedrijf naast de Kallosluis (foto) zorgen voor
een goede verbinding met de Waaslandhaven op de linkeroever. foto Charles Strijd
van onze verslaggever
ZIERIKZEE - Tot een paar
jaar geleden waren vooral
Golfjes en Kadetten het
meest in trek. Maar de smaak
van autodieven en -'strip-
pers' is veranderd, tegen
woordig hebben ze het vooral
gemunt op duurdere merken
zoals BMW en Mercedes. Pro
fessionele criminelen, daar
gaat het om. „Geen jongens
die het voor de eerste keer
doen", weet woordvoerder T.
Verkerke van de politie in het
Oosterscheldebekken. Hun
favoriete werkterrein in Zee
land is de kuststrook. Voor
naamste doelwit: de wagens
van onze oosterburen.
Ook de afgelopen week in de
haven van B ommenede bij
Dreischor volledig kaalge
plukte Mercedessen waren
van oorsprong zeer dure ty
pes. stelde de politie. Nu de
zomer zijn intrede doet, kijkt
Verkerke niet raar op van dit
soort berichten. Van een op
waartse lijn wil hij echter niet
spreken. „Het komt stelsel
matig terug." Collega M. Lig-
tendag van bureau Middel
burg vermoedt dat in Walche
ren het aantal autodiefstallen
wel degelijk stijgt. Van extra
'seizoensdrukte' is geen spra
ke. meent hij. „Het seizoen
gaat tegenwoordig het hele
jaar door. Kerstvakantie, kro
kusvakantie, noem maar op."
Net als Verkerke denkt ook
Ligtendag dat het strippen en
stelen van auto's professio
neel wordt aangepakt. „Het
gaat om de één of andere ben
de. Het zijn in elk geval geen
kruimeldieven."
Gedaald
H. P. Meeuwsen. hoofd scha
de bij ZLM Verzekeringen,
stelt de Zeeuwse automobilis
ten gerust: het aantal auto
diefstallen is vorig jaar sterk
gedaald. Wel signaleert hij
dat de aandacht van crimine
len zich steeds meer op de
duurdere wagens richt. Dit is
ook Ligtendag niet ontgaan:
„BMW, Mercedes, dat zijn te
genwoordig de merken."
Vooral Mercedes-onderdelen
zijn populair, merkt Verkerke
op. „Die zijn schreeuwend
duur." Verder doen deze wa
gens het momenteel gewoon
goed in het. criminele circuit,"
aldus Verkerke. De twee poli
tiewoordvoerders benadruk
ken dat vooral Duitse toeris
ten vaak de dupe zijn. Meeuw
sen weet dit ook. „Hoewel wij
dit soort zaken niet behande
len."
Wat kan de politie doen?
„Maatregelen zijn hier niet te
gen te nemen", stelt Ligten
dag somber. „Wel geven we
voorlichting aan eigenaren
van bungalowparken of ho
tels, plaatsen waar veel dure
wagens geparkeerd staan. Zo
proberen we ze zover te krij
gen dat ze bijvoorbeeld een
slagboom plaatsen." Dit is ge
beurd bij het badhotel in
Domburg. Een plaats waar
veel dure wagens zijn wegge
raakt. aldus Ligtendag. Ver
der is het verstandig dure wa
gens zoveel mogelijk te parke
ren op een terrein dat met ca
mera's in de gaten wordt ge
houden. vindt hij. „Maar daar
zit natuurlijk een prijskaartje
aan."
De politie in het Oosterschel
debekken gaat op een andere
manier te werk. Geen voor
lichting aan recreatie-onder-
nemers maar extra surveil
lances is hier het devies. In
het toeristenseizoen wordt
vooral de Schouwen-Duive-
landse Westhoek extra in de
gaten gehouden, licht Verker
ke toe. „We spelen er wel op
in."
De huidige situatie is voor de
ZLM geen reden een hogere
premie te heffen, meldt
Meeuwsen. Trouwens, in Bra
bant is de situatie veel ernsti
ger. Daar worden veel meer
auto's gestolen en gestript
dan in Zeeland, vertelt de
schade-expert. „Wat dat be
treft gaat het er hier nog keu
rig aan toe." Uiteraard kun
nen de automobilisten zelf
ook problemen voorkomen
door hun vehicels zo goed mo
gelijk te beschermen tegen
dieven. Hoewel, volgens R.
Boon van de Bovag is daar
lang niet altijd sprake van.
„Je ziet nog opvallend vaak
dat mensen dure auto's kopen
met mooie accessoires. Maar
beveiligen, ho maai-."
Vooral Mercedes-onderdelen zijn populair in het criminele cir
cuit. foto PieterHonhoff
Soms worden gestolen en in het water geduwde auto's pas veel later, meestal bij toeval, ontdekt.
fotoarchief PZC
Water geliefde bergplaats na onttakelen
van onze verslaggever
VLISSINGEN - De bodem van
een kanaal, haven of andere wa
tergang vormt een aantrekke
lijke bergplaats voor gestolen
auto's, die zijn ontdaan van al
lerlei waardevolle, nog bruik
bare onderdelen. De vondst van
vier 'uitgeklede' Mercedessen.
afgelopen zondag in de haven
van Bommenede, is daar het re
centste voorbeeld van in deze
regio. Vorige maand werden ge
stolen auto's aangetroffen in
het water bij de Schelphoek bij
Serooskerke (S) en in de jacht
haven van Sint-Annaland. Het
komt ook voor dat onttakelde
auto's op een afgelegen plek
worden achtergelaten. Dat ge
beurde in maart met twee in
Vrouwenpolder ontvreemde
Duitse auto's. De wagens wer
den volledig gestript in een
boomgaard in Westenschouwen
ontdekt.
Naast strippen, waarbij een auto
geheel of gedeeltelijk uit elkaar
wordt gehaald met de bedoeling
de onderdelen te gebruiken of te
verkopen, is er bij het ontvreem
den van auto's ook vaak sprake
van kitten en omkatten. Met kit
ten wordt bedoeld dat een
'nieuwe' auto wordt samenge
steld uit onderdelen van gesto
len auto's en schade- of sloopau
to's. Omkatten is een manier om
de identiteit, van een gestolen
auto te veranderen.
Strippen van auto's behoort tot
de activiteiten die veelvuldig
worden toegepast omdat er veel
mee valt te verdienen. Soms
brengen de onderdelen samen
meer op dat de hele auto. Een he
le partij met sportstuur, spoi
lers. sportstoel en andere acces
soires kan in opbrengst oplopen
tot zo'n 5000.-.
Register
Jaarlijks worden er in in Neder
land zo'n 40.00 auto's gestolen.
In de praktijk betekent dit dat
één op de 150 auto's dit lot on
dergaat. Gemiddeld wordt
slechts de helft teruggevonden.
Om meer auto's te kunnen op
sporen heeft het Verbond van
van onze verslaggever
PHILIPPINE - Bij een gewa
pende overval in De Kaaie, een
apart te bereiken zalencomplex
van hotel-restaurant Au Port in
Philippine, is maandagavond
omstreeks tien uur een nog on
bekend bedrag buitgemaakt. In
het zaaltje werd een informatie
bijeenkomst gehouden over Ti
tan, één van de in omloop zijnde
spelen die in de volksmond be
kend staan als piramidespelen.
Een medewerker van spel-orga-
nisator Dico Marketing Advies
bureau uit het Overijsselse
Balkbrug liet zich dinsdag
avond ontvallen de indruk te
hebben dat 'het allemaal nogal
meevalt'. Vandaag (woensdag)
wordt officieel aangifte gedaan
bij de Zeeuws-Vlaamse politie.
De medewerker wilde mede
daarom niet op verdere vragen
antwoorden. Hij verwees naar
het hoofdkantoor van Titan
Marketing Gesellschaft in Ham
burg. In de Duitse havenstad
i'op kantooruren bereikbaar')
bevindt zich het hoofdkantoor
van het bedrijf dat in vele Euro
pese landen een mult-level-mar-
keting-systeem heeft geïntrodu
ceerd.
De politie wist gisteren nog niet
meer dan dat een overvaller
maandag de zaal van De Kaaie
binnendrong en de aanwezigen -
op dat moment niet meer dan
een handvol mensen - bedreigde
met een 'op een pistool gelijkend
voorwerp'. De overvaller eiste
geld. Of hij er in slaagde ook in-
leggeld mee te nemen (naar ver
luidt moet vier a vijf mille wor
den ingelegd om aan de 'pirami
despelen' mee te doen) was de
politie nog niet bekend.
Geheimzinnig
„De gedupeerden moeten nog
officieel aangifte doen van de be
dragen en eventuele goederen
die ze kwijt zijn. De aard van het
spel en de regels zijn voor ons op
dit moment nog met een waas
van geheimzinnigheid omge
ven". zei een politiewoordvoer
der dinsdagmiddag.
De gedupeerde speldeelnemers
dan wel informatiezoekers kon
den of wilden de politie maan
dagavond niet direct een goed
signalement van de overvaller
geven. De man stond plotseling
binnen, hield de aanwezigen on
der schot, nam een bedrag mee
en verdween door een open
staand raam naar buiten, aldus
de summiere beschrijving van
de toedracht. Het personeel van
hotel Au Port was niet in het
Kaaiecomplex en heeft de over
valler niet naar binnen of buiten
zien komen, verklaarde eigenaar
F. Wiskerke
Bar-omzet
De hotelier weet niet meer dan
dat er in zijn zaal een 'marke-
tingspel dat ze Titan noemen'
wordt gespeeld. Zelf heeft hij
nooit deelgenomen, maar de in
komsten van verhuur en de bar-
omzet zijn voor hem - evenals
zijn collega-zaalhouders in de re
gio - welkom. Wiskerke ziet dan
ook geen reden om Dico Marke
ting de toegang te weigeren. In
de regio zijn nog enkele bedrijf
jes actief met eenzelfde soort
spel dat telkens een andere
naam heeft.
Zo boekt Team Marketing uit
het Groningse Nuis grote aan
tallen bezoekers in onder meer
de Sasse Vlaanderen. Team
Marketing 'verkoopt' een multi-
level-marketingsysteem, meld
de team-director F. de Raaf twee
maanden geleden. De Raaf wil
de destijds verder uit 'concur-
rentie-overwegingen' niets
kwijt, maar bezwoer wel dat bij
het systeem van Team Marke
ting bij de informatie-avonden
geen contante bedragen van een
paar mille hoeven worden be
taald. Of dat voor Titan ook
geldt, wilde de medewerker van
Dico Marketing niet vertellen."
van onze verslaggever
MIDDELBURG - E. Engel, zee-
loods en Greenpeace-activist, is
dinsdag plotseling overleden.
Hij hield vorige week nog zijn
afscheidsreceptie bij het loods
wezen in Vlissingen en zou deze
week in Utrecht aan zijn hart
worden geopereerd.
Engel kwam in 1969 bij het
loodswezen in dienst en was de
laatste jaren werkzaam als ma
nager operaties. Hij was een
markant persoon. Engel nam
geen blad voor de mond In 1993
zei hij over de veiligheid van de
scheepvaart op de Westerschel
de: ..'t Is een tijdbom. Je kunt
wachten op een klap." Maar hij
zat niet bij de pakken neer. Zo
zocht en vond hij samenwerking
met Vlaamse collega's ter verbe
tering van de veiligheid.
Bekendheid heeft Engel vooral
verworven als Greenpeace-acti
vist. Hij was jarenlang kapitein
op het bekendste actieschip van
de internationale milieu-organi
satie, de Sirius. Eén van zijn
spectaculairste acties was de
ontsnapping met de Sirius uit de
Antwerpse haven. Het actie
schip was daar aan de ketting
gelegd. Engel 'kaapte' de Sirius
met enkele activisten in een
donkere nacht en bracht het
schip ongeschonden naar de
thuishaven Amsterdam. Over
zijn motivatie merkte hij in 1987
op: „Ik wilde meer doen dan al
leen wat geld overmaken. De we
reld kan er best beter uit komen
te zien. als we maar eens begin
nen met onze eigen rotzooi op te
ruimen."
Engel hield in 1988 op met actie
voeren. Hij bleef bestuurslid van
Greenpeace Nederland en trad
op als adviseur bij de succesvol
le actie rond het olieplatform
Brent Spar. Hij was vast van
plan, na zijn operatie, de draad
weer op te pakken. Engel is 54
jaar geworden.
Belgen gepakt
voor handel
in hard drugs
TERNEUZEN - Twee Belgen
uit Gent en Lokeren zijn maan
dagavond aangehouden van
wege de handel in hard drugs in
de bouwval van het voormalige
Hotel Rotterdam aan de Ter-
neuzenze Westkolkstraat.
De Gentenaar kreeg voor het be
zit van een kleine hoeveelheid,
verdovende middelen een boete
van vijfhonderd gulden. De man
uit Lokeren, bij de politie be
kend als 'runner', belandde in
een cel van het Terneuzense po
litiebureau en wordt binnenkort
voorgeleid aan de officier van
justitie in Middelburg.
Verzekeraars het Vermiste Auto
Register (VAR) opgericht, te be
reiken via telefoonnummer 055-
5775080. Via het VAR wordt de
diefstal van de auto binnen en
kele seconden geregistreerd in
een centraal register dat de poli
tie via een computer 24 uur per
dag en zeven dagen in de week
kan inzien. Omdat de eerste
uren na de diefstal de pakkans
het grootst is. biedt snel reage
ren grotere mogelijkheden dat
de auto wordt teruggevonden.
Voor wie zijn voertuig tegen dief
stal heeft verzekerd is registratie
in het VAR kosteloos. Is dat niet
het geval dan wordt bij terugvin
den een gering bedrag in reke
ning gebracht.
Het Vermiste Auto Register
kreeg vorig jaar 274 aanmeldin
gen van diefstallen vanuit Zee
land te verwerken. Deze provin
cie neemt met dit getal een laat
ste positie in. Koploper is het ge
bied Amsterdam/Amstelland
met 5263 aanmeldingen van au
todiefstallen in het afgelopen
jaar.
Over taal ging de discussie
op het Vlissitigse kantoor.
Over de angels en de klem
men die de nieuwe spellings
wijze kent. Is het hordenlo
per of hordeloperPere
boom of perenboom? Hon-
délul of hondenlul? Daar
over debatteerden zij uit
voerig.
De Woordenlijst der Neder
landse taal werd erbij ge
pakt. de Dikke van Dale
doorgebladerd, het Spiek-
matje Nieuwe Spelling ge
raadpleegd.
Daar hebben we 'm, riep een
der medewerkers op jui
chende toon, toen zijn vin
ger op pagina zoveel van
het Groot Woordenboek der
Nederlandse Taal halt
hield: de hondenlul.
Precies op dat moment be
trad de directeur van het be
drijf het kantoorvertrek.
De stilte die viel, ivas pijn
lijk.
En de betrokken medewer
ker vraagt zich sindsdien
wanhopig af of hij binnen
kort werkenloos is of werke
loos.