Eén waterschap is nog stap te ver Het een roept het ander op PZC Nood-kaartjes voor optreden van Kamerkoor Koeman schopt nieuw tehuis open zeeland woensdag 28 februari 1996 15 ff. in# Gemeenten bepleiten geleidelijke stijging tarieven waterschap Ontpoldering bij Ellewoutsdijk moet 'onderop liggen' Commissaris toont zich geschrokken van reacties natuurplan Gedeputeerde afwachtend Dijkgraaf Terneuzen sceptisch over voordelen kunst i m examens lezing van onze verslaggever MIDDELBURG - De vorming van één waterschap in Zeeland is nog een stap te ver. Gedepu teerde ing A. M. Dek is die me ning toegedaan. „Boven de Wes- terschelde moet het éne water schap Zeeuwse Eilanden zich nog zetten. In Zeeuws-Vlaande- ren komt de discussie over fusie tussen de drie waterschappen net op gang. Laten we dat eerst afwachten." Dek zit met deze uitspraken op dezelfde lijn als de CDA-fractie- voorzitter in provinciale staten S. Buijs, die zich half januari 'voorzichtig positief uitliet over één Zeeuws waterschap. Werk geversvoorzitter ir L. A. van Gel der had kort daarvoor vanuit het bedrijfsleven een pleidooi ge houden voor één krachtige wa terschapsorganisatie in Zee land. Aan de discussie is stof toege voegd door het recente Zeeuws- Vlaams onderzoek naar samen werking/fusie tussen de drie wa terschappen beneden de Wester- schelde. De financiële voordelen Leider Franse akkerbouwbond bezoekt Zeeland van onze verslaggever KRUININGEN - In dezelfde pe riode dat in ons land de Neder landse Akkerbouw Vakbond (NAV) werd opgericht, ontstond in Frankrijk ook georganiseer de oppositie tegen de bestaande behartiging van landbouwbe langen: de Coordination Rurale kwam tot stand. Over de doelstellingen van deze Franse boerenvakbond en de si tuatie in de Franse akkerbouw houdt de NAV maandag 4 maart in Kruiningen een bijeenkomst waarop de voorzitter van de Coordination Rurale, Jacques Laigneau, aanwezig is. Laigneau zal vragen van belang stellenden beantwoorden. Wim Smeenk, een Nederlandse boer in Frankrijk, zorgt voor de verta ling. Op de bijeenkomst in Ons Dorpshuis zal ook NAV-voorzit- ter Joop de Koeijer het woord voeren. De aanvang is 20.00 uur. blijken gering. Het goedkoopste waterschap van Zeeland. De Drie Ambachten in Terneuzen, moet een bittere pil slikken. Want door het samengaan met de waterschapsorganisaties in West- en Oost-Zeeuws-Vlaande ren zouden de heffingen aanzien lijk stijgen. De vorming van één waterschap in Zeeland, met ge lijke tarieven voor alle inwoners, maakt het voor de ingezetenen van De Drie Ambachten onge twijfeld minder duur, omdat het dichtbevolkte Walcheren erbij komt. De lasten kunnen dan evenwichtiger worden verdeeld. „Leuk, al die overwegingen", stelt dijkgraaf W. A. Gosselaar van De Drie Ambachten. „Maar ik betwijfel of we gezamenlijk in derdaad goedkoper uit zijn. Op de functiegerichte taken, het be heer van dijken en wegen, valt niet veel te besparen. Daar blijf je mee zitten." Monstrum Bestuur, dijkgraaf, secretaris, 'sectorhoofden, staf-afdelingen: op die posten zou 'winst' te beha len zijn. Maar de Terneuzense waterschapsvoorzitter blijft sceptisch „Zeeuwse Eilanden moet nog echt aan de slag. Daar valt weinig van te zeggen. Eén waterschap in Zeeland zou ook een monstrum zijn: de kleinste provincie met het grootste wa terschap." Gedeputeerde Dek bezigt an dere argumenten. „De afstand tot de burgers, de ingezetenen, wordt plotseling erg groot. Bo vendien vormt de Westerschelde in Zeeland nog zo'n duidelijke scheidslijn. Het meest logische is twee waterschappen, één bo ven en één onder de Wester schelde." Over het financiële aspect, gelij ke tarieven voor alle Zeeuwse belastingplichtigen en het ver zachten van de pijn voor inwo ners van De Drie Ambachten, laat de gedeputeerde zich niet uit. De gegevens daarover ont breken hem. „Maar versta me goed: voor de toekomst sluit ik niets uit." Interim-dijkgraaf drs H. Evers- dijk van het fusie-waterschap Zeeuwse Eilanden heeft eerder laten weten (nog) geen behoefte te hebben aan wéér een fusie. „We hebben nog de handen vol aan onze eigen zaak. Maar we staan natuurlijk altijd open voor gesprekken." MIDDELBURG, Concertzaal Nederlands Kamerkoor onder lei ding van Uwe Gronostay Werken van Schumann. Brahms. Röntgen en Draeseke door Leen de Broekert Een opmerkeleijke figuur, deze Felix Draeseke. Ie mand, die in het Duitsland van voor de eerste wereldoorlog een enorm prestige bezat, maar die nu vrijwel vergeten is. Het enige wat ons nog te binnen schiet bij het horen van de naam Draeseke is de uitspraak die hij over Robert Schumann deed: „Hij begon als genie en eindigde als talent". Draeseke begon zijn carrière als ultra-radicaal aanhanger van de nieuw-duitse school van Liszt en consorten. Hij verblijft een tijdje als gast van Wagner in diens vil la in Luzern en maakt met de componist lange bergtochten in de omgeving. Na verloop van tijd begint hij eraan te twijfelen, of de 'nieuwe wegen' die hij mu zikaal gezien bewandelt voor hem wel de juiste zijn. Hij kiest voor een twaalfjarig exil in Zwit serland om met zichzelf in het reine te komen. Het is 'de hoogst onbaatzuchtige, menslievende persoonlijkheid' van Wagner, die hem tenslotte 'terugvoert op de natuurlijke weg'. Nadien schrijft hij contrapuntisch ui terst gecompliceerde muziek, vrij van buitenmuzikale conno taties. Hij wordt door zijn tijdge noten beschouwd als 'de meest gevreesde contrapuntist van zijn tijd'. Dirigent Uwe Gronostay hield met zijn zangers een hartstoch telijk pleidooi voor de uiterst veeleisende Grosse Messe opus 85 van Draeseke. De eerlijkheid gebiedt te zeggen, dat dit kolos sale opus ons toch slechts ten dele kon bekoren. Het Kyrie bood een overtuigend evenwicht tussen hoofd en hart. tussen con- trapuntiek en expressiviteit. Ook het Sanctus klonk geïnspi reerd en 'aus einem Guss'. In de andere delen werkte de haast obsessieve contrapunt-zucht ge kunsteld en vermoeiend. Vooral in het Gloria en het Credo kon men zich niet aan de indruk ont trekken, dat deze componist niet schreef omdat hij moest, maar omdat hij kon.. In dit opzicht is Draeseke zonder twijfel verwant met Max Reger. Buiten kijf stond de buitenge wone competentie, waarmee de keurtroep van Gronostay het ge wrocht van Draeseke in klank omzette. De meest gezochte chromati sche aberraties werden door de zangers zorgvuldig geintoneerd, geen B ging de sopranen te hoog, het extreem wijde dynamische spectrum werd ten volle gereali seerd. Dynamiek Over dynamiek gesproken. Ik kon mij niet aan de indruk ont trekken, dat men zich wellicht te weinig rekenschap heeft gege ven van de akoestische eige naardigheden van de Middel burgse Concertzaal. In de sterke en zeer sterke dynamische gra daties kreeg de koorklank een ongewenste hardheid en meta ligheid. Vooral in de motetten van Brahms en in de mis van Drae seke was deze geforceerde krachtpatserij storend. In mijn herinnering was de koorklank- op-zich van het ensemble enige tijd geleden aanzienlijk ronder en homogener dan het timbre van de huidige koorbezetting. Op sommige momenten leek het Nederlands Kamerkoor gevaar lijk veel op een verzameling zich- uit-de-naad-zingende solisten. De mooiste momenten van deze avond waren te vinden in de werken van Röntgen en Schu mann. In het prachtige 'An die Steme' van laatstgenoemde klonk het koor sereen, verzadigd van timbre en ongeforceerd. Jammer, dat men ook in zachte passages de medeklinkers (voor al de S!) zo explosief articuleer de. De inzet 'Steme' klonk zo doende onnodig dreigend. De twee werken van Julius Rönt gen hielden zich te midden van Schumann en Brahms recht overeind. Vooral 'Kommt her zu mir' bleek een geïnspireerd werk met een rake tekstuitbeelding. Het is verheugend, dat de zaal zo goed gevuld was. Het dreigement, dat het econo misch niet meer verantwoord zou zijn. het Nederlands Kamer koor in Middelburg te laten op treden bij een zo geringe pu blieke belangstelling heeft blijk- baar z'n uitwerking niet gemist. De royale opkomst noopte de or ganisatoren zelfs in allerijl nood- kaartjes uit te schrijven Mooi zo!We rekenen er nu op, dat het Nederlands Kamerkoor in het vervolg gewoon blijft komen. Keeper Piet-Jan Wisse wist de eerste bal van Koeman te stoppen; de tweede strafschop bleek even later voor de 'Ajaxied' onhoud baar. foto Ruben Oreel van onze verslaggever VLISSINGEN - Om te voorkomen dat de Vlissingse Kalkhokstraat zwart zou zien van de jeugdige voetbalfans, hadden ze er zo weinig mogelijk ruchtbaarheid aan gegeven. Maar hij was er dinsdagmiddag echt: Ronald Koeman, 's lands waar schijnlijk bekendste voetballer en sinds zijn vertrek uit het Spaanse Barcelona aanvoerder van Feyenoord. Hij opende het vierde gezinsvervangend tehuis van de Stichting GVT Walcheren. Het idee was om voor de opening van het nieuwe tehuis (dat grenst aan het al be staande tehuis aan de Paardenstraat) een voetballer uit te nodigen, want onder de bewoners is de sport razend populair. Een bekende voetballer was al heel mooi ge weest, maar van een topspeler had nie mand durven dromen. Tot ieders verba zing liet Koeman, die toch wordt over stelpt met dergelijke verzoeken, weten te zullen komen. En geheel belangeloos, want voor deze groep mensen had hij graag een reisje van Rotterdam naar Vlis- singen over. De vedette waagde zich in het hol van de leeuw. Hij mocht dan worden ontvangen met 'Hand in hand, kamera den', het clublied van Feyenoord, maar de bewoners zijn echte Ajax-fans. Het werd dus een klassiek duel. Koeman nam het in een soort 'strafschop' op tegen bewoner/ keeper Piet-Jan Wisse, die was gehuld in Amsterdams tenue. De eerste bal wist de Ajacied nog te stoppen, maar de tweede ging op z'n Koemaniaans snoeihard 'in de kruising' Onhoudbaar voor de verbouwe reerde Piet-Jan, die even nodig had om te beseffen wat er was gebeurd. Daarmee was het tehuis, waarvan de rui ten ternauwernood heel bleven, geopend. In de nieuwe locatie wonen zeven mensen met een verstandelijke handicap. Zij heb ben minder begeleiding nodig dan hun bu ren in de Paardenstraat en leven een groot deel van de dag zelfstandig. Voor het nieuwe onderkomen was een groot scheepse verbouwing nodig, die drie ton heeft gekost. De Stichting GVT Walche ren. die dit voorjaar tien jaar bestaat, rea liseert binnenkort een vijfde gezinsver vangend tehuis op de hoek van de Grave- straat en de Korenstraat. William Verstraeten toont binnen- en buitenkant van onze verslaggever MIDDELBURG - De neiging om zijn werk van de muur te halen en om te draaien, is nauwelijks te onderdrukken. Onder de titel Pierrot toont de Middel burgse kunstenaar William Verstraeten zeven recente schilderijen in de exposi tieruimte Molenwater 23 in Middelburg. Het lijkt of ze allemaal omgekeerd han gen: de beschouwer ziet het houten raam werk waar achter het linnen is gespan nen. Open en bloot zijn de nietjes te zien waarmee het linnen op het hout is vastge zet, soms hangen de rafels er nog bij. Door het doek schemert een voorstelling. „De ze manier van werken is not done", er kent Verstraeten. „Maar binnen mijn werk is het een logische stap. De kunstenaar legt uit hoe hij te werk is gegaan. „Deze werken zien er inderdaad uit als omgekeerde schilderijen. Gewoon lijk wordt het linnen opgespannen en daarover wordt dan een grondlaag, de zo genaamde grondering, aangebracht. Die zorgt ervoor dat de verf op de voorkant blijft zitten en niet in het doek doordringt en wordt opgezogen. Bij deze schilderijen is de grondering weggelaten, waardoor de afbeelding door het linnen heen is ge drukt. Als door een zeef." Interpretaties „Aan de achterkant is daardoor een grof beeld ontstaan, een soort nabeeld. Door de structuur van het linnen lijkt het op een computertekening, of een pointillis tisch schilderij. Van dichtbij lijkt het ab stract. van een afstandje is de voorstelling duidelijker. Er zijn allerlei interpretaties mogelijk. Uiteindelijk is het vlak dat nu de achterkant is geworden, afgedekt met een witte laag. Het is dus niet zo dat je twee schilderijen in één koopt. Wat nu te zien is, is wel degelijk de voorkant van het werk." Verstraeten bewerkstelligt zodoende on der meer dat de beschouwer zich afvraagt wat een schilderij eigenlijk is. „In principe zou elk schilderij natuurlijk de reactie moeten oproepen datje wilt weten hoe het gemaakt is. Dat is een van de logische vra gen die dit werk kan ingeven, maar het heeft meer betekenislagen, hoor." Grens De kunstenaar geeft aan dat de schilderij en in Molenwater 23 aansluiten bij kwes ties die hem in eerder werk ook al bezig hielden. „Het basisthema is altijd het zoe ken naar de grens tussen binnen- en bui tenwereld, tussen innerlijk en uiterlijk. Soms letterlijk: het linnen is de grens en wat is dan voorkant en wat is achterkant? Iedereen maakt altijd onderscheid tussen innerlijk en uiterlijk, maar volgens mij be staat dat niet. Het sluit altijd naadloos op elkaar aan. Met dat gegeven werk ik, in sommige series op een heel banale ma nier, in andere weer filosofisch." Het thema is ook in de afbeeldingen terug te vinden. Ze hebben allemaal iets idyl lisch. maar tegelijkertijd zijn het ook tafe relen van een bos dat is aangetast door zu re regen, het oerwoud dat wordt wegge kapt, luchtvervuiling, afvallozingen. Zelfs Wiliam Verstraeten, Pierrot. de geschilderde Pierrot blijkt te zijn geba seerd op een foto van Caruso die als zoda nig optrad voor gangsterbaas Al Capone. Wreed „Als mensen weten dat een mooie voor stelling van een landschap in werkelijk heid de weergave is van een dood. vervuild riviertje, hangen ze het niet meer boven de bank", verklaart Verstraeten. „Dat is een interpretatieverschil, want het werk blijft hetzelfde, even mooi of even lelijk. Deze schilderijen laten ook verschillende inter pretaties toe Het werk voldoet aan veel clichématige benaderingen van de schil derkunst. maar er is meer. Dat zo veel schoonheid zo wreed kan zijn, dat een ogenschijnlijk mooi bos dood en afgestor ven kan zijn. die dualiteit zit erin. Ik wil daar niet moraliserend over doen. ik sla eerder een ironiserende toon aan." Verstraeten geeft wel toe geëngageerd te foto Dirk-Jan Gjeltema zijn. „Als kunstenaar in deze tijd kun je niet anders dan werk maken dat een rela tie aangaat met problemen als bijvoor beeld die rond het milieu. Ik ben ook niet iemand van één themaatje. van één ma nier van werken die eindeloos wordt uitge diept. waardoor je een klein bedrijfje wordt met alle commerciële rompslomp en boekhoudersproblemen van dien. Dat heeft niks meer met kunst te maken." „Ik heb thuis een fotootje uit 1968, toen kunstenaars het Paleis voor Schone Kun sten in Brussel bezetten. Als ik dat bekijk, denk ik: 'Waar zijn jullie nu? Valt er niets meer te bezetten? Waar is het elan om din gen te durven die eigenlijk niet kunnen?' Ik probeer steeds weer een stap verder te zetten. Daarom verwijt men mij vaak dat ik niet stijlvast ben Dat klopt. In mijn werk zit een lineaire ontwikkeling, het een roept het ander op. Zo ontstaat mijn oeu vre." van onze verslaggever SAS VAN GENT - De dagelijkse besturen van de gemeenten Sas van Gent, Axel en Terneuzen vragen het waterschap De Drie Ambachten 'uiterst terughou dend te zijn bij het opleggen van tariefverhogingen' als het schap besluit te fuseren met het Hulster Ambacht en Het Vrije van Sluis. De drie gemeentebesturen ac cepteren dat bij het samengaan van de drie waterschappen gelij ke tarieven 'op termijn' onver mijdelijk zijn. Maar de colleges van de Kanaalzone vragen wel om een ruime overgangstermijn van acht tot tien jaar. „Aange zien er ook bij een geleidelijke tariefaanpassing een financieel voordeel overblijft voor de overi ge partners kunnen hiertegen ons inziens geen overwegende bezwaren bestaan", schrijven b en w van Sas van Gent, mede na mens hun collega's uit Axel en Terneuzen. Het Terneuzense college heeft met de brief aan het dagelijks bestuur van het waterschap al vragen van de CDA-fractie beantwoord voordat die vragen bij b en w bekend waren. De Ter neuzense confessionelen vroe gen maandagavond om hetzelf de. In hoeverre het waterschap De Drie Ambachten aan de wen sen van de de Kanaalzonege meenten tegemoet kan komen, wist dijkgraaf W. Gosselaar dinsdag niet. Gosselaar herinnerde eraan dat gedeputeerde Dek vorige week liet weten dat de provincie de fu sie graag binnen enkele jaren be klonken ziet. „Maar als de ge meenten bepleiten dat ze graag een overgangsperiode van acht. tot tien jaar willen voor geleide lijke tariefstijgingen, dan nemen wij dat als waterschap mee naar de provincie. Met zo'n langere termijn zal het provinciebe stuur tenslotte akkoord moeten gaan." van onze verslaqggeefster HEINKENSZANI) - Gedepu teerde J. G. van Zwieten, voor zitter van het Bestuurlijk Over leg Westerschelde, heeft dins dagavond de ontpoldering van de Van Hattumpolder/Everin- genpolder nagenoeg uit de al- ternatievennota geschrapt. Van Zwieten, die na drie informatie avonden, aan het begin van de vierde, een tussenbalans wilde opmaken, zei te zijn gegrepen door het argument van stape ling: veel ingrijpende zaken treffen het dorp Ellewoutsdijk en omstreken. De WOV komt er aan land. de school wordt bedreigd, op boe ren wordt een wissel getrokken in het kader van het Waardevol Cultuurlandschap en het Bor- selse dorp is ook al niet blij met de nabijheid van indusiri'ele ontwikkeling, kerncentrale en Covra. Volgens Van Zwieten moet het ontpolderingsplan bij Ellewoutsdijk in de belangenaf weging 'onderop komen te lig gen'. Andere toon Met deze mededeling zette de gedeputeerde een andere toon voor de vierde informatieavond maar veel argumenten leverde het niet op. De tegenstanders van ontpoldering en enig beslag op landbouwgronden, beperk ten zich ook nu weer voorname lijk tot kreten. „Het is tegenna- Aan het Zeeland College in Vlissingen zijn M. Runhaar-Le- poeter uit Kapelle en M. de Lij- zer uit Zuidzande geslaagd voor het examen activiteitenbegelei ding. tuurlijk. wij doen niet mee en de Zeeuwse volksaard verdraagt dit niet." Het enige argument dat tot nu toe effect gesorteerd heeft, dat van de stapeling, kwam niet uit de landbouwhoek maar al drie weken geleden uit de koker van de Borselse wet houder P. J. Vollaard. Dat tegenstanders van ontpol dering, binnendijkse natuuront wikkeling en de verdieping van de Westerschelde in het alge meen, ook minder beschaafd te werk zijn gegaan, bleek uit een oproep van H. van der Maars. se cretaris van de ZMO. De boeren- voorman riep zijn achterban op om intimidaties zoals in Hulst zijn voorgevallen, achterwege te laten. Projectvoorlichter F Ha verkort en indirect Van Zwieten, kregen in Hulst bedreigende woorden toegevoegd. Stampvol In de stampvolle zaal van De Stenge in Heinkenszand, onge veer 500 mensen zaten en ston den. duurde het geruime tijd voordat de natuurbeschermers een duit in het zakje deden. Pas toen er van verschillende kanten om werd gevraagd, legde Thijs Kramer van de Zeeuwse Milieu federatie uit hoe belangrijk de natuurcompensatiemaatrege len zijn. „De ZMF heeft als enige be zwaar gemaakt tegen de verdie ping. want daar zijn we helemaal niet gelukkig mee. Maar er is een democratisch besluit genomen dat een economisch belang moest prevalleren boven het in ternationale natuurbelang van de Westerschelde We hebben in Nederland, los daarvan, afge sproken dat we grote aanslagen op de natuur door infrastructu rele werken zullen compenseren. Daarom moeten we streven naar een minimaal verlies aan natuur en een maximale compensatie." van onze verslaggever KAPELLE - Commissaris van de koningin drs. W.T. van Gel der is 'ontzettend geschrokken' van de reacties op het Plan Her stel natuur Westerschelde, waarin wordt voorgesteld enig gebied te ontpolderen. Hij liet dat dinsdag weten in een lezing voor het Zeeuws Agrarisch Jon geren Kontakt. Van Gelder vond het griezelig dat mensen vanuit een vooringe nomen instelling roepen dat ont poldering on-Zèeuws is „Dat is geen open geest Dat is benauwd denken." hield hij de weinig geestdriftige agrarische jonge ren voor. Volgens Van Gelder moet men af van de gedachte dat wat dertig, veertig jaar geleden werd uitge voerd nu een voor honderd pro cent onaantastbaar goed is. „Er moeten correcties mogelijk zijn op het Deltaplan. Er is altijd ge keken vanaf het land naar het water, waarbij altijd de neiging heeft bestaan het water weg te duwen. Er zou nu gekeken moe ten worden vanuit het water naar het land. Men moet dyna misch aankijken tegen de syste- Schandalig Van Gelder keerde zich fel tegen de toon waarop op dit moment de discussie gevoerd wordt. „Er is al gezegd dat wie geen dialect spreekt eigenlijk niet het recht heeft mee te praten. Dat vind ik schandalig." De commissaris riep de jonge boeren op open te staan voor veranderingen en daar slim op in te spelen „Want als ondernemer bent u over het algemeen meer gebaat bij wat nieuw is. dan bij hoe het vroeger was." Luca Avanzi uit Utrecht houdt vandaag, woensdag 28 fe bruari. op uitnodiging van de Italiaanse vereniging Dante Alighieri in de Zeeuwse Biblio theek in Middelburg (19.45 uur) een lezing onder de titel Canzo- nissima. Daarin worden muziek, eonomische en culturele stro mingen in Italië belicht. De le zing is in het Italiaans: vragen kunnnen in het Nederlands wor den gesteld. Het centrum Vrije Universi teit en Samenleving houdt dins dag 5 maart een lezing over De ondergang van een veelvolke- renstaat: historische achter gronden van de Joegoslavische burgeroorlog Inleider is dr G. R. Zonderveld. docent Nieuwste Geschiedenis aan de Vrije Universiteit in Amster dam. Zeeuwse Bibliotheek, 20.00 uur. De Belgische bioloog Stefan Verswij velt vertelt dinsdag 5 maart (19.30 uur) over orchi deeën in het MEC-gebouw bij de Hollandse Hoeve in Goes. Ver- swijvelt kreeg in 1994 de Nij- kampprijs voor zijn onderzoek naar orchideeën. Voor de werkgroep theologie van het Ko ninklijk Zeeuwsch Genootschap houdt dr W. J. Hanegraaff dins dag 5 maart de laatste in een se rie lezingen over Gnostiek en New Age. Aula Zeeuwse Biblio theek in Middelburg, 15.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1996 | | pagina 31