Financiering transferium rond
Een doel voor toeristenbelasting?
PZC
Nieuwe sleepboot in gebruik
Westkapelle peilt
meningen over
30 kilometer-zone
Gemeente koopt
kantongerecht
in Terneuzen
Fikse boetes voor
overtreding van de
maximumsnelheid
Aanleg gasleiding
Dow langs spoorlijn
onder voorwaarde
r*. 1» - cm u&mi,
zeeland DONDERDAG 7 SEPTEMBER 1995
Laatste half miljoen voor verkeersknooppunt bij Renesse op tafel
Herindeling
van onze verslaggever
BURGH-HAAMSTEDE - Pro
vincie en Rijkswaterstaat heb
ben op ambtelijk niveau over
eenstemming bereikt over de fi
nanciering van het transferium
bij Renesse. Beide deelnemers
zouden het resterende bedrag,
bijna een half miljoen gulden,
op tafel moeten leggen. De be
doeling is dat de gemeente Wes-
terschouwen, de derde partici
pant, 'in natura' een extra bij
drage levert door het overne
men van een stuk weg. De pro
vincie werkt momenteel aan
een dergelijk voorstel. Hoofd
van het Bureau Verkeer en Ver
voer drs H. E. C. Thomaes: „We
zouden onszelf belachelijk ma
ken als het nu niet doorgaat."
Het project, de eerste fase van
het mobiliteitsplan van de ge
meente Westerschouwen, dreig
de vast te lopen op de financie
ring. De totale kosten bedragen
zes miljoen gulden. Het rijk heeft
toegezegd de helft voor zijn reke
ning te nemen. De provincie wil
de aanvankelijk niet verder
gaan dan 1,25 miljoen terwijl de
gemeente Westerschouwen 1,3
miljoen gulden zou bijdragen. Er
restte een tekort van bijna een
half miljoen gulden: het was on
duidelijk wie daarvoor zou op
draaien.
Thomaes voorspelt dat binnen
kort bestuurlijke knopen wor
den doorgehakt over de aanleg
van het transferium. „We zijn
volop aan het onderhandelen en
er gloort hoop." Ambtenaren
van Rijkswaterstaat hebben
volgens hem al ingestemd met
het voorstel. Over de verdeel
sleutel wil hij nog niets zeggen.
Volgens Thomaes moet gedepu
teerde J. I. Hennekeij nog op de
hoogte worden gesteld van het
plan. De gedeputeerde was
woensdag niet bereikbaar voor
commentaar.
Rijkswaterstaat houdt voorlo
pig nog de kiezen op elkaar.
Woordvoerder ir L. P. M. van de
Korput wil wel bevestigen dat
de provincie momenteel een
plan uitwerkt waaraan Rijkswa
terstaat wil meebetalen „Er is
een grote kans dat we er geza
menlijk uitkomen." Over enkele
dagen wordt het voorstel voor
gelegd aan Rijkswaterstaat in
Den Haag. Volgende week zou
een definitief besluit moeten val
len, aldus Van de Korput.
De Westerschouwse wethouder
ir C. W. Veerhoek wil nog geen
commentaar geven. „Ik reageer
niet op ambtelijke voorstellen."
Vandaag, donderdag, vergade
ren de Westerschouwse raads
commissies in beslotenheid over
het mobiliteitsplan om het re
creatie verkeer terug te dringen,
het transferium en het landin
richtingsplan Schouwen-West.
Het transferium zou in 1996 ge
reed moeten zijn. De voorziening
biedt parkeerruimte aan negen
honderd auto's. Inzittenden
worden vervolgens met shuttle
bus of fiets naai' het strand of het
dorp vervoerd. Om het grote ver
keersaanbod te verwerken,
wordt bij het transferium een ro
tonde aangelegd.
van onze verslaggeefster
AXEL - Gedeputeerde staten
hebben geen onoverkomelijke
bezwaren tegen de aanleg van
een gasleiding ten behoeve van
de nieuwe warmtekrachtcen
trale van Dow langs de spoor
lijn. Zij stellen daarbij echter
als voorwaarde dat de provin
cie gevrijwaard blijft van kos
ten wanneer toekomstige in
dustriële ontwikkelingen op de
Westelijke Kanaaloever verleg
ging van de leiding noodzake
lijk maken.
Gs adviseren de Planologische
"Werkcommissie van het Rijk,
rdie een besluit over het tracé
neemt, om de tracé-keuze van de
Gasunie af te wijzen als aan de
'gestelde voorwaarden niet
wordt voldaan. De provincie is
zelf voorstander van aanleg tus
sen het meet- en verdeelstation
in Axel en de warmtekrachtcen
trale van Dow in de bestaande
leidingenstrook en niet", zoals de
Gasunie enst, langs de spoorlijn.
Zij baseren zich op het uitgestip
pelde beleid, weergelegd in on
dermeer het streekplan Zeeland
1988, dat aanbeveelt leidingen
om (toekomstige) industriële ge
bieden aan te leggen. De leidin
genstrook vormt volgens hen
bovendien geen belemmering
voor de aanleg van de Wester-
schelde Oeververbinding.
De Gasunie meent op haar beurt
dat een gasleiding die het tracé
van de spoorlijn volgt, korter is
en dus goedkoper. Ook voert het
bedrijf aan dat er al drie leidin
gen parallel aan de spoorlijn lig
gen en dat met een leidingennet
langs het spoor de infrastruc
tuur wordt gebundeld. De Gasu
nie brengt verder in dat bedrijfs
ontwikkelingen op de Westelijke
Kanaaloever alsmede de aanleg
van de WOV voorlopig nog niet
aan de orde zijn..
De provincie wil - mocht de
voorkeur van de Gasunie toch
doorgaan - samen met het ha
venschap de schriftelijke garan
tie dat verleggingskosten voor
rekening van de Gasunie zijn.
De Gasunie is bereid deze te be
talen wanneer de verlegging bin
nen een termijn van tien jaar
noodzakelijk is.
u
w
De jongste aanwinst van de vloot van Willem Muller, de Holland, maakte een tochtje met genodigden.
foto Charles Strijd
van onze verslaggever
TERNEUZEN - Het Terneuzense sleep
en bergingsbedrijf Willem Muller Neder
land bv nam woensdagmiddag de sleep
boot Holland officieel in gebruik. Me
vrouw M. M. Verbrugge-Hamelink mocht
als vertegenwoordiger van de aandeel
houders van het moederbedrijf Union
(Unie van Redding- en Sleepdienst) het
schip dopen door een fles geestrijk vocht
op de romp kapot te laten slaan.
De Holland, gebouwd in Singapore, heeft,
al een ruim tweejarig leven achter de rug
als 'Montalvo' en voer onder die naam als
sleepboot bij het Portugese Setubal.
Samen met het communicatieschip Coby
M. en de sleepboten Zeeland, Schotland,
Finland en Waasland vormt de Holland de
vloot van Willem Muller voor sleep- en
reddingsoperaties op en in de nabijheid
van de Westerschelde. De Holland is 29
meter lang en 8,60 meter breed en twee
straalmotoren van 1200 pk leveren een
trekkracht van 32 ton.
De Waasland moet misschien over enkele
maanden uit die vloot verdwijnen, maar
helemaal zeker is dat nog niet. Een woord
voerder: „De Waasland blijft in elk geval
nog een paar maanden stand by. Mocht
blijken dat we de sleper dan niet meer no
dig hebben, dan kan het zijn dat de boot
wordt verkocht. Maar misschien wordt de
boot ook nog wel elders door de moeder
maatschappij ingezet."
van onze verslaggever
VLISSINGEN - Zeeuwse bestuur
ders zijn niet erg verrukt van de door
staatssecretaris Van Dok van Econo
mische Zaken tijdens haar werkbe
zoek aan Zeeland uitgesproken ge
dachten de toeristenbelasting tot een
doelbelasting te maken. Dat zou wen
selijker zijn dan die inkomsten te la
ten wegvloeien in de pot van de alge
mene middelen, waarvan ook andere
zaken worden betaald. Er is moeilijk
een grens te trekken welke investe
ringen nu precies de eigen bevolking
raken en waar de toerist er de vruch
ten van begint te plukken. Voorts zou
die ingreep een hoop administra
tieve rompslomp met zich mee bren
gen, met uiteindelijk toch hetzelfde
resultaat. Bovendien wordt inmen
ging van de rijksoverheid op dit punt
van de gemeentelijke bestedingen
niet erg op prijs gesteld.
Het was secretaris Gert-Jan Brink
man van de organisatie van recreatie
ondernemers Recron die mevrouw
Van Dok de uitspraak ontlokte.
Brinkman hield een hartstochtelijk
pleidooi de toeristenbelasting tot een
doelbelasting te maken, „zodat er een
duidelijke samenhang is tussen wat
de gast betaalt, en wat hij in de ge
meente waar hij verblijft aangeboden
krijgt."
Vaak wordt de toeristenbelasting als
sluitstuk van de begroting toegepast.
Brinkman: „Is er meer geld nodig zo
als in Domburg met het subtropische
zwembad, dan wordt daarvoor de toe
ristenbelasting gebruikt. De gemeen
ten houden er geen rekening mee dat
daardoor de prijzen voor het kampe
ren steeds verder verhoogd dienen te
worden."
Domburg geniet de twijfelachtige eer
tot de gemeenten te behoren, waai- de
verblijfstoerist het zwaarst wordt be
last. In deze heffing doet de Hof Dom
burg-problematiek zich ernstig ge
voelen. Om de lokale bevolking daar
niet al te zeer voor te laten bloeden
mag de rust en verpozing zoekende re
creant het gat in de kas mee helpen
opvullen. Er geldt in Domburg en
Oostkapelle een gedifferentieerd ta
rief. Campinggasten worden per over
nachting voor ƒ1,35 aangeslagen.
Strijkt men neer in een hotel of soort
gelijke accommodatie dan moet per
nacht, verblijf 1,85 worden neerge
teld. Er ligt thans een voorstel om er
nog een dubbeltje bovenop te zetten.
Dat levert bijna anderhalve ton op,
waarmee de opbrengst aan toeristen
belasting op twee en een half miljoen
gulden uitkomt.
Ondernemers hebben, zo signaleert
burgemeester Hietkamp van Dom
burg, altijd al geroepen dat de inkom
sten uit de toeristenbelasting apart
moeten. Maai- een groot deel van de
gelden wordt toch al aan de recreatie
besteed.
„Dat is onze grootste industrie. We
gen worden extra bereden en versle
ten door het vakantieverkeer. In feite
Drukte in Zoutelande: toeristen brengen ruim negen ton in het laatje van de gemeente Valkenisse.
is het dus nu al een kwestie van vest
zak-broekzak." Als het ministerie de
zaken wil gaan ooi-merken, is dat vol
gens Hietkamp een nieuw feit. Hij
voorziet daarmee een 'ongelooflijk in
gewikkelde boekhouderij'. De eerste
ingezetene van Domburg wil tevens
graag vastgesteld hebben, dat het mi
nisterie door te bepalen, dat de toeris
tenbelasting een doelbelasting moet
worden, een soort schottensysteem
aanbrengt in de financiën van de ge
meenten. „Dat is volstrekt strijdig
met het decentralisatiebeginsel."
Hoewel de verblijfsgast in Wester
schouwen 95 cent per overnachting
aan toeristenbelasting betaalt, komt
men daar op jaarbasis boven de op
brengst van de gemeente Domburg
uit: een dikke twee en een half miljoen
gulden. Overwogen wordt het tarief
nog wat op te trekken. Volgens wet
houder C. Veerhoek kan mevrouw
Van Dok dan wel snel roepen dat de
toeristenbelasting een bestemmings
belasting zou moeten worden, „maar
dan moet ze toch ook eens in eigen
huis kijken." Veerhoek vindt dat de
ministeries dan ook in doeluitkerin
gen moeten gaan denken. „We zullen
er over denken", zegt de Wester
schouwse wethouder van de sugges
tie van de staatssecretaris. „Hoe
moeilijk het ook is om objectief aan te
geven wat precies de kosten zijn in die
sfeer." Veerhoek waarschuwt ervoor
dat bij een doelbelasting de toerist
wel eens veel hoger zou kunnen wor
den belast dan nu het geval is.
Hoewel het een interessante inkom
stenbron is houdt de gemeente niets
over aan wat toeristen met die heffing
binnen brengen. „Anderzijds houdt
de gemeenschap daar wel wat aan
over. Da's prima en zo hoort het."
In Valkenisse bedraagt de heffing
voor een toeristische overnachting
een gulden. Dat levert met 900.000
vrijetijdsvierders over de vloer op
jaarbasis negen ton op. „Wij houden
dat geld apart", meldt wethouder
Jobse. Vanuit het fonds recreatie
voorzieningen gaat er wel dertig pro
cent naar de algemene middelen.
„Het ambtelijk apparaat en de tech
nische dienst hebben voor een deel
werk aan het toerisme", verklaart de
wethouder deze overhevelingspost
nader.
Blauwe vlag
Van de overblijvende zestig procent
wordt een belangrijk deel opgeslokt
door de strandreiniging: 3,5 ton. De
rest gaat naar zaken als strandbevei-
liging, VVV, recreatieteam. bijdrage
aan evenementen, onderhoud duin
paden en zo meer. Omdat het fonds
recreatievoorzieningen een negatie!
saldo vertoont had het college van b
en w voorgesteld de toeristenbelas
ting met een kwartje te verhogen. Het
voorstel sneuvelde in de commissie
overlegfase. Nader wordt bezien op
welke wijze de kwaliteit van de voor
zieningen op peil kan worden gehou
den. Met een investering in de aan
sluiting van de strandpaviljoens op
de drukriolering hoopt Valkenisse
straks weer in aanmerking te kunnen
komen voor de fel begeerde blauwe
vlag als kwaliteitskeurmerk voor de
stranden.
De gemeente Oostburg vangt per jaar
rond twee miljoen gulden van het ver
blijf van vrijetijdsvierders, die een
gulden per overnachting moeten be
talen. Persoonlijk vindt"wethouder L.
Cuelenaere-Faes dat die gelden maar
als vanouds in de algemene middelen-
kas moeten blijven vloeien. „Zo werkt
het goed." Voor bepaalde posten valt
wel duidelijk aan te geven of ze meer
aan de gemeenschap ten goede ko
men dan aan de verblijfsgasten.
„Maar er zit nog een heel schemerge
bied tussen, waar dat moeilijk is aan
te geven." Als voorbeeld van die be
langenverstrengeling noemt de wet
houder de dijkverzwaring. De ge
meente Oostburg heeft de uitvoering
van de werken ter versteviging van de
zeewering aangegrepen om met extra
gelden een aantrekkelijk fiets- en
foto Ruben Oreel
wandelgebied langs de kust te kun
nen inrichten. Daar kan de lokale be
volking net zo goed van profiteren als
de toeristische bezoeker.
Provinciaal bestuurder Gert van
Zwieten houdt de uitspraken van me
vrouw Van Dok even voor 'geroep om
dat ze dat zo vindt'. De staatssecreta
ris heeft naar de inschatting van de
gedeputeerde ook niet de beschik
king over de instrumenten om dat af
te dwingen. Van Zwieten herinnert er
aan dat al eerder een onderzoekscom
missie in Zeeland de discussie over de
omgang met de toeristenbelasting
opnieuw heeft aangezwengeld met
voorstellen richting gemeenten. Zon
der enige vorm van succes.
Bemoeizucht
De provinciebestuurder voelt weinig
voor inmenging van hogere overhe
den op het punt van de besteding van
de toeristenbelastinggelden. „Be
moeizucht werkt meestal averechts.
De impulsen moeten van de lokale po
litiek uitgaan". De gedeputeerde ziet
voor de provincie vooral een coördi
nerende taak weggelegd. En voorts
wil van Zwieten graag voortgaan met
het bedrijf van zending door uit te
dragen dat het streven naar een kwa
litatief hoogwaardig toeristisch pro-
dukt een gezamenlijke verantwoorde
lijkheid is.
van onze verslaggeefster
WESTKAPELLE - De inwoners
van Westkapelle mogen hun
mening geven over de 30 kilo
meter-zone in hun woonplaats.
De gemeente heeft deze week
een schriftelijke enquête huis-
aan-huis verspreid. Door mid
del van de vragenlijst wil de ge
meente onderzoeken of de maat
regelen nog kunnen worden
verbeterd. Ook wil ze weten of
de doelstelling van het project
dat een jaar geleden is gereali
seerd. ruimte en veiligheid voor
de voetgangers, is bereikt. Een
gedeelte van de Zuidstraat
moet overigens nog worden
aangepakt.
Bij de aanleg van de 30 kilome
ter-zone is bewust gekozen voor
niet-agressieve obstakels in de
rijbaan, als verhoogde kruisin
gen en verschuivingen van de
wegas. De Zuidstraat kreeg in
het project een aparte benade
ring vanwege de grote verkeers
drukte. De zone in de bebouwde
kom van het dorp moet de na
druk leggen op de verblijfsfunc-
tie van het gebied en het karak
teristieke dorpsbeeld bewaren.
Ook moeten de maatregelen het
fietsgebruik bevorderen en het
autogebruik in het dorp terug
dringen, waardoor de verkeers
veiligheid groter wordt.
Nog dit jaar wil de gemeente de
inventarisatie rond hebben. Met-
de opmerkingen en suggesties
wil het college van burgemees
ter en wethouders een nieuw
voorstel opstellen dat door de
raad moet worden behandeld.
Bijzonder is dat de evaluatie van
de 30 kilometer-zone tevens
dient als proefproject voor het
ingenieursbureau Oranjewoud.
Het bureau heeft een nieuwe on
derzoeksmethode ontwikkeld
waarmee verkeerssituaties van
uit het oogpunt van de verschil
lende gebruikers ter plekke kun
nen worden beoordeeld, de zoge
naamde 'quick scan'-methode.
Inwoners kunnen zich tot 15 sep
tember opgeven voor een ver
kenning van het bureau in de
straten van de 30 kilometer-zo
ne.
van onze verslaggever
TERNEUZEN - De gemeente
Terneuzen heeft met de Dienst
der Domeinen overeenstem
ming bereikt over de aankoop
van het Terneuzense kantonge
recht. De raad wordt deze
maand door het college van b en
w van de Scheldestad verzocht
om in te stemmen met de aan
koop van het gerechtsgebouw, e
verwervingkosten maakte de
gemeente niet bekend.
Omdat het uit het begin van de
ze eeuw daterende gebouw een
substantieel onderdeel vormt
van het Steenen Beer-project
verkoopt de gemeente het pand
direct door aan Johan Matser
Projectontwikkeling bv uit Hil
versum. Deze projectontwikke
laar is momenteel in Terneuzen
bezig met de bouw van een
nieuw woon-en winkelcomplex,
alsmede een stadskantoor in het
Steenen Beergebied.
Het is de bedoeling dat het
beeldbepalend gebouw aan de
Markt niet wezenlijk door de
projectontwikkelaar verbouwd
wordt. Wel komt er een glazen
voorgevel met overdekt terras
voor te staan. Het gebouw zal
mogelijk in de toekomst ge
bruikt worden als een grand ca
fé.
In het overdrachtcontract tus
sen Matser en de Dienst der Do
meinen is de voorwaarde opge
nomen dat de administratie van
het kantongerecht wordt onder
gebracht in het nieuwe stads
kantoor.
De financiële commissie van de
gemeente Terneuzen buigt zich
donderdag 14 september over
het voorstel om het pand aan te
kopen en over te dragen. De
commissie spreekt zich ook uit
over de voorgenomen verkoop
van het voormalig gemeente
huis van Zaamslag aan de Ter-
neuzenaar M. de Vries. Met de
koper is afgesproken dat de vrij
willige brandweer van het dorp,
die gebruik maakt van de bene
denverdieping, voorlopig tegen
een jaarlijkse vergoeding in het
gebouw gehuisvest kan blijven.
Ook zijn er afspraken gemaakt
voor de elektriciteitsvoorzie
ning voor het torenuurwerk van
de Nederlandse Hervormde kerk
vanuit het voormalig gemeente
huis. De commissievergadering
wordt gehouden in het Terneu
zense stadhuis en begint don
derdag om 19.30 uur.
van een medewerker
TERNEUZEN - Een 31-jarige
inwoner uit Axel werd dinsdag
door de Terneuzense kanton
rechter voor een snelheidsover
treding conform de eis veroor
deeld tot 600 gulden boete en
een voorwaardelijke rij-ontzeg-
ging van vier maanden, met een
-proeftijd van twee jaar. Het rij
bewijs van de Axelaar kwam in
gevaar, omdat de man binnen
een korte tijd twee keer de snel
heidslimiet had overtreden.
De automobilist was op 31 ja
nuari van dit jaar met een snel
heid van 88 km p/u binnen de be
bouwde kom van Heikant in
overtreding. „Ik werd opgeroe
pen voor mijn werk om een com
puter bij een bedrijf te herstel
len. Ik weet dat het geen excuses
zijn, maar ik rijd zo'n 60.000 kilo
meter per jaar", vertelde de ver
dachte. Zowel de kantonrechter
als de officier van justitie toon
den geen clementie.
Ook in de zaak tegen een 24-jari-
ge Axelaar vond men geen aan
leiding om af te wijken van de
landelijke normen. De man
maakte het nogal erg bont met
zijn excuses. In een verklaring
tegenover de politie had hij ge
zegd dat hij op verzoek van zijn
tante met spoed naai- Hoek was
gereden en daardoor de snel
heidsovertreding had begaan.
Dit bleek een misvatting, want
pas een dag later, op 8 november
vorig jaar, werd hij gepakt voor
een snelheidsovertreding 129
km p/u, waar 80 km p/u is toege
staan) in Hoek. „Nee, het klopt
niet helemaal. Het had temaken
met de relatie met mijn vriendin,
die verbroken zou worden", pro
beerde de man zich uit de benar
de situatie te redden.
Officier van Justitie mr M. van
Nooijen vond dat er geen enkele
aanleiding voor hem was ge
weest om zo hard te rijden. Haar
eis 400 gulden boete werd door
de kantonrechter overgenomen.
slot van pagina 13
Hontenisse, lid van het Loenens
Beraad (een groep gemeentebe
stuurders die zich landelijk
sterk maakt voor het behoud
van kleinere gemeenten), ziet in
Van der Vondervoorts voorne
men de kosten van herindeling
op het conto van de gemeenten
te schrijven weer een extra argu
ment om tegen herindeling te
pleiten. „Mocht er in de regio
Zeeuws-Vlaanderen dan toch
nog een herindeling volgen, dan
zouden de kosten - en dat bete
kent alleen voor Hontenisse al
miljoenen - verhaald worden op
de burgers. Dat is natuurlijk een
heilloze zaak", voerde hij aan.
Ook in Terneuzen wordt de uit
komst van de discussie over de
zogenaamde frictiekosten in
Den Haag afgewacht. Het col
lege wil echter niet wachten met
het op een rij zetten van argu
menten voor een bestuurlijke
herschikking in de Kanaalzone.
B en w van Terneuzen pleitten in
juni in een gesprek met gedepu
teerde G. de Kok voor één grote
gemeente Kanaalzone, omdat
de financiële draagkracht van
die gemeente dan groter zou
worden dan die van de gemeente
Sas van Gent en Terneuzen nu.
Bovendien zou één gemeente
beter sturing kunnen geven aan
de economische ontwikkelingen
in de Kanaalzone.
Aan flarden
Gedeputeerde staten schoten
deze argumenten echter aan
flarden door simpelweg in een
notitie te stellen dat de finan
ciële draagkracht van één Ka
naalzonegemeente zelfs kleiner
zou worden. Daarnaast meende
het provinciebestuur dat de ont
wikkeling van de Kanaalzone
geen expliciete gemeentelijke,
maar een Zeeuwse zaak is.
Burgemeester drs R. Barbé van
Terneuzen kondigde dinsdag
avond aan dat Terneuzen nog
maals alle argumenten voor een
grote centrale Zeeuws-Vlaamse
gemeente op een rijtje zal zetten,
compleet met cijfermatige on
derbouwing.