Provincie asfalteert fietspaden
Badgasten tegen beter weten in
Dagen kustwachtpost zijn geteld
Grenspaal 369 is
koppiger dan de
koppigste Zeeuw
Tweede-keus-oplossing levert tijdwinst op
Kamer wenst regeling
voor financiering van
herindelingsoperatie
Ligfietser wil traject
Parijs-Amsterdam in
zeventien uur afleggen
zeeuwse almanak
Ontbijt
Aanhoudingen na inval
in woning Terneuzen
van onze verslaggever
VROUWENPOLDER - Het mooie weer lijkt tijdelijk 'op' te zijn.
Daar zullen weinig mensen mee zitten. De meeste vakantiegan
gers zitten weer tussen vier muren, op kantoor of fabriek. Door
de beslagen ruiten kijken ze de vrije-tijdsvierders die nog op
vakantie moesten met meewarige blik na.
Aan de waterkant houden enkele overgebleven Oosterburen
hardnekkig stand. Het strand kan niet worden binnengehaald.
Dat treft: plaats genoeg om je als gezinnetje in te graven. Laat
John Bernard maar waarschuwen voor depressies en krachtige
wind. Ze verstaan het niet en het deert ze ook niet. Maar sjouwen
met een koelbox is met dit weer wel een tikkeltje overdreven.
foto Ruben Oreel
van onze verslaggeefster
WESTKAPELLE - De kust
wachtpost van de Vaarweg-
markeringsdienst (VMD) op
de Zeedijk in Westkapelle
wordt vrijwel zeker gesloopt.
De dagen van het betonnen
gebouwtje bij de markante
rood-wïtte toren zijn geteld.
Oorspronkelijk wilde de VMD
de wachtpost woensdag al
slopen. De gemeente-opzich
ter kon woensdagochtend net
op tijd voorkomen dat het ge
bouwtje tegen de vlakte ging.
Het Westkappelse college van
burgemeester en wethouders
heeft nog geen sloopvergun
ning afgegeven. Wel heeft de
VMD al een sloopvergunning
van het Waterschap Walche
ren, de beheerder van de zee
wering.
Bij de gemeente zijn de afgelo
pen weken enkele suggesties
binnengekomen van onderne
mers en verenigingen. Deze
plannen zijn ook voorgelegd
aan de VMD en het water
schap. Zo wilden vogelliefheb
bers van het gebouwtje, dat
leegstaat sinds de Schelde-
Walradarketen in gebruik is
genomen, een vogelobserva
tiepost maken. Door de VMD
is dit idee afgewezen omdat er
geen financieel plaatje bijzit.
De dienst blijft vanwege een
erfpachtovereenkomst met
het Waterschap verantwoor
delijk voor het gebouw en
eventuele schade aan de dijk.
De kustwachtpost bij de markante rood-witte toren op de Westkappelse Zeedijk wordt vrijwel
zeker gesloopt. foto Dirk Jan Gjeltema
Het waterschap heeft echter
het laatste woord, zélfs al zou
den de VMD en de gemeente
Westkapelle willen meewer
ken aan een nieuwe bestem
ming. Volgens een woordvoer
der van het schap maakt een
nieuwe bestemming geen en
kele kans. Het beleid van het
waterschap staat in principe
geen vreemde voorwerpen toe
op de zeewering, vooral niet op
de Westkappelse glooiing die
door haai- ligging heel wat te
verduren heeft. Het schap is
niet van plan een uitzondering
te maken voor de kustwacht
post.
Verpaupering
De gemeente Westkapelle kan
de sloop wel tegenhouden
door geen vergunning af te ge
ven. Het enige wat hiermee
'bereikt' wordt is volgens de
woordvoerder de verpaupe
ring van het gebouwtje dat
sinds het leegstaat al wordt
belaagd door vandalen. In
2004 zou opnieuw een beslis
sing moeten worden genomen
omdat dan het erfpachtcon
tract van de VMD afloopt.
Dinsdag bespreekt het college
van b en w de sloopvergun
ning.
mm
i van onze verslaggever
MIDDELBURG - Veel provin
ciale fietspaden zullen over vijf
jaar heel wat comfortabeler te
berijden zijn, dankzij een om
mezwaai in het wegenbeleid. De
provincie stapt af van het ver
vangen van tegelfietspaden
door betonpaden. Ze gaat tegel-
fietspaden asfalteren. Dat is
goedkoper en maakt het moge
lijk de fietspaden sneller te 'ver
nieuwen'.
Het asfalteren van tegelfietspa-
Sportdag
militairen
MIDDELBURG - Het
dienstvak Militaire Ad
ministratie houdt vrij
dag 22 september in
Middelburg de jaarlijk
se sportontmoeting.
Deelnemers zijn de on
geveer vijfhonderd mili
tairen van het Oplei
dingscentrum Militaire
Administratie. Locaties
zijn de sportterreinen
aan de Nassaulaan en
Kruitmolenlaan, sport
park Voorborch en het
tennispark van MLTC.
De OCMA-comman-
dant, luitenant-kolonel
J. F. van der Vliet zal sa
men met een aantal me
de-parachutisten de
sportdag om 8.45 uur
openen met een para
chutesprong uit een heli
copter op het militaire
sportveld aan de Na
ssaulaan.
De sportdag begint om 9
uur met volleybal, voet
bal, tennis, badminton
en een fietstoertocht
over 75 kilometer,
's Middags wordt een
cross over vier of zes kilo
meter gelopen.
van onze verslaggever
TERNEUZEN/DEN HAAG - De
fractiewoordvoerders van de
drie regeringspartijen en het
i CDA in de Tweede-Kamercom
missie voor binnenlands be
stuur hebben staatssecretaris
A.G. M. van de Vondervoort
(binnenlandse zaken) verzocht
een overgangsregeling te be
denken waardoor de gemeenten
die voor een herindelingsopera-
j'tie staan toch kunnen rekenen
op een vergoeding voor de
schaalvergroting.
De fracties volgen met het ver
zoek een advies van de Raad
voor de Gemeentefinanciën
waarin de bewindsvrouwe ook
gevraagd wordt om af te zien van
tiaar voornemen de kosten voor
herindelingsoperaties in de na
if bije toekomst volledig voor re
kening te laten komen van de ge
meenten in kwestie.
De bewindsvrouwe kondigde in
juni aan dat zij wilde doorgaan
met een bestuurlijke schaalver
groting in den lande, maar dat
het Rijk de kosten voor sane
ringsoperaties niet meer voor
zijn rekening zou nemen. Dit be
leidsvoornemen viel slecht in
Zeeland, maar ook in Drente en
Noord-Brabant waar momen
teel gemeenten heringedeeld
worden of waar nog herinde
lingsprocessen moeten worden
opgestart.
Gedeputeerde staten van Zee
land rekenden uit dat een herin
deling van Zeeuws-Vlaanderen
ÏERNEUZEN - De politie heeft
omstreeks zeven uur dinsdag
avond acht mensen aangehou
den na een inval in een woning
aan de Tholensstraat in de Ter-
binnenstad. De helft
de aangehoudenen, onder
wie de 43-jarige bewoner, zitten
'og vast op het politiebureau in
Terneuzen.
de woning werden, naast de
gebruikelijke verdovende-mid-
iolen-attributen', ruim vijftig
jfam hard drugs en 43 gram soft
"Ugs gevonden. Twee Belgen
20 en 24) uit het Waalse Ath ble-
:en zelf tien en zes gram heroine
bij zich te hebben. Zij mochten
na het betalen van schikkingen
van respectievelijk 1000 en 750
lulden naar huis. Een 19-jarige
jrouw uit dezelfde plaats en een
'O-jarige vrouw uit Westdorpe
konden na verhoor ook weer
naar huis.
den is min of meer een nood
greep. Provinciale staten beslo
ten twee jaar geleden het budget
van één miljoen gulden voor
fietspaden te halveren. Vervan
ging van tegelfietspaden door
betonpaden werd daardoor op
de lange baan geschoven.
Ambtenaren rekenden uit dat
pas over twintig tot dertig jaar
alle tegelfietspaden vervangen
zouden kunnen zijn door beton
paden. Zij vonden dat onaan
vaardbaar. Niet alleen voor de
fietsers, maar ook voor de pro
vincie. Tegelfietspaden zijn
enorm duur in onderhoud.
„Die andere oplossing, asfalte
ren, was door de voorkeur voor
die betonpaden uit beeld ver
dwenen". vertelt provincie-me
dewerker J. in 't Veld. „Dankzij
de bezuiniging is het asfalteren
weer boven tafel gekomen. Het
is niet de beste oplossing, maar
wel de meest haalbare."
Afwatering
Het grote voordeel van asfalte
ren is tijdwinst. In zo'n vijf jaar
kunnen alle geschikte tegelfiet
spaden aangepakt zijn. Met de
werkzaamheden is dit jaar al be
gonnen, langs de Oude Rijksweg
bij Lewedorp en Rilland en bij
Axelse Sassing. Voor 1996 staat
onder meer de fietsverbinding
Philippine-IJzendijke op de-
planning.
Niet alle tegelfietspaden kunnen
geasfalteerd worden. Het fiets
pad tussen Middelburg en
Nieuw- en Sint-Joosland is bij
voorbeeld afgevallen, omdat de
afwatering van de hoofdrijbaan
in gevaar komt door een extra
laag op het fietspad ernaast.
Nutsleidingen in de grond kun
nen ook een obstakel vormen.
De provincie beseft dat asfalte
ren een 'second best'-oplossing
is. Wortels van bomen kunnen
aan geasfalteerde tegelpaden
nog veel schade aanrichten. „Wij
onderkennen dat", aldus In 't
Veld, „en zullen daarmee reke
ning houden in ons onderhouds-
programma."
zo'n veertig miljoen gulden zou
gaan kosten. Gs schreven eind
augustus dan ook een brand
brief aan de staatssecretaris
waarin haar verzocht werd het
beleidsvoornemen in herover
weging te nemen. „Temeer", zo
stellen gs, „omdat het afschaffen
van de verfijningsregeling con
sequenties zal hebben voor de
provincies om een toekomstge
richt herindelingsbeleid te voe
ren."
Getemperd
Door de discussie rond het al
dan niet afschaffen van de ver
goedingsregeling is in Zeeuws-
Vlaanderen de animo voor een
herindelingsoperatie bij de ge
meentebesturen die voor een be
stuurlijke herschikking zijn, da
nig getemperd. In Hulst wacht
het college de ontwikkelingen
rustig af. Hetzelfde is het geval
in Oostburg.
„Mocht de staatssecretaris ech
ter niet van haar standpunt af te
brengen zijn, dan ontstaat er
toch een wat rare situatie. Dan
wordt boven de Westerschelde
een herindelingsoperatie wel
door het Rijk gecompenseerd en
bezuiden de Westerschelde niet.
Dat kan natuurlijk niet. Ik denk
dan ook dat deze hele discussie,
vertragend zal werken op een
eventuele herindeling van
Zeeuws-Vlaanderen". zei burge
meester J. Kruize van Oostburg.
Zijn collega Th. Steenkamp van
slot zie pagina 17 kolom 7
Twee 20-jarige Hagenaars en een
27-jarige Belg uit Zedelgem wor
den nog vastgehouden, omdat
de politie onderzoekt of zij bij
meer drugsdelicten betrokken
zijn geweest. Ook de 43-jarige
bewoner van het pand aan de
Tholensstraat, dat al langere
tijd een bron was van ernstige
overlast in de omgeving, zit nog
vast. Tijdens diens afwezigheid
betrapte de politie om half vier
woensdagmorgen een 30-jarige
Belg uit leper op heterdaad. De
Vlaming was aan het inbreken in
het pand aan de Tholensstraat.
Of hij iets heeft ontvreemd is nog
onbekend, maar de politie nam
wel een verboden vlindermes,
een bus traangas en wat wissel
geld in beslag. De man uit leper
werd woensdagnamiddag, na
verhoor en in het bezit van een
proces-verbaal, ook naai- huis
gestuurd.
van onze verslaggever
MIDDELBURG - Nog twee
nachtjes slapen en dan is het
zover voor Derk Thijs (37) uit
Middelburg. Zaterdag begint
hij vanuit Parijs aan de 550 kilo
meter lange tocht naar Amster
dam. Op zijn ligfiets met kuip.
Vorig jaar deed hij ook mee aan
de wedstrijd, die hij won in 18
uur en 34 minuten. Hij ver
wacht er deze keer zeventien
uur over te doen. „Als het weer
maar meewerkt." Vrijdag (mor
gen) vertrekt hij vroeg om zich
in de buurt van Euro Disney na
bij Parijs in een hotel voor te be
reiden. Zondagochtend hoopt
hij om elf uur in Amsterdam te
finishen.
Zijn fiets ziet er gestroomlijnd
uit. Laag bij de grond, omhuld
door een cocon van hetzelfde
materiaal als surfzeil. Door een
roeiende beweging met armen
en benen te maken, beweegt
Thijs zich voort. Na vorig jaar
heeft hij wat aanpassingen aan
gebracht aan de fiets, zodat de
rit dit jaar vlekkeloos moet ver
lopen. Zo hoopt de 'roeifietser'
deze keer door het aanbrengen
van een simpel spatbord geen
water of troep in zijn nek te krij
gen van het achterwiel. Ook zijn
drinkwaterinstallatie lag hem in
1994 dwars, maar die heeft de
Middelburger nu beter beves
tigd.
Derk Thijs is niet gespannen.
„Was ik vorig jaar ook niet. Je
zelf opfokken heeft geen zin.
Toen wist ik niet wat me stond te
wachten en nu wel, dus dat
maakt het alleen maar makkelij
ker." Tijdens de tocht vorig jaar
viel hij een paar keer, omdat hij
op de onverlichte wegen de kui
len in het wegdek niet zag. Thijs:
Concurrentie
„Concentratie blijft het belang
rijkste. Na driehonderd kilome
ter krijg je een inzinking en dan
wordt het spannend."
Deze keer is er wel meer concur
rentie, geeft Thijs toe. Twee Ne
derlanders in een roeitandem en
een Amerikaan op een ligfiets
zullen hem het vuur na aan de
schenen leggen, verwacht hij.
Daarom'wil hij niet meteen naar
voren sprinten, maar gelijk op
trekken met andere koplopers,
om uiteindelijk zijn slag te slaan.
Winnen is leuk. maai- de streep
halen is het belangrijkst. Boven
dien wil hij door te winnen de lig
fiets meer bekendheid geven.
Trainen doet Thijs al jaren. Hij
fietst als hij kan iedere dag. „Als
ik een week niet heb gefietst ben
ik chagrijnig. Zo heb ik afgelo
pen week vijfhonderd kilometer
afgelegd." Oefenen voor de
nachtelijke uren doet hij niet.
„Dat heeft geen zin. Alleen om
de lichten te testen ben ik in het
donker gaan fietsen. Tijdens de
wedstrijd zal ik ook 's nachts ge
woon moeten gaan, net als over
dag."
Natuurlijk kent de rit ook geva
ren. Er zijn geen wegen afgezet
en de deelnemers moeten zich
gewoon aan de verkeersregels
houden. „Dat kan wel tegenstrij
dig werken, want je wilt vanzelf
sprekend zo snel mogelijk. Als je
met tachtig kilometer per uur de
berg afraast en je valt, ben je af
hankelijk van de mensen om je
heen. Er rijdt geen ambulance
mee."
Gedurende de rit wordt Thijs
continu bijgestaan door Huub
Ubben en Leo van Lieren in de
volgauto. Echt contact is niet
nodig. Thijs: „Daar heb je de tijd
niet voor. Je bent constant aan
het schakelen en aan het kijken
of je niet in een kuil rijdt. Ik heb
mijn handen al vol genoeg." Op
de verzorgingsposten, die elke
vijftig kilometer staan opge
steld. kunnen zij even met el
kaar praten. Dan moeten ook de
eventuele reparaties verricht
worden die de hulp van de bijrij
ders vereisen. Tijdens de rit zijn
de deelnemers op zichzelf aange
wezen.
van onze verslaggever
RETRANCHEMENT - Grens
paal 369 in het Zwin.blijft een
zorgenkindje. De paal is omge
vallen, ligt in de Zwingeul en
dreigt verloren te gaan. Het is
niet de eerste keer dat de paal
wordt bedreigd. Zijn bestaan is
gekenmerkt door vallen en op
staan. In de loop van de jaren
kan deze grenspaal beschouwd
worden als een monument van
de Zeeuwse strijd tegen het wa
ter. Grenspaal 369 moet behou
den blijven en tot provinciaal
monument worden uitgeroe
pen. Natuurlijk, de grillen van
de Zwingeul dienen gerespec
teerd, maar paal 369 verdient
een plek in de Zeeuwse geschie
denis.
Grenspaal 369 is de laatste paal
op de scheiding tussen Zeeland
en Vlaanderen. In de buurt staat
nog wel hulppaal 369 A. maar die
is van hout en doet vooral dienst
om de scheiding tussen het
naaktstrand en het meer ge
klede deel van het gebied aan te
geven.
Nummer 369 is een gietijzeren
paal van ongeveer 2,5 meter
hoog. Het onderste deel is zes-
kantig en meer naai- boven
wordt de paal rond, om taps toe
te lopen in een witte eikelvor-
mige punt. Op de paal staat niet
alleen het nummer 369, maar
prijken ook de wapens van Ne
derland en België.
De bewuste paal werd voor het
eerst in 1869 geplaatst. Afgaand
op ambtelijke en militaire be
richten leidde de paal aanvanke
lijk eeij vrij rustig bestaan. Pas
in 1947 verzoekt de burgemees
ter van Retranchement de Bel
gische overheid de paal te her
plaatsen om zo de situatie van
voor de oorlog te herstellen. In
november 1950 wordt de paal te
ruggezet op de bestaande funde
ring. In december 1950 wordt de
provinciale overheid ingelicht
dat de paal omgevallen is. Uit
verschillende briefwisselingen
blijkt dat als gevolg van het gra
ven door Nederland van een
nieuwe geul in het Zwin de paal
niet behouden kan blijven. De
internationale Zwincommissie
lost het probleem van de geul op
en de paal staat in oktober 1952
weer overeind. Tevens wordt een
betonnen hulppaal neergezet.
Een Nederlandse landmeter
meldt op 31 januari 1953, net
voor de watersnoodramp, nog
dat de paal in orde is. Op 16 fe
bruari van dat jaar deelt de over
heid mee dat de paal als gevolg
van de storm is weggespoeld. De
vorming van een nieuwe geul is
er 26 april 1954 aanleiding toe de
paal te herplaatsen, hoog en
droog boven op een duin. Ook de
palen 367 en 368 worden gelicht
en op hun oorspronkelijke
plaats gezet.
Die situatie duurt ongeveer vier
jaar want als gevolg van duinaf
slag stort de paal in 1958 naar be
neden. De situatie neemt nu zo
danige vormen aan dat op 23 ok
tober 1958 een speciale commis
sie wordt gevormd voor het her
plaatsen van de grenspaal 369.
Deze commissie komt echter
pas op 22 juli 1964 voor het eerst
bijeen en beslist de paal landin
waarts aan de voet van het duin
te plaatsen en tevens hulppalen
richting toren van Retranche
ment en aan de zeezijde neer te
zetten.
Herplaatst
De tweede bijeenkomst van de
commissie is 13 januari 1969 en
daar moeten er nu zelfs een lid
van gedeputeerde staten van
Zeeland en een Bestendige af
gevaardigde van de provincie
West-Vlaanderen aan te pas ko
men. Ze komen overeen de paal
meer landinwaarts te plaatsen.
De paal 369 en een houten hulp
paal werden op 21 maart 1969 ge
plaatst. De hulppaal was begin
juli van dat jaar al verzonken,
werd in juli herplaatst en ver
dween in augustus na een storm
opnieuw. De gemeentedienst
van Knokke heeft hem nog te
ruggezet, maar in mei 1970 ver
dween hij definitief. Deze hulp
paal is nooit meer teruggezet.
In 1976 komt weer een melding
dat de paal overhelt naar het
oosten en twee jaar later dat de
paal dringend dient te worden
verplaatst, als gevolg van het
vormen van een nieuwe kreek.
De kans bestaat dat hij volledig
verdwijnt, luiden de berichten in
juni 1982. In februari krijgt de
overheid door dat de paal op
nieuw is bloot gekomen na een
storm en een controle-rapport in
1983 meldt dat de paal verzon
ken is tot ongeveer 70 centime
ter boven het maaiveld.
Op 7 maart 1984 wordt met in
stemming van Nederlandse en
Belgische autoriteiten de paal
uitgetrokken en naar een droge
plaats overgebracht. In 1984
wordt in een proces verbaal
voorgesteld de paal weer maar
eens te bergen en opnieuw te
plaatsen, hetgeen gebeurt. In
1990 wordt er serieus werk van
gemaakt. Er komen een funde
ringspaal en een speciale voet in
een bekisting. Het lijkt goed te
gaan. Een inspectie in 1991
meldt dat de paal in een goede
staat van onderhoud is op en
kele krassen na. Vorig jaar nog
kreeg de paal een nieuw kwastje
verf.
Maar de geschiedenis heeft zich
herhaald. Weer is de Zwingeul
sterker dan de mens. De provin
cie geeft de strijd niet op. Het
'Luctor et Emergo' klinkt en
morgen, vrijdag, zal de paal met
behulp van een aannemer boven
water gehaald worden. Want
nummer 369, de laatste in de rij, 4
moet behouden blijven. Als hij
dan tenminste nog terug te vin
den is. Maar dat kan bijna niet
anders. Grenspaal 369 is immers
koppiger dan de koppigste
Zeeuw.
Orde Advocaten
stoot neus bij
Raad van State
van onze verslaggever
DEN HAAG - De Raad van Sta
te heeft een beroep van de Raad
van Toezicht van de Orde van
Advocaten in het arrondisse
ment Middelburg afgewezen.
De Orde was in beroep gegaan
tegen een beslissing van burge
meester mr C. G. J. Rutten van
Middelburg. Deze had een ver
klaring van goed-gedragen afge
geven aan een jurist die zich
wilde inschrijven als advocaat.
De man heeft een strafrechte
lijk verleden.
De jurist betaalde medio vorig
jaar een schikkingsbedrag van
tienduizend gulden om een
strafrechtelijke vervolging we
gens oplichting of valsheid in ge
schrifte te voorkomen. Omdat
de gemeente Middelburg de Or
de niet als belanghebbende wil
de horen en de rechtbankpresi
dent in Middelburg dat stand
punt nog eens onderstreepte,
stapte de Orde in juli naar de af
deling bestuursrechtspraak van
de Raad van State in Den Haag.
Die vindt op haar beurt even
eens dat de Orde geen belang
hebbende is. Volgens de memo
rie van toelichting op de Wet
over de verklaring van goed ge
drag is een hoger beroep boven
dien niet eens mogelijk.
Het Bevelandsp stel wooni
al jaren sarnen. Zonder
trouwboekje. Want dat be
schouwden zij altijd maar
als onzin. Maar opvattingen
kunnen veranderen. En nu
er een baby op komst is. be
sloten zij toch maar te kie
zen voor meer zekerheid.
Trouwen dus. Maar wèl in
stilte.
Geheimen zijn er echter om
uit te lekken.
En zo kregen enkele colle
ga's van het aanstaand
bruidspaar' spoedig lucht
van de huwelijksplannen.
Zij verzonnen een aardig
heidje; zij lieten op de huwe
lijksdag een geheel ver
zorgd ontbijt op bed bezor
gen, compleet met cham
pagne. Nou, als dat niet leuk
was!
Een verrassing was het ze
ker.
De eerste verse beschuit
ivas nog niet naar binnenge
werkt, of daar ging opnieuw
de bel: een taxichauffeur
voor de deur met, jawel, een
tweede ontbijt. Met de harte
lijke gelukwensen van een
goede vriendin.
Stapel het daar maar op.
gebaarde het paar in de
richting van het voeteneind.
En als meneer chauffeur
trek had. nou, hij kon gerust
blijven mee-eten.
Het iverd heel genoeglijk.
En net toen de taxi-chauf
feur op het punt stond met
een hartelijke groet en wel
gevulde maag afscheid te
nemen klonk de ding-dong-
bel wederom. Daar stonden
de buurtjes op de stoep te
glimmen. Met een dienblad
vol.
Wie durft nu nog te beweren
dat in Nederland niet goed
ivordt ontbeten