Waar de passie heerst PZC Hal Hartley op herhaling Flodder is uitgemolken Sierhuis en Peters kunst cultuur 23 filmrecensie exposities Theo Jordans filmwijzer Alhambra VRIJDAG 30 JUNI 1995 Jan Sierhuis, Echtpaar. foto Lex de Meester Jan Sierhuis is van de Cobra generatie en dus al tientallen jaren actief als beeldend kunstenaar. Hij maakte geen deel uit van de groep rond Appel, Constant en Corneille, maar laadt zijn schilderijen wel met een hoge dosis expressiviteit. Dat is ook in de Grote Kerk van Veere te zien, waar Jan Sierhuis met zijn jongere leerlinge Mira Peters exposeert. Een tiental forse doeken wijdt Sierhuis aan het gegeven 'Fla menco'. dat vorm krijgt door hef tige verfvegen, waarin het schil dersmes de huid van het doek be paalt. Gezien zijn kleurgebruik verbindt Sierhuis de traditionele Spaanse dans - waarin passie een zo grote rol speelt - met uiteenlo pende sferen. De dansers, soms is het niet meer te zien of het om mannen of vrouwen gaat, smelten samen in een woest verfritme van groen en rood; langgerekte kop pen, spichtige vingers lichten op uit een diep duister; een in geel ge hulde vrouw is karikaturaal gede formeerd tot een parmantig ge drongen wezen. Sierhuis gaat virtuoos om met zijn verf, maar ik mis een visie op het thema en het schilderen die verder gaat dan de oppervlakte en het moment. In de vijftal strandge zichten opereert Sierhuis speelser en toch dramatisch. De kleuren zijn feller, de tegenstellingen gro ter; lucht, zee en strand, worden bedekt door een rookpluim uit een voorbijkomende boot, een paar sige gestalte is opgenomen in het landschap en toch alleen. In dit werk en in de fraaie pastorale-serie tref ik nuances aan en meer afwis seling in het opbrengen van de verf. In die werken maakt Sierhuis zijn naam wel waar. Wereld van verschil Mira Peters schildert veel ingeto gener dan haar leermeester: een wereld van verschil. Ook bij haar lijkt het motief vooral een aanlei ding om te schilderen. In haar werk speelt de lijn een grotere rol in de opbouw van het beeld. De reeks 'Leeuwen' toont bruisende beweging door golvende penseel streken. In de zwarte en bruine kol kingen is dan vaag het dier te zien, dat probeert het 'Luctor et emer- go' waar te maken. Ook de 'Foot steps in the sand' vertonen een rit miek, in dit geval van de zwarte sporen op het bruine fond. Een rul le huid en een genuanceerd opper vlak zorgen ervoor dat er wat te be leven valt in de verwijzing naar af wezigheid. De reeks geïnspireerd op Veere bevalt mij niet. De beken de onderdelen als torens en mo lens. een wapenschild en bootjes zijn opgenomen in composities die door een rood kader bijeen worden gehouden, alsof Peters in de recht hoek de onderdelen van haar visie samenbrengt. Noch Veere noch het schilderen komerï naar mijn idee uit de verf. Het blijft vaag en vlak. Als het uiteindelijk meer om schilderkundig avontuur gaat dan om een 'verhaal' dat verwijst naar een onderwerp, moet er echt iets te beleven zijn. In het Arsenaalcafé in Vlissingen is een reeks tentoonstellingen te zien met beeldend werk van allochto nen. De huidige exposant, Moham med Modaffar, ontvluchtte Irak, woonde twee j aar in een kamp en is sinds 1993 in Nederland. Zijn werk draagt de sporen van een bestaan in onzekerheid. Een vluchtende man, een vluchtende vrouw, een schreeuw van angst. Dergelijke licht gestileerde tekeningen, in een idioom dat in de verte lijkt op wat de Futuristen gebruikten, zijn zwak, vanwege hun gebrek aan vormspanning en compositie. De kleine werkjes waarin Modaffar al lerlei materialen, tot koffie toe, ge bruikt, hebben een schilderachtig karakter en zijn meestal veel beter dan de lineaire. Vanuit vlekken ontstaan vormen, koppen, gestal ten, situaties. Angst, pijn en een zaamheid spelen erdoorheen. Het gegeven wordt gesuggereerd, het beeld laat ruimte voor de fantasie van de beschouwer. Modaffar werkt ook met de combi natie tekst-beeld, wat te vaak nog in het decoratieve blijft steken. Het lijkt me dat hij beslist moge lijkheden heeft, maar nu nog te vaak van toevalstreffers afhanke lijk is. Objects trouvées José van der Valk werkte ooit in keramiek, maar heeft haar uit drukkingsmogelijkheden al jaren geleden uitgebreid. Zij gebruikt nu steen, staal, ijzer - al dan niet ge combineerd met elkaar - en kera miek. Haar werk kent twee stro men. Een expressieve, waarin de vormen vaak verweerd zijn, mede door het opnemen van 'objects trouvées' in de beelden. En van de strak geabstraheerde sculpturen. Een voorbeeld daarvan is het fraaie 'Ontkieming' waarin een spiraal een staand cirkelvlak door boort. De meer improviserende werken zijn in de meerderheid. Staande vormen kunnen soms figuren zijn. Hal Hartley verraste een aantal jaren geleden met zijn The Unbelievable Truth. Het was een film van iemand die duidelijk niet tot het filmestablishment wilde horen. Het was een eigenzinnige film met scherpzinnige dialogen en personages die in kringetjes om el kaar heen liepen. De film was ge sloten, waarbij de regisseur de stukjes van de puzzel waar hij zijn film in had onderverdeeld lang zaam maar in een goed tempo in elkaar schoof. Zijn toeschouwers vroeg hij mee te doen aan dit sim pel spelletje, deze milde vorm van hersengymnastiek. Hartley kreeg een zekere reputatie op filmfesti vals en bij het publiek van de be tere films. Ze kregen nog meer van die spelletjes met Trust en Simple Men en kunnen nu met Amateur hun hart opnieuw ophalen. Hoofdpersoon is Isabelle. gespeeld door Isabelle Huppert. Geheel in de traditie van Hartley die op zoek is naar het merkwaardige van het gewone, is Isabelle een ex-non. Een ex-non die verhaaltjes schrijft voor een pornoblad, maar de vergissing maakt ze te literair te maken. Ze pikt ene Thomas (Martin Dono van) van de straat op die zijn ge heugen kwijt is. Aan hem vertelt ze dat ze in het klooster is gegaan om dat ze nymfomane is, maar ze be kent ook dat ze nog nooit seks heeft gehad. Natuurlijk achter haalt het verleden van deze Tho mas hem, nog voordat Isabelle heeft kunnen uitzoeken wie hij is en wat hij gedaan heeft. Het heeft te maken met Sofia (Elina Lowen- sohn). een pornosterretje dat van Hartley een Louise Brooks kapsel op haar hoofd krijgt. Legpuzzel Opnieuw grijpen alle gebeurtenis sen die Hartley verzonnen heeft in elkaar als stukjes van een legpuz zel die op het eind van de film af is. Opnieuw zijn de dialogen niet ge speend van enige intelligentie en originaliteit. Maar helaas zijn de verrassing en de frisheid van 'The Unbelievable Truth' totaal ver dwenen. Amateur is de vierde va riant op een beperkt thema, is daardoor volledig voorspelbaar en straalt een vermoeidheid uit die zelfs niet door de altijd energieke Huppert kan worden opgeheven. Het enige interessante van deze film is dat Huppert een briefje naar Hartley heeft geschreven waarin ze zei met hem te willen werken. Daarop schreef Hartley deze rol van Isabelle voor haar met de plot van Amateur daaromheen. Het is opmerkelijk dat Isabelle in niets afwijkt van elk ander Hartley per sonage. hoewel Hartley zelf zegt dat hij de rol woord voor woord heeft aangepast aan alle andere rollen die hij van Huppert heeft ge zien. Hartley's films tonen en zijn een gesloten wereld waaraan zelfs Huppert wordt onderworpen. Piet van de Merwe Amateur is te zien in Cinema Middel burg. zoals een 'Strijder', maar ook dra gers van blauw geglazuurde kel ken. omgeven door golvende me- taalvormen, zoals in de reeks 'Offe rande'. waaruit in 't Haentje te paert vier exemplaren te zien zijn. Ik moet bij deze beelden denken aan de overgang van leven naar dood, een vorm die zich losmaakt van het aardse en opgaat in iets on grijpbaars. In de reeks 'Carmen' zet Van der Valk een gave vorm en een aangetaste tegenover elkaar. De laatste omhult in 'Carmen I' de eerste, maar lijkt onvoldoende be scherming te bieden tegen een doorboring van buitenaf. Kleuretsen De Frangaise Frangoise Aguillard drukt haar kleuretsen zelf. Dat wijst vaak op een streven naar per fectie. Niet iedere grafisch kunste naar raakt daaraan, maar Aguil lard beslist wel. Ze woont in ons land en toont in Middelburg werk waarin de spanning tussen geest en stof knap wordt uitgewerkt. Be weging. ontwikkeling en ritme, zijn steekwoorden. Haar etsen zijn geladen met subtiele tekens van bestaan. Titels als 'Signes de pas sage' en 'Contradictions' benoe men bladen die door vorm en com positie. zonder figuratie iets oproe pen van de reis die het leven is. Soms zoomt Aguillard in op één aspect, zoals het schrijven en het schrift. In 'Jeux de papier' dwarre len letters en stukken papier door het kader, alsof ze willen zeggen dat niets uiteindelijk kan worden vastgelegd, alles in beweging blijft. Nico Out Jan Sierhuis. Mira Peters, Grote Kerk Veere; tlm 16 juli. Mohammed Modaffar, Arsenaalcafé Vlissingen; Hm 3017. José van der Valk en Frangoise Aguil lard, 't Haentje te paert.. Middelburg; tot 3 augustusx Bijna drie miljoen Nederlanders hebben sinds 1986 Flodder in de biosccoop gezien en nog eens 1,5 miljoen hebben sinds 1992 Flodder in Amerika bekeken. Vanaf deze week moet Flodder 3 aantonen wat de anarchistische komedie-formule van Dick Maas nog waard is nu er intussen ook nog dertien delen van een Flodder serie door de tv zijn uitgezonden. Maar zelfs al zou de aanhang sinds de vorige Flodderfilm opnieuw met de helft zijn geslonken en er nog maar 750.000 Nederlanders voor naar de bioscoop gaan, dan nog zou het een fenomenaal succes zijn, gemeten aan wat andere Nederlandse films tegenwoordig aan belangstelling genereren. De succesvolste Nederlandse film sinds januari 1994 is Theo van Gogh's 06 geweest met een pu- blieksopkomst van minder dan 32.000. Dick Maas is de enige ci neast bij wie nog reële hoop te in vesteren valt dat er in het jaar 2000 in ons land nog zoiets als een film industrie zal bestaan. Het is een besef dat veroorzaakt dat je met ambivalente gevoelens naar Flod der 3 zit te kijken. Om hogere film kunst gaat het niet precies, maar biedt dit werkelijk nog hoop voor de toekomst? Ik waag het te be twijfelen. Maas grossiert in goed gemaakt amusement van het minder sub tiele type, erg goed gemaakt amu sement zelfs naar Nederlandse normen. Maar je proeft wel aan al les dat met Flodder 3 de formule nu volledig is uitgeput en dat Maas en co-producent Laurens Geels geen ongelijk hebben met de geno men beslissing nooit of te nimmer een Flodder 4 te maken. Verkering Het nieuwe verhaal biedt meer van hetzelfde. Moeder Flodder (Nelly Frijda) gaat weer in de clinch met kakmevrouwen. De immer geld ruikende Johnnie Flodder (Coen van Vrijberghe de Coninghi haalt herhaaldelijk de penose over de vloer voor luidruchtige feestjes. Zus Kees (Tatjana Simic) mag ero tisch provoceren. Broer Kees (Ste fan de Wallei gluurt weer naar blo te meiden onder de douche en krijgt opnieuw de halve tennisver eniging achter zich aan. En opa (Herman Passchiert ruft met wind kracht zes op de schaal van Rich ter, slaat andermaal op hol in zijn - dit keer gemotoriseerde - rolstoel en crosst als een ongeleid projec- tiel door alle tuinen van de buurt. Sociaal werker Sjakie (Lou Land- ré) blijft in zeven sloten tegelijk lo pen. De villawijk Zonnedael bereidt zich voor om het 25-jarig bestaan op grootse wijze te vieren en het feestcomité is er alles aan gelegen om nog voor de heuglijke dag defi nitief van de asociale Flodders af te komen. Verschillende boosaar dige opzetjes worden bedacht, maar de effecten blijven als boe merangs bij de ogenschijnlijk keu rige, maar in werkelijkheid perfide samenzweerders terugkomen. Hetgeen niet eens wordt opge merkt bij de familie Flodder, waar alle aandacht uitgaat naar moeder die het gepresteerd heeft om ver kering te krijgen met een dakloze snuiter. Er worden zelfs huwelijks plannen gesmeed. Kloppartij Toch hangt er. vanwege niet eer der opgemerkte kleine lettertjes in het huurcontract, op zeker mo ment huisuitzetting in de lucht, wat in elk geval aanleiding vormt voor een uitzinnige kloppartij tus sen de ME en de kroegmaten van Johnnie Flodder. Het is een van de vier scènes die Flodder 3 boven het technisch-productioneel niveau van de tv-serie doen uitstijgen en die waarschijnlijk ook spectacu lair'genoeg zijn om doorgewinter de Flodder-fans uiteindelijk met een bevredigd gevoel naar huis te sturen. Pieter van Lierop Flodder 3. te zien in Alhambra Vlissin gen, Grand Theater Goes, De Koning Hulst en Cinemactueel Bergen op Zoom. Ma Flodder (Nelly Frijda) heeft haar zinnen gezet op zwerver Gees Linnebank. Theo Jordans exposeert van 2 tot 31 juli zijn schilderijen, tekeningen en aquarellen in de Raadskelder van het Belfort in Sluis. De ten toonstelling wordt zaterdag om 14.00 uur geopend door de heer R. de Melker. Het publiek kan dan persoonlijk kennis maken met de kunstenaar. De opening wordt mu zikaal omlijst door de saxofonist Wim Millenaar. De expositie is el ke dag. behalve donderdags, te be zoeken van 13.00 tot 17.00 uur. Zon dags tussen 14.00 en 18.00 uur. Zomerkeuze Zomerkeuze is de titel van de jaar lijkse zomerexpositie van de Stich ting Hoekspositie in Den Hoekzak in Oostburg. De Stichting heeft dit jaar gekozen voor werken uit de collecie van de Provincie Zeeland. De provincie kocht tussen '75 en '89 een aantal werken van in Zee land wonende kunstenaars. De collectie is in beheer van het Zeeuws Museum in Middelburg. Zomerkeuze bestaat uit objecten van Paul Bartels, Corrie Blaas, Te- ja van Hoften, Dies de Jonge, Da vid van de Kop en Ineke Otte. Te zien tot 26 augustus op werkdagen van 10 tot 12 en van 14 tot 17 uur en op zaterdag van 10 tot 12 uur. Watertoren In de Watertoren in Oost-Souburg is een expositie te zien met werk van Ton Slits. Jo Heynen en Pau line Prior. Slits toont in de reinwaterkelder kleine objecten-collages achter glas. De objecten, ingetogen van kleur en vorm, verwijzen naar onze industriële wereld en hun proces sen. Op de eerste etage exposeert hij een werk, speciaal gemaakt voor de watertoren. In een baan volgt hij de constructie van de muur en voegt zo een bijzonder ele ment toe aan dit voormalige indus triële gebouw. Jo Heynen exposeert op de tweede etage schilderijen, onder de titel Absalom - Absalom, van bekende personen uit de twintigste eeuw: Martin Heidegger, Richard Strauss of Leni Riefenstahl. De 'portretten' zijn opgebouwd uit verftoetsen en de waarneming wis selt naargelang de positie die je als toeschouwer inneemt. De installatie Daglicht Israël van Pauline Prior, op de lek-etage, be staat uit een vijftig-tal daglichtfo- •to's van de klaagmuur, het land schap, de verschillende religies. De foto's zijn aan elkaar geregen en daarvoor zijn vergrootglazen ge plaatst. Er staat direct licht op en dat geeft de schaduwen die in alle vormen en maten aanwezig zijn in Israël. Soif Theo Giezen exposeert in het Vlis- singse café Soif. De exposant toont recent werk in olieverf. De exposi tie wordt zondag geopend om 17 uur. Te zien tot en met '2 juli op vrij dag, zaterdag en zondag van 14 tot 2 uur en maandag, woensdag en donderdag van 16 tot 2 uur. Giel Louws Werken van Giel Louws zijn tot en met 25 augustus te zien in de raad zaal van het gemeentehuis van Mariekerke in Meliskerke. Louws studeert aan de Hogeschool voor Beeldende Kunst in Kampen. De exposant toont werk in verschil lende technieken zoals acryl, aquarel, pastel en linoleum. Bur gemeester mr B. J. van Putten opent de expositie vandaag (vrij dag) om 19.30. Te zien op maandag tot en met vrijdag van 9 tot 16 uur. Kapelle Het gemeentehuis in Kapelle geeft cursisten van de afdeling kunstzin nige vorming van het Goese Oos- terscheldecollege de ruimte om hun werk aan een groter publiek te tonen. De exposanten laten ab stract werk zien. De tentoonstel ling is tot en met 21 juli te zien op werkdagen van 8.30 tot 12 en van 13 tot 16 uur. Stoelen Hoe zit dat is de titel van een expo sitie over stoelen die tot 13 augus tus is te zien bij Bas en Mar de Ja ger in Kapelle. De expositie maakt deel uit van een project over stoe len, en alles wat daarmee samen hangt, voor het basisonderwijs. Te zien zijn onder andere twaalf mi- niatuurstoelen, exacte kopieën van ontwerpen van onder anderen Gerrit Rietveld. Josef Hoffmann, Charles Mackintosh en Mies van der Rohe. De tentoonstelling is te zien tot 13 augustus tijdens ope ninguren van de winkel. Puntenslijpers Mevrouw L. Quist uit Ellemeet ex poseert haar collectie puntenslij pers in het Blikmuseum De blik vanger in Renesse. De collectie omvat zowel oude als nieuwe slij pers uit eigen land en uit Rusland. Canada en Ierland. De tentoonstelling is tot en met 30 juli op dinsdag en vrijdag te zien van 10 tot 12 uur. Het overzicht van de lopende ex posities is te vinden op pagina 15 VLISSINGEN (01184-18810) Flodder III. Vandaag (vrijdag) 19 en 21.30 uur, zaterdag 14. 19. 21.30 en 24 uur, zondag 14.19 en 21.30 uur. maandag en dinsdag 20 uur. woensdag 14 en 20 uur. Frank Frey. Zaterdag, zondag en woensdag 14 uur. Zwanenprinses. Zaterdag, zon dag en woensdag 14 uur. The Jungle Book. Vandaag (vrij dag) 19 en 21.30 uur, zaterdag en zondag 14,19 en 21.30 uur, maan dag en dinsdag 20 uur, woensdag 14 en 20 uur. Bad Boys. Vandaag (vrijdag) tot en met zondag 19 en 21.30 uur, maandag tot en met woensdag 20 uur. Die Hard. Vandaag (vrijdag) en zondag 19 en 21.30 uur, zaterdag 19, 21.30 en 24 uur, maandag tot en met woensdag 20 uur. Cinema MIDDELBURG (01180-13482) Amateur. Vandaag (vrijdag) tot en met zondag en woensdag 20 uur. Lamerica. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 22.30 uur. maandag en dinsdag 20 uur. Grand Theater GOES (01100-15165) Flodder III. Vandaag (vrijdag) tot en met zondag 19 en 21.30 uur. maandag tot en met woensdag 20 uur. 101 Dalmatiérs. Zaterdag, zon dag en woensdag 14 uur. 't Beest GOES (01100-28142) Geen voorstellingen. De Koning HULST (01140-12030) Flodder III. Vandaag (vrijdag) 19.30 en 22 uur, zaterdag 14.19.30 en 22 uur, zondag 13.45. 16.15. 19 en 21.30 uur. maandag tot en met woensdag 14,19 en 21.30 uur. Die Hard. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19.30 en 22 uur, zondag 13.45, 16.15, 19 en 21.30 uur. maandag tot en met woensdag 19 en 21.30 uur. Bad Boys. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19.30 en 22 uur, zondag 13.45, 16.15, 19 en 21.30 uur, maandag tot en met woensdag 19 en '21.30 uur. Rob Roy. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 22 uur, zondag 19 en 21.30 uur, maandag en dinsdag 21.30 uur. Don Juan. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19.30 uur. zondag tot en met dinsdag 19 uur. Outbreak. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 22 uur. zondag tot en met dinsdag 21.30 uur, woensdag 19 en 21.30 uur. De Zwanenprinses. Zaterdag, maandag en dinsdag 14 uur, zon dag 13.45 en 16.15 uur, dinsdag 14 en 19 uur. Frank Frey. Vandaag (vrijdag) 19.30 uur. zaterdag 14 en 19.30 uur. zondag 13.45 en 16.15 uur. maandag en woensdag 14 en 19 uur, dinsdag 14 uur. Porgy Bess TERNEUZEN (01150-13293) Geen voorstellingen. Ledeltheater OOSTBURG (01170-52735/ 53377) 101 Dalmatiérs. Zaterdag, zon dag en woensdag 14.30 uur. Legends of the fall. Vandaag (vrijdag) tot en met zondag 20 uur. Cinemactueel BERGEN OP ZOOM (01640- 54886) Flodder III.- Vandpag (vrijdag), zaterdag en maandag tot en met woensdag 14, 18.45 en 21.30 uur, zondag 13.30,16.15,18.45 en 21.30 uur. Frank Frey. Vandaag (vrij dag), zaterdag en maandag tot en met woensdag 14 uur, zondag 14 en 16.15 uur. Bad boys. Vandaag (vrijdag) tot en met woensdag 18.45 en 21.30 uur. Richie Rich. Vandaag (vrijdag), zaterdag en maandag tot en met woensdag 14 uur. zondag 14 en 16.15 uur. Antwerpen Roxy BERGEN OP ZOOM <01640- 33434) Frank Frey. Vandaag (vrijdag) 14 en 18.45 uur, zaterdag tot en met woensdag 14 uur. Die Hard. Vandaag (vrijdag) tot en met zondag 14. 18.45 en 21.30 uur, maandag tot en met woens dag 14 en 20 uur. Outbreak. Vandaag (vrijdag) 21.30 uur. zaterdag en zondag 18.45 en 21.30 uur. maandag tot en met woensdag 20 uur. Cartoon's 1 - Dagelijks 20 en 22.15 uur: Raining Stones, van daag (vrijdag); Reservoir dogs, zaterdag: Just friends, zondag: Farewell to my concubine, maandag 20 uur; My own private Idaho, dinsdag; Crazy love, van daag (vrijdag) en zaterdag 0.15 uur. zondag en maandag 18 uur. Cartoon's 2 - Cul de sac, dagel. 20 uur, vandaag (vrijdag) en zater dag 20 en 0.15 uur: La Cité des en- fants perdus, dagel. 22 uur, zon dag en maandag 18 en 22 uur. Cartoon's 3 - Between the devil and the deep blue sea, dagel. 20.15 uur; Ed Wood, dagel. 22 uur. vandaag (vrijdag) en zaterdag 22 en 0.15 uur, zondag 18 en 22 uur, maandag 18 uur. Calypso - Rob Roy, dagel. 14, 16.30,19.30 en 22 uur; The fox and the hound, dagel. 14 en 16 uur; Priest, dagel. 18 en 20 uur; Little Odessa, dagel. 18. 20 en 22 uur; Jefferson in Paris, dagel. 14.30 en 22 uur. Metropolis - Vertoningen dagel. om 14.30. 17. 20 en 22.30 uur: Dumb Dumber, Kiss of death. The Quick and the dead. Bat man. Rob Roy. The Hunted. For rest gump, The Shawshank re demption. Legends of the fall, Carrington. Malice. Outbreak, The river wild. Malice. Dagel. 14.30 en 17 uur: Richie Rich. Streetfighter, the fox and the hound, De Zwanenprinses. An dre the seal. Dagel. 14.30,17 en 20 uur: The Brady bunch. Little wo man. Nell. Dagel. 20 en 22.30 uur: Drop Zone, Heavenly creatures, IQ. Pulp fiction. Shallow grave. Dagel. 22.30 uur: Demon knight, Just cause. Exit to Eden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 23