Nieuw schip voor Greenpeace
Faalangst onder scholieren
PZC
achtergrond
Milieuvriendelijk ontwerpen en bouwen eerste prioriteit
het weer in zeeland
Rechtszaak door jury
is een rad van fortuin
gezondheid
en in europa
snelheidscontrole
ft
J
DONDERDAG 6 APRIL 1995
door Maurice Wilbrink
Toen bij Greenpeace enkele
jaren geleden de discussie
begon over het ontwikkelen
van een nieuw, zeer milieu
vriendelijk vlaggeschip. wilde
één bevlogen activist terug
naar het begin van onze jaartel
ling. Voorstel: bouw een houten
schip, waarvoor het bouwmate
riaal per zeilboot wordt aange
voerd. Sympathiek plan. heeft
het niet gehaald.
De 'milieu-multinational'
Greenpeace moet hoognodig
zijn vloot vernieuwen. Drie van
de vijf zeeschepen die nu rond
varen. zijn ouder dan dertig jaar.
Het is dus niet alleen wachten op
dure reparaties, maar erger is ei
genlijk dat de oudere schepen
bij lange na niet de scherpe mi
lieu-eisen halen die Greenpeace
zelf hanteert en anderen zou wil
len opleggen. „Als je een voor
beeldfunctie hebt, dan moet je
toch in ieder geval aan je eigen
normen voldoen," zegt Hans van
Rooij, algemeen directeur van
Greenpeace Nederland.
Prioriteit nummer 1 wordt de
vervanging van de 'Solo', waar
van de milieu-onvriendelijkheid
publiek geheim is. Directeur
Van Rooij - zelf van huis uit een
scheepsbouwer - heeft zich de af
gelopen jaren sterk gemaakt
voor het ontwerpen van een
nieuw schip waarin de modern
ste milieu-inzichten zijn ver
werkt. Van Rooij: „Tweede
hands is in feite niets te koop dat
op milieugebied een beetje in de
buurt komt van wat wij willen.
We willen nu zelf onze nek uitste
ken."
Eind oktober 1994 besloot de
jaarvergadering van Green
peace International om het
schip op papier te ontwikkelen.
Intussen is de ontwerpfase al zo
ver voortgeschreden, dat Green
peace International de plannen
aan haar lidorganisaties in de di
verse landen wil gaan voorleg
gen. „Draagvlak zoeken" noemt
Van Rooij dit. Later moet een
wereldwijde inzamelingsactie
de benodigde miljoenen opleve
ren. Van Rooij: „Als alles goed
gaat, vaart het schip eind 1997."
Droom
Student maritieme techniek
Walter van Gruythuysen kreeg
in 1994 de eervolle opdracht het
nieuwe Greenpeace-schip te
ontwikkelen in het kader van
zijn afstuderen aan de Techni-
Het ontwerp voor het nieuwe Greenpeace schip is klaar, als de financiering rondkomt vaart het vlaggeschip in 1997.
Ilustratie W. Wilms Floet.
sche Universiteit Delft. Van
Gruythuysen had aanvankelijk
de stille hoop dat zijn inge-
nieursarbeid nieuwe vindingen
zou opleveren, maar dat bleef
een droom. „Uitvindingen heb
ben we niet gedaan. Er komt
niets op dat schip dat niet al is
bedacht."
Het bijzondere van het schip is
echter dat het allerlei zeer mo
derne technologieën samen
brengt die elders in de zeevaart
nog niet worden toegepast.
„Daarmee wordt het zonder
meer het milieuvriendelijkste
schip ter wereld, waarmee
Greenpeace de scheepvaart ja
ren vooruit zal zijn."
Hoe wordt die ambitie waarge
maakt? Van Gruythuysen legt
uit dat vele details zijn doorgere
kend op hun milieubelasting -
van de winning van een grond
stof die in de boot wordt ge
bruikt tot het hergebruik van
diezelfde stof als het schip ooit
weer zal worden gesloopt.
De vergelijkingen op acht pun
ten illustreren hoe ingewikkeld
milieubeleid is. zegt Van Gruy
thuysen. „Hoe moetje vaststel
len of een stof milieuvriendelijk
door Gijs Schreuders,
juridisch medewerker
Wie terecht moet staan voor
een jury lijkt soms wel aan
de honden te zijn overgeleverd.
Die gedachte dringt zich op
naar aanleiding van de lijdens
weg van de Nederlandse au pair
Anna Corina Peeze die in de
staat Virginia wordt vervolgd
wegens de dood van een baby
waarvoor zij de zorg had.
Zeven van de twaalf juryleden
waren ervan overtuigd dat er
geen enkel bewijs van schuld
was geleverd, maar een minder
heid zag het anders. Daarom
moet het meisje nog eens een
proces ondergaan, op 20 en 21
april. Dan gaat het rad van for
tuin dus opnieuw draaien.
De zaak-Peeze is illustratief voor
de mankementen van berech
ting door een jury. Toevallig
hebben juryleden uit de school
geklapt en verteld waarom ze
ven gezworenen dachten dat An
na Corinna onschuldig is. De va
der en moeder van de dode baby
hadden in de rechtszaal niet ge
huild en ook verder een kille in
druk gemaakt. Het leek erop dat
zij niet veel om de baby gaven.
Dus als die ouders de nodige tra
nen hadden vergoten, was Anna
Corina onherroepelijk veroor
deeld.
In Nederland zou de dood van de
baby waarschijnlijk nooit tot
een proces hebben geleid. De of
ficier van justitie zou de straf
zaak terzijde hebben gelegd (ge
seponeerd) omdat de voorhan
den zijnde gegevens niet vol
doende zijn voor een strafzaak.
Vervolgens wordt het lot van de
verdachte in handen gelegd van
een jury van willekeurige bui
tenstaanders die voornamelijk
plegen af te gaan op hun emotie.
De advocaat van de ouders van
de baby had hen enkele toneel
lessen moeten laten volgen. Het
trainen van de verdachte en ge
tuigen om op de emotie van de
jury in te spelen is een in Ame
rika gebruikelijke gang van za
ke.
Zware delicten
Toch meent een gezaghebbend
jurist als de advocaat-generaal
bij de Hoge Raad mr. J. Leijten
dat ook in Nederland weer jury
rechtspraak zal worden inge
voerd voor de berechting van
zware misdrijven. Volgens Leij
ten kan een „gewone" burger net
zo goed als een rechter beoorde
len of iemand iets gedaan heeft
of niet.
Leijten onderkent wel dat rech
ters zich bij de berechting van
zware delicten minder dan leken
is? Het heeft er veel mee te ma
ken wat jij belangrijk vindt, wel
ke categorie jij het slechtst voor
het milieu acht. Maar als je het
op alle fronten gaat uitrekenen -
dus niet alleen de bijdrage aan
het broeikaseffect of de giftig
heid voor mens en dier - dan kun
je op een andere uitkomst uitko
men dan je ondanks je milieube
wustzijn dacht. Hoe langer hout
bijvoorbeeld mee moet gaan op
een boot, hoe meer onderhoud
het nodig heeft en hoe slechter
het scoort."
Windenergie
Bij het nadenken over het
nieuwe schip zijn meer conven
tionele opvattingen over milieu
vriendelijkheid nog eens kri
tisch tegen het licht gehouden.
Als voorbeeld geeft Van Gruy
thuysen het denken over wind
energie. Eis was dat het schip
zou kunnen zeilen, want dat is
een buitengewoon schone ma
nier van voortbewegen, die bij
milieubeschermers bovendien
tot de verbeelding spreekt.
„Toen ben ik eens gaan uitreke
nen hoeveel tijd het schip effec
tief varend zal doorbrengen. Dat
valt tegen: niet meer dan een
kwart van z'n tijd. Het rende
ment van zeilen is dan niet zo
groot. Meer winst is te behalen
bij de dagelijkse energiebehoef
te voor huishoudelijk gebruik,
want die gaat ook door als het
schip aan de wal ligt. Uiteinde
lijk heb ik meer ruimte gegeven
aan windmolens en zonnepane
len die stroom opwekken voor
de dagelijkse behoefte en krij
gen de zeilen een minder promi
nente plaats."
Bij het ontwerpen kwam Van
Gruythuysen uit op een schip
dat tamelijk conventioneel oogt.
maar waarbij veel aandacht is
besteed aan het verkleinen van
de weerstand door het water.
„Het is een vrij licht en klein
schip geworden, waardoor zeer
weinig motorvermogen nodig is
om toch snel te kunnen varen."
De benodigde motoren worden
niet gebouwd door gangbare fa
brikanten die dieselmotoren
voor zeeschepen leveren. Van
Gruythuysen: „Die bouwen te
groot. In feite praten we over
motoren die eerder vallen in de
categorie binnenvaart of hele
zware vrachtwagens."
Dat hierbij voor de schoonste
dieseltechnologie zal worden ge
kozen. spreekt vanzelf. Volgens
de scheepsbouwkundige komen
er nu motoren op de markt die
veel minder stikstofoxiden - ver
oorzakers van zure regen - uit
stoten. „Het probleem is echter
niet alleen de motor. Veel reders
weigeren uit kostenoverwegin
gen over te stappen van goed
kope zware stookolie, die onder
meer veel zwavel bevat, naar
minder vervuilende dieselolie.
Maar in de combinatie van scho
nere olie en de nieuwste diesels
is een flinke milieuwinst te boe
ken."
Veel spectaculairder is de mi
lieuwinst die wordt behaald als
scheepsrampen kunnen worden
voorkomen. Rampen met sche
pen zijn vaak ook een ramp voor
het zeemilieu door het vrijko
men van olie. Van Gruythuysen
wijst er op dat het uitvallen van
de aandrijving of het roer in veel
gevallen de oorzaak is van een
ramp. In het nieuwe schip wordt
een noodvoorziening opgeno
men op basis van een zeer recent
ontwikkelde techniek, die het
vaartuig bestuurbaar moet hou
den. „Bij een noodsituatie kun
nen een aparte schroef en een
roer door de bodem van het
schip worden gestoken, zodat
het altijd naai- een veilige be
stemming kan worden gevaren."
Waterbassin
Al hier en daar toegepast in de
scheepvaart is het zelfreinigen
de watersysteem, waarvoor ook
Greenpeace kiest. Gebruikt
drinkwater wordt daarin opvan
gen in een bassin, waar het water
door bepaalde bacteriën wordt
schoongemaakt. Een technisch
voordeel is dat het gewicht van
het schip gelijk blijft omdat er
geen water wordt geloosd. Er
hoeft niet om de zoveel tijd
nieuw ballastwater te worden in
genomen.
Directeur Van Rooij schat dat
het nieuwe vlaggeschip van
Greenpeace rond de vijftien mil
joen gulden zal gaan kosten.
Prijsvergelijkingen met andere
zeeschepen zijn nauwelijks te
maken, omdat die eigenlijk in
een andere categorie vallen,
maai- zeker is wel dat het een ta
melijk duur schip is. De grote
energiebesparingen die worden
bereikt, maken de hoge investe
ringen niet goed.
Van Rooij: „Dat hoeft ook niet.
Dit schip is ook niet gemaakt om
er geld mee te verdienen, zoals
rederijen met hun vrachtsche
pen." Van Rooij vindt het be
langrijker om met het nieuwe
schip een voorschot te nemen op
de toekomst. „De denkproces
sen in de scheepvaart gaan lang
zaam. Reders kunnen en willen
weinig in milieu investeren,
want dat tast hun toch al kleine
marges aan. Greenpeace is er
voorstander van dat deze sector
zich vernieuwt, en dan moet je
zelf voortrekker durven zijn."
Oefening
Van Gruythuysen ziet het ook
als een goede oefening om het
concept van milieuvriendelijk
heid in de meest brede zin verder
te ontwikkelen. „Er zal bijvoor
beeld ook een werf moeten wor
den gevonden die milieuvrien
delijk bouwt. Want je moet niet
al tijdens de bouw in enkele
maanden alle milieuwinst ver
spelen die je zal bereiken tijdens
de twintig jaar lange levensduur
van het schip.Van Rooij en Van
Gruythuysen zijn ervan over
tuigd dat er in Nederland wer
ven bestaan die deze uitdaging
aan kunnen.
zullen laten leiden door emoties,
maar hij vraagt zich af of het
juist niet goed is dat emoties in
dergelijke zaken een rol spelen.
De overwegingen van de juryle
den in de zaak-Peeze tonen aan
dat tegen dit argument het no
dige in te brengen is.
Het jury-systeem verkeert in de
VS juist in een crisis. Het is dooi
de publiciteit waarmee zware
misdrijven worden omgeven,
vrijwel onmogelijk geworden
een onbevooroordeelde jury te
vinden.
Als gevolg hiervan krijgen roem
ruchte strafzaken zoals die te
gen de van dubbele moord ver
dachte sportheld O.J. Simpson
het karakter van een volksver
maak en een volksgericht. Le
gers van advocaten en psycholo
gen houden zich bezig met het
beinvloeden van jury's. Dat-
maakt het systeem ook nog eens
bijzonder kostbaar.
Opvattingen
Alleen al het selecteren van een
jury vergt soms weken. Zowel de
openbare aanklager als de ver
dediging heeft namelijk het
recht bezwaar tegen sommige
juryleden aan te tekenen. Jury
leden worden beoordeeld op ge
slacht. huidskleur, sociale sta
tus. politieke gezindheid, opvat
ting over de doodstraf, enzo
voort. Het idee van een onpartij
dige en evenwichtig samenge
stelde jury wordt langzamer
hand een fictie.
Juryrechtspraak is ontstaan als
een democratische verworven
heid: berechting niet door een
vorst of heer. maar door de gelij
ken van de verdachte, die na
mens de gemeenschap over de
feiten oordelen. Dat was een ver
worvenheid uit de tijd van de
Verlichting. Ook in Nederland
spraken colleges van niet-juris-
ten recht tijdens de Franse over
heersing van 1811 tot 1813. In
landen als Frankrijk en België
bestaat het uit die tijd dateren
de systeem nog altijd.
In de Verenigde Staten is het on
denkbaar dat de juryrecht
spraak wordt afgeschaft, omdat
hieraan een even grote beteke
nis wordt gehecht als aan het
kiesrecht. Maar men stuit wel
steeds meer op de uitwassen van
deze vorm van rechtspraak. Het
is een loterij geworden. Het lot
van de Nederlandse au pair in
Virginia hangt af van vragen als:
zullen de ouders van de overle
den baby alsnog huilen, zal de
buurvrouw verklaren dat de va
der geen carrièremaker is maar
juist een aardige man. zal Anna
Corina een lieve indruk maken?
Een perverse manier van recht
doen.
door Loes Oostinga,
coördinator
jeugdverpleegkundigen
Voor Johan gebeurde het
bij engels in het begin
van het jaar. Hij beging een
blunder. Met als gevolg een
sarcastische opmerking van
de leraar, een lachsalvo van
de klas en een onvoldoende.
Dat heeft hij zich zo aange
trokken dat hij bij de volgen
de overhoring begon te zwe
ten en te trillen en niets meer
kon herinneren van wat hij
geleerd had. Zo is het doorge
gaan. Thuis kent hij de stof
wel, maar op school komt de
angst dat het weer mis zal
gaan.
Johan heeft faalangst en met
hem zo'n 10% van alle leerlin
gen, ongeacht het schooltype.
Thuis kennen ze de stof goed,
maar als ze op school een over
horing krijgen klappen ze
dicht. De angst werkt verlam
mend en beïnvloedt de presta
ties negatief.
Het kan ook andersom: de
spanning kan uitdagen en op
peppen tot extra inzet en
goede cijfers. We spreken dan
van positieve faalangst;
Faalangst is gebonden aan
een situatie waarin een presta
tie wordt verwacht. Dat kan
gaan om hersenwerk, lichame
lijke prestaties, omgaan met
leeftijdsgenoten of juist oude
ren. Vaak komen combinaties
voor.
-Waar komt faalangst van
daan?
De ene mens is gevoeliger voor
angstprikkels dan de andere,
wat hem of haar vatbaarder
maakt om faalangstig te wor
den. Of dat ook werkelijk ge
beurt hangt af van de wissel
werking tussen aanleg en om
standigheden (gezin, school).
Het blijkt dat faalangstige
kinderen nogal wat negatieve
kritiek hebben gekregen. Als
in een gezin voornamelijk te
gen elkaar gezegd wordt wat
niet goed is en weinig compli
menten vallen, kan faalangst
ontstaan. Hetzelfde geldt voor
school.
Ook als ouders alles voor hun
kinderen over hebben en hen
veel stimuleren kan een druk
ontstaan om zo goed mogelijk
te presteren. 'Niet-lukken' be
staat dan bijna niet. Het
spreekt voor zich dat vooral
gevoelige kinderen de druk
niet aan kunnen en faalangst
ontwikkelen.
-Wat merken we van faal
angst?
Faalangstige kinderen kun
nen afhankelijk en gesloten
zijn of juist brutaal. Soms han
gen ze de clown uit. Bovendien
kunnen ze door de spanning
Faalangst komt op alle scholen voor.
last hebben van overbeweeg-
lijkheid. veelvuldig plassen en
diarree, buik- maagpijn, mis
selijkheid, niet kunnen eten,
overgeven, soms hyperventi
latie of spanningshoofdpijn.
Er wordt nogal veel gepiekerd
over vroegere mislukkingen of
alleen gedacht aan moeilijke
dingen die moeten gebeuren.
Succes wordt niet aan eigen
capaciteiten toe geschreven
en mislukking juist aan ge
brek aan capaciteiten. Dit
denkpatroon zit hen zo dwars
dat de werkelijkheid ver
draaid wordt.
-Hoe kunnen we helpen?
Allereerst kunnen we helpen
door uit te gaan van het kind
en te laten zien dat fouten ma
ken mag. De kinderen laten
merken dat faalangst niet uit
zonderlijk is. Niemand kan le
ven zonder fouten te maken.
Dat wil niet zeggen dat je je
best niet hoeft te doen. Daar
bij kunnen ouders het goede
voorbeeld geven en zowel over
successen als tegenvallers ver
tellen.
Kinderen moeten vooral voe
len dat ze geaccepteerd wor
den als persoon ongeacht wat
ze presteren Faalangst doet-
zich meestal in bepaalde si
tuaties voor. Vaak op school.
De hulp thuis is vooral preven
tief; het zelfvertrouwen ver
groten, veiligheid bieden en
helpen te ontspannen. De ou
ders mogen daarom wel met
het kind meeleven, maar niet
meegaan in hun spanning. Dat
merkt een kind en zo stapelen
nog meer spanningen op. Het
is de bedoeling een evenwicht
te vinden tussen betrokken
heid en begeleiding, waarbij
het kind zelf een oplossing
moet vinden. Ouders kunnen
dit ondersteunen.
Thuis huiswerk maken doet
denken aan school waardoor
emoties en spanningen naar
boven komen. Bij het huis
werk helpen kan door samen
een schema te maken, maak
werk en leerwerk af te wisselen
en pauzes voor ontspanning
van lichaam en geest in te las
sen. Overhoren kan ook (als
het kind dat wil), maar dan
kort en krachtig. Probeer dit
te doen zoals op school ge
toetst wordt. En vraag naar
een uitleg van iets om te zien of
het kind het ook snapt. Zo
niet. help dan het kind zoda
nig dat het zelf de oplossing
vindt. Indirecte hulp vergroot
het zelfvertrouwen en de zelf
standigheid.
fotoarchief PZC
De toegenomen belangstel
ling van scholen brengt met
zich mee dat faalangstige kin
deren beter worden herkend
en opgevangen. De leraren
staan meestal open voor con
tact tussen de ouders - leerling
en school. Goed samenwerken
is belangrijk. Op sommige
voortgezet onderwijs scholen
is een leerlingbegeleider of
schoolcounseler werkzaam.
Deze leraar heeft speciale be-
geleidingstaken voor leerlin
gen met problemen. Het is op
sommige scholen mogelijk een
trainingsprogramma te vol
gen.
De basisscholen kunnen een
beroep doen op de schoolbege
leidingsdienst die 'faalangst'
in haar programma-aanbod
heeft. U kunt op school vragen
naar de mogelijkheden voor
opvang van faalangstige kin
deren. Ouders en leraren heb
ben zodoende hun eigen moge
lijkheden om kinderen te be
geleiden en hen te leren om
gaan met faalangst.
Wilt u hierover meer weten dan
kunt u terecht bij de GGD Zeeland,
afdeling Jeugdgezondheidszorg,
telefoon 01100-49420.
Vandaag
Hogedruk bepaalt de komende
dagen ons weer in gunstige zin.
Het centrum van dit hoog ligt bo
ven Bretagne en trekt langzaam
naar het noorden. Langs de
noordkant van het hoog bewe
gen storingen, door het hoog
sterk afgezwakt, naar het oos
ten. Vannacht passeerde een
koufront met wolkenvelden,
vandaag volgt in de loop van de
dag een warmtefront met op
nieuw wolkenvelden, de kans op
neerslag uit deze bewolking is
zeer klein. Na passage van dit
front wordt zachte oceaanlucht
aangevoerd waardoor de mid
dag temperatuur kan oplopen
naar een graad of 15. komende
nacht blijft het met een graad of
8 vrij zacht. Het ivordt geen echt
stralend zonnige dag maar de
zon zal zich regelmatig laten
zien. De wind is meest matig uit
west tot noordwest, ook morgen
blijft dit het geval. De middag-
temperatuur kan dan nog wel
een paar graden hoger uitko
men bij meer zon.
Nautisch bericht
wind: west-noordwest 3-4 Beau
fort; zicht: matig tot goed; tem
peratuur kustwater: 8 graden;
afioijking ivaterstanden: geen
afwijking van betekenis; maxi
mum golfhoogte monding Schei-
des: rond een meter.
ZON EN MAAN
7 april
Zon op 07.02 onder 20.21
Maan op 11.30 onder 02.38
Vooruitzichten
Voor vrijdag: Perioden met zon.
ook enkele wolkenvelden
droog. Matige ivestnoordwesten
wind. Maximumtemperatuur
rond 16 graden, minimum 's
nachts rond 8 graden.
Voor zaterdag tot en met maan
dag: Vrij zonnig maar iets koeler
iveer. de kans op neerslag blijfi
klein, de ivind ruimt naar noor
delijke richting, na het weekein
de zelfs naar oost.
Hoog water
uur
cm
uur
cm
Donderdag, 6 april
Vlissmgen
06.30
196
18.48
17e
Terneuzen
06 47
221
1908
200
Bath
07.47
266
20.03
244,
Roompot-buiten
06.30
146
18.45
13
Zierikzee
08.00
145
20.10
130
Yerseke
08.05
152
20.10
137
Philipsdam-West
08.00
155
20.20
140
Vrijdag. 7 april
Vlissingen
07.08
175
19.30
154
Terneuzen
07.26
198
19.50
173 1
22! I
Bath
08.19
243
20.39
Roompot-buiten
07.15
128
19.35
1101
Zierikzee
08.30
134
20.45
lit
Yerseke
08.40
140
20.50
12)
Philipsdam-West
0845
143
20.55
126
Laag water
uur
cm
uur cm
Donderdag, 6 april
Vlissingen
00.21
179
12,46 168
Terneuzen
00,50
187
13.05 17"
Bath
01.48
211
14.08 201
Roompot-buiten
00.30
135
12.45 127
Zierikzee
01.40
142
14.00 133
Yerseke
01.45
146
14.00 13!
Philipsdam-West
01.45
149
13.55 140
Vrijdag, 7 april
Vlissingen
00.51
170
13.15 156
Terneuzen
01.18
179
13.35 165
Bath
02.18
204
14.38 191
Roompot-buiten
00.55
131
13.25 118
Zierikzee
02.10
138
14.35 125
Yerseke
02.10
142
14.30 130
Philipsdam-West
02.10
145
14.30 133
Vooruitzichten
Weersvooruitzichten voor diver
se europese landen, medege
deeld door het KNMI, geldig tot
en met vrijdag:
Engeland, Schotland, Wales en
Ierland: Donderdag veel bewol
king en vooral in het noorden af
en toe regen. Naai- het zuiden toe
meer zon. Vrijdag flinke zonnige
perioden en bijna overal droog.
Vrij zacht met maxima van 12
graden in Noordwest-Schotland
tot 19 in de omgeving van Lon
den.
België en Luxemburg: Wolken
velden maar ook af en toe zon.
Droog. Middagtemperatuur op
lopend tot 17 graden op vrijdag.
Noord- en Midden-Frankrijk:
Vrij zonnig, maar in de nacht en
ochtend in het westen ook plaat
selijk mist of laaghangende be
wolking. Vooral vrijdag zacht
met middagtemperatuur rond
19 graden, langs de Kanaalkust
ongeveer 13 graden. Tempera
tuur op 1000 meter omstreeks 10
graden.
Portugal: Zonnig. Middagtem
peratuur ongeveer 23 graden.
Madeira: Perioden met zon en
maai- vrijdag meer bewolking en
een toenemende kans op een
bui. Middagtemperatuur don
derdag ongeveer 21 graden,
daarna geleidelijk wat lager.
Spanje: Vrij zonnig en droog.
Middagtemperatuur ongeveer
24 graden maar aan sommige
kusten, bij wind van zee. iets la
ger. In Andalusië plaatselijk ma
xima van ongeveer 27 graden.
Canarische Eilanden: Flinke
zonnige perioden en op de mees
te plaatsen droog. Middagtem
peratuur rond 25 graden.
Marokko: Westkust: perioden
met zon en vrijwel overal droog.
Middagtemperatuur ongeveer
24 graden.
Tunesië: Toenemende bewol
king en vooral vrijdag kans op
een regen- of onweersbui. Mid
dagtemperatuur ongeveer 23
graden.
Zuid-Frankrijk: Overwegend
zonnig, maar vooral aan de west
kust ook kans op mist of laag
hangende bewolking. Middag
temperatuur tussen 20 en 25 gra
den; aan zee plaatselijk lager.
Temperatuur in de bergen op
2000 meter ongeveer +7 gra
den.
Mallorca en Ibiza: Vrij zonnig.
Middagtemperatuur ongeveer
21 graden.
Italië: Droog en overwegend
zonnig, maar in de voet van de
laars en op Sicilië ook wolken
velden. Middagtemperatuur on
geveer 20 graden. Temperatuur
op 2000 meter in de Alpen en Do
lomieten rond 7 graden boven
nul.
Corsica en Sardinië: Zonnig, in
de zuidelijke helft van Sardinië
ook wolkenvelden. Droog. Mid-
dagtemperatuur ongeveer 20
graden.
Malta: Zonnige perioden, afge
wisseld door enkele wolkenvel
den. Droog. Middagtempera
tuur ongeveer 19 graden.
Griekenland en Kreta: In het al
gemeen zonnig en droog. Mid
dagtemperatuur tussen 17 en 21
graden.
Turkije en Cyprus: Droog en vrij
zonnig, maar in Noord-Turkije
ook een enkele bui. Middagtem
peratuur tussen 17 en 22 graden.
Duitsland: Vooral in het noor
den en oosten wolkenvelden en
hier en daar wat regen of motre
gen. In het midden en zuiden
droog en perioden met zon. Mid
dagtemperatuu r van 14 graden
in het noorden tot 20 in het
zuiden. Vlak langs de Noord- en
Oostzeekust omstreeks 11 gra
den. Temperatuur op 1500 meter; i
in de Zuidduitse Alpen en op
1000 meter in de middelgeberg-j
ten ongeveer 3 graden op don- -
derdag. oplopend tot 9 graden
op vrijdag. 1
1
Zwitserland: Droog en meest
zonnig. In sommige dalen kans
op mist. Temperatuur op 2005
meter donderdag omstreeks 4. i
vrijdag rond 7 graden. In de da t
len maxima ongeveer 19 graden-
Oostenrijk: Vrij zonnig en v
droog, maar in het noordoosten 1
van het land meer bewolking ent
mogelijk af en toe regen. Tempe-
ratuur op 2000 meter hoogte
plus 1 graad op donderdag, oplo-
pend tot 5 graden op vrijdag.
Maxima in de dalen circa 19 gra- i,
den.
Weerrapporten 05 april 20 uur
E
Amsterdam
half bew.
12
1.
Aberdeen
licht bevv.
14
I:
Athene
onbewolkt
K v
Barcelona
licht bew.
a
Berlijn
half bew.
16
Boedapest
licht bew.
13
d
Bordeaux
zwaar bew.
1)
0
li
Brussel
half bew.
14
Cyprus
licht bew.
16
Dublin
zwaar bew.
12
3,
Frankfurt
half bew.
1 j|
Genève
onbewolkt
26 N
Helsinki
onbewolkt
2 o,
Innsbruck
half bew.
16
Istanbul
half bew.
13
Klagenfurt
licht bew.
16
b
Kopenhagen
regen
3
22
ni
Las Palmas
licht bew.
di
Lissabon
onbewolkt
22
di
Locarno
onbewolkt
13
ri
Londen
half bew.
li
]g
Luxemburg
half bew.
15
te
Madrid
onbewolkt
23
Malaga
onbewolkt
15
Mallorca
half bew.
lt
Malta
licht bew.
li
7
Moskou
zwaar bew.
11
München
onweer
Nice
zwaar bew.
li
Oslo
sneeuw
Parijs
half bew.
ii
Vc
Praag
half bew.
Ef
Rome
onbewolkt
Split
onbewolkt
1;
R
Stockholm
half bew.
Warschau
onbewolkt
-
se
Wenen
half bew.
si
Zürich
licht bew.
he
De
DRIEBERGEN (ANP) - Het Aktiecentrum Naleving Snelheidslij
mieten kondigt voor vandaag de volgende snelheidscontroles aan
A2 tussen Amsterdam-Utrecht-Zaltbommel vice versa. Tevpn5
controles bij wegwerkzaamheden.