Nieuw schip voor Greenpeace Faalangst onder scholieren PZC achtergrond Milieuvriendelijk ontwerpen en bouwen eerste prioriteit het weer in zeeland Rechtszaak door jury is een rad van fortuin gezondheid en in europa snelheidscontrole ft J DONDERDAG 6 APRIL 1995 door Maurice Wilbrink Toen bij Greenpeace enkele jaren geleden de discussie begon over het ontwikkelen van een nieuw, zeer milieu vriendelijk vlaggeschip. wilde één bevlogen activist terug naar het begin van onze jaartel ling. Voorstel: bouw een houten schip, waarvoor het bouwmate riaal per zeilboot wordt aange voerd. Sympathiek plan. heeft het niet gehaald. De 'milieu-multinational' Greenpeace moet hoognodig zijn vloot vernieuwen. Drie van de vijf zeeschepen die nu rond varen. zijn ouder dan dertig jaar. Het is dus niet alleen wachten op dure reparaties, maar erger is ei genlijk dat de oudere schepen bij lange na niet de scherpe mi lieu-eisen halen die Greenpeace zelf hanteert en anderen zou wil len opleggen. „Als je een voor beeldfunctie hebt, dan moet je toch in ieder geval aan je eigen normen voldoen," zegt Hans van Rooij, algemeen directeur van Greenpeace Nederland. Prioriteit nummer 1 wordt de vervanging van de 'Solo', waar van de milieu-onvriendelijkheid publiek geheim is. Directeur Van Rooij - zelf van huis uit een scheepsbouwer - heeft zich de af gelopen jaren sterk gemaakt voor het ontwerpen van een nieuw schip waarin de modern ste milieu-inzichten zijn ver werkt. Van Rooij: „Tweede hands is in feite niets te koop dat op milieugebied een beetje in de buurt komt van wat wij willen. We willen nu zelf onze nek uitste ken." Eind oktober 1994 besloot de jaarvergadering van Green peace International om het schip op papier te ontwikkelen. Intussen is de ontwerpfase al zo ver voortgeschreden, dat Green peace International de plannen aan haar lidorganisaties in de di verse landen wil gaan voorleg gen. „Draagvlak zoeken" noemt Van Rooij dit. Later moet een wereldwijde inzamelingsactie de benodigde miljoenen opleve ren. Van Rooij: „Als alles goed gaat, vaart het schip eind 1997." Droom Student maritieme techniek Walter van Gruythuysen kreeg in 1994 de eervolle opdracht het nieuwe Greenpeace-schip te ontwikkelen in het kader van zijn afstuderen aan de Techni- Het ontwerp voor het nieuwe Greenpeace schip is klaar, als de financiering rondkomt vaart het vlaggeschip in 1997. Ilustratie W. Wilms Floet. sche Universiteit Delft. Van Gruythuysen had aanvankelijk de stille hoop dat zijn inge- nieursarbeid nieuwe vindingen zou opleveren, maar dat bleef een droom. „Uitvindingen heb ben we niet gedaan. Er komt niets op dat schip dat niet al is bedacht." Het bijzondere van het schip is echter dat het allerlei zeer mo derne technologieën samen brengt die elders in de zeevaart nog niet worden toegepast. „Daarmee wordt het zonder meer het milieuvriendelijkste schip ter wereld, waarmee Greenpeace de scheepvaart ja ren vooruit zal zijn." Hoe wordt die ambitie waarge maakt? Van Gruythuysen legt uit dat vele details zijn doorgere kend op hun milieubelasting - van de winning van een grond stof die in de boot wordt ge bruikt tot het hergebruik van diezelfde stof als het schip ooit weer zal worden gesloopt. De vergelijkingen op acht pun ten illustreren hoe ingewikkeld milieubeleid is. zegt Van Gruy thuysen. „Hoe moetje vaststel len of een stof milieuvriendelijk door Gijs Schreuders, juridisch medewerker Wie terecht moet staan voor een jury lijkt soms wel aan de honden te zijn overgeleverd. Die gedachte dringt zich op naar aanleiding van de lijdens weg van de Nederlandse au pair Anna Corina Peeze die in de staat Virginia wordt vervolgd wegens de dood van een baby waarvoor zij de zorg had. Zeven van de twaalf juryleden waren ervan overtuigd dat er geen enkel bewijs van schuld was geleverd, maar een minder heid zag het anders. Daarom moet het meisje nog eens een proces ondergaan, op 20 en 21 april. Dan gaat het rad van for tuin dus opnieuw draaien. De zaak-Peeze is illustratief voor de mankementen van berech ting door een jury. Toevallig hebben juryleden uit de school geklapt en verteld waarom ze ven gezworenen dachten dat An na Corinna onschuldig is. De va der en moeder van de dode baby hadden in de rechtszaal niet ge huild en ook verder een kille in druk gemaakt. Het leek erop dat zij niet veel om de baby gaven. Dus als die ouders de nodige tra nen hadden vergoten, was Anna Corina onherroepelijk veroor deeld. In Nederland zou de dood van de baby waarschijnlijk nooit tot een proces hebben geleid. De of ficier van justitie zou de straf zaak terzijde hebben gelegd (ge seponeerd) omdat de voorhan den zijnde gegevens niet vol doende zijn voor een strafzaak. Vervolgens wordt het lot van de verdachte in handen gelegd van een jury van willekeurige bui tenstaanders die voornamelijk plegen af te gaan op hun emotie. De advocaat van de ouders van de baby had hen enkele toneel lessen moeten laten volgen. Het trainen van de verdachte en ge tuigen om op de emotie van de jury in te spelen is een in Ame rika gebruikelijke gang van za ke. Zware delicten Toch meent een gezaghebbend jurist als de advocaat-generaal bij de Hoge Raad mr. J. Leijten dat ook in Nederland weer jury rechtspraak zal worden inge voerd voor de berechting van zware misdrijven. Volgens Leij ten kan een „gewone" burger net zo goed als een rechter beoorde len of iemand iets gedaan heeft of niet. Leijten onderkent wel dat rech ters zich bij de berechting van zware delicten minder dan leken is? Het heeft er veel mee te ma ken wat jij belangrijk vindt, wel ke categorie jij het slechtst voor het milieu acht. Maar als je het op alle fronten gaat uitrekenen - dus niet alleen de bijdrage aan het broeikaseffect of de giftig heid voor mens en dier - dan kun je op een andere uitkomst uitko men dan je ondanks je milieube wustzijn dacht. Hoe langer hout bijvoorbeeld mee moet gaan op een boot, hoe meer onderhoud het nodig heeft en hoe slechter het scoort." Windenergie Bij het nadenken over het nieuwe schip zijn meer conven tionele opvattingen over milieu vriendelijkheid nog eens kri tisch tegen het licht gehouden. Als voorbeeld geeft Van Gruy thuysen het denken over wind energie. Eis was dat het schip zou kunnen zeilen, want dat is een buitengewoon schone ma nier van voortbewegen, die bij milieubeschermers bovendien tot de verbeelding spreekt. „Toen ben ik eens gaan uitreke nen hoeveel tijd het schip effec tief varend zal doorbrengen. Dat valt tegen: niet meer dan een kwart van z'n tijd. Het rende ment van zeilen is dan niet zo groot. Meer winst is te behalen bij de dagelijkse energiebehoef te voor huishoudelijk gebruik, want die gaat ook door als het schip aan de wal ligt. Uiteinde lijk heb ik meer ruimte gegeven aan windmolens en zonnepane len die stroom opwekken voor de dagelijkse behoefte en krij gen de zeilen een minder promi nente plaats." Bij het ontwerpen kwam Van Gruythuysen uit op een schip dat tamelijk conventioneel oogt. maar waarbij veel aandacht is besteed aan het verkleinen van de weerstand door het water. „Het is een vrij licht en klein schip geworden, waardoor zeer weinig motorvermogen nodig is om toch snel te kunnen varen." De benodigde motoren worden niet gebouwd door gangbare fa brikanten die dieselmotoren voor zeeschepen leveren. Van Gruythuysen: „Die bouwen te groot. In feite praten we over motoren die eerder vallen in de categorie binnenvaart of hele zware vrachtwagens." Dat hierbij voor de schoonste dieseltechnologie zal worden ge kozen. spreekt vanzelf. Volgens de scheepsbouwkundige komen er nu motoren op de markt die veel minder stikstofoxiden - ver oorzakers van zure regen - uit stoten. „Het probleem is echter niet alleen de motor. Veel reders weigeren uit kostenoverwegin gen over te stappen van goed kope zware stookolie, die onder meer veel zwavel bevat, naar minder vervuilende dieselolie. Maar in de combinatie van scho nere olie en de nieuwste diesels is een flinke milieuwinst te boe ken." Veel spectaculairder is de mi lieuwinst die wordt behaald als scheepsrampen kunnen worden voorkomen. Rampen met sche pen zijn vaak ook een ramp voor het zeemilieu door het vrijko men van olie. Van Gruythuysen wijst er op dat het uitvallen van de aandrijving of het roer in veel gevallen de oorzaak is van een ramp. In het nieuwe schip wordt een noodvoorziening opgeno men op basis van een zeer recent ontwikkelde techniek, die het vaartuig bestuurbaar moet hou den. „Bij een noodsituatie kun nen een aparte schroef en een roer door de bodem van het schip worden gestoken, zodat het altijd naai- een veilige be stemming kan worden gevaren." Waterbassin Al hier en daar toegepast in de scheepvaart is het zelfreinigen de watersysteem, waarvoor ook Greenpeace kiest. Gebruikt drinkwater wordt daarin opvan gen in een bassin, waar het water door bepaalde bacteriën wordt schoongemaakt. Een technisch voordeel is dat het gewicht van het schip gelijk blijft omdat er geen water wordt geloosd. Er hoeft niet om de zoveel tijd nieuw ballastwater te worden in genomen. Directeur Van Rooij schat dat het nieuwe vlaggeschip van Greenpeace rond de vijftien mil joen gulden zal gaan kosten. Prijsvergelijkingen met andere zeeschepen zijn nauwelijks te maken, omdat die eigenlijk in een andere categorie vallen, maai- zeker is wel dat het een ta melijk duur schip is. De grote energiebesparingen die worden bereikt, maken de hoge investe ringen niet goed. Van Rooij: „Dat hoeft ook niet. Dit schip is ook niet gemaakt om er geld mee te verdienen, zoals rederijen met hun vrachtsche pen." Van Rooij vindt het be langrijker om met het nieuwe schip een voorschot te nemen op de toekomst. „De denkproces sen in de scheepvaart gaan lang zaam. Reders kunnen en willen weinig in milieu investeren, want dat tast hun toch al kleine marges aan. Greenpeace is er voorstander van dat deze sector zich vernieuwt, en dan moet je zelf voortrekker durven zijn." Oefening Van Gruythuysen ziet het ook als een goede oefening om het concept van milieuvriendelijk heid in de meest brede zin verder te ontwikkelen. „Er zal bijvoor beeld ook een werf moeten wor den gevonden die milieuvrien delijk bouwt. Want je moet niet al tijdens de bouw in enkele maanden alle milieuwinst ver spelen die je zal bereiken tijdens de twintig jaar lange levensduur van het schip.Van Rooij en Van Gruythuysen zijn ervan over tuigd dat er in Nederland wer ven bestaan die deze uitdaging aan kunnen. zullen laten leiden door emoties, maar hij vraagt zich af of het juist niet goed is dat emoties in dergelijke zaken een rol spelen. De overwegingen van de juryle den in de zaak-Peeze tonen aan dat tegen dit argument het no dige in te brengen is. Het jury-systeem verkeert in de VS juist in een crisis. Het is dooi de publiciteit waarmee zware misdrijven worden omgeven, vrijwel onmogelijk geworden een onbevooroordeelde jury te vinden. Als gevolg hiervan krijgen roem ruchte strafzaken zoals die te gen de van dubbele moord ver dachte sportheld O.J. Simpson het karakter van een volksver maak en een volksgericht. Le gers van advocaten en psycholo gen houden zich bezig met het beinvloeden van jury's. Dat- maakt het systeem ook nog eens bijzonder kostbaar. Opvattingen Alleen al het selecteren van een jury vergt soms weken. Zowel de openbare aanklager als de ver dediging heeft namelijk het recht bezwaar tegen sommige juryleden aan te tekenen. Jury leden worden beoordeeld op ge slacht. huidskleur, sociale sta tus. politieke gezindheid, opvat ting over de doodstraf, enzo voort. Het idee van een onpartij dige en evenwichtig samenge stelde jury wordt langzamer hand een fictie. Juryrechtspraak is ontstaan als een democratische verworven heid: berechting niet door een vorst of heer. maar door de gelij ken van de verdachte, die na mens de gemeenschap over de feiten oordelen. Dat was een ver worvenheid uit de tijd van de Verlichting. Ook in Nederland spraken colleges van niet-juris- ten recht tijdens de Franse over heersing van 1811 tot 1813. In landen als Frankrijk en België bestaat het uit die tijd dateren de systeem nog altijd. In de Verenigde Staten is het on denkbaar dat de juryrecht spraak wordt afgeschaft, omdat hieraan een even grote beteke nis wordt gehecht als aan het kiesrecht. Maar men stuit wel steeds meer op de uitwassen van deze vorm van rechtspraak. Het is een loterij geworden. Het lot van de Nederlandse au pair in Virginia hangt af van vragen als: zullen de ouders van de overle den baby alsnog huilen, zal de buurvrouw verklaren dat de va der geen carrièremaker is maar juist een aardige man. zal Anna Corina een lieve indruk maken? Een perverse manier van recht doen. door Loes Oostinga, coördinator jeugdverpleegkundigen Voor Johan gebeurde het bij engels in het begin van het jaar. Hij beging een blunder. Met als gevolg een sarcastische opmerking van de leraar, een lachsalvo van de klas en een onvoldoende. Dat heeft hij zich zo aange trokken dat hij bij de volgen de overhoring begon te zwe ten en te trillen en niets meer kon herinneren van wat hij geleerd had. Zo is het doorge gaan. Thuis kent hij de stof wel, maar op school komt de angst dat het weer mis zal gaan. Johan heeft faalangst en met hem zo'n 10% van alle leerlin gen, ongeacht het schooltype. Thuis kennen ze de stof goed, maar als ze op school een over horing krijgen klappen ze dicht. De angst werkt verlam mend en beïnvloedt de presta ties negatief. Het kan ook andersom: de spanning kan uitdagen en op peppen tot extra inzet en goede cijfers. We spreken dan van positieve faalangst; Faalangst is gebonden aan een situatie waarin een presta tie wordt verwacht. Dat kan gaan om hersenwerk, lichame lijke prestaties, omgaan met leeftijdsgenoten of juist oude ren. Vaak komen combinaties voor. -Waar komt faalangst van daan? De ene mens is gevoeliger voor angstprikkels dan de andere, wat hem of haar vatbaarder maakt om faalangstig te wor den. Of dat ook werkelijk ge beurt hangt af van de wissel werking tussen aanleg en om standigheden (gezin, school). Het blijkt dat faalangstige kinderen nogal wat negatieve kritiek hebben gekregen. Als in een gezin voornamelijk te gen elkaar gezegd wordt wat niet goed is en weinig compli menten vallen, kan faalangst ontstaan. Hetzelfde geldt voor school. Ook als ouders alles voor hun kinderen over hebben en hen veel stimuleren kan een druk ontstaan om zo goed mogelijk te presteren. 'Niet-lukken' be staat dan bijna niet. Het spreekt voor zich dat vooral gevoelige kinderen de druk niet aan kunnen en faalangst ontwikkelen. -Wat merken we van faal angst? Faalangstige kinderen kun nen afhankelijk en gesloten zijn of juist brutaal. Soms han gen ze de clown uit. Bovendien kunnen ze door de spanning Faalangst komt op alle scholen voor. last hebben van overbeweeg- lijkheid. veelvuldig plassen en diarree, buik- maagpijn, mis selijkheid, niet kunnen eten, overgeven, soms hyperventi latie of spanningshoofdpijn. Er wordt nogal veel gepiekerd over vroegere mislukkingen of alleen gedacht aan moeilijke dingen die moeten gebeuren. Succes wordt niet aan eigen capaciteiten toe geschreven en mislukking juist aan ge brek aan capaciteiten. Dit denkpatroon zit hen zo dwars dat de werkelijkheid ver draaid wordt. -Hoe kunnen we helpen? Allereerst kunnen we helpen door uit te gaan van het kind en te laten zien dat fouten ma ken mag. De kinderen laten merken dat faalangst niet uit zonderlijk is. Niemand kan le ven zonder fouten te maken. Dat wil niet zeggen dat je je best niet hoeft te doen. Daar bij kunnen ouders het goede voorbeeld geven en zowel over successen als tegenvallers ver tellen. Kinderen moeten vooral voe len dat ze geaccepteerd wor den als persoon ongeacht wat ze presteren Faalangst doet- zich meestal in bepaalde si tuaties voor. Vaak op school. De hulp thuis is vooral preven tief; het zelfvertrouwen ver groten, veiligheid bieden en helpen te ontspannen. De ou ders mogen daarom wel met het kind meeleven, maar niet meegaan in hun spanning. Dat merkt een kind en zo stapelen nog meer spanningen op. Het is de bedoeling een evenwicht te vinden tussen betrokken heid en begeleiding, waarbij het kind zelf een oplossing moet vinden. Ouders kunnen dit ondersteunen. Thuis huiswerk maken doet denken aan school waardoor emoties en spanningen naar boven komen. Bij het huis werk helpen kan door samen een schema te maken, maak werk en leerwerk af te wisselen en pauzes voor ontspanning van lichaam en geest in te las sen. Overhoren kan ook (als het kind dat wil), maar dan kort en krachtig. Probeer dit te doen zoals op school ge toetst wordt. En vraag naar een uitleg van iets om te zien of het kind het ook snapt. Zo niet. help dan het kind zoda nig dat het zelf de oplossing vindt. Indirecte hulp vergroot het zelfvertrouwen en de zelf standigheid. fotoarchief PZC De toegenomen belangstel ling van scholen brengt met zich mee dat faalangstige kin deren beter worden herkend en opgevangen. De leraren staan meestal open voor con tact tussen de ouders - leerling en school. Goed samenwerken is belangrijk. Op sommige voortgezet onderwijs scholen is een leerlingbegeleider of schoolcounseler werkzaam. Deze leraar heeft speciale be- geleidingstaken voor leerlin gen met problemen. Het is op sommige scholen mogelijk een trainingsprogramma te vol gen. De basisscholen kunnen een beroep doen op de schoolbege leidingsdienst die 'faalangst' in haar programma-aanbod heeft. U kunt op school vragen naar de mogelijkheden voor opvang van faalangstige kin deren. Ouders en leraren heb ben zodoende hun eigen moge lijkheden om kinderen te be geleiden en hen te leren om gaan met faalangst. Wilt u hierover meer weten dan kunt u terecht bij de GGD Zeeland, afdeling Jeugdgezondheidszorg, telefoon 01100-49420. Vandaag Hogedruk bepaalt de komende dagen ons weer in gunstige zin. Het centrum van dit hoog ligt bo ven Bretagne en trekt langzaam naar het noorden. Langs de noordkant van het hoog bewe gen storingen, door het hoog sterk afgezwakt, naar het oos ten. Vannacht passeerde een koufront met wolkenvelden, vandaag volgt in de loop van de dag een warmtefront met op nieuw wolkenvelden, de kans op neerslag uit deze bewolking is zeer klein. Na passage van dit front wordt zachte oceaanlucht aangevoerd waardoor de mid dag temperatuur kan oplopen naar een graad of 15. komende nacht blijft het met een graad of 8 vrij zacht. Het ivordt geen echt stralend zonnige dag maar de zon zal zich regelmatig laten zien. De wind is meest matig uit west tot noordwest, ook morgen blijft dit het geval. De middag- temperatuur kan dan nog wel een paar graden hoger uitko men bij meer zon. Nautisch bericht wind: west-noordwest 3-4 Beau fort; zicht: matig tot goed; tem peratuur kustwater: 8 graden; afioijking ivaterstanden: geen afwijking van betekenis; maxi mum golfhoogte monding Schei- des: rond een meter. ZON EN MAAN 7 april Zon op 07.02 onder 20.21 Maan op 11.30 onder 02.38 Vooruitzichten Voor vrijdag: Perioden met zon. ook enkele wolkenvelden droog. Matige ivestnoordwesten wind. Maximumtemperatuur rond 16 graden, minimum 's nachts rond 8 graden. Voor zaterdag tot en met maan dag: Vrij zonnig maar iets koeler iveer. de kans op neerslag blijfi klein, de ivind ruimt naar noor delijke richting, na het weekein de zelfs naar oost. Hoog water uur cm uur cm Donderdag, 6 april Vlissmgen 06.30 196 18.48 17e Terneuzen 06 47 221 1908 200 Bath 07.47 266 20.03 244, Roompot-buiten 06.30 146 18.45 13 Zierikzee 08.00 145 20.10 130 Yerseke 08.05 152 20.10 137 Philipsdam-West 08.00 155 20.20 140 Vrijdag. 7 april Vlissingen 07.08 175 19.30 154 Terneuzen 07.26 198 19.50 173 1 22! I Bath 08.19 243 20.39 Roompot-buiten 07.15 128 19.35 1101 Zierikzee 08.30 134 20.45 lit Yerseke 08.40 140 20.50 12) Philipsdam-West 0845 143 20.55 126 Laag water uur cm uur cm Donderdag, 6 april Vlissingen 00.21 179 12,46 168 Terneuzen 00,50 187 13.05 17" Bath 01.48 211 14.08 201 Roompot-buiten 00.30 135 12.45 127 Zierikzee 01.40 142 14.00 133 Yerseke 01.45 146 14.00 13! Philipsdam-West 01.45 149 13.55 140 Vrijdag, 7 april Vlissingen 00.51 170 13.15 156 Terneuzen 01.18 179 13.35 165 Bath 02.18 204 14.38 191 Roompot-buiten 00.55 131 13.25 118 Zierikzee 02.10 138 14.35 125 Yerseke 02.10 142 14.30 130 Philipsdam-West 02.10 145 14.30 133 Vooruitzichten Weersvooruitzichten voor diver se europese landen, medege deeld door het KNMI, geldig tot en met vrijdag: Engeland, Schotland, Wales en Ierland: Donderdag veel bewol king en vooral in het noorden af en toe regen. Naai- het zuiden toe meer zon. Vrijdag flinke zonnige perioden en bijna overal droog. Vrij zacht met maxima van 12 graden in Noordwest-Schotland tot 19 in de omgeving van Lon den. België en Luxemburg: Wolken velden maar ook af en toe zon. Droog. Middagtemperatuur op lopend tot 17 graden op vrijdag. Noord- en Midden-Frankrijk: Vrij zonnig, maar in de nacht en ochtend in het westen ook plaat selijk mist of laaghangende be wolking. Vooral vrijdag zacht met middagtemperatuur rond 19 graden, langs de Kanaalkust ongeveer 13 graden. Tempera tuur op 1000 meter omstreeks 10 graden. Portugal: Zonnig. Middagtem peratuur ongeveer 23 graden. Madeira: Perioden met zon en maai- vrijdag meer bewolking en een toenemende kans op een bui. Middagtemperatuur don derdag ongeveer 21 graden, daarna geleidelijk wat lager. Spanje: Vrij zonnig en droog. Middagtemperatuur ongeveer 24 graden maar aan sommige kusten, bij wind van zee. iets la ger. In Andalusië plaatselijk ma xima van ongeveer 27 graden. Canarische Eilanden: Flinke zonnige perioden en op de mees te plaatsen droog. Middagtem peratuur rond 25 graden. Marokko: Westkust: perioden met zon en vrijwel overal droog. Middagtemperatuur ongeveer 24 graden. Tunesië: Toenemende bewol king en vooral vrijdag kans op een regen- of onweersbui. Mid dagtemperatuur ongeveer 23 graden. Zuid-Frankrijk: Overwegend zonnig, maar vooral aan de west kust ook kans op mist of laag hangende bewolking. Middag temperatuur tussen 20 en 25 gra den; aan zee plaatselijk lager. Temperatuur in de bergen op 2000 meter ongeveer +7 gra den. Mallorca en Ibiza: Vrij zonnig. Middagtemperatuur ongeveer 21 graden. Italië: Droog en overwegend zonnig, maar in de voet van de laars en op Sicilië ook wolken velden. Middagtemperatuur on geveer 20 graden. Temperatuur op 2000 meter in de Alpen en Do lomieten rond 7 graden boven nul. Corsica en Sardinië: Zonnig, in de zuidelijke helft van Sardinië ook wolkenvelden. Droog. Mid- dagtemperatuur ongeveer 20 graden. Malta: Zonnige perioden, afge wisseld door enkele wolkenvel den. Droog. Middagtempera tuur ongeveer 19 graden. Griekenland en Kreta: In het al gemeen zonnig en droog. Mid dagtemperatuur tussen 17 en 21 graden. Turkije en Cyprus: Droog en vrij zonnig, maar in Noord-Turkije ook een enkele bui. Middagtem peratuur tussen 17 en 22 graden. Duitsland: Vooral in het noor den en oosten wolkenvelden en hier en daar wat regen of motre gen. In het midden en zuiden droog en perioden met zon. Mid dagtemperatuu r van 14 graden in het noorden tot 20 in het zuiden. Vlak langs de Noord- en Oostzeekust omstreeks 11 gra den. Temperatuur op 1500 meter; i in de Zuidduitse Alpen en op 1000 meter in de middelgeberg-j ten ongeveer 3 graden op don- - derdag. oplopend tot 9 graden op vrijdag. 1 1 Zwitserland: Droog en meest zonnig. In sommige dalen kans op mist. Temperatuur op 2005 meter donderdag omstreeks 4. i vrijdag rond 7 graden. In de da t len maxima ongeveer 19 graden- Oostenrijk: Vrij zonnig en v droog, maar in het noordoosten 1 van het land meer bewolking ent mogelijk af en toe regen. Tempe- ratuur op 2000 meter hoogte plus 1 graad op donderdag, oplo- pend tot 5 graden op vrijdag. Maxima in de dalen circa 19 gra- i, den. Weerrapporten 05 april 20 uur E Amsterdam half bew. 12 1. Aberdeen licht bevv. 14 I: Athene onbewolkt K v Barcelona licht bew. a Berlijn half bew. 16 Boedapest licht bew. 13 d Bordeaux zwaar bew. 1) 0 li Brussel half bew. 14 Cyprus licht bew. 16 Dublin zwaar bew. 12 3, Frankfurt half bew. 1 j| Genève onbewolkt 26 N Helsinki onbewolkt 2 o, Innsbruck half bew. 16 Istanbul half bew. 13 Klagenfurt licht bew. 16 b Kopenhagen regen 3 22 ni Las Palmas licht bew. di Lissabon onbewolkt 22 di Locarno onbewolkt 13 ri Londen half bew. li ]g Luxemburg half bew. 15 te Madrid onbewolkt 23 Malaga onbewolkt 15 Mallorca half bew. lt Malta licht bew. li 7 Moskou zwaar bew. 11 München onweer Nice zwaar bew. li Oslo sneeuw Parijs half bew. ii Vc Praag half bew. Ef Rome onbewolkt Split onbewolkt 1; R Stockholm half bew. Warschau onbewolkt - se Wenen half bew. si Zürich licht bew. he De DRIEBERGEN (ANP) - Het Aktiecentrum Naleving Snelheidslij mieten kondigt voor vandaag de volgende snelheidscontroles aan A2 tussen Amsterdam-Utrecht-Zaltbommel vice versa. Tevpn5 controles bij wegwerkzaamheden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1995 | | pagina 4