Punto Cabrio pas in
najaar beschikbaar
I cf
PZC
Betaalbaar
sportief
BMW 7 onopvallend beter
Sonata met V6
vrije tijd
Verjongingskuur voor
Kawasaki GPZ 500 S
Wordt het kopen
of huren
De NationaLe
Hypotheekbeurs
r.
ZATERDAG 21 MEI 1994 22
Advertentie
Tijdig voor het
zomerseizoen presenteerde
Fiat aan de Italiaanse Rivièra
de cabrioversie van zijn vorig
jaar gedebuteerde Punto,
samen met nog twee nieuwe
types. Nederlandse cabrio-
liefhebbers zullen echter
geduld moeten oefenen. Pas
vanaf september verschijnt
hier de open Punto als een der
goedkoopste cabrio's. Fiat kan
daarmee voortbouwen aan een
traditie als leverancier van
heel betaalbare sportieve
auto's. Aangenomen mag
tenminste worden dat het
basismodel Punto 60 S met
neerklapbaar dak hooguit
veertig mille zal kosten, al legt
de importeur zich nog nergens
op vast. Daarnaast komt een
aanzienlijk luxere 90 ELX, die
zelfs electrische bediening van
het cabriodak biedt. Deze
variant zal gauw tegen de
vijftig mille gaan kosten. De
erg eenvoudige uitgevoerde S-
cabrio geeft echter evenveel
plezier van open rijden.
Fiat besteedt de produktie van
de open Punto's uit aan spe
cialist Bertone. die er 12.000 per
jaar kan maken. Eerst wordt daar
mee de thuismarkt bediend, en
Duitsland als veruit grootste ca-
brio-markt van Europa. Dat laat
kennelijk voorlopig niets over voor
kleinere exportmarkten zoals Ne
derland. Opmerkelijk is dat Ber
tone niet de vormgeving mocht
verzorgen, die bleef in handen van
concurrent Giugiaro, tekenaar
van het totale Punto-gamma. Op
de cabrio staat toch het logo van
Bertone, wiens ervaring met het
ombouwen van gezinsauto's tot
cabriolet ongetwijfeld werd benut.
De stijfheid en trillingsarmheid
van de dakloze Punto is bepaald
verdienstelijk. Helemaal daar
geen maatregelen zijn getroffen zo
als een rolbeugel achter de portie
ren voor extra versteviging, of in
gebouwde contragewichten om
schudden van het koetswerk tegen
te gaan. Tevens lukte het goed om
rijwind over het interieur te leiden.
Voorin is het bij meer dan 100 km/h
nog best uit te houden. Achterin
tocht het dan wel flink, maar het is
al mooi dat daar tenminste bruik
bare zitruimte te vinden is. Onder
de bergbak voor het neergeklapte
dak passen ook nog enkele niet te
grote koffers in de bagageruimte.
Met de kap omhoog is de Punto ca
brio geen schoonheid, maar geen
enkele van een kleinere gezinsauto
afgeleide cabrio heeft dan een
mooie lijn. De enige grote misser is
dat geen enkele voorziening werd
getroffen om de achterruit te ont-
wasemen of 's winters te ontdooi
en.
Sterk en zwak
Behalve de cabrio brengt Fiat (wel
meteen ook in ons land) een auto
matisch schakelende Punto Selec
ta en een topversie 90 ELX, met
drie of vijf deuren. De Selecta heeft
evenals de goedkoopste cabrio een
1,2 liter motor, die mooi rustig
loopt. Voor de cabrio levert het
vermogen van bijna 60 pk voldoen
de pittigheid daar men met zo'n
soort auto niet al te woest pleegt te
rijden.
In combinatie met traploos varia
bele automatische schakeling, ver
re nazaat van DAF's Variomatic
die Fiat ook in andere modellen al
toepast, houdt de kracht van deze
motor niet over. De op een Punto
60 SX gebaseerde Selecta heeft
vooral het karakter van een ge
makkelijk te bedienen stadsauto.
Daarop sluit aan dat de Selecta, in
tegenstelling tot een gewone SX,
bekrachtigde besturing heeft. Het
brengt wel mee dat de meerprijs
vrij stevig is: 3.750.
De 1,6 liter Punto 90 in luxe ELX-
uitvoering heeft juist wel een ruim
bemeten motorvermogen. Fiat
plaatst deze 1.650 duurdere va
riant naast de 1,2 liter 75 ELX om
indien gewenst aardig vlotte rij-
prestaties te behouden. Die lijden
immers wat onder het gewicht dat
veel ingebouwde luxe meebrengt,
en het vermogensverlies dat in
(standaard) stuurbekrachtiging
gaat zitten. Terwijl als extra zelfs
airconditioning mogelijk is, die
nog meer vermogen vreet.
Peter Fokker
Acht jaar nadat BMW veel indruk
maakte met zijn huidige 7-serie
lijkt diens opvolger hooguit gefacelift.
Teveel opvallen met een nieuwe
topklasse-sedan is sociaal
onaanvaardbaar. Daarom blijft het
echte nieuws verborgen: een
lichtvoetig rijgedrag waarmee BMW
zijn sportieve reputatie waarmaakt.
Het mag dus niet teleurstellen
dat BMW zijn 7-série uiterlijk
veel overeenkomst meegeeft met
de compacte, uiterst succesvolle 3-
serie, zonder zichtbaar moeite te
doen om het grote model een heel
eigen gezicht te geven. Men pro
beerde, niet zonder succes, te mas
keren dat de nieuwe auto weer een
decimetertje langer is dan de oude.
Want helemaal nieuw is het vier-
deurs topmodel wel degelijk, op de
motoren na.
Pas een blik onder de auto ver
raadt iets nieuws: een ingenieuze
ophanging van de achterwielen die
werd afgeleid van BMW's absolute
topper, de 8-serie coupé. De sierlij
ke nieuwe carrosserie is liefst dub
bel zo stijf als bij het oude model.
Daardoor kon BMW in samenhang
met de vernieuwde wielophanging
zowel veercomfort als wegligging
aanzienlijk verbeteren. Terwijl
meestal meer van het één onver
mijdelijk minder van het ander tot
gevolg heeft.
Dat zijn de hoogtepunten van de
nieuwe 7-serie: meer ruimte, meer
comfort en vooral een ongelooflijk
speelse handelbaarheid voor zo'n
grote auto. BMW lapt het hem
weer: een auto maken die in com
fort, luxe en stijl minstens met elke
andere topklasser kan wedijveren,
maar in rijdynamiek zijn gelijke
niet kent. Hooguit zou het nog
kunnen dat Jaguar met zijn in de
herfst komende nieuwe XJ-sedan
weerwoord biedt. Vanaf eind juni
levert BMW de 730i en 740i, in het
najaar komt de 750i met vergrote
V12 motor.
Het smaakvol verzorgde interieur
vertoont achterin waar de groei
van het nieuwe model is gaan zit
ten. De beenruimte is er heel groot,
zo groot als in de verlengde L-ver-
sie van het oude model. Ondanks
het veel ronder dan voorheen aflo
pende dak blijft de hoofdruimte
ook voldoende.
In traditionele BMW-stijl kreeg
het dashboard weer een erg prakti
sche indeling, met wat nieuwe de
tails. De standaard stereo-installa
tie gaat deels achter een klep ver
borgen, waarover de notehouten
sierstrip van het dashboard mooi
doorloopt. Door de stereoset spe
ciaal voor deze auto te maken, in
een formaat dat in geen andere
auto past, is hij onaantrekkelijk
voor dieven. Verder kreeg de 7-se-
rie nu ook de in deze klasse inmid
dels gebruikelijke aparte tempera
tuurregeling links en rechts op zijn
standaard airco-installatie.
Niet standaard, maar aan te beve
len zijn nieuwe comfort-stoelen
met verstelbaar bovenstuk van de
rugleuning. Daarmee kan de steun
achter de schouders perfect op
maat geregeld worden. Het enige
wanklankje op comfortgebied
komt van de V8-motoren, wiens
mechanisch gezang vaak waar
neembaar is door het ontbreken
van enig ander rij geluid.
Met de drieliter V8 van de 730i
komt men niet echt tekort, doch
wie veel verlangt - dat mag toch in
deze klasse - kan opmerken dat de
acceleratie bij laag motortoerental
beter kon. Het antwoordt biedt de
vierliter V8 van de 740i, die de ge
wenste souplesse wel biedt. Met
als nadeel dat je ongemerkt gauw
schandalig hard rijdt. De prijslijst
loopt van 149.800 (730i automaat)
tot aan 199.700 (740i Executive
automaat).
Peter Fokker
Het stuurwiel van de nieuwe grote BMW zit vol knopjes voor radio,
cruise control en ventilatie. foto GPD
De jongste versie van de grote BM W-sedan kreeg bewust onopvallend vormen.
De Kawasaki GPZ 500 S: veel verbeteringen rond een vertrouwd
motorblok. foto GPD
Kawasaki heeft de klachten
over de oude GPZ 500 S
ter harte genomen. Het uiter
lijk geheel vernieuwde model is
technisch flink verbeterd. De
choke is nu doseerbaar, de rem
men zijn krachtiger, de voor
vork is stijver. Het dashboard
kreeg een andere, meer logisch
geordende en eigentijdse lay
out. Ook de kleur werd aange
past maar daarover zal wel ver
schillend worden gedacht.
De krachtbron bleef ongewij
zigd. Het motorblok van de
GPZ 500 S levert al sinds 1987
44 kW/60 pk-9800 tpm. En ook
het koppel bleef al die tijd on
veranderd: 46 Nm-8500 tpm.
Hoewel er motorisch - op en
kele detailwijzigingen in de
versnellingsbak na - dus niets
veranderde, werd de motor wel
voorzien van een digitale ont
steking.
Op de zithouding valt weinig
aan te merken. Die bleef lekker
semi sportief. Voor mensen die
langer zijn dan 1.80 m is de mo
tor echter een grensgeval ge
worden omdat bij hen de bo
venbenen in conflict komen
met de uitsparingen van de
benzinetank. Ook de plaats
van het schakelpedaal moet in
de gaten worden gehouden.
Wie motorlaarzen met een
hoog teenstuk heeft, moet het
schakelpedaal direct bijstel
len. Dat kan overigens met de
hand en levert geen enkel pro
bleem op. Het koppeling- en
remhendel zijn eveneens in
stelbaar.
De GPZ ontpopte zich als een
gewillige tweewieler waarmee
tot 6000 tpm weinig spectau-
lairs te beleven valt. De motor
laat zich dan ook gewillig mee
slepen in de alledaagse ver
keersstroom. Ondanks de semi-
sportieve zithouding zijn
stadstochten geen kwelling.
Eenmaal buiten de bebouwde
kom gekomen, blijkt dat de
meeste trekkracht wordt gele
verd tussen 9000 en 10.500 tpm.
De diep doorlopende ronding
onder het motorblok bevindt
zich vlak boven het asfalt.
Daardoor moet verkeersdrem
pels met de nodige omzicht
heid worden benaderd. Wie er
te spontaan overheen gaat,
wordt onaangenaam verrast
door schurende geluiden.
Maar ondanks deze hobbel is
de GPZ 500 S een motor die
niettegenstaande z'n bedaag
de motorblok nog steeds veel
in z'n mars heeft. Sportief inge
stelde rijders kunnen er in ie
der geval hun hart aan opha
len. Bovendien is de GPZ aar
dige opstapmotor voor wie op
termijn de overstap wil gaan
maken naar het echt sportieve
werk. Het gemiddeld gemeten
verbruik bij een redelijk ste
vige rijstijl bedroeg 1:16,2. De
tankinhoud in aanmerking ne
mend, kan dus bijna 300 km af
gelegd worden tussen twee
tankstops.
Ruud Vos
Technische gegevens Kawasaki
GPZ 500 S: motor; 4 cilinder vloei-
stofgekoelde viertakt lijnmotor met
tioee bovenliggende nokkenassen
en 2 kleppen per cilinder; cilinde
rinhoud: 599 ccm; max.vermogen
44 Kui/60 pk bij 9800 tpm; max. kop
pel: 46 NM- 4,5 kgm bij 8.500 tpm:
aantal versnellingen: 6; inhoud
brandstoftank 18 liter inclusief re
serve); soort brandstof: euro lood
vrij; prijs: f 13.498; topsnelheid: 185
km/u fabrieksopgave)
Laat u door ons
adviseren!
Wij zijn geheel
onafhankelijke
hypotheek
adviseurs.
U ontvangt van ons een uiterst obje.ktief advies.
Kosteloos én geheel vrijblijvend!
Beslist doen voor u beslist...
L
Zierikzee: Korte St. Janstraat 8. Tel. 0i 110-17808.
Goes: Vlasmarkt 4. Tel. 01100-51588.
Middelburg: Lange Geere 153. Tel. 01180-29828.
Vlissingen: Badhuisstraat 137. Tel. 01184-13900.
Na een periode van oplopende rente is de rente op de kapitaalmarkt de
afgelopen week gedaald. Hiermee is de kans op een hypotheekrente
verhoging verminderd.
YVij noteerden deze week rentedalingen bij de VSB en VSB Den Haag:
0,2% voor het 10 en 12 jaarstarief.
Hypotheekrente
rentepercentages
netto werkelijke
per
rente
afsluit
opgave rente bij fiscale
10 mei 1994
vast
provi
bank
besparing van
gedu
sie m
constant
rende
38,25%
50%
ABN.AMRO
spaarhyp.
1,00
7,30
3,91
2,55
spaarhyp.
10 jr.
1,00
7,70
4,17
2,76
spaarhyp.
15 jr.
1,00
8,10
4,44
2,98
ann, hyp.
variab.
1,00
6,50
4,28
3,46
ann. hyp.
5 jr.
1,00
7,10
4,66
3,78
ABP
spaarhyp.
5 jr.
1,00
7,00
3,74
2,43
spaarhyp.
10 jr.
1,00
7,40
4,00
2,63
spaarhyp.
15 jr.
1,00
7,80
4,26
2,84
ann. hyp
5 jr.
1,00
6,80
4,47
3,62
ann. hyp.
10 jr.
1,00
7,20
4,73
3,83
Aegon
spaarhyp.
5 jr.
1,00
7,40
4,03
2,66
spaarhyp.
15/20 jr
1,00
8,20
4,56
3,09
Amev
zorg-vrij-hyp.
5 jr.
1,00
7,20
3,89
2,55
Levensverz. zorg-vnj-hyp. 15/20 jr
spaarv.hyp. 5 jr.
spaarv.hyp. 10 jr.
spaarv.hyp. renterust
1,00
1,00
1,00
spaargar.hyp. 5 jr.
spaargar.hyp. 15 jr
2,57
2,99
spaarhyp.
spaarhyp.
ann. hyp
ann. hyp.
5 jr.
10 jr.
2 jr
5 jr.
1,00
1,00
1,00
1,00
7,10 3,75
7,50 4,02
6,10 4,02
6,90 4,54
hyp.tot.plan
hyp.tot.plan
5 jr.
15/20 jr.
1,00
1,00
2,55
2,97
Direktbank besp.dir.hyp. 5 jr.
GWK-bank
spaarhyp.
5 jr.
1,00
7,10
3,83
2,50
ann. hyp.
1 jr.
1,00
6,10
4,02
3,26
ann. hyp..
5 jr.
1,00
6,90
4,54
3,67
Nationale
spaarhyp.
1,00
7,30
3,96
2,61
Nederlanden
spaarhyp
15 jr.
1,00
8,10
4,49
3,03
ING-bank
spaarhyp.
5
1,00
7,30
3,91
2,56
spaarhyp.
1U
r.
1,00
7,70"
4,18
2,77
ann. hyp.
1
r
1,00
6,20
4,08
3,31
ann. hyp
5
r.
1,00
7,10
4,66
3,78
Postbank
spaarhyp.
5
r.
1,00
7,20
3,88
2,54
spaarhyp.
7
r.
1,00
7,50
4,08
2,70
spaarhyp.
12
r.
1,00
7,90
4,34
2,91
ann. hyp.
2
r.
1,00
6,20
3,99
3,23
ann. hyp.
b
r.
1,00
7,00
4,50
3,64
Rabo
sp.opt. hyp.
3 jr.
1,00
6,80
3,60
2,31
Hp.bank
sp.opt. hyp.
10 jr.
1,00
7,70
4,19
2,77
sp.opt. hyp.
stabiel
1,00
8,10
4,47
3,00
(adviesrente)
ann. hyp.
variabel
1,00
6,30
4,15
3,36
ann. hyp.
5 jr.
1,00
7,10
4,66
3,78
Reaal
exact-hyp.
1,00
7,00
3,76
2,45
Hypothek.BV
exact-hyp.
10 jr.
1,00
7,80
4,29
2,87
VSB Bank
spaarhyp.
5 jr.
1,00
7,20
3,90
2,56
Westland
lage last.
7 jr.*
1,00
7,30
3,95
2,60
Utrecht
lage last.
15 jr.
1,00
7,90
4,33
2,90
Zwolsche
za-hyp.plan
1,00
6,80
3,59
2,31
Alg.
za-hyp.plan
10 jr.
1,00
7,20
3,86
2,52
Deze rentevasteperiode kent geen rentebedenktijd.
De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met
gemeentegarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op de tota
le netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden
voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000,-. Voor
vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gel
den. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellin
gen enigszins af.
Eind vorig jaar bracht het Kore
aanse Hyundai zijn duchtig
gefacelifte topmodel Sonata op de
markt. De nieuwe serie moest het
toen nog doen zonder bekroning
met een zescilinder versie. Die is
vanaf half mei beschikbaar, en hij
biedt net als de viercilinder versies
veel waar voor zijn geld.
De viercilinder Sonata's kosten
voorlopig tussen 36.450 en
ƒ47.450. Bepaald weinig voor een
mooi ruime vierdeurs sedan die
misschien niet direct heel opwin
dend is, maar op wiens praktische
eigenschappen weinig valt af te
dingen.
Extra comfort en luxe met een
drieliter V6 (107 kW/145 pk) voorin
wordt nu geboden vanaf 51.95"
Voor het type GLS met al vrijwel
alles erop en eraan, zoals automa
tische transmissie, lichtmetalen
velgen en een airbag in het stuur
wiel. Alleen ABS-remmen zitten er
dan nog niet in, die biedt de 3.500
duurdere GLS X. Met de X van ex
tra's gaat het dan verder naar de
GLS XX, voorzien van airco, orote
eindigen bij de XXL met de L van
leren bekleding 62.450).
Peter Fokker
De cabrioletversie van de Fiat Punto is met de kap dicht duidelijk minder fraai.