Punto Cabrio pas in najaar beschikbaar I cf PZC Betaalbaar sportief BMW 7 onopvallend beter Sonata met V6 vrije tijd Verjongingskuur voor Kawasaki GPZ 500 S Wordt het kopen of huren De NationaLe Hypotheekbeurs r. ZATERDAG 21 MEI 1994 22 Advertentie Tijdig voor het zomerseizoen presenteerde Fiat aan de Italiaanse Rivièra de cabrioversie van zijn vorig jaar gedebuteerde Punto, samen met nog twee nieuwe types. Nederlandse cabrio- liefhebbers zullen echter geduld moeten oefenen. Pas vanaf september verschijnt hier de open Punto als een der goedkoopste cabrio's. Fiat kan daarmee voortbouwen aan een traditie als leverancier van heel betaalbare sportieve auto's. Aangenomen mag tenminste worden dat het basismodel Punto 60 S met neerklapbaar dak hooguit veertig mille zal kosten, al legt de importeur zich nog nergens op vast. Daarnaast komt een aanzienlijk luxere 90 ELX, die zelfs electrische bediening van het cabriodak biedt. Deze variant zal gauw tegen de vijftig mille gaan kosten. De erg eenvoudige uitgevoerde S- cabrio geeft echter evenveel plezier van open rijden. Fiat besteedt de produktie van de open Punto's uit aan spe cialist Bertone. die er 12.000 per jaar kan maken. Eerst wordt daar mee de thuismarkt bediend, en Duitsland als veruit grootste ca- brio-markt van Europa. Dat laat kennelijk voorlopig niets over voor kleinere exportmarkten zoals Ne derland. Opmerkelijk is dat Ber tone niet de vormgeving mocht verzorgen, die bleef in handen van concurrent Giugiaro, tekenaar van het totale Punto-gamma. Op de cabrio staat toch het logo van Bertone, wiens ervaring met het ombouwen van gezinsauto's tot cabriolet ongetwijfeld werd benut. De stijfheid en trillingsarmheid van de dakloze Punto is bepaald verdienstelijk. Helemaal daar geen maatregelen zijn getroffen zo als een rolbeugel achter de portie ren voor extra versteviging, of in gebouwde contragewichten om schudden van het koetswerk tegen te gaan. Tevens lukte het goed om rijwind over het interieur te leiden. Voorin is het bij meer dan 100 km/h nog best uit te houden. Achterin tocht het dan wel flink, maar het is al mooi dat daar tenminste bruik bare zitruimte te vinden is. Onder de bergbak voor het neergeklapte dak passen ook nog enkele niet te grote koffers in de bagageruimte. Met de kap omhoog is de Punto ca brio geen schoonheid, maar geen enkele van een kleinere gezinsauto afgeleide cabrio heeft dan een mooie lijn. De enige grote misser is dat geen enkele voorziening werd getroffen om de achterruit te ont- wasemen of 's winters te ontdooi en. Sterk en zwak Behalve de cabrio brengt Fiat (wel meteen ook in ons land) een auto matisch schakelende Punto Selec ta en een topversie 90 ELX, met drie of vijf deuren. De Selecta heeft evenals de goedkoopste cabrio een 1,2 liter motor, die mooi rustig loopt. Voor de cabrio levert het vermogen van bijna 60 pk voldoen de pittigheid daar men met zo'n soort auto niet al te woest pleegt te rijden. In combinatie met traploos varia bele automatische schakeling, ver re nazaat van DAF's Variomatic die Fiat ook in andere modellen al toepast, houdt de kracht van deze motor niet over. De op een Punto 60 SX gebaseerde Selecta heeft vooral het karakter van een ge makkelijk te bedienen stadsauto. Daarop sluit aan dat de Selecta, in tegenstelling tot een gewone SX, bekrachtigde besturing heeft. Het brengt wel mee dat de meerprijs vrij stevig is: 3.750. De 1,6 liter Punto 90 in luxe ELX- uitvoering heeft juist wel een ruim bemeten motorvermogen. Fiat plaatst deze 1.650 duurdere va riant naast de 1,2 liter 75 ELX om indien gewenst aardig vlotte rij- prestaties te behouden. Die lijden immers wat onder het gewicht dat veel ingebouwde luxe meebrengt, en het vermogensverlies dat in (standaard) stuurbekrachtiging gaat zitten. Terwijl als extra zelfs airconditioning mogelijk is, die nog meer vermogen vreet. Peter Fokker Acht jaar nadat BMW veel indruk maakte met zijn huidige 7-serie lijkt diens opvolger hooguit gefacelift. Teveel opvallen met een nieuwe topklasse-sedan is sociaal onaanvaardbaar. Daarom blijft het echte nieuws verborgen: een lichtvoetig rijgedrag waarmee BMW zijn sportieve reputatie waarmaakt. Het mag dus niet teleurstellen dat BMW zijn 7-série uiterlijk veel overeenkomst meegeeft met de compacte, uiterst succesvolle 3- serie, zonder zichtbaar moeite te doen om het grote model een heel eigen gezicht te geven. Men pro beerde, niet zonder succes, te mas keren dat de nieuwe auto weer een decimetertje langer is dan de oude. Want helemaal nieuw is het vier- deurs topmodel wel degelijk, op de motoren na. Pas een blik onder de auto ver raadt iets nieuws: een ingenieuze ophanging van de achterwielen die werd afgeleid van BMW's absolute topper, de 8-serie coupé. De sierlij ke nieuwe carrosserie is liefst dub bel zo stijf als bij het oude model. Daardoor kon BMW in samenhang met de vernieuwde wielophanging zowel veercomfort als wegligging aanzienlijk verbeteren. Terwijl meestal meer van het één onver mijdelijk minder van het ander tot gevolg heeft. Dat zijn de hoogtepunten van de nieuwe 7-serie: meer ruimte, meer comfort en vooral een ongelooflijk speelse handelbaarheid voor zo'n grote auto. BMW lapt het hem weer: een auto maken die in com fort, luxe en stijl minstens met elke andere topklasser kan wedijveren, maar in rijdynamiek zijn gelijke niet kent. Hooguit zou het nog kunnen dat Jaguar met zijn in de herfst komende nieuwe XJ-sedan weerwoord biedt. Vanaf eind juni levert BMW de 730i en 740i, in het najaar komt de 750i met vergrote V12 motor. Het smaakvol verzorgde interieur vertoont achterin waar de groei van het nieuwe model is gaan zit ten. De beenruimte is er heel groot, zo groot als in de verlengde L-ver- sie van het oude model. Ondanks het veel ronder dan voorheen aflo pende dak blijft de hoofdruimte ook voldoende. In traditionele BMW-stijl kreeg het dashboard weer een erg prakti sche indeling, met wat nieuwe de tails. De standaard stereo-installa tie gaat deels achter een klep ver borgen, waarover de notehouten sierstrip van het dashboard mooi doorloopt. Door de stereoset spe ciaal voor deze auto te maken, in een formaat dat in geen andere auto past, is hij onaantrekkelijk voor dieven. Verder kreeg de 7-se- rie nu ook de in deze klasse inmid dels gebruikelijke aparte tempera tuurregeling links en rechts op zijn standaard airco-installatie. Niet standaard, maar aan te beve len zijn nieuwe comfort-stoelen met verstelbaar bovenstuk van de rugleuning. Daarmee kan de steun achter de schouders perfect op maat geregeld worden. Het enige wanklankje op comfortgebied komt van de V8-motoren, wiens mechanisch gezang vaak waar neembaar is door het ontbreken van enig ander rij geluid. Met de drieliter V8 van de 730i komt men niet echt tekort, doch wie veel verlangt - dat mag toch in deze klasse - kan opmerken dat de acceleratie bij laag motortoerental beter kon. Het antwoordt biedt de vierliter V8 van de 740i, die de ge wenste souplesse wel biedt. Met als nadeel dat je ongemerkt gauw schandalig hard rijdt. De prijslijst loopt van 149.800 (730i automaat) tot aan 199.700 (740i Executive automaat). Peter Fokker Het stuurwiel van de nieuwe grote BMW zit vol knopjes voor radio, cruise control en ventilatie. foto GPD De jongste versie van de grote BM W-sedan kreeg bewust onopvallend vormen. De Kawasaki GPZ 500 S: veel verbeteringen rond een vertrouwd motorblok. foto GPD Kawasaki heeft de klachten over de oude GPZ 500 S ter harte genomen. Het uiter lijk geheel vernieuwde model is technisch flink verbeterd. De choke is nu doseerbaar, de rem men zijn krachtiger, de voor vork is stijver. Het dashboard kreeg een andere, meer logisch geordende en eigentijdse lay out. Ook de kleur werd aange past maar daarover zal wel ver schillend worden gedacht. De krachtbron bleef ongewij zigd. Het motorblok van de GPZ 500 S levert al sinds 1987 44 kW/60 pk-9800 tpm. En ook het koppel bleef al die tijd on veranderd: 46 Nm-8500 tpm. Hoewel er motorisch - op en kele detailwijzigingen in de versnellingsbak na - dus niets veranderde, werd de motor wel voorzien van een digitale ont steking. Op de zithouding valt weinig aan te merken. Die bleef lekker semi sportief. Voor mensen die langer zijn dan 1.80 m is de mo tor echter een grensgeval ge worden omdat bij hen de bo venbenen in conflict komen met de uitsparingen van de benzinetank. Ook de plaats van het schakelpedaal moet in de gaten worden gehouden. Wie motorlaarzen met een hoog teenstuk heeft, moet het schakelpedaal direct bijstel len. Dat kan overigens met de hand en levert geen enkel pro bleem op. Het koppeling- en remhendel zijn eveneens in stelbaar. De GPZ ontpopte zich als een gewillige tweewieler waarmee tot 6000 tpm weinig spectau- lairs te beleven valt. De motor laat zich dan ook gewillig mee slepen in de alledaagse ver keersstroom. Ondanks de semi- sportieve zithouding zijn stadstochten geen kwelling. Eenmaal buiten de bebouwde kom gekomen, blijkt dat de meeste trekkracht wordt gele verd tussen 9000 en 10.500 tpm. De diep doorlopende ronding onder het motorblok bevindt zich vlak boven het asfalt. Daardoor moet verkeersdrem pels met de nodige omzicht heid worden benaderd. Wie er te spontaan overheen gaat, wordt onaangenaam verrast door schurende geluiden. Maar ondanks deze hobbel is de GPZ 500 S een motor die niettegenstaande z'n bedaag de motorblok nog steeds veel in z'n mars heeft. Sportief inge stelde rijders kunnen er in ie der geval hun hart aan opha len. Bovendien is de GPZ aar dige opstapmotor voor wie op termijn de overstap wil gaan maken naar het echt sportieve werk. Het gemiddeld gemeten verbruik bij een redelijk ste vige rijstijl bedroeg 1:16,2. De tankinhoud in aanmerking ne mend, kan dus bijna 300 km af gelegd worden tussen twee tankstops. Ruud Vos Technische gegevens Kawasaki GPZ 500 S: motor; 4 cilinder vloei- stofgekoelde viertakt lijnmotor met tioee bovenliggende nokkenassen en 2 kleppen per cilinder; cilinde rinhoud: 599 ccm; max.vermogen 44 Kui/60 pk bij 9800 tpm; max. kop pel: 46 NM- 4,5 kgm bij 8.500 tpm: aantal versnellingen: 6; inhoud brandstoftank 18 liter inclusief re serve); soort brandstof: euro lood vrij; prijs: f 13.498; topsnelheid: 185 km/u fabrieksopgave) Laat u door ons adviseren! Wij zijn geheel onafhankelijke hypotheek adviseurs. U ontvangt van ons een uiterst obje.ktief advies. Kosteloos én geheel vrijblijvend! Beslist doen voor u beslist... L Zierikzee: Korte St. Janstraat 8. Tel. 0i 110-17808. Goes: Vlasmarkt 4. Tel. 01100-51588. Middelburg: Lange Geere 153. Tel. 01180-29828. Vlissingen: Badhuisstraat 137. Tel. 01184-13900. Na een periode van oplopende rente is de rente op de kapitaalmarkt de afgelopen week gedaald. Hiermee is de kans op een hypotheekrente verhoging verminderd. YVij noteerden deze week rentedalingen bij de VSB en VSB Den Haag: 0,2% voor het 10 en 12 jaarstarief. Hypotheekrente rentepercentages netto werkelijke per rente afsluit opgave rente bij fiscale 10 mei 1994 vast provi bank besparing van gedu sie m constant rende 38,25% 50% ABN.AMRO spaarhyp. 1,00 7,30 3,91 2,55 spaarhyp. 10 jr. 1,00 7,70 4,17 2,76 spaarhyp. 15 jr. 1,00 8,10 4,44 2,98 ann, hyp. variab. 1,00 6,50 4,28 3,46 ann. hyp. 5 jr. 1,00 7,10 4,66 3,78 ABP spaarhyp. 5 jr. 1,00 7,00 3,74 2,43 spaarhyp. 10 jr. 1,00 7,40 4,00 2,63 spaarhyp. 15 jr. 1,00 7,80 4,26 2,84 ann. hyp 5 jr. 1,00 6,80 4,47 3,62 ann. hyp. 10 jr. 1,00 7,20 4,73 3,83 Aegon spaarhyp. 5 jr. 1,00 7,40 4,03 2,66 spaarhyp. 15/20 jr 1,00 8,20 4,56 3,09 Amev zorg-vrij-hyp. 5 jr. 1,00 7,20 3,89 2,55 Levensverz. zorg-vnj-hyp. 15/20 jr spaarv.hyp. 5 jr. spaarv.hyp. 10 jr. spaarv.hyp. renterust 1,00 1,00 1,00 spaargar.hyp. 5 jr. spaargar.hyp. 15 jr 2,57 2,99 spaarhyp. spaarhyp. ann. hyp ann. hyp. 5 jr. 10 jr. 2 jr 5 jr. 1,00 1,00 1,00 1,00 7,10 3,75 7,50 4,02 6,10 4,02 6,90 4,54 hyp.tot.plan hyp.tot.plan 5 jr. 15/20 jr. 1,00 1,00 2,55 2,97 Direktbank besp.dir.hyp. 5 jr. GWK-bank spaarhyp. 5 jr. 1,00 7,10 3,83 2,50 ann. hyp. 1 jr. 1,00 6,10 4,02 3,26 ann. hyp.. 5 jr. 1,00 6,90 4,54 3,67 Nationale spaarhyp. 1,00 7,30 3,96 2,61 Nederlanden spaarhyp 15 jr. 1,00 8,10 4,49 3,03 ING-bank spaarhyp. 5 1,00 7,30 3,91 2,56 spaarhyp. 1U r. 1,00 7,70" 4,18 2,77 ann. hyp. 1 r 1,00 6,20 4,08 3,31 ann. hyp 5 r. 1,00 7,10 4,66 3,78 Postbank spaarhyp. 5 r. 1,00 7,20 3,88 2,54 spaarhyp. 7 r. 1,00 7,50 4,08 2,70 spaarhyp. 12 r. 1,00 7,90 4,34 2,91 ann. hyp. 2 r. 1,00 6,20 3,99 3,23 ann. hyp. b r. 1,00 7,00 4,50 3,64 Rabo sp.opt. hyp. 3 jr. 1,00 6,80 3,60 2,31 Hp.bank sp.opt. hyp. 10 jr. 1,00 7,70 4,19 2,77 sp.opt. hyp. stabiel 1,00 8,10 4,47 3,00 (adviesrente) ann. hyp. variabel 1,00 6,30 4,15 3,36 ann. hyp. 5 jr. 1,00 7,10 4,66 3,78 Reaal exact-hyp. 1,00 7,00 3,76 2,45 Hypothek.BV exact-hyp. 10 jr. 1,00 7,80 4,29 2,87 VSB Bank spaarhyp. 5 jr. 1,00 7,20 3,90 2,56 Westland lage last. 7 jr.* 1,00 7,30 3,95 2,60 Utrecht lage last. 15 jr. 1,00 7,90 4,33 2,90 Zwolsche za-hyp.plan 1,00 6,80 3,59 2,31 Alg. za-hyp.plan 10 jr. 1,00 7,20 3,86 2,52 Deze rentevasteperiode kent geen rentebedenktijd. De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met gemeentegarantie. De netto werkelijke rente (nwr) is gebaseerd op de tota le netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000,-. Voor vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gel den. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellin gen enigszins af. Eind vorig jaar bracht het Kore aanse Hyundai zijn duchtig gefacelifte topmodel Sonata op de markt. De nieuwe serie moest het toen nog doen zonder bekroning met een zescilinder versie. Die is vanaf half mei beschikbaar, en hij biedt net als de viercilinder versies veel waar voor zijn geld. De viercilinder Sonata's kosten voorlopig tussen 36.450 en ƒ47.450. Bepaald weinig voor een mooi ruime vierdeurs sedan die misschien niet direct heel opwin dend is, maar op wiens praktische eigenschappen weinig valt af te dingen. Extra comfort en luxe met een drieliter V6 (107 kW/145 pk) voorin wordt nu geboden vanaf 51.95" Voor het type GLS met al vrijwel alles erop en eraan, zoals automa tische transmissie, lichtmetalen velgen en een airbag in het stuur wiel. Alleen ABS-remmen zitten er dan nog niet in, die biedt de 3.500 duurdere GLS X. Met de X van ex tra's gaat het dan verder naar de GLS XX, voorzien van airco, orote eindigen bij de XXL met de L van leren bekleding 62.450). Peter Fokker De cabrioletversie van de Fiat Punto is met de kap dicht duidelijk minder fraai.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1994 | | pagina 22