Wandelen en winkelen na bezoek aan de beurs De fietser eist service Een rondje Wester schelde Düsseldorf Verplichte rustpauzes PZC ZATERDAG 19 JUNI 1993 vrije tijd Düsseldorf heeft zijn naam te danken aan de Dussel. Het riviertje van weleer is in de loop van de eeuwen Düsseldorf bestaat officieel 705 jaar veranderd in een soort gracht, die door het centrum van de stad loopt. Maar de inwoners zijn er nog trots op. De Dussel hoort helemaal in het stadsbeeld van deze kosmopolitische 'Landeshauptstadt' van de deelstaat Noordrijn-Westfalen, die doorgaans vluchtig door de meeste Nederlanders wordt bezocht. Een ééndaagse bustocht met de beken de hoogtepunten, zoals winkelen op de chique Königsallee, een vluchtig be zoek aan het oude stadsgedeelte, de Alt- stadt, en het genieten van koffie met ge bak, is favoriet bij veel Nederlanders. An dere landgenoten gaan per auto. Dan ligt het accent vaak op enkele dagen zaken doen in Düsseldorf, waar jaarlijks talrijke internationale commerciële evenementen worden gehouden in de gigantische beurs en tentoonstellingshallen (de Messe) aan de rand van Düsseldorf, die de modernste van Europa worden genoemd. Fameus zijn de zes jaarlijks terugkerende modebeurzen, die zich presenteren onder de naam Igedo. Bij het zaken doen komt men nauwelijks toe aan een bezoek. Düsseldorf, met bijna 600.000 inwoners, heeft zich ontwikkeld tot een sterk han delscentrum. Er zijn zo'n 5000 buitenland se ondernemingen gevestigd, waaronder 750 Nederlandse bedrijven. Japan is heel sterk vertegenwoordigd. De Japanse ge meenschap in Düsseldorf telt bijna 8000 mensen. De stad heeft als enige op het Eu ropese continent een boeddhistische tem pel. Düsseldorf (met een eigen luchtha ven) komt als financieel centrum in Duits land (na Frankfurt) op de tweede plaats. Restauraties Nog altijd is Düsseldorf niet 'af, er wordt nog aan de stad gesleuteld als gevolg van de zware bombardementen in de Tweede Wereldoorlog die aan duizenden inwoners het leven hebben gekost. Maar Düssel dorf, ook een universiteitsstad, herrees al vrij snel uit de puinhopen. Er ontstond een nieuwe stad. Een klein historisch deel, de Altstadt, is bewaard ge bleven. Er moesten nog veel fraaie panden worden gerestaureerd, maar dit karwei is vrijwel geklaard. Men is nog bezig met een 1700 meter lange tunnel langs de oostelij ke Rijnoever, die in december feestelijk wordt geopend. Door de tunnel kunnen automobilisten makkelijker het beurs complex bereiken. Eén dag Düsseldorf is te weinig. Trek er in elk geval twee dagen voor uit en ontdek wat de stad te bieden heeft. Er bestaan ook weekeinde-arrangementen. Na het actieve zakenleven kan men op verhaal komen in de uitgestrekte parken en plantsoenen, die zich door de stad slin geren. Het is opvallend hoeveel 'groen' er in deze stad is, een oase van in totaal onge veer 400 hectare. In het noorden van de stad ligt het Noordpark vlakbij het beurs complex) waarin ook de schitterende Ja panse Tuin te vinden is. Wandel ook eens door het Rijnpark en de Hofgarten met schilderachtige plekjes. In 1987 werd be gonnen met de aanleg van het Zuidpark op een voormalig industrieterrein, dat is omgetoverd in een recreatiegebied, waar weer de Dussel opduikt. Kunst Wie van kunst houdt, kan zijn hart in Düs seldorf ophalen. De kunstacademie be hoort tot de drie toonaangevende institu ten van het land. In de musea zijn perma- Het Slot Benrath is een mooi kasteel, omringd door 63 hectare parken en tuinen. foto Duits Verkeersbureau nente en wisselende tentoonstellingen te Duitslands beroemdste dichter te vinden van de Altstadt, te bezichtigen, waar een zien. Bezoek het Goethe-Museum in het zijn. Wie de schilderkunst lief heeft ver- uitgelezen kunstaanbod uit de twintigste Slot Jagerhof, in het centrum van de stad, zuime niet de kunstcollectie Noordrijn- eeuw wordt gepresenteerd, waar orginele documenten en wetteen van Westfalen aan de Grabbeplatz, niet ver Tot 4 juli is de bijzondere expositie Arat- jara te bewonderen, kunstvoorwerpen van de aboriginals, de oorspronkelijke be woners van Australië. Vlak er tegenover ligt de Kunsthalle met hedendaagse en moderne kunst. Een schitterende glascol lectie van acht eeuwen geleden is onder gebracht in het Kunstmuseum: adres Eh- renhof 5. Ga ook naar het concertgebouw van de stad. de Tonhalle, al was het alleen om de architectuur van het gebouw te zien. waarvan de foyer een kunstzinnige vormgeving heeft. Een heel mooi kasteel is Slot Benrath (Benrather Schlossalleei. omringd door 63 hectare parken en tui nen. Het is niet het enige kasteel dat de stad rijk is. 'Zien en gezien worden' vindt al jaren plaats op de één de kilometer lange win kelstraat, de Königsallee. Men kijkt er zijn ogen uit naar al het luxe der aarde. Heel geraffineerd ligt de bankwereld aan de overkant. Over deze peperdure winkel boulevard moet men eenmaal in zijn leven flaneren. Automatisch belandt men dan in de uit marmer opgetrokken Kö-Galerie, waar men opnieuw zijn ogen uitkijkt. Wie ver standig is, doet geen inkopen op deze chi que laan, tenzij men niet op zijn geld hoeft te letten. Verlaat de Königsallee en duik de Chadowstraat in. waar men een keur aan winkels aantreft met 'gewone' prijzen. Rijntoren Wie de stad rustig wil bekijken, neemt de speciale bus die een ruim twee uur duren de rondrit maakt, inclusief een korte boot reis op de Rijn. Automatisch komt men dan bij de bijna 200 meter hoge Rijntoren aan. waar de bezoekers met een snelle lift naar een hoogte van 160 meter worden ge bracht. Wie het (draaiende) restaurant wil aandoen gaat nog twintig meter hoger, maar in beide gevallen is een uniek pano rama gewaarborgd. Overleg bij u zelf of u er tegen kunt. want menig bezoeker is tij dens de 'vlucht' onwel geworden. Een hoofdstuk apart is de Altstadt. het schitterende oude stadsdeel. Vooral 's avonds heerst er een bijzondere sfeer. Op een oppervlakte van één vierkante kilo meter floepen, als het daglicht plaats maakt voor de schemering, in 260 ca feetjes. bars en restaurants, de lichten aan. Op aangename zomeravonden zijn de terrassen vol met gasten die zich te goed doen aan een voortreffelijke maal tijd. Een aanbeveling is het restaurant 'Zum Schiffchen' aan de Havenstraat dat meer dan 350 jaar oud is. In 1811 heeft Napoleon er gegeten, nadat de Franse keizer in Düsseldorf zijn over winningsparade had afgenomen. In de Na poleon-nis zit men op de plaats waar de keizer en zijn generaals een maaltijd ver orberden. Ook deze krijgslieden hebben ongetwijfeld het Altbier gedronken dat nog razend populair is. Ook als men niet van bier houdt, wordt toch aangeraden het te drinken. Het heeft een bijzondere smaak en volgens kenners is het heel ge zond. De brouwerij staat midden in de Alt stadt. Er wordt bier gebrouwen, maar ook verkocht. Aan klandizie geen gebrek. Pal er tegenover ligt 'Et Kabüffke', een eta blissement waar een ander beroemd Dtis- seldorfs vocht kan worden gedronken, na melijk Killepitsch. Maar dat gaat in een klein glaasje. Bert Pol Een rondje Westerschelde is een zaligheid. Minder inspannend dan een rondje Oosterschelde en waar in Zeeland wordt een fietser nog verplicht twee rustpauzes in te lassen Juist, alleen bij een rit om de Westerschelde. Leve de Provinciale Stoombootdiensten (PSD). Het regent niet echt bij vertrek uit Vlissingen. Het miezert. Een schip, waarvan de naam niet te lezen is, vaart richting Vlissifi- gen-Oost, Terneuzen, Gent of Ant werpen. Hopelijk is het Antwer pen. Op de fiets moet die tot Krui- ningen bij te houden zijn. Het gaat langs de buitenhaven van Vlissin gen. Een onvervalst stukje kas- seienweg, dat bij de gratie van de NV Haven van Vlissingen nog in lengte van jaren gehandhaafd blijft. Voor even mag het. Het ver hoogt de sympathie voor het as falt. Op de dijk van Ritthem komt het schip weer in beeld. Als dat maar goed gaat. Bij Vlissingen-Oost buigt het fietspad landinwaarts, een schitterend fietspad overi gens. Zó glad. En breed genoeg om ook plaats te bieden aan groepjes skeelers. Het gaat hard. Toch suist een club toerrijders voorbij. Bel gen. Ieder in zijn eigen tempo, dat duurt het langst. De kerncentrale komt in zicht. Bij de Jurjaneweg slaat de twijfel toe. Aan het einde van die weg is iets van een zeedijk te zien. maar rechts ligt de Wester schelde. Wie een rondje maakt, moet daadwerkelijk een rondje maken. Na zo'n zes kilometer 'om de kerncentrale' staat er opeens weer het bordje Jurjaneweg. De Westerschelde wijst verder de weg, al kost het voor Ellewoutsdijk wel moeite die te blijven volgen. Het asfalt is vervangen door een onverhard pad met stenen. De banden overleven het. Even de dijk oprijden. Het uitzicht over de schorren vergoedt veel. De moed om de weg te vervolgen is weer aanwezig. Dat is ook hard nodig. Het lieflijke Bakendorp en Hoede- kenskerke doorbreken de sleur. Tot de sluizen van Hansweert valt er daarna weinig te beleven. Het anonieme schip dat tegelijkertijd Vlissingen verliet, is weg. De vraag 'wie heeft gewonnen' moet on beantwoord blijven. Gelukkig, de verplichte ruuze komt eraan. De veerboot is zo te zien halfweg. Voor een 'overkanter' blijft Zeeuwsch-Vlaanderen een vreemdsoortig land. De wegen zijn er niet anders, maar wel minder ge makkelijk vindbaar. Vanaf Perk- polder loopt een binnenweg langs de dijk naar Terneuzen, maar waar is die ook al weer Gelijk rechtsaf, het talud af, daar ergens. En het klopt. Tot aan Terneuzen laat de Westerschelde zich niet meer zien. In en na Terneuzen wordt dat vol ledig goedgemaakt. Wegwijzers verwijzen naar Breskens over Hoek enzovoorts, maar het kan ook voorlangs chemiereus Dow. echt langs de boorden van de Wes terschelde. Maar altijd is er de Braakmanhaven. Die lijkt klein, maar blijkt op de fiets zo groot. En dan die buizen die een sissend ge luid produceren. Onheilspellend. Het rondje zit er bijna op. Even doorbijten, maar het wordt afzien op de lange weg tussen Hoofdplaat en Breskens. Eén troost rest, de verplichte rustpauze met PSD- kofïïe. Harmen van der Werf Fietsen maken is als vak lang niet hoog ingeschat. Iedereen kan dat toch. Met de opkomst van de racefiets, de city- en mountain bikes en ook de ingewikkelder ge worden huis-, tuin- en keukenfiets is dat voorgoed voorbij. De dorpssmid die het beslaan van paardevoeten verruilde voor het drijven van een fietsenzaak. moet het veld ruimen. De fietser wil meer onderzoek en eist. na de aan schaf van een rijwiel, service. Wat is ergerlijker dan een fiets die pas is gerepareerd en waarvan een on derdeel net niet goed is afgesteld J. van den Driest behoort tot de categorie moderne ondernemers. Hij drijft in Middelburg een fiet senzaak, met een ruim assorti ment, van het aloude Simson-re- paratiedoosje tot en met de fiets in de laatste modekleuren. In zijn druk bezette werkplaats zijn drie monteurs actief. Een fiets verko pen kan nog steeds iedereen, zelfs supermarktketens als Aldi en Kwantum Hallen. Voor spotprij zen zijn daar op het eerste gezicht prachtige fietsen te koop, maar hoe zien ze er na een jaar uit Van den Driest: ,.Bij zo'n winkel hoefje niet terug te komen." De goede fietsenmaker verkoopt niet alleen een fiets, hij zorgt er ook voor dat die lekker blijft rij den. ..De klant moet tevreden blij ven". zegt Van den Driest. „Dan komt die over vijf, tien jaar terug om een nieuwe fiets te kopen." De Middelburger en veel van zijn collega's leveren bij de verkoop van een fiets een onderhouds- boekje, zoals al tijden in de auto branche gewoon is. De eerste beurt vindt na twee maanden plaats en de tweede na vijf a zes maanden. Maar daarna verslapt het meestal. Veel fietsers houden het voor gezien en komen pas als er echt wat aan de hand is. „Maar er zijn gelukkig steeds meer mensen", weet Van den Driest, „die in het voor- en najaar preventief onderhoud laten ple gen. We proberen dat ook te sti muleren met winterbeurt-acties in het najaar." De winterschilder krijgt navolging. Vuist Jarenlang heeft het fietsenvak in het slop gezeten. De laatste vijf jaar is het tij behoorlijk gekeerd. De fabrikanten innoveren en de fietsenmakers doen mee. Zo heeft Van den Driest zich aangesloten bij een franchise-keten. Profile. een inkooporganisatie die een vuist kan maken. Profile heeft een eigen reclamebureau en de 'leden' wisselen gegevens uit. om van el kaar te leren. Automatisering is noodzaak. Van den Driest: „Dat schrikt veel oudere collega's af." Alle veranderingen, in soorten fietsen en de bedrijfsvoering, heb ben het de fietsenmaker niet ge makkelijker gemaakt. Voortdu rend moet kennis worden bijge spijkerd. Neem de remmen. Wie heeft er ooit gedacht dat er fietsen met hydraulische remmen zou den komen Ze zijn er. Tien. twaalf versnellingen, lampen met oplaadbare batterijen. „Soms denk je", vertelt Van den Driest, „ze zijn wel uitgepionierd, maar dan komt een fabrikant weer met iets nieuws." De fabrikanten hou den ééndags-cursussen. Dat is no dig, om te kunnen blijven voldoen aan de kenmerken die Van den Driest geeft voor een goede fiet senmaker: vakwerk afleveren èn op tijd. „Een klant moet weten wanneer zijn fiets klaar is. 'Kom morgen maar terug', dat werkt niet meer." De Middelburgse fietsenmaker J. van den Driest: „Een klant moet weten wanneer zijn fiets klaar is." foto Lex de Meester

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1993 | | pagina 27