De reddende kwaliteitsauto
Zuidkoreaans
automerk Kia
vond importeur
De grote eindfuif,
dat is voorlopig
het belangrijkste
Mondeo
Rover heeft sterke troef
in top van middenklasse
P2Q vrije tijd zaterdag3april 1993 32]
nomen. En op de universiteit zul
len ze ook wel wiskundeboeken
hebben, toch? Pik ik de draad ge
woon weer op!"
Economie
Ze wisten het niet van elkaar
(daarvoor is de afstand tussen de
Mavo en VWO-clans ook op het
Petrus Hondius nog te groot),
maar beiden 'kicken' op econo
mie. Judith-Anne neigt vooral
naar een postdoctorale studie ac
countancy. De boekhouding van
bedrijven controleren en meer
van dat soort blikken achter de
schermen. „Lijkt me wel leuk.
Kun je lekker veel geld mee ver
dienen". zegt de achttienjarige
Temeuzense glunderend.
Jeroen overweegt na de Mavo de
overstap te wagen naar het Wes-
terscheldecollege, om daar in de
weer te gaan met de zogeheten
richting economie-lang. „Bere
keningen maken, worstelen met
geldkoersen. Echt praktijkge
richt bezig zijn. Lijkt mij wel inte
ressant."
En dan is er voor de jeugdige
Axelaar ook nog de politiek. On
langs heeft hij zich aangemeld bij
de jongerentak van het Zeeuwse
CDA. „Waarom? Die hele menta
liteit van de politiek trekt me
wel. Alleen al de manier waarop
mensen elkaar bespelen om iets
voor elkaar te krijgen. Zo van:
lukt het via die weg niet. dan pro
beren we het maar eens langs een
andere deur. Prachtig!"
Blokwerk
Toekomstdromen genoeg in ie
der geval bij het tweetal. Er moet
evenwel nog één grote barrière
worden genomen: het eindexa
men in mei. Deze week begint de
Touwtrekken tussen Mazda. Abemy
en ARM heeft de laatste het
importeurschap van het Zuidkoreaanse
automerk Kia opgeleverd. De
Amsterdamse Rijtuig Maatschappij,
importeur van Saab, Lancia en Lada,
brengt dit jaar tegen de 1000 modellen
van de Kia Sephia voor ongeveer 28
mille op de Nederlandse markt.
De Sephia is een volwassen
auto die Kia, met de voorken
nis opgedaan met hulp van Mazda
en Ford, geheel in eigen beheer
bouwt. De 428 cm lange auto heeft
een 1.6 ltr motor met een vermogen
van 81 pk. De auto staat op een
wielbasis van 250 cm en heeft voor
McPherson vering en 'dual-link'
achter.
Medio '94 komt de Sportage, een
terreinauto a la Patrol en Terrano.
Deze permanente 4WD'er heeft
een 2.2 ltr dieselmotor met 65 pk
vermogen. Er zijn ook 2 ltr. benzi
nemotoren beschikbaar van 90 pk
en 125 pk. De vering van deze op
een 265 cm lange wielbasis staande
terreinauto heeft aan de voorzijde
uit 'double wishbones' en achter
triangels.
Kia bestaat al sinds 1944 en produ
ceert vanaf '74 personenauto's.
Het eerste model is de Brisa S-100;
samenwerking met Ford leidde in
'87 tot de verkoop van de Kia Pride
/Ford Festiva. Op de Tokio Motor-
show '91 toont deze, na Hyundai
tweede autofabrikant van Zuid
Korea, een nieuwe modellenlijn
De Sephia sedan en cabrio en de
Sportage 4 WD.
Produktie
Kia heeft ongeveer 24.000 mensen
in dienst, een netto-omzet van
ruim 8 miljard en een jaarpro-
duktie van 650.000 voertuigen
Tweederde van de produktie be
staat uit personenauto's, een
kwart uit vrachtauto's en ruim 10
procent bussen.
Het ligt voor de hand dat het pand
van Lancia in Vianen, nu het im-
portschap naar Fiat Auto Neder
land gaat, wordt ingeruimd voor
Kia. ARM verwacht in korte tijd 80
dealers aan te kunnen stellen
Saab gaat uit het pand langs de
westzijde van de A27.
De Saab-importeur zet op het ei
gen terrein een nieuw verkoopkan
toor van drie verdiepingen. De ves
tiging zal voornamelijk als 'marke
ting unit' fungeren; Nederland
wordt voor Saab het eerste land
waar vanuit de fabriek naar de
dealers het systeem van 'direct dis
tribution' wordt toegepast.
Siem Leeuwenkamp
Jeroen de Graaf (17) uit Axel
krijgt klamme handen bij de
gedachte aan strakke rijen ban
ken en ijsberende surveillanten.
Judith-Anne Lippens (18) uit Ter-
neuzen is minder huiverig. „Zo
lang de conciërge tijdens de proe-
ves maar met koffie rondgaat,
dan komt het wel goed." De twee
leerlingen van de scholenge
meenschap Petrus Hondius kun
nen nog lachen bij het idee dat
over zes lesdagen de aanloop
naar de allesbepalende en veel
gevreesde eindexamens begint.
Ze hopen er het beste van. Wie
niet...?
Jeroen doet de Mavo. Al vijf jaar.
De tweede klas moest hij over
doen. Na zijn verhuizing van Gro
ningen naar Axel had hij aanpas
singsproblemen. „Op het Petrus
Hondius waren ze met de behan
delingvan de meeste vakken veel
verder dan op mijn oude school.
Ze werken hier veel sneller. Dat
viel in het begin behoorlijk te
gen."
De zeventienjarige scholier wilde
bij zijn aankomst in Zeeuwsch-
Vlaanderen eigenlijk liever naar
het Zeldenrustcollege in Terneu-
zen. Hij werd echter niet toegela
ten. „Alle banken waren bezet, of
zo. Ik heb dan zoiets van: ja,
graag of niet." De Weistede in
Axel kwam wat hem betreft al he
lemaal niet in aanmerking. „Veel
te klein", vond Jeroen van de in
middels opgeheven scholenge
meenschap voor Mavo en lager
beroepsonderwijs.
Judith-Anne is een eigen kweek
uit de Hondius kruidentuin. Via
de brugklas naar het VWO. Eén
jaar heeft ze het nog geprobeerd
op het gymnasium. Dat hield ze
snel voor gezien. „Latijn lag me
echt voor geen meter." In de vijf
de klas nam ze vrijwillig een acht
ste vak op in haar basispakket.
Wiskunde-B, als extra onder
grond voor de studie economie
straks in Rotterdam of Tilburg.
Ook daarmee ging het minder
dan verwacht. „Maar ik heb de
belangrijkste hoofdstukken ge
had. dus dat is toch mooi meege-
Judilh- Anne Lippens en Jeroen de Graaf: nog lachen voor gevreesde examens beginnen.
foto Ruden Riemens
laatste tentamenronde, als op
warmertje. Judith-Anne is al ge
ruime tijd geleden begonnen met
het afwerken van de verplichte
vijftig leesboeken lange lijst. In
de loop van deze maand gloort
het grote blokwerk.
„Daar heb ik nu nog geen tijd
voor. Ik ben veel te druk met het
organiseren van de laatste
schooldag. Wanneer het echt
moet, ga ik er hele dagen voor zit
ten. Van 's ochtends negen tot 's
middags vijf uur. Wel met de no
dige pauzes, maar als ik eenmaal
aan het leren ben, gaat het van
zelf', zegt Judith-Anne. „Echt
joh? Dat kan ik niet hoor", zegt
Jeroen bewonderend. „Twee uur
achter elkaar in de boeken vind
ik meer dan genoeg. Die lange rit
ten. daar kan ik niet tegen."
Jeroen moet het meer hebben
van het continue-werk. Het bij
houden van het huiswerk, oplet
ten in de klas, de tentamens goed
leren en voor de eindsprint de
noodzakelijke lesstof nalopen.
„Dan lukt het wel", verwacht hij.
„Dat doe ik ook wel", vult Judith-
Anne aan. „Maar van VWO-leer-
lingen wordt bij een examen ver
langd dat ze niet alleen de defini
ties uit het hoofd leren. Wij moe
ten verbanden kunnen leggen;
zelf doordenken." Eerlijkheids
halve moet ze toegeven dat ze
niet zonder meer zou slagen als ze
terstond een Mavo-test voor haar
neus zou krijgen. „Juist omdat
die voor een groot deel bestaat
uit droog stampwerk. Je kan er
zo weinig van jezelf in stoppen."
Bij het verlaten van de kamer
van de conrector blijkt dat de
hoofden van beide scholieren nog
nauwelijks naar examens staan.
De laatste schooldag, dè grote
eindfuif, dat is voorlopig het be
langrijkste. Judith-Anne en Je
roen doen op de valreep allerlei
pogingen een ludieke actie te be
denken om daarmee de krant te
halen. Kamelen? De buurtbewo
ners bedanken voor hun toleran
tie al die jaren? „Je komt toch
ook wel?, zegt Judith-Anne tot
Jeroen. „Natuurlijk", antwoordt
hij direct. Hij zou niet anders dur
ven. Wie wel...?
Marcel Modde
Reaal exact-hyp. 5 jr. 1,00 7,70 4,20 2,81
Hypothek.BV exact-hyp. 10 jr. 1.00 7,70 4,20 2,81
VSBBank spaarhyp. 5 jr. 1,00 7,70 4,21 2.82
Westland lage last. 7 jr.* 1,00 7,60 4,12 2,75
Utrecht lage last. 15 jr. 1,00 7,70 4,19 2.80
Zwolsche za-hyp.plan 5 jr. 1,00 7,60 4,11 2,73
Alg. za-hyp.plan 10 jr. 1.00 7,70 4,18 2,78
Deze rentevasteperiode kent geen rentebedenktijd.
De vermelde tarieven hebben betrekking op standaard hypotheken met
gemeentegarantie. De netto werkelijke rente inwri is gebaseerd op de tota
le netto lasten van de hypotheek. De vermelde nwr-percentages gelden
voor een man van 30-jarige leeftijd en een hypotheek ad 150.000.-. Voor i
vrouwen en/of bij andere leeftijden kunnen andere nwr-percentages gel
den. Bij andere hypotheekbedragen wijkt de nwr bij een aantal instellin
gen enigszins af.
Rabo sp.opt. hyp.
Hp.bank sp.opt. hyp.
sp.opt. hyp.
(adviesrente) ann. hyp.
ann. hyp.
3 jr.
1,00
7,80
4,23
2,83
10 jr.
1.00
7,90
4.30
2,88
stabiel
1.00
8,10
4,45
3,00
variabel
1,00
8,70
5,70
4,62
5 jr.
1,00
7,60
4,98
4,04
(Advertentie)
Hypotheekrente
per
30 maart 1993
rente afsluit
vast provi-
gedu- sie in
rende
rentepercentages
netto werkelijke
opgave rente bij fiscale
bank besparing van
constant
38,40% 50%
ABN.AMRO
spaarhyp.
1,00
7,80
4,22
2,82
spaarhyp.
10 jr.
1,00
7,90
4,29
2.87
spaarhyp.
15 jr.
1,00
8.00
4,36
2,92
ann. hyp.
variab.
1,00
8,40
5,50
4.46
ann. hyp.
5 jr.
1,00
7,60
4,98
4,04
ABP
spaarhyp.
5 jr.
1,00
7,50
4,05
2,68
spaarhyp.
10 jr.
1,00
7,60
4,11
2,73
spaarhyp.
15 jr.
1,00
7.80
4,25
2,84
ann. hyp
1,00
7,30
4,78
3,88
ann. hyp.
10 jr.
1,00
7,40
4.85
3,94
Aegon
spaarhyp.
5/10 jr.
1,00
7,80
4,27
2,87
spaarhyp.
15/20 jr.
1,00
8,00
4,41
2.98
Amev
zorg-vrij-hyp.
5/10 jr.
1,00
7,80
4,27
2,87
Levensverz.
zorg-vrij-hyp. 15/20 jr.
1,00
8,00
4,41
2,97
Bouwfonds
spaarv.hyp.
5 jr.
1,00
7,70
4,20
2,81
Combinatie
spaarv.hyp.
10 jr.
1,00
7,80
4,27
2,86
spaarv.hyp.
renterust
1,00
7,70
4,20
2,81
CDK-bank
spaarhyp.
5
r.
1,00
7,70
4,20
2,81
spaarhvp.
10
r.
1,00
7,80
4,27
2,87
ann. hyp.
1
r.
1,00
7,70
5,05
4,09
ann. hyp.
o
r.
1,00
7,50
4,91
3,99
Centraal
spaargar.hyp
5/10 jr.
0,25
7,80
4,23
2,83
Beheer
spaargar.hyp. 15/20 jr.
0,25
7,80
4,23
2,83
Centrale
spaarhyp.
5 jr.
1,00
7.50
4,00
2,62
Volksbank
spaarhyp.
10 jr.
1,00
7,80
4,20
2,78
ann. hyp.
2 jr.
1,00
7,40
4,85
3,94
ann. hyp.
5 jr.
1,00
7,40
4,85
3,94
Delta Lloyd
hyp.tot.plan
5/10 jr.
1,00
7,80
4,27
2,87
hyp.tot.plan
15/20 jr.
1,00
8,00
4,41
2,97
Direktbank
besp.dir.hyp.
5 jr.
1,00
7,90
4,35
2,93
Nationale
spaarhyp.
5/10 jr.
1.00
7,80
4,27
2,87
Nederlanden
spaarhyp.
15/20 jr.
1,00
8,00
4,41
2,97
ING-bank
spaarhyp.
5 jr.
1,00
7,80
4,23
2,82
spaarhyp.
10 jr.
1,00
7,90
4,29
2,87
ann. hyp.
Ijr
1,00
7,70
5,05
4,09
ann. hyp.
5 jr.
1,00
7,60
4,98
4,04
Postbank
spaarhyp.
5 jr.
1,00
7,70
4,19
2,80
spaarhyp.
7 jr.
1.00
7,90
4,33
2,91
spaarhyp.
12 jr.
1,00
8,00
4,39
2.96
ann. hyp
2 jr.
1.00
7,60
4,88
3,95
ann. hyp.
5 jr.
1,00
7,50
4,81
3,90
Ford Nederland heeft geen ka
rig aangeklede Mondeo, maar
begint direct met een Mondeo
CLX van 37.990,- en daar zitten
de meest gewenste dingen op en
aan. Voor een goed beeld een deel
van de enorme paklijst van onze
vierdeurs sedan. Tank- en bagage-
klep van binnenuit te openen, van
binnenuit te stellen buitenspie
gels. voor- en achterspoiler, flank-
bescherming, hoogpolig velours
tapijt, micro-ventilatiefilter, stof
fen hemelbekleding, kuipstoelen,
hoek- en hoogteverstelling hoofd
steunen, verlicht en afsluitbaar
dashboardkastje, hoogteverstel
ling bestuurdersstoel, getint glas,
radiovoorbereiding, voorin in
hoogte verstelbare rolgordels met
voorspanners, regelbare instru
mentenverlichting. digitaal klok
je, vijf velgen en banden met de
maten 14 x 5,5 inch en 185/65.
Er is buitengewoon veel aandacht
besteed aan het stil maken van de
carrosserie. Daarvoor zijn in het
ontwerpstadium 65.000 zeer gede
tailleerde elementen, tot en mét al
le laspunten, met elkaar vergele
ken. De bodemplaat kreeg daarbij
extra aandacht, omdat die veelal
voor moeilijk te traceren trillingen
zorgt. Die klus heeft gewerkt, je
hoort werkelijk geen piepje.
Dat is in combinatie met een voor
treffelijk draaiende zestienklep-
pen motor heel rustgevend. Je
merkt dat bij een gevarieerd verlo
pende vervoersdag: even hier
heen, daar heen, toch nog even te
rug, dan weer lang onderweg, ei
genlijk te druk, maai* al die dingen
moeten vandaag gebeuren. Als een
auto dan min of meer als rustpunt
dient, heb je iets goeds in handen.
Enkele mensen die gedurende die
testperiode meereden vroegen of
er nu een 1.8 of een 2 ltr motor in de
auto zat. Dat geeft al een beetje
aan hoe goed deze nieuwe vierci-
linder Zeta-motor met een inhoud
van 1597 cc presteert. Steeds rolt
de auto glanzend door de schakel
pauzes heen, geen duikje of ook
maar het geringste inhouden. Voor
medepassagiers is dat ook heel
plezierig. Die moeten veelal toch
passief afwachten wat chauffeur
en auto doen. 'Perfect driveability'
noemen ze dat in het Engels.
Met de introductie van de 600-
serie doet Rover voor het
eerst een aanval op de top van de
middenklasse. De aanvangsprijs
zal komen te liggen rond de
41.500,- met een uitloop naar de
vijftig mille. Eind september kun
nen we de nieuwe Rover in Neder
land verwachten.
Vooral wie exclusiviteit op prijs
stelt zal veel belangstelling heb
ben voor de nieuwe Rover. Er is
veel aandacht aan het typische
Britse detail gegeven, zoals de wor
telnotenhouten dashboardpane
len en de vorig jaar opnieuw geïn
troduceerde Rover-grille. Type
rend zijn verder de chromen om
randing van de nummerplaat ach
ter en de roestvrij stalen dorpelbe
schermers met Rover-inscriptie.
Je hebt ook niet het idee dat die 90
pk vermogen er een hele hijs aan
hebben 1.2 ton wagengewicht
voort te slepen. Je moet geen ra
cende rakker zijn, dan zou je kun
nen roepen 'motorisch matig Mon-
deootje'. Voor die wagenmenners
komt eind '94 een V6 met een ver
mogen van 170 pk. Kunnen ze lek
ker stoeien op verlaten weggetjes.
Wij zijn dik tevreden met een trek
kracht van 135 Nm die bij een be
scheiden 3500 toeren loskomt. In
cijfers: van 0-100 km/u gaat in 13,5
De 600 wordt leverbaar in drie ver
sies, die een tweeliter motor met
zestien kleppen hebben. Het goed
koopste type is de 620i met een 115
pk motor, gevolgd door de 620 Si
die 131 pk levert en tenslotte de
viertraps automaatversie van het
tweede model. Rondom zijn schijf
remmen gemonteerd, waarvan de
voorste geventileerd zijn.
Standaard is de Rover 600 voor
zien van een snelheidsafhankelijke
stuurbekrachtiging, groen getinte
ruiten rondom, elektrische ramen
vóór, centrale portiervergrende
ling en een anti-diefstal alarmsys
teem. Die omvat onder meer een
stroomonderbreking van het mo
torsysteem en een identificatie
code in de voorruit.
Qua prestaties ontlopen de 620i en
seconden en de topsnelheid ligt op
180 km/u.
Onder de royaal zittende 448 cm
lange middenklasse Ford zit een
totaal nieuw onderstel. De pas
sieve wielbesturing achter, een
subfiame bij de voorwielophan
ging en een zeer stijve carrosserie
staan garant voor een goed rijge
drag. Het standaard bekrachtigde
in hoogte en hoek verstelbare
stuur heeft een aangename grip.
De dik beklede rand en de vrij
de 620Si elkaar niet zo veel. De eer
ste heeft een top van 197 kilometer
en de tweede van 200 kilometer per
uur. Het koppel van de 620i be
draagt 172 Nm bij 4200 toeren. De
Si bereikt een koppel van 178 Nm
bij 4800 toeren.
Onwillekeurig dient zich de verge
lijking met concern-compaan
Honda aan. De nieuwe Rover 600
staat op dezelfde bodemplaat als
de Honda Accord, maar verder zijn
er opmerkelijke verschillen. Uiter
lijk valt de volstrekt andere motor
kap op. Binnen blijkt achterin de
hoofdruimte in de Rover groter.
Volgend jaar komt Rover met een
2.3 liter motor in de 600 serie op de
markt.
Nol van Bennekom
recht staande spaken zorgen voor
een ontspannen stand van handen
en armen.
Het sturen zelf gaat bijzonder soe
pel, geen vreemde rolneigingen in
de bochten, dribbeltjes op oneffen
heden of zwiepers in haakse boch
ten. De wegligging geeft de auto
het karakter van aangename mee
gaandheid. Tegelijkertijd hou je in
de Mondeo hetzelfde veilige gevoel
dat je hebt van stevig verankerde
keilbouten waaraan je porselein
kast hangt.
Sfeer
De sfeer in de auto kun je het best
omschrijven met 'gesetteld' en dat
is niet direct vlot en vrolijk. Het is
mooi en netjes, prachtig vloeiende
lijnen en zo. Maar het ziet er zo Fa
milie Doorsnee-achtig uit. Je zou
wensen dat de smaakvolle allure
van de Citroën Xantia deze uitste
kende Ford-techniek omhulde.
Maar menig Ford-rijder taalt niet
naar Franse frivoliteiten of impres
sies. Die willen een degelijke rijma-
chine waar je van op aankunt, niet
al te gekke onderhoudskosten en
een redelijke portie ruimte.
Krijg je allemaal in deze Mondeo
CLX, inclusief de sublieme mate
van handelbaarheid. Tenminste,
als op den duur het volgende blijkt
te kloppen.. De Mondeo heeft 30
procent minder onderhoudskos
ten, 39 procent minder reparatie
kosten en 9 procent minder brand
stofkosten dan concurrenten als
Toyota Carina, Mazda 626, Nissan
Primera, Opel Vectra, VW Passat
en Audi 80.
Siem Leeuwenkamp
Indrukwekkende primeurs
van de laatste tijd zijn de
Opel Corsa, Ford Mondeo,
Renault Twingo en Citroën
Xantia. Het zou kunnen dat de
volgorde ook de stand is bij de
verkiezing 'Auto van het Jaar'
1994. Maar menigmaal lijkt
nummer 2 toch het meest
succesvol. Na vele honderden
kilometers probleemloos
sturen vinden we een
compliment op zijn plaats.
Ford heeft met de Mondeo de
reddende kwaliteitsauto in
huis.
De Ford Mondeo: optimaal veilig vervoer tegen een relatief lage kostprijs per kilometer.
„voor hypotheekadvies of bemiddeling
boven de grijze middelmaat
Goes, Vlasmarht 4, tel. 01100-51500
Middelburg, Lange Geere 153, tel. 01100-29828
Vlisslngen, Badhuisstraat 137, tel. 01184-13900
ir
Wij noteerden deze week alleen een renteverlaging bij de kortere ren- I
tevastperioden van Bouwfonds Combinatie, variërend van 0,3% tot I
Daarnaast is de rente op de kapitaalmarkt de afgelopen week licht geste
gen. Wij wijzen u op het feit, dat enkele geldverstrekkers hun naam de
afgelopen weken hebben gewijzigd. In ons overzicht is dat als volgt opge
nomen: Generali in plaats van Nederlanden 1870, VSB Den Haag in
plaats van Nuts Den Haag, VSB Bank in plaats van Verenigde Spaar
bank.