oegang tot veerboot moet beter Precisiewerk op de zeebodem erkent alternatieve van samenleving Een jager is geen boeman PZC ure Duitse merken n' bij autodieven feezot is klaar voor [eis naar Liverpool provincie 11 jchting Gehandicaptenbeleid ziet mogelijkheden lezers schrijven VRIJDAG 17 JULI 1992 ^«verslaggeefster DELBURG - De Zeeuwse iting voor Gehandieapten- iZSG) wil betrokken „bij de beoordeling van jpnkelijkheidseisen voor uwe veerboot die de Pro- je Stoombootdiensten iaat bouwen. De ZSG is faar teleurgesteld over dissing van de provincie «n lift tussen het bovenste i en het promenadedek (brengen, maar ziet op an- punten mogelijkheden om „jankelijkheid voor inva- ile verbeteren. 5G is er helemaal niet van overtuigd dat alle alternatieven zijn onderzocht. Zo zou bijvoor beeld een plateaulift volgens de stichting tot de mogelijkheden behoren. De provincie echter vindt dat bij de bouw van de veerboot voldoende rekening wordt gehouden met gehandi capten. De opdrachtgever richt zich immers naar de eisen die' zij-n uitgezet in Geboden Toe gang, een serie richtlijnen van de gehandicaptenorganisaties zelf. Voor de ZSG is dat echter niet voldoende. Met het vaststellen van de nota gehandicaptenbe leid heeft de provincie zich, zo vindt de stichting, verplicht alle belemmeringen voor gehandi- onze verslaggever 5SINGEN - In Zeeland zijn tl eerste halfjaar veel dure s van Duitse toeristen ge- i Vooral Schouwen-Dui- idishet werkgebied van de jieven. De politie ver- jt dat er sprake is van een «niseerde bende die lan- jopereert en ook in noord- md actief is. uzijn in Zeeland tot nu toe pro's gestolen, waaronder iiende dure exemplaren, ^overigens minder dan het van het eerste halfjaar :ai Toen kwamen 113 aan- l van autodiefstal binnen. to-3 van de gestolen auto's féand ziet er dit jaar als- fit: 25 Opeis. 18 Mercedes- ;S Volkswagens en 22 in de pie overige merken, ti van het bureau voorko- [sisdrijven van de politie ervaring dat de grootste c aangiften van gestolen [snog moet komen. Dat ge- iseestal in de zomermaan- Eet aantal gestolen wagens E tot nu toe, staat ook nog overhouding tot de totalen 1991 (402 auto's) en 1990 H nu toe 83 gestolen auto's [eigendom van 60 Neder- jrs, 17 Duitsers en 6 Belgen, jdels zijn al weer 14 Opeis it. evenals 6 Volkswagens, radessen en 7 overige mer- Het aantal teruggevonden iligt lager dan in vergelijk bare perioden van voorgaande jaren. In het eerste halfjaar van 1990 werden 89 auto's gestolen. Daar van zijn er 66 terecht. Van de 113 in het eerste halfjaar van 1991 gestolen auto's zijn er 75 terecht zijn. De gedupeerden waren in het eerste halfjaar van 1990 82 Ne derlanders. 4 Duitsers, 2 Belgen en 1 Fransman. In 1991 waren die cijfers als volgt: 98 Nederlan ders, 11 Duitsers, 2 Belgen en 2 Fransen. Incidenteel G. J. Werff van de rijkspolitie op Schouwen-Duiveland maakt duidelijk dat de diefstallen van de auto's zich niet op enkele plaatsen concentreren. Het ge beurt over het hele eiland. Inci denteel worden wel eens auto dieven opgepakt-, maar tot nu toe is niet gebleken dat die iets te maken hadden met de struc turele diefstal van dure auto's. Werff realiseert zich dat toeris ten vaak geen garage tot hun be schikking hebben waarmee au todiefstal kan worden voorko men. Daarom pleit hij voor pre ventieve maatregelen bij recrea tievoorzieningen, zoals cam pings, bungalowparken en jachthavens. De Schouwen-Dui- velandse politieman denkt dan aan goede verlichting op de par keerplaatsen, bewaakte par keerplaatsen of slagbomen die alleen met een pasje geopend kunnen worden. capten weg te nemen in bestaan de en nieuwe voorzieningen. Be halve een trapplateaulift zouden er parkeerplaatsen voor gehan dicapten op het rijdek moeten komen, een invalidentoilet op het bovendek, een verlaagd ge deelte bij de bar. goede verlich ting en trappen en contraste rend kleurgebruik voor slecht zienden. De provincie is helemaal niet van zins het promenadedek voor rolstoelers toegankelijk te ma ken. De voorzieningen aan de wal maken de veerboot toegan kelijk voor iedereen die van de ene naar de andere overkant wil. Voor rolstoelers is op het rijdek een verblijfsruimte ingericht, waar ook een invalidentoilet komt. De overtocht duurt, vol gens de provincie, zo kort dat het niet rendabel is dure liften aan te brengen om mensen naar de salons te krijgen. Toeristendag in Zierikzee ZIERIKZEE - Zierikzee staat dinsdag voor de tweede keer dit jaar in het teken van de toeris tendag. Deze keer is het thema vrije tijd. In de binnenstad wordt een groot podium neerge zet, waarop artiesten optreden en mode wordt getoond. Verder begint 's ochtends op de Balie een kinderrommelmarkt. Voor de Nieuwe Kerk tonen hob byisten hun waar en langs het Havenpark staan kramen van verenigingen en ideële instellin gen. Op de oude Vismarkt wor den gekookte mosselen te koop aangeboden. Een tocht over de Oosterschelde behoort ook tot de mogelijkheden. Tevens is er het gebruikelijke aanbod van terrassen en kramen en rijdt de paardentram door de stad. Kinderen kunnen onder meer kijken naar het poppentheater Robhetty of zich laten schmin ken. De toeristendag duurt, van 10 tot 17 uur. Fanfare - De honderd jaar ou de fanfare Euterpe uit Heinkens- zand geeft dinsdag een zomer avondconcert in Nieuwdorp. De jubilerende fanfare speelt bij gunstig weer op het Oranjeplein; bij slecht weer wordt uitgewe ken naar de hervormde kerk. De aanvang is 19.30 uur. S - Goes maakt een be- pbeginnetje met een ge- khandeling van gehuwde gehuwde paren. De ge- ItGoes krijgt een speciaal Ier,waarin niet getrouwde fcrs hun relatie officieel B laten bevestigen. Een van de Goese ge- ging daarmee don- gavond akkoord. SGP GPV/RPF-fractie en DAiinclusief zijn twee wet- k' stemden gisteravond SGP/GPV/RPF-woord- S. de Putter verwierp bcrstel op grond van bijbel- innen. Bovendien be drijn fractie de instelling ia dergelijk register als «r dan een loos gebaar, een inhoudsloze zaak. Ho gestolen ttERSHAVEN - Aan de Ic Jachthaven in Brou wen is deze week een auto Het betreft een groene Golf met als kente- LY. De wagen is 1500 waaraan geen enkel recht kan worden ontleend." Binnen het CDA bestaan eveneens princi piële bezwaren. Daarnaast, zo betoogde CDA-fractievoorzitter J. T. Laport, heeft het weinig zin om in Goes met een eigen veror dening te komen, terwijl op lan delijk niveau aan een wettelijke regeling wordt getimmerd. De overige fracties bleken ongevoe lig voor die argumenten. Het COC (de belangenorganisa tie van homoseksuelen) heeft be zwaren tegen de Goese aanpak. Het COC meent, dat de regeling onvoldoende is toegesneden op homo-paren. De Goese verorde ning zou geen wezenlijke bij drage leveren aan de bestrijding van discriminatie waarmee ho mo's nog altijd worden gecon fronteerd. De regeling biedt voor hen geen enkel uitzicht op het recht op een wettelijk huwelijk, adoptie of voogdij. Met name bij de fractie van Groen Links be staat begrip voor die bezwaren. Desondanks stemde Groen Links - evenals de WD, PvdA en D66 - in met het collegevoor stel. Op één onderdeel werd het voor stel gewijzigd. Aanvankelijk zouden alleen paren die beschik ken over een notarieel vastge legd samenlevingscontract zich in het register mogen laten in schrijven. Die bepaling werd - na een amendement van Groen Links. PvdA. VVD en D66 - ge schrapt. Bechstede Voor de herinrichting van een deel van de Bechstede (Goese Polder) kwam donderdagavond bijna 400.000 gulden beschik baar. De gemeente zal de woon wijk stapsgewijs opknappen om een verdere achteruitgang van de leefbaarheid in die buurt te gen te gaan. De raad besloot gisteravond ook om het voormalige belasting kantoor aan de A. Joachimikade voor 770.000 gulden aan te ko pen. Daarmee wil de gemeente een eventuele toekomstige uit breiding van het stadskantoor veilig stellen. Het oude belas tingkantoor ligt vlak naast het stadskantoor. De raad keurde ook de gemeen terekening over 1991 goed. De jaarrekening vertoont een over schot van ruim 400.000 gulden. De gemeente zal dat geld gebrui-. ken voor versnelde afschrijvin gen. Onder leiding van jager Peter van Langeraad makende kinderen korte metten met het vuil in de bosjes in Noordgouwe. foto Pieter Honhoff Scholieren leren aspecten jacht kennen van onze verslaggeefster NOORDGOUWE - Wat heeft hij het meest ge schoten en schiet hij ook weieens per ongeluk op een beschermd dier? Hoe oud is zijn hond en kan die ook zwemmen? De leerlingen van de openbare basisschool de Springplank in Noordgouwe nemen hun kans waar: een jager in de klas, die kun je alles vragen. Peter van Langeraad uit Kerkwerve, lid van de Koninklijke Nederlandse Jagersverenigmg (KNJV). is de eerlijkheid zelve. Hij heeft het meest eenden afgeschoten, zegt hij. en per on geluk heeft hij ook weieens een kievit aan zijn eind geholpen. En Chuck, zijn Engelstalige jachthond, is zes en kan ook zwemmen. Nog nooit heeft Van Langeraad een ree gescho ten. „Net goed!" roept een jongen uitde boven bouw. „Nou, daar zit toch ook weer een verhaal achter", reageert Van Langeraad en hij ver haalt van het optimale evenwicht, van het vastgestelde aantal reeën per hectare en dat bij overschrijding daarvan mag worden ge schoten. Uitleg, daar gaat het de KNJV om en daarom hebben leden vorig jaar op twaalf Schouwen- Duivelandse scholen lesgegeven en maakt ze nu weer een kleine ronde. Van huis uit. weet Van Langeraad, wordt er vaak erg negatief ge dacht over de jacht en dat moet nodig verande ren. De jager is geen boeman, maar net zo goed beheerder van natuur en milieu. Want een goed milieu is het behoud van de dieren. Daarom ook is aan de les dit jaar een schoonmaakactie verbonden. De veertig leerlingen van groep 3 tot en met 8 maakten woensdagmiddag dap per Noordgouwe schoon. En ze vochten om Chuck: „Na jou mag ik hem!" Drie weken geleden heeft Van Langeraad bij de bovenbouw al een les gevuld. Sindsdien is de klas heel wat minder negatief overjagen gaan denken, constateert schooldirecteur Jan van der Gaast bij het nagesprek met de klas. Dat wil niet zeggen dat iedereen nu enthousiast is geworden. „Ik vind het nog steeds zielig", zegt een meisje. En een ander vindt dat alleen de jacht op zieke dieren door de beugel kan. Maar hoe ze er ook over denken, ze willen allemaal dolgraag dat de jager volgend jaar weer terug komt. Niet in de laatste plaats, omdat de jager zulke mooie lege patronen weggeeft, zegt een jongetje. Maar hij wil dan ook in het leger. tiezot van Veere is één van de schepen die de tocht van tatots naar Amerika 500jaar na dato nog eens overdoen. °oi heeft inmiddels de tocht van Neio York naar Boston fwde rug en zal koers zetten naar Liverpool. Aan boord Ne Zeezot, als bemanningslid, is Cathalijne Romijn. Zij «koor de PZC verslag van de reis, deze keer uit Boston. - We hebben voor honderden guldens voedsel in- TOn voor de oversteek naar Liverpool, die vandaag van start gaat. De zeilen liggen bij de zeilmaker om 'Pareerd te worden en de watertanks zijn gevuld. De is klaar. Nstrijd begint vanmiddag. De route die wij nemen gaat kpeCod, beroemd om de walvissen die daar te zien zijn. kal meteen een stuk kouder worden, omdat we de uit «land afkomstige Labradorstroom een stukje moeten *ken We zullen echter te zuidelijk varen om een ijs den te komen. «een vreemd idee dat we aan het laatste stuk beginnen, pand aan boord heeft zin om naar huis te gaan. Het zal zijn om terug te keren naar het gewone leven, '«n Boston zelf was een chaos. We moesten aan een boei t^n. zodat we met behulp van een rubberbootje naar de u^ten varen. Niet echt handig, gelet op de boodschap- meenemen en de reparaties aan de boot. was er weini& georganiseerd, maar we heb- i ®sgoed weten bezig te houden met wachten op de mon- ^eimaar niet kwamen opdagen. Op de dag voor het 6*4 m alles natuurlijk op het laatste moment. Hope- T'-loopt de oversteek wat rustiger. De Middelburgse hoofdwerktuigkundige J. A. de Koning begint binnenkort aan een nieuw karwei aan boord van de Doek Express 20, de aanleg van een telefoonkabel tussen Petersburg en Kopenhagen, foto Ruben Oreel Nederlands schip legt transatlantische telefoonverbinding van onze verslaggever MIDDELBURG - J. A. de Ko ning, hoofdwerktuigkundige aan boord van het Nederlandse kabelschip Doek Express 20, neemt een stukje telefoonkabel in de hand. 't Is nog geen twee centimeter dik. In de kern zitten zes glasfiberkabels, draden van ééntiende millimeter. Vijftig duizend gesprekken kunnen er tegelijkertijd door plaatsvin den. „Die kabel hebben we in de zeebodem gelegd", vertelt de Middelburger. „Elfhonderd ki lometer aan één stuk, vanuit het midden van de Noordzee de Atlantische Oceaan in, boven Schotland." Het leggen van kabels over en ook in de zeeboderrf is terug van weggeweest dankzij de glasfi- berkabel. Die kan wat betreft snelheid en kosten de 'concur rentie' met de satelliet aan. Een groot aantal telecommunicatie bedrijven heeft de handen ineen geslagen en werkt aan een we reldwijd netwerk van glasfiber kabels. In oktober wordt Neder land aangesloten op een schakel in het netwerk, de Transatlantic Telephone (TAT) van New York naar het Duitse Waddeneiland Nordemey. Van Norderney moet nog een aftakking naar Neder land worden gelegd die bij Eg- mond aan Zee aan land komt. High tech De glasfiberkabel is high tech. Het leggen van de kabel is dat ook. Rederij Doek Express Ship ping, een volle dochteronderne ming van Van Ommeren Ship ping Nederland, heeft speciaal voor dit werk het dokschip Doek Express 20 laten verbouwen. De Doek Express 20. die voor mam moettransporten werd en wordt gebruikt, is uitgerust voor het 'onderploegen' van kabels. „Dat was een gat in de markt", weet De Koning. „Internationaal is vastgesteld dat telefoonkabels bij een diepte van minder dan 1200 meter in de zeebodem moe ten worden gelegd. Daarboven mogen ze op de zeebodem wor den gelegd." De Doek Express 20 heeft voor het gedeelte van de Transatlan tic Telephone 1100 kilometer ka bel geladen in het Amerikaanse Newington. Aan één stuk. De ka bel is niet overal even dik. Dat moet. Pijpleidingen moeten bij voorbeeld worden 'overgesto ken'. De kabel moet daar - om beschadigingen te voorkomen - dikker zijn dan in de zeebodem. Dat is vantevoren exact uitgere kend. „En de verschillende dik tes kloppen", verklaart hoofd werktuigkundige De Koning. Het leggen van kabels is preci siewerk. De Doek Express 20 is voorzien van vijf computerge stuurde schroeven die het kabel schip constant op de uitgestip pelde koers houden. De kabel wordt in de zeebodem aange bracht met behulp van een één- scharige ploeg op ski's. Die trekt een voor in de grond. De tele foonkabel wordt via rollers door de ploeg geleid en in de voor ge legd. Dat proces wordt op het schip via onderwatercamera's nauwgezet gevolgd. De water diepte. de diepte van de voor en de spanning in de telefoonkabel worden in de gaten gehouden. Zo wordt een halve tot anderhal ve kilometer per uur afgelegd, af hankelijk van de grondsoort. Met de Doek Express 20 is tot middenin de Noordzee de glasfi berkabel aangebracht. Een Zweeds schip heeft het stuk tot het Duitse Waddeneiland Nor demey gedaan. De Transatlan tic Telephone (TAT) gaat Duits land in en 'slaat af naar Schier monnikoog. waar de kabel in de zeebodem verdwijnt om bij Eg- mond boven water te komen. Dat deel moet in oktober klaar zijn. De Doek Express 20 zou dat eerst doen. maar in augustus wacht een ander karwei: de aan leg van een kabel tussen Peters burg en Kopenhagen. ..'t Is duur, het leggen van zo'n kabel", verzekert De Koning „Maar als die er ligt, levert die ook een hoop op." Deze rubriek is uitsluitend bestemd voor reac ties op in de PZC verschenen berichten, artike len of commentaren Niet voor open brieven, gedichten en dergelijke. Anonieme inzendingen of stukken zonder duidelijke opgave van adres en woonplaats worden niet in behandeling geno men. Bijdragen mogen niet langer zijn dan 250 woorden. De redactie behoudt zich het recht voor inzendingen te bekorten. Over geweigerde brieven kan niet worden gecorrespondeerd. I I M I I I I I I I I I I I I I I IK Boulevard autovrij Het provinciaal bestuur heeft het in de PZC van 8 juli over bij stelling van het beleid noodza kelijk om de vooraanstaande po sitie van Zeeland op toeristisch gebied te behouden. Nu de gemeente Vlissingen bou levard autovrij heeft afgewezen wordt het tijd, dat ons provin ciaal bestuur, nu het toch bezig is met bijstelling van het beleid en de belangen van de eigen be volking, boulevard autovrij op de eerstvolgende vergadering als agendapunt opneemt. Geacht provinciaal bestuur kom eens naar de Vlissingse boulevard (auto-vrij parkeren op het immens grote parkeerter rein achter de boulevard s.v.p.). Geniet van het ruisen van de zee en de scheepvaart. Het enige waar u van kunt genieten is een lint van blik en knetterende mo toren. milieu-vervuilende uit laatgassen, waaronder rondjes rijdende macho's in dure auto's, open dak en ramen, waaruit een stampend soort geluid wordt uitgespuwd. Het provinciaal bestuur heeft het over leefbaarheid en een aaneenschakeling van toeristi sche. landschappelijke en cul tuurhistorische elementen langs de Zeeuwse kust. Het gemeente bestuur van Vlissingen heeft hier nog nooit van gehoord. Dat houdt zich bezig met zaken als het terugdringen van het ge bruik van tropisch hardhout of het maakt snoepreisjes naar Ta ganrog in Rusland, enz. Ik vind dat het provinciaal be stuur het gemeentebestuur van Vlissingen duidelijk moet ma ken, wat het bedoelt met zijn nieuwe beleidsplan recreatie. Als prioriteit voor de gemeente Vlissingen geldt boulevard auto vrij. Ton Maasdam' Boulevard Bankert 20. Vlissingen. Vaar belasting Het Kabinet heeft besloten, dat de vaarbelasting per 1993 inge voerd moet worden, dit ondanks forse kritiek vanuit de Raad van State en de watersport. De da mes en heren van CDA en PvdA weten het blijkbaar beter, of zou het zo zijn dat de negatieve ge luiden niet tot de ivoren toren zijn doorgedrongen? Zo zijn er vanuit de ANWB, de KNWV, de KNMC en vele watersportver enigingen. alsmede door parti culiere initiatieven vele handte keningen en tegenstemmen richting Den Haag gezonden. Deze stemmen waren zo te zien van geen enkel gewicht, geld nood maakt de politiek blijk baar doof. Mochten de Kamers de invoe^ ring van de vaarbelasting goed keuren. meen ik dat ons Neder landse watersporters niets an ders rest. dan onze stem, die bij verkiezingen plotseling wel weer gewicht krijgt, in elk geval niet aan de huidige regerende partij en CDA en PvdA te laten toeko men. Wellicht dringt het dan op deze wijze tot Den Haag door. dat de dames en heren daar. gekozen volksvertegenwoordigers zijn. die daar door maar zeker ook voor de burgers werken. P. L. Brounts, Griegklaan 11; - Vlissingen. MTS Vlissingen VLISINGEN - Aan het Zeeland College, sector MTS in Vlissin gen zijn de volgende kandida ten geslaagd: Technische informatica T14a; Mar tin Bliek, Marco Boehout, Didier Eet- velt. Jeffrey van Gils, Hans Haverbe- ke, Marcel Hoogeboom, Josselyne Hurkmans, René Koenraadt, Wim Kosten. Edwin Lankwarden, Mi chael Leichsenring, Hans Loos, Ro bert Marcussen. Borgert Nienhuis. Marleen de Nooijer. Johan Pouwelse. Frans Trimbos. Marco Vermeirssen. Edwin Verplanke. Anja van der Vliet. Wilbert Volkers. Wijnand Willemse. Beanka Wisse, Jacco de Zwart. T14b: Remo Bol. Serge de Bruijn, Martin Daniëlse, Hans Houweling. Frank Klaassen. Ron de Koek. Desi- ree Maljers. Jacco Mes. Marcel Pot ter, Rob Prop. Wilbert Wenmakers. Elektrotechniek AET: E4a: Emile Anrochte. Jan Bakker. Marco Berk- heij, Erik Bevelander. William Boone. John Buijck. Martin Dekker. Bert Doedel. Michel Dol. Renë Els-, hout, Richard van Gemert, Jos Groosman. Mark Hoogstrate. Stefan Hoondert. Leon Jansen, Erik Louws. Serge Meulmeester. Robert Minder- houd imet lof). Peter Oste. Arjan de Regt. Jurgen Rogh, Jacco Saaman. Jorge Sereno. Arnold Smit. Arno van de Weele Elektrotechniek EIT: E4b: Mare Aben. Rob Baljeu. Ab Gideonse. Wil- ko Janse. Wim Peene, Pascal van Rooy. Jeroen van Sorgen, Enck Traas, Paul van der Velden. Elektrotechniek ECA: E4c: Frank Bertijn. Michiel Bijleveld, Ton Buijs, Paul Cappon, Jeroen Dekker, Sand- ro Eversdijk, Mark Houtzager, Ro land de Jong, Edward Kleinjan. Mar tin Koppejan. Arjan Koster, Xander van Luyk. Willem-Jan Marinissen, Dennis Naerebout, Jeroen Nieuwen- huize, Guus Nolle, Martin Pruyssers, Richard Raas, Johan Ruben. Oscar de Smit. Christiaan Smolders, Toon van der Tak, Ronald Verkaart, Mar- tijn van der Wel, Eric van Zon. Elektrotechniek TCK: E4d: Bert Chermanne, Corné van Eekelen, Ro bert Hartman. Hugo Jacobs. Chris^ taan Kok, Rens van Liere, Coen van Loon. Benno de Loos, Engelbert Meijer. Wahied Niamat, Frank Nieu- wenhuize. Mark Schenk, André van de Velde. Christian Verberkmoes. Mart Verburg. Jaap Zweemer. Bouwkunde: B4: Ko Allemekinders. Marco Brouwer, René van Eijzeren, Edwin Fraanje. Johan Francke Han Harthoom, Monique Hollestelle. Ed win de Jonge, Mark Lemson. Maris- ka Matthijsse. Harald Pientka, Je roen van Popering. Stefan Priemis, Ronald Roose. Edwin van Strien (met lof), Tom den Toonder. Andre Verloo. Tonny Verloop. Robbie de Vlieger Werktuigbouwkunde TT: W4a: Hans-Roelof Bauer. Sander de Bert. Marcel Beuker. Ruud Coenen. Rob bie Comelis, Ronald Dekker. Arthur Elliott. Jim Houmes. Leonard Huis- soon. Gert-Jan Jacobse (met lof). Johnnv Jansen. Erik de Jonge. Mare Kole. Peter Pellens. Jan-Mark Mat thijsse. Ronald Muller. Dennis de Nood. Kees Otto. Roland Picavet. Michel van de Plasse. Mamix Salo me. Eduard Salomons. Jordan Schrierv Michiel Sinke, Robert de Smidt. Steven Winter, Colin Zegers. Werktuigbouwkunde TT: W4b: Ronme Braam. Erwm Brasz. Michel Coens, Henk Geelhoed. Koen van Gijs. Jacky Hage. Bram Heijboer. Ar jan van den Hoek, Mark Jansen. Pe ter Jansen, Peter de Jonge, Michel Kramer, Adrie Maljaars, Oscar Pee- ters, Raymond van Reeuwijk, Gert- Jan de Visser, Johnny de Visser, Pa trick Visser, Robin van Voren. Gert- Jan Westerweele. Bram Wijne. Ro bert Wisse, Frank Zoetewei Werktuigbouwkunde BT: W4c: Jan Aarnoutse, Wilco de Buck, Kees Her- rebout, Jan Kees Kaljouw, Hans Klaasse, Adriaan Kouwenberg, Ar jan Louwerse, Robin Polderman. Jan Sinke, Emiel Verburg. Arno de Vis ser. Roland Vreeke, Femke de Vries, Harm Walhout. Ernst van der Weele. Remko Witteveen. DGO Mode en Kleding VLISSINGEN - Aan het Zeeland College, sector DGO-Vlissingen, slaagden de volgende leerlingen voor het examen Mode en Kleding: Realisatie met vestiging: Angelien Michielsen, Joyce Nijhuis. Annabella Sian. Suzan van de Walle. Isabel Zee-. gers Realisatie zonder vestiging: Sylvia de Bruijn, Marja van Heemskerk. Clarina van Hese. Ilse de Nooijer, Chantal Nooitgedagt, Yvonne Sinke. Jeanette Tevel. Merel van Wezel. Commercie: Bianca Brouwer. Linda Harinck, Robekka Latupasinalo. El len Corien de Hond. Presentatie met vestiging: Petra van Be veren. Chrettene Hoek, Lilith de Jonge. Helma Wesdijk Presentatie zonder vestiging: Astrid Everaard, Nelly Frljhoff. Wendy La- zaroms, Esther de Rijk. Dobby Royers, Miranda Wille Zeeland College MIDDELBURG - Aan het Zee land College, sector Streek school BBO/KMBO-vt, afdeling KMBO-Administratie, behaal den de volgende leerlingen het diploma: Differentiatie: Bedrijfsadministra- tief medewerkende: Danny Hofman, Mark Janse, Wilma Kopmels, Sylvia Koster, Thibaud Poley, Sandra Sim pelaar, Conny Vermuë, Matty Ver- muë, Marleen de Vlieger. Differentiatie: Secretariaatsmede- werkende: Mandy Klink, Marjolein Oosthoek, Sandra Simpelaar, Conny Vermuë, Matty Vermuë, Amantis van de Wal, Verklaring: Elise Hartsyker. Afdeling KMBO-Detailhandel: Dif ferentiatie ontwikkeling en ont spanning: Jolanda van Gilst, Serge Goossens Differentiatie wonen doe 't zelf: Ca- rola de Schipper. Els de Troije Verklaring: Dylan van Belzen, Ester Bliek, Alex de Feijter. Claudia Wa genmakers. KMBO-Horeca: Differentiatie Res- taurant-Kok/Kokkin: Peter Alme- kinders, Edwin Joosse. Joris Kriele, Edwin van Liere. Nikie Overbeeke, Robert Passenler, Adriaan Schoe, Erwin Stroo, Marijke Tresonie, Nan- da Zoeteweij Differentiatie Restaurant-Kelner/ Serveerster: Michel Keijmel. Henny Schuurman Verklaring: Differentiatie Restau rant Kelner/Serveerster: Freike Koopmanschap. Mirjam Kruit- bosch Differentiatie Restaurant Kok/Kokkin: Simon Titaley KMBO-Motorvoertuigentechniek: Differentiatie PcrsonenautomobieT len: Serge van den Bos, Maurice Faasse, Danny 't Gilde. Remco Koo- man. Patrick Ridderbos. Marfijn de Schipper Differentiatie Bedrijfsautomobie- Icn: Ron Klippel, Jacco Riemens.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1992 | | pagina 33