pzc zeela nd
kustvaarder zinkt na aanvaring
Weinig enthousiasme voor
een Zeeuwse vervoerregio
Vrolijke tippelaar
legde 50.000 km af
Culturele Raad van
Vlissingen bezorgd
over plan provincie
Te hoge concentatie
chloor in zwembad:
vier kinderen onwel
Sanseveria
wijfels over steun
an Rijk bij aanpak
iiilieu Kanaalzone
_>vdA Hulst wijst
ümons op situatie
;E Zeeuws-Vlamingen
I Botsing in dichte mist Bemanning en loods in veiligheid
zeeuwse almanak
MAANDAG 18 NOVEMBER 1991
- vergroten en verkleinen
- zeer lage kopie-prijs
Piet Weyberg, met de bloemen, omringd door enthousiaste
wandelcollega's. foto Lex de Meester
van onze verslaggeefster
VROUWENPOLDER - De
Nijmeegse Vierdaagse
maakte hij 38 keer af. Mij
liep 68 maal de 75 kilometer
lange Walcherenroute. Za
terdagmiddag deed Vlissin-
ger Piet Weyberg (71) mee
aan de 35 kilometer lange
jaarlijkse strandmars van
de Middelburgse wandel
sportvereniging 't Zand.
Met die tocht completeerde
Weyberg zaterdag even na
half vier 's middags een to
taal van 50.000 kilometer.
Daarmee is Weyberg de eer
ste Zeeuw die in georgani
seerd verband zoveel kilo
meters bij elkaar heeft ge
wandeld. bleek uit de boe
ken van de Koninklijke Ne
derlandse Bond voor Licha
melijke Oefening.
Voorzitter Wim Brueren van
de Vlissingse wandelsport
vereniging De Vrolijke Tip
pelaars huldigde zaterdag
middag de verraste Weyberg
bij aankomst in Resto Vrou
wenpolder. Weyberg. niet zo
dol op drukte rond zijn per
soon. was zelf verbaasd toen
hij de feiten hoorde die Brue
ren opdiste: in de laatste tien
jaar legde Weyberg 23.000 ki
lometer af. De Vlissinger. al
dertig jaar lid van de 32 jaar
bestaande wandelvereni
ging, zei nog lang actief lid te
willen blijven.
van onze verslaggeefster
VLISSINGEN - De Culturele
Raad Vlissingen is erg bezorgd
over het plan van gedeputeerde
staten om jaarlijks 75.000 gul
den subsidie aan de pot voor po
diumkunst te onttrekken ten
gunste van de stichting Nieuwe
Muziek. In een brief aan het col
lege vraagt voorzitter J. Hint
zen dit voornemen opnieuw te
wegen.
De Culturele Raad Vlissingen
vindt de nuancering van het col
lege dat de jaarlijkse evenemen
ten en uitvoeringen bij de kor
ting 'zoveel mogelijk' worden
ontzien, zeer verontrustend. Op
het budget voor die activiteiten
is vorig jaar al ruim 150.000 gul
den gekort en bovendien zijn er
steeds meer aanspraken op dat
subsidiegeld, merkt de raad op.
De Culturele raad Vlissingen
vraagt zich af of subsidie-aan
vragen voor amateuristische
kunstbeoefening wel gehono
reerd moeten worden uit de pot
voor (professionele) podium
kunst. De gemeenten hebben
niet de financiële ruimte om
meer geld bij te dragen aan cul
turele evenementen. Gezien de
opbrengst van sponsoring per
jaar ligt daarvoor in Vlissingen
geen oplossing. Een nieuwe kor
ting van 75.000 gulden is onover
komelijk. meent Hintzen.
De aanstaande verschuiving
van het subsidiegeld werd afge
lopen week bekend nadat de
commissie bestuurszaken van
de provincie daarover vragen
stelde aan gedeputeerde staten.
Het college verwacht dat subsi
dieverzoeken voor eenmalige
evenementen in de toekomst
eerder worden afgewezen. Pro-
duktiesubsidies. met name voor
het Jeugdtheater DODD, zullen
afnemen. De Zeeuwse staten
moeten nog akkoord gaan met
het plan.
van onze verslaggeefster
KAMPERLAND - Door een de
fect in de waterpomp van
zwembad De Roompot bij Kam
perland zijn zondagmiddag vier
Belgische kinderen onwel ge
raakt. Zij kregen last van hun
ogen en ademhalingsproble
men doordat er een te hoge con
centratie chloor in het water te
recht kwam. Het probleem deed
zich alleen voor in de whirl
pools.
Zondagmiddag omstreeks 14.45
uur werd de regionale brand
weer gewaarschuwd. Toen het
korps Wissenkerke arriveerde,
was er al een arts in het bad aan
wezig. De vier kinderen werden
voor controle naar het Ooster-
scheldeziekenhuis gebracht.
Korte tijd later konden zij terug
keren naar het recreatiecen
trum.
Volgens directeur H. J. van Koe-
veringe van De Roompot heb
ben vermoedelijk luchtbellen in
de waterpomp de watercircula
tie enige tijd verminderd. Door
dat de chloortoevoeging enige
tijd doorging, werd de concen
tratie te hoog. De normale ver
houding is anderhalve micro
gram chloor op een liter water,
maar zondagmiddag mat de
brandweer een concentratie van
ruim vier microgram. De whirl
pools zijn twee uur gesloten ge
weest voor het publiek.
Volgens commandant J. van de
Berg van het korps Wissenkerke
werd het werk van de brandweer
vergemakkelijkt doordat er eni
ge tijd geleden een oefening in
het complex is gehouden. Ook
intern houdt de directie van de
Roompot regelmatig oefenin
gen. In tien jaar tijd is een derge
lijk ongeval niet eerder voorge
komen, aldus directeur Van
Koeveringe zondagmiddag.
i i i i i i i i i i i li i i i i IT
onze verslaggever
w rNKUZEN - De Nederlandse
ivaarder Susanne is zondag-
lend na een aanvaring op de
sterschelde, pal voor de ha
an Terneuzen, gezonken.
6.13 uur raakte het vracht-
iip Nicole, geladen op weg
Antwerpen naar zee, uit de
koers. Het schip ramde de coas
ter midscheeps aan bakboord.
De Susanne, geladen met gerst,
maakte direct zware slagzij en
zonk niet lang daarna pal
westelijk van de Buitenhaven.
De vijf bemanningsleden en de
Nederlandse loods konden zich
op het nippertje in veiligheid
stellen. Ze sprongen in een ding-
onze verslaggever
a' [JISKIL - B en w van Terneu-
Z01 j zijn bereid alle mogelijkf
jjeuvraagstukken aan te pak-
li, maar hebben twijfels ovei
steun die 'Den Haag' daarbij
jet verlenen. Wethouder J
Rooijen (milieu): „Wij lo-
het risico ons een hele berg
chj èlemen op de nek te halen,
een omdat we rijksbeleid uit
eren. De financiering van de
Cp van Sluiskil-Oost is daar-
een prima voorbeeld."
n Rooijen vreest een herha-
nu straks in het kader van
project Gebiedsgerichte Be
lering Kanaalzone (het stre-
naar harmonie tussen wo-
en werken in de Kanaalzo-
leen aantal ingrijpende maat-
;len moet worden genomen,
wethouder, zaterdag tijdens
bijeenkomst van de christe-
partijen in de Kanaalzone
Sluiskil: „Het heeft destijds
k tl veel moeite gekost om de
I Ijoenen guldens die het Rijk
I ivankelijk wilde spenderen
renovatie van Sluiskil-Oost
te peuteren voor financiering
de sloop van de wijk. Toen
ek namelijk dat men in Den
ag helemaal nog niet toe was
een daadwerkelijke aanpak
dit soort problemen. Er was,
men, alleen geld voor studie,
ar projecten."
oortvarend
meuzen ging kennelijk, con-
Van Rooijen, te voort-
^■end te werk. En dat is nu weer
het geval. Van Rooijen wees er
op dat de gemeente diep in de
buidel heeft getast voor de bouw
van een nieuw multifunctioneel
centrum in Sluiskil. Dat cen
trum moet volgens de wethou
der worden gezien als een soort
compensatie voor alle ellende
die de kanaalkern de afgelopen
jaren heeft meegemaakt (sloop
'Oost', sluiting ziekenhuis,
bouwstop). „Maar betaalde het
Rijk mee aan die compensatie?
Mooi niet! En ik ben bang dat
Terneuzen straks andermaal de
dupe wordt. Dat risico lopen we
namelijk. Er moeten straks kno
pen worden doorgehakt en om
vangrijke operaties worden uit
gevoerd. Vraag is of het Rijk dan
financieel wél over de brug
komt."
Volgens Van Rooijen moet op de
ministeries het besef groeien dat
het stadium van een praktijkge
richte aanpak is aangebroken en
de tijd van onderzoeken, nota's
en rapporten voorbij is. In de
Kanaalzone kunnen in elk geval
straks daadwerkelijk zaken wor
den aangepakt en problemen
worden opgelost. Maar dat kost
dan wel vele tientallen miljoe
nen guldens.
De milieuwethouder van Ter
neuzen wees er tijdens de Neder
lands-Belgische bijeenkomst in
Sluiskil op dat de Gentse Ka
naalzone z'n voordeel kan doen
met de ervaringen die in de
Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone
zijn opgedaan. „U krijgt straks
ongetwijfeld dezelfde discus
sies."
MG
Problemen voorlopig vooral theoretisch benaderd
De oproep van een leer
kracht om het aantal plan
ten in de klasse?i aan te vul
len vond gehoor bij een Ka-
pelse moeder. Spontaan
stapte ze met haar mansho-
ge sanseveria naar de
school.
Bij aankomst plaatste ze het
gevaarte voorlopig in de
hal. Een snelle blik leerde
haar echter, dat de ruimte
te klein was voor een defini
tief verblijf. Iedereen zou te
gen de plant aanlopen.
Zij sprak hierover een le
raar aan. Die stelde haar
gerust.
..Dat kan best mevrouw.
Haal uip plant maar naar
binnen", zei hij blijmoedig.
En wijzend naar de sanse
veria in de hoek van de hal:
..Dat ding gooien wij eruit.
Die zijn we al lang beu."
t in een medewerker
baii
- De afdeling Hulst van
D" Partij van de Arbeid heeft in
n brief aan staatssecretaris
mons haar bezorgdheid uitge
raken over diens plannen
or een nieuw ziektekosten-
ilsel, als gevolg waarvan ver-
kerden slechts van de gezond-
idsvoorzieningen in eigen
nd gebruik zou kunnen ma
in.
or de inwoners van de regio
euwsch-Vlaanderen heeft de-
bëperking enorme gevolgen,
elt de PvdA-afdeling. Jaren
n samenwerking tussen zie
nhuis De Honte in Terneuzen,
polikliniek in Hulst, het zie
nhuis in Oostburg en de Belgi-
he academische ziekenhuizen
Gent en Brugge gaan hiermee
rloren. Ook zou er een eind ko-
aan het gebruik maken van
taldiensten van huis- en tand-
Mpen over de grens. „Honder-
Hkn mensen die bewust voor hun
artsen hebben gekozen
zijn over hun Belgi-
Winkeldief
was dik van
lingerie
VLISSINGEN - Zijn
plotseling toegenomen
lichaamsomvang deed
een 34-jarige winkeldief
uit Vlissingen vrijdag
avond tegen de lamp lo
pen. Omstreeks 20.30
uur, tijdens de koop
avond, zag een recher
cheur de man uit de He-
ma in de Lange Zelke in
Vlissingen komen. De
man was even daarvoor
nog van een normaal
postuur, maar had nu
een bijzondere omvang
gekregen.
De rechercheur volgde
de man. Na enige tijd
haalde de Vlissinger een
plastic tas vanonder zijn
jas, stopte die in een
bouwcontainer en liep
verder. De tas bleek 53
stuks lingerie te bevat-,
ten. in totaal ongeveer
300 gulden waard. De ge
waarschuwde collega's
van de rechercheur hiel
den vervolgens F. M.
aan. De man heeft be
kend. De lingerie is terug
bij de rechtmatige eige
naar.
van onze verslaggever
VLISSINGEN - De oprichting
van een zogenaamde vervoer
regio Zeeland gaat niet ge
paard met veel enthousiasme.
Het ziet er naar uit dat Zee
land niet zit te wachten op de
provinciale uitwerking van
het landelijke Structuursche
ma Verkeer en Vervoer van
minister Maij-Weggen. De
vervoerregio Zeeland is een
overleggroep die een inte
graal verkeers- en vervoerbe
leid in Zeeland moet ontwik
kelen en uitvoeren. Begin vol
gend jaar ondertekenen de
deelnemers aan dit overleg
een intentieverklaring waar
mee ze zich verplichten actief
mee te werken aan de uitvoe
ring van die doelstelling.
De participanten in de ver
voerregio zijn de provincie, de
gemeenten, rijkswaterstaat,
de rijksverkeersinspectie,
streekvervoer Zuid-West Ne
derland, de Nederlandse
Spoorwegen en de twee
Zeeuwse Kamers van Koop
handel. Zij moeten vooral pro
beren de snelle groei van het
autoverkeer af te remmen en
gebruik van het openbaar ver
voer en de fiets te stimuleren.
Maar uit onder meer de inten
tieverklaring en bijvoorbeeld
het concept-voorstel aan pro
vinciale staten blijkt dat voor
lopig vooral uitgegaan moet
worden van een theoretische
benadering.
Zo krijgt de. vervoerregio
voorshands geen eigen be
voegdheden en moet worden
volstaan met het maken van
bindende afspraken tussen de
deelnemers. Ook is geen eigen
budget voor de vervoerregio
beschikbaar. Naar de mening
van het hoofd algemene zaken
van het streekvervoer Zuid-
West Nederland (ZWN). J. F.
Nienhuis, is de vervoerregio
Zeeland voorlopig niet meer
dan een gespreksplatform
zonder concrete macht. „Het
is iets dat vanuit het ministe
rie op ons af is gekomen en dat
nu regionaal en lokaal inge
vuld moet worden. Maar zo
lang bijvoorbeeld een vervoer
regio geen bindende uitspra
ken kan doen voor gemeenten
en provincie, heeft de vervoer
regio niet zo veel betekenis De
enige winst is misschien het
feit dat er tussen de verschil-
hy (een opblaasbare redding
boot) en werden al snel opgepikt
door de bemanning van de toe
gesnelde sleper Wandelaar van
de Unie van Reddings- en Sleep
dienst (Union). Nadat ze op de
wal waren gezet, werden ze over
gebracht naar het Churchillho-
tel. Kapitein J. Kuiper en z'n
vier bemanningsleden - in ge
leende kleding - weigerden zon
dagochtend te praten over hun
ervaringen. Aanvankelijk werd
ook de rijkspolitie te water afge
wimpeld: omdat het om een 'mil
joenenzaak' ging wilde de rederij
eerst overleg met een advocaat.
De Groningse rederij van de Su
sanne liet direct beslag leggen
op de Nicole, die door sleepbo
ten van de Union naar een an
kerplaats op de Rede van Vlis
singen werd gesleept. De
Scheepvaartinspectie legde het
schip, dat lekkages had opgelo
pen aan de steven, een vaarver-
bod op.
Verkeerspost
De aanvaring deed zich voor in
dichte mist, op nauwelijks een
kilometer afstand van de ver
keerspost Terneuzen, die de
scheepvaart op dat moment, ge
zien de weersomstandigheden,
nog nauwlettender dan anders
begeleidde. Net voorbij boei 18
had de Nicole geladen met stuk
goed en rollen staal) stuurboord
moeten uitzwenken. Om tot nu
toe onopgehelderde reden
zwenkte het schip echter plotse
ling naai- bakboord en ramde de
Susanne. die goed op koers lag.
in de flank. De Nicole voer op dat
moment met een snelheid van
ongeveer 12 mijl. ËV was op ter
plaatse ongeveer 200 meter
zicht.
Havenmeester J. W. Prins van
het Directoraat-Generaal
Scheepvaart en Maritieme Za
ken (DGSM) in Terneuzen: „De
betrokken instanties waren het
er al heel snel over eens dat de
verkeerspost absoluut niets te
verwijten viel. De fout moet echt
elders worden gezocht." Het
scheepvaartverkeer werd. na de
aanvaring, ruim een half uur stil
gelegd.
Pijpleiding
De kustvaarder zonk buiten de
vaargeul, maar wel vlakbij een
pijpleiding van Dow Benelux op
de bodem van de Westerschelde.
Prins: „We hebben direct Dow
ingeseind, maar het bleek dat de
leiding ongeschonden was."
Zondagmiddag en -avond hiel
den de slepers Schotland van
Union/Muller en Multratug 5
van Multraship de gezonken
kustvaarder op z'n plaats tegen
de slikken. De twee sleep- en ber
gingsbedrijven hadden de hele
dag een groot aantal slepers
stand-by. Multraship claimde
het wegslepen van de zinkende
kustvaarder uit de vaargeul.
Rijkswaterstaat en de verzeke
ringsmaatschappij van de kust
vaarder onderhandelden zon
dagavond nog over de berging
van het schip. Het wordt in elk
geval zo snel mogelijk wegge
haald. ook al vormt de Susanne
niet direct een obstakel voor de
scheepvaart.
Vier bemanningsleden van de gezonken kustvaarder Susanne komen in het Terneuzense Churchillhotel op verhaal. foto Oscar van Beest
sche specialist worden dan in
een richting geduwd die niet
strookt met het openen van de
grenzen en het vormen van een
Euregio Oost- en West Vlaande
ren, samen met Zeeuwsch-
Vlaanderen", aldus de Hulster
PvdA. Tevens vraagt de afdeling
zich af of deze beperkingen niet
in strijd zijn met de EG-bepalin-
gen over de vrijheid van grens
overschrijdende vestiging en
dienstverlening.
De Hulster PvdA-afdeling doet
een dringend beroep op de
staatssecretaris 'om Zeeuwsch-
Vlaanderen niet smaller te ma
ken dan het al is en de huidige
grensoverschrijdende activitei
ten eerder te stimuleren dan te
beperken.' Voor de afdeling lijkt
hiervoor een algemene maatre
gel van bestuur zeker op zijn
plaats.
Fransman bij
ongeval Groede
gewond geraakt
GROEDE - De Fransman
K.A.G. V. uit Florin, is zaterdag
ochtend omstreeks vier uur ge
wond geraakt bij een eenzijdig
ongeval op de Traverse in Groe
de. Hij werd met hoofd- en
schouderletsel per ambulance
overgebracht naar het Anto-
niusziekenhuis in Oostburg.
De Fransman raakte op on
verklaarbare wijze met zijn per
sonenauto van de weg en reed te
gen de tuinmuur van J.P. R. uit
Groede. De muur en een ruit van
de woning van R. werden ver
nield. De auto van V. werd on
herstelbaar beschadigd. Hem
werd een bloedproef afgenomen.
Advertentie
Bevordering van het gebruik van het openbaar vervoer is één van de doelstellingen van de bin
nenkort op te richten vervoerregio Zeeland. foto Willem Mieras
lende participanten regelma
tig overleg is. waardoor zaken
op het gebied van verkeer en
vervoer makkelijker geregeld
kunnen worden. Voor de rest
zie ik de winst van de vervoer
regio Zeeland niet zo helder.
Wat mij betreft hoeft het dan
ook niet."
Apart
De Terneuzense wethouder J.
van Rooijen is om een andere
reden niet zo enthousiast. Hij
had liever gezien dat
Zeeuwsch-Vlaanderen een
aparte vervoerregio wordt. Uit
het concept-statenvoorstel
blijkt dat het niet zo ver zal ko
men en Zeeland één regio
wordt, overigens conform het
advies van de Raad voor de
Waterstaat om zo groot moge
lijke regio's in te stellen. Van
Rooijen geeft aan dat daar
over het laatste woord nog
niet is gezegd. Zeeuwsch-
Vlaanderen zal blijven probe
ren een eigen vervoerregio van
de grond te krijgen. Naar de
mening van de wethouder kan
de vervoerregio een taak ver
vullen. bijvoorbeeld in het be
ter op elkaar afstemmen van
het openbaar vervoer of de
keuze van routes voor trans
porten met gevaarlijke stof
fen. Maar hij geeft toe dat over
veel van dat soort zaken nu
ook al overleg wordt gevoerd.
J. A. in 't Veld van de provincie
Zeeland maakt duidelijk dat
er wel geld van rijk en provin
cie is voor de voorbereiding
van de vervoerregio. Pas als er
plannen zijn kan daar weer
geld voor komen, dus zullen
die plannen eerst gemaakt
moeten worden, voegt hij er
aan toe. Verder zal voor de uit
voering van de plannen een
beroep op de deelnemers in de
vervoerregio worden gedaan.
Hij is het niet eens met de ver
onderstelling dat de vervoer
regio wellicht, overbodig is. Zo
geeft In 't Veld aan dat enkele
strategische doelen zijn ge
steld die nu nog niet aan bod
komen. Voorbeelden zijn het
terugbrengen van het autover
keer. ook in Zeeland, en aan-,
pak van de luchtverontreini
ging van auto's.
In november 1990 is in Middel
burg een werkconferentie ge
houden over de vervoerregio
Zeeland. Op deze conferentie
werd geconcludeerd dat de
vier problemen die in het
Structuurschema Verkeer en
Vervoer worden genoemd, in
feite in Zeeland niet of nauwe
lijks aan de orde zijn. Voor
beelden zijn files, milieuver-
vervuiling. onbereikbaarheid
van economische centra en
het'ontbreken van contacten
met het buitenland. Alleen de
problematiek van de verkeers
slachtoffers is ook in Zeeland
nadrukkelijk aan de orde.
luidde de conclusie op de con
ferentie. Oprichting van een
vervoerregio werd op de confe
rentie desondanks aanbevo
len omdat Zeeland eigen spe
cifieke problemen heeft, zoals
gebrekkig vervoer op het plat
teland.
De komende maanden moe
ten de Zeeuwse gemeentera
den zich uitspreken over de
vraag of ze bereid zijn aan de
vervoerregio deel te nemen en
de intentieverklaring te on
dertekenen.
COLOR COPY
Domburgsch Schuitvlot 19 M'burg
01180-39435, fax 01180-39434
CANON NP 1020
Copier
NU AKTIEPRIJS
van .35)507- voor 2995'- bfw
zolang de voorraad strekt!
I