pzc zeela nd kustvaarder zinkt na aanvaring Weinig enthousiasme voor een Zeeuwse vervoerregio Vrolijke tippelaar legde 50.000 km af Culturele Raad van Vlissingen bezorgd over plan provincie Te hoge concentatie chloor in zwembad: vier kinderen onwel Sanseveria wijfels over steun an Rijk bij aanpak iiilieu Kanaalzone _>vdA Hulst wijst ümons op situatie ;E Zeeuws-Vlamingen I Botsing in dichte mist Bemanning en loods in veiligheid zeeuwse almanak MAANDAG 18 NOVEMBER 1991 - vergroten en verkleinen - zeer lage kopie-prijs Piet Weyberg, met de bloemen, omringd door enthousiaste wandelcollega's. foto Lex de Meester van onze verslaggeefster VROUWENPOLDER - De Nijmeegse Vierdaagse maakte hij 38 keer af. Mij liep 68 maal de 75 kilometer lange Walcherenroute. Za terdagmiddag deed Vlissin- ger Piet Weyberg (71) mee aan de 35 kilometer lange jaarlijkse strandmars van de Middelburgse wandel sportvereniging 't Zand. Met die tocht completeerde Weyberg zaterdag even na half vier 's middags een to taal van 50.000 kilometer. Daarmee is Weyberg de eer ste Zeeuw die in georgani seerd verband zoveel kilo meters bij elkaar heeft ge wandeld. bleek uit de boe ken van de Koninklijke Ne derlandse Bond voor Licha melijke Oefening. Voorzitter Wim Brueren van de Vlissingse wandelsport vereniging De Vrolijke Tip pelaars huldigde zaterdag middag de verraste Weyberg bij aankomst in Resto Vrou wenpolder. Weyberg. niet zo dol op drukte rond zijn per soon. was zelf verbaasd toen hij de feiten hoorde die Brue ren opdiste: in de laatste tien jaar legde Weyberg 23.000 ki lometer af. De Vlissinger. al dertig jaar lid van de 32 jaar bestaande wandelvereni ging, zei nog lang actief lid te willen blijven. van onze verslaggeefster VLISSINGEN - De Culturele Raad Vlissingen is erg bezorgd over het plan van gedeputeerde staten om jaarlijks 75.000 gul den subsidie aan de pot voor po diumkunst te onttrekken ten gunste van de stichting Nieuwe Muziek. In een brief aan het col lege vraagt voorzitter J. Hint zen dit voornemen opnieuw te wegen. De Culturele Raad Vlissingen vindt de nuancering van het col lege dat de jaarlijkse evenemen ten en uitvoeringen bij de kor ting 'zoveel mogelijk' worden ontzien, zeer verontrustend. Op het budget voor die activiteiten is vorig jaar al ruim 150.000 gul den gekort en bovendien zijn er steeds meer aanspraken op dat subsidiegeld, merkt de raad op. De Culturele raad Vlissingen vraagt zich af of subsidie-aan vragen voor amateuristische kunstbeoefening wel gehono reerd moeten worden uit de pot voor (professionele) podium kunst. De gemeenten hebben niet de financiële ruimte om meer geld bij te dragen aan cul turele evenementen. Gezien de opbrengst van sponsoring per jaar ligt daarvoor in Vlissingen geen oplossing. Een nieuwe kor ting van 75.000 gulden is onover komelijk. meent Hintzen. De aanstaande verschuiving van het subsidiegeld werd afge lopen week bekend nadat de commissie bestuurszaken van de provincie daarover vragen stelde aan gedeputeerde staten. Het college verwacht dat subsi dieverzoeken voor eenmalige evenementen in de toekomst eerder worden afgewezen. Pro- duktiesubsidies. met name voor het Jeugdtheater DODD, zullen afnemen. De Zeeuwse staten moeten nog akkoord gaan met het plan. van onze verslaggeefster KAMPERLAND - Door een de fect in de waterpomp van zwembad De Roompot bij Kam perland zijn zondagmiddag vier Belgische kinderen onwel ge raakt. Zij kregen last van hun ogen en ademhalingsproble men doordat er een te hoge con centratie chloor in het water te recht kwam. Het probleem deed zich alleen voor in de whirl pools. Zondagmiddag omstreeks 14.45 uur werd de regionale brand weer gewaarschuwd. Toen het korps Wissenkerke arriveerde, was er al een arts in het bad aan wezig. De vier kinderen werden voor controle naar het Ooster- scheldeziekenhuis gebracht. Korte tijd later konden zij terug keren naar het recreatiecen trum. Volgens directeur H. J. van Koe- veringe van De Roompot heb ben vermoedelijk luchtbellen in de waterpomp de watercircula tie enige tijd verminderd. Door dat de chloortoevoeging enige tijd doorging, werd de concen tratie te hoog. De normale ver houding is anderhalve micro gram chloor op een liter water, maar zondagmiddag mat de brandweer een concentratie van ruim vier microgram. De whirl pools zijn twee uur gesloten ge weest voor het publiek. Volgens commandant J. van de Berg van het korps Wissenkerke werd het werk van de brandweer vergemakkelijkt doordat er eni ge tijd geleden een oefening in het complex is gehouden. Ook intern houdt de directie van de Roompot regelmatig oefenin gen. In tien jaar tijd is een derge lijk ongeval niet eerder voorge komen, aldus directeur Van Koeveringe zondagmiddag. i i i i i i i i i i i li i i i i IT onze verslaggever w rNKUZEN - De Nederlandse ivaarder Susanne is zondag- lend na een aanvaring op de sterschelde, pal voor de ha an Terneuzen, gezonken. 6.13 uur raakte het vracht- iip Nicole, geladen op weg Antwerpen naar zee, uit de koers. Het schip ramde de coas ter midscheeps aan bakboord. De Susanne, geladen met gerst, maakte direct zware slagzij en zonk niet lang daarna pal westelijk van de Buitenhaven. De vijf bemanningsleden en de Nederlandse loods konden zich op het nippertje in veiligheid stellen. Ze sprongen in een ding- onze verslaggever a' [JISKIL - B en w van Terneu- Z01 j zijn bereid alle mogelijkf jjeuvraagstukken aan te pak- li, maar hebben twijfels ovei steun die 'Den Haag' daarbij jet verlenen. Wethouder J Rooijen (milieu): „Wij lo- het risico ons een hele berg chj èlemen op de nek te halen, een omdat we rijksbeleid uit eren. De financiering van de Cp van Sluiskil-Oost is daar- een prima voorbeeld." n Rooijen vreest een herha- nu straks in het kader van project Gebiedsgerichte Be lering Kanaalzone (het stre- naar harmonie tussen wo- en werken in de Kanaalzo- leen aantal ingrijpende maat- ;len moet worden genomen, wethouder, zaterdag tijdens bijeenkomst van de christe- partijen in de Kanaalzone Sluiskil: „Het heeft destijds k tl veel moeite gekost om de I Ijoenen guldens die het Rijk I ivankelijk wilde spenderen renovatie van Sluiskil-Oost te peuteren voor financiering de sloop van de wijk. Toen ek namelijk dat men in Den ag helemaal nog niet toe was een daadwerkelijke aanpak dit soort problemen. Er was, men, alleen geld voor studie, ar projecten." oortvarend meuzen ging kennelijk, con- Van Rooijen, te voort- ^■end te werk. En dat is nu weer het geval. Van Rooijen wees er op dat de gemeente diep in de buidel heeft getast voor de bouw van een nieuw multifunctioneel centrum in Sluiskil. Dat cen trum moet volgens de wethou der worden gezien als een soort compensatie voor alle ellende die de kanaalkern de afgelopen jaren heeft meegemaakt (sloop 'Oost', sluiting ziekenhuis, bouwstop). „Maar betaalde het Rijk mee aan die compensatie? Mooi niet! En ik ben bang dat Terneuzen straks andermaal de dupe wordt. Dat risico lopen we namelijk. Er moeten straks kno pen worden doorgehakt en om vangrijke operaties worden uit gevoerd. Vraag is of het Rijk dan financieel wél over de brug komt." Volgens Van Rooijen moet op de ministeries het besef groeien dat het stadium van een praktijkge richte aanpak is aangebroken en de tijd van onderzoeken, nota's en rapporten voorbij is. In de Kanaalzone kunnen in elk geval straks daadwerkelijk zaken wor den aangepakt en problemen worden opgelost. Maar dat kost dan wel vele tientallen miljoe nen guldens. De milieuwethouder van Ter neuzen wees er tijdens de Neder lands-Belgische bijeenkomst in Sluiskil op dat de Gentse Ka naalzone z'n voordeel kan doen met de ervaringen die in de Zeeuws-Vlaamse Kanaalzone zijn opgedaan. „U krijgt straks ongetwijfeld dezelfde discus sies." MG Problemen voorlopig vooral theoretisch benaderd De oproep van een leer kracht om het aantal plan ten in de klasse?i aan te vul len vond gehoor bij een Ka- pelse moeder. Spontaan stapte ze met haar mansho- ge sanseveria naar de school. Bij aankomst plaatste ze het gevaarte voorlopig in de hal. Een snelle blik leerde haar echter, dat de ruimte te klein was voor een defini tief verblijf. Iedereen zou te gen de plant aanlopen. Zij sprak hierover een le raar aan. Die stelde haar gerust. ..Dat kan best mevrouw. Haal uip plant maar naar binnen", zei hij blijmoedig. En wijzend naar de sanse veria in de hoek van de hal: ..Dat ding gooien wij eruit. Die zijn we al lang beu." t in een medewerker baii - De afdeling Hulst van D" Partij van de Arbeid heeft in n brief aan staatssecretaris mons haar bezorgdheid uitge raken over diens plannen or een nieuw ziektekosten- ilsel, als gevolg waarvan ver- kerden slechts van de gezond- idsvoorzieningen in eigen nd gebruik zou kunnen ma in. or de inwoners van de regio euwsch-Vlaanderen heeft de- bëperking enorme gevolgen, elt de PvdA-afdeling. Jaren n samenwerking tussen zie nhuis De Honte in Terneuzen, polikliniek in Hulst, het zie nhuis in Oostburg en de Belgi- he academische ziekenhuizen Gent en Brugge gaan hiermee rloren. Ook zou er een eind ko- aan het gebruik maken van taldiensten van huis- en tand- Mpen over de grens. „Honder- Hkn mensen die bewust voor hun artsen hebben gekozen zijn over hun Belgi- Winkeldief was dik van lingerie VLISSINGEN - Zijn plotseling toegenomen lichaamsomvang deed een 34-jarige winkeldief uit Vlissingen vrijdag avond tegen de lamp lo pen. Omstreeks 20.30 uur, tijdens de koop avond, zag een recher cheur de man uit de He- ma in de Lange Zelke in Vlissingen komen. De man was even daarvoor nog van een normaal postuur, maar had nu een bijzondere omvang gekregen. De rechercheur volgde de man. Na enige tijd haalde de Vlissinger een plastic tas vanonder zijn jas, stopte die in een bouwcontainer en liep verder. De tas bleek 53 stuks lingerie te bevat-, ten. in totaal ongeveer 300 gulden waard. De ge waarschuwde collega's van de rechercheur hiel den vervolgens F. M. aan. De man heeft be kend. De lingerie is terug bij de rechtmatige eige naar. van onze verslaggever VLISSINGEN - De oprichting van een zogenaamde vervoer regio Zeeland gaat niet ge paard met veel enthousiasme. Het ziet er naar uit dat Zee land niet zit te wachten op de provinciale uitwerking van het landelijke Structuursche ma Verkeer en Vervoer van minister Maij-Weggen. De vervoerregio Zeeland is een overleggroep die een inte graal verkeers- en vervoerbe leid in Zeeland moet ontwik kelen en uitvoeren. Begin vol gend jaar ondertekenen de deelnemers aan dit overleg een intentieverklaring waar mee ze zich verplichten actief mee te werken aan de uitvoe ring van die doelstelling. De participanten in de ver voerregio zijn de provincie, de gemeenten, rijkswaterstaat, de rijksverkeersinspectie, streekvervoer Zuid-West Ne derland, de Nederlandse Spoorwegen en de twee Zeeuwse Kamers van Koop handel. Zij moeten vooral pro beren de snelle groei van het autoverkeer af te remmen en gebruik van het openbaar ver voer en de fiets te stimuleren. Maar uit onder meer de inten tieverklaring en bijvoorbeeld het concept-voorstel aan pro vinciale staten blijkt dat voor lopig vooral uitgegaan moet worden van een theoretische benadering. Zo krijgt de. vervoerregio voorshands geen eigen be voegdheden en moet worden volstaan met het maken van bindende afspraken tussen de deelnemers. Ook is geen eigen budget voor de vervoerregio beschikbaar. Naar de mening van het hoofd algemene zaken van het streekvervoer Zuid- West Nederland (ZWN). J. F. Nienhuis, is de vervoerregio Zeeland voorlopig niet meer dan een gespreksplatform zonder concrete macht. „Het is iets dat vanuit het ministe rie op ons af is gekomen en dat nu regionaal en lokaal inge vuld moet worden. Maar zo lang bijvoorbeeld een vervoer regio geen bindende uitspra ken kan doen voor gemeenten en provincie, heeft de vervoer regio niet zo veel betekenis De enige winst is misschien het feit dat er tussen de verschil- hy (een opblaasbare redding boot) en werden al snel opgepikt door de bemanning van de toe gesnelde sleper Wandelaar van de Unie van Reddings- en Sleep dienst (Union). Nadat ze op de wal waren gezet, werden ze over gebracht naar het Churchillho- tel. Kapitein J. Kuiper en z'n vier bemanningsleden - in ge leende kleding - weigerden zon dagochtend te praten over hun ervaringen. Aanvankelijk werd ook de rijkspolitie te water afge wimpeld: omdat het om een 'mil joenenzaak' ging wilde de rederij eerst overleg met een advocaat. De Groningse rederij van de Su sanne liet direct beslag leggen op de Nicole, die door sleepbo ten van de Union naar een an kerplaats op de Rede van Vlis singen werd gesleept. De Scheepvaartinspectie legde het schip, dat lekkages had opgelo pen aan de steven, een vaarver- bod op. Verkeerspost De aanvaring deed zich voor in dichte mist, op nauwelijks een kilometer afstand van de ver keerspost Terneuzen, die de scheepvaart op dat moment, ge zien de weersomstandigheden, nog nauwlettender dan anders begeleidde. Net voorbij boei 18 had de Nicole geladen met stuk goed en rollen staal) stuurboord moeten uitzwenken. Om tot nu toe onopgehelderde reden zwenkte het schip echter plotse ling naai- bakboord en ramde de Susanne. die goed op koers lag. in de flank. De Nicole voer op dat moment met een snelheid van ongeveer 12 mijl. ËV was op ter plaatse ongeveer 200 meter zicht. Havenmeester J. W. Prins van het Directoraat-Generaal Scheepvaart en Maritieme Za ken (DGSM) in Terneuzen: „De betrokken instanties waren het er al heel snel over eens dat de verkeerspost absoluut niets te verwijten viel. De fout moet echt elders worden gezocht." Het scheepvaartverkeer werd. na de aanvaring, ruim een half uur stil gelegd. Pijpleiding De kustvaarder zonk buiten de vaargeul, maar wel vlakbij een pijpleiding van Dow Benelux op de bodem van de Westerschelde. Prins: „We hebben direct Dow ingeseind, maar het bleek dat de leiding ongeschonden was." Zondagmiddag en -avond hiel den de slepers Schotland van Union/Muller en Multratug 5 van Multraship de gezonken kustvaarder op z'n plaats tegen de slikken. De twee sleep- en ber gingsbedrijven hadden de hele dag een groot aantal slepers stand-by. Multraship claimde het wegslepen van de zinkende kustvaarder uit de vaargeul. Rijkswaterstaat en de verzeke ringsmaatschappij van de kust vaarder onderhandelden zon dagavond nog over de berging van het schip. Het wordt in elk geval zo snel mogelijk wegge haald. ook al vormt de Susanne niet direct een obstakel voor de scheepvaart. Vier bemanningsleden van de gezonken kustvaarder Susanne komen in het Terneuzense Churchillhotel op verhaal. foto Oscar van Beest sche specialist worden dan in een richting geduwd die niet strookt met het openen van de grenzen en het vormen van een Euregio Oost- en West Vlaande ren, samen met Zeeuwsch- Vlaanderen", aldus de Hulster PvdA. Tevens vraagt de afdeling zich af of deze beperkingen niet in strijd zijn met de EG-bepalin- gen over de vrijheid van grens overschrijdende vestiging en dienstverlening. De Hulster PvdA-afdeling doet een dringend beroep op de staatssecretaris 'om Zeeuwsch- Vlaanderen niet smaller te ma ken dan het al is en de huidige grensoverschrijdende activitei ten eerder te stimuleren dan te beperken.' Voor de afdeling lijkt hiervoor een algemene maatre gel van bestuur zeker op zijn plaats. Fransman bij ongeval Groede gewond geraakt GROEDE - De Fransman K.A.G. V. uit Florin, is zaterdag ochtend omstreeks vier uur ge wond geraakt bij een eenzijdig ongeval op de Traverse in Groe de. Hij werd met hoofd- en schouderletsel per ambulance overgebracht naar het Anto- niusziekenhuis in Oostburg. De Fransman raakte op on verklaarbare wijze met zijn per sonenauto van de weg en reed te gen de tuinmuur van J.P. R. uit Groede. De muur en een ruit van de woning van R. werden ver nield. De auto van V. werd on herstelbaar beschadigd. Hem werd een bloedproef afgenomen. Advertentie Bevordering van het gebruik van het openbaar vervoer is één van de doelstellingen van de bin nenkort op te richten vervoerregio Zeeland. foto Willem Mieras lende participanten regelma tig overleg is. waardoor zaken op het gebied van verkeer en vervoer makkelijker geregeld kunnen worden. Voor de rest zie ik de winst van de vervoer regio Zeeland niet zo helder. Wat mij betreft hoeft het dan ook niet." Apart De Terneuzense wethouder J. van Rooijen is om een andere reden niet zo enthousiast. Hij had liever gezien dat Zeeuwsch-Vlaanderen een aparte vervoerregio wordt. Uit het concept-statenvoorstel blijkt dat het niet zo ver zal ko men en Zeeland één regio wordt, overigens conform het advies van de Raad voor de Waterstaat om zo groot moge lijke regio's in te stellen. Van Rooijen geeft aan dat daar over het laatste woord nog niet is gezegd. Zeeuwsch- Vlaanderen zal blijven probe ren een eigen vervoerregio van de grond te krijgen. Naar de mening van de wethouder kan de vervoerregio een taak ver vullen. bijvoorbeeld in het be ter op elkaar afstemmen van het openbaar vervoer of de keuze van routes voor trans porten met gevaarlijke stof fen. Maar hij geeft toe dat over veel van dat soort zaken nu ook al overleg wordt gevoerd. J. A. in 't Veld van de provincie Zeeland maakt duidelijk dat er wel geld van rijk en provin cie is voor de voorbereiding van de vervoerregio. Pas als er plannen zijn kan daar weer geld voor komen, dus zullen die plannen eerst gemaakt moeten worden, voegt hij er aan toe. Verder zal voor de uit voering van de plannen een beroep op de deelnemers in de vervoerregio worden gedaan. Hij is het niet eens met de ver onderstelling dat de vervoer regio wellicht, overbodig is. Zo geeft In 't Veld aan dat enkele strategische doelen zijn ge steld die nu nog niet aan bod komen. Voorbeelden zijn het terugbrengen van het autover keer. ook in Zeeland, en aan-, pak van de luchtverontreini ging van auto's. In november 1990 is in Middel burg een werkconferentie ge houden over de vervoerregio Zeeland. Op deze conferentie werd geconcludeerd dat de vier problemen die in het Structuurschema Verkeer en Vervoer worden genoemd, in feite in Zeeland niet of nauwe lijks aan de orde zijn. Voor beelden zijn files, milieuver- vervuiling. onbereikbaarheid van economische centra en het'ontbreken van contacten met het buitenland. Alleen de problematiek van de verkeers slachtoffers is ook in Zeeland nadrukkelijk aan de orde. luidde de conclusie op de con ferentie. Oprichting van een vervoerregio werd op de confe rentie desondanks aanbevo len omdat Zeeland eigen spe cifieke problemen heeft, zoals gebrekkig vervoer op het plat teland. De komende maanden moe ten de Zeeuwse gemeentera den zich uitspreken over de vraag of ze bereid zijn aan de vervoerregio deel te nemen en de intentieverklaring te on dertekenen. COLOR COPY Domburgsch Schuitvlot 19 M'burg 01180-39435, fax 01180-39434 CANON NP 1020 Copier NU AKTIEPRIJS van .35)507- voor 2995'- bfw zolang de voorraad strekt! I

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1991 | | pagina 5