PZC Waarom kikkers staartloos zijn een persoonlijk advies via 06-lijn y&A - G£Rt£DSCMP pureittosse. varia nentrum voor uitvindingen ID-NL dierenlantijnen DINSDAG 6 FEBRUARI 1990 Ingraven I aangeboden ideeën verschil- van huishoudelijke handig- üjes tot geavanceerde elek- nica, van vouwbare bloemen- |en tot windmolentechnie- Steup maakt onderscheid sen vindingen en vindinkjes. ïïedachtensprong actie Nieuwkomers Problemen Vlissingen 01184-15351 Goes 01106-1298 Kosten Klacht Geen gevaar De boomkikker De Franse bioloog La marck was eigenlijk de eerste die een scherp onder scheid maakte tussen ge wervelde en ongewervelde dieren. Zijn theorie was dat de soorten geleidelijk uit el kaar waren ontstaan. Een onjuiste veronderstelling zoals later bleek uit de evo lutietheorie van Charles Darwin. De kikker (en de pad, na tuurlijk) zijn, samen met vo gels en slangenvormen als salamanders en hagedissen sterk afwijkend in de wereld van de viervoeters. En hoe wel salamanders, hagedis sen, kameleons en schubdie- ren uiterlijk veel op elkaar lijken, behoren zij toch tot heel andere diersoorten. De evolutieleer volgend kunnen wij het ontstaan van de slangvorm nog wel begrij pen. Alles wat niet nuttig is in het dagelijks leven ver dwijnt immers. Ledematen zijn alleen maar lastig bij het graven in de grond en zo ko men wij tot vele tussenvor men, waarvan sommigen al leen nog maar inwendig klei ne delen van poten hebben. Bij kikkers is dit minder van zelfsprekend. Algemeen wordt aangeno men, dat kikkers afstammen van de salamanders, waar van echter de vorm sinds 200 miljoen jaar onveranderd is gebleven. Waarom hebben de kikkers dan geen uitwen dige staart, geen ribben, maar wel een sterk verkorte ruggegraat? Verschillen, die aanzienlijk zijn, want de staartwervels bij de kikker zijn vergroeid tot een inwen dige benige staaf. De ribben zijn teruggebracht tot enke le zeer kleine aangroeiseltjes en de rugwervels geredu ceerd van enkele tientallen bij de andere dieren tot ge ven kikkerachtige kenmer ken. De eekhoorns, halfapen en apen hebben achterpo ten, die net als bij de kikker, geschikt zijn om te springen. Het spookdiertje (ook een halfaap) heeft zelfs kikker achtige ogen en zuignapjes aan de vingers en tenen. Ook zijn er boomkikkers die hun staart niet hebben verloren. Bovendien zijn alle kikkers, en zelfs de padden, uitste kende zwemmers. Dick Hillenius stelt er een andere mogelijkheid tegen over. De meeste kikkersoor ten graven zich achter waarts in de aarde in. De fa milies die daar het beste in zijn hebben zelfs aan de voe ten een speciaal schoffelvor- mig uitgroeisel, dat van binnenuit is verhard door een bot. Dat achterwaarts ingraven zou in de loop van vele eeuwen de oorzaak zijn geworden van de kikker- vorm. Het is allemaal zo logisch, als je het leest. De amphi- bieën, waartoe de kikkers en padden behoren, stammen af van één gemeenschappe lijke stamvader. Zij hebben zich in de loop van de evolu tie in drie verschillende rich tingen gespecialiseerd. De wormsalamanders leven in de grond, salamanders en kikkers echter bovengronds. Salamanders eten slakken en wormen, dus langzame prooidieren. Kikkers daar entegen snelle prooien zoals insecten en spinnen. Ze moe ten daartoe betrekkelijk lang doodstil kunnen zitten omdat anders hun prooidie ren niet in de buurt zullen komen. Op de evolutie-klok zijn zij echter nog maar kort vanuit het water aan land gekomen en lopen bij al dat stilzitten kans om uit te dro- 11111111 ii 1111111 M 11111111 middeld acht bij onze kwa kende vrienden. Er is een theorie, waarbij kikkers worden gezien als springers, afstammend van waterbewoners, die aarze lend uit het water waren ge komen, omdat op het land meer voedsel in de vorm van slakken en insecten was te vinden. Doordat er in die be gintijd uit andere takken van het dierenrijk ook roof zuchtige reptielen waren voortgekomen, zou de oer- kikker om zijn hachje te red den, dikwijls terug hebben moeten springen in zijn oor spronkelijk element, het wa ter. Zo zou hij tot springer zijn geworden, waarbij zijn staart hem alleen maar hin derde en dus na heel veel ge neraties tenslotte verdween. Het verkorte lichaam zou ook het springen ten goede zijn gekomen, omdat het dier zich daardoor tot een kogelvormig projectiel kon samenballen. Dick Hillenius, de kort gele den jong gestorven schrij ver-bioloog, had tegen deze theorie nogal wat bezwaren en beschreef die dan ook in één van zijn boeken op de hem eigen wijze. Zo maakt hij bijvoorbeeld bezwaar te gen deze theorie omdat de meeste andere springers als kangoeroe, springmuis, eek hoorn en dergelijke juist een bijzonder goed ontwikkelde staart hebben, waarmee zij bij het springen hun even wicht kunnen bewaren en hun richting kunnen bepa len. Bovendien is er geen tussen stadium bekend van de lan ge periode, waarin de langza me salamander in de snelle, staartloze kikker evolueer de. Waarom hadden de - nog steeds bestaande - salaman ders dan die snelle ontsnap pingen niet nodig om in le ven te blijven? Maar er is meer. Zo zijn er bij nagenoeg alle dieren die in bomen le gen. Daardoor, aldus Hille nius, hebben zij getracht zich daartegen te bescher men door zich in te graven. Achterwaarts, wel te ver staan, zodat hun kop vrij bleef om de noodzakelijk hap niet te missen. Hun ogen werden als maar beter, zodat zij hun prooidieren gemak kelijk konden zien. Boven dien ontwikkelden zij spe ciale vangtechnieken. Zo zijn er bijvoorbeeld soorten met lange uitrolbare, kle vende tongen. Ook de poten deden in de totale verbou wing mee: de achterpoten groeiden uit tot krachtige or ganen, die in staat waren het dier naar voren te werpen bij het vangen. De voorpoten dienden bij deze snelle bewe gingen als een soort hefbo men. Het verklaart eigenlijk alles aan het postuur van de kik ker. De staart was nutteloos geworden en vervormde tot een soort pootstok. De romp werd korter om zich gemak kelijk in de grond te kunnen werken en ribben zijn alleen maar nuttig voor dieren, die boven de grond een stevig li chaam nodig hebben ter be scherming. Voor een zich in gravend dier is zoiets stijfs als een ribbenkast alleen maar lastig. De bescherming van de kop was nuttiger. En ziet, de amphibieën hebben meestal een stevige gepant serde kop. Zelfs de oorspron kelijke schubben zijn verlo ren, omdat die wel heel erg bezwaarlijk waren bij het achterwaarts ingraven. De naakte huid is daarvoor heel wat gemakkelijker. Bovendien is er nooit een aanvaardbare verklaring ge vonden voor het botje aan de duim van de voet, dat welis waar bij sommigen slechts rudimentair aanwezig is, maar bij anderen is uitgre- groeid tot een ware schoffel. De theorie van Hillenius lost alles op. Iz. M. de Klerk is het bewijs van succes M Door Lianne Kersbergen) w amaak beschouwt Karei I Steup, directeur van het trum voor uitvindingen ID- 9 in Rotterdam, als een „ultie- ne vorm van vleierij". Een dui- I jker bewijs van het succes an een vinding kan hij zich 9voorstellen. Maar de naap- plaatst hem tegelijkertijd voor een probleem: bedrij- kennen de risico's en inves- n terughoudend. „Dat elt echt tientallen miljoe- guldens per jaar", zegt itèup. 1L, voluit Specialistisch In- atiecentrum voor Uitvin- en ID-NL, vormt een scha- ;eftussen uitvinders en onder- ers. Het centrum beoor- t uitvindingen op haalbaar- en probeert ze eventueel het bedrijfsleven onder te gen. Jaarlijks bieden zo'n lenhonderd mensen hun nen bij ID-NL aan. Slechts klein deel hiervan wordt dwerkelijk gerealiseerd: afgelopen jaar 24, in 1988 en dat er zeventien. Specialistische medische appa- ftiur rekent hij tot de eerste p, huishoudelijke hulpmid- n horen in de tweede groep s. Over de tweede categorie ij het meest enthousiast: „Er n werkelijk geniale ideeën zoals de bloemsnijder, de va- in en de hyperfree". Toch den juist de 'vindinkjes' k net niet vernuftig genoeg onden voor een octrooi. Dat Hekent dat een idee vogelvrij s. j| octrooiwetgeving schiet te OTt, vindt Steup. Om dit te illu- iftren, toont hij het parade- )®rdje van het uitvinderscen- ,rum, de bloemsnijder. Het ap- waatje is in feite niet meer dan veer, een mesje en een pias- ra omhulsel. „Iedereen snapt uiteen hoe het werkt, maar het [Sit natuurlijk om de gedach- erisprong van de bedenker", eft Steup uit. „Die jongen zag vrouw tobben op het aan- t en ontwikkelde dit. Het bleem is alleen dat ze het in Taiwan wel drie keer zo snel uit elkaar peuteren als ik en het ver volgens moeiteloos namaken". Zo heeft ID-NL van een eerdere vinding, de vacu-vin (die lucht zuigt uit aangebroken flessen wijn waardoor die langer goed blijft), inmiddels acht kopieën uit de handel laten nemen. De huidige wetgeving is volgens Steup veel te traag. De aanvra ger van een octrooi moet zo'n drie jaar wachten op eventuele bescherming. Intussen kunnen concurrenten hun gang gaan. „De mentaliteit van de kopieer ders na de octrooi-aanvraag is: zakken vullen en wegwezen", al dus Steup. „Maar de markt is dan verpest. De namakers zijn altijd goedkoper, ze hebben im mers geen octrooi- en ontwikke lingskosten gehad". ID-NL is sinds kort aangesloten bij het landelijk netwerk van in novatiecentra en binnen dit ver band dringt Steup aan op veran dering van de wetgeving. Hij wil graag een snel alternatief naast het octrooi en de modelbescher ming dat ook de vindinkjes be schermt. Een mogelijke tussen oplossing is het gebruikersmo del dat lichtere eisen stelt aan de technische vooruitgang van een vinding. Onlangs heeft het innovatiecen trum een kort geding verloren tegen de producent van het ap paraatje Hypex, dat hulp biedt bij hyperventilatie. ID-NL be schuldigde de maker ervan het idee gestolen te hebben van een Voorburgse hyperventilatiepa- tiënt. Deze Voorburger had een plastic doosje met een labyrinth van gangen ontwikkeld, de Hy perfree. Blazen op de Hyperfree, (of op de Hypex) maakt snel een einde aan een acute aanval van hyperventilatie. De maker van Hypex heeft eerst met het innovatiecentrum sa mengewerkt voor de ontwikke ling van het apparaatje. Na een tijdje is de Hypex-maker opge stapt omdat, zo meent het inno vatiecentrum, op de Hypex geen octrooi verkrijgbaar was. De producent van Hypex heeft toen zijn eigen apparaat ontwikkeld. Volgens de advocaat van de ma ker van de Hypex bestond er al eerder onenigheid tussen ID-NL en zijn cliënt. Bovendien zou de ze al voor de Hyperfree bezig zijn geweest met het ontwikkelen van zijn eigen apparaatje, een hol doosje met gaatjes onderin. „Het is terecht dat we dp rechts zaak verloren hebben, maar als er bijvoorbeeld een gebruikers model was geweest, hadden we gelijk gekregen", zegt Steup la coniek. Hij bestrijdt dat een ge bruikersmodel in het nadeel is van de consument omdat een monopolypositie de prijs op drijft: „Wij zijn een schatkamer, buiten loeren rovers. Het octrooi is slechts een grendel op de deur. Scherpe prijzen en goede marke ting zijn de overige veiligheids maatregelen. Met een te hoog prijskaartje vraagje gewoon om moeilijkheden: het wordt voor concurrenten immers heel aan trekkelijk het octrooi te omzei len". Volgens Steup gebeurt nu het omgekeerde: het midden- en De bloemensnijder, een uitvinding van de Middelburger Gert Idema, wordt bij het centrum voor uit vindingen ID-NL beschouwd als het paradepaardje (foto Ruben Oreel) kleinbedrijf investeert terug houdend in nieuwe vindingen, zeker als er geen octrooi bij is. Hierdoor blijven ook uitvindin gen op de plank liggen. Om dit tegen te gaan, probeert ID-NL niet alleen de regels te verande ren, maar ook het imago van uit vinders op te poetsen. Zo roepen de elf medewerkers van ID-NL voor de beoordeling van uitvindingen de hulp in van onafhankelijke deskundigen. Voor de samenstelling van het panel putten ze uit een groep van ongeveer honderd experts. Overigens zijn de uitvindingen voor ze bij het panel komen al door de eerste zeef geweest: slechts ongeveer een kwart van de aanvragers stuurt de in schrijfformulieren ook daadwer kelijk in. Steup zegt niet te we ten waardoor het geloof in de ei gen hersenspinsels zo afneemt: de kritische vragen of de te beta len honderd gulden. Een trucje om ondernemers warm te maken voor een idee, is een kunstenaar de uitvinding te laten portretteren. „Zo'n 'artist impression' voorkomt dat een potentiële producent afschrikt door het houtje-touwtje-proto type", legt Steup uit. „De mees te ondernemers zien het geniale van een idee niet in, ze kunnen de gedachtensprong niet ma ken". Verder probeert ID-NL uit vinders uit de onvermijdelijke 'Willie-Wortelsfeer' te halen door ze in te schakelen bij het oplos sen van problemen bij produk- tieprocessen. De toekomst ziet Steup zeer zon nig in. ID-NL verwacht dat de helft van het aantal produkten die in het jaar 2000 te koop zijn, in het komende decennium wor den ontwikkeld. „En wij hebben nog een paar heel bijzondere dingen in de kluis liggen", aldus de directeur. Het succes van ID-NL heeft in middels ook in het buitenland belangstelling gewekt. In vier of vijf andere landen, waaronder Frankrijk en China, bestaan plannen voor een uitvinderscen trum naar Nederlands voor beeld. De initiatiefnemers heb ben eerst een kijkje genomen in Rotterdam. Bang voor concur rentie is Steup niet. Integendeel, hij ziet mogelijkheden voor sa menwerking. „Ze mogen de hele organisatie zien", roept hij en thousiast en vervolgt dan se rieus: „Behalve de uitvindigen dan". (Door Pien Wildeman) ls mensen persoonlijke vragen hebben over een te of een juridische kwestie, bieden Medicafoon en Tele- htsHulp, twee nieuwe 06-lij- geen uitkomst. Dat vinden sumenten Kontakt (KK), de sumentenbond, de Neder- dse Orde van Advocaten en Landelijke Huisartsen Ver- ïnjging. „Het praatje op het dje dat je te horen krijgt w|nneer je één van die num- rs draait is te vergelijken t een brochure", vindt F. mskerk van de organisatie advocaten. Insumenten Kontakt kwam Iteen in actie tegen Tele- chtshulp. Dit bedrijf heeft httien verschillende 06-lijnen fengesteld zodat consumenten |en betaling naar juridische prmatie kunnen luisteren. Te- echtshulp deelt per adver- tie mee via 06-nummers ant- rd te geven op persoonlijke ipdische vragen. spreekt de organisator van |eRechtshulp aan op grond de Wet Misleidende Recla- De consumentenorganisatie £ft tegelijkertijd een klacht te- TeleRechtshulp ingediend |de Reclame Code Commissie. i vindt dat de consument van fee informatie geen biet wijzer Jrdt, omdat het hier gaat om Standaardiseerde informatie 1 zeker niet om 'persoonlijke f'iezen op maat'. brief heeft KK de initiatief- ner van TeleRechtshulp, de iarlemse advocaat mr drs J. der Haven, gevraagd zijn Jnier van adverteren te sta- De organisatie wil dat hij jmen zeven dagen de campag- staakt. Ook wordt hem ge ragd of hij bereid is mensen zich benadeeld voelen door Jadviezen en zich tot KK wen- de gemaakte kosten te ver- feden. a der Haven kon en wil tot sver nog geen commentaar Even de telefoon pakken om via een van de nieuwe 06-lijnen een persoonlijk medisch of juridisch probleem op te lossen is niet voldoende. De informatie die de consument krijgt is volgens verschillende consumentenorganen niet meer dan die in een brochure staat foto GPD) geven op de klacht van Konsu- menten Kontakt omdat deze nog niet officieel had bereikt. Medicafoon en TeleRechtHulp zijn nieuwkomers in 06-lijnen- land. Deze lijnen voorzien Ne derlanders vierentwintig uur per dag van respectievelijk juridi sche en medische informatie. De exploitanten bieden bellers de mogelijkheid naar verschillende 'verhaaltjes' te luisteren. Zo kan je via TeleRechtsHulp informa tie over bij voorbeeld overlast van buren en echtscheiding krij gen en via Medicafoon is het mo gelijk iets meer te horen over een hoge bloedruk of een beroerte. Deze nieuwe service lijkt op het eerste gezicht handig. Maar het nadeel van het advies of de uit leg is dat het is ingesproken op een bandje. Een bandje dat ge woon door blijft 'lopen' als je het ineens niet meer kunt volgen of als iets watje te horen krijgt vra gen oproept. „En daar komt bij dat de proble men zoals echtscheiding en huurprijzen op het advocaten- vlak, heel algemeen worden be handeld. En je moet er eigenlijk vanuit gaan datje nooit een echt antwoord krijgt op jouw vraag. En dat terwijl je flink voor de antwoorden betaalt", vervolgt een woordvoerder van de Consu mentenbond. De 06-lijnen vra gen 50 cent per minuut voor hun service. Beide 06-lijnen zijn op een ver schillende manier opgezet. Tele RechtsHulp is opgezet door de advocaat Van der Haven. Het (Advertentie) idee voor deze service is ruim an derhalf jaar geleden ontstaan. Hij en zijn collega's worden re gelmatig buiten kantooruren ge beld door mensen die graag on middellijk informatie willen over bij voorbeeld hun ontslag brief of alimentatie. „Dit zette hem aan het denken en samen met ons zette hij ver haaltjes in elkaar over achttien verschillende onderwerpen. De ze praatjes duren ongeveer 15 minuten en in zo'n verhaaltje worden de meest voorkomende problemen rond - om maar een onderwerp te noemen - ontslag behandeld. Voor elk verhaal be staat een aparte 06-lijn", vertelt J. de Weerd van KSM Public Re lations. die het woord namens Van der Haven voert. Het kost de consument dus bij na acht gulden om naar een heel verhaal te luisteren, terwijl dan nog het risico bestaat dat het antwoord op de vraag niet op het bandje staat. De eventuele mis leiding betreft de reclame-cam pagne rond TeleRechtsHulp. In de dagelijks verschijnende ad vertenties van het bedrijf staat dat mensen via de 06-lijn per soonlijk advies kunnen krijgen. En het is vrij logisch dat op een van te voren ingesproken bandje geen persoonlijk advies kan staan. Konsumenten Kontakt noemt de informatie onoverzichtelijk, oppervlakkig, onvolledig en in sommige gevallen zelfs onjuist. De Weerd wilde nog niet ingaan op de klacht van Konsumenten Kontakt. De Nederlandse Orde van Advo caten ziet principieel geen ver schil tussen een brochure over een juridisch onderwerp en een ingesproken bandje over dat zelfde onderwerp. „En hiermee bedoel ik eveneens dat we de 06- lijn als niets meer of minder be schouwen dan een moderne fol der", zegt Heemskerk, algemeen secretaris van de Orde. Achter Medicafoon, sedert 9 ja nuari te bereiken is, zit E. Mul der, nu directeur van Medica foon. Hij is niet afkomstig uit de medische wereld. Hij heeft sa men met een groep artsen het idee om een telefonische medi sche encyclopedie te maken uit gewerkt. De groep artsen heeft de teksten gemaakt en komt nog steeds wekelijks bijeen om deze teksten als het nodig is te actua liseren en vooral het aantal on derwerpen dat aan bod komt uit te breiden. „Wij pretenderen geen persoon lijke antwoorden te geven op vragen, vind ik. In onze adver tenties vertellen we mensen dui delijk dat ze bij ons informatie kunnen krijgen over bepaalde medische zaken", aldus Mulder. Het vervelende is alleen dat mensen die de advertentie van Medicafoon lezen het nummer moeten bellen om er precies ach ter te komen waarover telefo nisch informatie is in te winnen. Na het draaien van het 06-num- mer noemen Loretta Schrijver en Jaap van Meekeren, beiden werkzaam voor het Veronique Nieuws, acht verschillende hoofdrubrieken op waaruit de opbeller kan kiezen. Eén van de ze rubrieken wordt gekozen door het cijfer dat ermee correspon deert te draaien of in te drukken. Daarna volgen de onderwerpen die onder de gekozen rubriek ho ren. Onder de hoofdrubriek 'kinde ren' valt bij voorbeeld borstvoe ding, koorts of hoesten. Door op nieuw een nummer te kiezen, krijg men dan het uiteindelijke verhaaltje te horen. Zo'n 'con sult' kost dus al snel een minuut of zes en dat betekent een reke ning van drie gulden. En dat ter wijl de informatie ook beschik baar is in een encyclopedie. „Maar die heb je niet of je doet die moeite niet, dan wel de uitga ve is al weer verouderd", voeren de initiatiefnemers aan. Ze ver wachten overigen een grote markt voor hun aanbod. De Landelijke Huisartsen Ver eniging staat neutraal tegen over de Medicafoon, meldt de vi- ce-voorzitter van deze organisa tie, H. Knook. „Zolang de infor matie maar correct is en mensen zelf hun gezonde verstand blij ven gebruiken, zien wij geen ge vaar", aldus Knook. De Consumentenbond is in dit geval bezorgder: „Wij zijn bang dat sommige mensen de Medica foon bellen en naar aanleiding van het praatje dat ze te horen krijgen, beslissen dat ze niet naar de huisarts hoeven en dat kan risico's met zich meebren gen", zo zegt de woordvoerder. Knook is hier niet zo bang voor. „Er zijn ook genoeg mensen die een medische encyclopedie in huis hebben en dat zou dan het zelfde gevaar met zich kunnen meebrengen. De meeste mensen zijn goed in staat zelf te beoorde len of ze een arts nodig hebben". Medicafoon en TeleRechtsHulp zijn dus in feite niets meer en niets minder dan op een bandje gezette brochures. Ze voorzien bellers van algemene informa tie. Mensen die denken ant woord op hun persoonlijke vra gen te krijgen, komen bij deze 06-lijnen bedrogen uit.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1990 | | pagina 7