PZC
BERKULIN EN BEEK
een wereld van verschil
concerten van ravel,
brahms en beethoven
vrijdagkrant
filmdag
de stenge
11
VRIJDAG 13 OKTOBER 1989
basket
achterhuis
richard beek
bellamy
middelburg
VLISSINGEN
VEERE
BROUWERSHAVEN
GOES
BURGH HAAMSTEDE
AARDENBURG
IJZENDIJKE
NIEUWVLIET-BAD
AXEL
CLINGE
BIERVLIET
TERNEUZEN
BERGEN OP ZOOM
AMSTERDAM
BERG EN DAL
BAARLE-DRONGEN
alhambra
grand theater
de stenge
electro
bibliotheekthe
ater
cinem'actueel
roxy
schuttershof
de koning
luxor
ledel
)e beelden en tekeningen
die Arie Berkulin
ïomenteel in het Zeeuws
[useum exposeert ogen
rachtig. In hout, staal en
oper geeft de in Dreischor
onende beeldhouwer vorm
an de klassieke thema's die al
euwen lang door collega's
orden belicht. Als 20e-eeuwer
aat hij er op een eigen manier
ïee om. De torso's die hij
amenstelt zijn geen van
natomie doortrokken bronzen
f marmeren beelden, maar
apelingen die het moeten
ebben van een sterk gevoel
oor materiaal, vorm en
erhouding. En daaraan heeft
erkulin geen gebrek,
en voorbeeld. Een stuk
oomstam rast op een stam
iet een kleinere doorsnede en
ormt met een daarop liggende
rkelvormige stalen plaat een
okkel voor twee staande
operen platen. Ze zijn iets
erschillend van vorm, maar
nmiskenbaar verwant met de
■elvingen van het frontaal
■aargenomen lichaam van een
touw. Als vaker ontbreken
armen en hoofd, waardoor de
.ontouren van schouders, romp
in heupen overblijven. De
iwaliteit van de vorm zit hem
'ooral in de afgemeten
'erhoudingen. Net op een goed
noment start hier een zachte
■onding en daar een wat
wekiger verandering van
ichting. Wanneer je in
;edachten op die punten de
ijnen doortrekt kom je altijd
lit op een ander markant punt
n de vorm; in al zijn soberheid
s die vervuld van een innerlijke
ipanning.
ïen ander aspect is de
In De Stenge in Hein-
kenszand staat zaterdag
weer een filmdag op het
programma. Twee films
worden vertoond. Om
15.00 uur is dat de span
nende Walt Disneyteken-
film Taran en de Tover-
ketel en om 20.00 uur de
film The naked gun met
inspecteur Frank Drebin
in de hoofdrol.
Richard Beek 'Who plays the game'.
omkering van de vorm: de twee
platen hebben globaal dezelfde
vorm. Eén van de ervan is
echter iets kleiner en 180
graden gedraaid ten opzichte
van de ander. Bovendien is één
plaat licht gebogen. Het platte
beeld heeft zo toch een
ruimtelijkheid, je wordt
geprikkeld eromheen te lopen.
Het geoxideerde groen van het
koper geeft het oppervlak een
levend karakter en verwijst
tevens naar het element tijd: in
het algemeen én in de kunst.
Het is alsof het beeld er altijd al
is geweest. Het staat daarmee
op één lijn met eeuwenoude
bronzen bijvoorbeeld, waarover
de tijd een groenig patina heeft
heengelegd.
De expositie is zeer gevariëerd.
Er zijn tekeningen te zien
waarin Berkulin de vormen
verkent die later in een beeld
terugkomen; tekeningen
waarin hij bijna tastend met
een netwerk van lijnen de
ruimte even probeert vast te
houden; sculpturen waarin hij
de spanning tussen twee- en
driedimensionaliteit
onderzoekt door het uitzagen
van vormen in een houten of
ijzeren plaat. Er is ook een
barok aandoend beeld dat
Berkulins' liefde voor het
Zeeuwse landschap en het licht
sterk weerspiegelt. Het bestaat
uit een golf (of voluut) van
hout, waarop een schelpachtige
vorm rust. Die wordt op zijn
plaats gehouden door een
gebogen plaat van verzinkt
staal. Daaronder - op de grond -
geeft een dunne schijf van een
ronde houten bol steun aan het
geheel. Op de schelp tenslotte
rust een ander exemplaar met
een klein glad gepolijst koperen
huisje. Het geheel ademt de
geest van de barok: dramatiek,
beweging, een moment, hoewel
het gebruikte materiaal toch
sober is. Het beeld is
tegelijkertijd symbool voor de
kwetsbaarheid van het
landschap en zijn bewoners. Ik
zag zelden een beeld dat zo
sterk Zee-land in vorm vertaalt.
Waar Arie Berkulin's werk de
eeuwigheid eigentijds
benadert, is Richard Beek's
expositie in Balans 17 gewijd
aan de hectische vluchtigheid
van het moderne leven. Op
licht ironische wijze behandelt
hij thema's uit de stroom van
informatie die ons dagelijks
bereikt. Hij lijkt vooral
geïntrigeerd door de schone
schijn en het oppervlakkig
streven naar materiële
geneugten.
Dat komt terug in de reeks
schilderijen van gouden bergen,
als piramides op een rood
tafelblad geschilderd. Of in de
'Brains of the table', een
kitscherige goudgeschilderde
salontafel: een dito halogeen
lamp verlicht een hoop
houtkrullen die uit een in het
tafelblad gezaagde rechthoek
naar boven komen. Sprookjes
en hun vaak van illusies
vervulde inhoud komen naar
voren in een ander tafeltje, ook
'van goud' met een poppetje -
een oosterse schone- erop, plus
een bijl. Er tussen in ligt
In galerie Basket aan de Schuit-
dotstraat exposeert vanaf mor-
;en, zaterdag, Bettie van Haas
ter. De exposante toont abstrac
te schilderijen. Te zien t/m 25 no-
rember. Openingstijden: woens
dag tot en met vrijdag van 13 tot
17 uur.
In galerie het Achterhuis aan de
Vlasmarkt in Middelburg expo
seert Maria Es tekeningen en pa-
pierdrukken. De tentoonstelling
leeft als titel Vlinders worden
liet geboren. Te zien t/m 18 no
vember. Openingstijden: dins
dag t/m zaterdag van 10.15 tot
12.30 en van 13.30 tot 18.00 uur.
In de Vlissingse galerie Bellamy
19 exposeert Hans Eykelboom
fotografie. De expositie staat in
het teken van 150 jaar fotografie.
De tentoonstelling wordt van
daag (vrijdag) om 16.30 uur ge
opend. Te zien t/m 8 november.
Openingstijden: maandag t/m
vrijdag van 10 tot 17 uur, zater
dag en zondag van 13 tot 17 uur.
1ALANS 17: Richard Beek
schilderijen en objecten), te zien
An 4 november. Openingstij-
ien: woensdag, donderdag, vrij-
iag van 12 tot 17 uur, zaterdag
'an li tot 16 uur.
RAMSCHIP SCHORPIOEN:
^positie over historie schip en
'ude scheepsmaterialen en -in
strumenten, te zien tot novem-
)er. Openingstijden: van 10 tot
17 uur.
KLOOSTERGANGEN: Piet
Hieleman en William Verstrae-
■en (fotografie), verlengd t/m 22
oktober. Openingstijden: maan-
iag t/m vrijdag vanaf 10 uur, za-
■erdag en zondag van 13 tot 17
ïur.
WANDELKERK: Edouard Bou-
oat (retrospective), verlengd t/m
•2 oktober. Openingstijden:
naandag t/m vrijdag vanaf 10
lur- zaterdag en zondag van 13
at 17 uur.
JASTHUIS: Gerrit de Jong
olieverf). Doorlopend te zien.
jEEUWS MUSEUM: Arie Ber
kulin (beelden en tekeningen);
De andere fotografie, fotome
chanische reproductie in den
We eeuw en Pariis rond 1850
(vintage-drukken), te zien t/m 29
oktober. Openingstijden: dins
dag t/m vrijdag van 10 tot 17 uur,
zaterdag t/m maandag van 13.30
tot 17 uur.
ZKC: Albert Monier (foto's), te
zien tot 12 oktober. Openingstij
den: tijdens openingsuren bi
bliotheek.
DANGEROE: Bouke Heeres
(olieverven, aquarellen en teke
ningen), te zien tot 14 oktober.
Openingstijden: tijdens ope
ningsuren eetcafé.
PZEM-GALERIE: Renée en Ar
thur Mink (olieverven, goua
ches, tekeningen en sculpturen),
te zien tot 10 november. Ope
ningstijden: tijdens kantooru
ren.
CAFÉ SOLO: Harold Linker, te
zien t/m 28 oktober. Openingstij
den: tijdens openingsuren café.
DELTA COLLEGE: restaurant
Hotelschool Ernst de Vries (mu
sical Tsjechov in kalligrafie), te
zien tot 1 december. Openings
tijden: maandag t/m vrijdag van
11 tot 14 en van 17 tot 21 uur.
VLEESHAL: -Vijf monumenten
voor Walcheren en Patrick
Merckaert (foto's), te zien t/m 20
oktober. Openingstijden: dins
dag t/m zaterdag van 11 tot 17
uur, zondag van 13 tot 17 uur.
RABOBANK: Marjan de Visser
(foto's en olieverven), te zien t/m
31 oktober. Openingstijden: tij
dens openingsuren bank.
GEVANGENTOREN: Jenny
van Herwijnen-Schepers (olie
verven), te zien t/m 12 november.
Openingstijden: tijdens open
uren restaurant.
STADHUIS: amateurfotogra
fen, te zien t/m 13 oktober. Ope
ningstijden: tijdens kantooru
ren.
BIBLIOTHEEK: Schatten uit
de Nederlandse literatuur, te
zien tot 3 november. Openings
tijden: tijdens openingsuren bi
bliotheek.
SOIF: Ruben Oreel (Duizend
en-een foto's), te zien tot 13 no
vember. Openingstijden: tijdens
café-uren, dinsdag gesloten
SCHOTSE HUIZEN: op de
scheepszolder van het museum,
halfmodellen van schepen van
R. Struys. Joke Plomp-Kroes
(aouarellen) te zien t/m 28 okto
ber. Openingstijden: maandag
van 13 tot 17 uur, dinsdag t/m za
terdag van 10 tot 17 uur.
GROTE KERK: Delta cultu
reel: '150 jaar Westerschelde, de
levensader in de Delta', Chr.
Rutten (beelden) en Fotografie
Vroeger en nu, te zien tot 22 ok
tober. Openingstijden: maan-1
dag t/m zaterdag van 10 tot 17
uur, zondag van 14 tot 17 uur.
RESTAURANT JACOB CATS:
Hans Lemmen (houtpanelen,
gouaches, monotypen), te zien
tot 16 oktober. Openingstijden:
woensdag, donderdag, vrijdag
vanaf 17 uur, zaterdag, zondag
vanaf 16 uur.
OOSTERSCHELDEZIEKEN-
HUIS: Nico van Welzenes (aqua
rellen), te zien tot eind oktober.
Openingstijden: dagelijks ge
opend.
MUSEUM VOOR ZUID- EN
NOORD-BEVELAND: Oorlog
over Zuid- en Noord-Beveland,
te zien t/m 14 oktober. Openings
tijden: dinsdag t/m vrijdag van
11 tot 16 uur.
DE BURGHT: Monique Polak
(keramiek). Openingstijden: da
gelijks van 9 tot 12, van 14 tot 17
en van 19 tot 22 uur.
BEWAERSCHOLE: Joke van
Leeuwen (illustraties kinderboe
ken), te zien tot 29 oktober. Ope
ningstijden: maandag t/m zater
dag van 13.30 tot 16.30 uur.
ARCHEOLOGISCH MUSEUM:
'Wat Aardenburg bewaarde - 30
jaar museum en opgravingen in
Aardenburg, overzichtstentoon
stelling. Openingstijden: zon
dag en maandag van 13 tot 17
uur, dinsdag t/m vrijdag van 10
tot 12 en van 13 tot 17 uur, zater
dags gesloten.
AURINHUIS: Jan Breeuwer
(mono-prints en schilderijen), te
zien tot eind oktober. Openings
tijden: dagelijks van 10 tot 18
uur.
SAINT PIERRE: Rie Baauw
(aquarellen, olieverven en pen
tekeningen), te zien t/m decem
ber. Openingstijden: dagelijks
van 14 tot 18 uur.
verdiept een rood vlak, tussen
de poten een tweede blad,
waarop Beek een bos van
kunstbomen plaatste. Een stoel
completeert het geheel, dat de
titel meekreeg: 'Once Upon A
Time There Was a Nymph And
A Wood-Cutter'.
Nieuw in het werk van Beek is
het gebruik van andere media
dan het schilderij: kistjes en
kastjes; een opstelling met een
alsmaar doordraaiende pick
up; een tafel, gedekt met een
opzichtig couvert. In de
schilderijtjes zijn bijvoorbeeld
strijkijzers te zien („Om linnen
en het provinciale
aankoopbeleid glad te
strijken"), olifantjes en lege
huisjes in een decor van
sterren. Ze zijn net zo vluchtig
geschilderd als de wereld die
Beek van visueel commentaar
voorziet. Daarin schuilt ook een
gevaar: in de kunst is het 'hoe'
net zo belangrijk als het 'wat'
en de overtuigingskracht van
het idee ligt naar mijn mening
ook in de intensiteit van het
verwerken. Ik denk dat
daaraan nog wel wat te
verbeteren valt. In mijn ogen is
Beek met deze speelse
tentoonstelling een weg
ingeslagen die beslist
mogelijkheden biedt, maar nog
wel verder uitgewerkt moet
worden. Zodat het vluchtige en
de schone schijn nog
indringender vorm krijgen.
NICO OUT
Arie Berkulin, Zeeuws Museum,
Middelburg. Tot en met 29 oktober.
Richard Beek, Balans 17,
Midelburg. Tot en met 4 november.
GALERIE BELLEMANS: Lucy
de Graaf (sarcofagen), te zien tot
eind oktober. Leon Riekwell
(Avondrood) te zien t/m 15 de
cember. Openingstijden: tijdens
winkeluren.
GALERIE ESPRIT: Herman
Bisschop (schilderijen en teke
ningen), te zien tot 6 november.
Openingstijden: donderdag t/m
zondag van 13.30 tot 17.30 uur,
donderdagavond van 19 tot 21
uur, overige dagen gesloten.
ARTHOUSE: Peter Hamelinck
(fotografie, olieverf, action pain
ting en collages), te zien t/m 8 no
vember. Openingstijden: maan
dag t/m vrijdag van 9 tot 12 uur,
zaterdag van 9 tot 12 en van 13
tot 17 uur.
TROUVAILLE: Phillipe Van-
derschaeghe (zeefdrukken en ar-
cryl), te zien tot 29 oktober. Ope
ningstijden: tijdens winkeluren,
maandags gesloten.
ETCETERA: Jac van Nes (schil
der- en tekenwerk, ruimtelijk
werk), te zien t/m 30 oktober.
Openingstijden: dagelijks van
14 tot 17 uur, maandags geslo
ten.
GEMEENTEMUSEUM: Piet
Dieleman (schilderijen, tekenin
gen, sculptures) en Paul Meeuws
(verhalen), te zien t/m 12 novem
ber. Openingstijden: dagelijks
van 14 tot 17 uur, maandag ge
sloten.
KUNSTZAAL BAUDELAIRE:
videotapes en recent fotogra
fisch werk van Paul de Nooijer
(Middelburg), te zien t/m 29 ok
tober. Openingstijden: woens
dag t/m zondag van 13 tot 17 uur.
AFRIKA MUSEUM en GALE
RIE MOLENAARS: Piet Diele
man, te zien tot 15 oktober. Ope
ningstijden museum: maandag
t/m vrijdag van 10 tot 17 uur, za
terdag en zondag van 11 tot 17
uur, galerie: donderdag t/m zon
dag van 14 tot 17 uur.
KUNSTSCHIP DRONGHENE:
Riet Korbee-Arnold (aquarellen
en keramiek), te zien tot 30 okto
ber. Openingstijden: zaterdag
en zondag vanaf 15.00 uur.
Michael Keaton (links) en Jack Nicholson in Batman (Alhambra, Vlissingen; Grand Theater, Goes; Electro, Middelburg; Cinem'ac-
tueel, Bergen op Zoom; Luxor, Terneuzen).
VLISSINGEN (01184-12260)
'Indiana Jones and the last
crusade'. Vandaag (vrijdag),
zaterdag, zondag maandag,
dinsdag, woensdag en donder
dag 19.00 en 21.30 uur.
'Batman'. Vandaag (vrijdag),
zaterdag, zondag, maandag,
dinsdag, woensdag en donder
dag 14.00, 19.00 en 21.30 uur.
'Platvoet en zijn vriendjes'.
Vandaag (vrijdag), zaterdag,
zondag, maandag, dinsdag,
woensdag en donderdag 14.00
GOES (01100-15165)
'Batman'. Vandaag (vrijdag)
19.00 en 21.30 uur, zaterdag en
zondag 14.00, 19.00 en 21.30
uur, maandag, dinsdag en
donderdag 14.00 en 20.00 uur,
woensdag 20.00 uur.
'Lady and the vagebond'.
Woensdag 14.00 uur.
HEINKENSZAND
(01106-1865)
FILMDAG
'The lady and the vagabond'.
Zaterdag 15.00 uur
'My stepmother is an alien'.
Zaterdag 20.00 uur.
'Konrad uit het conserven
blik'. (Cinekid) Zondag 14.00
uur.
'De kinderen van Bolderbu
ren'. (Cinekid) Maandag 14.00
uur.
'Pim de pinguin en Molletje
en Kreketlje'. (Cinekid) Dins
dag 14.00 uur.
'Mijn vader woont in Rio'. (Ci
nekid) Woensdag 14.00 uur.
VPRO-video-middag. (Cine
kid) Donderdag 14.00 uur.
19.30 uur.
MIDDELBURG
'Old gringo'. Dinsdag, woens
dag en donderdag 20.30 uur.
BERGEN OP ZOOM (01640-
54886)
'Batman'. (Zaal 2)Vandaag
(vrijdag) 19.30 en 22.00 uur, za
terdag 14.00, 19.30 en 22.00
uur, zondag 13.45, 16.15, 19.00
en 22.45 uur, maandag, dins
dag, woensdag en donderdag
14.00, 19.00 en 21.45 uur.
'Batman'. (Zaal 3)Vandaag
(vrijdag) en zaterdag 18.30
uur, zondag, maandag, dins
dag, woensdag en donderdag
20.00 uur.
'Indiana Jones and the last
crusade'. (Zaal 1) Vandaag
(vrijdag) 19.00, en 22.15 uur,
zaterdag 14.00, 19.00 en 22.15
uur, zondag 14.00, 16.30, 19.00
en 21.30 uur, maandag, dins
dag, woensdag en donderdag
14.00,19.00 en 21.30 uur.
'Indiana Jones and the last
crusade'. (Zaal 3) Vandaag
(vrijdag) en zaterdag 21.15
uur.
BERGEN OP ZOOM <01640-
54886)
'K-9'. (Vandaag (vrijdag) 19.00
en 21.30 uur, zaterdag 14.00,
19.00 en 21.30 uur, zondag
14.00, 16.30,19.00 en 21.30 uur,
maandag, dinsdag, woensdag
en donderdag 14.00, 19.00 en
21.30 uur.
'The adventures of baron
Munchausen'. Vandaag (vrij
dag) en zaterdag 19.00 uur,
zondag 14.00 en 16.30 uur,
maandag, dinsdag, woensdag
MIDDELBURG (01180-38900)
'Batman'. .Vandaag (vrijdag)
19.00 en 21.30 uur, zaterdag
14.00, 19.00 en 21.30 uur, zon
dag 13.00, 15.30, 19.00 en 21.30
uur, maandag, dinsdag,
woensdag en donderdag 14.00,
19.00 en 21.30 uur.
MIDDELBURG (01180-13482)
'Old gringo'. Vandaag (vrij
dag) en zaterdag 20.00 uur,
zondag en maandag 20.30 uur.
'Family viewing'. Vandaag
(vrijdag) en zaterdag 22.30
uur, dinsdag en woensdag
20.30 uur.
'Macbeth'. Donderdag 20.30
uur.
Opening Cinekid festival
met oa. 'De Beer'. Zaterdag
13.00 uur.
en donderdag 14.00 en 19.00
uur.
'Great balls of fire'. Vandaag
(vrijdag) en zaterdag 21.30
uur, zondag 19.00 en 21.30 uur,
maandag, dinsdag, woensdag
en donderdag 21.30 uur.
'Willow'. Zaterdag 14.00 uur.
HULST (01140-12030)
'See no evil, hear no evil'.
Vandaag (vrijdag) en zaterdag
19.00 en 21.30 uur, zondag
13.45, 16.15, 19.00 en 21.30 uur,
maandag, dinsdag, woensdag
en donderdag 14.00 en 20.00
uur.
'Indiana Jones and the last
crusade'. Vandaag (vrijdag)
en zaterdag 18.45 en 21.30 uur,
zondag 13.30, 16.10, 18.45 en
21.30 uur, maandag, dinsdag,
woensdag en donderdag 14.00
en 20.00 uur.
'Roadhouse'. Vandaag (vrij
dag) en zaterdag 19.00 en 21.30
uur, zondag 13.45, 16.15, 19.00
en 21.30 uur, maandag, dins
dag, woensdag en donderdag
14.00 en 20.00 uur.
'Two moon junction'.Van-
daag (vrijdag) en zaterdag
19.00 en 21.30 uur, zondag
16.15, 19.00 en 21.30 uur,
maandag, dinsdag en woens
dag 20.00 uur.
'Platvoet en zijn vriendjes'.
Zondag 13.45 uur, maandag,
dinsdag, woensdag en donder
dag 14.30 uur.
TERNEUZEN (01150-20505)
'Batman'. Vandaag (vrijdag)
18.45 en 21.30 uur, zaterdag en
14.30, 18.45 en 21.30 uur,
maandag, dinsdag, woensdag
en donderdag 14.30 en 20.00
uur.
'Lock up'.Vandaag (vrijdag)
en zaterdag 19.00 en 21.30 uur,
zondag 14.30, 19.00 en 21.30
uur, maandag, dinsdag,
woensdag en donderdag 14.30
en 20.00 uur.
Jane Fonda in Old Gringo (Schuttershof en bibliotheektheater
Middelburg).
OOSTBURG
'Licence to kill'. Vandaag
(vrijdag en zaterdag 20.00 uur,
zondag 14.30 en 20.00 uur,
woensdag 14.40 uur.
De oogst aan najaars-cd's
levert deze maand een
nieuwe uitvoering op van
Brahms' eerste pianoconcert.
Solist is de jonge, intussen in
ternationaal gewaardeerde
Andras Schiff, de Wiener
Philharmoniker met Georg
Solti zorgen voor de begelei
ding. Nou ja - begeleiding: dat
is een onderschating van de
rol van het orkest in een con
cert, dat wel is aangeduid als
een 'symfonie met obligaat
piano'.
Veeleisend zwoegerswerk zijn
Brahms pianoconcerten wel
genoemd, en een van de laat
ste pianisten, die dat met suc
ces deed was Alfred Brendel
(Philips, anderhalf jaar gele
den). Hij zette toen een dram-
stische versie van het werk
neer en met die opvatting
staat de uitvoering van Schift
in een interessant contrast.
Schiff kiest voor een helder
der, minder stormachtige
Brahms dan gebruikelijk. De
tinten in de solo-partij worden
lichter gehouden, zonder dat
de muziek aan zeggings
kracht inboet.
Dat ligt, behalve aan het intel
ligente articulatie en fijnzinni
ge kleurenpalet van de solist
ook aan de Wiener Philharmo
niker onder Solti: een orkest,
waartegen - als het er zin in
heeft - geen ander Europese
formatie het in stijl, klankrijk
dom en samenspel kan opne
men. Ditmaal heeft het het
Weense orkest er hoorbaar zin
in. Onder Solti wordt de mu
ziek markant geprofilieerd,
maar klinken vooral de dialo
gen in 'rustig vaarwater' se
reen en opmerkelijk fraai. Mis
schien niet de beste, wel een
van de betere versies van het
werk op deze Decca cd 425
110-2, die als toegift ook nog
de door Solti en Schiff ge
speelde Brahms-variaties op
een thema van Schumann
vierhandig bevat en 66 minu-
tenspeelduur heeft.
Violist Izhak Perlman, al ja
ren een meester van het con
certpodium, legde aan het be
gin van het digitale tijdperk
voor EMI met dirigent Carlo
Maria Giulini en het Philhar-
monia Orchestra Beethovens
vioolconcert vast. Die opna
me geldt nog steeds als de
standaard, waartegen vrijwel
elke nieuwe uitgave van hét
Vioolconcert wordt afgezet.
Ook de nieuwe opname van
Perlman zelf. net uit, opnieuw
bij EMI. De maatschaDDii
nam in 1986 een concert op,
waarbij Perlman Beethovens
vioolconcert uitvoerde met de
Berliner Philharmoniker on
der leiding van Daniël Baren-
boim.
Het komt me voor, dat het las
tig kiezen is tussen beide uit
voeringen. De opname met
Giulini klinkt zonder twijfel
serener dan de jongste regi
stratie, maar die opname uit
1986 in Berlijn heeft zonder
twijfel meer spanning: resul
taat van het live-concert. Perl
man speelt, zilveren toon, ook
nu met allure en is virtuoos op
dreef in de Kreisler-cadenzen
in eerste en laatste deel. De
opname is iets minder scherp
doortekend dan de registratie
met Giulini: de Berlijnse Phil-
harmonie is een lastig opna
me-oord, maar de in dezelfde
ruimte geregistreerde Ro
mances - welkome, zij het ge
bruikelijke toegiften - laten in
klankbeeld weinig te wensen
over. Dat geldt ook voor de
uitvoeringen zelf op deze
EMI-cd C749567-2, 61 minu
ten).
De meevaller van oktober:
een Decca-opname. die al en
kele jaren op de markt is,
maar tijdelijk voordelig wordt
aangeboden. Pascal Rogé
speelt beide pianoconcerten
van Ravel, terzijde gestaan
door het Orchestre Sympho-
nique de Montreal onder lei
ding van Charles Dutoit; een
ensemble, dat onder meer
dank zij voortreffelijke Ra-
vel-orkestopnamen de laatste
tien jaar sterk op de voor
grond treedt.
De solist zorgt voor wat ge
mengde indrukken. Het staat
buiten kijf, dat met name het
concert in G (dat met de
zweepslag) buitengewoon
alert, sfeervol en met een fijn
zinnig toucher wordt ge
speeld. Spits en sprankelend,
er mankeert niets aan. Het
probleem zit dan ook bij de
uitvoering van het met het
eerste zo sterk contrasterende
tweede concert, voor de lin
kerhand. Zo lichtvoetig als
het een is, zo donker, zo gela
den is het tweede. Het zijn met
name die duistere, dynami
sche kanten van deze muziek,
die Pascal Rogé onderbelicht;
in technisch opzicht komt
men weinig tekort. Ook niet in
de kleurrijke begeleiding. Dat
deze prettig geprijsde uitgave
toch niet te versmaden is, ligt
ook in drie fraai uitgevoerde
en opgenomen orkestrale Ra-
vel-toegiften: de korte fanfare
uit '1 Eventail de Jeanne, het
Menuet Antique en Une bar
que sur l'ocean. Decca 410
230-2, 58 minuten).
KEES CIJSOUW