PZC BERKULIN EN BEEK een wereld van verschil concerten van ravel, brahms en beethoven vrijdagkrant filmdag de stenge 11 VRIJDAG 13 OKTOBER 1989 basket achterhuis richard beek bellamy middelburg VLISSINGEN VEERE BROUWERSHAVEN GOES BURGH HAAMSTEDE AARDENBURG IJZENDIJKE NIEUWVLIET-BAD AXEL CLINGE BIERVLIET TERNEUZEN BERGEN OP ZOOM AMSTERDAM BERG EN DAL BAARLE-DRONGEN alhambra grand theater de stenge electro bibliotheekthe ater cinem'actueel roxy schuttershof de koning luxor ledel )e beelden en tekeningen die Arie Berkulin ïomenteel in het Zeeuws [useum exposeert ogen rachtig. In hout, staal en oper geeft de in Dreischor onende beeldhouwer vorm an de klassieke thema's die al euwen lang door collega's orden belicht. Als 20e-eeuwer aat hij er op een eigen manier ïee om. De torso's die hij amenstelt zijn geen van natomie doortrokken bronzen f marmeren beelden, maar apelingen die het moeten ebben van een sterk gevoel oor materiaal, vorm en erhouding. En daaraan heeft erkulin geen gebrek, en voorbeeld. Een stuk oomstam rast op een stam iet een kleinere doorsnede en ormt met een daarop liggende rkelvormige stalen plaat een okkel voor twee staande operen platen. Ze zijn iets erschillend van vorm, maar nmiskenbaar verwant met de ■elvingen van het frontaal ■aargenomen lichaam van een touw. Als vaker ontbreken armen en hoofd, waardoor de .ontouren van schouders, romp in heupen overblijven. De iwaliteit van de vorm zit hem 'ooral in de afgemeten 'erhoudingen. Net op een goed noment start hier een zachte ■onding en daar een wat wekiger verandering van ichting. Wanneer je in ;edachten op die punten de ijnen doortrekt kom je altijd lit op een ander markant punt n de vorm; in al zijn soberheid s die vervuld van een innerlijke ipanning. ïen ander aspect is de In De Stenge in Hein- kenszand staat zaterdag weer een filmdag op het programma. Twee films worden vertoond. Om 15.00 uur is dat de span nende Walt Disneyteken- film Taran en de Tover- ketel en om 20.00 uur de film The naked gun met inspecteur Frank Drebin in de hoofdrol. Richard Beek 'Who plays the game'. omkering van de vorm: de twee platen hebben globaal dezelfde vorm. Eén van de ervan is echter iets kleiner en 180 graden gedraaid ten opzichte van de ander. Bovendien is één plaat licht gebogen. Het platte beeld heeft zo toch een ruimtelijkheid, je wordt geprikkeld eromheen te lopen. Het geoxideerde groen van het koper geeft het oppervlak een levend karakter en verwijst tevens naar het element tijd: in het algemeen én in de kunst. Het is alsof het beeld er altijd al is geweest. Het staat daarmee op één lijn met eeuwenoude bronzen bijvoorbeeld, waarover de tijd een groenig patina heeft heengelegd. De expositie is zeer gevariëerd. Er zijn tekeningen te zien waarin Berkulin de vormen verkent die later in een beeld terugkomen; tekeningen waarin hij bijna tastend met een netwerk van lijnen de ruimte even probeert vast te houden; sculpturen waarin hij de spanning tussen twee- en driedimensionaliteit onderzoekt door het uitzagen van vormen in een houten of ijzeren plaat. Er is ook een barok aandoend beeld dat Berkulins' liefde voor het Zeeuwse landschap en het licht sterk weerspiegelt. Het bestaat uit een golf (of voluut) van hout, waarop een schelpachtige vorm rust. Die wordt op zijn plaats gehouden door een gebogen plaat van verzinkt staal. Daaronder - op de grond - geeft een dunne schijf van een ronde houten bol steun aan het geheel. Op de schelp tenslotte rust een ander exemplaar met een klein glad gepolijst koperen huisje. Het geheel ademt de geest van de barok: dramatiek, beweging, een moment, hoewel het gebruikte materiaal toch sober is. Het beeld is tegelijkertijd symbool voor de kwetsbaarheid van het landschap en zijn bewoners. Ik zag zelden een beeld dat zo sterk Zee-land in vorm vertaalt. Waar Arie Berkulin's werk de eeuwigheid eigentijds benadert, is Richard Beek's expositie in Balans 17 gewijd aan de hectische vluchtigheid van het moderne leven. Op licht ironische wijze behandelt hij thema's uit de stroom van informatie die ons dagelijks bereikt. Hij lijkt vooral geïntrigeerd door de schone schijn en het oppervlakkig streven naar materiële geneugten. Dat komt terug in de reeks schilderijen van gouden bergen, als piramides op een rood tafelblad geschilderd. Of in de 'Brains of the table', een kitscherige goudgeschilderde salontafel: een dito halogeen lamp verlicht een hoop houtkrullen die uit een in het tafelblad gezaagde rechthoek naar boven komen. Sprookjes en hun vaak van illusies vervulde inhoud komen naar voren in een ander tafeltje, ook 'van goud' met een poppetje - een oosterse schone- erop, plus een bijl. Er tussen in ligt In galerie Basket aan de Schuit- dotstraat exposeert vanaf mor- ;en, zaterdag, Bettie van Haas ter. De exposante toont abstrac te schilderijen. Te zien t/m 25 no- rember. Openingstijden: woens dag tot en met vrijdag van 13 tot 17 uur. In galerie het Achterhuis aan de Vlasmarkt in Middelburg expo seert Maria Es tekeningen en pa- pierdrukken. De tentoonstelling leeft als titel Vlinders worden liet geboren. Te zien t/m 18 no vember. Openingstijden: dins dag t/m zaterdag van 10.15 tot 12.30 en van 13.30 tot 18.00 uur. In de Vlissingse galerie Bellamy 19 exposeert Hans Eykelboom fotografie. De expositie staat in het teken van 150 jaar fotografie. De tentoonstelling wordt van daag (vrijdag) om 16.30 uur ge opend. Te zien t/m 8 november. Openingstijden: maandag t/m vrijdag van 10 tot 17 uur, zater dag en zondag van 13 tot 17 uur. 1ALANS 17: Richard Beek schilderijen en objecten), te zien An 4 november. Openingstij- ien: woensdag, donderdag, vrij- iag van 12 tot 17 uur, zaterdag 'an li tot 16 uur. RAMSCHIP SCHORPIOEN: ^positie over historie schip en 'ude scheepsmaterialen en -in strumenten, te zien tot novem- )er. Openingstijden: van 10 tot 17 uur. KLOOSTERGANGEN: Piet Hieleman en William Verstrae- ■en (fotografie), verlengd t/m 22 oktober. Openingstijden: maan- iag t/m vrijdag vanaf 10 uur, za- ■erdag en zondag van 13 tot 17 ïur. WANDELKERK: Edouard Bou- oat (retrospective), verlengd t/m •2 oktober. Openingstijden: naandag t/m vrijdag vanaf 10 lur- zaterdag en zondag van 13 at 17 uur. JASTHUIS: Gerrit de Jong olieverf). Doorlopend te zien. jEEUWS MUSEUM: Arie Ber kulin (beelden en tekeningen); De andere fotografie, fotome chanische reproductie in den We eeuw en Pariis rond 1850 (vintage-drukken), te zien t/m 29 oktober. Openingstijden: dins dag t/m vrijdag van 10 tot 17 uur, zaterdag t/m maandag van 13.30 tot 17 uur. ZKC: Albert Monier (foto's), te zien tot 12 oktober. Openingstij den: tijdens openingsuren bi bliotheek. DANGEROE: Bouke Heeres (olieverven, aquarellen en teke ningen), te zien tot 14 oktober. Openingstijden: tijdens ope ningsuren eetcafé. PZEM-GALERIE: Renée en Ar thur Mink (olieverven, goua ches, tekeningen en sculpturen), te zien tot 10 november. Ope ningstijden: tijdens kantooru ren. CAFÉ SOLO: Harold Linker, te zien t/m 28 oktober. Openingstij den: tijdens openingsuren café. DELTA COLLEGE: restaurant Hotelschool Ernst de Vries (mu sical Tsjechov in kalligrafie), te zien tot 1 december. Openings tijden: maandag t/m vrijdag van 11 tot 14 en van 17 tot 21 uur. VLEESHAL: -Vijf monumenten voor Walcheren en Patrick Merckaert (foto's), te zien t/m 20 oktober. Openingstijden: dins dag t/m zaterdag van 11 tot 17 uur, zondag van 13 tot 17 uur. RABOBANK: Marjan de Visser (foto's en olieverven), te zien t/m 31 oktober. Openingstijden: tij dens openingsuren bank. GEVANGENTOREN: Jenny van Herwijnen-Schepers (olie verven), te zien t/m 12 november. Openingstijden: tijdens open uren restaurant. STADHUIS: amateurfotogra fen, te zien t/m 13 oktober. Ope ningstijden: tijdens kantooru ren. BIBLIOTHEEK: Schatten uit de Nederlandse literatuur, te zien tot 3 november. Openings tijden: tijdens openingsuren bi bliotheek. SOIF: Ruben Oreel (Duizend en-een foto's), te zien tot 13 no vember. Openingstijden: tijdens café-uren, dinsdag gesloten SCHOTSE HUIZEN: op de scheepszolder van het museum, halfmodellen van schepen van R. Struys. Joke Plomp-Kroes (aouarellen) te zien t/m 28 okto ber. Openingstijden: maandag van 13 tot 17 uur, dinsdag t/m za terdag van 10 tot 17 uur. GROTE KERK: Delta cultu reel: '150 jaar Westerschelde, de levensader in de Delta', Chr. Rutten (beelden) en Fotografie Vroeger en nu, te zien tot 22 ok tober. Openingstijden: maan-1 dag t/m zaterdag van 10 tot 17 uur, zondag van 14 tot 17 uur. RESTAURANT JACOB CATS: Hans Lemmen (houtpanelen, gouaches, monotypen), te zien tot 16 oktober. Openingstijden: woensdag, donderdag, vrijdag vanaf 17 uur, zaterdag, zondag vanaf 16 uur. OOSTERSCHELDEZIEKEN- HUIS: Nico van Welzenes (aqua rellen), te zien tot eind oktober. Openingstijden: dagelijks ge opend. MUSEUM VOOR ZUID- EN NOORD-BEVELAND: Oorlog over Zuid- en Noord-Beveland, te zien t/m 14 oktober. Openings tijden: dinsdag t/m vrijdag van 11 tot 16 uur. DE BURGHT: Monique Polak (keramiek). Openingstijden: da gelijks van 9 tot 12, van 14 tot 17 en van 19 tot 22 uur. BEWAERSCHOLE: Joke van Leeuwen (illustraties kinderboe ken), te zien tot 29 oktober. Ope ningstijden: maandag t/m zater dag van 13.30 tot 16.30 uur. ARCHEOLOGISCH MUSEUM: 'Wat Aardenburg bewaarde - 30 jaar museum en opgravingen in Aardenburg, overzichtstentoon stelling. Openingstijden: zon dag en maandag van 13 tot 17 uur, dinsdag t/m vrijdag van 10 tot 12 en van 13 tot 17 uur, zater dags gesloten. AURINHUIS: Jan Breeuwer (mono-prints en schilderijen), te zien tot eind oktober. Openings tijden: dagelijks van 10 tot 18 uur. SAINT PIERRE: Rie Baauw (aquarellen, olieverven en pen tekeningen), te zien t/m decem ber. Openingstijden: dagelijks van 14 tot 18 uur. verdiept een rood vlak, tussen de poten een tweede blad, waarop Beek een bos van kunstbomen plaatste. Een stoel completeert het geheel, dat de titel meekreeg: 'Once Upon A Time There Was a Nymph And A Wood-Cutter'. Nieuw in het werk van Beek is het gebruik van andere media dan het schilderij: kistjes en kastjes; een opstelling met een alsmaar doordraaiende pick up; een tafel, gedekt met een opzichtig couvert. In de schilderijtjes zijn bijvoorbeeld strijkijzers te zien („Om linnen en het provinciale aankoopbeleid glad te strijken"), olifantjes en lege huisjes in een decor van sterren. Ze zijn net zo vluchtig geschilderd als de wereld die Beek van visueel commentaar voorziet. Daarin schuilt ook een gevaar: in de kunst is het 'hoe' net zo belangrijk als het 'wat' en de overtuigingskracht van het idee ligt naar mijn mening ook in de intensiteit van het verwerken. Ik denk dat daaraan nog wel wat te verbeteren valt. In mijn ogen is Beek met deze speelse tentoonstelling een weg ingeslagen die beslist mogelijkheden biedt, maar nog wel verder uitgewerkt moet worden. Zodat het vluchtige en de schone schijn nog indringender vorm krijgen. NICO OUT Arie Berkulin, Zeeuws Museum, Middelburg. Tot en met 29 oktober. Richard Beek, Balans 17, Midelburg. Tot en met 4 november. GALERIE BELLEMANS: Lucy de Graaf (sarcofagen), te zien tot eind oktober. Leon Riekwell (Avondrood) te zien t/m 15 de cember. Openingstijden: tijdens winkeluren. GALERIE ESPRIT: Herman Bisschop (schilderijen en teke ningen), te zien tot 6 november. Openingstijden: donderdag t/m zondag van 13.30 tot 17.30 uur, donderdagavond van 19 tot 21 uur, overige dagen gesloten. ARTHOUSE: Peter Hamelinck (fotografie, olieverf, action pain ting en collages), te zien t/m 8 no vember. Openingstijden: maan dag t/m vrijdag van 9 tot 12 uur, zaterdag van 9 tot 12 en van 13 tot 17 uur. TROUVAILLE: Phillipe Van- derschaeghe (zeefdrukken en ar- cryl), te zien tot 29 oktober. Ope ningstijden: tijdens winkeluren, maandags gesloten. ETCETERA: Jac van Nes (schil der- en tekenwerk, ruimtelijk werk), te zien t/m 30 oktober. Openingstijden: dagelijks van 14 tot 17 uur, maandags geslo ten. GEMEENTEMUSEUM: Piet Dieleman (schilderijen, tekenin gen, sculptures) en Paul Meeuws (verhalen), te zien t/m 12 novem ber. Openingstijden: dagelijks van 14 tot 17 uur, maandag ge sloten. KUNSTZAAL BAUDELAIRE: videotapes en recent fotogra fisch werk van Paul de Nooijer (Middelburg), te zien t/m 29 ok tober. Openingstijden: woens dag t/m zondag van 13 tot 17 uur. AFRIKA MUSEUM en GALE RIE MOLENAARS: Piet Diele man, te zien tot 15 oktober. Ope ningstijden museum: maandag t/m vrijdag van 10 tot 17 uur, za terdag en zondag van 11 tot 17 uur, galerie: donderdag t/m zon dag van 14 tot 17 uur. KUNSTSCHIP DRONGHENE: Riet Korbee-Arnold (aquarellen en keramiek), te zien tot 30 okto ber. Openingstijden: zaterdag en zondag vanaf 15.00 uur. Michael Keaton (links) en Jack Nicholson in Batman (Alhambra, Vlissingen; Grand Theater, Goes; Electro, Middelburg; Cinem'ac- tueel, Bergen op Zoom; Luxor, Terneuzen). VLISSINGEN (01184-12260) 'Indiana Jones and the last crusade'. Vandaag (vrijdag), zaterdag, zondag maandag, dinsdag, woensdag en donder dag 19.00 en 21.30 uur. 'Batman'. Vandaag (vrijdag), zaterdag, zondag, maandag, dinsdag, woensdag en donder dag 14.00, 19.00 en 21.30 uur. 'Platvoet en zijn vriendjes'. Vandaag (vrijdag), zaterdag, zondag, maandag, dinsdag, woensdag en donderdag 14.00 GOES (01100-15165) 'Batman'. Vandaag (vrijdag) 19.00 en 21.30 uur, zaterdag en zondag 14.00, 19.00 en 21.30 uur, maandag, dinsdag en donderdag 14.00 en 20.00 uur, woensdag 20.00 uur. 'Lady and the vagebond'. Woensdag 14.00 uur. HEINKENSZAND (01106-1865) FILMDAG 'The lady and the vagabond'. Zaterdag 15.00 uur 'My stepmother is an alien'. Zaterdag 20.00 uur. 'Konrad uit het conserven blik'. (Cinekid) Zondag 14.00 uur. 'De kinderen van Bolderbu ren'. (Cinekid) Maandag 14.00 uur. 'Pim de pinguin en Molletje en Kreketlje'. (Cinekid) Dins dag 14.00 uur. 'Mijn vader woont in Rio'. (Ci nekid) Woensdag 14.00 uur. VPRO-video-middag. (Cine kid) Donderdag 14.00 uur. 19.30 uur. MIDDELBURG 'Old gringo'. Dinsdag, woens dag en donderdag 20.30 uur. BERGEN OP ZOOM (01640- 54886) 'Batman'. (Zaal 2)Vandaag (vrijdag) 19.30 en 22.00 uur, za terdag 14.00, 19.30 en 22.00 uur, zondag 13.45, 16.15, 19.00 en 22.45 uur, maandag, dins dag, woensdag en donderdag 14.00, 19.00 en 21.45 uur. 'Batman'. (Zaal 3)Vandaag (vrijdag) en zaterdag 18.30 uur, zondag, maandag, dins dag, woensdag en donderdag 20.00 uur. 'Indiana Jones and the last crusade'. (Zaal 1) Vandaag (vrijdag) 19.00, en 22.15 uur, zaterdag 14.00, 19.00 en 22.15 uur, zondag 14.00, 16.30, 19.00 en 21.30 uur, maandag, dins dag, woensdag en donderdag 14.00,19.00 en 21.30 uur. 'Indiana Jones and the last crusade'. (Zaal 3) Vandaag (vrijdag) en zaterdag 21.15 uur. BERGEN OP ZOOM <01640- 54886) 'K-9'. (Vandaag (vrijdag) 19.00 en 21.30 uur, zaterdag 14.00, 19.00 en 21.30 uur, zondag 14.00, 16.30,19.00 en 21.30 uur, maandag, dinsdag, woensdag en donderdag 14.00, 19.00 en 21.30 uur. 'The adventures of baron Munchausen'. Vandaag (vrij dag) en zaterdag 19.00 uur, zondag 14.00 en 16.30 uur, maandag, dinsdag, woensdag MIDDELBURG (01180-38900) 'Batman'. .Vandaag (vrijdag) 19.00 en 21.30 uur, zaterdag 14.00, 19.00 en 21.30 uur, zon dag 13.00, 15.30, 19.00 en 21.30 uur, maandag, dinsdag, woensdag en donderdag 14.00, 19.00 en 21.30 uur. MIDDELBURG (01180-13482) 'Old gringo'. Vandaag (vrij dag) en zaterdag 20.00 uur, zondag en maandag 20.30 uur. 'Family viewing'. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 22.30 uur, dinsdag en woensdag 20.30 uur. 'Macbeth'. Donderdag 20.30 uur. Opening Cinekid festival met oa. 'De Beer'. Zaterdag 13.00 uur. en donderdag 14.00 en 19.00 uur. 'Great balls of fire'. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 21.30 uur, zondag 19.00 en 21.30 uur, maandag, dinsdag, woensdag en donderdag 21.30 uur. 'Willow'. Zaterdag 14.00 uur. HULST (01140-12030) 'See no evil, hear no evil'. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19.00 en 21.30 uur, zondag 13.45, 16.15, 19.00 en 21.30 uur, maandag, dinsdag, woensdag en donderdag 14.00 en 20.00 uur. 'Indiana Jones and the last crusade'. Vandaag (vrijdag) en zaterdag 18.45 en 21.30 uur, zondag 13.30, 16.10, 18.45 en 21.30 uur, maandag, dinsdag, woensdag en donderdag 14.00 en 20.00 uur. 'Roadhouse'. Vandaag (vrij dag) en zaterdag 19.00 en 21.30 uur, zondag 13.45, 16.15, 19.00 en 21.30 uur, maandag, dins dag, woensdag en donderdag 14.00 en 20.00 uur. 'Two moon junction'.Van- daag (vrijdag) en zaterdag 19.00 en 21.30 uur, zondag 16.15, 19.00 en 21.30 uur, maandag, dinsdag en woens dag 20.00 uur. 'Platvoet en zijn vriendjes'. Zondag 13.45 uur, maandag, dinsdag, woensdag en donder dag 14.30 uur. TERNEUZEN (01150-20505) 'Batman'. Vandaag (vrijdag) 18.45 en 21.30 uur, zaterdag en 14.30, 18.45 en 21.30 uur, maandag, dinsdag, woensdag en donderdag 14.30 en 20.00 uur. 'Lock up'.Vandaag (vrijdag) en zaterdag 19.00 en 21.30 uur, zondag 14.30, 19.00 en 21.30 uur, maandag, dinsdag, woensdag en donderdag 14.30 en 20.00 uur. Jane Fonda in Old Gringo (Schuttershof en bibliotheektheater Middelburg). OOSTBURG 'Licence to kill'. Vandaag (vrijdag en zaterdag 20.00 uur, zondag 14.30 en 20.00 uur, woensdag 14.40 uur. De oogst aan najaars-cd's levert deze maand een nieuwe uitvoering op van Brahms' eerste pianoconcert. Solist is de jonge, intussen in ternationaal gewaardeerde Andras Schiff, de Wiener Philharmoniker met Georg Solti zorgen voor de begelei ding. Nou ja - begeleiding: dat is een onderschating van de rol van het orkest in een con cert, dat wel is aangeduid als een 'symfonie met obligaat piano'. Veeleisend zwoegerswerk zijn Brahms pianoconcerten wel genoemd, en een van de laat ste pianisten, die dat met suc ces deed was Alfred Brendel (Philips, anderhalf jaar gele den). Hij zette toen een dram- stische versie van het werk neer en met die opvatting staat de uitvoering van Schift in een interessant contrast. Schiff kiest voor een helder der, minder stormachtige Brahms dan gebruikelijk. De tinten in de solo-partij worden lichter gehouden, zonder dat de muziek aan zeggings kracht inboet. Dat ligt, behalve aan het intel ligente articulatie en fijnzinni ge kleurenpalet van de solist ook aan de Wiener Philharmo niker onder Solti: een orkest, waartegen - als het er zin in heeft - geen ander Europese formatie het in stijl, klankrijk dom en samenspel kan opne men. Ditmaal heeft het het Weense orkest er hoorbaar zin in. Onder Solti wordt de mu ziek markant geprofilieerd, maar klinken vooral de dialo gen in 'rustig vaarwater' se reen en opmerkelijk fraai. Mis schien niet de beste, wel een van de betere versies van het werk op deze Decca cd 425 110-2, die als toegift ook nog de door Solti en Schiff ge speelde Brahms-variaties op een thema van Schumann vierhandig bevat en 66 minu- tenspeelduur heeft. Violist Izhak Perlman, al ja ren een meester van het con certpodium, legde aan het be gin van het digitale tijdperk voor EMI met dirigent Carlo Maria Giulini en het Philhar- monia Orchestra Beethovens vioolconcert vast. Die opna me geldt nog steeds als de standaard, waartegen vrijwel elke nieuwe uitgave van hét Vioolconcert wordt afgezet. Ook de nieuwe opname van Perlman zelf. net uit, opnieuw bij EMI. De maatschaDDii nam in 1986 een concert op, waarbij Perlman Beethovens vioolconcert uitvoerde met de Berliner Philharmoniker on der leiding van Daniël Baren- boim. Het komt me voor, dat het las tig kiezen is tussen beide uit voeringen. De opname met Giulini klinkt zonder twijfel serener dan de jongste regi stratie, maar die opname uit 1986 in Berlijn heeft zonder twijfel meer spanning: resul taat van het live-concert. Perl man speelt, zilveren toon, ook nu met allure en is virtuoos op dreef in de Kreisler-cadenzen in eerste en laatste deel. De opname is iets minder scherp doortekend dan de registratie met Giulini: de Berlijnse Phil- harmonie is een lastig opna me-oord, maar de in dezelfde ruimte geregistreerde Ro mances - welkome, zij het ge bruikelijke toegiften - laten in klankbeeld weinig te wensen over. Dat geldt ook voor de uitvoeringen zelf op deze EMI-cd C749567-2, 61 minu ten). De meevaller van oktober: een Decca-opname. die al en kele jaren op de markt is, maar tijdelijk voordelig wordt aangeboden. Pascal Rogé speelt beide pianoconcerten van Ravel, terzijde gestaan door het Orchestre Sympho- nique de Montreal onder lei ding van Charles Dutoit; een ensemble, dat onder meer dank zij voortreffelijke Ra- vel-orkestopnamen de laatste tien jaar sterk op de voor grond treedt. De solist zorgt voor wat ge mengde indrukken. Het staat buiten kijf, dat met name het concert in G (dat met de zweepslag) buitengewoon alert, sfeervol en met een fijn zinnig toucher wordt ge speeld. Spits en sprankelend, er mankeert niets aan. Het probleem zit dan ook bij de uitvoering van het met het eerste zo sterk contrasterende tweede concert, voor de lin kerhand. Zo lichtvoetig als het een is, zo donker, zo gela den is het tweede. Het zijn met name die duistere, dynami sche kanten van deze muziek, die Pascal Rogé onderbelicht; in technisch opzicht komt men weinig tekort. Ook niet in de kleurrijke begeleiding. Dat deze prettig geprijsde uitgave toch niet te versmaden is, ligt ook in drie fraai uitgevoerde en opgenomen orkestrale Ra- vel-toegiften: de korte fanfare uit '1 Eventail de Jeanne, het Menuet Antique en Une bar que sur l'ocean. Decca 410 230-2, 58 minuten). KEES CIJSOUW

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 11