afatianak
Vlissingen onderscheiden voor
aandacht voor constructivisme
Statenlid dreigt met
vertrek uit bestuur
Zeeuwse Bibliotheek
Computers lijken vrij van virus
Scholieren meten
kwaliteit kustmilieu
DE KAASBOER
I aNOÏ
CONCURRENTIE OP NOORDZEE
ZEEli.W&'ÏÏ
Vraagtekens
Discussies
BEZUINIGING MAG NIET DOORGAAN
Middelburg
ONBEHAAGLIJK GEVOEL DOOR DATACRIME II
PROJECT COASTWATCH
Pierenspitten
pas legaal op
afstand van 100
meter van dijk
Ééntje
DE BUSKERS
boi-khm^V
29,90
Capaciteit
veerdiensten
verdubbelt
Van onze verslaggever)
BREMERHAVEN - Op de Noordzee is, met zicht op ingebruik
name van de Kanaaltunnel, een grote concurrentieslag tussen
veerdiensten aan de gang. De Olau Line breidt enorm uit met
twee nieuwe jumbo-ferries, maar zij is niet de enige. De capa
citeit van de veerdiensten tussen het vasteland van Europa en
Groot-Brittannië verdubbelt naar verwachting de komende
jaren. D. Hartmann, directeur Olau Benelux, denkt met zijn
Olau Hollandia II en in de nabije toekomst ook kersverse Olau
Brittannia zijn concurrenten een stapje voor te blijven in een
sterk groeiende markt.
De Olau Line vestigde zich in 1974 in
Vlissingen. De Deense reder Ole Lau-
ritsen stond aan de wieg van dit initia
tief. Na enkele faliekant mislukte po
gingen van andere ondernemers lukte
het hem een levensvatbare lijndienst
tussen Vlissingen en Sheerness van de
grond te tillen; de eerste sinds het ver
trek van de Stoomvaart Maatschappij
Zeeland (SMZ) na 1945 uit Vlissingen
naar Hoek van Holland. De Trave-
münde-Trelleborg Line uit Hamburg
wilde in 1978 graag haar werkterrein
uitbreiden naar de Noordzee en kocht
de Olau Line. Een gouden greep, zowel
voor de TT Line als voor de havenstad
Vlissingen.
De cijfers liegen er niet om. Ole Laurit-
sen zette in 1975 ruim 40.000 auto's
over, 13.000 vrachtwagens, 530 bussen
en 224.000 passagiers. De Olau Line
verveelvuldigde dat resultaat in 1988,
dertien jaar later en met veel luxere
schepen. Vorig jaar werden ruim
108.000 auto's verscheept, 72.000
vrachtwagens, 4.000 bussen en 637.681
passagiers. De groei is spectaculair.
De nieuwste generatie veerschepen
waarvan vrijdag in Bremerhaven de
eerste is gedoopt, moet de Olau Line
nog aantrekkelijker maken. Directeur
Hartmann noemt verschillende doel
groepen die zijn bedrijf in de lift moe
ten houden: 55-plussers, conferentie
gangers en werknemers die als belo
ning voor goede prestaties een cruise
mogen maken. „De ouderen van nu
hebben meer geld, vrije tijd en zijn het
reizen gewend", legt de Duitse mana
ger in bijna feilloos Nederlands uit.
„Mijn grootouders gingen niet op reis,
de huidige generatie 55-plussers maar
al te graag". De Olau Line speelt daar
op in met een speciaal tarief voor die
groep reizigers. Speciaal voor confe
rentiegangers zijn aan boord van de
Olau Hollandia II een aantal vergader
zalen gebouwd waar maximaal 350
mensen terecht kunnen. Nieuw is dit
niet op de Noordzee. De Koningin Bea
trix, die uit Hoek van Holland vaart,
heeft ook conferentiezalen.
Hartmann is, hoe kan het anders, opti
mistisch gestemd. „De belangstelling
voor het nieuwe Olau-ruimteveer is al
enorm te noemen", meldt de onderne
ming de afgelopen twee weken bijna
dagelijks in advertenties op de voorpa
gina's van vele dagbladen. De Olau-di-
recteur verwacht niet dat die interesse
een forse deuk krijgt door de Kanaal
tunnel die in 1993 klaar moet zijn. Hij
geeft een aantal argumenten. Het ver
voer van en naar Groot-Brittannië
stijgt de laatste jaren enorm. De toena
me bedroeg vorig jaar twaalf procent
en dat percentage wordt waarschijn
lijk dit jaar geëvenaard. De Kanaal
tunnel kan, volgens voorspellingen,
een kwart van de huidige capaciteit
Na enig aarzelen had de Vlis-
singer zich laten verleiden om,
ter afsluiting van een drukke
vergaderdagmet de andere
deelnemers nog even een
drankje te nemen in een hore
cagelegenheid.
„Nou, vooruit", had die joviaal
geroepen.
„Ééntje dan".
Het was er gezellig in de tappe
rij. En het bleef niet bij die ene
consumptie.
„Ik heb geen spijt dat ik meege
gaan ben", sprak de man na
een poosje enthousiast tot twee
mannen naast hem aan de bar
in wie hij eigenlijk in het geheel
geen vergaderaars herkende.
Maar dat kon ook aan de
drank liggen.
„Maar ik ga nu toch even, mijn
vrouw bellen om te zeggen dat
ik wat ben opgehouden".
Het duurde een poosje voordat
het gesprek tot stand kwam.
„Hoi, schat", sprak de man jo
lig door de telefoon, „draai de
spaghetti maar even in want ik
ben wat later".
„Ik had al zo'n vermoeden",
reageerde vrouw kil.
„Het is half twee in de nacht".
overnemen. Vooral de korte overtoch
ten van België en Frankrijk naar En
geland krijgen daarmee te maken.
„Wij kampen nu al met die concurren
tie", stelt Hartmann vast. „Toch ko
men jaarlijks ongeveer 700.000 passa
giers bij ons langs de kassa's. Dat is
geen toeval, zij kiezen bewust voor
ons. Ik zie niet in waarom dat zou ver
anderen met een toenemend confort".
De Kanaaltunnel zal het vooral moe
ten hebben van een hoge snelheid. De
Olau-topman zet daar zijn vraagte
kens bij. „De automobilisten moeten,
naar het huidige plan, in hun wagen
blijven, terwijl die op een treinwagon
door de tunnel wordt gereden. Naar
mijn mening wordt zo een loopje ge
nomen met de veiligheid. De Engelse
brandweer heeft daar ook op gewe
zen. Als de passagiers en de vrachtwa
genchauffeurs uit hun voertuigen
moeten, is het voordeel van de Ka
naaltunnel-snelheid weg". Hartmann
is bang voor één ontwikkeling: subsi
diëring van de Kanaaltunnel door de
Franse en Britse overheid. „Zolang
dat niet het geval is, ben ik zeer ge
rustgesteld".
Van de andere veerdiensten zegt hij
ook weinig te vrezen. „Wij biedén een
kwalitatief hoog produkt en proberen
zeer flexibel op de markt in te spelen".
De Nederlandse Spoorwegen zijn de
Olau Line wat dat betreft niet erg ge
willig, tot teleurstelling van de Olau-
directeur. „Het aandeel treinpassa-
giers is heel klein bij ons. Be NS zetten
op de lijn Vlissingen niet de meest
ideale treinen in. Wij hebben met de
NS gesproken over een Eurocity-eind-
punt in Vlissingen, maar daar is het bij
gebleven". Ten tijde van de Stoom
vaart Maatschappij Zeeland (SMZ)
was Vlissingen het begin- en eindpunt
voor verschillende treinen die tot diep
in Midden-Europa doorreden. De SMZ
heeft echter in tegenstelling tot de
Olau Line weinig financieel goede ja
ren gekend in de Scheldestad.
(Zie ook pagina 11)
Advertentie
VANAVOND LIVE MUZIEK
de band
NACHTCLUB
Kaasboerweg, Biggekerke
Geopend van 21.00-04.00 uur
Entree: 5,- p.p.
(Van onze Haagse redactrice)
DEN HAAG - Burgemeester J. van der Doef van Vlis
singen heeft gisteren in Rotterdam de „First Award
For Commitment To Constructivism 1989" ontvangen.
De Vlissingse burgemeester kreeg de onderscheiding,
in de vorm van een sculptuur, tijdens een symposium
over constructivisme in het World Trade Centre.
De onderscheiding gaat naar Vlissingen omdat deze
stad veel aandacht besteedt aan het constructivisme,
een emotieloze kunstvorm die de mens en omgeving als
één geheel ziet.
Voorzitter Fré Ilgen van de organiserende Stichting
PRO-art and architecture prees Vlissingen om de aan
dacht die de stad geeft aan contructivisme. Met het the
ma „Mens versus Omgeving" speelt de stad in op de
stadsvernieuwing. De bebouwing van boulevards, de
opbouw van een nieuw winkelgebied, nieuwe woonwij
ken, renovatie van oude wijken, bouwplan Arsenaalge-
bied, jachthaven en een nieuwe infrastructuur van we
gen moeten de stad een ander aanzien geven. De vorm
geving zal sterk bepalen hoe inwoners en bezoekers de
stad in de toekomst ervaren.
Het gisteren in Rotterdam geopende symposium han
delt over constructivisme in allerlei kunstvormen.
Het vier dagen durend programma omvat discussies
over kunst, architectuur, industriële vormgeving,
stadsontwikkeling, filosofie, computeronderzoek, we
tenschap en experimentele muziek.
Het vierdaagse symposium wordt maandag 2 oktober
in Vlissingen afgesloten. Tot 15 oktober is in Vlissingen
een expositie te zien in het Spuikomgebied. In twee ga
leries staan enkele modellen opgesteld van constructies
die nog niet zijn gerealiseerd. Verder biedt de Vlissingse
Watertoren tot en met maandag 2 oktober de tentoon
stelling „tape-licht-verf', waaraan tien internationale
kunstenaars meewerken.
MIDDELBURG Een meerderheid
van de Zeeuwse staten vindt het on
verantwoord de Zeeuwse Bibliotheek
een nieuwe bezuinigingsronde op te
leggen. Dat bleek gisteren tijdens een
vergadering van de statencommissie
voor bestuurszaken. Met name vanuit
de WD en de PvdA kwam niet mis te
verstane kritiek op plannen binnen
het dagelijks provinciebestuur om
opnieuw geld, deze keer 100.000 gul
den, weg te halen uit het jaarbudget
voor de bibliotheek.
Het VVD-statenlid J. G. van Zwieten,
namens de staten deel uitmakend van
het bibliotheekbestuur, kondigde aan
dat hij op zal stappen als bestuurslid
wanneer de bezuiniging doorgaat. Van
Zwieten: „We zijn nog volop bezig met
de uitvoering van de vorige bezuini
gingsronde. Dat legt nog steeds een
zware druk op het personeel."
„We hebben bibliotheekmedewerkers
achter hun bureaus vandaan gehaald
om ze baliewerk te laten verrichten.
Daardoor stapelt het achterstallig
kantoorwerk zich op, we hebben het
personeel de koffiepauzes afgepakt.
We hebben daar als bibliotheekbe
stuur onze nek voor uitgestoken. Ik
wens er geen verantwoording voor te
nemen dat het personeel zich over de
kop werkt."
PvdA-woordvoerder drs G. L. C. M. de
Kok noemde verdere bezuinigingen
'een volstrekt uitzichtloze zaak'. „Wij
verbazen ons erover dat een dagelijks
provinciebestuur dat bezig is met ver
sterking van het provincie-imago nu
één van de eigen cultuurpijlers aan het
omkappen is."
De verantwoordelijke gedeputeerde,
G. de Vries-Hommes (pvda) probeerde
de statenleden gerust te stellen. Vol
gens haar is het de bedoeling dat niet
de bibliotheek, maar de gemeente
Middelburg voor de bezuiniging op
draait. Ze zei goede hoop te hebben
dat Middelburg bereid kan worden
gevonden de gemeentelijke bijdrage
met 100.000 gulden te verhogen.
SGP-woordvoerder W. P. Rentier
toonde zich verbaasd over de 'hard
nekkigheid' waarmee het bibliotheek-
VLISSINGEN - De ruime aandacht
deze week in de pers en op de televisie
voor het computervirus Datacrime II
heeft de beheerders van computersys
temen een onbehaaglijk gevoel be
zorgd. De automatiseringsdeskundi
gen van overheid, instellingen en be
drijven in Zeeland hebben over het al
gemeen het idee dat het wel los zal lo
pen met het virus dat vrijdag 13 okto
ber of de dag ervoor zijn vernietigen
de werk in computerbestanden zal
doen, maar helemaal vertrouwen
doen ze het toch niet. Daarom hebben
ze haastig programma's besteld die
het virus kunnen opsporen en - wan
neer besmetting wordt vastgesteld -
onschadelijk maken. Voor zover be
kend is het virus overigens nog ner
gens in Zeeland opgedoken.
Computervirussen zijn program
maatjes die zichzelf kopiëren en aan
andere programma's hechten. Ze zijn
vrijwel zonder uitzondering geschre
ven voor computers met het bestu
ringssysteem MS-DOS. Wanneer com
putergebruikers zich beperken tot het
werken - of spelen - met officiële ver
sies of reservekopieën van software
hoeven ze niet voor besmetting te vre
zen. Anders wordt het wanneer ie
mand het niet zo nauw neemt met de
oorsprong van zijn programma's en te
hooi en te gras illegale kopieën ge
bruikt of via de telefoon allerlei pro
gramma's zijn computer binnen laat
lopen. Dit gebrek aan computer-hy-
giëne kan op den duur een virusbe
smetting opleveren.
Een virus werkt vaak als een tijdbom.
Op een door de maker ervan vastge
stelde datum (de meeste computers
hebben een ingebouwde elektronische
klok) beëindigt het virus zijn sluime
rende bestaan en wist de geheugen
schijven. Dat verwoestende werk gaat
soms gepaard met olijke mededelin-
VLISSINGEN - In tien Europese
landen wordt komende week de
kwaliteit van het kustmilieu geme
ten. Het project onder de naam
Coastwatch wordt uitgevoerd
door leerlingen uit het voortgezet
onderwijs. De rijksscholenge
meenschap Scheldemond in Vlis
singen is de enige Zeeuwse school
die aan het internationale onder
zoek deelneemt.
Per land worden langs minimaal
vijftig kilometer kust waarnemin
gen verricht aan de hand van een
standaardvragenlijst. Daarnaast
wordt een aantal proeven genomen,
waarmee een indicatie wordt ver
kregen van de aanwezigheid van be
paalde stoffen in het zeewater. Met
behulp van eenvoudige indicator-
proeven wordt het stikstof- en fos
faatgehalte bepaald. De gegevens
worden per computer verwerkt.
Hiervoor is in Nederland een spe
ciaal computerprogramma ontwik
keld. De leerlingen kunnen de ver
zamelde informatie zelf invoeren.
Op deze manier wordt een natio
naal overzicht verkregen van de
toestand van het kustmilieu. Alle
landelijke resultaten worden sa
mengevoegd tot een internationaal
beeld.
De doelstelling van het project
Coastwatch is tweeledig. Enerzijds
krijgen de deelnemers inzicht in de
milieukundige kant van de kust.
Anderzijds worden ze vertrouwd ge
maakt met de verwerking van gege
vens per computer. Daarmee wordt
het zoeken naar oorzaken van mi
lieuaantasting en de verantwoorde
lijke instanties vergemakkelijkt.
De initiatiefnemers hopen bovenal
dat de betrokkenheid bij het wel en
wee van het kustmilieu toeneemt.
Een gelijksoortig project is vorig
jaar bij wijze van proef uitgevoerd.
Het behaalde succes heeft ertoe ge
leid dat het project is uitgebreid en
een definitief karakter heeft gekre
gen. Het is de bedoeling de resulta
ten van Coastwatch 1989 begin
maart volgend jaar te presenteren
tijdens de derde Noordzee minis
tersconferentie in Den Haag. Het
project wordt financieel onder
steund door de EG. De internatio
nale coördinatie is in handen van de
Dublin Bay Environment Group in
Ierland. In Nederland ligt het initia
tief in handen van het Instituut
voor Leerplanontwikkeling in En
schede en de Werkgroep Noordzee
in Amsterdam.
De leerlingen van Scheldemond
gaan vrijdag 6 oktober op onder
zoek uit. Zij worden in twee groepen
gesplitst en onderzoeken in totaal
tien kilometer kuststrook op Wal
cheren. Zij nemen het gedeelte tus
sen Fort Rammekens bij Ritthem
en het Nollestrand in Vlissingen on
der de loep.
bestuur, inclusief de gedeputeerde,
een verhoging van de bibliotheektarie
ven afwijst.
J. G. van Zwieten
gen, zoals 'Een prettige dag verder'.
Het tijdstip waarop veel van deze vi
russen ontwaken, verraadt dat de ma
kers weinig oorspronkelijke geesten
zijn: 1 april en vrijdag de 13e zijn gelief
de data voor de ramp.
De systeembeheerders bij de provincie
Zeeland, de gemeente Goes, de PZEM,
de Hogeschool Zeeland in Vlissingen,
het Oosterscheldeziekenhuis in Goes,
het district Zeeland van de rijkspolitie
en de bakkerij grondstoffenfabriek
Zeelandia in Zierikzee zien vrijdag 13
oktober niet met al te grote zorg tege
moet. In de meeste organisaties zijn
strikte afspraken gemaakt over het ge
bruik van de computersystemen. En
die worden, zo is de indruk van de be
heerders, over het algemeen goed na
geleefd.
Wanneer een medewerker eens een ge
heugenschijfje dat van buiten het ge
bouw afkomstig is, in een bedrijfscom-
puter steekt, staan daar meestal
slechts teksten en cijfers op, waaraan
thuis is gewerkt. En aan dat soort be
standen hecht het virus zich niet. De
Hogeschool Zeeland heeft zijn studen
ten zelfs strikt verboden gebruik te
maken van andere programma's dan
de officiële, die zodanig afgeschermd
zijn opgeslagen dat ze niet kunnen
worden veranderd. „Maar je staat na
tuurlijk niet voortdurend bij iedereen
over de schouder mee te kijken," aldus
Het computervirus Datacrime II is ontworpen om op vrijdag 13 oktober toe te
slaan. (Slot zie pagina 11 kolom 7)
Advertentie
WEMELDINGE - Pierenspitten mag
nooit binnen de grens van 100 meter
uit de voet van de dijk. Dat in tegen
stelling tot wat eerder door deze krant
werd opgetekend uit de mond van
voorzitter Van Overveld van de Delta
Federatie. De rijkspolitie te water in
Wemeldinge wijst erop dat iedereen
die spittend wordt aangetroffen bin
nen die grens, op de bon zal moeten.
De waterschappen, met wie de Delta
Federatie een akkoord zou hebben be
reikt over spitten vanaf 30 meter bui
ten de dijkvoet, zijn volgens de rijkspo
litiewoordvoerder niet gerechtigd der
gelijke afspraken te maken. Overal in
Nederland is pierenspitten binnen vijf
honderd meter vanaf de dijkvoet ver
boden, ook in de Oosterschelde. In de
onlangs aangewezen spitvakken, vijf
stuks in de Oosterschelde, mogen pie-
renstekers wel binnen die grens van
vijfhonderd meter komen maar ze
moeten ophouden bij 100 meter vanaf
de dijkvoet. De spitvakken zijn ver
meld op de vergunningen die de Delta
Federatie uitgeeft.
Advertentie
NIEUW:
De Middelburgers
in beeld
door
Peter Sijnke, Monique Vaal
en Anneke van Waarden