PZC ANTWERPEN BRUGGE GENT KNOKKE streek NIEUWE HAVENKAPITEIN VAN GENT: WOENSDAG 1 FEBRUARI 1989 z2( Pastoor wil van scouts af Ruzie binnen Gentse VVV's Schoolkinderen in de kou Films Theater Theater Concerten Films Concerten Theater Films Theater Film EEKLO Theater Uitdaging Coördinatie Vlissingen Bananenboten O O BUGGENHOUT - De welpen en de verkenners in Buggenhout verkeren in onmin met de plaat selijke pastoor. De geestelijke stelt alles in het werk om de Sint Franciscus Scóutsgroep uit hun clublokaal te verdrijven. De scouts'ivillen van geen wijken weten en hebben zich verschanst in hun loopgraven. De pastoor zet zijn eisen kracht bij met vreemde argumenten. Zo voert hij aan, dat het lokaal van de jongeren dringend nodig is voor zijn catecheselessen. Dit onder wijs is in de ogen van de pastoor natuurlijk veel belangrijker dan de hobby van enkele padvinders. De redenering van de geestelijke heeft de wenkbrauwen hier en daar doen fronsen. Volgens inge wijden is er in de parochie vol doende ruimte voor het catechis mus onderwijs. Het is echt niet nodig om de scouts uit hun on derkomen te verjagen. De pas toor beschikt momenteel immers al over een geschikt leslokaal achter de kerk. De ruzie bereikte een hoogtepunt toen het gemeen tebestuur zich in de discussie mengde. De gemeente kwam de pastoor tegemoet met het voor stel om een vroegere gemeente school te gebruiken. De handrei king werd compleet genegeerd. De pastoor ging zelfs 7iiet in op het aanbod om een nieuwe paro chiezaal te bouwen. Hij blijft kop pig op zijn strepen staan. De scoutinggroep hoort niet bij de parochie en moet het lokaal van de kerk daarom terstond verla ten, luidt zijn harde standpunt. Dat het de pastoor echt menens is, bleek vorige week. De man brak de deur van de scouts open en liet een nieuw slot aanbren gen. De padvinders beraden zich nog over een doeltreffende tegen actie. GENT - Onder de toeristische verenigingen in Gent is grote on rust ontstaan. De Gidsenbond Oost-Vlaanderen en de Sight Seeing Service zijn het met el kaar volstrekt oneens over de promotie van de stad. Terwijl de ene organisatie het succes van de daken schreeuwt, klaagt de andere steen en been. De voorzit ter van de Gidsenbond baarde onlangs groot opzien met een aantal openhartige uitspraken. De man verkondigde luidkeels, dat er in Gent allesbehalve spra ke is van scheve verhoudingen. De Gidsenbond onderhield uit stekende contacten met alle or ganisaties in de stad, wist hij met de hand op het hart te melden. De opmerkingen van de opper- gids schoten in het verkeerde keelgat van het bestuur va?i de Sight Seeing Service. Deze toe ristische belangenorganisatie diende enige tijd geleden een offi ciële klacht in naar aanleiding van een lastercampagne, die haar had getroffen. De promotie folders van de Sight Seeing Ser vice waren het doelwit geworden van saboteurs. Ook werd de dienst belaagd met beledigende brieven. De Sight Seeing Service verdenkt de Gidsenbond van de ondermijnende activiteiten. Maar de bond is zich nog altijd van geen kwaad bewust. SINT-PAUWELS - Het ouderco mité van een school in Sint-Pau- wels is ernstig verontrust over de veiligheid van de kinderen. Vol gens de ouders verkeert hun kroost dagelijks in levensgevaar bij de tocht naar school. De kin deren worden telkens geconfron teerd met een druk bereden ver keersweg zonder goede over steekplaats. Het oudercomité geeft toe, dat de plaats des on- heïls beschikt over verkeerslich ten. Maar tot hun grote ergernis trekken de meeste automobilis ten zich niets aan van de kleur van de lampen. Zowel bij een rood als groen signaal razen de auto's gewoon door zonder de angstige kinderen aan de rand van de weg een blik waardig te gunnen. De ouders waren deze misstand meer dan beu. In op perste nood besloten ze tot een massale protestactie op het ge vaarlijke kruispunt. Onder druk van het oudercomité kon de rijkswacht niet langer lijdzaam blijven toekijken. De agenten schoten te hulp om de kinderen te begeleiden bij het oversteken van de verkeersweg. Aan de hand van oom agent naar de overkant. Toch zijn de ouders nog steeds niet tevreden. Wanneer de kinderen na afloop van een schooldag naar huis te rugkeren, is de rijkswacht in geen velden of wegen te beken nen. En vooral bij het invallen van de schemering bereikt de verkeersdrukte een hoogtepunt. Het oudercomité heeft vergeefs om maatregelen gevraagd De rijkswacht vindt de bezorgdheid van de ouders overdreven.. De verkeerslichten werken immers uitstekend. Over de voortrazen de auto's werd met geen woord gerept. Rex - Cocktail, a.l. 12, 14. 16, 18, 20 en 22 uur. Rex-club - Coming' to America, a.l. 12, 14, 16.30, 19 en 21.30 uur. Odeon 1 - The bear, a.l. 12,14,16.18. 20 en 22 uur. Odeon 2 - The bear, a.l. 15,17, 19 en 21 uur. Odeon 3 - Camille Claudel, a.l. 14.30 en 20.15 uur. Odeon 4-18 again, a.l. 12, 14,16, 18, 20 en 22 uur. Astrid-The untamed, 12,14,16,18. 20 en 22 uur. Vendome - Switching channels, 12, 14.20, 16.40, 19 en 21.20 uur. Rubens - Gorilla's in de mist, a.l. 12, 15, 18 en 21 uur. Quellin 1 - Who framed Roger Rab bit?, a.l. 12, 14, 16, 18, 20 en 22 uur. Quellin 2 - Scrooged, a.l. 12, 14, 16, 18, 20 en 22 uur. Quellin 3 - Bull Durham, a.l. 12, 14, 16, 18, 20 en 22 uur. Metro 1 - Married to the mob, 12, 14.20, 16.40. 19 en 21.20 uur. Metro 2 - Alien nation, 12,14,16,18, 20 en 22 uur. Sinjoor - A fish called Wanda, a.l. 12, 14.20, 16.40, 19 en 21.20 uur. Brabo - A nightmare on Elmstreet 4, 16 jr. 12, 14, 16, 18, 20 en 22 uur. Tijl - Willow, a.l. 11.45, 14, 16.30, 19 en 21.30 uur. Wapper - The unbearable lightness of being, 16 jr. 14, 17.15 en 20.30 uur. Ambassades - The dead pool, 16 jr. 12,14, 16, 18, 20 en 22 uur. Ambassadesclub 1 - Beetlejuice, a.l. 12, 14, 16, 18, 20 en 22 uur. Ambassadesclub 2 - La petite vo- leuse, a.l. 12,14.20, 16.40. 19 en 21.20 uur. Ambassadesclub 3 - Salsa, a.l. 12, 14, 16, 18, 20 en 22 uur. Ambassadesclub 4 - Die hard, a.l. 11.45, 14,16.30. 19 en 21.30 uur. Stadsschouwburg - wo. 1, do. 2, vr. 3, za. 4 feb. om 20 uur, zo. 5 feb. om 15 uur: Het huis van Bernarda Alba; di. 7 feb. om 20.30 uur: Gengis Khan door het Théatre National de Saint-Etienne. Prov.centr. Arenberg - wo. 1, do. 2, vr. 3, za. 4, di. 7 feb. om 20.15 uur, zo. 5 feb. om 15 uur: Den Haag Van- De Korre-wo. l,do. 2,vr. 3,za. 4 feb. om 20.30 uur: Variaties omtrent eend. De Werf - do. 2, vr. 3 feb. om 20.30 uur: Kaas; za. 4 feb. om 20.30 uur: Drs. P. Stadsschouwburg - di. 7 feb. om 20 uur: 'Congo' door De Tijd. Belfort - wo. 1, za. 4, zo. 5 feb. om 14.15 uur: Beiaardconcert. Beurshalle - vr. 3 feb. om 20 uur: Het zwarte goud, Maria Dafe Randy Newman; za. 4 feb. om 20 uur: Marion Arts, Tocker, Mahi- naarangi, Robbie Laven en Manos Hadjikakis. St. Gilliskerk - zo. 5 feb. om 20 uur: Koor 'Mare de Deu del Cami'. I)e Dijk: - Orfeu Negro, vr. 3 feb. om 20 uur. Gulden vlies: - The unbearable lightness oi being. 16 jr.. 20 uur: - Cocktail, a.l. 14.30 en 20 uur, vr., daag; ma. 6 feb. om 20.15 uur: W: een soep. Echt Antwerpse Schouwburg - Wi 1, do. 2, vr. 3, za. 4, di. 7 feb. om 20.1 uur, za. ook om 15 uur: Mijne gebrn heeft het zuur. Het Appeltje - do. 2, vr. 3, za. 4 fel om 20.30 uur, zo. 5 feb. om 15 uur: D Kreutzersonate. Het Klokhuis - do. 2, vr. 3, za. 4 fel om 20.30 uur, zo. 5 feb. om 15 uui Schuilen. Fakkeltheater-do. 2, vr. 3, za. 4 fel om 20.30 uur, zo. 5 feb. om 15.30 u Nonsens. Meirteater - do. 2, vr. 3, za. 4, zo. feb. om 20.30 uur: Poen. Kelderteater - ma. 6, di. 7 feb. on 20.30 uur: Huis Clos van Jean Pan Sartre. Raamteater op 't Zuid - vr. 3, za. feb. om 20.30 uur: Het Zuilenveld. EWT-Randstadteater - do. 2, vr. 3 za. 4 feb. om 20.30 uur, zo. 5 feb. on 15 uur: A thing of beauty is a Joyc< for ever; ma. 6 feb. om 20.30 uur: Me twee op de wereld. Café-theater Multatuli - vr. 3, za. feb. om 20.30 uur: Leugenbeest. Noordteater - vr. 3, za. 4, zo. 5 feb om 20.30 uur: Blackmail. Sportpaleis - di. 7 feb. om 20 uur Holiday on Ice. Int. Zeemanshuis - vr. 3, za. 4 feb om 20.30 uur, zo. 5 feb, om 15 uur: De rat van St. Andries. Zaal Nok - vr. 3, za. 4 om 20.30 uur: Frole Julie, Moederliefde en Spelen met vuur. deSingel - za. 4, zo. 5, ma. 6 feb. om 20 uur: Achter de canapé. deSingel - wo. 1 feb. om 20 uur: Kristina van Damme (piano), Hugo Franken (viool) en Claude Pavy (elec. gitaar); wo. 1 feb. om 20 uur: Concertone; zo. 5 feb. om 20 uur. Symfonie-orkest van de Munt. Kolveniershof - vr. 3 feb. om 12.30 uur: Carlos Bruneel (fluit) en Leven- te Kende (piano). Stadsschouwburg - zo. 5 feb. om 11 uur: Zangklas Maria Michel. Campo - zo. 5 feb. om 11 uur: Solis ten van het Kon. Filharmonisch or kest van Vlaanderen. Museum Vleeshuis - zo. 5 feb. om 16 uur: Concert voor oude muziek. za. ook om 22.30 uur, zo. ook om 17.15 uur; - Beetlejuice, a.l. 14.30 en 20 uur, wo., do. niet om 20 uur, zo. ook om 17.15 uur; - Adieu je t'aime, wo. do. om 20 uur, vr., za. om 22.30 uur; - De 101 dalmatiërs, a.l. 14.30 uur, zo. ook om 17.15 uur. Memling: - A fish called Wanda, a.l. 14.30 en 20 uur, vr. za. ook om 22.30 uur, zo. ook om 17.15 uur. Rembrandt:- Lady Libertine, 16 jr. wo. do. om 20 uur, vr., za. om 22.30 uur; - L'Ours, a.l. vr. za. zo. ma. om 20 uur, zo. ook om 14.30 en 17.15 uur. Kennedy: - Who framed Roger Rabbit? a.l. 15 uur, zo. om 14.30 en 17.15 uur; - Switching channel, a.l. 15, 20 en 22.30 uur, zo. ook om 14.30 en 17.15 uur: Sammy and Rosie get laid, 16 jr. 22.30 uur; - Gorillas in the mist, a.l. 15, 20 en 22.30 uur, zc. ook om 14.30 en 17.15 uur; Betrayed, 16 jr. 20 en 22.30 uur; Alien nation, a.l. 15, 20 en 22.30 uur, zo. ook om 14.30 en 17.15 uur; La mitad del cie- lo, di. 7 feb. om 20.30 uur. Chaplin: Licence to drive, a.l. 15 uur, zo.om 14.30 en 17.15 uur; - Une histoire des femmes, 20 en 22.30 uur NT2, Aula-Volderstraat - wo. 1, do. 2, di. 7 feb. om 12.15 uur: Rosalie Niemand. NT2/Minnemeers - za. 4 feb. om 20 uur: Drie Mannen. Decascoop: - The unbearable lightness of being, 16 jr., 20 uur; - Die hard, a.l. 17 en 22.30 uur; - Who framed Roger Rabbit? a.l. 14.30 en 17 uur; - The bear, a.l. 14.30 en 17 uur; - Betrayed, a.l. 20 uur; - Willow, a.l. 14.30 en 20 uur; - Scrooged, a.l. 14.30 uur; - Salsa, a.l. 14.30 uur; - Dead pool, 16 jr., 17, 20 en 22.30 uur; - 18 again, a.l. 14.30, 17, 20 en 22.30 uur; - Cocktail, a.l. 14.30, 17, 20 en 22.30 uur; - A fish called Wanda, a.l. 14.30, 17, 20 en 22.30 uur; - Matador, 16 jr. 22.45 uur; - Gorillas in the mist, a.l. 14.30, 17, 20 en 22.30 uur; - Bull Durham, a.l. 22.30 uur; - Homeboy, a.l. 22.30 uur; - A nightmare on Elmstreet 4, a.l. 17, 20 en 22.30 uur; - Alien na tion, 14.30,17,20 en 22.30 uur; - Pipi Langkous, a.l. 14.30 uur; - Promised land, 14.30, 17 en 20 uur; - Switching channels, 17,20 en 22.30 uur. Studioskoop: - Sur, 17.30 en 22.30 uur; - Salaam Bombay, 15 en 20 uur; - Le maitre de musique, 17.30 uur; - De reddertjes, a.l. 15 uur (Ned. versie); - Distance voices, 15, 20 en 22.30 uur; - Maurice, 17 en 20 uur; - Hairspray, 17.30, 20 en 22.30 uur; - Dear America, 15, 20 en 22.30 uur; - Chinatown, wo. 1 feb. om 15 uur; - Amarcord, wo. 1 feb. om 17.30 uur; - Sweet hearts dance, wo. 1 feb. om 17.30 uur; - Without a clue, wo. 1 feb. om 20 uur; - 2001: A space Odyssey, wo. 1 feb. om 20 uur; - Het rode korenveld, wo. 1 feb. om 22.30 uur; - The last picture show, wo. 1 feb. om 22.30 uur. Scharpoord - vr. 3 feb. om 20 uur: De Ramkoning. Casino - za. 4 feb. om 20 uur: Anton Peters Staf Knop richten hun Spot-Licht op Herman de Croo, Francois Glorieux, Jo Leemans, Bob van Dam en Janine Bisschops. Beverly Sereens: - Jungle book, 15 uur, zo. ook om 17.15 uur; - Midnight run, a.l. 20.30 en 22.45 uur, za. niet om 22.45 uur; - Imagine, za. om 22.45 uur; - Buster, a.l. 15 uur, zo. ook om 17.15 uur; - Masquerade, a.l. 22.45 uur; - Willow, a.l. 15 en 20.30 uur, zo. ook om 17.15 uur; - Diehard, a.l. 20.30 en 22.45 uur; - La petite vo- leuse, a.l. 15, 20.30 en 22.45 uur. Scharpoord: - Bird, zo. 5 feb. om 20.30 uur; - Das Boot, di. 7 feb. om 20.30 uur. De Media - za. 4 feb. om 21 uur: 'De opstand der potloden' en 'Uitgeper ste liefdesbrieven' door Walter Jo ris. Betere coördinatie Paul van Driessche in de haven vaart kanaal nodig Waarom stopte Van Driessche met het beloodsen? „Ik heb het altijd graag gedaan, bijna 15 jaar. De gelegenheid om iets anders te proberen, deed zich voor. De plaats van havenkapitein in Gent inderdaad. Het meer regelmatige leven dat ik nu ga leiden is natuurlijk mooi meegeno men. Maar dat was niet de belangrijk ste reden voor die stap. Sommige col Bedrijviqheid in de buikhaven van Gent. Vorige week was er overleg voor de ambtenaren van openbare werken en de Nederlandse rijkswaterstaat. Dat was de 43ste vergadering op rijvan die 42 vorige weet ik niets af. Ik moet me dus inwerken. Pas nog hebben we een receptie georganiseerd voor het perso neel van de havendienst. Dat zijn 85 mensen die ik moet leren kennen". „In de komende maanden ga ik verder werk maken van een grotere coördi natie in de scheepvaart in Gent. Op de havenkapiteinsdienst is men daar al enige tijd mee bezig. Een betere coör dinatie moet bijvoorbeeld verhinde ren dat drie supers tegelijk vertrek ken in het Sifferdok. Het gebeurt dat die in principe op hetzelfde uur ver trekken. Dat kan eigenlijk niet. Er is meer coördinatie nodig tussen het loodswezen, waar nu ook geautomati seerd is, Sleepdiensten, agenturen, het personeel bij de sluizen in Terneuzen en onze eigen diensten. Het is de be doeling alle informatie te verzamelen bij de havendienst. We willen het tijd verlies nog meer beperken. Het pro bleem is dat we nu niet altijd over alle gegevens beschikken. We voeren ge sprekken om een rechtstreekse ver binding te realiseren tussen het loods wezen en onze computer. Maar ja, dat is natuurlijk ook een kwestie van geld. Alles verkeert in een voorberei dend stadium... Anderzijds zal het al tijd wel een probleem blijven om pie ken in het scheepvaartverkeer op te vangen. De loodsen weten dat beter dan wie ook". Hij heeft trouwens ook al kennis ge maakt met het grote lobbywerk. Hij was bij een persconferentie na top- overleg over de gevolgen die de aanleg van de WOV heeft voor Gent. En hij woonde de bijeenkomst van de Gentse Havengemeenschap bij waar minister N. Smit-Kroes van verkeer en water staat werd onderscheiden. „Gent heeft een haven", zegt hij tot slot, „waarin je volop kunt geloven. De vooruitzichten zijn zeker niet slecht. Het komt na tuurlijk niet vanzelf. De potentiele mo gelijkheden zijn er. Met de vereniging van loodsen brachten we eens een be zoek aan Honda. Ik wist wel dat dat ze vanuit Gent auto-onderdelen distri bueerden over heel Europa. Maar als je die 200.000 verschillende onderdelen bij elkaar ziet, besef je pas welke waar de deze haven heeft. Sidmar moet je ook eerst van binnen hebben gezien om te beseffen wat daar gebeurt". Kris Naudts GENT - Hij zoekt nog wat onwennig op de boekenplank in zijn kantoor in het gebouw van het stedelijk havenbedrijf aan de Kennedylaan. Lijsten met gravures van scheepvaarttaferelen wachten op de grond om te worden opgehangen. Dit zijn de dagen van het prille begin, de aanvangsfase van een nieuwe loopbaan, in een omgeving die toch vertrouwd aandoet. Hij staat midden in het volle maritieme gebeuren. Niet langer aan boord van een schip, maar aan de wal vanwaar hij de schepen uit een heel andere hoek bekijkt. Paul van Driessche (45) is sinds ander halve maand de nieuwe Gentse haven kapitein. Hij is de nautisch geschoolde ambtenaar die, zoals de wet het zegt, in zijn havengebied preventief en re pressief politioneel kan optreden om de veiligheid van de scheepvaart te verzekeren. Hij houdt ook toezicht op exploitatie en goederenbehandeling. Een enorme aanpassing voor de gewe zen kanaalloods die op 30 november '88 zijn laatste schip beloodste en 's an derendaags plaatsnam achter een bu reau van het Havenbedrijf. „Mijn grootste probleem is op dit moment hoe ik al die namen en gezichten uit elkaar kan houden...al die mensen die bij de hele havenwereld betrokken zijn", zegt Van Driessche. „Ik geef me zelf een jaar inlooptijd". Datzelfde jaar verliet Van Driessche de koopvaardij, maar niet de scheep vaart. Hij werd aspirant-loods en op 1 april '74 loods op het traject Gent-Vlis singen. Hij koos voor het loodsen op het Kanaal Gent-Terneuzen. Waar óm? „Ik had van meet af aan een voor keur voor het kanaal. De Schelde zei me minder. Vooral het manoeuvreren met schepen vond ik heel interessant. Met de fruitschepen deed ik 52 keer de route tussen Antwerpen en Ecuador. We voeren dus 104 keer door het Pana makanaal met z'n zes sluizen. Dat werk op een kanaal sprak me dus aan. Op het ogenblik dat ik loods werdwas ik nooit eerder op het Kanaal Gent- Terneuzen geweest. Ik wist ook niet dat de kanaalloodsen tot in Vlissingen gingen. Ik had altijd gedacht dat die in Terneuzen aan boord klommen om een schip naar Gent te vergezellen". „M'n eerste reis op het kanaal deed ik aan boord van een Nederlandse kust vaarder die naar Vlissingen moest. Ik had op dat ogenblik al 100 studierei zen als leerling-loods achter de rug. Die eerste keer al verliep alles heel ge woon. Een reis overdag, zonder enig probleem". Paul van Driessche heeft het aantal reizen op het kanaal niet bijgehouden. „Het zijn er misschien zo'n tweedui zend geweest. Echt grote problemen? Ik geloof niet dat ik die ooit heb gehad. Het kanaal is geen gemakkelijke vaar weg. De drie bruggen tussen Gent en Terneuzen zijn er nu eenmaal. Zeker met grote schepen moet je voorzichtig zijn. De meeste problemen heb je met de lege supers van 70.000 tot 80.000 ton deadweight. Die schepen onder goed kope vlag moet je extra in de gaten houden. Soms zijn ze onvoldoende van ballast voorzien en dan krijg je bij een beetje wind moeilijkheden. Dan lig je soms drie meter hoger dan voorzien. Ik heb er eens eentje geloodst van 160 me ter lang die van voren uit het water stak. Ach, probleempjes zijn er altijd wel. Die zijn er om te wordën opgelost. Neem nu de sleepbootkwestie. De re der wil zo weinig mogelijk sleepboten. Daar tegenover sta je als loods die in de eerste plaats voor de veiligheid moet zorgen. Dat zal altijd wel een twistpunt blij ven. De kostenbesparing in de scheepvaart staat scherper dan ooit". lega's verbaasden zich een beetje over mijn beslissing. Ze kenden me altijd als iemand die graag op dat kanaal voer. Maar kijk, die vacature beteken de voor mij een nieuwe uitdaging. Eens iets anders. Als ik morgen notaris kan worden in Erps-Kwerps, dan neem ik die baan aan. Ik weet natuurlijk wel dat ik geen notaris ben, maar mocht het kunnen...Openbare verkopingen leiden in cafees, dat moet leuk zijn. Tij dens de voorbereiding op het examen voor havenkapitein raakte ik gewend aan het idee dat ik zou ophouden met varen.".. „Ik had het op zeer jeugdige leeftijd voor mezelf uitgemaakt: ik zou varen. In het Sint Lodewijkscollege van Lo keren koos ik bewust voor de richting wetenschappelijke A omdat ik had ho ren vertellen dat dit de beste voorbe reiding was op de zeevaartschool". Paul van Driessche begint nu aan een derde maritieme carrière. Gestart als officier op de grote koopvaardijvaart, nadien loods op het traject Vlissin- gen-Gent en nu dus kapitein van de haven waar hij tientallen zeeschepen binnen en buiten loodste. Van Dries sche is - net als havendirecteur Andre 'de Wilde - afkomstig uit Zele. Hij was achttien toen hij naar de Hogere Zee vaartschool van Antwerpen trok. In die tijd stapte je als kadet meteen aan boord van een schoolschip en ging je voor een jaar varen. Over de wereld zeeën. Van Driessche heeft er zijn zeemans boek nog eens bijgehaald. „Op 15 okto ber '61 scheepten we met een groepje kadetten in op de cargo Montalto van de Compagnie Maritime Beige. We gingen, geladen met stukgoed, naar Oost-Afrika. Op 16 januari '62 waren we terug in Antwerpen. Acht dagen la ter waren we al weer weg, voor vier maanden naar de Perzische Golf en Afrika. Je wist meteen wat het zee mansleven zou betekenen". Het beviel hem en in '64 werd hij aspi rant officier ter lange omvaart, zoals dat heet. Hij kon onmiddellijk aan de slag bij de Antwerpse rederij Union Beige d'Enterprises Maritimes (UBEM), een zustermaatschappij van de groep Cobelfret. Daar bleef hij drie jaar en stapte vervolgens aan boord van de 'bananenboten' van de Belgian Fruitlines (BFL) die een regelmatige lijndienst verzorgden tussen Antwer pen en Ecuador. In '69 behaalde hij het brevet van eerste luitenant en twee jaar later dat van kapitein op de grote vaart. „Begin '72 nam de maatschappij BFL haar schepen in eigen beheer", vertelt Van Driessche. „In '67 was ik tweede stuurman geworden en op die fruit schepen blijven varen. We moesten een keuze maken. Ik koos verder voor BFL. Kort na de dood van Leon van Parijs die hoofdaandeelhouder was, werden de aandelen van BFL verkocht aan twee Nederlandse rederijen. We kregen een gedeeltelijk Nederlandse bemanning. Er heerste een beetje een verwarde toestand. In die periode deed ik mijn aanvraag bij het loodswe zen. Als mogelijke stok achter de deur. We vreesden immers dat de Belgische fruitschepen zouden worden uitge vlagd. Dat is later ook gebeurd. Op 4 januari '73 kon ik als kapitein vertrek ken op de Frubel America. Ik was toen dertig. Nu zijn er wel meer jonge kapi teins". „In de voorbije weken heb ik me vooral aan heel veel mensen voorgesteld. Aan zoveel dat ik moeite heb ze allemaal uit elkaar te houden. Dat moet lang zaam groeien. De nieuwjaarsperiode was een gunstige periode voor dat soort werk. Her en der kon je naar re cepties. Het verbaast me hoeveel men sen bij het havengebeuren betrokken zijn. Als loods heb je contact met de scheepsmakelaar, de sleepbootkapi tein en de dokmeesters die je een plaats aanwijzen. Anderen zie je niet. In mijn nieuwe functie is dat wel even anders. Nu krijg ik ook te maken met privébedrijven, concessies, boekhou ding, technische diensten, verzekerin gen etcetera. In Gent heeft de haven kapitein ook specifieke promotieta- ken, een pure exploitatiefunctie.. Als loods weet je wel dat die andere dien sten bestaan, maar je hebt er geen con tact mee". ,,lk moet dit werk leren. Je stapt van vandaag op morgen aan de wal. Op 30 november bracht ik m'n laatste schip buiten, 's Anderendaags zat ik hier. Scène uit Bull Durham. Antwerpen Quellin 3 en Gent Decascoop.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 42