PZC
ANTWERPEN
BRUGGE
GENT
KNOKKE
streek
NIEUWE HAVENKAPITEIN VAN GENT:
WOENSDAG 1 FEBRUARI 1989 z2(
Pastoor wil
van scouts af
Ruzie binnen
Gentse VVV's
Schoolkinderen
in de kou
Films
Theater
Theater
Concerten
Films
Concerten
Theater
Films
Theater
Film
EEKLO
Theater
Uitdaging
Coördinatie
Vlissingen
Bananenboten
O O
BUGGENHOUT - De welpen en
de verkenners in Buggenhout
verkeren in onmin met de plaat
selijke pastoor. De geestelijke
stelt alles in het werk om de Sint
Franciscus Scóutsgroep uit hun
clublokaal te verdrijven. De
scouts'ivillen van geen wijken
weten en hebben zich verschanst
in hun loopgraven. De pastoor
zet zijn eisen kracht bij met
vreemde argumenten. Zo voert
hij aan, dat het lokaal van de
jongeren dringend nodig is voor
zijn catecheselessen. Dit onder
wijs is in de ogen van de pastoor
natuurlijk veel belangrijker dan
de hobby van enkele padvinders.
De redenering van de geestelijke
heeft de wenkbrauwen hier en
daar doen fronsen. Volgens inge
wijden is er in de parochie vol
doende ruimte voor het catechis
mus onderwijs. Het is echt niet
nodig om de scouts uit hun on
derkomen te verjagen. De pas
toor beschikt momenteel immers
al over een geschikt leslokaal
achter de kerk. De ruzie bereikte
een hoogtepunt toen het gemeen
tebestuur zich in de discussie
mengde. De gemeente kwam de
pastoor tegemoet met het voor
stel om een vroegere gemeente
school te gebruiken. De handrei
king werd compleet genegeerd.
De pastoor ging zelfs 7iiet in op
het aanbod om een nieuwe paro
chiezaal te bouwen. Hij blijft kop
pig op zijn strepen staan. De
scoutinggroep hoort niet bij de
parochie en moet het lokaal van
de kerk daarom terstond verla
ten, luidt zijn harde standpunt.
Dat het de pastoor echt menens
is, bleek vorige week. De man
brak de deur van de scouts open
en liet een nieuw slot aanbren
gen. De padvinders beraden zich
nog over een doeltreffende tegen
actie.
GENT - Onder de toeristische
verenigingen in Gent is grote on
rust ontstaan. De Gidsenbond
Oost-Vlaanderen en de Sight
Seeing Service zijn het met el
kaar volstrekt oneens over de
promotie van de stad. Terwijl de
ene organisatie het succes van
de daken schreeuwt, klaagt de
andere steen en been. De voorzit
ter van de Gidsenbond baarde
onlangs groot opzien met een
aantal openhartige uitspraken.
De man verkondigde luidkeels,
dat er in Gent allesbehalve spra
ke is van scheve verhoudingen.
De Gidsenbond onderhield uit
stekende contacten met alle or
ganisaties in de stad, wist hij met
de hand op het hart te melden.
De opmerkingen van de opper-
gids schoten in het verkeerde
keelgat van het bestuur va?i de
Sight Seeing Service. Deze toe
ristische belangenorganisatie
diende enige tijd geleden een offi
ciële klacht in naar aanleiding
van een lastercampagne, die
haar had getroffen. De promotie
folders van de Sight Seeing Ser
vice waren het doelwit geworden
van saboteurs. Ook werd de
dienst belaagd met beledigende
brieven. De Sight Seeing Service
verdenkt de Gidsenbond van de
ondermijnende activiteiten.
Maar de bond is zich nog altijd
van geen kwaad bewust.
SINT-PAUWELS - Het ouderco
mité van een school in Sint-Pau-
wels is ernstig verontrust over de
veiligheid van de kinderen. Vol
gens de ouders verkeert hun
kroost dagelijks in levensgevaar
bij de tocht naar school. De kin
deren worden telkens geconfron
teerd met een druk bereden ver
keersweg zonder goede over
steekplaats. Het oudercomité
geeft toe, dat de plaats des on-
heïls beschikt over verkeerslich
ten. Maar tot hun grote ergernis
trekken de meeste automobilis
ten zich niets aan van de kleur
van de lampen. Zowel bij een
rood als groen signaal razen de
auto's gewoon door zonder de
angstige kinderen aan de rand
van de weg een blik waardig te
gunnen. De ouders waren deze
misstand meer dan beu. In op
perste nood besloten ze tot een
massale protestactie op het ge
vaarlijke kruispunt. Onder druk
van het oudercomité kon de
rijkswacht niet langer lijdzaam
blijven toekijken.
De agenten schoten te hulp om
de kinderen te begeleiden bij het
oversteken van de verkeersweg.
Aan de hand van oom agent
naar de overkant. Toch zijn de
ouders nog steeds niet tevreden.
Wanneer de kinderen na afloop
van een schooldag naar huis te
rugkeren, is de rijkswacht in
geen velden of wegen te beken
nen. En vooral bij het invallen
van de schemering bereikt de
verkeersdrukte een hoogtepunt.
Het oudercomité heeft vergeefs
om maatregelen gevraagd De
rijkswacht vindt de bezorgdheid
van de ouders overdreven.. De
verkeerslichten werken immers
uitstekend. Over de voortrazen
de auto's werd met geen woord
gerept.
Rex - Cocktail, a.l. 12, 14. 16, 18, 20
en 22 uur.
Rex-club - Coming' to America, a.l.
12, 14, 16.30, 19 en 21.30 uur.
Odeon 1 - The bear, a.l. 12,14,16.18.
20 en 22 uur.
Odeon 2 - The bear, a.l. 15,17, 19 en
21 uur.
Odeon 3 - Camille Claudel, a.l. 14.30
en 20.15 uur.
Odeon 4-18 again, a.l. 12, 14,16, 18,
20 en 22 uur.
Astrid-The untamed, 12,14,16,18.
20 en 22 uur.
Vendome - Switching channels, 12,
14.20, 16.40, 19 en 21.20 uur.
Rubens - Gorilla's in de mist, a.l. 12,
15, 18 en 21 uur.
Quellin 1 - Who framed Roger Rab
bit?, a.l. 12, 14, 16, 18, 20 en 22 uur.
Quellin 2 - Scrooged, a.l. 12, 14, 16,
18, 20 en 22 uur.
Quellin 3 - Bull Durham, a.l. 12, 14,
16, 18, 20 en 22 uur.
Metro 1 - Married to the mob, 12,
14.20, 16.40. 19 en 21.20 uur.
Metro 2 - Alien nation, 12,14,16,18,
20 en 22 uur.
Sinjoor - A fish called Wanda, a.l.
12, 14.20, 16.40, 19 en 21.20 uur.
Brabo - A nightmare on Elmstreet
4, 16 jr. 12, 14, 16, 18, 20 en 22 uur.
Tijl - Willow, a.l. 11.45, 14, 16.30, 19
en 21.30 uur.
Wapper - The unbearable lightness
of being, 16 jr. 14, 17.15 en 20.30 uur.
Ambassades - The dead pool, 16 jr.
12,14, 16, 18, 20 en 22 uur.
Ambassadesclub 1 - Beetlejuice,
a.l. 12, 14, 16, 18, 20 en 22 uur.
Ambassadesclub 2 - La petite vo-
leuse, a.l. 12,14.20, 16.40. 19 en 21.20
uur.
Ambassadesclub 3 - Salsa, a.l. 12,
14, 16, 18, 20 en 22 uur.
Ambassadesclub 4 - Die hard, a.l.
11.45, 14,16.30. 19 en 21.30 uur.
Stadsschouwburg - wo. 1, do. 2, vr.
3, za. 4 feb. om 20 uur, zo. 5 feb. om 15
uur: Het huis van Bernarda Alba;
di. 7 feb. om 20.30 uur: Gengis Khan
door het Théatre National de
Saint-Etienne.
Prov.centr. Arenberg - wo. 1, do. 2,
vr. 3, za. 4, di. 7 feb. om 20.15 uur, zo.
5 feb. om 15 uur: Den Haag Van-
De Korre-wo. l,do. 2,vr. 3,za. 4 feb.
om 20.30 uur: Variaties omtrent
eend.
De Werf - do. 2, vr. 3 feb. om 20.30
uur: Kaas; za. 4 feb. om 20.30 uur:
Drs. P.
Stadsschouwburg - di. 7 feb. om 20
uur: 'Congo' door De Tijd.
Belfort - wo. 1, za. 4, zo. 5 feb. om
14.15 uur: Beiaardconcert.
Beurshalle - vr. 3 feb. om 20 uur:
Het zwarte goud, Maria Dafe
Randy Newman; za. 4 feb. om 20
uur: Marion Arts, Tocker, Mahi-
naarangi, Robbie Laven en Manos
Hadjikakis.
St. Gilliskerk - zo. 5 feb. om 20 uur:
Koor 'Mare de Deu del Cami'.
I)e Dijk:
- Orfeu Negro, vr. 3 feb. om 20 uur.
Gulden vlies: - The unbearable
lightness oi being. 16 jr.. 20 uur:
- Cocktail, a.l. 14.30 en 20 uur, vr.,
daag; ma. 6 feb. om 20.15 uur: W:
een soep.
Echt Antwerpse Schouwburg - Wi
1, do. 2, vr. 3, za. 4, di. 7 feb. om 20.1
uur, za. ook om 15 uur: Mijne gebrn
heeft het zuur.
Het Appeltje - do. 2, vr. 3, za. 4 fel
om 20.30 uur, zo. 5 feb. om 15 uur: D
Kreutzersonate.
Het Klokhuis - do. 2, vr. 3, za. 4 fel
om 20.30 uur, zo. 5 feb. om 15 uui
Schuilen.
Fakkeltheater-do. 2, vr. 3, za. 4 fel
om 20.30 uur, zo. 5 feb. om 15.30 u
Nonsens.
Meirteater - do. 2, vr. 3, za. 4, zo.
feb. om 20.30 uur: Poen.
Kelderteater - ma. 6, di. 7 feb. on
20.30 uur: Huis Clos van Jean Pan
Sartre.
Raamteater op 't Zuid - vr. 3, za.
feb. om 20.30 uur: Het Zuilenveld.
EWT-Randstadteater - do. 2, vr. 3
za. 4 feb. om 20.30 uur, zo. 5 feb. on
15 uur: A thing of beauty is a Joyc<
for ever; ma. 6 feb. om 20.30 uur: Me
twee op de wereld.
Café-theater Multatuli - vr. 3, za.
feb. om 20.30 uur: Leugenbeest.
Noordteater - vr. 3, za. 4, zo. 5 feb
om 20.30 uur: Blackmail.
Sportpaleis - di. 7 feb. om 20 uur
Holiday on Ice.
Int. Zeemanshuis - vr. 3, za. 4 feb
om 20.30 uur, zo. 5 feb, om 15 uur: De
rat van St. Andries.
Zaal Nok - vr. 3, za. 4 om 20.30 uur:
Frole Julie, Moederliefde en Spelen
met vuur.
deSingel - za. 4, zo. 5, ma. 6 feb. om
20 uur: Achter de canapé.
deSingel - wo. 1 feb. om 20 uur:
Kristina van Damme (piano), Hugo
Franken (viool) en Claude Pavy
(elec. gitaar); wo. 1 feb. om 20 uur:
Concertone; zo. 5 feb. om 20 uur.
Symfonie-orkest van de Munt.
Kolveniershof - vr. 3 feb. om 12.30
uur: Carlos Bruneel (fluit) en Leven-
te Kende (piano).
Stadsschouwburg - zo. 5 feb. om 11
uur: Zangklas Maria Michel.
Campo - zo. 5 feb. om 11 uur: Solis
ten van het Kon. Filharmonisch or
kest van Vlaanderen.
Museum Vleeshuis - zo. 5 feb. om 16
uur: Concert voor oude muziek.
za. ook om 22.30 uur, zo. ook om
17.15 uur; - Beetlejuice, a.l. 14.30 en
20 uur, wo., do. niet om 20 uur, zo.
ook om 17.15 uur; - Adieu je t'aime,
wo. do. om 20 uur, vr., za. om 22.30
uur; - De 101 dalmatiërs, a.l. 14.30
uur, zo. ook om 17.15 uur.
Memling: - A fish called Wanda,
a.l. 14.30 en 20 uur, vr. za. ook om
22.30 uur, zo. ook om 17.15 uur.
Rembrandt:- Lady Libertine, 16 jr.
wo. do. om 20 uur, vr., za. om 22.30
uur; - L'Ours, a.l. vr. za. zo. ma. om
20 uur, zo. ook om 14.30 en 17.15 uur.
Kennedy: - Who framed Roger
Rabbit? a.l. 15 uur, zo. om 14.30 en
17.15 uur; - Switching channel, a.l.
15, 20 en 22.30 uur, zo. ook om 14.30
en 17.15 uur: Sammy and Rosie get
laid, 16 jr. 22.30 uur; - Gorillas in
the mist, a.l. 15, 20 en 22.30 uur, zc.
ook om 14.30 en 17.15 uur; Betrayed,
16 jr. 20 en 22.30 uur; Alien nation,
a.l. 15, 20 en 22.30 uur, zo. ook om
14.30 en 17.15 uur; La mitad del cie-
lo, di. 7 feb. om 20.30 uur.
Chaplin: Licence to drive, a.l. 15
uur, zo.om 14.30 en 17.15 uur; - Une
histoire des femmes, 20 en 22.30 uur
NT2, Aula-Volderstraat - wo. 1, do.
2, di. 7 feb. om 12.15 uur: Rosalie
Niemand.
NT2/Minnemeers - za. 4 feb. om 20
uur: Drie Mannen.
Decascoop: - The unbearable
lightness of being, 16 jr., 20 uur;
- Die hard, a.l. 17 en 22.30 uur;
- Who framed Roger Rabbit? a.l.
14.30 en 17 uur; - The bear, a.l. 14.30
en 17 uur; - Betrayed, a.l. 20 uur;
- Willow, a.l. 14.30 en 20 uur;
- Scrooged, a.l. 14.30 uur; - Salsa,
a.l. 14.30 uur; - Dead pool, 16 jr., 17,
20 en 22.30 uur; - 18 again, a.l. 14.30,
17, 20 en 22.30 uur; - Cocktail, a.l.
14.30, 17, 20 en 22.30 uur; - A fish
called Wanda, a.l. 14.30, 17, 20 en
22.30 uur; - Matador, 16 jr. 22.45
uur; - Gorillas in the mist, a.l. 14.30,
17, 20 en 22.30 uur; - Bull Durham,
a.l. 22.30 uur; - Homeboy, a.l. 22.30
uur; - A nightmare on Elmstreet 4,
a.l. 17, 20 en 22.30 uur; - Alien na
tion, 14.30,17,20 en 22.30 uur; - Pipi
Langkous, a.l. 14.30 uur;
- Promised land, 14.30, 17 en 20
uur; - Switching channels, 17,20 en
22.30 uur.
Studioskoop: - Sur, 17.30 en 22.30
uur; - Salaam Bombay, 15 en 20
uur; - Le maitre de musique, 17.30
uur; - De reddertjes, a.l. 15 uur
(Ned. versie); - Distance voices, 15,
20 en 22.30 uur; - Maurice, 17 en 20
uur; - Hairspray, 17.30, 20 en 22.30
uur; - Dear America, 15, 20 en 22.30
uur; - Chinatown, wo. 1 feb. om 15
uur; - Amarcord, wo. 1 feb. om
17.30 uur; - Sweet hearts dance,
wo. 1 feb. om 17.30 uur; - Without a
clue, wo. 1 feb. om 20 uur; - 2001: A
space Odyssey, wo. 1 feb. om 20 uur;
- Het rode korenveld, wo. 1 feb. om
22.30 uur; - The last picture show,
wo. 1 feb. om 22.30 uur.
Scharpoord - vr. 3 feb. om 20 uur:
De Ramkoning.
Casino - za. 4 feb. om 20 uur: Anton
Peters Staf Knop richten hun
Spot-Licht op Herman de Croo,
Francois Glorieux, Jo Leemans,
Bob van Dam en Janine Bisschops.
Beverly Sereens: - Jungle book, 15
uur, zo. ook om 17.15 uur;
- Midnight run, a.l. 20.30 en 22.45
uur, za. niet om 22.45 uur;
- Imagine, za. om 22.45 uur;
- Buster, a.l. 15 uur, zo. ook om
17.15 uur; - Masquerade, a.l. 22.45
uur; - Willow, a.l. 15 en 20.30 uur,
zo. ook om 17.15 uur; - Diehard, a.l.
20.30 en 22.45 uur; - La petite vo-
leuse, a.l. 15, 20.30 en 22.45 uur.
Scharpoord: - Bird, zo. 5 feb. om
20.30 uur; - Das Boot, di. 7 feb. om
20.30 uur.
De Media - za. 4 feb. om 21 uur: 'De
opstand der potloden' en 'Uitgeper
ste liefdesbrieven' door Walter Jo
ris.
Betere coördinatie
Paul van Driessche in de haven
vaart kanaal nodig
Waarom stopte Van Driessche met het
beloodsen?
„Ik heb het altijd graag gedaan, bijna
15 jaar. De gelegenheid om iets anders
te proberen, deed zich voor. De plaats
van havenkapitein in Gent inderdaad.
Het meer regelmatige leven dat ik nu
ga leiden is natuurlijk mooi meegeno
men. Maar dat was niet de belangrijk
ste reden voor die stap. Sommige col
Bedrijviqheid in de buikhaven van Gent.
Vorige week was er overleg voor de
ambtenaren van openbare werken en
de Nederlandse rijkswaterstaat. Dat
was de 43ste vergadering op rijvan die
42 vorige weet ik niets af. Ik moet me
dus inwerken. Pas nog hebben we een
receptie georganiseerd voor het perso
neel van de havendienst. Dat zijn 85
mensen die ik moet leren kennen".
„In de komende maanden ga ik verder
werk maken van een grotere coördi
natie in de scheepvaart in Gent. Op de
havenkapiteinsdienst is men daar al
enige tijd mee bezig. Een betere coör
dinatie moet bijvoorbeeld verhinde
ren dat drie supers tegelijk vertrek
ken in het Sifferdok. Het gebeurt dat
die in principe op hetzelfde uur ver
trekken. Dat kan eigenlijk niet. Er is
meer coördinatie nodig tussen het
loodswezen, waar nu ook geautomati
seerd is, Sleepdiensten, agenturen, het
personeel bij de sluizen in Terneuzen
en onze eigen diensten. Het is de be
doeling alle informatie te verzamelen
bij de havendienst. We willen het tijd
verlies nog meer beperken. Het pro
bleem is dat we nu niet altijd over alle
gegevens beschikken. We voeren ge
sprekken om een rechtstreekse ver
binding te realiseren tussen het loods
wezen en onze computer. Maar ja, dat
is natuurlijk ook een kwestie van
geld. Alles verkeert in een voorberei
dend stadium... Anderzijds zal het al
tijd wel een probleem blijven om pie
ken in het scheepvaartverkeer op te
vangen. De loodsen weten dat beter
dan wie ook".
Hij heeft trouwens ook al kennis ge
maakt met het grote lobbywerk. Hij
was bij een persconferentie na top-
overleg over de gevolgen die de aanleg
van de WOV heeft voor Gent. En hij
woonde de bijeenkomst van de Gentse
Havengemeenschap bij waar minister
N. Smit-Kroes van verkeer en water
staat werd onderscheiden. „Gent heeft
een haven", zegt hij tot slot, „waarin je
volop kunt geloven. De vooruitzichten
zijn zeker niet slecht. Het komt na
tuurlijk niet vanzelf. De potentiele mo
gelijkheden zijn er. Met de vereniging
van loodsen brachten we eens een be
zoek aan Honda. Ik wist wel dat dat ze
vanuit Gent auto-onderdelen distri
bueerden over heel Europa. Maar als je
die 200.000 verschillende onderdelen
bij elkaar ziet, besef je pas welke waar
de deze haven heeft. Sidmar moet je
ook eerst van binnen hebben gezien
om te beseffen wat daar gebeurt".
Kris Naudts
GENT - Hij zoekt nog wat onwennig op de boekenplank in zijn kantoor in het gebouw van het
stedelijk havenbedrijf aan de Kennedylaan. Lijsten met gravures van scheepvaarttaferelen
wachten op de grond om te worden opgehangen. Dit zijn de dagen van het prille begin, de
aanvangsfase van een nieuwe loopbaan, in een omgeving die toch vertrouwd aandoet. Hij
staat midden in het volle maritieme gebeuren. Niet langer aan boord van een schip, maar aan
de wal vanwaar hij de schepen uit een heel andere hoek bekijkt.
Paul van Driessche (45) is sinds ander
halve maand de nieuwe Gentse haven
kapitein. Hij is de nautisch geschoolde
ambtenaar die, zoals de wet het zegt,
in zijn havengebied preventief en re
pressief politioneel kan optreden om
de veiligheid van de scheepvaart te
verzekeren. Hij houdt ook toezicht op
exploitatie en goederenbehandeling.
Een enorme aanpassing voor de gewe
zen kanaalloods die op 30 november
'88 zijn laatste schip beloodste en 's an
derendaags plaatsnam achter een bu
reau van het Havenbedrijf. „Mijn
grootste probleem is op dit moment
hoe ik al die namen en gezichten uit
elkaar kan houden...al die mensen die
bij de hele havenwereld betrokken
zijn", zegt Van Driessche. „Ik geef me
zelf een jaar inlooptijd".
Datzelfde jaar verliet Van Driessche
de koopvaardij, maar niet de scheep
vaart. Hij werd aspirant-loods en op 1
april '74 loods op het traject Gent-Vlis
singen. Hij koos voor het loodsen op
het Kanaal Gent-Terneuzen. Waar
óm? „Ik had van meet af aan een voor
keur voor het kanaal. De Schelde zei
me minder. Vooral het manoeuvreren
met schepen vond ik heel interessant.
Met de fruitschepen deed ik 52 keer de
route tussen Antwerpen en Ecuador.
We voeren dus 104 keer door het Pana
makanaal met z'n zes sluizen. Dat
werk op een kanaal sprak me dus aan.
Op het ogenblik dat ik loods werdwas
ik nooit eerder op het Kanaal Gent-
Terneuzen geweest. Ik wist ook niet
dat de kanaalloodsen tot in Vlissingen
gingen. Ik had altijd gedacht dat die in
Terneuzen aan boord klommen om
een schip naar Gent te vergezellen".
„M'n eerste reis op het kanaal deed ik
aan boord van een Nederlandse kust
vaarder die naar Vlissingen moest. Ik
had op dat ogenblik al 100 studierei
zen als leerling-loods achter de rug.
Die eerste keer al verliep alles heel ge
woon. Een reis overdag, zonder enig
probleem".
Paul van Driessche heeft het aantal
reizen op het kanaal niet bijgehouden.
„Het zijn er misschien zo'n tweedui
zend geweest. Echt grote problemen?
Ik geloof niet dat ik die ooit heb gehad.
Het kanaal is geen gemakkelijke vaar
weg. De drie bruggen tussen Gent en
Terneuzen zijn er nu eenmaal. Zeker
met grote schepen moet je voorzichtig
zijn. De meeste problemen heb je met
de lege supers van 70.000 tot 80.000 ton
deadweight. Die schepen onder goed
kope vlag moet je extra in de gaten
houden. Soms zijn ze onvoldoende van
ballast voorzien en dan krijg je bij een
beetje wind moeilijkheden. Dan lig je
soms drie meter hoger dan voorzien. Ik
heb er eens eentje geloodst van 160 me
ter lang die van voren uit het water
stak. Ach, probleempjes zijn er altijd
wel. Die zijn er om te wordën opgelost.
Neem nu de sleepbootkwestie. De re
der wil zo weinig mogelijk sleepboten.
Daar tegenover sta je als loods die in
de eerste plaats voor de veiligheid
moet zorgen. Dat zal altijd wel een
twistpunt blij ven. De kostenbesparing
in de scheepvaart staat scherper dan
ooit".
lega's verbaasden zich een beetje over
mijn beslissing. Ze kenden me altijd
als iemand die graag op dat kanaal
voer. Maar kijk, die vacature beteken
de voor mij een nieuwe uitdaging.
Eens iets anders. Als ik morgen notaris
kan worden in Erps-Kwerps, dan neem
ik die baan aan. Ik weet natuurlijk wel
dat ik geen notaris ben, maar mocht
het kunnen...Openbare verkopingen
leiden in cafees, dat moet leuk zijn. Tij
dens de voorbereiding op het examen
voor havenkapitein raakte ik gewend
aan het idee dat ik zou ophouden met
varen."..
„Ik had het op zeer jeugdige leeftijd
voor mezelf uitgemaakt: ik zou varen.
In het Sint Lodewijkscollege van Lo
keren koos ik bewust voor de richting
wetenschappelijke A omdat ik had ho
ren vertellen dat dit de beste voorbe
reiding was op de zeevaartschool".
Paul van Driessche begint nu aan een
derde maritieme carrière. Gestart als
officier op de grote koopvaardijvaart,
nadien loods op het traject Vlissin-
gen-Gent en nu dus kapitein van de
haven waar hij tientallen zeeschepen
binnen en buiten loodste. Van Dries
sche is - net als havendirecteur Andre
'de Wilde - afkomstig uit Zele. Hij was
achttien toen hij naar de Hogere Zee
vaartschool van Antwerpen trok. In
die tijd stapte je als kadet meteen aan
boord van een schoolschip en ging je
voor een jaar varen. Over de wereld
zeeën.
Van Driessche heeft er zijn zeemans
boek nog eens bijgehaald. „Op 15 okto
ber '61 scheepten we met een groepje
kadetten in op de cargo Montalto van
de Compagnie Maritime Beige. We
gingen, geladen met stukgoed, naar
Oost-Afrika. Op 16 januari '62 waren
we terug in Antwerpen. Acht dagen la
ter waren we al weer weg, voor vier
maanden naar de Perzische Golf en
Afrika. Je wist meteen wat het zee
mansleven zou betekenen".
Het beviel hem en in '64 werd hij aspi
rant officier ter lange omvaart, zoals
dat heet. Hij kon onmiddellijk aan de
slag bij de Antwerpse rederij Union
Beige d'Enterprises Maritimes
(UBEM), een zustermaatschappij van
de groep Cobelfret. Daar bleef hij drie
jaar en stapte vervolgens aan boord
van de 'bananenboten' van de Belgian
Fruitlines (BFL) die een regelmatige
lijndienst verzorgden tussen Antwer
pen en Ecuador. In '69 behaalde hij
het brevet van eerste luitenant en
twee jaar later dat van kapitein op de
grote vaart.
„Begin '72 nam de maatschappij BFL
haar schepen in eigen beheer", vertelt
Van Driessche. „In '67 was ik tweede
stuurman geworden en op die fruit
schepen blijven varen. We moesten
een keuze maken. Ik koos verder voor
BFL. Kort na de dood van Leon van
Parijs die hoofdaandeelhouder was,
werden de aandelen van BFL verkocht
aan twee Nederlandse rederijen. We
kregen een gedeeltelijk Nederlandse
bemanning. Er heerste een beetje een
verwarde toestand. In die periode
deed ik mijn aanvraag bij het loodswe
zen. Als mogelijke stok achter de deur.
We vreesden immers dat de Belgische
fruitschepen zouden worden uitge
vlagd. Dat is later ook gebeurd. Op 4
januari '73 kon ik als kapitein vertrek
ken op de Frubel America. Ik was toen
dertig. Nu zijn er wel meer jonge kapi
teins".
„In de voorbije weken heb ik me vooral
aan heel veel mensen voorgesteld. Aan
zoveel dat ik moeite heb ze allemaal
uit elkaar te houden. Dat moet lang
zaam groeien. De nieuwjaarsperiode
was een gunstige periode voor dat
soort werk. Her en der kon je naar re
cepties. Het verbaast me hoeveel men
sen bij het havengebeuren betrokken
zijn. Als loods heb je contact met de
scheepsmakelaar, de sleepbootkapi
tein en de dokmeesters die je een
plaats aanwijzen. Anderen zie je niet.
In mijn nieuwe functie is dat wel even
anders. Nu krijg ik ook te maken met
privébedrijven, concessies, boekhou
ding, technische diensten, verzekerin
gen etcetera. In Gent heeft de haven
kapitein ook specifieke promotieta-
ken, een pure exploitatiefunctie.. Als
loods weet je wel dat die andere dien
sten bestaan, maar je hebt er geen con
tact mee".
,,lk moet dit werk leren. Je stapt van
vandaag op morgen aan de wal. Op 30
november bracht ik m'n laatste schip
buiten, 's Anderendaags zat ik hier.
Scène uit Bull Durham. Antwerpen Quellin 3 en Gent Decascoop.