Kalkoenen na kerst Identificatieplicht Plotselinge dood Pantsjen Lama brengt China in een lastig parket opinie en achtergrond Overal te koop terzake Vakwerk TRIJFEL Nico Scheepmaker INDIA WOENSDAG 1 FEBRUARI 1989 360.000 objecten Speculaties Onverhandelbaar PAKISTAN larmsala Qamdo Gyangzé SOVJETUNIE In Zuid-Bretagne, in het plaatsje Licques, vlakbij het aan iedere toerist en hunebedbouwer zo be kende Carnac, wordt nu al enige eeuwen lang een week vöör Kerst mis een kalkoenoptocht gehouden. De bevolking steekt zich in tradi tionele klederdracht, laat een deel van de kalkoenen die daar in gro ten getale gefokt en gemest wor den, los en trekt in bonte stoet door het dorp. De kalkoenen voorop, luid klok kend en kakelend (of hoe je het ge luid dat die beesten produceren ook maar wilt noemen). Daarachter de boeren en boerinnen in flambards, sjerpen, halsdoeken en andere folk- loralia; daarachter weer de muziek. Zo trekt men langzaam door het dorp, begeleid door enkele snelle knapen die uitbreekpogingen van de kalkoenen in de kiem smoren. Waarom die merkwaardige tradi tie? Het fijne van de oorsprong van deze optocht is mij allerminst be kend, maar al heel lang zijn de boe ren van Zuid-Bretagne (die maar weinig grond ter beschikking heb ben) gespecialiseerd in varkens- en pluimveeteelt. Rond Licques is vanouds een grote concentratie van kalkoeneteelt. Omdat ook in Frankrijk het gewoonte was met kerst een grote kalkoen in de pot of beter gezegd de oven te stoppen, zal op een gegeven moment een nota bel of clericaal iemand wel op het idee gekomen zijn daar een feest aan te verbinden. Het is maar goed dat Zuid-Bretagne een eind weg is van Amsterdam, an ders vrees ik, dat het anti-dierge- bruik Comité een stokje zou probe ren te steken voor de kalkoenenop tocht. De burgemeester van Lic ques (een boer die het burgemees terschap er even bij doet, zoals zo veel andere collega's van kleine en grotere dorpen in Frankrijk) denkt er overigens sterk aan om de tradi tionele kerstkalkoenenoptocht naar de zomer te verplaatsen. Niet alleen dat er dan veel meer publiek is, maar zo zeggen de kalkoenhou ders: met kerst kalkoen eten ge beurt nog wel, maar dat is eigenlijk tegenwoordig niet meer zo belang rijk. Kalkoen eet je het hele jaar door. De bretonse boeren hebben gelijk. Kalkoen alleen met kerst heeft zijn tijd gehad. Eigenlijk, zeggen de deskundigen, is zo'n grote vogel in zijn geheel in de oven geen reclame voor de fijne smaak van het kal koenvlees. Je moet 'm dan zolang braden tot ook de dikste en slecht ste delen gaar zijn. Inmiddels zijn de meest malse en vetarme delen van het beest al lang erg taai ge worden. Om kalkoen te genieten moet je net zoals bij rund- of var kensvlees bepaalde delen benoemd - filet, schnitzel, poot, enzovoort - kopen. En dan gewoon zoveel als je nodig hebt voor de maaltijd van je gezin. Bijna overal in Frankrijk weet ik uit ervaring, is bij de sla gers en supermarkten kalkoen vlees te koop. Dat is gemakkelijk, dat wordt ook erg veel gedaan. Dan hoe je niet meer apart naar de poe lier. De consumptie van kalkoenvlees neemt vooral in Europa en ver daar buiten toe. Geen wonder want het past uitstekend in het moderne me nu: het is vetarm, licht verteerbaar, heerlijk van smaak (mits goed be handeld) en niet zo erg duur. Op die groeiende behoefte aan goed kal koenvlees, kan de Nederlandse landbouw inspringen. We hebben een kleine maar goed florerende kalkoensector in ons land. Veel meer dan 120 boeren houden zich er niet mee bezig. De laatste vijfjaar is de consumptie in ons land per man per jaar gestegen van een halve kilo naar 1,3 kg. Daarmee behoren we nog tot de kleinste kalkoeneters in ons werelddeel. In heel Europa ligt de gemiddelde jaarconsumptie op 3 kg. In Duitsland en vooral Frank rijk liggen die cijfers nog een heel stuk hoger. In Israël en veel Islami tische landen (waar varkensvlees om godsienstige reden verboden is) is men dol op dit vlees. Daar ligt in feite nog een een geheel onontgon nen markt. Juist ons land dat zo'n geweldige er varing en naam heeft met agrari sche export, en zeker meer pluim- veeprodukten, zou best in dat kalkoen-gat-in-de-markt kunnen springen. Zoiets is overigens niet zo maar een sprong in het wilde weg. Niet zoals vroeger vaak gebeurde: een paar kalkoenen op het boerde rij-erf laten rondscharrelen. Het mesten van kalkoenen is puur vak werk geworden. In afgesloten schu ren heeft het produktieproces plaats, dat grote vakbekwaamheid vereist. Was schrijven en spreken over kal koenen tot voor kort in de maand januari zoiets als mosterd na de maaltijd, met de huidige ontwikke lingen en trends gaan we naar aan gepaste kalkoen-consumptie het hele jaar door. Maar, om in de voor gaande terminilogie te blijven, al leen die fokkers en telers zullen een kans krijgen, die weten waar Abra ham de mosterd haalt. Mr. Gerard W. Smallegange. De Tweede Kamer gaat ak- koord met de invoering van één beperkte identificatieplicht, zo als die door minister Korthals Altes iJustitiewordt voorgesteld," las ik gisteren in de krant. Als goed demo- kraat voel ik mij vertegenwoordigd door de Tweede Kamer, dus ik be greep dat ik ook akkoord ging met de invoering van deze identificatie plicht,- hoewel mij vaag bijstond dat ik in het verleden niet ieder voorstel van minister Korthals Al tes dat door de Tweede Kamer werd overgenomen mijn hartelijke in stemming heb kunnen geven. Ik verviel in gepeins. Hoe sta ik eigenlijk tegenover iden tificatieplicht? Het beeld vervaagde, zoals dat in films gebeurt als de hoofdpersoon even terugtreedt in het verleden, en ik kreeg enkele glasheldere scenes uit mijn biografie toegestuurd... Afgelopen zondag kocht ik voor de aanvang van Ajax-Fortuna Sittard een kaartje M-tribune voor mijn dochter Sara (13), want die goeie ouwe tijd dat je als sportjournalist gewoon je zoontje of dochter oj hond gratis meenam naar de per stribune is natuurlijk allang voor bij. Het is altijd even spannend of de controleur bij de ingang M mij op vertoon van mijn perskaart van de Nederlandse Sport Pers zal binnen laten, dus op weg erheen prepareer ik alvast mijn tegenbetoog: „Hoor 's hier, ik heb met deze kaart het recht op de goed geoutilleerde perstribune te zitten, in een be schaafde omgeving, met in de rust recht op koffie of pils uitgeserveerd door een echte ober in de perska mer, maar u begrijpt, ik wil de per stribune niet extra belasten met de aanwezigheid van mijn dochtertje hier, die ik anderzijds ook weer niet in haar eentje tussen al die voetbal rabauwen wil achterlaten, dus van daar..." Tot mijn verbazing heb ik mij echter nooit op deze omstandige manier op zo'n oneigenlijke tribune hoeven in te vechten met mijn perskaart. Ze kijken altijd wel even met enige ver bazing naar die kaart, maar maken nooit problemen. Voordat we ons deze keer naar de M-tribune bega ven gingen we eerst even langs bij de perskamer, om daar de persmap op te halen, maar de bewaker bij de deur wilde mij wel binnenlaten op mijn perskaart, maar Sara niet, want die had alleen een M-kaartje. Ik ben dus alleen naar boven ge gaan, heb de persmap opgehaald, ben met Sara naar de M-tribune ge gaan en heb na afloop van de wed strijd de persconferentie laten schieten, want ik verzin nog net zo lief zelf wat ik schrijven moet dan dat ik Sara een half uur buiten laat staan blauwbekken. U ziet dus, dat identificatieplicht niet alleen te pas komt bij de grens (tot 1992i, of bij razzia's van de poli tie, maar ook in het gewone dage lijkse leven, op momenten dat het niet van levensbelang lijkt. Hoeveel identificatiepapieren heb ik eigen lijk in mijn portefeuille zitten? 1.Eenplastic kaart van Videotheek Oosterpark ('deze kaart is strikt persoonlijk'met mijn handteke ning). 2. Een plastic Eurocheque-kaart van de Rabobank 'deze pas is strikt persoonlijk' met mijn naam en handtekening). 3. Een plastic lidmaatschapskaart van de ANWB/Wegenwacht ('zorg dat u deze lidmaatschapskaart kunt tonen', met mijn naam en adres). 4. Een plastic American Express credit card ('Deze Kaart is strikt persoonlijk'met mijn naam en handtekening). 5. Een Donor Codicil ('Zorg dat u deze met de hand geschreven ver klaring altijd bij u draagt', met mijn naam, adres en handtekening) 6. Een plastic giropas van de Post bank (met mijn naam en handteke ning). 7. Een plastic NSP-perskaart 'Deze NSP-kaart geldt als identiteitsbe wijs...', met mijn foto, naam en adres) 8. Een GPD-perskaart met mijn naam, handtekening en foto). 9. Een rijbewijs Rijkseigendom met mijn naam, foto, handtekening en adres). 10. Een 'groene kaart' (met mijn handtekening en adres). 11. Een kentekenbewijs (met mijn naam en adres). 12. Een pers-diploma van Ajax I 'De ze kaart is strikt persoonlijk'met mijn naam). 13. Een parkeerkaart van Ajax (met mijn naam). 14. Een bewijs van inschrijving van de Universiteitsbibliotheek van Amsterdam ('Dit bewijs van in schrijving is persoonlijk', met mijn naam). 15. Een plastic hulpverleningspas van de OHRA-verzekeringen met mijn naam en relatienummer) Dus stel dat de straat wordt afgezet en iedereen op een rij op het trottoir moet gaan staan en zijn identiteits kaart moet tonen, dan ben ik, ook zonder zo'n ding en ook zonder pas poort iligt thuis in het laadje. met mijn naam, foto en handtekening), toch vijf tienvoudig de klos als ik mijn portefeuille moet overhandi gen. Dan ben ik er gloeiend bij! Hoe is dat eigenlijk met u? Hebt u ook zoveel belastend materiaal in uw portefeuille? O fin uw damestas? En ben ik nu eigenlijk voor of tegen zo'n identificatieplicht? Dat vertel ik morgen... Wat doet een kostbare Rembrandt in opslagdepot? Van onze kunstredacteur Peter Huysman) Wat doen kostbare schilderijen van beroemde kunstenaars in voor publiek ontoegankelijke ruim ten? Horen die topstukken niet thuis in musea of andere instituten waar kunstliefhebbers de kans krijgen er optimaal van te genieten? Vragen die opkomen na het nieuws over alweer een nieuwe kunstroof, ditmaal uit een van de opslagdepots van de Rijks dienst Beeldende Kunst (RBK) in Den Haag. Begin deze week werd bekend dat 'Man met baard', een schilderij van Rembrandt uit 1647 en 'Ijsvermaak' van Jan van Goyen uit 1649 al tien da gen daarvoor door de Rijksdienst ver mist werden. Een schilderij van Co Westerik. 'De Pols' (1981) was al in maart vorig jaar uit een depot van de Rijksdienst Beeldende Kunst gesto len. maar de diefstal was tot gisteren, toen 'Man met Baard' en 'Ijsvermaak' werden teruggevonden, nog niet be kend. De politie deelde mee dat er in verband met deze zaak vier personen zijn aangehouden. Een verdachte heeft toegegeven de schilderijen van Rembrand en Van Goyen in april vorig jaar te hebben gestolen. Het wekt verbazing dat de opslagacti viteiten van de dienst zich blijkbaar uitstrekken tot topstukken van een dergelijk kaliber. Voor Frits Linne- mann. voorzitter van de Beroepsver eniging van Beeldende Kunstenaars (BBK), is het een raadsel dat 'daar Rembrandts liggen'. 'Je komt er niet achter. De Rijksdienst is een erg onin- zichtelijke en gesloten instelling. Men is zelden of nooit bereid opening van zaken te geven over zulke kwesties'. Ook de woordvoerster van het Rijks museum in Amsterdam, met een wer- ledberoemde topcollectie aan Rem brandts, kan een kreet van verwonde ring niet onderdrukken. 'Wat zegt u? Liggen er Rembrandts in ons land op geslagen die niet door het publiek kun nen worden bekeken?' Adjunct-directeur R.E.O. Ekkart van het Rijksbureau voor Kunsthistori sche Documentatie in Den Haag. is daarentegen helemaal niet verbaasd. Hij zegt: 'Je kunt de Rijksdienst Beel dende Kunst niet vergelijken met een museum. De dienst functioneert als een soort nationaal reservoir waaruit geput kan worden ten behoeve van binnen- en buitenlandse tentoonstel lingen of andere presentaties in bij voorbeeld rijksgebouwen. De opslag is altijd tijdelijk, dus nooit permanent. Bang dat men zich van deze kunst niet op de hoogte zou kunnen stellen is dan ook onterecht'. Ekkart wijst erop dat nu eenmaal niet alle kunst in ons land tegelijk en voort durend kan worden tentoongesteld of anderszins aan het publiek vertoond. 'Er is zó veel materiaal. Nederlandse musea bezitten bijvoorbeeld erg veel werk van Jan van Goyen. Dan is het helemaal niet vreemd als eens één van zijn schilderijen 'in magazijn' is en niet bezichtigd kan worden. Dat geldt trou wens ook voor de musea, die volle kel ders met prachtige kunst bezitten die eenvoudig wegens ruimtegebrek niet geëxposeerd kan worden.' .Nee, er is geen sprake van dat de bij de Rijksdienst opgeslagen kunst daar een vaste bestemming heeft. Op gezet te tijden komen de werken uit de de pots om tentoongesteld te worden, of dienen voor representatieve doelein den of als tijdelijke aanvulling op werken die in een rijksgebouw voor enige tijd zijn uitgeleend. Daardoor fluctueert de kunst-in-depot behoor lijk'. (Van onze correspondent Bod Mantiri in Singapore) De plotselinge dood van de Pants jen Lama, na de Dalai Lama de belangrijkste geestelijk leider in Ti bet, heeft de Chinese regering in een lastig parket gebracht. Zijn dood heeft een crisis in de opvolging ver oorzaakt, omdat de hoogste geestelij ke leider, de Dalai Lama, zijn zegen en de communistische partij haar goed keuring moeten geven aan een nieuwe Pantsjen Lama. De Pantsjen Lama overleed in vorige week zaterdag in Xigaze, in Tibet. Het Chinese staatspersbureau Xin Hua noemde als doodsoorzaak een hart aanval, tijdens een ceremonie ter gele genheid van de wijding van een stupa (heilige tempel - red.), die tijdens de culturele revolutie door de rode gar disten met de grond gelijk was ge maakt. De tempel was gewijd aan vijf overleden voorgangers van de Pants jen Lama, die door Tibetanen als de Levende Boeddha wordt vereerd. Maar Peking ligt overhoop met de Da lai Lama, die na de bezetting van Tibet door Chinese troepen in 1959 naar In dia is gevlucht en vanuit zijn ballings oord werkt aan de onafhankelijkheid van zijn land. De Pantsjen Lama bleef echter in China en trad toe tot de com munistische partij. Hij was zelfs vice- voorzitter van het parlement en ooit genoemd voor de post van vice-presi dent. De Pantsjen Lama was de belangrijk ste schakel in de betrekkingen met Ti bet, waar de Chinese autoriteiten de laatste achttien maanden worden ge confronteerd met toenemend nationa listische verzet. kiezen. Daarmee krijgt China te ma ken met twee in het buitenland wonen de geestelijke leiders van Tibet. De plotseling dood van de Pantsjen Lama heeft intussen tot speculaties geleid. Volgens de Tibetanen was hun geestelijke leider kerngezond. De offi- j ciële lezing was dat hij door ver- I moeidheid aan een hartaanval was i overleden. Tibetaanse ballingen in - India achten het voor mogelijk, dat de i Pantsjen Lama door de Chinezen is P vergiftigd. Volgens hen maakte Pe- king zich ongerust over de recente uit spraken van de Pantsjen. Hoewel hij separatisme afkeurde en trouw bleef aan de partij, schuwde hij I niet om kritiek te leveren op het beleid van de Chinese regering in Tibet. Hij i beschuldigde Peking ervan Tibet niet t als een autonoom gebied te behande- 1 len en zei ook dat zijn land onder het T Chinese regiem veel heeft verloren. Vo- i rig jaar april week hij af van het offici- j ele Chinese beleid door een beroep te doen op de Dalai Lama vanuit India p naar Tibet terug te keren. i Als lid van de communistische partij 1 heeft de Pantsjen Lama er voor ge- j zorgd dat Peking zijn repressief beleid '1 in Tibet wijzigde in een meer liberale houding, vooral ten aanzien van gods- i dienstvrijheid. Tibetaanse ballingen beschouwden hem als een collabora- 1 teur, maar de Dalai Lama zei in een i verklaring, dat de Pantsjen Lama „ge- I durende de moeilijke periode vocht f voor de rechten van het Tibetaanse I volk'Hij prees hem als een.vrijheids- 1 strijder". De Rijksdienst Beeldende Kunst (RBK) bestaat sinds 1 januari 1985 en ontstond uit een fusie van drie instel lingen, die zich van oudsher met beel dende kunst bezighielden: de Dienst Verspreide Rijkscollecties uit Den Haag, de Nederlandse Kunststichting uit Amsterdam en het Bureau Beel dende Kunst Buitenland, ook uit Am sterdam. De RBK ressorteert onder het directoraat-generaal culturele za ken van het ministerie van welzijn, volksgezondheid en cultuur (WVC) en beheert kunstwerken die eigendom zijn van het rijk maar niet in gebruik zijn en zich niet in de rijksmusea be vinden. Het gaat daarbij om ongeveer 360.000 objecten, variërend van schil derijen en grafiek tot beeldhouwwer ken en keramiek. - 1 De depots waar de kunstwerken liggen opgeslagen zijn gevestigd in de Kazer nestraat in Den Haag - waar de schil derijen van Rembrandt en Jan van Goyen zijn verduisterd - en in de Diep enhorstlaan in Rijswijk bij het Rijks bedrijvencentrum. Het laatste depot, dat volledig geautomatiseerd is, is pas kortgeleden opengesteld. De RBK heeft zoals gezegd tot taak de beheerde kunstwerken, vrijwel steeds in samenwerking met de musea, regel matig te exposeren op presentaties in het binnen- en buitenland. De Be roepsvereniging van Beeldende Kun stenaars (BBK) vindt echter dat dit onvoldoende gebeurt; voorzitter Lin- nemann spreekt zelfs van een zeer inactief beleid op dit terrein, geheel in tegenstelling tot de Nederlandse Kunststichting die destijds wél regel matig reizende tentoonstellingen hield. De dienst neemt ook deel aan interna tionale kunstmanifestaties. Verder koopt de dienst kunstwerken aan - het aankoopbudget waarover de dienst beschikt bedraagt 1 miljoen gulden per jaar - en legt daarvoor verantwoor ding af in de vorm van aankoopten- toknstellingen. Tenslotte adviseert de dienst over het behoud van 'roerende monumenten' die vallen onder de Wet Behoud Cultuurbezit. Sinds 1 januari van dit jaar heeft de dienst er ook nog een 'recuperatie'-taak bij gekregen; re cupereren is het weer in bezit proberen te krijgen van tijdens de bezettingsja ren door de Duiters weggevoerde kunstwerken. BBK-voorzitter Linnemann over de diefstal: 'Opvallend is dat kunstroof aan de orde van de dag is. In criminele en semi-criminele kringen worden beeldende kunstwerken steeds vaker gezien als interessante objecten. Maar laten we vooral reëel blijven: Van Goghs en Rembrandts maar ook van Goyens zijn natuurlijk onverhandel baar. Dit moet het werk zijn van een omhoog gevallen heroineverslaafde. Professionele criminelen houden zich bij minder kostbare zaken, daar kun je nog wat mee doen'. Bij de dienst (directeur drs R.R. de Haas) werken 60 personeelsleden, ver deeld over het in 1987 betrokken nieu we kantoor aan het Plein (het voorma lige gebouw van buitenlandse zaken) en beide depots. De opslagruimte aan de Kazernestraat waaruit de twee schilderijen zijn verdwenen, bestaat al tientallen jaren en heette tot vóór 1 ja nuari 1985 de Dienst Verspreide Rijks collecties (DVR). De verkiezing van de elfde Pantsjen Lama gebeurt volgens de Tibetaanse riten en is een uiterst complexe zaak, gebaseerd op orakels. De vraag is of de Chinese regering de verkiezing op deze manier erkent van de door haar als feo daal beschouwde Pantsjen Lama. De Chinese regering zou een nieuwe Pantsjen Lama kunnen laten kiezen door de lama's waarop zij invloed heeft. Een andere mogelijkheid is een einde maken aan de lijn van erfopvol ging. Maar beide alternatieven zullen zeker protesten ontlokken van de Ti betaanse bevolking. Een Pantsjen Lama die wordt gekozen zonder de ze gen van de Dalai Lama heeft geen en kele autoriteit in de ogen van de Tibe tanen. Van de andere kant kan Peking in overleg met de Dalai Lama een nieuwe geestelijke leider kiezen waarmee een dialoog tot stand wordt gebracht met de man die door de Tibetanen als hun God Koning wordt beschouwd. Als de Chinezen geen initiatieven ont plooien, is de kans groot, dat de dui zenden Tibetaanse ballingen in het buitenland hun eigen Pantsjen Lama De twee doeken, die uit een depot van de rijksdienst beeldende kunst in de Haagse.binnenstad zijn gestolen: 'Ijsvermaak' ven Jan van Goyen (onder) en 'Man m\t baard' van Rembrandt (boven) Bij het opslaan en beheer van kunst werken wordt er onderscheid ge maakt tussen kunst van historische waarde (gaat terug tot vóór de Gou den Eeuw) die in aparte afdelingen worden bewaard, en hedendaagse kunst waarbij verschil wordt ge maakt tussen werken met culturele waarde en die met 'bijzondere' cultu rele waarde. Die laatste werken wor den met extra zorg behandeld. Vol gens Linnemann van de BBK is de hoeveelheid hedendaagse kunst - daaronder massa's werken verkregen via de vroegere Beeldende Kunste naars Regeling (BKR) - overigens vele malen groter dan de omvang van de 'historisch waardevolle kunst'. De vorige week overleden Pantsjen Lama van Ti bet.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 4