tuf# Snelle ontwikkeling elektronica in auto's Debuut van de Montego in turbo-diesel versie ONTWERPER UWE BAHNSEN: NAVIGATIE EN ABS-SYSTEMEN MINI BEIJFT OP DE WEG WOENSDAG 1 FEBRUARI 1989 'Witkar ABS-systeem Face-lift Sleutels Landkaart Met de toekomst-auto alleen red je het niet f Door Siem Leeuwenkamp) Je kunt op deze tentoonstellin gen een heel stel fraaie con- pt-cars als prototypen neerzetten i daarmee laten zien wat je als ont- erper allemaal in huis hebt. Maar ik nd dat je meer moet kijken hoe je adsplanning in relatie tot openbaar particulier vervoer aanpakt." at is de mening van Uwe Bahnsen, e bijna dertig jaar werkzaam was bij ard, ondermeer de Sierra, Scorpio, ranada, Escort, Taunus, Fiesta en de M ontwierp en nu 'education direc- r' is van het Art Center College of esign in Zwitserland. Kort voor de >ening van de Personenauto-RAI idden we een gesprek met Uwe ahnsen over de ontwikkelingen in de itobranche. ahnsen schat dat er overdag tussen 50 en 70 procent nodeloos parkeer- Limte wordt gebruikt. „Daar moet je ts aan doen, probeer bijvoorbeeld ■ns een relatie te leggen tussen ste- mbouw en kleine auto's. Nu is alles :ënt op maximale maten, het moet ;reikbaar zijn voor een Mini en een ■achtwagen. Dat is dus verspilling, a je komt er ook niet door het verkeer t de binnensteden te bannen, ijk naar Milaan, daar vormt een gro- ring rond het centrum de grens voor at verkeer. Toch wonen en werken lar heel veel mensen. Dus het enige ^t je bereikt is het verleggen van de mgestie." ij noemt het ook niet verwonderlijk Ut we nu in een relatief korte tijd te- ;n een groot probleem aankijken, fee stadsontwikkeling van een eeuw •leden hield geen rekening met de hst te stuiten opmars van de auto." e geweldige groei van het autopark t ons land zette niet eens zo heel lang sleden in. In 1960 waren er op een in- jtonertal van 11 miljoen inwoners U maar 522.000 auto's. Die auto- ichtheid van 1:22 steeg in 25 jaar SF 1:3' Met dat getal van 5 miljoen uto's blijven we volgens de RAI nog rel een poos zitten. Set lijkt een uitstekende zaak in de iékomst niet alleen naar beperkende liddelen te zoeken wanneer het gaat m het leefbaarder maken van het we- 'ijdens de RAI wordt dit 'andersom- itje' getoond kleinste passagiers Oe veiligheid is een van de belang rijkste punten in de ontwikke- ing van de auto. Kreukelzones, ABS, chokabsorberende bumpers, kooi- onstructies, enzovoort, moeten de in- ittenden behoeden voor groot onheil, laar van die inzittenden zelf mag ook en bijdrage aan de veiligheid wor- en verwacht, al dan niet afgedwon- en door de wetgever. Een voorbeeld 5 de autogordel. )p dit moment zijn wetsvoorstellen in ewerking met het doel de veiligheid an de jonge passagier te verhogen, len van die maatregelen betreft de wettelijke verplichting om kinderen ot 12 jaar in een ECE-goedgekeurd utozitje te laten meereizen. ECE- öedgekeurde zitjes zijn herkenbaar an een oranje label. 'ooral de laatste jaren zijn de inzich- en met betrekking tot de veiligheid an kinderen jaren drastisch gewij- igd. Mocht een kind vroeger voorin itten, al dan niet bij moeder op choot, tegenwoordig moet het op de chterbank. En dachten we de baby roeger veilig te vervoeren in een reis- wieg op de achterbank, wetenschap- elijk onderzoek heeft uitgewezen, dat en reiswieg gevaarlijk kan zijn, zelfs ls deze met gordels in de auto is be- estigd. Ir zijn speciale kinderzitjes in de han- lel, die een maximum aan veiligheid lieden. Ir is nu een nieuw stoeltje op de larkt van de firma Maxi Milliaan, de laxi Cosi 2000. Maxi Milliaan toont iet zitje op de RAI. Het wordt anders- m op de voorstoel geplaatst. Dat ieeft het voordeel, dat het zitje bij een iotsing de schok absorbeert en bo- endien een redelijk veilige cocon om Ie baby vormt. Een ander voordeel is, lat de bestuurder de baby met een lalf oog in de gaten kan houden. )e Maxi Cosi 2000 heeft een verstelba- e draagbeugel en extra handgrepen an boven- en onderzijde van het kuip- e. Aan achterkant van de rugleuning levindt zich een opbergvakje voor bij oorbeeld luiers en een flessehouder. Poor een verschuifbare standaard kan Ie Maxi Cosi 2000 ook als een schom- nelstoeltje gebruikt worden. )e ergonomisch gevormde kuip is van lolypropyleen en de bekleding is van :atoen in diverse dessins. gennet, maar ook te streven naar crea tieve oplossingen die mogelijk worden door de snel voortschrijdende tech niek. Techniek die niet enkel in auto's hoeft te zitten, maar ook kan worden toegepast om het verkeer beter te ge leiden zodat er minder obstakels over blijven." „Ik zie wel lichtpunten in de samen werking tussen de grote autoprodu centen, het heeft immers toch geen zin om vast te houden aan je eigen tech niek. Want wat zou het als er in een Volkswagen een Nissan of Toyota mo tor zit. Ook het idee van de 'global- car-design' is relevant, want het is de enige manier om kostenbesparend te werken. Maar die dingen staan naar mijn smaak nog teveel op zichzelf. Je zou bijvoorbeeld veel meer een relatie moeten leggen met het openbaar ver voer." We lanceren het idee van de 'witkar' dat het niet volhield. „Prima initia tief, maar als de infrastructuur niet deugt dan kun je het vergeten. Er is een onlosmakelijke wisselwerking. Zo zou jein sommige gebieden aan ge leiding van het verkeer kunnen den ken. Of kleine intercity-auto's met een speciale credit-card die door iedereen zijn te gebruiken. Maar ook dan moet het stadsplan deugen. Anders krijg je situaties zoals ik die vaak in Frank rijk meemaak. Ellenlange rijen ach ter een vervelende electro-car of een 125 cc dieseltje in een pick-upje met een te licht 125 cc dieseltje dat de heu vel nauwelijks opkomt." Het is dus pas zinvol om te juichen bij toekomstauto's als ze duidelijk passen in een geïntegreerd verkeerssysteem. Een auto, die nu met draaiende motor 1 minuut voor een verkeerslicht moet wachten, veroorzaakt net zoveel lucht verontreiniging als vijftig auto's die voorbij rijden met een gangetje van 50 km/u. Alleen daarom al, is het zaak dat de doorstroming in het verkeer wordt bevorderd. Iets waarvoor in de naaste toekomst de elektronica meer en meer zal worden ingeschakeld. De elektronica gaat in de auto een steeds belangrijker rol spelen. Toch zijn we er nog lang niet. Neem bijvoorbeeld de BMW 750i. Tien pro cent van alle onderdelen daarin is nu elektronisch, maar als deze auto over pakweg vijf jaar nog zou wor den gebouwd zou dat percentage al zijn opgelopen tot twintig. Een voorbeeld van de snelle ontwik keling is de combinatie van elektro nische ontsteking en inspuiting. Door de bedrijfsomstandigheden op een bepaald moment, zoals de stand van het gaspedaal, het toerental, de belastingsgraad, de snelheid, vindt de elektronica in een onderdeel van een seconde de best bij de situatie passende combinatie en brengt deze ook tot functioneren. Dat aftasten geschiedt onophoude lijk, vele tientallen malen per secon de. Hierdoor ontstaat optimaal mo torgedrag. Bovendien hebben derge lijke installaties vaak ook een auto matische repareerfunctie. Bij een storing, waardoor een van de combi naties onbereikbaar- wordt, kiest het systeem de naast-betere en noteert de storing in het geheugen zodat het bij de volgende onderhoudsbeurt kan worden verholpen. Op dit moment heeft Bosch (de grootste leverancier) drie miljoen ABS-systemen afgeleverd. In het be gin van de praktische toepassing van dit systeem was het als extra ac cessoire duur, volumineus en be stond het uit een massa afzonderlij ke onderdelen. De introductie werd begin jaren '70 zelfs uitgesteld, om dat een installatie toen nog uit circa 1000 onderdelen bestond er. dat oor deelde men van het goede wat te veel. Thans zijn dat er een dikke veertig. Dit alles heeft invloed op de afzet en dientengevolge op de ver koopprijs. Het is dus geen heksenwerk te voor spellen dat in de toekomst meer en meer auto's met ABS (of een soortge lijk systeem) zullen worden toege rust. En dat het op den duur een soort standaardonderdeel zal gaan woiden op alle auto's, behalve wellicht op de allergoedkoopste. Het is zeker niet onwaarschijnlijk dat in een verdere toekomst het met ASC (Automatic Skid Control) en ATC (Automatic Traction Control) net zo zal gaan lo pen. Het is in Amerika mogelijk een GM- auto te kopen, waar het normale dashboard gedeeltelijk is vervangen door een projectie op de voorruit, net zoals in een straaljager. Hierdoor is het niet nodig om de ogen "van de Austin Rover neemt de RAI te baat om de Montego turbo die sel te laten debuteren, een auto die in Saloon en Estate uitvoering wordt gebracht. De twee liter vierci- linder direct ingespoten motor le vert volgens Austin Rover 30 pro cent meer vermogen en 25 procent meer koppel dank zij de Garrett T2 turbolader. Prijs f33.995 voor de Sa loon en f 37.695 voor de Estate (incu- sief btw) De motor was al te vinden in de Mae stro Van. Het koppel is zeer gunstig: 158 Nm bij 2500 toeren en het vermo gen bedraagt 81 pk bij 4500 toeren. Austin heeft wat aan de motorophan ging gedaan, waardoor trillingen nauwelijks meer in het interieur merkbaar zijn. Ook is aandacht gege ven aan de geluidsisolatie. Laborato riumproeven hebben aangetoond, dat het geluidsniveau van de Monte go turbo diesel globaal vergelijkbaar is met dat van een gelijkwaardige twee liter benzinemotor, zo meldt Austin Rover. De motor zelf heeft gewijzigde zui gers gekregen en oliestraalkoelers. Het brandstofverbruik is ongeveer 1 op 18,2 bij 120 kilometer per uur. In het instrumentarium is bij de contro lelampjes ook een waarschuwings lampje voor de aanhangerverlichting opgenomen. De hele Montego-lijn heeft een face lift ondergaan. De grille is ver nieuwd en er zitten andere achter weg te nemen", ze te laten scherpstel- len op het dashboard voor het waar nemen van de noodzakelijke infor matie om daarna weer naar de weg te kijken, hetgeen ook weer een periode van accommodatie vraagt. Een 'ge beurtenis' gedurende welke de auto tientallen meters voortraast. Iets anders op hetzelfde gebied, dat daar op korte termijn ook op de markt zal kunnen komen, is een op- tisch-elektronische truc die de me ters, die gewoon in het dashboard zit ten, ergens ter hoogte van de neus van de auto lijkt te laten zweven, waardoor alweer het tijd kostende en dientengevolge verkeersgevaarlijke scherpstellen wordt vermeden. Er is nog meer op komst. Elektroni sche sleutels, waarmee men op af stand de autoportieren kan ontgren delen. Afstandinstelling of ontgren deling van de alarminstallatie. Er rijdt in ons land zelfs al een Rolls- Royce Corniche rond die als hij open geparkeerd staat en het gaat rege nen (of er komt een onbevöegde arm in het interieur) automatisch het dak opklapt. Ook de motor kan op af stand worden gestart. Door de ontwikkelingen in de elek tronica, met name op het gebied van de halfgeleiders, zoals transistors, hebben we in zo korte tijd zovele om wentelingen gezien (computers, re- lichten op de Saloons en nieuwe wieldoppen. De 1600-modellen heb ben een Honda vijfversnellingsbak en de versies met carburateur zijn geschikt voor loodvrije benzine. Er is ook een nieuw snel exemplaar in de vorm van een GTi-uitvoering. Van de bekende Metro is er ook een nieuwe versie, de pittige GTa met 1275 cc motor. Het is een sportief mo del met wielkastverbreders, brede la ge banden, lichtmetalen velgen, een versterkte wielophanging en een dwarsstabilisator achter. Binnen zijn er sportstoelen, een zwart driespaaks stuurwiel en natuurlijk een toerentel- ler. Een andere nieuwe verschijning is de Rover 216 Sprint, een exclusieve en snelle klant met achterspoilers. De kenmachientjes zo groot als een visi tekaartje, camera's, satelliettelevi sie, enz.dat het er op lijkt dat de auto feitelijk niet voorop loopt bij deze toepassingen, maar zelfs een klein beetje achterop. Schijn bedriegt evenwel. Een actueel probleem is de in omvang en ingewik keldheid toenemende kabelbomen in de auto, met name in de motorruimte en achter het dashboard. Er wordt dan ook hard gewerkt aan enkelvou dige kabels die per functie gecodeer de digitale signalen vervoeren, waar door die hele dradenboel (plus een forse mogelijke bron van storing) op slag achterhaald zal zijn. Navigatiesystemen in auto's zijn bij na te koop. Je stopt een cassette in een gleuf, die de taak van de land kaart overneemt en je toetst de be stemming in. Op een "lopend" schermpje wordt dan de optimale route aangegeven. Een inmiddels al experimenteel systeem werkt vol gens het principe van 'dead recko ning'. Het aantal wielomwentelin- gen en dus de afstand wordt nauw keurig geteld, waarbij rekening wordt gehouden met het verschil in afgelegde weg tussen linker- en rech- terwielen in bochten. Er zit een correctiemogelijkheid in: als het apparaat meet dat het voer tuig na bijvoorbeeld 1234 meter plot seling rechts afslaat in plaats van na 1239 meter dan wordt er gezocht naar zijwegen in de nabijheid. Is dat op zo'n korte afstand niet het geval, dan corrigeert het zichzelf en gaat met de nieuwe gegevens in het bestand ver der met de weg wijzen. De mogelijkheden lijken onbe grensd. Detectie van voertuigen voor of achter ons, ook bij nacht of mist, en doeltreffende maatregelen om hier door dreigende botsingen te voorko men. Een sleutel met ingebouwde co de waardoor uiterlijk volmaakt gelij ke valse sleutels toch de wagen niet in beweging kunnen zetten. Stoel- en spiegelcorrectie op het moment dat de sleutel in het portierslot wordt ge stoken of idem op afstand. Elektronica die de mechanische ver bindingen tussen gaspedaal en smoorklep vervangt (zit al in de BMW 7-serie) of idem met koppeling en rem, wellicht zelfs stuurinrichting en versnellingsbak. Automatische kop lampafstelling en -reiniging. Banden spanningsindicatie, is onder de naam Michelin Tire Monitor reeds opera tioneel bij deze Franse bandenfabri kant. motor meet 1600 cc en is gekoppeld aan een vijfbak. De Mini is still going strong. Bijna dertig jaar geleden op de markt ge bracht en nog steeds in het program ma. Austin Rover brengt er twee nieuwe versies van: de Mini Racing en de Mini Flame. Ook is de oude klepr „British Racing Green" weer van het schapje ge haald, waarmee men vermoedelijk veel bedaagde anglofielen een plezier doet. De motoren rijden op loodvrij. Austin levert dit RAI-primeurtje voor f 13.995. Voortaan zijn de Mini Magie en de Mi ni Mayfair bovendien voorzien van ongeregelde driewegkatalysators en dus geschikt voor Eurosuper. Op de speciale stand die de RAI heeft ingericht met prototypen van diverse autofabrikanten en twee firma's werkzaam in de elektronica, kan het publiek verlekkerd kijken naar wat mogelijk is in auto-design. Aanwezig zijn de volgende droomauto's: Citroen Activa, Daihatsu TA-X80, Ford Ghia Barghetta, Ford Vignale TSX-6, Lancia ECV 2, Mazda MX 04, Mitsubishi Galant MSR, Nissan Saurus, Peugeot Oxia, Renault M'gane, Saab EV 1, Subaru JoCar ECVT, Toyota FXV-2, GE Vector en Philips Hunter. De Nissan Saurus De Peugeot Oxia De stadsontwikkeling van een eeuw geleden hield geen rekening met de niet te stuiten opmars van de auto Navigatiesystemen in auto's vinden experimenteel al hun toepassing De Rover 216 Sprint

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1989 | | pagina 11