WIND MAAKT OF BREEKT DE RONDE
peter mol hoopt
op stevige bries
im
pn
E Wfï\
iLU
Uü
Ju W/1]
nn
i
600 m showroom
Badkamers
Keukens
Tegels
RIK VAN LOOY
...wij kregen de tijd
ons te ontwikkelen...
71
1
PZC/ sportkrant
29
Openingstijden:
maandag t/m vrijdag 08.30- 17.00
uur; donderdagavond 19.00-21.00
uur; zaterdag 10.00-16.00 uur.
V. Stuartwg 8-10
Goes, Ind.terr.
De Poel I, tel:
01100-21222
wereldkampioen
VRIJDAG 27 MEI 1988
Amateurrenner Peter Mol
wacht nog op zijn eerste
overwinning van dit seizoen.
Het liefst zou hij die zaterdag
halen in de Ronde Van Mid
den-Zeeland. Maar wie zou
daar niet willen winnen. Want
dat is toch de wedstrijd waar
de hele familie- en kennissen
kring naar komt kijken. „Als
er maar wind staat, dan heb ik
een kansje. Zonder wind kan
ik het wel vergeten", zegt Mol.
Begin deze maand had Peter
Mol (21nog een poosj e uitzicht
op de zege in het Zeeuws kam
pioenschap. Zonder twijfel zijn
sterkste wedstrijd van dit sei
zoen. De eerste echte triomf in
1988 laat voorlopig nog op zich
wachten. Mol: „Vorigjaar
kwam mijn eerste overwinning
ook pas in juli, dus er is nog
hoop. In dat jaar was ik trou
wens pas goed gewend aan het
niveau van de amateurs. Bij de
jeugd ging het me allemaal een
stuk makkelij ker af. Daar heb
ik in zes j aar tij d dertig over
winningen gehaald." Bij de ju
nioren haalde Mol daarna al
leen maar tweede plaatsen en
de eerste twee jaar bij de ama
teurs leverden helemaal niets
op. Vorigjaar bleef hij steken
op drie overwinningen: de Om
loop van Welberg, Philippine en
het Voorj aarsklassement.
Toch gold Peter Mol ooit als
een belofte. Toen hij 1983
Zeeuws jeugdkampioen werd,
dacht menigeen, ook Mol zelf,
aan een profcarrière voor de
wielrenner uit 's-Gravenpolder.
Inmiddels is hij daar wel van
teruggekomen. „Ik heb net vol
doende in huis om met de ama-
teursmee te komen", bekijkt
Mol de drie amateurj aren die
achter hem liggen. „Voor de
profs kom ik tekort. Dat weet
ik van mezelf. Je hebt wielren
ners die ten koste van alles het
profcircus in willen. Daar pas ik
voor. Ik heb er al die uren trai
ning niet voor o ver.
„En dan denk ik nog niet eens",
?aat Peter Mol verder, „aan al
die risico's die je loopt als je
van wielrennen je vak maakt.
Het biedt gewoon geen zeker
heid. Ik heb als renner al een
hersenschudding, een sleutel
beenbreuk en kapotte knieën
gehad. Heb je die als prof, dan
kun je niet rijden en heb je dus
geen inkomsten. Bovendien
wielrennen. Als opleiding heb
ik de MEAO gedaan, dus een
kantoorbaan is niet uitgeslo
ten. Werken van negen tot vijf
en dan nog trainen zal een hele
opgave zijn. Bovendien kan je
ook niet zonder de nodige rust.
I
I
moetje als prof de weg op. Of je
zin hebt of niet, dat zal je ploeg
leider een zorg zijn. Als ama
teur kun je tenminste nog eens
een wedstrijdje overslaan."
Peter Mol is nu in dienst van
het Rijk. Als militair wel te
verstaan. „Ik heb een makke
lijk baantje gekregen. Ik moet
auto's, kleding en meer van dat
soort militaire troep testen. Ze
houden me veel vrij voor het
rijden van wedstrijden. Ik zit
ook in de militaire selectie,
waardoor ik één dag in de
week met de militairen mag
trainen. Die veertien maanden
kom ik zo echt wel door. Ik heb
bovendien meer tijd om te trai
nen dan toen ik nog op school
zat."
Mol traint sowieso drie uur per
dag. Elke morgen vertrekt hij
om kwart over zeven om de
veertig kilometer naar stand
plaats Huij bergen op de fiets af
te leggen, 's Avonds rijdt hij
weer terug, waarmee hij met ge
mak aan zijn trainingskilome
ters komt.
„Om met de echte amateurtop
mee te komen, moet je wel veel
trainen", zegt Peter Mol. „Ik
durfwel te stellen datje geen
full-time baan kan hebben als
je een rol van betekenis in het
peloton wil spelen. Ik weet dan
ook nog niet hoe mijn wieier-
carrière er uit gaat zien als ik in
maart '89 afzwaai. Ik vind een
baan veel belangrijker dan
Advertentie)
Probeer dat allemaal maar eens
te doen tussen half zes en half
elf's avonds. Misschien dat ik
tegen die tijd op een lager plan
moet gaan rijden."
Voorlopig is Peter Mol echter
nog wel een poosje actief in de
wielersport. De eerstvolgende
wedstrijd waar hij wil schitte
ren is de Ronde van Midden-
Zeeland. De belangrijkste wed
strijd van het jaar? Mol: „Ik
wil niet zeggen dat het de al
lerbelangrijkste is, maar toch
zeker één van de meest aan
sprekende wedstrijden. Je doet
er toch meer voor dan voor an
dere wedstrijden. Je kent het
parcours, alle bekenden staan
te kijken, veel publiciteit voor
af. Dat betekent een hoop druk,
maar ook een hoop motivatie."
„Die druk hebben trouwens erg
veel renners", gaat Mol verder.
„Het lijkt wel of er een soort
faalangst in het peloton heerst.
Niemand wil voor eigen publiek
afgaan. Vooral niet, omdat er zo
véél mensen langs de route
staan. Iedereen let op je." Voor
al de laatste weet Peter Mol
maar al te goed. In 1985, toen
hij de Ronde van Midden-Zee
land voor de eerste keer reed,
kreeg hij na een valpartij een
lekke band. Om weer terug te
komen bij het peloton, maakte
hij gebruik van een sleepdienst:
een volgauto. Omdat inderdaad
iedereen op hem lette, beteken
de dat het einde van Mols eer
ste Ronde.
In 1986 revanceerde de renner
van Theo Middelkamp zich met
een elfde plaats. Vorigjaar zat
er niet meer in dan een 35e
stek. „Er stond geen wind", ver
klaart Peter Mol. „Een goede
Ronde van Midden-Zeeland
heeft een flinke portie wind. Al
leen dan kan het een prachtige
wedstrijd worden. Anders blijft
het peloton bij elkaar en draait
het uit op een massa-aankomst.
Daar is niets aan. Zeker voor
mij niet. Ik ben geen renner
met een stevige eindsprint in
de benen. Vroeger wel, toen
won ik nog wel eens een sprin
tje. Maar nu heb ik in een mas
sasprint niets te zoeken."
Peter Mol: „De Ronde van Midden-Zeeland wordt pas een mooie wedstrijd als er een stevige Zeeuwse
wind waait."
Zo'n drie decennia gele
den was hij een van 's we
relds beste wielrenners. Rik
van Looy veroverde in het
begin van de jaren zestig
twee keer de regenboogtrui
en hij schreef vrijwel iedere
klassieker minstens éénmaal
op zijn naam. Parijs-Roubaix
en Gent-Wevelgem zelfs drie
keer.
In andere koersen was de ze-
gehonger van de Belg even
min te stillen. Hij behaalde in
totaal 482 eerste plaatsen: 371
in zijn zeventienjarige loop
baan als professional; 111 bij
de nieuwelingen en amateurs.
Momenteel staat Van Looy,
net als zijn voormalige ploeg
genoot Noël Foré, al geruime
tijd aan het hoofd van de
Vlaamse Wielerschool, waar
in jeugdige renners de begin
selen bijgebracht krijgen van
techniek, training, stuurvaar-
digheid, materiaal- en medi
sche verzorging. Huidige
profs als Jef Lieckens, Wim
Arras en Edwig van Hooy-
donck zijn afkomstig uit het
instituut Van Looy, dat deel
uitmaakt van het sportcom
plex in Herentals. Ook de
Zeeuwse profrenner Patrick
Tolhoek uit de Roland-ploeg
wordt bijgestaan door Rik
van Looy.
Aan de reeks bezigheden van
Rik van Looy is sinds kort
nog iets toegevoegd, waar
door hij weer midden in de be
roepswielersport komt te
staan. De Belgische tak van
Roland Benelux Musicalin-
struments, die een door Ro
ger Swerts geleide profploeg
sponsort, heeft de ex-keizer
aangetrokken als manager.
„Roland heeft mij", zegt Rik
van Looy, „vooral aangetrok
ken om links en rechts nog
deuren open te krijgen. Mijn
naam wordt als een soort
garantie gezien voor het vin
den van een of meer sponsors.
Iedereen roept weliswaar
over deelname aan, bijvoor
beeld, de Tour de France,
maar zó gemakkelijk is het nu
ook weer niet om een startbe
wijs in een dergelijke wed
strijd af te dwingen. Er zijn
meer gegadigden dan plaat
sen".
Rik II werd hij destijds ge
noemd. Een eretitel en tege
lijk een aanduiding van de ri
valiteit tussen hem en de ou
dere Van Steenbergen, die als
Rik I reeds mondiale bekend
heid had toen Van Looy nog
als overwinningenfabrikant
van amateurkoersen in de
Kempen gold.
„Van Steenbergen was in m'n
jongensjaren, toen ik nog in
het naburige Grobbendonk
woonde, mijn idool", aldus
Rik II. „Ik zal nooit vergeten
hoe ik als kersvers beroeps
renner zó onder de indruk van
hem raakte, dat ik eens uit
koers verdween toen hij me
even had toegesproken om
dat ik niet hard genoeg mee
hielp in een ontsnapping. Na
derhand bereikte ik zelf een
bepaald niveau. Vanaf dat
moment werd het een bikkel
hard gevecht tussen hem en
mij".
„Overigens, ik won welis
waar de eerste profkoers
waaraan ik in de zomer van
1953 deelnam, maar mijn
echte doorbraak kwam toch
pas ruim twee jaar later. Ver
geleken met nu kreeg ik de
tijd om me tot een volwaar
dig beroepsrenner te ontwik
kelen. Ik hoefde niet meteen
te presteren zoals vandaag
de dag vaak met jonge profs
het geval is. De commercie
heeft er uiteraard mee te ma
ken. Men stopt steeds meer
geld in een wielerploeg en
men wil ook graag meteen
rendement zien".
„In mijn tijd waren net de zo
genaamd extra-sportieve
groeperingen op de proppen
gekomen. Italië gold voor de
andere grote wielernaties,
België en Frankrijk, als voor
beeld. Naast de rijwiel- en de
daaraan verwante industrie
hadden opeens alle mogelijke
firma's de wielersport als re
clamemiddel ontdekt. Van
zelfsprekend ging het hun
óók om naamsbekendheid
van het produkt, maar er
werd toch meer tijd inge
ruimd voor jongere renners.
Ik wil hiermee niet beweren
dat alle ploegleiders heden
ten dage hun renners voor de
leeuwen gooien. Jan Raas
doet dat zeker niet. Peter
Post, met wie ik in de jaren
zestig drie seizoenen een kop
pel op de winterbanen heb ge
vormd, schoof daarentegen
zowel Danny Lippens alsook
Ludo Giesberts snel aan de
kant".
„Het duurde tot 1960 voordat
ik op de Sachsenring bij Leip
zig voor het eerst wereldkam
pioen werd. Een jaar later
greep ik in Bern opnieuw de
titel. Daarna was ik ook voor
het eerst te porren om aan de
Tour de France deel te ne
men. Het was de eerste Tour,
die na de oorlog met merken
ploegen werd verreden. Toen
er nog landenteams aan de
start stonden, had ik geen en
kele interesse voor het evene
ment. Ik reed liever de Ronde
van Spanje en Ronde van Ita
lië".
„Ik had altijd een ijzersterke
ploeg om mij heen. Faema en
Flandria waren destijds de
hoofdsponsors. Vanwege de
kleur van de shirts werden wij
de rode garde genoemd. Leon
van Daele, Jef Planckaert,
Edgar Sorgeloos, Raymond
Impanis, Armand Desmet,
Willy Schroeders, Martin van
Geneugden en nog zo'n paar
Belgen behoorden daartoe.
Ook Huub Zilverberg en Piet
van Est, twee Nederlanders,
reden in mijn dienst. Alle
maal geweldige helpers, maar
ze wonnen ook zelf menige
grote koers. Gegarandeerd, ik
had in sommige seizoenen
wel vier of vijf man in de ploeg
die net zo veel waard waren
als Eddy Planckaert en Eric
Vanderaerden in het huidige
tijdperk. Weet je overigens
nog, dat ik mijn loopbaan af
sloot in Nederlandse dienst?
Van 1967 tot 1970 reed ik bij
Willem IIGazelle, de ploeg
van Ton Vissers".
routeschema en doorkomsttijden
Plaats
Omschrijving
tijd tijd km
ama- profs afge-
teurs iegd
Goes:
Kapelle:
Yerseke:
Kruiningen:
Kruisp. Vierwegen:
's-Gravenpolder:
Langeweegje:
Kwadendamme:
Nisse:
Heinkenszand:
's-Heerenhoek:
Nieuwdorp:
Souburg:
Vlissingen:
Dishoek:
Valkenisse:
Zoutelande:
Westkapelle:
Grote Markt (geneutraliseerde start), Opril, Konings
traat, Grote Kade, Alb. Joachimkade, ringbaan-Oost,
Oranjeweg, Patijnweg, Rijksweg 258, Braanjeweg
(vliegende start), Noordweg.
Postweg (RW 761), Postbrug, Postweg (RW 761).
Dam, Damstraat, Irenestraat, Oude Torenstraat,
Paardenmarkt, Kerkplein, Vierstraat, Molendijk, Eer
ste Tholseindeweg, Zanddijk, Capelleweg, Stations
weg.
Burg. Elenbaasstraat, Markt, Hoofdstraat, Zandweg,
Rijksweg 758, Vlakebrug, Rijksweg 758.
Nieuwe Vierwegen.
Goesestraatweg, 's-Gravenstraat, Bosseweide, Lens-
hoekdijk, 's-Gravenpoldersestrat, Slabbekoornsedijk.
Langeweegje, Siguitsedijk.
Siguitsedijk, A. de Koningstraat, Vreelandsedijk, Nw.
Vreelandsedijk, Stelsedijk, Kruiningenpolderweg,
Drieweg.
Drieweg, Clara's Pad.
Clara's Pad, dorpsstraat, Heinkenszandseweg.
Molendijk, Cingeldijk, burg. Timansweg.Stoofweg,
Schippersweg, Coudorp.
Coudorp, Havenweg, Hartenweg, Frankrijkweg, Bern-
hardweg-West, Sloeweg-Noord, Engelandweg, Rit-
themsestraat.
Kromwegensingel, Vlissingsestraat, Veerhavenweg
(RW N 58).
Oude Veerhavenweg, Prins Hendrikweg, Keersluis
brug, Paul Krugerstraat, Badhuisstraat, Betje wolf-
plein, Coosje Buskensstraat, Boulevard Bankert,
Trompweg, Kenau Hasselaarstraat, Boulevard Evert-
sen, Burg. v. Woelderenlaan, Bachlaan, Zwaanweg.
Zwaanweg, Klaassesweg.
Klaassesweg, Werendijkseweg, Lange Dam.
Lange Dam, Langstraat, Westkapelseweg, Grindweg.
Grindweg, Zuidstraat, Zeedijk,Schelpweg.
10.30 11.30
10.41 11.42
10.51 11.52
8,1
13.8
11.01 12.03 21
11.15 12.18
11.20 12.23
30,5
33,9
11.25 12.28 37,3
Domburg:
Oostkapelle:
Serooskerke:
St.-Laurens:
Middelburg:
Veere:
11.27
12.31
38.4
Vrouwenpolder:
Kamperland:
11.34
12.38
43,3
11.39
12.44
47,5
Geersdijk:
11.47
12.53
53,2
Kortgene:
11.53
12.59
57,3
Wilhelminadorp:
Goes
12.12
13.20
71,2
Bergweg
12.14
13.22
72,6
le doorkomst:
Kapelle:
Wemeldinge:
12.26
13.34
80,7
Kattendijke:
12.30
13.38
83,8
Goes:
12.34
13.42
86,2
12.40
13.49
91,5
Bergweg
Schelpweg, Ewout v. Dishoekstr., Singel, Bosjesweg,
Dr. Mettgenweg, Domburgseweg.
Domburgseweg, Dorpsstraat, Noordweg, Oostkapel-
seweg.
Oostkapelseweg, Wilgenhoekweg, Noordweg.
Noordweg, Leliëndaalseweg.
Sandberglaan, Seissingel, Seisplein, Seisbuitenbrug,
Walensingel, Looierssingel, Het Groene Woud, Blau-
wedijk, Stationsstraat, Houtkade, Londensekaai,
Rouaansekaai, Beatrixbrug, Rotterdamsekaai, Ne-
derstraat, Veerseweg.
Veerseweg, Oudestraat, Oranjeplein, Kaai, Mijnshe-
renstraat, Langedam, Polredijk, Dorpsdijk.
12.49
13.59
98,2
12.55
14.06
102,7
13.00
14.12
106,5
13.04
14.16
109,8
13.08
14.20
112,6
13.19 14.32 121
Vervolg route amateurs
Vrouwenpolderseweg, Rijksweg N 255, Parralelweg,
Ruiterplaatsweg.
Westhavendijk, Veerweg, Noordstraat, Nieuweweg,
Rijksweg N 255, Provincialeweg.
Provincialeweg.
Hoofdstraat, Kaaistrat, Kaai, Oostdijk, Parralelweg
Oude Dijk, Parralelweg Rijksweg N 256, Katseveer-
brug, Katseveerweg, Langeweg.
Brugstraat, Stamperiusstraat, Westhavendijk.
Ringbrug, Ringbaan-Oost, L. de Colingnylaan, 's-
Heer-EIsdorpweg.
Vogelzangsweg, Oranjeweg, Patijnweg,Rijksweg 258,
Braanjeweg, Noordweg, Goesestraatweg.
Weststraat, Kerkplein, Ooststraat, Noordweg, Post
weg (RW N 761), Westelijke Kanaalweg.
Westelijke Kanaalweg, Nieuwendijk, Kattendijkse-
dijk.
Kattendijksedijk, Zwembadweg.
Zwembadweg, Alb. Joachimikade, Ringbaan-Oost, L.
de Colignylaan, 's-Heer-Elsdorpweg.
finish:
13.25
128,5
13.40
140,3
13.52
149,9
13.52
149,9
14.05
160,2
14.08
162.4
14.11
164,9
14.17
175,8
14.24
175,8
14.31
181,3
14.36
185,3
14.40
187,5
Vervolg route profs
Vrouwenpolder:
Oosterscheldam:
Burgh-Haamstede:
Renesse:
Ellemeet:
Scharendijke:
Den Osse:
Brouwershaven:
Zonnemaire:
Noordgouwe:
Zierikzee:
Zeelandbrug:
Wilhelminadorp:
Goes:
Bergweg
le doorkomst:
Kapelle:
Wemeldinge:
Kattendijke:
Goes:
Bergweg
Bergweg
Vrouwenpolderseweg, Oost-Westweg (le ravaillering).
Hoogh-Plaetweg, Faelweg, Dijkgraaf A. M. Gelukweg,
Hoogh-Plaetweg, Kraaiensteinweg, Daleboutseweg.
Hogeweg, Burghse Ring, Kerkstraat, Burgseweg,
Weststraat, Noordstraat, Kloosterweg, Vroonweg.
Vroonweg, Hoge Zoom, Korte Reke, Stoofweg, Kuyer-
damseweg.
Kuyerdamseweg, Rijksweg N 57, Kuyerdamseweg.
Baken, Elkerzeeseweg, Boutlaan, Langendijk.
Schouwsedijk.
Grachtweg, Kromwal, Zuiddijkdam, Zuidwal, Prov.
Straatweg.
Dijk v. Bommenede, Zuidweg.
Kloosterweg, Langeblokweg.
Lange Blokweg, Nieuwe Kooiweg, Laan v. St.-Hillaire,
Hoofdpoortstraat, Nieuwe Haven, Zuid Havenpoort,
's-Heer-Louwendorp, Julianastraat, Weg v. d. Val.
Noordlangeweg, Parralelweg RW N 256, Oosthoek-
weg, Parralelweg RW N 256, Katseveerbrug, Katse
veerweg, Langeweg.
Brugstraat, Stamperiusstraat, Westhavendijk.
Ringbrug, Ringbaan-Oost, L. de Colingnylaan, 's-
Heer-Elsdorpweg.
Vogelzangsweg, Oranjeweg, Patijnweg, Rijksweg 258,
Braanjenweg, Noordweg, Goesestraatweg.
Weststraat, Kerkplein, Ooststraat, Noordweg, Post
weg (RW 761), Westelijke Kanaalweg.
Westelijke Kanaalweg, Nieuwendijk, Kattendijkse
dijk.
Kattendijksedijk, Zwembadweg.
Zwembadweg, Alb. Joachimkade, Ringbaan-Oost, L.
de Colignylaan. 's-Heer-Elsdorpweg.
2e doorkomst:
finish:
14.42 128,5
14.49 133,2
15.08 147,8
15.16 154,1
15.20 157,9
15.24 160,4
15.29 164,3
15.34 167,8
15.40 171,4
15.44 174,8
15.52 180,2
16.03 188
16.23 203,8
16.25 205,2
16.28
16.50
16.34
17.02
16.41
17.10
16.48
17.16
16.53
17.22
16.56
17.25
207.8
164.9
212,5
235.1
218.7
241.3
224.2
246.8
228,2
250,8
230.4
253
Terug in de tijd. Rik van Looy in actie in zijn 'Nederlandse' tijd In dienst van Willem li/Gazelle.