AUTOVAKANTIE
stijlvolle lijn
bmw 320i
touring
MOUNTAINBIKES
fietsrevolutie na eeuw zonder veranderingen
hypotheken
2085
PZC/ vrijdagkrant
lek in fietsband zonder
water op te sporen
ZO LAAG WAS DE RENTE NOG NOOIT
krachtbron
lof
remmen
theelen van der weele
- Onafhankelijk deskundig - Bemiddeling voor eikel
- Vrijblijvend geldverstrekker
- Computeranalyse - Speciale aanbiedingen
- Geen extra kosten DINKS-hypotheken
prijskaartje
VRIJDAG 27 MEI 1988
1 telefoontje is voldoende
5 jaar 6,1%, 10 jaar 6,25%, 15 jaar 6,75% DE GRi
20 jaar 6,8%, 30 jaar 7,0% IflUQfl Q
loodvrij schaars
in buitenland
De BMW Touring.
De BMW 320i Touring die
ditmaal in de test is geno
men is een heel merkwaardige
auto. We moeten bijna 20 jaar
terug gaan in de autogeschie
denis om bij BMW een derge
lijk model tegen te komen.
Toen waren er verschillende
stationwagons in de 1602 en de
roemruchte 2002 serie te koop.
Ze voldeden ruimschoots aan
de toen gestelde eisen, waar
bij een neerklapbare achter
bank nog als iets heel bijzon
ders gold. Een enkeling, zoals
Renault met zijn 4 en 16, had
op basis van een sedan uitvoe
ring 'combi'natiemogelijkhe-
den.
Deze 320i Touring van BMW is
een heel ander verhaal. Hij ziet
er zondermeer aantrekkelijk
uit voor degene die van een
aparte stijlvole auto-lijn
houdt. Als handige allesver-
voerder is hij eigenlijk niet zo
zeer bedoeld. Op het eerste ge
zicht denk je met een zeer rui
me BMW 3-variant van doen te
hebben. Maar uit de cijfers
blijkt dat de deze Touring een
bagageruimte heeft die kleiner
is dan de gewone sedan uit de
3-serie.
Natuurlijk is de 370 ltr grote
ruimte nog op een maximum
inhoud van 1125 ltr te brengen.
Dat gaat echter ten koste van
drie zitplaatsen achter, omdat
de achterbank geheel neerge
klapt moet worden. Keurig is
overigens het kunststof rolgor
dijn dat de bagage, in de nor
male configuratie vijf zitplaat
sen plus kofferbak, kan afdek
ken.
De bagageklep zwaait middels
gasgevulde schokdempers
heel rustig en voornaam naar
grote hoogte open. Je kunt er
derhalve met gemak onder
staan schuilen. Voor het neer
halen van deze achterklep is
enige lengte en kracht vereist.
Voor de stijfheid heeft BMW
een behoorlijke 'uitholling
overdwars' in de achterlicht
partij aangebracht. Dat is na-
Ook Kestrel is met een fiets uit
'een stuk' op de markt versche
nen (zeer lovend beschreven in
het blad Fiets) en je zou daaruit
de conclusie kunnen trekken
dat er binnen korte tijd nogal
wat staat te veranderen in de
fietsbranche. Hetgeen ook blijkt
uit het enorme aanbod aan ac
cessoires. Campagnolo, dat nog
maar net de Chorus-groep heeft
geïntroduceerd, kwam nu al
weer met de Groce d'Auna-
groep waarin net als bij Chorus
in het bijzonder de remmen de
aandacht trekken.
Het centre-pull systeem (de ka
bel trekt de remmen niet via de
zijkant tegen de velgen, maar
via de bovenkant) is terug van
weggeweest. Maar dan wel op
een wijze die het mogelijk maakt
dat de toevoer van de remkracht
mét een imbussleutel kan wor
den afgestemd op de bediener.
Het kan niet anders of Shimano
(dat kortelings met de Santé-
groep furore maakte) zal dezer
dagen ook met iets nieuws ko
men. Zoals alle producenten van
fietsen en flets-accessoires trou
wens. Nadat het rijwiel in een
eeuw nauwelijks echt verander
de, lijkt er nu een fïetsrevolutie
aan de gang. Niet alleen voor
professionals, maar ook voor de
trimmers.
ROB VAN DEN DOBBELSTEEN
De lekzoeker.
Een lek in een fietsband op
sporen is een heel geklieder:
de licht opgepompte en uit de
velg gehaalde band moet in
een met water gevulde emmer
totdat de luchtbelletjes het
gaatje verraden. De plek
wordt dan gemarkeerd, droog
gemaakt en het plakkertje
aangebracht.
Een uiterst slimme vinding is
de nieuwe 'lekzoeker' waarbij
geen water nodig is. Het is een
plat doosje van kunststof, niet
groter dan een rijksdaalder.
Het heeft een gaasbodem en is
gevuld met vederlichte bal
letjes van piepschuim. Met de
zoeker, ca. 1 cm boven de band
gehouden, tast je de band af en
als hij het lek gevonden he
hoor je dat meteen aan het
ruis dat de opdwarrelende b
letjes maken.
Vooral voor onderweg, als i
band ineens 'pfft!' zegt is d
zoeker heel handig. Want v
haal je langs het fiets- of b
pad zo gauw een emmer wa
vandaan?
Dit hulpje kost nog geen <L
gulden. Behalve voor fietserj
het ook goed bruikbaar v
onder andere luchtbedden,
blaasbare bootjes en stra
ballen. De 'droge lekzoekerj
verkrijgbaar in Halfordsfl
kels.
MAR GR0
delig bij het tillen van zware
koffers of ander materiaal. Te
recht schrijft BMW in de pers
informatie dat het beladen van
golfsets en zuurstofflessen
voor duikers door deze smalle
uitholling wel makkelijk gaat.
Met het noemen van dergelijke
bagage zit je naar mijn smaak
ook een beetje in de richting
van de klantenkring waarvoor
deze Touring bedoeld zal zijn.
Mensen in toch redelijk goede
doen, die zich een aparte (60
mille) dure auto kunnen per
mitteren. Voor een vertegen
woordiger, die op pad moet
met een stel zware monsters
zal hij echter minder geschikt
zijn. Daar leent het laadvermo
gen van 480 kg zich niet toe.
De kachtbron daarentegen is
tot heel wat meer in staat. De
1230 kilo zware auto wordt
door de 6-cilinder lijnmotor
heel behoorlijk op gang gehou
den en waar nodig kan er bijna
200 km/h gehaald worden. De
5-bak schakelt goed en het be
nodigde koppel komt als het
ware heel dociel tevoorschijn.
Het is dus echt geen 'racertje'.
Heel fijn is het lage toerental
waarbij je zonder terug te hoe
ven schakelen, in de derde of
de vierde versnelling zonder
horten of stoten weer gang
kunt maken.
De zit in de niet door iedereen
gewaardeerde harde stoelen is
naar mijn idee uitstekend. Na
een lange rit kom je uit deze
doordachte zetels weer 'fris' op
het asfalt te staan. Het sturen
(waarom is dat standaard niet
bekrachtigd?) gaat met enige
moeite als je moet inparkeren,
op snelheid is het direct en tref
zeker. De Touring staat op een
vrijwel gelijk onderstel van de
gewone 3-serie en dat betekent
een voorspelbaar en goed weg
gedrag. Alleen bij heftige be
wegingen merkje enigszins dat
er achter nog een beetje meer
gewicht zit. Het verbruik is
met bijna 1:9 relatief gunstig.
Wie dus in iets bijzonders wil
'toeren' heeft voor een behoor
lijk bedrag aan deze BMW 320i
Touring een goede reisauto. Je
moet alleen voor het echte ver-
laderswerk uitzien naar, vaak
goedkopere, alternatieven.
SIEM LEEUWENKAMP
De 'mountainbike' is terug.
Nieuw zijn ze niet. Zeven
jaar terug al verschenen de
eerste 'mountainbikes' in de Ne
derlandse fietswinkels. Maar
meer dan een beetje aandacht
trokken ze niet. 'Mountainbi
kes' leken niet geschikt voor het
vlakke Nederlandse landschap.
Daarvoor moest je in de Alpen
zijn of - beter nog - in de Verenig
de Staten van Amerika waar
opeens iedereen op zo'n cow-
boyfiets wilde rijden.
De ATB, zoals de kloeke cross
countryfiets ook wel werd ge
noemd, verdween hier echter
zo'n beetje uit beeld. Waarom er
op de Tweewieler RAI dit voor
jaar dan ook ineens weer sprake
was van een soort 'mountainbi-
ke-epedimie', is een van die
raadsels waarop zelfs de stand
houders zelf geen antwoord kon
den geven. „We proberen het ge
woon opnieuw", was nog het
meest duidelijke antwoord dat
kon worden verkregen. Geen
stand bijna of er stonden wel een
paar ATB's te glimmen. Waarbij
overigens moet worden vastge
steld dat er aan het model dat ze
ven jaar terug tot ons kwam, wel
het een en ander is gedokterd.
Nu geen pure 'mountainbikes'
meer, maar zoals dat wordt ge
noemd 'road-cruisers', 'city-bi-
kes' en - om nog maar zo'n fraaie
naam naar voren te halen - 'free-
stylers'. Fietsen die, gezien het
model, overigens allemaal de
ATB als aartsvader moeten heb
ben gehad.
Opvallend was dat nu ook de
grote fabrieken bijna allemaal
hun eigen, aangepaste 'moun
tainbike' blijken te hebben. Wa
ren het eerst merken als Specia
lized, Muddy Fox en Cycle Tech
die de toon aangaven, nu kan de
liefhebber ook plaats nemen in
het zadel van onder meer een
Bridgestone Blouson, een Ra
leigh Magnum, een Batavus
Trapper, een Giant Expedition,
een Koga Miyata Tiebreaker,
een Peugeot Paris Express en
niet te vergeten de Gazelle Road
Cruiser.
Dat laatste produkt werd uitge
roepen tot de fiets van het jaar
1988. De jury kenschetste het
895 gulden kostende rijwiel als
'een fiets met een verrassend
nieuw gezicht, zeer universeel
bruikbaar - hoewel ontworpen
voor jongeren - goed doordacht,
doelmatig, veilig en comforta
bel'. Verder zwaaide de jury lof
toe voor het feit dat kwetsbare
onderdelen als ketting en de-
railleur goed zijn afgeschermd
en dat er veel aandacht was be
steed aan de afwerking.
Nou is Gazelle daar altijd al goed
in geweest. De Nederlandse
fietsfabriek kan sinds jaar en
dag bogen op een degelijk, wat
ouderwets imago. Van die laat
ste kwalificatie wil men in Die-,
ren nu echter wel eens af.
Het kan niet uitblijven. Wielren
ners en trimmers bewegen zich
straks uitsluitend voort op fiet
sen die zijn gebouwd van tita
nium, aluminium, kevlar en
koolstof. Bij Koga vertelde men
al rond dat er dit jaar twee nieu
we Koga-modellen in de winkels
staan: een aluminiumfiets die
even meer dan tweeduizend gul
den moet kosten en een koolstof-
fiets waarvan men de prijs nog
even achter houdt, maaf waar
van men het frame levenslang
garandeert. De titaniumfiets
moet öf volgend jaar öf - op zijn
laatst - in 1990 op de markt ko
men. En vooral van fietsen die
van dat laatste materiaal zijn ge
maakt, wordt bij Koga bijzonder
veel verwacht.
Dat doet men bij Colnago van
de koolstof 'monocoke'-fiets'.
Een model dat en face erg fraai
oogt, maar dat er van opzij be
zien wat plomp uitziet. Maar
licht is het allemaal wel en im
porteur Wout Verhoeven verze
kerde de belangstellenden dat
er het komende seizoen al door
'grote profs' op zal worden gere
den in ondermeer tijdritten.
IAdvertentie
Rente v.a. 1 jr. vast 5,4%, 5 jr. vast 6,1%, 7 jr vastl
6,4%, 10 jr. vast 6,5%, 15 jr. vast 6,8%, 20 jr. vast
6,9%.
Vraagt een lijf-rente-advies voordat u definitief bèsïïsf.
Makelaardij in hypotheken, makelaardij in assurantiën B V
3adhuisstraat 31-33, 4381 LN Vlissingen. Tel. 01184-13920»
De hypotheektarieven zijn deze week gelijk gebleven. Of deze betrek
kelijk rustige periode zal voortduren valt, gezien de onrustige]
marktsituatie, nu nog niet te zeggen.
HYPOTHEEKRENTE
Hypotheekrente beta- rente
per
24 mei 1988
lings- vast
wijze gedu
rende
af- rentepercentages
sluit- met gemeente- zonder gêmT
provi- garantie
garantie
siein opgave werKe- opgave wërïïè
m bank lijk bank lijk
ANNUÏTEITENHYPOTHEKEN
ABN
ABN
ABN
ABN
ABN
ABN
ABN
M/A variabel 1.
1,
M/A 1 jr
MA 3 jr
MrA 5 jr
MA 7 jr
M'A 10 jr
M/A 15 jr
Amrobank
Amrobank
Amrobank
Amrobank
M/A
M/A
M/A
MA
variabel 1.
2 jr i;
5 jr 1,
7 jr 1,
Avista bank
Avista bank
Avista bank
Avista bank
Avista bank
M/A
MA
M/A
M/A
MA
variabel 1
ljr 1
2 jr 1
3 jr 1
5 jr1
Bouwfonds (rentek.) MA variabel 1,5 6,0 6,32 6,0
Nederlandse MA 5jr 1,5 6,7 7,07 6,9
Gemeenten M/A 10 jr 1,5 7,2 7,71 7,4
Bouwf. Ned. Gem. M A 30 jr 1,5 7,8 8,36 8,0
Bouwf. Ned. Gem. M/A reriterustl,5 7,0 7,49 7,2
Centrale
Volksbank
MA 2 jr
MA 5 jr
Direktbank/
NCB-bank
Direktbank
MA ljr
M/A 3 jr
M/A 5 jr
Grenswissel
kantoren/C DK
Grenswisselk.
Grens wisselk.
M/A 1 jr
M/A 5 jr
HJ/A ljr
HJA 5 jr
Rabobank M/A var./ljr. 1,25 6,2 6,51 6,4
Adviesrente M/A 2/3 jr 1,25 6,4 6,72 6,6
Adviesrente MA 4/5 jr 1,25 6,8 7,15 7,0
Adviesrente MA stabiel 1,25 7,3 7,69 7,5
Adviesrente HJ/A var./ljr 1,25 xxx xxx 6,6 6.841
Adviesrente HJ/A 2/3 jr 1,25 xxx xxx 6,8 7.051
Adviesrente HJ/A 4/5 jr 1,25 xxx xxx 7,2 7,46|
Adviesrente HJ/A stabiel 1,25 xxx xxx 7,7 7,9$
Rabo
M'A
3 jr
1,5
6,4
6,75
6.6
696
Hypotheekbank
M'A
5 jr
1,5
6,8
7,17
7.0
7.31
Hypotheekbank
HJ A
3 jr
1.5
xxx
XXX
6,8
7,0'
Hypotheekbank
HJA
5 jr
1,5
XXX
XXX
7,2
7,49
Verenigde
M/A
Vijr
1
6.2
6,48
6,4
6.69
Spaarbank
MA
3 jr
1
6,3
6,59
6,5
6,81
Spaarbank
M/A
5 jr
1
6.7
7,01
6,9
7,2!
Spaarbank
M/A
7 jr
1
7,0
7,34
7,2
7,55
Spaarbank
M/A
ideaalren. .1
6,6
6,91
6,8
7,12
Westl. Utr. (stand) M/V 1 jr
(stand)
(stand)
(stand)
(stand)
(interim) M/V 1 jr
2e kwartaal 1988
budget
M/V 5 jr
M/V 7 jr
M'V 10 jr
M'V 15 jr
5,5 5,93
6,7 7.23
6,9 7,28
7,3 7,71
op aanvraag
xxxx xxxx
5,7 6.141
6,9 7.451
7,1 7,501
7,5 7.93 1
op aanvraag
5,7 6,141
KW/A variabel 1,5 6,6
Woonfonds/aut.
M/A
variabel
1,5
5,4
5.68
xxxxx
xxxxx
Woonf. wacht af
M/A
ljr
1,5
5,7
6,00
xxxxx xxxxx
Woonf. wacht af
M/A
2 jr
1,5
6,0
6,32
xxxxx
xxxxx
Woonfonds Holl.
MA
3 jr
1,5
6,5
6,85
xxxxx
xxxxx
Woonfonds Holl.
M'A
5 jr
1,5
6,7
7,07
xxxxx
xxxxx
Woonf. Holland
MA
10 jr
1.5
7,1
7,50
xxxxx
xxxxx
Woonfonds/comf
MA
5 jr
1.5
6,5
6,85
xxxxx
xxxxx
Woonfonds comf
M/A
10 jr
1.5
6,9
7,28
xxxxx
xxxxx
'VERBETERDE' LEVENHYPOTHEKEN
FGH/Kapitaal
MV
5 jr
1
6,9
7,25
7,0
7.36
FGH/Kapitaal
MV
7 jr
1
7,1
7,47
7,2
7,58
FGH/Kapitaal
M'V
10 jr
1
7,3
7,69
7,4
7.80
Verenigde Spaarbank
Spaarhypotheek
MA
5 jr
1
6.9
7,21
7,1
7,42
Zwolsche Alg.
(ZA-Hyp.plan)
M'A
5 jr
1
6.7
6.99
6.8
7.10
(ZA-Hyp.plan)
M/A
10 jr
1
7.1
7.42
7.2
7.53
(ZA-Hyp.plan)
M/A
15 jr
1
7.4
7.75
7.5
7.85
LEVENHYPOTHEKEN
Centraal Beheer
M'A
5/10jr
6.7
6.91
6,7
6,91
Centraal Beheer
M'A
15 20jr
-
7,1
7,34
7,1
7,34
NVL-maatschap.
M/A
5/10 jr
6,7
6,91
6,7
6,91
NVL-maatschap.
M/A
15/20 jr
-
7,1
7,34
7,1
7,34
Westl. Utrecht
(lage lasten)
MA
7 jr
1
7.1
7.34
7.1
7.34
(lage lasten)
MA
14 jr
1
7.6
7.87
7,6
7.87
RABOBANK UTRECHT executiewaarde onder 50.000,- afsluitprov.
1,5
M'A maandbetaling achteraf HJ-A - halfjaarbetaling achteraf
M/V maandbetaling vooraf KW A kwartaalbetaling achteraf
Bron: 'Vereniging Eigen Huis'
te Amersfoort.
(Advertentie)
Het laadvermogen van de BMW Touring valt tegen.
Lanschot/opstart
Van Lanschot
Van Lanschot
Van Lanschot
Van Lanschot
Lanschot/comf.
M/V variabel 1,5
M/V variabel 1,5
M/V ljr 1,5
M/V 2 jr 1,5
M/V 5 jr 1,5
M'V 5 jr. 1,5
xxxxx xxxxx
xxxxx xxxxx
xxxxx xxxxx
xxxxx xxxxx
xxxxx xxxxx
xxxxx xxxxx
NMB
NMB
NMB
NMB
Postbank
Postbank
Postbank
MA 2 jr
M/A 5 jr
M/A 7 jr
5,0
5.6
5,9
6,2
6,9
6.7
M/A 1 jr
MA 3 jr
M/A 5 jr
M'A 7 jr
de klant ter hoogte van de
BVB-korting.
Niet alle merken hebben
overigens die mogelijkheid. Het
is alleen toegestaan als de
betreffende importeurs de
regeling met het ministerie
hebben getroffen. Die merken
zijn: Audi, Mitsubishi, Subaru,
BMW, Porsche, Volkswagen,
Honda, Saab, Volvo, Mazda,
Seat en Toyota.
Vreemd genoeg ontbreken in
dit rijtje veel verkochte merken
als Opel en Ford. De ANWB
krijgt daar deze dagen veel
vragen van leden over. Het
probleem onder de rijders van
deze merken is vrij groot.
Loodvrij is lang niet overal in
voldoende mate verkrijgbaar.
Het begint al in België, waar in
februari nog maar 54
tankstations voor loodvrij
beschikbaar waren. Op doorreis
is dat voldoende omdat de
stations zich doorgaans aan de
grote wegen bevinden.
Frankrijk is al een stuk
moeilijker. Langs de Autoroute
is loodvrij in voldoende mate te
krij gen, maar als men een hele
vakantie in Frankrijk
doorbrengt is er een probleem.
Met name in streken als de
Dordogne is loodrvij schaars.
In Spanje en Portugal is
loodvrije benzine beperkt
verkrijgbaar, alsook in
Griekenland en Engeland. In
Oostbloklanden als Bulgarije is
het helemaal een probleem.
Loodvrij is in Duitsland in
overvloed te krijgen, maar daar
doet zich het neveneffect voor,
dat het aantal stations met
LPG afneemt.
Het laat zich raden dat veel
Nederlanders gebruik maken
van de mogelijkheid tot
tijdelijke uitbouw van de
katalysator. Maar ook daar
hangt een prijskaartje aan.
Volgens de ANWB ligt de prijs
van de uitbouw in de meeste
gevallen tussen de 200 en de
500 gulden. De wat exclusievere
merken zijn een stuk prijziger.
Daar kan de operatie wel
oplopen tot 1500 gulden. In
plaats van de katalysator moet
tijdelijk een uitlaatdeel worden
gemonteerd. Die kan men vaak
huren. In bepaalde gevallen is
die huurprijs bepaald niet
kinderachtig.
Bij de ANWB is een geval
bekend van een stukje
uitlaatpijp plus twee klemmen,
waarvoor een huurprijs van 257
gulden exclusief btw wordt
berekend, terwijl de
verkoopwaarde ervan niet meer
dan enkele tientjes is.
Het is overigens aan te bevelen
om niet tot het laatste moment
te wachten, want dan kon het
wel eens zo druk zijn met
ombouwwerk, dat de garage
niet op korte termijn tijd voor
u heeft.
NOL VAN BENNEKOM
De vakantietijd is niet ver
meer wegende
Nederlandse toerist zal zich
veelal per auto in het
vakantieverkeer storten. Zijn
'schone' auto met katalysator
kan hem dan problemen
opleveren. De tamelijk
kostbare katalysator kan
namelijk niet tegen gelode
benzine en in bepaalde landen
is loodvrij niet in voldoende
mate verkrijgbaar. Eén keer
verkeerd tanken en de
katalysator is vernield.
Tussen het ministerie van
financiën en een aantal auto
importeurs bestaat de
afspraak, dat de katalysator
gedurende drie maanden aan
de auto mag ontbreken als men
naar het buitenland reist. Daar
wordt scherp op toegezien,
want de wetgever heeft voor
katalysatorauto's een lager
BVB-tarief vastgesteld. Wie de
hand licht met het gebruik van
de katalysator heeft dus ten
onrechte een korting op de
BVB gekregen en rijdt dus
helemaal niet zo schoon als zou
moeten.
Nu heeft de overheid
vastgesteld, dat bij
overtreding de korting op de
BVB alsnog moet worden
afgedragen. Daarbij doet zich
het wat vreemde feit voor, dat
de garagehouder, die de
katalysator heeft uitgebouwd,
die korting moet bijpassen als
de berijder niet binnen de
vastgestelde termijn van drie
maanden terugkomt om de
katalysator weer te laten
inbouwen. Die regeling geeft
veel irritatie onder de dealers.
Hij moet via civielrechtelijke
procedures dat geld terug zien
te krijgen als de klant zich niet
meer laat zien.
En er zit veel onredelijks in. Er
zijn gevallen bekend van
mensen, die in Spanje
overwinteren en niet van plan
zijn om na drie maanden terug
te keren uitsluitend om de
katalysator (tijdelijk) te laten
inbouwen. Sommige dealers
hebben hun risico gedekt door
een waarborgsom te eisen van
lOOOVRU «5
SfeNS PtOMB 95