JENEVERMUSEUM HASSELT mensen met een passie. iaa tafel eten en drinken voor de tweede wereldoorlog SAFETOP spijkerbroek in aidsstrijd ijzer sterke couture van nestor heymans tafeldekken met mondriaan museum panacee sleutel ijlJDAG 25 SEPTEMBER 1987 »ok altijd gedacht dat jenever een Nederlandse vinding was? Zeg dat dan aarniet hardop in Belgie. jnt hoewel de wet ndervelde in 1919 het henken van 'wittekes' in .'senstaminees verbood >ven de Belgen hun ielkretserke' (keelkrabbertje) duw innemen, waarbij zij us konden maken uit enkele mderden soorten en merken, industriële revolutie in de ;ede helft van de vorige eeuw historie levend houdt. Zo bekend was indertijd de Hasseltse opkikker dat Guy de Maupassant het heeft o ver 'un Hasselt' als hij een jenever be doelt. Sinds 1980 is Hasselt een jenevermuseum rijk dat gedragen wordt door een enthousiaste groep particulieren. Wim van Lishout, schepen voor cultuur van de stad Hasselt noemt hen ggepaard met een massale knaar de steden waar moede, onmenselijke rkomstandigheden en slechte ïuizing duizenden deed ichten in de drank. De i-alcoholwet was het twoordophetvaak irijnend leed dat grof oholmisbruik aanrichtte der het proletariaat. nds de wet Vandervelde een arjaar geleden werd ;etrokken openden in evers en likeuren ipecialiseerde proeflokalen mdeuren. Voorbeelden arvan zijn De Vagant in twerpen en het Dreupelhuisj e Uin de Kemelstraat te «gge waar de sfeer wordt jaald door rood pluche en ien panelen uit een door de ularisatie getroffen kerk. ide etablissementen bieden ikeusuithonderdenjenevers. aronder ook N ederlandse arde hoofdmoot is van lgische oorsprong. En dat zijn gniet allemaal borreltjes van irocent. wil kennismaken met de lgische borrel moet eigenlijk arHasselt, de levendige ofdstad van Belgisch nburg en het Schiedam (waar tigens nauwe contacten mee rden onderhouden) van onze derburen. Weliswaar is het ntal stokerij en in Hasselt op vingers van één hand te tellen ar vroeger waren dat er ntallen en er is een Confrérie de Hasseltse Jenever die de „mensen met een passie". Het is trouwens een stuk beleid van Hasselt om interessante museale collecties bijeen te brengen en die dan over te dragen aan groepen geïnteresseerden. Zo worden steeds weer andere bevolkingsgroepen betrokken bij het wel en wee van hun stad. „De idee moet gedragen en gekoesterd worden door de bevolking", zegt schepen Van Lishout en het stadsbestuur stimuleert die betrokkenheid door de activiteiten een dak boven het hoofd te bieden. In het geval van het jenevermuseum gebeurde dat door de collectie museumstukken voorlopig onder te brengen in het Oud-Gasthuis dat ook het Stadsmuseum herbergt en door in 1979 de vroegere jeneverstokerij Stellingwerff/Theunissen aan de Witte Nonnenstraat 19 te kopen en te restaureren. Deze maand is die restauratie klaar en verhuist hetNationaal Jenevermuseum van Belgie naar een passende lokatie, een gebouw dat het oudste industriële monument van Belgie is, in 1975 geklasseerd. Kern van het museum, in feite een werkende jeneverstokerij, is de voor Europa unieke stoombranderij van H. Servais uit Malmédy die dateert uit het laatste kwart van de vorige eeuw. Onder leiding van Roland Wissels, telg uit een befaamd °r tafeldekken zijn er meer mogelijkheden dan zwaar damast, 'eren bestek en borden met gouden randjes. Vooral voor een a"ijd in de wat informele sfeer, bijvoorbeeld bij fondue, gour- 'of raclette, zijn placemats soms wel zo leuk en stijlvol. us is er genoeg en zelfs mensen die kiezen voor een Mondriaanse htlijnigheid komen sinds kort aan hun trekken. Het Rotterdamse wijf Collection Products Europe brengt een serie uit ontworpen "Irene Bakker. Bij de placemats zijn bijpassende papieren se- )es te koop. De placemats kosten 35,- in een koker van vier, de ïetjes 5,- per 20 stuks. De laatste hand wordt gelegd aan het werkende deel van het jenever- museum: de stokerij. Hasselts stokersgeslacht - zijn moeder versnijdt nog al tij d j enevers en maakt likeuren - wordt gedemonstreerd hoe mout wordt geplet, versuikerd, tot gisting gebracht en tenslotte gedistilleerd. Stokerijen stonden vroeger altijd op de arme zandgronden. Grondstoffen waren gerst en rogge. Het afvalprodukt, de draf, werd aan de ossen en varkens gevoerd en hun mest verrij kte weer de grond waarop gerst en rogge werden geteeld. Stokerijen waren dan ook deels boerderijen, 's winters werd jenever gemaakt en 's zomers het land bewerkt. De voormalige ossestal aan de Witte Nonnenstraat is nu tentoonstel lingszaal. Hasseltse brandewijn was rond de eeuwwisseling voor velen het middel tegen alle kwalen. De drie man sterke folkgroep 'De Eenige Echte Hasseltse STOOPKES' (afkorting voor Sociëteit ter Ondersteuning Onzer Plaatselijke Kroegen en Staminees) namen in hun vorig jaar op de plaat gezette De beeldfontein 'Het Jenever- manneke' in de binnenstad van Hasselt symboliseert de kringloop gerst en rogge - jene ver - draf (veevoer) - ossen en varkens - mest - en weer gerst en rogge. Jeneversuite over die panacee van een kwakzalver het volgende lied op: 'Hebt gij jicht ofhartepijn Klauwzeer, pips offlerecijn, Koopt en neemt mijn medecijn En weg zal 'tzijn. Maar ook zonder te worden gekweld door een van deze kwalen, kunt u in Hasselt terecht voor een echt Belgisch opkikkertje naar keuze. Een drupke ofbobijntjejeneverisin het bruine museumkroegje voor luttele frankskes te bekomen en| kan worden genuttigd onder de bomen die altijd bij elke stokerij werden aangeplant en die morellen, walnoten en Williamsperen voortbrengen, vruchten waarmee jenevers op smaak en kleur werden gebracht. Een bezoek aan het N ationaal J enevermuseum in Hasselt, dat dagelijks behalve op maandag is geopend van 14.00 tot 18.00 uur, is trouwens goed te combineren met een stadswandeling langs vele monumenten en uitstekende winkels. Hasselt is namelijk niet alleen jeneverstad maar ook modestad en kan wat dat laatste betreft met Maastricht en Brussel wedijveren. En binnenkort zult u er een Klank en Beeldmuseum aantreffen.dat wordt opgebouwd rond de compact disc die door Philips-Hasseltis 'uitgevonden'. Van 20 tot en met 27 september is het Jenevermuseum gratis toegankelijk en er worden dan feestelijkheden rond de opening georganiseerd met veel muziek en folklore. RIEN VAN RE EMS Hoewel de volkskundige Dirk Jan van der Ven in zijn lange leven - hij werd 82 - vijftig boeken en een niet te tellen aantal artikelen schreef, bleven verscheidene van zijn studies onuitgegeven. Dank zij een initiatief van de Belgisch-Nederlandse Acade mie voor de Streekgebonden Gastronomie is één daarvan, 'Eten en drinken in de Neder- landsche Folklore', thans ver schenen in de reeks verzamel de opstellen van de ASG. Het gaat om een gedegen studie naar gewoonten en gebruiken op gastronomisch gebied in de periode vóór de tweede we-| reldoorlog. Van der Ven was een van de op- stammen van Zuid-Beveland en hebben een amoureuze strekking. Zo vertelt hij hoe het 'tootelokken' in zijn werk ging. Jonge boeren kochten tij dens de kermis voor hun gelief de een zogenaamde kermis- koek. Het meisje nam de koek in de mond en de jonge vrijer mocht daar steeds een stuk van af happen. 'Tot er geen koek meer was en alleen maar een lokkende mond om te zoe nen.' Vrijen buiten het dorp mocht vroeger op Zuid-Beve land niet tenzij met toestem ming van burgemeester, wet houders en de leden van de Jonge Jongers-vereniging. De Jonge Jongers inden daarbij een boete van veertig cent richters van het Openluchtmu seum in Arnhem. Hij was een nauwgezet observator en zijn beschrijvingen van het dage lijks leven in zijn tijd waren zeer gedetailleerd. Dank zij Van der Ven en de ASG is het mogelijk een beeld te verkrij gen van de eetgewoonten van gewone mensen op bijzondere dagen. Wat dan vooral opvalt is dat er zoveel aan oude tradi ties is verdwenen. Voor een bij zondere maaltijd is niet langer het excuus van een feestelijke gebeurtenis nodig en het eten van specialiteiten tijdens ge denkdagen is een vrijwel verge ten geneugte. Van der Ven deed ook persoonlijk moeite om enkele teloor gegane tradi ties weer ingang te doen vin den, zoals de Driekoningen avondviering met het eten van het bonenbrood. Zeeland neemt in het werkje van Van der Ven een beschei den plaats in. De voorbeelden die hij geeft van oude tradities vooraf en bezochten op zater dagavond de jonge geliefden ook in de bakkeete om 'de fooie' op te strijken. Het vaste tarief was twee rijksdaalders als het een boerendochter en een boerenzeun betrof en min der dan de helft daarvan als de vrijer een arme drommel was. Als teken van verbroedering werd dan een drankje geschon ken uit de Jonge Jongersfles. Netty Engels-Geurts heeft aan de studie van Van der Ven wat recepten van traditionele ge rechten toegevoegd. Een paar daarvan laat ik hier volgen. ZUURBRAAD Ingrediënten: 1 kilo paarden- braadvlees, zout, azijn, laurier bladen, peperkorrels, kruidna gels, stukje Spaanse peper, een paar uien, boter of vet, appel stroop, ongevulde ontbijtkoek, bloem of aardappelmeel. Be reiding: maak een marinade van 2/3 azijn en 1/3 water. Leg in de marinade de specerijen en de in stukken gesneden uien. Bestrooi het vlees met zout en leg het zo in de marina de dat het helemaal onder staat. Laat het twee tot drie da gen koel staan. Laat het vlees uitlekken. Maak boter of vet in een braadpan warm en bak het vlees aan alle kanten bruin. Voeg de stukken ui er bij en laat deze meebakken. Voeg de marinade bij het vlees en laat het vlees gaar sudderen. Als het vlees bijna gaar is een lepel appelstroop en een paar ver kruimelde sneden ontbijtkoek in de saus doen. Haal de spece rijen uit de saus of zeef ze. Bind de saus bij met aangemaakt aardappelmeel of aangemaak te bloem. Snijd het zeer gare vlees in plakken en dien deze op in de saus. STROOPJANNEVER Ingrediënten: 1 liter oude jene ver, 1 stuk pijpkaneel, 500 gram keukenstroop. Berei ding: breek de kaneel in stuk ken en overgiet die met wat van de jenever. Laat de kaneel aftrekken in een goed gesloten pan op een kleine vlam gedu rende een half uur. Laat de pan een nacht staan. Doe de stroop in een kom en zet die warm zo dat de stroop vloeibaar wordt. Zeef het kaneelaftreksel en giet dat met een flinke scheut jene ver bij de stroop. Zet de kom met de stroop op een pan warm water en laat het au bain Marie trekken tot de stroop vloeibaar is. Roer er geregeld in en dek de pan telkens goed af. Haal het mengsel van het vuur en laat het afkoelen. Meng er de reste rende jenever door. Doe de drank in goed schoongemaak te flessen en laat ze vier weken rusten voordat de drank ge schonken wordt. RIEN VAN REEMS Eten en drinken in de Nederland- sche Folklore, door D.J. van der Ven. Uitgave Academie voor de Streek gebonden Gastronomie. Abraham Orteliuslaan 4. 3500 Hasselt, Belgie. De ziekte Aids houdt de laatste tijd de gemoede ren nogal bezig om het voor zichtig uit te drukken. Voor lichtingscampagnes, televi siefilmpjes en foldermateriaal moeten ervoor zorgen dat de ziekte niet als een razende om zich heen grijpt. Alles wordt uit de kast gehaald om het pu bliek van de gevaren van de ziekte te doordringen. Op de vaderlandse televisie liet Ver onica maar liefst tot twee keer toe zien hoe er veilig gevrijd moest worden. Als er dan ech ter vragen komen over hoe' met een condoom moet wor den omgegaan, en of je altijd een knoop in het condoom moet leggen na gebruik, vraag je je overigens wel af of die voorlichting zin heeft. De jeugd weet blijkbaar alleen van het bestaan van de pil af. Maar dit terzijde- In het hele Aidsvoorlichtings- gebeuren is nu een 'nieuw gat in de markt' ontdekt door Kiwi Benelux BV in Amsterdam. Dit is een groothandel en im- en exporteur van vrijetijdskle- ding met name spijkerbroe ken. Zij brengen sinds kort de zogenaamde Topsafe-spijker- broek op de markt. Een broek die eenmaal aangetrokken, een wandelende voorlichting voor, of beter gezegd tegen, Aids moet zijn. Deze Topsafe-spijkerbroek heeft een speciaal afsluitbaar zakje waarin een condoom is opgeborgen. Daarnaast moe ten een foldertje in de broek en een publiciteitscampagne er omheen wijzen op de gevaren van ondoordacht vrijen. Maar dat is nog niet alles. Het uiter lijk van de spijkerbroek is aan gepast. Zo is op de gulp een slotje aangebracht en zijn alle zakken voorzien van een rits. Een hedendaagse kuisheids gordel? „Dat slotje is niet een echt slot met een sleutel. Je kunt het niet op slot doen", help Kiwi Benelux-directeur J. Hette- ling ons uit de droom. „Het geeft de aanblik van een lipss- lot maar het is in feite een drukknoop. Je kunt er niet echt een sleutel insteken. Het heeft dus niet echt een functie. Het legt accent op het veiligh- seidkarakter van de broek. Hetzelfde geldt voor de ritsen op de zakken. Ook dat bena drukt de hele 'beveiliging' van de broek. Ja, als je iets in je zakken doet en de rits is dicht, dan kan het er niet uitvallen. De Topsafe-spijkerbroek met al zijn 'beveiligingsmaatregelen'. Maar dat is niet de directe functie ervan". Ontwerper van de broek is Kees Albers. Zijn filosofie ach ter de broek: „Voor jongeren is kleding heel belangrijk. Het vormt een deel van hun levens filosofie. Vaak dragen zij hun opvattingen mede uit door hun manier van kleden. Door een broek helemaal in het teken van de ziekte te zetten hopen wij bij jongeren het bewustzijn over veilige sex te vergroten. De broek zit als het ware op slot. Aan de buitenkant kun je zien waar het ons, en dus ook degene die de broek draagt, om 'gaat. Door die broek aan te trekken laat je je omgeving duidelijk merken dat je een voorstander bent van veilig vrijen. Op die manier hopen wij meer jongeren aan het denken te zetten en menen we een bij drage te kunnen leveren aan de voorlichting over Aids". Directeur Hetteling ontkent overigens dat met het op de markt brengen van deze broek de ziekte is gecommerciali seerd. Voorlichting zou het eni ge uitgangspunt zijn geweest. De broek is ook niet duurder dan andere modellen. Het is wel wat kostbaarder om het te produceren vanwege de ritsen, dat zakje en het slotje maar wij brengen de broek voor een nor male prijs". De super-stone- washed broek in loose fit (half- wijd) model moet in de winkel ƒ109,95 gaan kosten. En dat is iets duurder dan een 'merk'- broek. Volgens Hetteling speelt zijn bedrijf met deze broek in op een vraag van de jeugd. "Wij zijn sponsor van de Dutch Dance Trophy en zitten daar om gemiddeld zo'n drie keer per week in een disco. Daar ko men veel jongeren en zij vroe gen ons of wij niet eens iets konden doen op het gebied van Aids-voorlichting. Op die ma nier is het idee voor deze broek geboren. We hebben daar een aantal maanden aan gewerkt en de reacties tot nu toe zijn erg goed. Wij geven in die dis co's altijd modeshows met on ze modellen en de Topsafe- spijkerbroek wordt op die ma nier ook aan het publiek ge toond". Overigens is de naam Topsafe geen toeval. Het in de broek aanwezige condoom is afkom stig van Neerlands grootste condoomfabriek. Wat zou nu de volgende stap zijn? Mis schien is beveiligd ondergoed een idee. Er zijn allicht fabri kanten te vinden die daar op willen inspelen. Uit louter voorlichtende ideologie na tuurlijk ANNEMARIE ZEVENBERGEN Het zakje in de broek waarin het condoom zit opgeborgen Vorige seizoenen mag het dan soms kwakke len zijn geweest, deze week maakte Max Heymans onmiskenbaar duidelijk dat hij nog steeds in staat is op perfecte wijze inhoud te ge ven aan het woord couture. Heymans' winter collectie klonk als een klok met vooral prachti ge tailleurs en opzienbarende avondjurken met veel stroken en kant. Het trouwe publiek van de nestor reageerde veelvuldig met enthousias te kreten en gul applaus. De rokken bij Heymans zijn kort tot zeer kort, waarmee hij aansluit bij het heersende mode beeld. De variatie zit niet in de lengte, wel in de breedte: van zeer smal tot wijd-klokkend met de ballonrok als alternatief. Ook een andere mode trend, de terugkeer van het bont deze winter, is bij Heymans terug te vinden. Heymans is een meester in het maken van fraaie tailleurs van het type Chanel met kraagloze jas jes en goudkleurige knopen. De jasjes zijn kort en mooi aangesloten of recht en de taille wordt geaccentueerd door een brede lakceintuur. Daaronder een pittig kort rokje of een zwierige dubbele klokrok, waarvan de zoom nergens la ger zakt dan een handbreedte boven de knie. Juist die korte rok haalt het toch stijve karakter er helemaal uit. In de actuele A-lijn biedt Hey mans jasjes vervaardigd van Harris-tweed in gloedvolle herfstkleuren. De fraai klokkende rug komt bij een enkele mantel terug. Als afwisse ling toonde Heymans een heel sterk getailleerd koket manteltje in een zwart/wit ruit dat de naam 'Very Saks fifth avenue' meekreeg. Hey mans maakt het beeld vaak compleet met bij passende sjaals en omslagdoeken. Opvallend tussen de vele korte, heel vrouwelijke avondtoiletten is een klein halterjurkje met daaroverheen een enorme wijde tafrok, bestikt met stroken in zwart en marron-bruin. Pikant zijn de modelletjes met doorkijk-blouses van zwart kant en taftzijde ballonrok. Er horen enor me stola's bij met een zoom van stroken. CONNIE HEID A

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1987 | | pagina 9