Geraffineerde bamboemuziek j 1 door bewegen van instrument Kinderbraderie ook in teken VOC Activiteiten grote tent in teken van Japan en Indonesië Echtpaar Hoegee toont techniek en kant-en-klare werkstukken m ...na hartaanval kon ik niet stilzitten... N ee. Profs zijn het niet. „Maar we zijn wel bezig om iets goeds van onze hobby te maken". De groepsleden zeggen het met overtuiging. Onder de naam Suara Ang- klung treden ze op waar dat maar mogelijk is. De leden variëren in leeftijd van vijftien tot zeventig jaar. Tijdens de braderie in Middelburg is de Zeeuwse hoofdstad even hun domein. H, E, Dr Sinar Mata Hari met authentieke indische en hawaiaanse dansen ZANGGROEP MAE UKU BRENGT REPERTOIRE VAN MOLUKSE LIEDEREN i Pencak Silat, gevechts kunst uit Indonesië 1) Oude ambachten achter Oud-Hollandse geveltjes Origami: kunstig vouwwerk nHHHHHRnBHH MET DE PET ROND GAAN MAG Folkloristische kleding Technieken Op de braderie Geen rupsen ANGPOPP 2,5 UUR OM TE VERKLEDEN Spectaculaire theeceremonie op z'n Japans 'TT Kr is in Nederland veel geschre ven over de volksmuziek uil In donesië. Zeker gamelan-orkesten kregen aandacht en het schim menspel wayang-kulit bleef niet onbekend. I)e muziek van Suara Angklung bleef evenwel op de achtergrond; er bestaat niet zo veel informatie over. ofwel: 'klung-klung'. Het instru ment brengt maar één toon voort. En daardoor zijn er meerdere Ang- klungs nodig om een melodie te spelen. De naam Angklung heeft geen enke le betekenis. Vermoed wordt dat de naam is ontleend aan het geluid of de klank die de Angklung produ ceert en die door de bewoners van Indonesië is opgevangen als klank, Let verhaal over de Angklung is er een zoals zo vele uit deze voorma lige Nederlandse kolonie. Het luidt als volgt. Lang geleden werden de Indonesiërs op het eiland Java ge troffen door melodieuze klanken die de bamboestoelen voortbrachten als er wind doorheen blies. Men vond hel een mooie klank en al snel kwani iemand op het idee om bamboepij- pen in de bomen te hangen. En als er dan wind was, kwam er een melodie. Later maakten de bewoners een De groep Suara Angklung ten kinderbraderie is zater dag 20 juni -de laatste dag Van de driedaagse manifestatie "Middelburg Kolklorcstad"- een belangrijk onderdeel van het programma. Gezien de jaarlijks grote belangstelling heelt de Middelburgse bradc- riecommissic op de Markt, tussen globaal de VVV en de hoek van de Gravenstraat, weer de nodige ruimte gere serveerd voor jonge braderie deelnemers. Tussen 10.00 en 15.00 uur kun nen de kinderen tot en met 12 jaar op dat deel van het Markt terrein van alles te koop aanbie den. Van tweedehands artikelen tot /elfgemaakte lekkernijen en spulletjes. De verkoopprijs mag daarbij tie rijksdaalder niet over schrijden. In principe kan iedere deelnemer vamTf negen uur 's- morgens zijn eigen plaatsje zoe ken en het rei kooppont intichten na,ii eigen inzicht. Hiëfbij kantte jeugd gebruik maken van zcff mee te nemen kleden, veiling- kisten, campingtafels en para sols. Ook jeugdige muzikale ta lenten zijn op de kinderbraderie van harte welkom en mogen "met de pet rondgaan". Evenals het vorig jaar mag de deelnemende jeugd in binnen- of buitenlandse folkloristisehe kle ding komen. I iefsl in relatie tot de jaren van de Verenigde Kistmdische Compagnie (V< )t i De braderie staat iminers in dat teken. Bestaande kledingstuk ken, maar zeker ook eigen ont werpen. passen daarbij. De kin deren mogen zich wat dat betreft onbeperkt uitleven. Als het maar fleurig en origineel is. Eert des kundige jury zal de leukste crea tie met een prijs belonen. Daar naast worden nog prijzen be schikbaar gesteld aan jonge deel nemers met opvallende verkoop- talenten en of artistieke vaat digheden. I)e prijswinnaars worden om 1.45 uur bekend gemaakt op de Markt. Deelname aan de kimlec- hraderie is gratis. bamboeraam met daarin bamboepij- pen. Toen konden ze muziek maken als ze wilden: ze hoefden niet te wachten tot de wind kwam. Boven dien: de Angklung was geen heilig instrument. Er kon dus op worden gespeeld als men zin had; ook als het verboden was om op heilige instru menten te spelen. De groep Suara Angklung (stem van Angklung) bespeelt met veel plezier de bamboe-instrumenten. Maar voordat ze geluid kunnen produce ren, moeten de groepsleden eerst nog wat technieken leren. Hoe? „We houden de Angklung aan de linkerbovenkant vast en schudden met de rechterpols vluchtig de on derkant", luidt de verklaring, die simpeler is dan het bespelen van het instrument zelf. Het repertoire bestaat overigens uit Indonesische, Engelse en Nederland se liedjes. Een gitaar of synthesizer zorgt voor de begeleiding. Suara Angklung repeteert wekelijks. Met de regelmaat van de klok komen de uitnodigingen binnen. eertien dames, in de leeftijd van twintig tot veertig jaar, vor men de zanggroep Mae Uku. De groep maakt deel uit van de Mo lukse Stichting Mae Uku te Souburg. Het repertoire bevat uitsluitend Mo lukse liederen die vrijwel allemaal gaan over de liefde voor de Moluk- ken; de produkten waar de Molukse eilanden zo rijk aan zijn; de wijze waarop Molukkers met elkaar om gaan; het verleden en de toekomst van de Molukkers en last but not least, de heimwee die vooral leeft bij de oudere Molukkers. De zanggroep Mae Uku wordt instrumentaal bege leid door vijf gitaristen. Mae Uku zingt driestemmig en oefent weke lijks, op de maandagavond, in De Zwaan in Souburg. Tijdens het op treden -vrijdag op het marktpodium van de braderie- zingt de groep een vijftal liederen. De zangeressen zijn daarbij gekleed in de traditionele sa rong en kebaja. n de grote tent op de Markt, met een oppervlakte van 200 vierkante meter, valt natuurlijk ook het een en ander te beleven op het gebied van de 'VOC- periode' en dan met name de Japanse- en Indonesische inbreng. Zo heeft de firma Moesbosch uit Koudekerke een siertuin aangelegd waarin Bonzai-boompjes en -planten worden gekweekt via hydrocultuur. Vroeger was het kweken van zo'n boompje een kunst waarover men ja ren en jaren deed. De firma Karstens geeft een presen tatie van Oosters fruit en andere pro- eneak Silat is een gevechtskunst uit Indonesië. Letterlijk beteke nen de woorden "vernuftig vechten". Deze omschrijving is niet volle dig om de volle betekenis van deze kunst over te brengen, vinden de beoefenaars. Peneak is een trainingsmethode voor zelfverdediging die bestaat uil een groot aantal gecontroleerde lichaamsbewegingen, ge richt op het doel. Silat is het werkelijke gevecht. Er zijn ongeveer 150 verschillende wordt bedreven. Zij zijn daarbij ge- Pencak-Silat-stijlen te onderscheiden op de eilanden waaruit Indonesië bestaat. Oorspronkelijk waren het de kampong(dorps)bewoners die zich het meest tot het Peneak Silat aange trokken voelden. Het doel van Peneak Silat is steeds zelfverdediging met of zonder wa pens (zwaard, stok of mes). Het is een elastische vechtstijl bedoeld om iedere tegemoetkomende agressie te neutraliseren. Acht jongens en twee meisjes laten tijdens de braderieda- gen zien hoe deze gevechtskunst kleed in zwarte pakken, met een ge batikte band en enkelen met hoofddoek. ducten en er is een collectie Oosterse kleding met -haast vanzelfsprekend- een modeshow om die kleding volle dig tot zijn recht te laten komen. De gemeente Middelburg heeft een maquette beschikbaar gesteld van het Japanse eiland Deshima en de scheepswerf Amels uit Makkum is present met een model van de 'Prins Willem'. De 'Prins Willem' is een re plica van een VOC-schip dat door deze werf werd nagebouwd en mo menteel ligt afgemeerd in het 'Hol landse Dorp' in Japan. In de tent wordt doorlopend een diaserie over Japan gepresenteerd en zijn Japanse en Indonesische prenten te be wonderen. Zeker de moeite waard zijn de de monstraties Japanse kalligrafie (schoonschrijven) op vrijdag en za terdag en de Shiatshu demonstratie, Japanse massage, op zaterdag. Daar naast is er een permanente expositie van de benodigdheden voor een Ja panse theeceremonie. 'e groep, die deel uitmaakt van de culturele vereniging Sinar, traint twee keer per week onder leiding van Willy Soplantila uit Vlissingen. Op vrijdagavond wordt van 7 tot 9 uur geoefend in sporthal De Kruitmolen en 's zaterdags 's morgens wordt van 9 tot 12 uur getraind in de gymzaal bij de Klarenbeek LTS, beide in Mid delburg. 'rie dagen lang wordt de Markt in Middelburg omgetoverd tot een straatbeeld uit de VOC-periode. Achter die geveltjes ruim 40 stands met allerlei activiteiten en ambachten uit die tijd. Vanzelfsprekend niet alleen de Hollandse ambachten maar ook de Japanse- en Indone sische handwerken, zoals die in die tijd werden gedaan. Het Nederlandse aandeel bestaat uit digd niet Japans borduren en schil- ondcr meer klompen maken, het ver vaardigen van kaarsen, het vlechten van bijenkorven, mutsen maken, tin gieten en kantklossen. Maar natuur lijk is er nog veel meer te zien om het Hollandse 'oud ambachtelijk' ge bied, zoals de Delfts-blauw- schilders, de mosterdmaker en de glas in lood-bewerker. Aan Indonesische ambachten zijn er een antiquariaat met lectuur over in» donesië en Maleisië en worden er de monstraties Batikken gegeven. De Japanners zijn ruim vertegenwoor- deren op zijde, bloemschikken, een parelshow en Japanse volkskunst, Japanse en Chinese calligrafie, Ike bana (bloemschikken) en Origami, het vouwen van papier. Maar ook al zijn de ambachten en de geveltjes oud, de twintigste eeuw is ook vertegenwoordigd door een show van eigentijdse (Japanse) auto mobielen, een informatiestand over het komende VOC-festival en het ramschip 'De Schorpioen' en een reisbureau laat zien op welke wijze men in de VOC landen kan komen en wat er allemaal te doen is. Origami is het Japanse woord voor papier vouwen. Inmiddels is dit woord vertaald met 'Japanse vouw kunst', want dat is het in de loop der tijden wel geworden. Met een klein velletje, of velletjes papier worden de meest fantasti sche dingen hij elkaar gevouwen en de resultaten zijn vaak ver rassend. loch is het geen kunst waarvoor men aanleg moet hebben. Ieder een die kan Ie/en, zijn handen kan gebruiken en een klein beetje geduld kan opbrengen om zich de eerste beginselen eigen te maken kan Origami leren. Het leuke van Origami is, dat men helemaal geen volleerd vouwer of vouwsier moet zijn om mooie resultaten te krijgen. Het heeft ook nog een andere leuke bijkomstigheid: er i-. bijna ntets aan gereedschap voor nodig en een puntje van de tafel is al voldoende werkruimte. Hoe het allemaal in zijn werk gaat is allemaal te zien in een van de stands achter de oude geveltjes op de Markt. Het is al weer ruim zeven jaar geleden dat Guky Hoegee ken nismaakte met het batikken. Dat gebeurde tijdens een reis van het echtpaar Hoegee naar Indonesië. Terug in Nederland volgde de Mid delburgse een cursus batikken in Delft. En sinds die tijd heeft ze zich een grote vaardigheid aangeleerd met de canting (een waspen), de verf en het katoen. Ware kunstwerken kwamen van haar hand. Op de braderie toont ze die. Adri Hoegee Uct vierlal lieftallige meisjes dat de dansgroep Sinar Mata Hari vormt is al zo'n tien jaar bezig met luin hobby. In het be gin overigens nog niet zo serieus, maar momenteel veel professio neler gericht. Toch is de oudste danseres nog maar negentien jaar. Aanvankelijk dansten de .meisjes Hawaiaanse dan sen en dat vonden zij in het begin ook wel leuk. Maar ze willen meer. Vooral de culturele Indonesische dansen imponeren hen. En om die reden neemt één van hen - de 19-jarige Judy, - les bij een hofdan- seres. Daarvoor moet zij regelmatig naar Den Haag. Het geleerde brengt de Middelburgse weer over op haar i drie mededanseressen van de groep. Inmiddels heeft de groep een respec tabel repertoire opgebouwd. Een deel daarvan is te zien tijdens hun optreden op de Middelburgse brade rie. Zowel vrijdag als zaterdag werkt Sinar Mata Hari mee. De dansgroep blijft zelfs beschikbaar om eventuele 'hiaten' op te vullen. Door de authentieke Indonesische dansen is er meer dimensie in de groep gekomen. De dansen lenen zich bijzonder om de diepere beteke nis van elke dans tot uiting te bren gen. Behalve Judy dansen ook Ken ny, Christien en Chandra in Sinar Mata Hari. De danseressen treden op in de bij de dansen behorende au thentieke kleding. Ook haar man Adri heeft zich in de techniek met de waspen gestort. Hij beschildert zijde. Inmiddels is het echtpaar Hoegee begonnen met het geven van cursussen in batikken en zijdeschilderen. Daarvoor hebben zij de garage aan hun woning aan de Frans Duwaertstraat 11 in Middel burg als leslokaal ingericht. Acht leerlingen kunnen er gelijktijdig les Een opvallende gebeurtenis is de theeceremonie, helemaal op z'n Japans. Zaterdag - zo legen liet afsluiten van de oosterse braderie - kunt u zieli op z'n Japans laten verwennen. Het voorafje is al minstens even spectaculair als de ceremonie /elf. De dames en heren hebben niet minder dan 2,5 uur nodig om zich te verkleden, Het gezelschap dal de thee met bijbehoren pre senteert bestaat uit een bruidspaar in originele kleding en diverse dames in kimono, Sfeerverhogend tijdens deze fina le van de braderie werkt zonder meer de kotomu/iek. krijgen. In tien avonden van twee uur wordt de cursisten de techniek van het batikken uitgelegd. De do centen hebben ook een video-film over hun hobby. Guky en Adri Hoe gee hebben zelfs een folder gemaakt waarmee zij de belangstelling van het publiek voor hun hobby willen aftasten. Zij willen zelfs in de vakan tieperiode 1988 een cursus voor toe risten van de grond krijgen. Gedacht wordt dan aan een lokatie 'ergens op Walcheren'. Tijdens de Middelburgse braderie- dagen kunnen bezoekers het echt paar Hoegee aantreffen in één van de kramen aan de Markt. Zij laten Guky Hoegee "Ik kan niet stilzitten' verontschul digt hij zich "Ik heb een hartaanval gehad en ik mag niet meer aan het arbeidsproces deelnemen'. De 62-jarige uit Indonesië afkomstige Duden maakte aanvankelijk speel goed voor zijn kleinkinderen. Maar 'die markt' raakte ook verzadigd. En zo'n hobby kost ook veel geld. "Vooral het hout is erg duur", legt Duden uit. Hij wil door verkoop tijdens de bra- deriedagen wat van die kosten terug verdienen. "Het gaat meer voorna melijk om de onkosten terug te krij gen; ik hoef er niets of niet veel aan te verdienen", verzekert hij. Zijn prijzen zijn er dan ook naar. De werkstukken variëren van wa- dan zowel de techniek als kant-en- klare werkstukken zien. Ook zullen er o.a. oorbelletjes en hangertjes in het beschilderde materiaal te koop zijn. In huize Hoegee houdt men ook een populatie zijderupsen in stand. De eitjes van de zijderupsen 'over winteren' in de koelkast. In het voorjaar komen de eitjes uit en ont wikkelen zich tot rupsen. Die rupsen verpoppen zich en vormen de zoge naamde zijdecocons. Na verloop van tijd komen de vlinders uit de co cons, de vlinders paren, leggen eitjes en de cyclus begint opnieuw. De rupsen zijn nogal schrikachtig. Dat is ook de reden dat ze niet tij dens de demonstratie op de braderie te zien zijn. Wel zullen er de verlaten cocons worden getoond en uiteraard willen Guky en Adri Hoegee belang stellenden alles vertellen over de zij decultuur. Het houden van zijderup sen is niet eenvoudig. Zij eten uit sluitend bladeren van de moer beiboom. In de siertuin aan hun woning zijn dan ook ettelijke moerbeibomen te vinden. "Maar dat is lang niet toe reikend. De rupsen eten ontzettend veel. Ik krijg dan ook vaak bladeren van mensen die eveneens moerbeibo men in hun tuin hebben", legt de lieer Hoegee uil. Het is bijzonder de moeite waard om de stand van het echtpaar Hoegee te bezoeken. In hun stand wordt ook aandacht besteed aan de actie 'Polio de We reld uit'. De Nederlandse Rotary- clubs willen 15 miljoen gulden bijeen brengen voor deze actie. Er wordt een elpee met jazzmuziek aangebo den voor 19,50. Tien gulden komt hiervan ten goede aan de actie. jangpoppen verwerkt in allerlei voorwerpen als lepelrckjes, kruiden- rekjes en brievenstandaards, maar ook 'gewone onderwerpen' als een hanglampje, een filterzakjeshouder, en krantenbak ol' een verjaardagka lender behoren tot zijn collectie. Het figuurzagen doet de heer Duden in een schuurtje achter zijn woon huis aan de Roosenburglaan 185 in Middelburg. Voor de finishing- touch' heeft hij een hobbykamer op de eerste verdieping ingericht. Tijdens de braderiedagen wil Duden behalve zijn produkten verkopen ook laten zien hoe een en ander (ol stand komt. "Maar ik weet niet of ik gebruik kan maken van elektriciteit, want dat heb ik nodig voor mijn zaag", licht hij toe. Theo Duden f4 gj J Wi fHUid |HHLhbhhAH|H|^| De charmante dames van Mata Hari J-Jcn uit de hand gelopen hobby' noemt Theo Duden zijn intensie ve vrijetijdsbesteding. Ken jaar geleden begon hij met figuurzagen. Hij bouwde een draaibankje om (ol elektrische figuurzaag, schafte wal triplex aan en begon te zagen. Inmiddels heeft hij een grote ver scheidenheid aan werkstukken.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1987 | | pagina 25