kroeg Marga de Boer en Germaine Compier zingen in deeltijd Porgy and Bess, toffe ouwe jazz Vlissingen komt met bedrij fs-subsidies POLITIECOMMISSARIS VOOR CDA: Oud-raadslid Arnemuiden is overleden HOOFDSTAD OPERETTE IN ZEELAND Sociale controle ALS AANVULLING OP LENINGEN Bijeenkomsten over investeringen voor Zeeuwse tuinders Vrijwilligers PZC/ provincie 10 Kostuums Anoniem Stempel DINSDAG 7 APRIL 1987 De Oranjevlag wapperde maandag weer triomfantelijk aan de Sint-Ja- cobstoren in Vlissingen, ter herdenking van de bevrijding van de Spaanse overheersers in 1572. VLISSINGEN Sinds jaren wap perde maandag, 6 april, de Oranje vlag weer aan de Vlissingse Sint Jacobstoren. Een oude Vlissingse traditie is daarmee uit het slop ge haald. De vlag herinnert aan aan de zesde april 1572, de dag waarop de Vlis singse bevolking de Spaanse over heerser buiten de stadsmuren zette. Ook een bekend rijmpje herdenkt die gebeurtenis: 'Op 1 april verloor Alva zijn bril, en op april de zes ver loor Alva zijn fles.' En met 'de fles' wordt Vlissingen bedoeld. Volgens stadsarchivaris C. H. J. Pe ters was de overwinning te danken aan een samenloop van omstandig heden. ..Het grootste deel van hel Spaanse garnizoen was die dag bui ten de stadsmuren aan het oefenen. Voor de Vlissingers was het dus een klein kunstje om de overgebleven bezetters er ook uit te zetten." Dit gebeurde volgens hem bij de Middelburgse stadspoort die op de plaats stond waar nu supermarkt Torro is te vinden. De Spanjaarden deden een poging de stad opnieuw te bezetten, maar slaagden daar niet in. Als dank voor de actie kreeg de stad Vlissingen overigens onder meer zitting in de Staten van Zeeland, toen gevormd door vertegenwoordigers van zes Zeeuwse steden en de edelen. New Orleans, dat vóór Terneuzen nog nooit in Europa was vertoond. Terneu zen heeft in de Nederlandse en Belgi sche jazz-wereld een aparte plaats in genomen, dankzij de inspanningen van Koulen, met name ook door alle jazz-stijlen aan bod te laten komen. Met name België is een belangrijk ach terland voor hetgeen Terneuzen aan jazz te bieden heeft. Misschien was het daarom dat de Amerikaanse trompet tist Art Blakey na zijn toernee door Europa in 1982 tegenover een New- yorks journalist een aardrijkskundig foutje maakte. Blakey werd gevraagd welk optreden hem het meest was bij gebleven. „Dat in Porgy Bess, een toffe ouwe jazz-kroeg in België", was zijn antwoord. Een streetparade mag dan de oude di- xieland-jazz laten klinken en Pim Ja; cobs kan evenmin van nieuwlichterij worden beticht; de nieuwe generatie is niet van deze muziek vervreemd. Vol gens Scheele is het vooral aan het Schelde Jazzfestival te danken dat jongeren de muziek hebben leren waarderen. Zuiderbaan: „Je ziet dat bij de festivals, veel jong publiek, oud publiek en alles er tussenin. Ze begin nen de kracht van die muziek weer te ontdekken. Je hoort het in de Londen- se disco's. Daar gebruiken ze tegen woordig de oude jazz-standards in hun discomuziek." ARNEMUIDEN - Johannes van Bel- zen, oud-raadslid van Arnemuiden, is vrijdag na een langdurige ziekte op 83-jarige leeftijd overleden. Hij heeft meer dan 25 jaar voor de SGP in de raad van Arnemuiden zitting gehad. Hij vertegenwoordigde zijn partij in de raad van 1939 tot 1945, van 1946 tot 1949 en daarna onafgebroken van 1957 tot 1974. Daarnaast was hij ook een lange reeks van jaren fractievoorzitter en lid van de kieskring van de SGP in Arnemui den. Voor zijn politieke verdiensten kreeg hij in 1974 de gouden eremedail le in de Orde van Oranje Nassau. Jo hannes van Belzen heeft diverse beroe pen uitgeoefend. Zo was hij los-arbei- der, visser en bouwvakker. Hij was we duwnaar. Zijn gezin telde 16 kinderen, waarvan er één overleden is. Johannes van Belzen wordt vandaag om 11.00 uur begraven op de nieuwe begraafplaats aan de Veerseweg. De begrafenis wordt geleid door ds W. Ver- hoeks van de gereformeerde gemeente in Nederland. De begrafenisstoet ver trekt om 10.45 uur vanaf de vergader zaal van de kerk van de gereformeerde gemeente in Nederland. De Hoofdstad Operette brengt 'Der Bettelstudent' vier keer in Zeeland: woensdag en donderdag in de Schouwburg in Middelburg, vrijdag in 'De Prins van Oranje' in Goes en zaterdag in de Concertzaal in Zie- rikzee. Alle voorstellingen beginnen om 20.00 uur. Daar de hoofdrollen afwisselend worden gespeeld, is niet telkens dezelfde cast te zien. Onder voorbehoud zingen de eerste avond in Middelburg Germaine Compier en Albert Bonnema, de tweede avond Marga de Boer en Albert Bon nema, in Goes Marga de Boer en Ni co Schaap en in Zierikzee Germaine Compier en Nico Schaap. De Zeeuw Jacco van Renesse is alle vier de ke ren te horen. 'Der Bettelstudent' van Carl Millöc- ker betekent de laatste regie van Alexander Pichler uit Wenen, die dit werk zo'n vijftien jaar heeft gedaan. Hij wordt opgevolgd door de Neder lander Dick Top, die volgend sei zoen begint met 'Wienerblut'. Politiek frustreert Marga de Boer en haar tegenspeler Nico Schaap. als ze dat weten. En wie zijn we dan verder eigenlijk?". Germaine Compier ging op haar der tiende naar een amateurvereniging in haar geboorteplaats Purmerend en na twee jaar deed zij al kleine hoofdrolletjes. „Ik zong echt voor mijn plezier en ben zangles gaan ne men. Het trok mij zo aan, dat ik na een aantal jaren reageerde op een advertentie van de Hoofdstad Ope rette voor jonge zangers en werd aangenomen". Via het koor en klei ne rolletjes klom zij op naar haar huidige status van soliste. Marga de Boer werd geboren in het Oostduitse Glöthe en begon op haar achttiende haar zangstudie bij een leraar in Utrecht, terwijl zij de theo retische vakken volgde bij een musi coloog in De Meern. „In eerste in stantie om staatsexamen te doen, maar ik was nogal obstinaat in die periode, dus dat belang viel voor mij weg. Op mijn 24ste ben ik gaan voor zingen bij de Hoofdstad Operette. Zingen is voor mij dermate belang rijk, dat het mij niet veel uitmaakt waar ik zing en wat ik zing. Zingen is primair en theater vind ik ook ver schrikkelijk belangrijk. „Het bewegen op het toneel is mis schien voor mannen wat moeilij ker", vervolgt Marga, „Dat is niet seksistisch bedoeld, maar wij leren van kind af aan ons showen en dat breng je mee. Wij voelen ons thuis op het toneel. Mensen zeggen wel eens van oh, wat eng, maar ik zou het veel enger vinden om ergens een blad met koffie binnen te brengen". De vergelijking van de operette met een muzikale kasteelroman roept geen boze reacties op. „Wat is daar op tegen?,, vraagt Marga en Ger maine zegt: „Het publiek vindt het heerlijk, is echt een avond uit". „Kijk maar eens hoeveel mensen de Bouquet-reeks lezen", trekt Marga de vergelijking door, „En wat is er dan op tegen als iemand ongecom pliceerd een avondje naar de ope rette gaat kijken? Wat we na een avond ingespannen zingen zelf niet zo erg leuk vinden, maar wel heel vaak horen: wat waren de kos tuums toch mooi! Want ze zijn in derdaad prachtig". Marga de Boer windt er geen doekjes om: „De uiterlijke kant is bij operet te heel belangrijk. Het is een wereld van mooiigheid, zoals in de films van Sissi, met mooie kostuums en mooie mensen, meestal handelend over graven en gravinnen. Hoe romanti scher je de operette brengt, hoe mooier de kostuums zijn, gekoppeld aan de meeslepende melodieën, dat is het interessante van operette. Ik denk dat als je een Vilja-Lied in spij kerbroek staat te zingen met een leuk spijkerjack erop, dat dat niet tot de verbeelding spreekt". Marga heeft één klacht: „Wat ik wel opvallend vind, is dat operette als kunstvorm of als amusementsvorm, dat maakt mij niks uit, vaak niet se rieus wordt genomen. Toch zijn wij serieuze artiesten, die er stuk voor stuk heel hard voor werken. Maar mensen vragen vaak: en wat doe je voor je beroep?". Frans P. J. Doeleman steeds geen gebrek, hoewel de enige 'beloning' gratis toegang tot de evene menten is. Porgy Bess kan zo op 35 mensen een beroep doen. Zoals het pakweg twintig jaar geleden was, dat Porgy Bess als lunchroom annex jazzcafé de hele week door en in het weekeind open én vol was, zo is het nog niet. De jaren dat Frank Koulen drie keer in de week een band liet op treden op het bescheiden podiumpje in de middenzaal en dat Porgy Bess dé uitgaansgelegenheid van Zeeuwsch-Vlaanderen was, zijp nog met de stichting Jazz In Nederland (JIN) die ervoor kan zorgen dat er ie dere maand in Porgy tegen betaalbare gages een jazzband optreedt. Dat is nieuw bloed voor een club die zijn naam, geschonken door Frank Kou len, heeft hoog te houden. Koulen zei een keer, niet zonder ijdelheid, „New York heeft zijn Savoy Ballroom, New Orleans zijn Preservation Hall, Parijs heeft The Blue Note en Terneuzen heeft Porgy Bess." Op één lijn dus met de groten en niet eens zo onterecht, want trompettist niet weergekeerd. Het contracteren van echt goede bands is duur en de jazzclub is tegenwoordig alleen in het weekeinde open. Bestuurslid Jacques Scheele van de stichting ziet wel hoop aan de kim glo ren. „Porgy Bess moet vaker open, dat willen we allemaal erg graag. Dat kan niet alleen met vrijwilligers en daarom is het een doelstelling van ons dat we ooit eens een met betaalde krachten kunnen gaan werken. De groei is er en voor ons is Porgy, zoals het die dertig jaar is geweest een insti tuut dat niet verloren mag gaan." Het bestuur heeft contacten gelegd Dizzy Gillespie is door Koulen naar Terneuzen gehaald, en Harry 'Sweets' Edison en Chet Baker, om maar eens twee andere trompettisten van we reldnaam te noemen. Uit ons deel van Europa traden Toots Tielemans, Pim Jacobs en Rita Reys op. De saxofonis ten Dexter Gordon, Johnny Griffin, Amett Cobb en Buddy Tate wisten de weg naar Terneuzen te vinden, samen met veel artiesten in andere genres. Vanuit Porgy ontstond het Schelde Jazz-festival, dat ook dit jaar weer in achttien verschillende etablissemen ten in de Scheldestad onderdak vindt en het verschijnsel 'streetparade' uit aanpak misdaad GOES - „De politiek wil dat de sociale controle hersteld wordt om criminaliteit tegen te gaan; de politiek zegt er niet bij hoe, doet niet aan effectpeiling en stelt nauwelijks middelen ter be schikking. vier inleidingen. De Goese burgemees ter mr W. Blanken belichtte het rap port vanuit de verantwoordelijkheden die de gemeentelijke overheid kan in brengen om criminaliteit in welke vorm dan ook tegen te gaan. Dat kan, zo stelde de burgemeester, door aan de ene kant een voorwaarde- scheppend beleid te voeren; daar waar het gaat om herstel van sociale controle en voorkoming van misdrij ven. Aan de andere kant moet juist een omgekeerd beleid worden ge voerd, met name in de ruimtelijke or dening. Bestemmingsplannen kun nen op alle mogelijke punten zo wor den ingevuld dat het plegen van een misdrijf moeilijker wordt en dat de burger zich veiliger voelt. Mr S. Tempel, officier van justitie in Middelburg, kon zich ook wel vinden De politiek wil verslaving aan alcohol en drugs aanpakken; de politiek ver schaft niet de wettelijke instrumenten waarmee dat zou kunnen gebeuren. De politiek draagt preventie hoog in haar vaandel en wijst de politie aan als de dicipline die daaraan moet werken; dezelfde politiek echter berooft die zelfde politie met boekhoudkundige maatregelen van de mogelijkheid om die taak uit te voeren". Aldus haalde commissaris L. E. Schul- ler, van de Vlissingse gemeentepolitie maandagavond uit naar de bestuurlij ke overheid, die het rapport Samenle ving en Criminaliteit het licht heeft doen zien. Schuller deed dat bepaald niet zachtzinnig voor een gehoor van ruim dertig CDA-bestuurders tijdens een ledenvergadering van het CDA- Zeeland in Hotel Goes. Tijdens de ledenvergadering discus sieerden de CDA-leden over samenle ving en criminaliteit aan de hand van in hetgeen er in het rapport wordt ge steld. „Niet dat ik een verschuiving van verantwoordelijkheden van open baar ministerie en politie naar de lage re overheden voorsta, maar het struc tureren van de samenhang kan alleen heilzaam zijn". Tempel constateerde dat het strafrecht als middel tegen cri minaliteit schromelijk wordt onder schat. Hij pleitte voor maatregelen die de criminaliteit kunnen beletten open baar ministerie en politie langs alle kanten in te halen. Volgens Tempel zit de groei zo schrikbarend in het aantal misdrijven, dat het openbaar ministe rie maar nauwelijks in staat is het werk goed te doen. P. J. Smit van de federatie voor christelijk jeugdwerk in Goes opperde dat het wellicht goedkoper is sociaal cultureel werk voor jongeren te subsi diëren dan later met de gebakken pe ren van losgelaten jongeren met crimi neel gedrag te zitten. De aanwezigen wisselden van mening over de inleidingen aan de hand van een aantal stellingen. Schuller liet het ghezelschap meteen met zijn laat ste stelling te biecht komen. Die luid de: „Na uitvoerige behandeling van en diepgaande discussies over het rapport Samenleving en Criminali teit sloot de voorzitter de vergadering en ging de politiek over tot de orde van de dag". VLISSINGEN Vlissingse bedrijven kunnen onder bepaalde omstandighe den in aanmerking komen voor een gemeentelijke subsidie van maxi maal 25.000 gulden. Het aanbod geldt voor ondernemingen die willen uit breiden, in tijdelijke problemen ver keren, of zich in Vlissingen willen ves tigen. Het Vlissings college van b en w doet dit voorstel in het kader van de gemeentelijke nota voor de werkgele genheid. Het voorstel wordt donder dag 9 april besproken in de commissie voor economische zaken en werkgele genheid. Het doel van de financiële regeling is de werkgelegenheid in Vlissingen te verbeteren. De financiële steun wordt alleen verstrekt als aanvulling op le ningen van bijvoorbeeld banken. Het is, zo stellen b en w, niet de bedoeling dat structureel verliesgevende bedrij ven in aanmerking komen voor de on dersteuning. De bedrijven die in aanmerking willen komen, moeten aan meer voorwaar den voldoen. Ze moeten onder meer een goed uitgewerkt ondernemings plan op tafel kunnen leggen. Een toetsingscommissie zal de aan vragen behandelen. In de commissie hebben onder meer de wethouders van economische zaken en financiën zit ting. Bedrijven die in tijdelijke problemen verkeren, kunnen de subsidie ontvan gen wanneer het geld het voortbe staan van de werkgelegenheid bij de onderneming in bepaalde mate verze kert. De vergadering van de commissie voor economische zaken en werkgelegen heid begint om 17.00 uur en vindt plaats in het Vlissings stadhuis. GOES - Zeeuwse tuinders kunnen in mei en juni deelnemen aan voorlich tingsmiddagen over bedrijfsinveste ringen. De bijeenkomsten vinden plaats in het werkgebied van de ver schillende consulentschappen. Onaf hankelijke deskundigen nemen de voorlichting voor hun rekening. Het doel is de tuinder vooraf duidelijk te informeren over verschillende in vesteringen. Zeven onderwerpen wor den aangesneden: kassenbouw (20 en 26 mei, 10 juni), verwarming in het ke telhuis (6,12 en 29 mei), verwarming in de kas (7,13, en 20 mei), schermen (6 en 21 mei, 2 juni), substraat (13 en 20 mei, 3 juni) druppelsysteem voor grond- teelt (6 mei, 10 juni) en bedrijfsindeling (12 en 19 mei, 9 juni). De bijeenkom sten worden georganiseerd door het consulentschap voor akker- en tuin bouw in Barendrecht en het consu- lentschap voor tuinbouw in Naald wijk. Sinds twee jaar kent de Hoofdstad Operette een voor Nederland vrij unieke situatie: deeltijdbanen voor solis ten. In 'Der Graf von Luxemburg' kregen de eerste sopraanpartij en de tenorpartij een dubbele bezetting en in 'Der Bettelstudent' kwam daar de bas-baritonpartij bij. Volgend seizoen, wanneer 'Wienerblut' van Johann Strauss jr op het programma staat, worden ook de soubrette en de buffo in dit systeem opgenomen. De eerste sopraanpartij is in alle drie de operettes synoniem aan Marga de Boer en Germaine Compier. Afwisselend zingen en spelen zij deze vrouwelijke hoofdrol, ieder 75 van de 150 voorstellingen. TERNEUZEN - Vijf jaar geleden, toen het 25-jarig jubileum van Porgy Bess werd gevierd, was het desbetref fende krantebericht tamelijk eerlijk in zijn kwalificatie. „De magie van Porgy Bess is wat weggeëbd" schreef de PZC in april 1982. Nu het dertigjarig jubileum voor de deur staat rijst bij sommigen de vraag of deze Terneuzense jazzclub, na het wegvallen van Frank Koulen als ani mator, nog de veerkracht heeft om door te gaan. Of het niet alleen het met jeugdsentiment gevoede enthou siasme van enkele veertigers is dat de kar trekt. De Stichting Porgy Bess, die vorig jaar in het leven werd geroepen na het overlijden van Frank Koulen (oftewel 'De Neger') in 1985, heeft inmiddels ge noegzaam bewezen dat het niet alleen hobbyisme is van die veertigers. Nage noeg alle muziekevenementen die on der de nieuwe leiding op touw zijn ge zet haalden een volle zaal met een in aard en leeftijd sterk uiteenlopend pu bliek. Koulens nalatenschap blijkt met de nieuwe jeugd - vaak de kinde ren van de stamgasten uit de hoogtij dagen in de jaren zestig - toekomst te hebben. Het bestuur van de stichting werkt daarom op dit moment niet alleen aan het jubileumprogramma, waarvan het eerste evenement in het weekeinde van 17 en 18 april op de billboards „Zes keer per week een voorstelling zingen", zegt Marga de Boer (39), die al vijftien jaar bij de Hoofdstad Ope rette werkzaam is, „Natuurlijk kan dat, want ik heb het jaren gedaan, maar je moet er zó gezond voor zijn. Als je maar iets krijgt, is dat een af schuwelijke gebeurtenis. Dus we hebben hier alleen maar baat bij. Er zijn wel artiesten die het eigenlijk verschrikkelijk vinden dat er ook nog anderen zijn die zingen, acteren of in films spelen, maar dat vind ik van elke realiteit gespeend. Waarom zou je het een ander niet gunnen?". Geen naijver dus, zoals bij de hele oude garde misschien nog wel eens voorkwam: de angst om ziek te wor den, omdat de doublure (invaller) mogeüjk beter voor de dag zou kun nen komen. Germaine Compier (29), die na het koor toch ook alweer zo'n vijf jaar grotere rollen zingt, heeft niets tegen gezonde rivaliteit: „Je probeert altijd beter te worden, dat is een normaal verschijnsel, maar niet ten koste van een ander". „We maken elkaar mee tijdens de re petities", vertelt Marga, „We hebben één regisseur, Alexander Pichler van de Opera in Wenen, en wat hij te gen Germaine zegt, zegt hij ook te gen mij. Maar ik heb van begin af aan tegen de directie gezegd, dat in gecalculeerd moet worden dat we twee totaal verschillende mensen en stemmen zijn. We lijken helemaal niet op elkaar, dus kan je van ons niet hetzelfde verwachten". „Je maakt toch iets persoonlijks van zo'n rol", vult Germaine aan en Mar ga beaamt: „Je brengt jezelf mee, de één z'n temperament is dat van de ander niet". Als je dan staat te zingen, je probeert er het beste van te maken, maar het komt er gewoon niet uit, dan kan dat best frustrerend zijn". Marga heeft ook ervaren: „Je bent wel eens moe, maar dan kom je op en zie je die stra lende gezichten. Je publiek is zo be langrijk, want als de mensen fijn rea geren, ga je je gewoon beter voelen". „Dan geef je 110 procent", erkent Germaine. Dankbaar merkt Marga op: „We zijn ontzettend verwend door het publiek, dat houdt van ons en laat dat fnerken. We hebben een gemiddelde zaalbezetting van 95 procent". „We komen nu ook in Duitsland", meldt Germaine met gepaste trots, „Het mekka van de operette. We zijn er heel leuk ontvangen en de kran ten schreven dat ze niet wisten dat een gezelschap in Nederland ook operette kon maken". Marga staat er nog van te kijken: „Ik vond het verbazingwekkend, want ik had ei genlijk verwacht dat het water naar de z§e dragen zou zijn". Hebben bei de sopranen er ooit aan gedacht om hun loopbaan in dat land voort te zetten? Marga heeft dat inderdaad wel eens overwogen, maar: „Als je echt beroemd wil worden, in die zin dat de hele wereld weet wie je bent, dan ben je een heel ander mens, dan heb je geen hond en geen kat en leef je alleen voor jezelf en voor je carriè re". Behalve Jacco van Renesse - maar die dankt zijn bekendheid aan vroe gere tv-optredens - kunnen de solis ten van de Hoofdstad Operette nu niet direct tot de bekende Nederlan ders worden gerekend. „We werken eigenlijk vrij anoniem", conclu deert Marga, „Wij komen werkelijk door heel Nederland, maar als je ziet hoeveel mensen je kennen, dan is dat betrekkelijk weinig". „Wij werken uit naam van de Hoofdstad Operette", zegt Germaine met enig idealisme. En zonder ook maar een spoortje verwijt relativeert Marga: „Germaine Compier en Marga de Boer, ja, die zingen. Je hebt al geluk „Je probeert elk jaar wel wat an ders te doen met een rol, hoewel dat in de operette behoorlijk moeilijk is, want je bent meestal een adellij ke juffrouw. Maar je drukt toch een stempel op zo'n partij. Dat doet Ger maine, dat doe ik en dat doet de te nor. Met schmink en pruiken kan je alles van een gezicht maken, maar daar verander je je van binnen niet mee', filosofeert Marga. Terugkerend naar de voordelen van de deeltijdbaan vervolgt ze: „Je stem is natuurlijk altijd kwetsbaar. Zo'n twaalf jaar geleden deden we ook 'Der Bettelstudent' en een keer 22 dagen achter elkaar. De rol van Laure loopt echt van de meest dra matische zang naar coloratuur en ly risch en trekt een behoorlijke wissel op je kunnen. Ik kan mij nog herin neren dat ik de dertiende voorstel ling geen zin had en als ik daar nu aan denk, krijg ik nog het schaam rood op mijn kaken. Hoewel het pu bliek het verschil niet kent - dat weet niet hoe je gisteren was - kan je dan voor je gevoel niet geven watje zou willen. En daar bestaat dit vak toch uit: je geven".Germaine voelt dat helemaal aan: „Als je moe bent of zo, dan gaat dat op je strot zitten. staat, maar ook aan het financiële fun dament van de jazzclub dat de jaren zal moeten trotseren. Voorzitter Hans Zuiderbaan van de stichting is wat dat betreft hoopvol ge stemd. Het streven is om in 1989 het pand aan de Noordstraat geheel vrij van hypotheek te hebben. Particulie ren, overheid en bedrijfsleven in Zeeuwsch-Vlaanderen moeten voor deze afbetaling zorgen, de rente komt uit de exploitatie van de club. Samen met de kosten van de verbouwing van het perceel, die met hand- en span diensten van plaatselijke bouwbedrij ven dragelijk blijven, toch een bedrag van 4,5 ton. „Maar we hebben de stelli ge verwachting dat we dat bedrag in 1989 in baar geld op tafel hebben lig gen", aldus Zuiderbaan. Het voortbestaan van Porgy Bess is niet alleen afhankelijk van voldoende publiek en voldoende geld om de ac commodatie op peil te houden, maar ook van een legertje vrijwilligers. Aan mensen die bardiensten willen draaien, consumptiebonnen willen verkopen of die willen poetsen is nog Germaine Compier met Albert Bonnema. i

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1987 | | pagina 10