kroeg
Marga de Boer en
Germaine Compier
zingen in deeltijd
Porgy and Bess,
toffe ouwe jazz
Vlissingen komt met
bedrij fs-subsidies
POLITIECOMMISSARIS VOOR CDA:
Oud-raadslid
Arnemuiden
is overleden
HOOFDSTAD OPERETTE
IN ZEELAND
Sociale controle
ALS AANVULLING OP LENINGEN
Bijeenkomsten over
investeringen voor
Zeeuwse tuinders
Vrijwilligers
PZC/ provincie
10
Kostuums
Anoniem
Stempel
DINSDAG 7 APRIL 1987
De Oranjevlag wapperde maandag weer triomfantelijk aan de Sint-Ja-
cobstoren in Vlissingen, ter herdenking van de bevrijding van de Spaanse
overheersers in 1572.
VLISSINGEN Sinds jaren wap
perde maandag, 6 april, de Oranje
vlag weer aan de Vlissingse Sint
Jacobstoren. Een oude Vlissingse
traditie is daarmee uit het slop ge
haald.
De vlag herinnert aan aan de zesde
april 1572, de dag waarop de Vlis
singse bevolking de Spaanse over
heerser buiten de stadsmuren zette.
Ook een bekend rijmpje herdenkt
die gebeurtenis: 'Op 1 april verloor
Alva zijn bril, en op april de zes ver
loor Alva zijn fles.' En met 'de fles'
wordt Vlissingen bedoeld.
Volgens stadsarchivaris C. H. J. Pe
ters was de overwinning te danken
aan een samenloop van omstandig
heden. ..Het grootste deel van hel
Spaanse garnizoen was die dag bui
ten de stadsmuren aan het oefenen.
Voor de Vlissingers was het dus een
klein kunstje om de overgebleven
bezetters er ook uit te zetten."
Dit gebeurde volgens hem bij de
Middelburgse stadspoort die op de
plaats stond waar nu supermarkt
Torro is te vinden.
De Spanjaarden deden een poging
de stad opnieuw te bezetten, maar
slaagden daar niet in. Als dank voor
de actie kreeg de stad Vlissingen
overigens onder meer zitting in de
Staten van Zeeland, toen gevormd
door vertegenwoordigers van zes
Zeeuwse steden en de edelen.
New Orleans, dat vóór Terneuzen nog
nooit in Europa was vertoond. Terneu
zen heeft in de Nederlandse en Belgi
sche jazz-wereld een aparte plaats in
genomen, dankzij de inspanningen
van Koulen, met name ook door alle
jazz-stijlen aan bod te laten komen.
Met name België is een belangrijk ach
terland voor hetgeen Terneuzen aan
jazz te bieden heeft. Misschien was het
daarom dat de Amerikaanse trompet
tist Art Blakey na zijn toernee door
Europa in 1982 tegenover een New-
yorks journalist een aardrijkskundig
foutje maakte. Blakey werd gevraagd
welk optreden hem het meest was bij
gebleven. „Dat in Porgy Bess, een
toffe ouwe jazz-kroeg in België", was
zijn antwoord.
Een streetparade mag dan de oude di-
xieland-jazz laten klinken en Pim Ja;
cobs kan evenmin van nieuwlichterij
worden beticht; de nieuwe generatie is
niet van deze muziek vervreemd. Vol
gens Scheele is het vooral aan het
Schelde Jazzfestival te danken dat
jongeren de muziek hebben leren
waarderen. Zuiderbaan: „Je ziet dat
bij de festivals, veel jong publiek, oud
publiek en alles er tussenin. Ze begin
nen de kracht van die muziek weer te
ontdekken. Je hoort het in de Londen-
se disco's. Daar gebruiken ze tegen
woordig de oude jazz-standards in hun
discomuziek."
ARNEMUIDEN - Johannes van Bel-
zen, oud-raadslid van Arnemuiden, is
vrijdag na een langdurige ziekte op
83-jarige leeftijd overleden. Hij heeft
meer dan 25 jaar voor de SGP in de
raad van Arnemuiden zitting gehad.
Hij vertegenwoordigde zijn partij in
de raad van 1939 tot 1945, van 1946 tot
1949 en daarna onafgebroken van 1957
tot 1974.
Daarnaast was hij ook een lange reeks
van jaren fractievoorzitter en lid van
de kieskring van de SGP in Arnemui
den. Voor zijn politieke verdiensten
kreeg hij in 1974 de gouden eremedail
le in de Orde van Oranje Nassau. Jo
hannes van Belzen heeft diverse beroe
pen uitgeoefend. Zo was hij los-arbei-
der, visser en bouwvakker. Hij was we
duwnaar. Zijn gezin telde 16 kinderen,
waarvan er één overleden is.
Johannes van Belzen wordt vandaag
om 11.00 uur begraven op de nieuwe
begraafplaats aan de Veerseweg. De
begrafenis wordt geleid door ds W. Ver-
hoeks van de gereformeerde gemeente
in Nederland. De begrafenisstoet ver
trekt om 10.45 uur vanaf de vergader
zaal van de kerk van de gereformeerde
gemeente in Nederland.
De Hoofdstad Operette brengt 'Der
Bettelstudent' vier keer in Zeeland:
woensdag en donderdag in de
Schouwburg in Middelburg, vrijdag
in 'De Prins van Oranje' in Goes en
zaterdag in de Concertzaal in Zie-
rikzee. Alle voorstellingen beginnen
om 20.00 uur. Daar de hoofdrollen
afwisselend worden gespeeld, is niet
telkens dezelfde cast te zien. Onder
voorbehoud zingen de eerste avond
in Middelburg Germaine Compier
en Albert Bonnema, de tweede
avond Marga de Boer en Albert Bon
nema, in Goes Marga de Boer en Ni
co Schaap en in Zierikzee Germaine
Compier en Nico Schaap. De Zeeuw
Jacco van Renesse is alle vier de ke
ren te horen.
'Der Bettelstudent' van Carl Millöc-
ker betekent de laatste regie van
Alexander Pichler uit Wenen, die dit
werk zo'n vijftien jaar heeft gedaan.
Hij wordt opgevolgd door de Neder
lander Dick Top, die volgend sei
zoen begint met 'Wienerblut'.
Politiek frustreert
Marga de Boer en haar tegenspeler Nico Schaap.
als ze dat weten. En wie zijn we dan
verder eigenlijk?".
Germaine Compier ging op haar der
tiende naar een amateurvereniging
in haar geboorteplaats Purmerend
en na twee jaar deed zij al kleine
hoofdrolletjes. „Ik zong echt voor
mijn plezier en ben zangles gaan ne
men. Het trok mij zo aan, dat ik na
een aantal jaren reageerde op een
advertentie van de Hoofdstad Ope
rette voor jonge zangers en werd
aangenomen". Via het koor en klei
ne rolletjes klom zij op naar haar
huidige status van soliste.
Marga de Boer werd geboren in het
Oostduitse Glöthe en begon op haar
achttiende haar zangstudie bij een
leraar in Utrecht, terwijl zij de theo
retische vakken volgde bij een musi
coloog in De Meern. „In eerste in
stantie om staatsexamen te doen,
maar ik was nogal obstinaat in die
periode, dus dat belang viel voor mij
weg. Op mijn 24ste ben ik gaan voor
zingen bij de Hoofdstad Operette.
Zingen is voor mij dermate belang
rijk, dat het mij niet veel uitmaakt
waar ik zing en wat ik zing. Zingen is
primair en theater vind ik ook ver
schrikkelijk belangrijk.
„Het bewegen op het toneel is mis
schien voor mannen wat moeilij
ker", vervolgt Marga, „Dat is niet
seksistisch bedoeld, maar wij leren
van kind af aan ons showen en dat
breng je mee. Wij voelen ons thuis op
het toneel. Mensen zeggen wel eens
van oh, wat eng, maar ik zou het veel
enger vinden om ergens een blad
met koffie binnen te brengen".
De vergelijking van de operette met
een muzikale kasteelroman roept
geen boze reacties op. „Wat is daar
op tegen?,, vraagt Marga en Ger
maine zegt: „Het publiek vindt het
heerlijk, is echt een avond uit".
„Kijk maar eens hoeveel mensen de
Bouquet-reeks lezen", trekt Marga
de vergelijking door, „En wat is er
dan op tegen als iemand ongecom
pliceerd een avondje naar de ope
rette gaat kijken? Wat we na een
avond ingespannen zingen zelf niet
zo erg leuk vinden, maar wel heel
vaak horen: wat waren de kos
tuums toch mooi! Want ze zijn in
derdaad prachtig".
Marga de Boer windt er geen doekjes
om: „De uiterlijke kant is bij operet
te heel belangrijk. Het is een wereld
van mooiigheid, zoals in de films van
Sissi, met mooie kostuums en mooie
mensen, meestal handelend over
graven en gravinnen. Hoe romanti
scher je de operette brengt, hoe
mooier de kostuums zijn, gekoppeld
aan de meeslepende melodieën, dat
is het interessante van operette. Ik
denk dat als je een Vilja-Lied in spij
kerbroek staat te zingen met een
leuk spijkerjack erop, dat dat niet
tot de verbeelding spreekt".
Marga heeft één klacht: „Wat ik wel
opvallend vind, is dat operette als
kunstvorm of als amusementsvorm,
dat maakt mij niks uit, vaak niet se
rieus wordt genomen. Toch zijn wij
serieuze artiesten, die er stuk voor
stuk heel hard voor werken. Maar
mensen vragen vaak: en wat doe je
voor je beroep?".
Frans P. J. Doeleman
steeds geen gebrek, hoewel de enige
'beloning' gratis toegang tot de evene
menten is. Porgy Bess kan zo op 35
mensen een beroep doen.
Zoals het pakweg twintig jaar geleden
was, dat Porgy Bess als lunchroom
annex jazzcafé de hele week door en in
het weekeind open én vol was, zo is het
nog niet. De jaren dat Frank Koulen
drie keer in de week een band liet op
treden op het bescheiden podiumpje
in de middenzaal en dat Porgy Bess
dé uitgaansgelegenheid van
Zeeuwsch-Vlaanderen was, zijp nog
met de stichting Jazz In Nederland
(JIN) die ervoor kan zorgen dat er ie
dere maand in Porgy tegen betaalbare
gages een jazzband optreedt. Dat is
nieuw bloed voor een club die zijn
naam, geschonken door Frank Kou
len, heeft hoog te houden. Koulen zei
een keer, niet zonder ijdelheid, „New
York heeft zijn Savoy Ballroom, New
Orleans zijn Preservation Hall, Parijs
heeft The Blue Note en Terneuzen
heeft Porgy Bess."
Op één lijn dus met de groten en niet
eens zo onterecht, want trompettist
niet weergekeerd. Het contracteren
van echt goede bands is duur en de
jazzclub is tegenwoordig alleen in het
weekeinde open.
Bestuurslid Jacques Scheele van de
stichting ziet wel hoop aan de kim glo
ren. „Porgy Bess moet vaker open,
dat willen we allemaal erg graag. Dat
kan niet alleen met vrijwilligers en
daarom is het een doelstelling van ons
dat we ooit eens een met betaalde
krachten kunnen gaan werken. De
groei is er en voor ons is Porgy, zoals
het die dertig jaar is geweest een insti
tuut dat niet verloren mag gaan."
Het bestuur heeft contacten gelegd
Dizzy Gillespie is door Koulen naar
Terneuzen gehaald, en Harry 'Sweets'
Edison en Chet Baker, om maar eens
twee andere trompettisten van we
reldnaam te noemen. Uit ons deel van
Europa traden Toots Tielemans, Pim
Jacobs en Rita Reys op. De saxofonis
ten Dexter Gordon, Johnny Griffin,
Amett Cobb en Buddy Tate wisten de
weg naar Terneuzen te vinden, samen
met veel artiesten in andere genres.
Vanuit Porgy ontstond het Schelde
Jazz-festival, dat ook dit jaar weer in
achttien verschillende etablissemen
ten in de Scheldestad onderdak vindt
en het verschijnsel 'streetparade' uit
aanpak misdaad
GOES - „De politiek wil dat de sociale controle hersteld wordt
om criminaliteit tegen te gaan; de politiek zegt er niet bij hoe,
doet niet aan effectpeiling en stelt nauwelijks middelen ter be
schikking.
vier inleidingen. De Goese burgemees
ter mr W. Blanken belichtte het rap
port vanuit de verantwoordelijkheden
die de gemeentelijke overheid kan in
brengen om criminaliteit in welke
vorm dan ook tegen te gaan.
Dat kan, zo stelde de burgemeester,
door aan de ene kant een voorwaarde-
scheppend beleid te voeren; daar
waar het gaat om herstel van sociale
controle en voorkoming van misdrij
ven. Aan de andere kant moet juist
een omgekeerd beleid worden ge
voerd, met name in de ruimtelijke or
dening. Bestemmingsplannen kun
nen op alle mogelijke punten zo wor
den ingevuld dat het plegen van een
misdrijf moeilijker wordt en dat de
burger zich veiliger voelt.
Mr S. Tempel, officier van justitie in
Middelburg, kon zich ook wel vinden
De politiek wil verslaving aan alcohol
en drugs aanpakken; de politiek ver
schaft niet de wettelijke instrumenten
waarmee dat zou kunnen gebeuren.
De politiek draagt preventie hoog in
haar vaandel en wijst de politie aan als
de dicipline die daaraan moet werken;
dezelfde politiek echter berooft die
zelfde politie met boekhoudkundige
maatregelen van de mogelijkheid om
die taak uit te voeren".
Aldus haalde commissaris L. E. Schul-
ler, van de Vlissingse gemeentepolitie
maandagavond uit naar de bestuurlij
ke overheid, die het rapport Samenle
ving en Criminaliteit het licht heeft
doen zien. Schuller deed dat bepaald
niet zachtzinnig voor een gehoor van
ruim dertig CDA-bestuurders tijdens
een ledenvergadering van het CDA-
Zeeland in Hotel Goes.
Tijdens de ledenvergadering discus
sieerden de CDA-leden over samenle
ving en criminaliteit aan de hand van
in hetgeen er in het rapport wordt ge
steld. „Niet dat ik een verschuiving
van verantwoordelijkheden van open
baar ministerie en politie naar de lage
re overheden voorsta, maar het struc
tureren van de samenhang kan alleen
heilzaam zijn". Tempel constateerde
dat het strafrecht als middel tegen cri
minaliteit schromelijk wordt onder
schat. Hij pleitte voor maatregelen die
de criminaliteit kunnen beletten open
baar ministerie en politie langs alle
kanten in te halen. Volgens Tempel zit
de groei zo schrikbarend in het aantal
misdrijven, dat het openbaar ministe
rie maar nauwelijks in staat is het
werk goed te doen.
P. J. Smit van de federatie voor
christelijk jeugdwerk in Goes opperde
dat het wellicht goedkoper is sociaal
cultureel werk voor jongeren te subsi
diëren dan later met de gebakken pe
ren van losgelaten jongeren met crimi
neel gedrag te zitten.
De aanwezigen wisselden van mening
over de inleidingen aan de hand van
een aantal stellingen. Schuller liet
het ghezelschap meteen met zijn laat
ste stelling te biecht komen. Die luid
de: „Na uitvoerige behandeling van
en diepgaande discussies over het
rapport Samenleving en Criminali
teit sloot de voorzitter de vergadering
en ging de politiek over tot de orde
van de dag".
VLISSINGEN Vlissingse bedrijven
kunnen onder bepaalde omstandighe
den in aanmerking komen voor een
gemeentelijke subsidie van maxi
maal 25.000 gulden. Het aanbod geldt
voor ondernemingen die willen uit
breiden, in tijdelijke problemen ver
keren, of zich in Vlissingen willen ves
tigen. Het Vlissings college van b en w
doet dit voorstel in het kader van de
gemeentelijke nota voor de werkgele
genheid. Het voorstel wordt donder
dag 9 april besproken in de commissie
voor economische zaken en werkgele
genheid.
Het doel van de financiële regeling is
de werkgelegenheid in Vlissingen te
verbeteren. De financiële steun wordt
alleen verstrekt als aanvulling op le
ningen van bijvoorbeeld banken. Het
is, zo stellen b en w, niet de bedoeling
dat structureel verliesgevende bedrij
ven in aanmerking komen voor de on
dersteuning.
De bedrijven die in aanmerking willen
komen, moeten aan meer voorwaar
den voldoen. Ze moeten onder meer
een goed uitgewerkt ondernemings
plan op tafel kunnen leggen.
Een toetsingscommissie zal de aan
vragen behandelen. In de commissie
hebben onder meer de wethouders van
economische zaken en financiën zit
ting.
Bedrijven die in tijdelijke problemen
verkeren, kunnen de subsidie ontvan
gen wanneer het geld het voortbe
staan van de werkgelegenheid bij de
onderneming in bepaalde mate verze
kert.
De vergadering van de commissie voor
economische zaken en werkgelegen
heid begint om 17.00 uur en vindt
plaats in het Vlissings stadhuis.
GOES - Zeeuwse tuinders kunnen in
mei en juni deelnemen aan voorlich
tingsmiddagen over bedrijfsinveste
ringen. De bijeenkomsten vinden
plaats in het werkgebied van de ver
schillende consulentschappen. Onaf
hankelijke deskundigen nemen de
voorlichting voor hun rekening.
Het doel is de tuinder vooraf duidelijk
te informeren over verschillende in
vesteringen. Zeven onderwerpen wor
den aangesneden: kassenbouw (20 en
26 mei, 10 juni), verwarming in het ke
telhuis (6,12 en 29 mei), verwarming in
de kas (7,13, en 20 mei), schermen (6 en
21 mei, 2 juni), substraat (13 en 20 mei,
3 juni) druppelsysteem voor grond-
teelt (6 mei, 10 juni) en bedrijfsindeling
(12 en 19 mei, 9 juni). De bijeenkom
sten worden georganiseerd door het
consulentschap voor akker- en tuin
bouw in Barendrecht en het consu-
lentschap voor tuinbouw in Naald
wijk.
Sinds twee jaar kent de Hoofdstad Operette een voor Nederland vrij unieke situatie: deeltijdbanen voor solis
ten. In 'Der Graf von Luxemburg' kregen de eerste sopraanpartij en de tenorpartij een dubbele bezetting en in
'Der Bettelstudent' kwam daar de bas-baritonpartij bij. Volgend seizoen, wanneer 'Wienerblut' van Johann
Strauss jr op het programma staat, worden ook de soubrette en de buffo in dit systeem opgenomen. De eerste
sopraanpartij is in alle drie de operettes synoniem aan Marga de Boer en Germaine Compier. Afwisselend zingen
en spelen zij deze vrouwelijke hoofdrol, ieder 75 van de 150 voorstellingen.
TERNEUZEN - Vijf jaar geleden, toen
het 25-jarig jubileum van Porgy
Bess werd gevierd, was het desbetref
fende krantebericht tamelijk eerlijk
in zijn kwalificatie. „De magie van
Porgy Bess is wat weggeëbd"
schreef de PZC in april 1982. Nu het
dertigjarig jubileum voor de deur
staat rijst bij sommigen de vraag of
deze Terneuzense jazzclub, na het
wegvallen van Frank Koulen als ani
mator, nog de veerkracht heeft om
door te gaan. Of het niet alleen het
met jeugdsentiment gevoede enthou
siasme van enkele veertigers is dat de
kar trekt.
De Stichting Porgy Bess, die vorig
jaar in het leven werd geroepen na het
overlijden van Frank Koulen (oftewel
'De Neger') in 1985, heeft inmiddels ge
noegzaam bewezen dat het niet alleen
hobbyisme is van die veertigers. Nage
noeg alle muziekevenementen die on
der de nieuwe leiding op touw zijn ge
zet haalden een volle zaal met een in
aard en leeftijd sterk uiteenlopend pu
bliek. Koulens nalatenschap blijkt
met de nieuwe jeugd - vaak de kinde
ren van de stamgasten uit de hoogtij
dagen in de jaren zestig - toekomst te
hebben.
Het bestuur van de stichting werkt
daarom op dit moment niet alleen aan
het jubileumprogramma, waarvan het
eerste evenement in het weekeinde
van 17 en 18 april op de billboards
„Zes keer per week een voorstelling
zingen", zegt Marga de Boer (39), die
al vijftien jaar bij de Hoofdstad Ope
rette werkzaam is, „Natuurlijk kan
dat, want ik heb het jaren gedaan,
maar je moet er zó gezond voor zijn.
Als je maar iets krijgt, is dat een af
schuwelijke gebeurtenis. Dus we
hebben hier alleen maar baat bij. Er
zijn wel artiesten die het eigenlijk
verschrikkelijk vinden dat er ook
nog anderen zijn die zingen, acteren
of in films spelen, maar dat vind ik
van elke realiteit gespeend. Waarom
zou je het een ander niet gunnen?".
Geen naijver dus, zoals bij de hele
oude garde misschien nog wel eens
voorkwam: de angst om ziek te wor
den, omdat de doublure (invaller)
mogeüjk beter voor de dag zou kun
nen komen. Germaine Compier (29),
die na het koor toch ook alweer zo'n
vijf jaar grotere rollen zingt, heeft
niets tegen gezonde rivaliteit: „Je
probeert altijd beter te worden, dat
is een normaal verschijnsel, maar
niet ten koste van een ander".
„We maken elkaar mee tijdens de re
petities", vertelt Marga, „We hebben
één regisseur, Alexander Pichler
van de Opera in Wenen, en wat hij te
gen Germaine zegt, zegt hij ook te
gen mij. Maar ik heb van begin af
aan tegen de directie gezegd, dat in
gecalculeerd moet worden dat we
twee totaal verschillende mensen en
stemmen zijn. We lijken helemaal
niet op elkaar, dus kan je van ons
niet hetzelfde verwachten". „Je
maakt toch iets persoonlijks van
zo'n rol", vult Germaine aan en Mar
ga beaamt: „Je brengt jezelf mee, de
één z'n temperament is dat van de
ander niet".
Als je dan staat te zingen, je probeert
er het beste van te maken, maar het
komt er gewoon niet uit, dan kan dat
best frustrerend zijn". Marga heeft
ook ervaren: „Je bent wel eens moe,
maar dan kom je op en zie je die stra
lende gezichten. Je publiek is zo be
langrijk, want als de mensen fijn rea
geren, ga je je gewoon beter voelen".
„Dan geef je 110 procent", erkent
Germaine. Dankbaar merkt Marga
op: „We zijn ontzettend verwend
door het publiek, dat houdt van ons
en laat dat fnerken. We hebben een
gemiddelde zaalbezetting van 95
procent".
„We komen nu ook in Duitsland",
meldt Germaine met gepaste trots,
„Het mekka van de operette. We zijn
er heel leuk ontvangen en de kran
ten schreven dat ze niet wisten dat
een gezelschap in Nederland ook
operette kon maken". Marga staat
er nog van te kijken: „Ik vond het
verbazingwekkend, want ik had ei
genlijk verwacht dat het water naar
de z§e dragen zou zijn". Hebben bei
de sopranen er ooit aan gedacht om
hun loopbaan in dat land voort te
zetten? Marga heeft dat inderdaad
wel eens overwogen, maar: „Als je
echt beroemd wil worden, in die zin
dat de hele wereld weet wie je bent,
dan ben je een heel ander mens, dan
heb je geen hond en geen kat en leef
je alleen voor jezelf en voor je carriè
re".
Behalve Jacco van Renesse - maar
die dankt zijn bekendheid aan vroe
gere tv-optredens - kunnen de solis
ten van de Hoofdstad Operette nu
niet direct tot de bekende Nederlan
ders worden gerekend. „We werken
eigenlijk vrij anoniem", conclu
deert Marga, „Wij komen werkelijk
door heel Nederland, maar als je
ziet hoeveel mensen je kennen, dan
is dat betrekkelijk weinig". „Wij
werken uit naam van de Hoofdstad
Operette", zegt Germaine met enig
idealisme. En zonder ook maar een
spoortje verwijt relativeert Marga:
„Germaine Compier en Marga de
Boer, ja, die zingen. Je hebt al geluk
„Je probeert elk jaar wel wat an
ders te doen met een rol, hoewel dat
in de operette behoorlijk moeilijk
is, want je bent meestal een adellij
ke juffrouw. Maar je drukt toch een
stempel op zo'n partij. Dat doet Ger
maine, dat doe ik en dat doet de te
nor. Met schmink en pruiken kan je
alles van een gezicht maken, maar
daar verander je je van binnen niet
mee', filosofeert Marga.
Terugkerend naar de voordelen van
de deeltijdbaan vervolgt ze: „Je
stem is natuurlijk altijd kwetsbaar.
Zo'n twaalf jaar geleden deden we
ook 'Der Bettelstudent' en een keer
22 dagen achter elkaar. De rol van
Laure loopt echt van de meest dra
matische zang naar coloratuur en ly
risch en trekt een behoorlijke wissel
op je kunnen. Ik kan mij nog herin
neren dat ik de dertiende voorstel
ling geen zin had en als ik daar nu
aan denk, krijg ik nog het schaam
rood op mijn kaken. Hoewel het pu
bliek het verschil niet kent - dat
weet niet hoe je gisteren was - kan je
dan voor je gevoel niet geven watje
zou willen. En daar bestaat dit vak
toch uit: je geven".Germaine voelt
dat helemaal aan: „Als je moe bent
of zo, dan gaat dat op je strot zitten.
staat, maar ook aan het financiële fun
dament van de jazzclub dat de jaren
zal moeten trotseren.
Voorzitter Hans Zuiderbaan van de
stichting is wat dat betreft hoopvol ge
stemd. Het streven is om in 1989 het
pand aan de Noordstraat geheel vrij
van hypotheek te hebben. Particulie
ren, overheid en bedrijfsleven in
Zeeuwsch-Vlaanderen moeten voor
deze afbetaling zorgen, de rente komt
uit de exploitatie van de club. Samen
met de kosten van de verbouwing van
het perceel, die met hand- en span
diensten van plaatselijke bouwbedrij
ven dragelijk blijven, toch een bedrag
van 4,5 ton. „Maar we hebben de stelli
ge verwachting dat we dat bedrag in
1989 in baar geld op tafel hebben lig
gen", aldus Zuiderbaan.
Het voortbestaan van Porgy Bess is
niet alleen afhankelijk van voldoende
publiek en voldoende geld om de ac
commodatie op peil te houden, maar
ook van een legertje vrijwilligers.
Aan mensen die bardiensten willen
draaien, consumptiebonnen willen
verkopen of die willen poetsen is nog
Germaine Compier met Albert Bonnema.
i