Ws WESTEN Sombere tijden naderen voor de olie-industrie aterschap Beveland il wegen overdragen PZC/ provincie 15 Grote verbouwingsopruiming MENSWEAR INHOUD AKKOORD NOG ONBEKEND Veel schade, maar weinig buit bij inbraken Biervliet en Terneuzen Open dag bij MDGO Vlissingen Schoenen. roi#m>tinn Kostuums: Kolberts: Pantalons: 75," en/ 98," 69," en 98," Jacks: Overhemden: Pullovers, vesten: 98,- en 198,- Zorgelijk ERNEUZEN/ANTWERPEN De Belgische Transportarbei- ersbond (BTB), de Antwerpse Gemeenschap voor de Haven 1GHA) en de directies van de unie van Reddings- en Sleep- ienst (Union) en het Schelde Scheepvaartbedrijf hebben don- erdagavond overeenstemming bereikt met minister L. Oli- ier van open werken over h et bemannen van onder Belgische lag varende zeesleepboten. Oplossing 1 IJ UITBLIJVEN VERGOEDING En hier is weer de olifant met de lange snuit, die blaast er alles voor een spotprijs uit. DDsokken 5,- 2paarvoor/ 7,50 Polo's 29,-2 stuks 50,00 Stropdassen zijde 19,90 polyester/ 9,90 Sweatshirts 49,- Arrow 75,00 JONGENS- EN MEISJESKLEDING Restanten van o.a. Pointer, Overdress 20 %-75 KORTING Regenjassen 198,- Winterjassen249,- Lange Vorst. Goes Tel 01100-15755 IRIJDAG 19 DECEMBER 1986 VLISSINGEN - Sombere tijden voor de olie-industrie. Op wereldschaal te veel raffinage-capaciteit. Overproduktie dus, die al verschillende raffina derijen gedwongen heeft de deuren te sluiten. Zo ver is het bij de Total- raffinaderij in Vlissingen-Oost nog lang niet. Maar reden voor een juich stemming is er evenmin. Directeur drs W.H. Groskamp neemt vandaag, vrijdag, officieel afscheid. „Als me nu gevraagd zou worden een raffinade rij op te starten, dan zou ik dat beslist niet doen". Vijftien jaar geleden dacht hij daar anders over. Als directeur van de ver koopmaatschappij van het Franse Total kreeg hij de opdracht een ge schikte vestigingsplaats in Neder land te zoeken. Hij herinnert zich nog hoe hij onaangekondigd op het Zeeuwse provinciehuis aanklopte om een afspraak te maken met de commissaris van de koningin. Put tend uit ervaringen in andere provin cies zou dat heel wat voeten in de aar de hebben. „Wacht u even", zei de Zeeuwse griffie-bode, en nog geen tien minuten later zat de Total-direc- teur oog in oog met de toenmalige commissaris mr. J. Aartsen. „Ik was, werkelijk stomverbaasd, maar die snelheid heeft een enorme indruk op me gemaakt". Dat drs Groskamp uiteindelijk voor het Sloegebied koos is natuurlijk niet alleen dankzij die hartelijke ont vangst. Ligging aan diep water, goe de verbindingen met het achterland, dergelijke overwegingen wogen zwaarder. De scheidende directeur heeft de Vlissingse vestiging -inclu sief de opbouwperiode-ruim vijftien jaar geleid. Vlak voor de officiële ope ning kreeg hij ongevraagde publici teit. Toen hij vrijdag 13 december 1973 met de hele Total-top op bezoek was bij de Franse ambassadeur in Den Haag drongen leden van het Ja panse Rode Leger het gebouw bin nen. Het hele gezelschap werd ruim vier dagen gegijzeld. „Honderd uur onder schot, leven met het idee dat het elk moment gebeurd kan zijn, dat zal ik niet vlug vergeten", vertelt de directeur. De olie-directeuren wer den uitgewisseld tegen een Japanse terrorist, die in Parijs in de gevange nis zat. Een stormachtig begin. Precies in die tijd sloeg de oliecrisis in alle hevig heid toe. Nederland fietste enkele zondagen op de autoweg. Bij de ves tigingsplannen was uitgegaan van een groeimodel. Met autoloze zonda gen en een inkrimping van de olie- markt was geen rekening gehouden. „De groei werd te ver doorgetrokken. De vraag naar olieprodukten in de j a- ren 1985-2000 werd duidelijk hoger geschat dan nu het actuele verbruik blijkt te zijn". De plannen voor de Vlissingse raffinaderij vielen net in de laatste optimistische jaren. Drs Groskamp: „Het zou best eens kun nen dat er na onze vestiging nergens in de wereld nog nieuwe raffinaderij en zijn gebouwd". Dat optimisme kost geld. En dan gaat het niet alleen om de ruim ze ven miljoen gulden verlies in 1985. Die rode cijfers zijn vooral toe te schrijven aan een onrendabel stuk industriegrond, waar het concern mee opgescheept zat. Zorgelijker is dat de verlies- en winstrekening over de hele produktieperiode sinds 1973 negatief uitvalt. „Dat kan niet blijven duren", meent de directeur, „verliezen kunnen alleen maar tij delijk zijn. Op de lange termijn moet er winst worden gemaakt. Maar ik heb geen al te rooskleurige voorstel ling van de toekomst van de olie-in dustrie". Wat de Zeeuwse vestiging betreft is hij zeker: die blijft be staan. De onderneming steunt op sterke aandeelhouders, Total 55 pro cent en Dow Chemical 45 procent. Het prijsrisico ligt bij de aandeel houders. Hij zegt het overtuigd: „Er kan op die manier echt weinig ver keerd gaan". Directeur Groskamp laat een groot bedrijf achter. In totaal vinden 350 arbeiders werk in het concern. Daar naast nog eens 150 arbeiders van on der-aannemers, die voor het onder houd van de installaties zorg dragen. De volledige 'range' van olie-produk- ten wordt vervaardigd: nafta, LPG, benzine (ook voor vliegtuigen), diesel en huisbrand- en stookolie. De ruwe wordt door een 137 kilometer lange pijpleiding vanaf de Maasvlakte aan gevoerd. De marktprijzen zijn aan sterke fluctuaties onderhevig. Drs Groskamp heeft het meegemaakt dat de eindprodukten goedkoper wa ren dan de ruwe olie. „Ooit heb ik wel eens het plan geopperd alle eindpro dukten in een grote tanker weer te rug te sturen naar Saoedi-Arabië. Dat zou meer hebben opgebracht". Begin dit jaar werd een nieuwe hy- dro-cracker installatie in gebruik ge nomen. Kosten: ruim 750 miljoen gulden. Afgezet tegen de 400 miljoen gulden die nodig waren voor de op bouw van de hele fabriek in het begin van de zeventigerjaren, was dat een fikse investering. „We hadden geen keuze", zegt de directeur. „Wil je het hoofd boven water houden, dan moet je investeren". Met de nieuwe instal latie worden lichte produkten -LPG, nafta, kero- en gasolie- uit zware stookolie vervaardigd. Per 1 januari is drs Groskamp direc teur af. Hij is dan precies 62,9 jaar. „Een heel leven in de olie", zoals hij het zelf zegt. Eerst dertien jaar Shell, vervolgens drie jaar bij een opslagmaatschappij, en tenslotte twintig jaar Total. Dat is allemaal voorgoed voorbij, de Kanarische Ei landen lonken met een zonniger kli maat en warmer zeewater. Aan voorspellingen voor de Zeeuwse economie waagt de directeur zich niet. „Je moet hier makkelijk ver- voerbare eindprodukten maken. Een afzetmarkt is er in Zeeland vrij wel niet. Maar de infrastructuur is uitstekend, nergens zijn de autowe gen zo stil als hier. Dat moet je uit buiten". Makkelijk vervoerbare produkten, welke fabrieken zouden er dan aangetrokken moeten wor den? De directeur aarzelt. Olie? Daar zit weinig toekomst in. Che mie? Dat is het ook niet helemaal. De Zeeuwse toekomst blijft op die manier ongewis. Vandaag, vrijdag, krijgt de directeur een receptie aangeboden in de Mid delburgse Schouwburg. Aanvang 17 uur. Ir. R.C. Weytingh neemt het grootste deel van zijn werkzaamhe den over. s blokkade van het kanaal van Gent naar Terneuzen bij de brug in Zelzate, die woensdagavond begon met twee sleep- hten, is donderdag uitgebreid. In totaal acht slepers verhinderden dat schepen, met uitzondering van de binnenvaart, bnden doorvaren. vereenstemming leepdienst-conflict it maakte BTB-woordvoerder E. van Dssche donderdagavond na afloop n de besprekingen bekend. De vak- ndsman wenste niet in te gaan op de oud van het akkoord, omdat de sta- nde vakbondsleden zich vrijdag ■rat nog moeten uitspreken over de ereenkomst. De blokkade van het naai vftn Gent naar Terneuzen iurt voorlopig nog voort, hebben eenconsensus bereikt, arvan wij menen dat die bevredi- nd is voor alle betrokkenen in het inflict", zei Van de Bossche. Over de |houd van de overeenkomst wilde hij :hter niets kwijt. „We hebben met mi jster Olivier afgesproken om de in- iud van onze afspraken niets bekend maken. Daarbij komt nog dat na- lurlijk onze leden zich ook nog over kwestie moeten uitspreken. Komt van die zijde een positief antwoord, n is de staking zo goed als voorbij", egde hij er aan toe. De eis van de kbond, van het sleepbootpersoneel van de directies van de in het con- jctmeespelende bedrijven om het ge- aakte koninklijk besluit inzake de rsoneelsvermindering op de sleep ten voor een jaar op te schorten, lijft onverminderd van kracht. Van Bossche benadrukte dit donder- .gavond nogmaals. Er mag dan ook irden aangenomen dat minister Oli- |er, die geconfronteerd werd woens- igavond met een economische blok- ide van de Gentse h aven, gezwicht is ior de eisen van de tegenpartijen, een tumulteuze woensdag, toen zes ion-slepers vanuit Terneuzen wa in opgestoomd om het kanaal van ent naar Terneuzen bij de brug in ilzate te blokkeren, was het gisteren ij rustig aan het stakingsfront. De eorges Letzen, de President, de jent, de Martine Letzer en de Michel erling hadden inde loop van de nacht isistentie gekregen van-de Leie en de andelaar van Union. Door de blok- ide bleef de Gentse haven herme- sch afgesloten van de buitenwereld, lthans voor h et zeevaartverkeer. De innenvaartschepen werden door de akende sleepbootbemanningen on- :moeid gelaten. In de loop van de dag irzamelden zich nabij Terneuzen ver- billende kleine zeeschepen, die wer- n afgemeerd aan de kades in af- [achting van een vrije doorgang. Het ng in totaal om zo'n tien schepen. leze stagnatie in het scheepvaartver- ïer naar Gent was voor h et dage- Ijks bestuur van die stad reden om 's liddags bij minister Olivier aan te fingen op een spoedige oplossing voor het conflict met het sleepboot- personeel. Ook het Terneuzense sleep- dienstbedrijf Muller B.V., dat m et vier sleepboten vast zat in de Gentse haven, ondervond hinder van de blok kade. Voorts lagen donderdagavond 16 zeeschepen met bestemming Ant werpen op de rede van Vlissingen voor anker. In het Antwerpse havengebied was donderdag alles erg stil. De sleepboten behielden hun plaatsen aan de kades. In verband met het overleg van de BTB, andere belanghebbenden en de minister gingen de sleepbootbeman ningen in Antwerpen (in totaal meer dan 600 mensenniet over tot harde ac ties. Secretaris-generaal R. Restieau van de Antwerpse Gemeenschap voor de Haven (AGHA) liet gisteren weten dat de economische gevolgen van de BIERVLIET/TERNEUZEN - Inbre kers hebben in de nacht van woens dag op donderdag danig huisgehou den in vier panden in Biervliet en in een kantoor in de binnenstad van Ter neuzen. In alle gevallen werd flinke schade aangericht. Kasten werden opengebroken en ad ministraties door elkaar gegooid. De buit was uiterst gering; bij de stichting Welzijn voor Ouderen in de Kerkstraat in Biervliet werd een geldbedragje van tachtig cent gestolen. Ingebroken werd er ook in basisschool 'Willem Beukelszoon' en in een accountants kantoor in de Boterzandestraat. Een poging om in te breken bij de firma A.P. du P. aan de Achterweg mislukte. VLISSINGEN De gemeentelijke scholengemeenschap voor mdgo en mhno Vlissingen heeft donderdag 22 januari bestemd tot 'open dag'. De be doeling is voorlichting en inschrij ving van nieuwe leerlingen mogelijk te maken. Aan de school zijn de volgende oplei dingen verbonden: de middelbare be roepsopleiding Mode en Kleding, de midelbare opleiding Verpleging, de middelbare opleiding Sociale Arbeid en de opleiding Agogisch Werk. De open dag duurt van 14.00 tot 17.00 uur en van 19.00 tot 22.00 uur. |0ES - Het waterschap Noord- en uid-Beveland vindt dat het beheer i onderhoud van wegen maar moet lorden overgedragen aan de gemeen- Jn als de waterschappen onvoldoen- e geld van rijk en provincie krijgen i de wegenzorg verantwoord uit te peren. Deze opvatting van dijkgraaf J. de Jager („We willen een redelij- vergoeding, geef anders onze por ie maar aan Fikkie") kreeg donder- steun uit de algemene vergade- |nS van het waterschap. |e Jager stelde dat de eigen bijdrage |e de ingelanden van de waterschap en moeten opbrengen voor het we- pnbeheer 'exhorbitant hoog' is in ver- flijking met de belangen die ze bij de logenzorg hebben. In dat verband lerkte hij op dat het interessant zou ijn te weten voor welk percentage de Igelanden de waterschapswegen be lden, in vergelijking met het overige rikeer Hij wees op de toenemende pristische en recreatieve activiteiten ^ond dat het niet aangaat dat deel pn de bevolking dat door middel van F geschot waterschapslasten be falt voor de kosten op te laten draai- f Trouwens ook van een eventuele pbreding van het financieel draag- |ak door de heffing van een inwoner- loeslag verklaarde De Jager zich een penstander. Dan drukken de lasten Pprs nog op de betreffende regio. Met zijn uitspraken had de dijkgraaf een signaal naar de rijksoverheid maar niet minder een signaal richting provincie op het oog. Hij beschuldig de de provincie ervan de ruimte die de verdelingsverordening biedt niet te gebruiken ten gunste van de water schappen, maar van de provincie. De Jager meende dat een directe subsi diëring van het wegenbeheer, en dus niet meer via de provincie, al een stap in de goede richting zou zijn. De dijkgraaf van het Bevelandse wa terschap liet blijken bezorgd te zijn over het voornemen van de minister van verkeer en watyerstaat de subsi dies voor hoofdwaterkeringen te hal veren. „Een griezelige ontwikkeling voor waterkeringbeherende water schappen", meende De Jager, „zeker in Zeeland, waar in verhouding tot de oppervlakte land zoveel kilometers waterkering ligt". Hij herinnerde er aan dat de Zeeuwse waterschappen 30 jaar lang bijdragen aan de kosten van de op Deltahoogte gebrachte zeedij ken. Een bijdrage die neerkomt op on geveer 7 gulden per hectare. „Dit voor nemen is geen bezuinigen", oordeelde de waterschapsbestuurder. „Dit is doorschuiven van lasten op een eenzij dige en daarom verwerpelijke manier. Op het onderhoud van zeewering past geen bezuiniging". V geld volledig te benutten werden nog enkele prijzen onder de deelnemende teams verloot. Blijken van waardering waren er ook voor EHBO-er Erlin Bliek en Kees Kosten en Henk Freijzer die het wedstrijdsecretariaat de gehe le dag bemanden. De eindrangschikking, heren: 1 Politie Ant werpen, 2 OCMA Middelburg, 3 Rijkswacht Oostende. 4 Rijkspolitie Middelburg, 5 Ma rechaussee Brabant Zeeland, 6 Gemeente Middelburg. 7 Politie Londen. 8 Gemeente Terneuzen. 9 OCMA Ossendrecht, 10 PTT Middelburg. 11 Rijkswacht Brugge, 12 Poli tie Terneuzen, 13RijkswachtGent, 14Doua- ne Terneuzen. 15 Loodsenvolleybalvereni- ging, 16 Vlissingse Politie, 17 Olau-Line, 18 Douane Vlissingen, 19 Kazerne Bergen op Zoom, 20 Politie Goes. Dames: 1 Provincie Middelburg, 2 Gemeen te Middelburg, 3 PTT Middelburg, 4 Volley balvereniging Oostkapelle, 5 LW I, 6 Gast huis Middelburg, 7 Bijou Lederwaren, 8 LW II, 9 Rijkspolitie Middelburg, 10 Davos Sou burg. (Advertentie)" stakingsacties merkbaar werden. „De schade voor bedrijven en reders is moeilijk in cijfers of francs uit te druk ken, maar nu, na vier dagen valt toch op, dat de scheepstrafiek van en naar de haven aan het afnemen is. Gemid deld hebben we h et altijd over zo'n 86 of 97 schepen per dag, maar dat ligt de laatste dagen toch al iets minder, zo tussen de 90 en de 92 vaartuigen", zei Restieau. De AGHA-woordvoerder hoopte dat het conflict vandaag, vrij dag, uit de ereld wordt geholpen. ,Kij k, dat is niet zo begrij pelij k. We na deren namelijk het einde van het jaar. Veel contracten, contigenteringen en andere overeenkomsten verlopen of veranderen met ingang van januari. Komt er geen einde aan de staking, dan kan dat grote financiële gevolgen hebben voor allen die bij het Belgische havengebeuren betrokken zijn. Daar bij is dan natuurlijk de goede naam van de haven van Antwerpen naar de knoppen en daar zitten we ook niet op te wachten. Wij hopen dan ook dat de minister het koninklijk besluit op schort tot 1 j anuari 1988", aldus Res tieau. A. Geeraerts, de BTB-secretaris, zei hoop te hebben op een goede afloop van de actie. „De bedoeling is dat wij morgen met de leden in beraad gaan over het akkoord. Dat gebeurt dan om 10 uur in Antwerpen en na de middag in Terneuzen", stelde hij. De blokkade van het kanaal bij Zelzate wordt op zijn vroegst pas opgeheven na de bij eenkomst van de 130 Zeeuw-Vlaamse leden van de BTB in café du Commer ce in Terneuzen. De vergadering be gint om 14.00 uur. Een beeld van het volleybaltoernooi van de Marechaussee MIDDELBURG Het jubileumvol leybaltoernooi van de Koninklijke Marechaussee district Zeeland, dat donderdag voor de vijftiende keer werd gehouden, is bij de heren gewon nen door de Koninklijke Antwerpse politie sportkring en bij de dames door het team van Provincie Middel burg. Aan het jaarlijkse kersttoernooi, dat in de sporthal De Kruitmolen in Middel burg werd gehouden, namen twintig herenteams en tien damesteams deel. In de finale bleken de Belgische poli- tiesporters sterker dan hun tegenstan ders, het team van de OCMA Middel burg. De finale bij de dames ging tus sen Provincie en de winnaar van vorig jaar, het team van de Gemeente Mid delburg. Provincie was de sterkste. Aan het eind van het vlot verlopen en sportief gespeelde toernooi reikte ma joor P. Nagtzaam uit Breda de prijzen uit. Hij verving de commandant van het KMAR-district Zeeland, de kapi tein J. C. van der Weerd, die elders ver plichtingen moest nakomen. Majoor Nagtzaam had lovende woorden voor de scheidsrechters die een grote bij drage leverden aan het sportief verlo pen evenement. Onder de arbiters wa ren ook majoor K. Leupe en adjudant W. Passchier; dit tweetal nam vijftien jaar geleden het initiatief om in het district Zeeland jaarlijks het kerstvol- leybaltoemooi te houden. De initia tiefnemers kregen een extra applaus- .nadat ze door maj oor Nagtzaam in het zonnetje waren gezet. Hulde was er ook voor de opperwachtmeester Jan Poortvliet, die samen met een aantal medewerkers het toernooi al vele ja ren in goede banen leidt. Voor de toernooiwinnaars waren wisseltrofees beschikbaar en in het kader van het derde lustrum kreeg iedere speler een herinneringstegel. Om het inschrijf- f Van Gils, McGregorOU 10 ItUrilfiy o.a. Konen, Jeune Europe, Van Gils, Studio r «n x O/iQ Milano 1-en2-rij J l»IO,"en/ 349, o.a. Torino, Mill, Van Gils, Panmo wollen pantalons o.a. Sportman, Van Gils, Panmo katoenen pantalons o.a. Ball, Sportsman, GB, ribpantalons en jeans o.a. Lutha,Melka, r aq r O/iQ McGregor,4U2J 90,- en J fc49,- enkele stuks Ellesse, pa qi Gnvtinn Paul Shark, ReporterOU 10 IfUrtlliy leren jacks o.a. Piëlilni, en n Frangois Martin50 /O KOrtlllQ o.a. Melka, King, q pa 70 - Arrow, Enrico's49,311 2 stuks J (9; o.a. Portobello's, La Coste, en 01 l#nwiïnn Arrow, Nani bonOU /O KUlling Lambswool o.a. r QQ Pringle,CoxmoreJ 09," Directeur drs W. H. Groskamp.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 15