Bevoegdheden douane
en van marechaussee
onderling uitwisselen
GEVAREN VAN HET
LANGZAAM VERKEER
Sylvia Schieman kan
uit ervaring spreken
PZC/ provincie
OPLOSSING KNELPUNTEN VERGT MILJOENEN
n Turkije
geen toekomst
fVurcan Fidan
Kil AnKer in 1 nolcn inbegrip van de beveiliging op de vier
id-directrice van
[ndag overleden
obleem algen
addenzeemossels
rder toegenomen
Gemeente Axel laat
schoolbus verdwijnen
Kroon wijst b en w
van Goes terecht
inzake beperkingen
LPG-reservoir
AANVRAAG MANTELORGANISATIE JAGERS
VROOMS DREESM ANN
JDELBURG - Minister drs N. Smit-Kroes van verkeer en waterstaat is niet bereid geld te
len voor aanpassing van provinciale wegen in de Dammenroute. Het gaat in elk geval om
(•betering van vier gevaarlijke kruispunten en wegaansluitingen, waarvoor ettelijke miljoe-
i guldens nodig zijn. De minister is van mening dat het rijk met de aanleg van de wegen op en
ar de stormvloedkering voldoende heeft gedaan. Bovendien wordt het verlenen van bijdra-
voor het oplossen van knelpunten in provinciale wegen, principieel onjuist gevonden.
olen In ziekenhuis Lievens-
in Bergen op Zoom is zondag-
jnd na een langdurig ziekbed me
luw J. M. Engelvaart uit Tholen
lrleden. Mevrouw Engelvaart was
Baf de oprichting in 1956 tot 1981 di-
ec ice van bejaardentehuis Ten An-
in Tholen. Zij moest haar werk om
elondheidsredenen neerleggen. Bij
aar 25-jarig jubileum ontving zij me-
oor haar verdienste in het vereni-
igsleven de gouden ere-medaille in
el )rde van Oranje Nassau.
ortiergranaten op
;ker Retranchement
|tranchement Op een akker
i de Noordstraat te Retranchement
i bij werkzaamheden geweerpatro-
en 36 mortiergranaten gevonden.
Zonneveld houdt
actiedag voor
Surinaamse school
I
IsDAG 4 NOVEMBER 1986
een rijksbijdrage voor
egen in Dammenroute
om tot een vergelijk te komen - als de
minister al geld 'over' heeft - is er nau
welijks. In het najaar van 1987 zal de
weg over de stormvloedkering Ooster-
schelde in gebruik kunnen worden ge
nomen. Dan moeten ook de voorlopige
aansluitingen op de provinciale wegen
op Schouwen-Duiveland en op Noord-
Ti Beveland/Walcheren gereed zijn, met
gevaarlijke punten. Er kan niet lang
gewacht worden met de voorbereiding
van de uit te voeren maatregelen.
leputeerde staten willen over de
jroblematiek nader overleg met de
gister (tot nu toe is met de hoofdin-
lieur-directeur van rijkswaterstaat
leeland onderhandeld). Veel tijd
[aast haar functie in Ten Anker was
en aantal jaren lid van de pro vin-
He commissie bejaardenoorden en
gbchillende werkcommissies, die
Hr uit voort kwamen. Ook maakte
Meel uit van de huiscommissie en de
ftiddels opgeheven opnamecom-
Ësie van bejaardenoorden op Tho-
I Zij was verder oprichtster en sti-
lator van de korfbalvereniging
ilen, oprichtster en bestuurslid van
afdeling Tholen van de Zonne-
|em en de Thoolse bejaardensocië-
en actief in de Thoolse toneelver-
£ing. Als contactpersoon van het
mafonds organiseerde zij collectes
erleende individuele hulp aan reu
patiënten. Voor de religieuze ver-
gsters in de agglomeratie tie Ber-
op Zoom organiseerde zij jaarlijks
reis. Tevens was zij lid van de servi-
ereniging Soroptimisten in Bergen
Zoom.
/rouw Engelvaart wordt donder-
om half twaalf op de algemene be-
afplaats in Tholen ter aarde be-
d. Aan de begrafenis gaat om elf
1 een rouwdienst in gemeenschaps-
Itrum Meulvliet vooraf.
explosieven opruimingsdienst
(ft deze maandag geruimd.
llot van pagina 7)
onvoldoende verwaterde mosse-
tijdelijk ongeschikt voor menselij-
Jconsumptie geweest door algen of
ikton, maar dat probleem was dan
stal na enkele weken of een maand
:elost.
mosselbedrijfsleven in Yerseke
(ft eind vorige week vergaderd over
Ie [s tagnatie van de aanvoer van mos-
felpn uit de Waddenzee, waardoor de
(traden in de Oosterschelde begin-
i te slinken. Afgesproken werd toen
deze week zou worden geprobeerd
stemming te krijgen van het minis-
e van landbouw en visserij om weer
mosselen uit de Waddenzee - het
dan uitsluitend om consumptierij-
ichelpdieren gaan - naar de Ooster-
elde over te moegen brengen. In
land zouden deze mosselen dan ge-
Bme tijd min of meer in quarantaine
P speciale verwaterpercelen worden
let, totdat ze de algen volledig zou-
zijn kwijtgeraakt. Onduidelijk is
eze plannen kunnen doorgaan nu
Bhoogde concentraties dinoflagela-
1 in de mosselen van de Waddenzee
ft gemeld.
aansluiting van de Dammenweg op de
provinciale weg Serooskerke-Renesse
(S4); de aansluiting van de weg Haam
stede-Westenschouwen (SI) op de weg
Zierikzee-Haamstede (S2); de kruising
van de weg Haamstede-Westenschou-
wen (SI) met de Meldijk/Weeldeweg;
de kruising van de weg Veersedam-
Vrouwenpolder (S8) met de Dorpsdijk
te Vrouwenpolder. Gedeputeerde sta
ten hebben provinciale waterstaat in
middels opdracht gegeven studie te
verrichten naar de uit te voeren plan
nen.
Zeker is dat de openstelling van de pij-
lerdamweg zal zorgen voor een forse Vrtctpri
extra verkeersbelasting op de aanslui-
tende provinciale wegen. Die zullen de
verwachte groei van de verkeers
stroom nauwelijks kunnen verwerken.
In elk geval zijn er, zonder maatrege
len, problemen te verwachten bij de
volstaan met het uitbuigen en uit de
voorrang nemen van het fietspad
langs de weg Serooskerke-Renesse.
De kosten hiervan zijn 50.000 gulden.
Bij de aansluiting van de SI op de S2
nabij Haamstede kunnen verkeers
lichten geplaatst worden. De vormge
ving van het kruispunt is niet gewel
dig, maar voor 500.000 gulden kan er
een installatie komen. De kruising SI
met de Meeldijk/Weeldeweg is proble
matischer. De kruising ligt juist achter
een dijkovergang, die niet kan worden
afgegraven. De kosten van een oplos
sing liggen tussen nagenoeg nihil (ge
woon wegen afsluiten) en 2,3 miljoen
gulden (ongelijkvloerse oversteek). De
kruising S8 met de Dorpsdijk Vrou
wenpolder moet gemoderniseerd wor
den: opstelstroken voor afslaand ver
keer, goede fietsvoorzieningen en een
eigentijdse verkeerslichteninstallatie.
Kosten ongeveer 1 miljoen gulden.
Met het wegschap Walcheren moet
over subsidie gepraat worden.
Een voorlopige raming van de kosten
geeft aan dat het niet voor niks zal
kunnen. Voor de aansluiting van de
Dammenweg op de S4 kan in eerste
aanleg zeer waarschijnlijk worden
VLISSINGEN - De bevoegdheden van
de douane en de koninklijke mare
chaussee zouden onderling uitwissel
baar moeten zijn. Dat is een conclusie
van de Europarlementariër ir. P. A. M.
Cornelissen van de Europese volks
partij. Hij liet dat maandagmiddag
weten aan het eind van een werkbe
zoek dat hij aan de Vlissingse mare
chaussee bracht.
„Als geconstateerd wordt dat de mare
chaussee krap in de mensen zit, is het
wat vreemd te signaleren dat bij een
controle alleen op mensen gelet mag
worden en de marechaussee bijvoor
beeld niet in het handschoenkastje
mag kijken. Dat is dan weer een taak
van de douane. Over en weer zouden
die bevoegdheden uitwisselbaar moe
ten zijn", aldus Cornelissen. Hij maak
te die opmerking onder meer tegen de
achtergrond van het feit dat Neder
land in Europees verband de naam
heeft een 'Eldorado' voor de drugshan
del te zijn. Een meer efficiënte inzet
van de verschillende controlerende
diensten zou daar wat aan kunnen
doen, meende de Europarlementariër.
Hij bracht een bezoek aan Vlissingen
als lid van de vervoerscommissie van
het Europees parlement. Deze com
missie is bezig met een rapport over zo
genaamde grenshindernissen op het
gebied van goederenvervoer en perso
nenverkeer. Cornelissen vertelde
maandagmiddag dat het de bedoeling
is in 1992 één Europese markt in te
stellen met daaraan gepaard het af
schaffen van de binnengrenzen. Voor
het zover is moet er evenwel nog heel
wat werk verzet worden, omdat de re
geringen van de EG-lidstaten nog niet
allemaal op één lijn zitten. Zo wordt
het in buitenland bijvoorbeeld erg
vreemd gevonden dat Nederland geen
legitimatieplicht heeft. Ook de straf
maten bij overtredingen verschillen in
allerlei landen nogal.
Cornelissen deed maandag ook de
suggestie om medewerkers van ver
schillende diensten onderling uit te
wisselen om ze op die manier meer er
varing op te laten doen. Als voorbeeld
dacht hij aan werkzaamheden van
mensen van de marechaussee bij de
grens in Dover en omgekeerd. „Je
krijgt dan wel te maken met de .kwes
tie van de bevoegdheden, maar waar
om experimenteren we niet eens
wat", bracht hij naar voren.
De districtscommandant van de mare
chaussee in Zeeland, J. C. van der
Weerd vond het plezierig dat politici
de moeite nemen, eens in de prakijk
een kijkje te nemen. „In het verleden
werden wel eens beslissingen geno
men, zonder dat men wist wat er op de
werkvloer aan de hand was", reageer
de hij maandag op het werkbezoek van
de Europarlementariër Cornelissen.
Ir. P. A. M. Cornelissen
AXEL - De schoolbussen rond Axel
zullen volgend jaar verdwijnen. Dat
bespaart de gemeentelijke begroting
40.060 gulden. Inmiddels is die begro
ting al wel gereed, maar nog niet
openbaar gemaakt. Wel kon wethou
der J. M. van Schaik van financiën
mededelen dat er een tekort van
400.000 gulden is weggewerkt.
Een deel daarvan (100.000 gulden)
wordt in het welzijnsprogramma weg
gesneden en een ander deel leveren de
schoolbussen op.
Ook op het gecoördineerd ouderen
werk wordt bezuinigd, namelijk 30.000
gulden, zijnde tien procent van de to
tale gemeentelijke bijdrage aan dit
werk. Over de andere posten waarop
Axel bezuinigt wilde de wethouder in
dit stadium nog geen mededelingen
doen. Wel zei hij dat er geen plannen
zijn om de belastingen en de tarieven
te verhogen.
(Van onze Haagse redacteur
DEN HAAG - Burgemeester en wet
houders van Goes hebben de Goese-
naar G. Hoogstrate ten onrechte be
perkingen opgelegd voor het bijvul
len van zijn ondergronds LPG-reser-
voir bij het tankstation aan de Van de
Spiegelstraat.
Dit blijkt uit een Koninklijk Besluit.
Het Goese college verleende Hoog
strate in oktober 1984 een nieuwe hin
derwetvergunning voor een totale
verbouwing van het station. Zo werd
door Hoogstrate onder meer de in
houd van het reservoir van 20.000 op
40.000 liter gebracht.
Hoogstrate maakte er bezwaar tegen
dat b en w de vulfrequentie van zijn
LPG-tank aan regels bond en daar
voor tevens een meldingsplicht opleg
de.
Volgens de Kroon zijn die beperkingen
niet noodzakelijk om gevaar, schade
en hinder buiten het bedrijf te voorko
men. Uit de uitspraak blijkt dat zich in
de directe omgeving van het station
een depot van Van Gend en Loos, een
garage en een winkel bevinden. De
dichtstbijzijnde huizen staan op 65 en
70 meter afstand.
Wel heeft de Kroon ter voorkoming
van gevaar bij het lossen van de LPG-
tankwagen alsnog een aantal veilig
heidsvoorschriften aan de vergunning
toegevoegd.
\ot van pagina 7)
D'er J. te Veldhuis schriftelijke
gen stelde, zegt dat hij met de
uwe gegevens in de hand opnieuw
ie zal ondernemen. Als de informa-
I van de vice-consul blijkt te klop-
iji wil hij zo snel mogelijk met Te
Vel thuis en CDA'er M. Beinema om
de afel gaan zitten om te kijken wat
er erder voor de vrouw gedaan kan
wo den.
3 heb onder meer uit de media begre-
jfh dat de opvang voor deze vrouw in
Hrkije geregeld zou worden. De op-
Ijrkingen van de vice-consul zijn
■>rmee in tegenspraak". Lilipaly
Wdt dat er nu aanleiding is om op hu-
Hnitaire gronden iets voor de vrouw
loen. „Ze kan niet terugvallen op
r eigen familie, die haar heeft ver
ten en ook niet op die van haar
in. Deze vrouw is in feite een wester
se vrouw die in Turkije gemangeld
wo dt en vogelvrij is. Bovendien is zij
:ehuwd en heeft ze een kind. In Tur-
wordt zo iemand als een publieke
'uw beschouwd", aldus het Kamer-
MIDDELBURG - De stichting Behoud
Natuur en Leefmilieu in Heinkens-
zand behoort niet in aanmerking te
komen voor provinciale aankoopsub
sidie voor natuurterreinen. De stich
ting is niet erkend als een subsidiabe
le natuurbeschermingsinstantie,
noch in Zeeland, noch door het rijk of
een andere provincie. Erkenning van
de stichting is ongewenst, omdat er
geen behoefte is aan een nieuwe behe
rende instantie. Bovendien hebben de
gronden waarvoor de stichting subsi
die wil - de spoorlijn Goes-Borssele -
een geringe actuele en potentiële na
tuurwaarde.
Dit blijkt uit een advies van de Provin
ciale Planologische Dienst (PPD) aan
het college van gedeputeerde staten.
Het advies is onderschreven door het
provinciaal aankoopoverleg natuur
gebieden. Daarin hebben zitting: ver
tegenwoordigers van de provincie (ge
deputeerde mr J. P. Boersma, hoofd
bureau ruimtelijke ordening en PPD),
de directie landelijke gebieden en
kwaliteitszorg namens het rijk (ir W. Z.
van der Meer) en afgevaardigden van
de drie bestaande beherende instellin
gen: Staatsbosbeheer, stichting Het
Zeeuwse Landschap en vereniging tot
Behoud van Natuurmonumenten in
Nederland.
In het advies aan gedeputeerde staten
wijst de PPD erop dat de stichting Be
houd Natuur en Leefmilieu (opgericht
door de landelijke jagersvereniging)
het spoorbaantraject Goes-Borssele
wil gaan beheren met als doel: het in
standhouden van de natuurwaarden
en de landschappelijke waarden. Maar
overeenkomstig de doelstellingen van
de stichting zal ook grote aandacht
worden besteed aan onder meer de
agrarische en recreatieve belangen.
De uitoefening van de jacht wordt
daarbij als noodzaak gezien. De ex
ploitatie van de toeristische stoom
tram over de spoorlijn kan worden
voortgezet. Een beheerssubsidie
wordt niet gevraagd. Aan het ministe
rie van landbouw en visserij is een
soortgelijke subsidie-aanvraag ge
richt. Het bedrag waarvoor bij de pro
vincie wordt aangeklopt is 55.000 gul
den.
De PPD herinnert eraan dat de provin
cie met het oog op de aankoop van na
tuurterreinen is verdeeld in invloedss
feren, die zijn vastgelegd in de nota na
tuur- en landschapsbescherming. De
erkende deelnemers aan deze regeling
zijn Staatsbosbeheer, Natuurmonu
menten en Het Zeeuwse Landschap.
Het college van gedeputeerde staten
houdt aan de verdeling van de in
vloedssferen strikt de hand, zoals re
cent is gebleken bij de aankoop van
het Zuidgors bij Ellewoutsdijk. Afge
zien van het onbreken van enige er
kenning van de stichting Behoud Na
tuur en Leefmilieu, heeft deze mantel
organisatie van de jagers ook geen in
vloedssfeer. „Alleen al om deze reden
komt de stichting voor subsidie niet in
aanmerking", aldus directeur ir R. M.
T. Adriaansens van de PPD. Het wordt
ongewenst en discriminerend gevon
den ten aanzien van de wel erkende be
heerders als de stichting buiten de in
vloedssferen om zou worden gesubsi
dieerd. „Daarmee zou zij in een voor
deelpositie ten opzichte van de ande
ren komen, omdat zij dan in de hele
provincie zou kunnen opereren".
De PPD maakt duidelijk dat het pro
vinciaal bestuur zich in overeenstem
ming met het landelijk beleid heeft
beperkt tot erkenning van de drie be
kende beheersinstanties. Het ophef
fing van de stichting Natuurmonu
ment De Beer, die indertijd in Zee
land belangrijke natuurgebieden be
heerde, is hiervan een gevolg gewest.
Ir Adriaansens: „Mijns inziens is de
zaak nu goed geregeld en is er geen be
hoefte aan een nieuwe beherende in
stantie". Hij attendeert erop dat de
stichting al in 1981 is opgericht en
nooit eerder enig blijk heeft gegeven
te willen worden erkend als beheren
de instantie. Bij de inspraak over de
nota natuur- en landschapsbescher
ming, waarin één en ander werd gere
geld, heeft de club ook niets van zich
laten horen.
De grond die de stichting van de ge
meente Borsele heeft gekocht heeft
een oppervlakte van ruim 46,8 hectare.
In het algemeen is het een spoorbaan
met een gewone wegberm, aldus de
PPD, zonder veel natuurwaarde.
Slechts op enkele kleinere trajecten
kan de sp« oorbaan beschouwd wor
den als een dijk met waardevolle vege
tatie; het betreft hier dan gedeelten
die aansluiten bij andere waardevolle
dijken of aanliggende graslanden. Als
geheel merkt de PPD de spoorbaan
niet als aankoopwaardig natuurge
bied aan. De PPD geeft nog aan dat in
standhouding van het spoorlijntje en
de stoomtram uit recreatief oogpunt
van groot belang is, maar dan niet met
geld dat bestemd is voor natuurbe
scherming.
Sylvia Schieman uit Philippine bij een van de vele borden in Zeeuwsch-Vlaanderen die waarschuwen voor het
landbouwverkeer. Op de achtergrond de brug over het kanaal van Gent naar Terneuzen waar zij vorig jaar een
ernstig ongeluk had.
Even nadat Sylvia uit Philippine haar verhaal over haar ongeluk en de
gevolgen heeft verteld, komt het nieuws binnen van een dodelijk on
geluk bij IJzendijke. Twee doden als gevolg van een botsing van een mo
tor tegen een personenwagen. De zeventienjarige HAVO-scholiere uit het
Zeeuws-Vlaamse mosseldorp is er gelukkiger vanaf gekomen. Sylvia
Schieman is nu zo overtuigd geraakt van de gevaren die kleven aan het
rijden op de wegen in haar streek dat ze zich heeft aangemeld bij de VVN,
Veilig Verkeer Nederland. Zij staat nu in haar vrije tijd, in weer en wind,
foldertjes uit te delen aan automobilisten. „Een landbouwtrekker doet
het langzaam" is de leuze van het WN-foldertje.
Het was een zeer ernstig ongeluk de leerstof dat ze van de vierde VWO
waar de Philippiense door getroffen
werd op 1 oktober vorig jaar, op de
brug bij Sluiskil over het kanaal van
Gent naar Terneuzen. Zij wilde op
haar brommer een bietenrooier pas
seren, maar het voertuig was zo
breed dat dat niet lukte. Ze werd
overreden. Haar vader: „Die dingen
zijn veel te groot. Goed voor Ameri
ka, maar niet voor Zeeuwsch-Vlaan
deren met wegen van drie meter
breed."
Ze heeft twee maanden helemaal
plat in het ziekenhuis moeten liggen
met een gebroken bekken, scheur
tjes in de lever en milt en een ge
scheurde schedel. Met Sinterklaas
mocht ze weer naar huis, bepakt met
meer dan 500 wenskaarten van men
sen die met haar hadden meege
leefd, bekenden en vreemden. Want
het zware ongeluk had niet alleen de
kranten gehaald, maar zelfs ver
scheen Sylvia, vanuit het zieken
huis, op de televisie. In het zieken
huis werd ze regelmatig bezocht
door de vrijwilligsters van Veilig
Verkeer Nederland. „Ik ben heel ver
weg geweest" zegt ze van haar onge
luk, „maar ik ben nu weer helemaal
in orde. Ik zit alleen nog een beetje
met mijn rug, maar dat zal wel over
gaan."
Het ongeluk heeft heel wat dingen in
haar leven veranderd. Toen ze in de
cember vorig jaar terug ging naar
het Zeldenrust-college in Terneuzen
bleek ze zover achterop geraakt in
naar de vierde HAVO werd overge
plaatst. Nu zit ze in de vijfde HAVO
en weet niet of ze na haar eindexa
men nog doorgaat op de VWO. „Dat
zijn dan wel weer twee jaar. Ik wilde
graag in het leger, of anders naar de
politie. Maar dat kan ik nu wel ver
geten. Iemand die zoveel heeft ge
had als ik komt nooit door de stren
ge keuring."
Er gebeuren in Zeeland zeer veel on
gelukken waarbij het langzame
landbouwverkeer direct en indirect
betrokken is. Automobilisten ver
gissen zich in de lengte en de snel
heid van de trekkers. In Zeeuwsch-
Vlaanderen zijn het vooral de trek
kers het suikerbieten op weg naar de
twee suikerfabrieken in Sas van
Gent die ieder najaar hun tol eisen.
Volgens de landelijke VVN in Hilver
sum is er van de 923 verkeersonge
vallen in Zeeland in 1985 een flink
aantal met landbouwverkeer. In
heel Nederland vielen in 1985 zeven
tien doden als gevolg van botsingen
met trekkers.
De kennis van de verkeersregels
over trekkers is bedroevend
laag, zo heeft een recente enquête
onder automobilisten en trekkerbe
stuurders in Zeeuwsch-Vlaanderen
uitgewezen. Van de 1600 geretour
neerde enquêteformulieren waren
er maar 38 geheel juist ingevuld. De
meeste moeite hadden de invullers
met de voorrangsregels voor trek
kers. Wel bleek dat trekkerbestuur
ders er meer van wisten dan de be
stuurders van personenwagens.
Vertellen wat de regels en de geva
ren zijn, is nu het vrijwilligerswerk
dat Sylvia op zich heeft genomen.
Haar eerste werk vond ze bij de
grensovergang Kapellebrug. „Het is
gewoon mensen erop wijzen dat
landbouwverkeer gevaarlijk is. Vra
gen of ze op hun eigen veiligheid wil
len letten. Want ze denken allemaal:
dat kan een ander misschien gebeu
ren, maar mij nooit. Dat dacht ik
eerst ook. Maar ik heb ondervonden
dat je het net zo goed zelf kunt on
dervinden."
„Belgische automobilisten zijn veel
vriendelijker dan de Hollanders. Als
je tegen een Hollander zegt dat hij
op zijn veiligheid moet letten dan
hoor je vaak 'grom, grom'. De Belgen
zeggen vrolijk: 'ja hoor!' Dat is een
heel verschil. Ik vind dat het werk
van de VVN best wel eens gewaar
deerd mag worden. De vrijwillig
sters staan daar in de kou en veel au
tomobilisten kijken heel lelijk. Blijk
baar omdat ze ietsje langer moeten
wachten en dan denken ze dat ze een
minuut kwijt zijn. Maar ik laat me
niet ontmoedigen."
Sylvia stapt in ieder geval niet
meer op een brommer. „Nee hoor, ik
ben niet bang voor het verkeer ge
worden. Als ik achttien ben probeer
ik een autootje te kopen."
Joost van Leeuwen
OOSTKAPELLE - De Mytylschool
van het zeehospitium Zonneveld in
Oostkapelle houdt zaterdag 8 novem
ber een actiedag voor een zelfde soort
school in Suriname. De opbrengsten
zullen gebruikt worden voor de aan
schaf van een terreinwagen voor de
mytylschool van Parimaribo. De wa
gen is nodig om kinderen vanuit de
binnenlanden op te kunnen halen.
Op de actiedag in Oostkapelle worden
tal van activiteiten gehouden. Voor
kinderen is er door de hele school heen
een spelcircuit. Er is een boekenmarkt
met een aparte hoek voor kinderboe
ken. Ook is er een rommelmarkt en er
zijn kraampjes waar leerlingen hun
zelf gemaakte spullen verkopen. Er
worden onder meer mapjes met vijf
zelfontworpen prentbriefkaarten ver
kocht. Er is een hapjesrestaurant geïn
spireerd op de Surinaamse keuken en
er is een rad van avontuur. Saar den
Hollanders poppentheater verzorgt
verder twee voorstellingen.
De actiedag wordt om 10 uur geopend
met een optreden van het Drum- en
Buglecorps Blue Spirit uit Middel
burg. Om 15 uur is het feest voorbij. De
actie krijgt waarschijnlijk een vervolg.
(Advertentie)
Japon van
polyester/wol. Geheel
gevoerd. Ceintuur en
knopen met goud-
garnering. In 2 dessins.
Moten 40 t/m 48.
Geldig t/m
zaterdag
8 november