r&b in Middelburg op muziekmarathon TUNNEL ZONDER VLUCHTSTROOK Youp van 't Hek blijft in eigen kunnen geloven PZC/ kunst/cultuur 9 MM! Moralisme Veel geld verloop Raadsel D 9^DONDERDAG 2 OKTOBER 1986 THE CREW Onno Molenkamp en Youp van 't Hek, duo in een tunnel zonder vluchtstrook. U hoort nog van me" en: „Ik wil beroemd worden". Twee uitspraken die een gedreven en van ambities vervulde jongen van een jaar of achttien eens uit zijn mond heeft laten rollen. Youp van 't Hek want hij was die jongeman vertelt het wat geamuseerd en toch ook met zekere voldoening. Zelden zijn uitspraken zo bewaarheid als deze twee zinnetjes. „U hoort nog van me", sprak hij vol zelfvertrouwen toen hij de directieka mer van de kleinkunstacademie verliet, waar hij een week op een oriënta tiecursus had gezeten. Hij had toen juist gehoord dat hij wel weer kon op krassen, omdat de academie niet kon toestaan dat een leerling al hier en daar een aula van een school of voor honderd gulden een zaaltje huurde om te kunnen optreden. Voorstellingen overigens waar soms niet meer dan twee man in de zaal zaten: een broer en zijn vriend Pieter van Empelen, die nu zijn nieuwste programma regisseert. En „Ik wil bero^pid worden" zei Youp van 't Hek tegen de impresario van Fons Jansen als'verklaring voor zijn verzoek of hij niet eens een weekje met Fons op diens tournee mee mocht reizen. Het mocht en sindsdien koestert hij een warme vriendschap met Fons Jansen. Youp van 't Hek kan dus tevreden zijn. Niet alleen op de kleinkunstaka- demie hebben ze nu van hem gehoord en in de wereld van het Nederlandse cabaret heeft hij thans een zekere be roemdheid, voor zover je dit woord in Nederlandse verhoudingen kunt be zigen. 'Meer geluk dan wijsheid' was de titel van een van zijn eerste, nog heel stuntelige programmaatjes, die nauwelijks of geen publiek trokken. Een titel die Youp van 't Hek nu, zo veel jaren later, haast als symbolisch beschouwt voor zijn artistieke carriè re. „Ik heb vooral ontzettend veel ge luk gehad," verklaart hij zijn succes Veel geluk, natuurlijk, maar succes komt niemand zo maar aanwaaien. Ook Youp van 't Hek niet. Pas de laatste paar jaar is hij doorgebroken. Daarvoor is het veel sappelen ge weest. Voorstellingen in onooglijke zaaltjes, spelen voor een publiek van anderhalve man en een paardekop. Maar toch stug doorgaan, omdat je gek bent van het vak, omdat je meent iets te zeggen te hebben. Sommige schouwburgdirecteuren, zoals Gerrit ter Horst van de Leeuwarder Harmo nie, zagen wat in hem, gaven hem met zijn toenmalige cabaretgroepje 'Nar' kansen. Youp van 't Hek heeft die kansen altijd met beide handen aan gegrepen, heeft zijn enthousiasme nooit verloren, is steeds blijven gelo ven in eigen kunnen. De zinnetjes: „U hoort nog van me" en „Ik wil be roemd worden" moeten hem toch al tijd ergens door het achterhoofd heb ben gespeeld. Met 32 jaar is Youp van 't Hek een ge vierd cabaretier, een bekende per soonlijkheid die in een broodjeswin kel wordt aangesproken en op straat gegroet door volslagen onbekenden. Nu Freek de Jonge, met wie hij veel maar niet altijd terecht is vergeleken, niet meer optreedt, staat hij duidelijk aan de top van het strijdbare, zo men wil 'linkse' cabaret. Zijn faam heeft hij de laatste paar jaar rotsvast ge vestigd met programma's als 'Man vermist' en 'Verlopen en verlaten', voorbeelden van wat nog waarlijk ca baret mag heten, omdat het bijtend en scherp is, alert en actueel, schok kend en vrijmoedig, ongebonden maar toch met een onmiskenbare geëngageerdheid en een solidair me dedogen met de werkelijke slachtof fers in deze wereld. de, wat is ver? In anderhalf uur ben je toch bijna overal." Zijn nieuwe programma 'Tunnel zonder vluchtstrook' speelt Youp van 't Hek samen met de dertig jaar oudere Onno Molenkamp, gepokt en gemazeld in en op het toneel. „Werken met Onno is waanzinnig leerzaam, een begenadigd acteur die gelouterd is in het vak. Ik heb, omdat ik hem zo goed ken, heel geïnspi reerd voor hem kunnen schrijven. En hij doet het prachtig. Werkelijk, ik denk dat Onno zal gaan schitte ren." In dit programma speelt Onno Mo lenkamp een toneelmeester die vlak voor zijn pensioen staat en de kans grijpt een oude droom in vervulling te doen gaan: zelf optreden. En Youp van 't Hek heeft de rol van een scher pe cabaretier die zijn idealen heeft verloochend, tot een heel gelikte en tertainer is geworden, die de Interna tionale niet meer in zijn hoofd, maar op een compact-disc heeft. Youp van 't Hek heeft dit programma afgelopen zomer tijdens zijn vakantie in Frankrijk geschreven. Onno Mo lenkamp is in dit programma beslist geen 'aangever', maar hij heeft een volwaardige rol. Toch blijft het een optreden van Youp van 't Hek, dat wel telkens zwaar verstoord wordt door tegenhanger Onno Molenkamp. En uit die verstoringen komen steeds de nummers voort. De constructie van dit programma is heel ingenieus, misschien wat toneelmatiger dan de vorige voorstellingen. Maar de toon zetting is dezelfde. Het blijft voor al les waarlijk op actualiteit geënt caba ret, met harde grappen en uithalen naar machthebbers, met angst om het lot van de wereld, met twijfel en vertwijfeling. Kortom, het blijft de humor en de visie van Youp van 't Hek. Vooral prachtig geformuleerde verbale humor, want zegt hij: „Ik moet het heel erg van taal hebben." Ook in dit nieuwe programma be wijst Youp van 't Hek dat hij schitte rende teksten kan schrijven. Her haaldelijk vragen collega's hem of hij ook voor hen een tekst wil schrijven. „En ik doe dat een enkele maal ook wel, zoals bijvoorbeeld voor de show van Martine Bijl. Maar meestal is het zo dat als ik een goede tekst voor ie mand heb geschreven, ik denk van: Door Henk van der Meulen) Toch zegt hij: „Ik haat moralisme. Ik ga niet met een vingertje naar het publiek wijzen en dan uitroepen dat zij allemaal klootzakken zijn, omdat zij niks doen tegen alle ellende en on recht in de wereld." Hij wil niet pre ken, maar hij meent wel iets te zeg gen te hebben. „En dat wil ik g.v.d. ook kwijt," roept hij uit. „In elke ar tiest schuilt een normale dosis ijdel- heid, maar als dat het enige motief zou zijn om voor een zaal met men sen te gaan staan, zou je na een jaar of twee wel uitgepraat zijn, denk ik. Je kunt je publiek niet blijvend be driegen. Als je onwaarachtig bent, hebben ze dat snel door." Youp van 't Hek neemt zijn publiek bijzonder ernstig, al wil hij het in een voorstelling best ringeloren. Hij kan ook slecht tegen het gezeur van ar tiesten over al die verre afstanden die zij moeten afleggen. Helemaal naar Leeuwarden of Vlissingen. „Onzin. Het is ten eerste je baan. En ten twee- Youp van 't Hek: omwille van de geloofwaardigheid een aanbieding voor een Sterspot, met 'zes cijfers poor de komma', afgewezen. In het kader van de heropening van de Middelburgse schouwburg worden ook de popliefhebbers niet vergeten. Vandaag (donderdag), wordt een reeks culturele activitei ten afgesloten met een optreden van de Zeeuws-Vlaamse formatie Draf ten Blues. Zoals bekend brengt deze vijfmansband een aanstekelijke set rhythm and blues, die enige verwant schap vertoont met de vroegere All- man Brothers band. Zowel bij de pre sentatie als in de uitvoering is bij Draften Blues een opvallende rol weggelegd voor zanger Kees van Hoof. Zijn 'schuurpapier strot' geeft de groep - en dus ook het publiek - duidelijk iets extra's. Aanvang 21.30 uur. Het muziekseizoen in café De Pompe in Goes begint met een optre den met de Vlissingse Car Trouble. Vanaf 21.30 uur brengen deze 'jonge helden' een mengeling van verschil lende muzikale stijlen. Onder het motto 'kort maar hevig' wordt kern achtige popmuziek gebracht, die vi sueel ondersteuning krijgt door het inmiddels in Zeeland bekende 'mon teurs-imago' van de band. Draften Bleus Car Trouble „Zonde, die kan ik zelf ook wel gebrui ken" en dan tegen die collega zeg: 'Jammer, maar ik heb niks kunnen bedenken." Hoezeer hij wellicht ook alleen als tekstschrijver aan de bak zou kun nen komen, hij peinst er vooralsnog niet over om met optreden te stop pen. „Ik blijf cabaretier," roept hij strijdlustig. Honderdtachtig voor stellingen staan voor het komende seizoen in zijn agenda en het lijdt ei genlijk geen twijfel of de bezettings graad van de zalen zal evenals bij zijn vorige programma "Verlopen en verlaten" weer bijkans honderd pro cent zijn. „Ja, ik heb ontzettend veel geld ver diend," geeft hij zonder schroom toe, maar hij is er niet arrogant door ge worden. Het geld heeft hem niet in de macht gekregen, heeft zijn artistieke credo niet aangetast. „Ik ben niet te koop", verklaart hij en hij illustreert dat door te vertellen dat hij een aan bod om voor een bedrag met zes cij fers voor de komma een Ster-spot te maken voor een heel grote firma, heeft afgeslagen. Hij zou, vindt hij, zijn geloofwaardigheid bij het pu bliek verliezen, als dat hem voor de televisie een bepaald produkt zou ho ren aanprijzen en hem later in de zaal bij voorbeeld het doen en laten van multi-nationals aan de kaak zou ho ren stellen. Telkens, als hij over zijn nieuwe pro gramma praat, raakt Youp van 't Hek in vuur en vlam. In de kale, armoedi ge repetitiezaal in 'De Populier' in Amsterdam speelt en leest hij her haaldelijk brokstukken uit zijn nieu we show voor aan de interviewer aan de andere kant van de primitieve houten schammel-tafel en vaak ver geet deze dan even de weinig inspire rende entourage, krijgt hij al een idee hoe het straks zal zijn, op een toneel met een ingenieus decor en in een zaal met verwachtingsvol publiek, dat overigens slechts één seizoen de gelegenheid heeft Youp van 't Hek en Onno Molenkamp in 'Tunnel zonder vluchtstrook' te zien, al zal ook van dit programma wel weer over zoveel tijd een televisie-registratie komen. Hierna komt er weer een solo-pro gramma, heeft Youp van 't Hek nu reeds vast besloten. Komt hij ook nog eens op een oude jaarsavond op de televisie, zoals Freek de Jonge de laatste paar jaar? „Twee jaar terug heeft de VARA mij hierover al eens benaderd. Ik heb het verzoek in mijn hoofd opgeslagen. Als ik het ooit doe, wil ik er ruim de tijd voor kunnen nemen. Voor het schrij ven en het inspelen heb je zeker een paar maanden nodig, wil je niet af gaan. En in dat laatste heb ik geen zin." De vele fans van Youp vanHek fans in alle sociale lagen van de be volking, in alle leeftijdsklassen ook moeten wat dit betreft maar hopen dat wat in Youps hoofd zit, niet ver zuurt. (Door Marius de Nobel) In de binnenstad van Middelburg vindt zaterdag een ware popmarathon plaats. In negentien café's treden evenzoveel groepen op die muziek variërend van rock and roll en skiffle tot jazz en salsa maken. De organisatie is in handen van HAM (Horeca Aktiviteiten Middelburg) en het muziekspektakel wordt gehouden ter gelegenheid van de officiële opening van de stormvloed kering in de Oosterschelde. Eén van die negentien groepen is de uit Noord-Brabant afkomstige blues-formatie The Crew. Een groep, die regelmatig is te horen op de BRT-radio, veel succes heeft bij onze zuiderburen op rhythm and blues festivals en in augustus haar eerste langspeler uitbracht op het Belgische blueslabel 'Blue Sting'. „Dat wil uiteraard niet zeggen dat The Crew alleen maar in België bekend is. Wij treden ook veel op in Noord-Bra bant en in Friesland. Maar ook Noord- Frankrijk behoort tot het gebied waar wij regelmatig te zien en te horen zijn". Aan het woord is de zanger/gitarist/ mondharmonicaspeler Jan de Bruyn. Hij is 28 jaar („Ik zie er veel ouder uit") en speelt al vanaf zijn twaalfde gitaar. Zijn zus Anneke zingt vanaf die tijd met hem en samen zijn zij de spil van ée groep. in het kader van de zogenaamde 'Dammenroute' in de Middelburgse binnenstad: in café Meccano treedt de formatie Zon, Zee en Zuidvruchten op. Deze uit 12 personen bestaande band neemt de luisteraars mee op een muzikale wereldcruise waarbij onder meer de stijlen salsa, latin, reggae en rock 'n' roll gespeeld worden. La Folie wordt bezocht door de zydeco-band Jole Blond. Jole Blond was eerder in Vlissingen te zien tijdens het Straat festival. Drie blazers, percussie, gita ren en een zangstem brengen de bezoe kers de muziek van Zuid- Amerika en het zuiden van de Verenigde Staten. In „De naam The Crew bestaat al negen jaar. de bezetting zoals die nu is onge veer vier jaar". The Crew bestaat nu nèast broer en zus De Bruyn uit Pieter van Bogaert (piano, hammond en ac cordeon), John van Vessum (drums), en Herman Peters (bas). „Er was veel verloop in de band. Ik vond het niet nodig om de naam steeds te veranderen. Dat was meer laksheid dan dat ik vond dat die naam bekend moest worden of zo", vertelt Jan de Bruyn. Hij is begonnen met amusementsgroepjes en verdiende op die manier gemakkelijk geld. „Dat is wel leuk hoor, 'poenscheppen', want dat is het eigenlijk wel als je in zo'n bandje speelt", aldus Jan. Toch heeft zijn muzikale carrière hem uiteindelijk naar de rhythm and blues gevoerd. De aanloop van negen jaar heeft voor Jan de Bruyn en de zijnen pas dit jaar werkelijk resultaat opgele verd. Via een naar Frank van Rampel- jrarg, bekend van de BRT-radio, opge stuurde demo werden zij uitgenodigd een elpee op te nemen. De elpee 'Doing Overtime' loopt volgens Jan de Bruyn goed. „Er zijn inmiddels al zo'n 2000 exemplaren van verkocht. De helft van de nummers op de elpee is van on ze hand. De andere helft zijn covers van onder meer Big Mamma Thornton en John Lee Hooker. Onze eigen num mers zijn iets anders dan de 12-maten blues schema's. Dus niet dat geijkte 'I woke up this morning'-idee. Je hoort oOk veel andere muziek en dat pik je automatisch mee in je eigen composi ties". Waarom The Crew wel vaak op de Belgische radio is te horen en slechts weinig op Radio 3 is voor Jan een raadsel. „Maar", voegt hij er aan toe, „de laatste tijd is er ook meer blues op de Nederlandse zenders te horen. Mis schien heeft het te maken met de her nieuwde belangstelling voor deze mu zieksoort". Naast The Crew die optreedt in café De Poort spelen de volgende groepen The Crew The Oldies speelt de formatie Kalis. Deze groep komt in plaats van de zan-> ger Dimitri van Toorn. Kalis speelt En gelse, Schotse en Ierse ballads. De bluesformatie Draften Blues treedt op in de Bloesbak. Draften Blues is de winnaar van het onlangs gehouden Hit' m or Lose Festival in Vlissingen en heeft in studio Ron Konings inmiddels een single opgenomen, die als hoofd prijs was verbonden aan het festival Bluesliefhebbers kunnen diezelfde avond terecht in Meneer Jansen en daar de The California Kid beluiste ren. De groep bestaat uit drie Ameri kanen die op het moment door Neder land toeren. Café 't Roosje is 's avonds gereserveerd voor de Vlissingse rocka billy formatie The Bobo's. Deze groep zal de bezoekers terugbrengen naar de muziek van de jaren '50. In Bar Ameri can treedt de Brabantse groep Bertus Staigerpijp op. Deze 'tegenhanger' van Normaal speelt stevige rock 'n' roll met Nederlands-talige teksten. Drie oude bekenden van de Zeeuwse muzie kwereld, Johnnny Caljauw, Ad Meeuwsen en Henk Don treden op in De Herberg. Het drietal speelt naast eigen nummers ook covers. Trio Artu- ro bestaat uit zeer ervaren muzikan ten en speelt in de Mug. Het trio wordt gevormd door een gitarist, een bassist en een drummer en speelt Zuid-ameri- kaans getinte gitaarmuziek waar veel jazzharmonieën doorheen lopen. Café De Klos swingt 's avonds op de klan ken van Johnny and The Sukkels. De ze groep speelt bekende nummers uit de jaren '50 van onder meer Bill Haley en Elvis Presley. De Goese formatie Cafe Noir treedt op in De Hennepot. Cafe Noir speelt rhythm and blues, covers en funk. Cesar Zuiderwijk is de grote attractie tijdens het optreden van The Directors op het podium voor Seventy Seven. The Directors bestaat uit bekende mensen uit de Nederland se filmwereld en heeft al eerder in Mid delburg opgetreden. Het repertoire omvat hits uit de zestiger jaren. Q n Tina Turner Van Tina Tuner werd na de succes volle 'Private dancer' opnieuw het nodige verwacht. Wie op een logisch vervolg heeft zitten wachten kan met 'Break every rule' gerust zijn: Tina's nieuwste heeft dezelfde hitpotentie en levenslust. Hoewel ook deze keer met verschillende producers is gewerkt zijn de elf tracks toch weer zodanig op de rockveterane toegesneden dat er een eenheid ontstaat. Alleen Bowie's 'Girls' valt een beetje buiten het con cept, omdat Terry Britten (twee hits op 'Private dancer') een beetje té bom bastisch in de weer is. Rupert Hine laat in 'I'll be thunder' horen hoe het ook kan. Voor het overige biedt 'Break every rule' de te verwachten selectie van krachtige, typiscliéxTina Turner popsongs. Stuk voor stuk geschikt voor Radio 3. Spanningvolle composi ties als 'Afterglow' en 'Paradise is here' zijn mij wat liever dan beukers als 'Back where your started' omdat miss Turner hierin beter de kans heeft te la ten horen dat ze veel meer kan dan een keel opzetten. Maar in feite wist ieder een dat natuurlijk al. Tina Turner-'Break every rule' EMI

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 9