almanak Bouwvakkers ontsnapten in Middelburg aan dood Dijkwaterreservoir bij Doel begaf het 'Commercie soms bedreiging voor behoud van ons erfgoed' Gedeputeerde: bekijk inzet van hovercraft Zeeland niet betrokken in geschiedkundig onderzoek Vlissinger geslagen en beroofd VOOR 4 OKTOBER 25.000 TOEGANGSKAARTEN PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT mmmm PUIN INSTORTEND HUIS OP SCHAFTKEET Rijdeuren van nieuwe veerboot weigerden dienst PAGINA 9 GEEN UNIVERSITEIT TER ONDERSTEUNING ZEELAND" DINSDAG 3 JUNI 1986 i BRESKENS De passagiers van de dubbeldeksveerboot 'Prinses Julia na' hebben maandagmorgen bij aan komst in Breskens ruim twintig mi nuten moeten wachten, omdat de rijdeuren zich niet openden. Het personeel van de Provinciale Stoombootdiensten (PSD) heeft de storing zelf opgezocht en hersteld. Wat de oorzaak van de storing was, kon PSD-directeur D. Oostinga maandag nog niet meedelen. Het mankement deed zich voor tussen negen uur en half tien. Sinds kort blikkert de haan van de Middelburgse Lange Jan, grondig verschoond, de reiziger naar de Zeeuwse hoofdstad al van verre tege moet. De afgelopen weken was-ie echter voor de duur van de verfraaiingswerkzaamheden aan het oog onttrokken. Dat Middelburgse gezin, dat vanuit de woning uitzicht heeft op de Lange Jan, volgde in die dagen nauwlettend wat er bo venop de toren allemaal aan de hand was. Ze volgden hoe er kabels ver schenen bij de haan, hoe er steigers rondom werden ge bouwd, hoe er materiaal werd opgetakeld. Het mooist vond de 4-jarige zoon des huizes de stellage, die rond de haan werd gezet. ,,Kijk eens," riep-ie feestelijk, toen het gebeurde „de kip op de toren is aan het kampe ren". De ravage na het instorten van het oude pakhuis, waarbij een schaftwagen van bouwbedrijf De Delta onder het puin bedolven raakte, kort nadat vier werknemers daarin tussen de middag hun boterham hadden gegeten. MIDDELBURG - Vier werknemers van Bouwbe drijf De Delta kregen maandagmiddag in Mid delburg de schrik van hun leven. Ze hadden nog maar net hun schaftwagen verla ten toen deze onder het donderend geraas van val lend puin geheel instortte. Er bleef niet meer van over, dan een hoop hout. De man nen waren bezig met de restauratie van een woning aan de Schuitvlotstraat. Hun wagen stond op het binnenterrein dat grenst aan de Pijpstraat. In die straat staat een oud pand, dat gebruikt wordt als pakhuis en dat dringend toe was aan een opknap beurt. Door nog onverklaar bare redenen stortte plotse ling de achtergevel van dit pand geheel in en de brok stukken kwamen precies boven op de schaftwagen terecht, waar de vier tot één uur hun boterhammetje hadden zitten eten. Hadden ze daar vijf minuten langer over gedaan, dan hadden ze het niet meer kunnen na vertellen. Voorman Th. Jonkhans: „Ik was zelf een minuutje daar voor nog in de wagen ge- achter me het lawaai van weest om een schaaf te pak- vallend puin. Ik keek om en ken. Ik liep terug naar het echt, ik kon m'n ogen niet restauratiepand en hoorde geloven. Je staat dan wei eventjes héél raar te kijken. Ik begrijp niet hoe het kon gebeuren. Het was windstil en we gebruiken geen zware materialen zoals kranen of grote vrachtwagens waar door de grond kan gaan trillen. Het was een hele gekke ervaring". Zijn collega's R. van Domp- seler. G. de Nood en W. Luxemburg staan er ook tamelijk geschrokken bij. De Nood: „Ik was ook nog even in de wagen om wat kit te pakken. Het is onbegrij pelijk. Maar, we zijn er ge lukkig allemaal heelhuids vanaf gekomen. Want als je nu naar de puinhoop kijkt, dan kun je je voorstellen dat we dit niet overleefd zouden hebben". Het pand dat instortte heet 'De Eykenboom' en stamt uit de zeventiende eeuw. Het is eigendom van J. Christiaanse uit Middel burg, die gisteren niet voor een reactie bereikbaar was, wegens verblijf buiten de provincie. Zijn echtgenote De vier werknemers van bouwbedrijf De Delta bij de was wel ter plaatse, maar zij puinhopen van de schaftwagen, de plaats waar ze tot vijf wilde geen commentaar op minuten voor het gebeurde hun lunchpauze hadden het gebeurde geven. De chef doorgebracht. Van links naar rechts: G. de Nood, W. Luxemburg, R. van Dompseler en voorman Th. Jonkhans. (Slot zie pag 10 kol 7) Advertentie ZOMERJURKJES IN ZONNIGE DESSINS Lange Kerkstraat 46, Goes VLISSINGEN De Vlissinger L. van P. (38) is zondagavond even na twaalf uur door een onbekende tegen de grond geslagen en beroofd. Van P. liep in de Spuistraat toen een onbekende man hem een klap in het gezicht gaf, waardoor hij viel. Om te voorkomen dat hij meer slagen zou krijgen, bleef Van P. stil op de grond liggen. De aanvaller haalde daarop Van P's portemonnee en wat los geld uit diens zak (in totaal bijna honderd gulden) en maakte zich uit de voeten. Van P. bleek geen verwondingen aan de overval te hebben overgehouden. VLISSINGEN - Zeeland wordt tegen de verwachting in niet opgenomen in een grootscheeps historisch onder zoeksproject van de landelijke stich ting Zuiver Wetenschappelijk Onder zoek (ZWO). De stichting heeft beslo ten het onderzoek alleen in de pro vincie Groningen en de Meierei van Den Bosch uit te voeren. Zeeland -aanvankelijk als een rijk onderzoek sterrein beoordeeld- valt uit de boot omdat er geen universiteit is die het project wil ondersteunen. Provincie bestuur en vertegenwoordigers van de Zeeuwse Bibliotheek en het Rijks archief in Middelburg reageren te leurgesteld. De Stichting Historisch Onderzoek (SHO), onderdeel van de ZWO, wil met ingang van volgend jaar een uitgebreid historisch project opstar ten in twee regio's. Het gaat om zogenaamde integrale geschiedschrij ving, waarbij alle ontwikkelingen op sociaal-economisch, religieus en poli tiek gebied gedurende een bepaalde periode in kaart worden gebracht. Ook aan de bodemgesteldheid wordt aandacht besteed. De SHO heeft de periode 1760-1914 op het oog, in die anderhalve eeuw is Nederland tot een moderne staat uitgegroeid. Bekende historici, die hun sporen al verdiend hebben, worden als coördinators aan gesteld. Wetenschappers met de nodi ge ervaring worden onder hun toe zicht aan het werk gezet. In totaal wordt er 1,2 miljoen gulden voor het vier tot vijfjaar durende project uitge trokken. Per regio komt dat neer op zes ton. Het is de bedoeling dat er een vergelij king wordt gemaakt tussen de gewes ten, die onderwerp van het onderzoek zijn. Een voorbereidingscommissie van de SHO kwam na vooronderzoek tot de conclusie dat de Meierei en de provincies Groningen en Zeeland wat ontwikkeling betreft het best verge lijkbaar zijn. Omdat het beschikbare budget slechts onderzoek in twee gewesten toelaat, moest er één afval len. Tijdens werkbezoeken lieten le den van de voorbereidingscommissie zich positief uit over de mogelijkhe den in Zeeland. Omdat het gebied rond Den Bosch, dat vanuit de univer siteit van Utrecht wordt bestreken, al was aangewezen werd het een Gro nings-Zeeuwse strijd. Een gevecht dus dat de noordelijke provincie met een eigen universiteit gemakkelijk wint. SHO-secretaris P. van Slooten stelt vast dat de afwijzing van Zeeland (Slot zie pagina 10 kolom 6) MIDDELBURG - „Het doorgeven van ons erfgoed aan het nageslacht stuit nogal eens op commerciële belangen. Door andere exploitatie doeleinden gaan er soms kastelen en historische landhuizen verlo ren". Dat zei burgemeester mr Chr. G. J. Rutten maandag tijdens de opening van de tentoonstelling van afbeeldingen van kastelen in Noord- en Zuid-Holland en Zeeland in de 17e eeuw, in de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg. Burgemeester Rutten wees erop dat de Kastelenstichting Holland en Zeeland, die de expositie heeft op gezet, niet alleen functioneel, maar ook territoriaal goed werk verricht. Hij sprak van het behoud van moei lijke objecten, vooral omdat er veel geld mee is gemoeid. Aan de hand van eigen ervaringen poneerde hij een voorbeeld. „Ik was voorheen zelf ook kasteelbewoner. Toen de exploitatie op den duur niet meer mogelijk was, heb ik naar de burge meestersfunctie in Middelburg ge solliciteerd om van de hoge lasten af te komen." Verder complimen teerde hij de Kastelenstichting met de expositie. Uit handen van voor zitter jhr dr G. F. Sandberg ontving de burgemeester een aantal teke ningen van kastelen. De tentoonstelling omvat onder meer reproducties van prenten van Roelant Roghman, die in de jaren 1646 en 1647 in opdracht ruim 140 kastelen in westelijk Nederland heeft getekend. De 17e-eeuwse kun stenaar is daarbij ooit in onze pro vincie beland en zodoende heeft de stichting in het rijksarchief in Zee land gezocht naar tekeningen van kastelen of restanten daarvan in dit gewest. Van de vijftig reproducties zijn er tien met afbeeldingen van Walcherse en Zuidbevelandse kastelen of historische landhuizen. Acht daarvan zijn afkomstig uit de historisch-topografische atlas Ze- landia Illustrata, die toebehoort aan het Koninklijk Zeeuwsch Ge nootschap der Wetenschappen. De verzameling wordt bewaard in het rijksarchief. Daarnaast omvat de tentoonstelling oude gebruiksvoor werpen uit die tijd. In de vitrines prijken ook schaalmodellen van re constructies van kastelen. Voorzitter Sandberg stond in zijn rede ook even stil bij de doelstel lingen van de Kastelenstichting. „Wij willen ons inzetten voor het in stand houden van de aanwezige kastelen en historische landhuizen of overblijfselen daarvan in de drie genoemde provincies. Ook de bij behorende inventaris en tuinen re kenen we daartoe. Deze oude on derkomens moeten een passende bescherming krijgen. Dat doel wil len we bereiken door uitgebreide informatie over hetgeen wij doen aan die instandhouding en het ver lenen van bemiddeling en voorlich ting bij het aanvragen van subsi dies voor studies, bescherming en restauratie van kastelen en histori sche landhuizen. Voorts organise ren we excursies, studiedagen en tentoonstellingen." Hiervoor is geld nodig en de stich ting wil daarom begunstigers ver werven. De expositie in de Zeeuwse bibliotheek wordt door een interna tionale onderneming gesponsord. Burgemeester Rutten betreurde het dat die geen acte de présence had gegeven. Maar hij vond het veel erger dat de potentiële sponsors, waartoe hij met name de provincie Zeeland rekende, het lieten afwe ten. Vlnr. voorzitter jhr dr G.F. Sandberg van de Kastelenstichting Holand en Zeeland, burgemeester mr Chr. GJ. Rutten van Middelburg en P.A.D.H. Diepenhorst secretaris van de stichtingbij één van de op de expositie te bezichtigen schaalmodellen. MIDDELBURG - Gedeputeerde R. C. E. Barbé vindt het „zinvol", als bij de verdere uitwerking van de plan nen voor een centrale verbinding onder de Westerschelde ook de mo gelijkheid wordt bekeken op het veer Vlissingen-Breskens een hover craft in te zetten. Naar zijn indruk zal een dergelijke veerverbinding aanzienlijk goedkoper kunnen zijn dan de exploitatie van de bestaande veerverbinding. Zoals eerder gemeld is er bij de plannen voor een geboorde tunnel onder de Westerschelde tussen Ter- neuzen en Ellewoutsdijk van uitge gaan, dat beide bestaande veerdien sten zouden worden opgeheven. Daarover is geen eenstemmigheid binnen het provinciaal bestuur en op die gedachte is kritisch tot afwijzend gereageerd in met name West- Zeeuwsch-Vlaanderen. Volgens de heer Barbé is het denk baar, dat met de inzet van een hovercraft op Vlissingen-Breskens tegemoet kan worden gekomen aan de bezwaren, die het verdwijnen van een veerverbinding daar met zich meebrengt. De gedeputeerde, die de vaste oeververbinding in zijn porte feuille heeft: „Een hovercraft bete kent een snelle verbinding, waarmee je fietsers en voetgangers tegemoet kunt komen. De exploitatie van zo'n lijntje zal een stuk goedkoper zijn, je hebt geen dure aanleginrichtingen nodig, maar een soort plateau en je kunt ook met minder personeel toe". Barbé: „Ik zeg niet, dat het een hovercraft moet worden. Ik vind al leen, dat het idee bij de uitwerking van allerlei vragen rond een centrale vaste oeververbinding moet worden meegenomen. Het lijkt me, dat we eerst moeten afwachten tot we een gesprek hebben met het rijk over het nieuwe plan. Krijgen we er 'ja' op, dan kunnen allerlei vragen verder worden uitgezocht. Dan kan beke ken worden hoe groot de noodzaak is om op Vlissingen-Breskens een ver binding te houden en hoeveel men sen daar gebruik van zouden kunnen maken". Een hovercraft zou volgens gedeputeerde drs R. C. E. Barbé aanzienlijk goedkoper zijn dan de huidige veerboten. Van één onzer verslaggevers DOEL (B) - De brandweerkorp sen van de Belgische grensge meenten Kieldrecht en Beveren moesten het afgelopen weekein de in actie komen omdat er op het terrein van het kernenergie park in Doel een dijk rond een van de waterreservoirs was doorgebroken. Enkele duizenden liters water, dat door de centrales in noodgevallen gebruikt kan worden, stroomden via het lek het om de kerncentrales lig gende polderland in. volgens een van de woordvoerders van de Doel-centrales was er niets aan de hand. „De brandweer is alleen te hulp geroepen om het gat in de dijk te dichten, verder hadden wij de zaak snel onder controle", aldus de woord voerder. In de loop van de week zal ook het resterende water uit het reser voir worden gepompt, zodat de om walling hersteld kan worden. Ondanks het feit dat het slechts ging om een grondverzakking leverde de stoet brandweerlieden die zich door de kernen van Kieldrecht, Beveren en Doel richting kerncentrales haastte, paniekreacties bij de bevolking op. Beperkt' aantal gasten ingebruikname pijlerdam NEELTJE JANS - Ongeveer 25.000 personen zullen 4 oktober op het werkeiland Neeltje Jans getuige zijn van de officiële ingebruikstelling van de stormvloedkering Oosterschelde door koningin Beatrix. Dat getuige zijn is overigens maar betrekkelijk, want bij de eigenlijke handeling zullen slechts enkele tientallen bijzondere gasten aanwezig kunnen zijn. De anderen zullen het met de televisiebeelden moeten doen die de NOS rechtstreeks over de afronding van de Deltawerken uitzendt. Een speciaal daarvoor in het leven geroepen werkgroep van rijkswaterstaat presenteerde maandag de grote lijnen van het programma voor 4 oktober. Overwogen is nog even om iedereen die daar belangstelling voor heeft op Neeltje Jans toe te laten. Gevreesd werd echter dat dit tot een giganti sche verstopping van de wegen op Schouwen-Duiveland en parkeerpro blemen kan leiden. Ook de mogelijk heid om het publiek met bussen naar het eiland te vervoeren is bekeken en om praktische redenen van de hand gewezen. De samenstellers van het programma op 4 oktober hebben daarom besloten het aantal personen dat op Neeltje Jans mag komen, te beperken tot 25.000. Die moeten alle maal in het bezit zijn van een speciale toegangskaart. Rijkswaterstaat ver spreidt 9000 van die kaarten, de aan nemerscombinaties Dosbouw (voor het beton- en het natte werk) en Ostem (voor de schuiven, de bewe- gings- en de elektrische werken) elk 4500, de provincie Zeeland en de Zeeuwse gemeenten samen 4500, lan delijk worden 1200 kaarten verspreid, 300 zijn voor buitenlandse gasten die niet tot de bijzondere genodigden behoren en 100 kaarten zijn voor de pers. Belangstellende Zeeuwen kun nen proberen via de provincie of hun gemeente een kaart te bemachtigen. Op de dag van de ingebruikstelling van de stormvloedkering zullen spe ciale routes op Schouwen-Duiveland worden aangegeven die naar Neeltje Jans leiden. Alleen auto's met het toegangsbewijs achter de voorruit mogen daarvan gebruik maken. De officiële handeling speelt zich al op het gedeelte van de pijlerdam dat door de stroomgeul Hammen loopt. Het plan is dat in deze geul alle schuiven op één na dicht zijn. Met een druk op de knop laat de koningin dan de laatste schuif zakken. De schuiven in de twee andere stroom- geulen (Hammen en Roompot) zijn gewoon omhoog. De stormvloedke ring is tot stand gekomen omdat het Oosterscheldemilieu in verschillen de opzichten zo waardevol is. Daar om werd het - zelfs voor de plechtige oplevering van de kering - ongewenst geacht dat milieu met een sluiting van alle schuiven in gevaar te bren gen. Andere officiële handelingen - maar die worden niet door de koningin verricht - zijn die dag de opening van de Delta Expo in het Topshuis, de onthulling van een kunstwerk dat de aannemers zullen aanbieden en de (Slot zie pagina 10 kolom 6)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 9