rdp
vakantie
rubriek
Raad van State: geen
bezwaar tijdelijke
aansluitweg pijlerdam
Waterstaatkundige De Graauw
met weinig frustraties weg
Ook jagers en vissers
goud waard voor natuur
Actie voor aankoop van
spoorlijn Goes-Borssele
CIMK-RAPPORT: AAN KOP VAN WALSTRAAT
'Gemeente
moet nu goed
voorbeeld
geven'
Deplorabel
Parkeren
Zaterdag 16e
nachtwandeltocht
Bergen op Zoom-
Vlissingen
OP SCHOUWEN-DUIVELAND
Vierde plaats voor
Zeeuwse korpsen
NIEUWE STICHTING NA TUURBEHOUD:
Inkomsten
Verschil
Alles
VLISSINGEN - Het winkelaanbod in het centrum van Vlissingen kan alleen verbeterd
worden met de komst van een compleet nieuw winkelproject. De locatie aan de kop van de
Walstraat, op het huidige Scheldeterrein, is hiervoor de enige geschikte plaats in het
stadscentrum. Dat is de voornaamste conclusie uit een rapport 'Vlissingen centrum' van het
Centraal Instituut Midden- en Kleinbedrijf (CIMK). Deze nota is gemaakt in opdracht van de
Vlissingse ondernemers en geeft aan wat gedaan kan worden aan het aantrekkelijk maken
van Vlissingen als winkelstad.
Elke zaterdag
van 29 Nederlandse
regionale dagbladen
DINSDAG 3 JUNI 1986
Nieuw winkelproject voor
centrum Vlissingen nodig,
Om nieuwe winkels naar het centrum ingrijpender zaken. Een voorbeeld
daarvan is het feit dat de gebieden
waar het water een rol speelt niet
logisch met het winkelgebied verbon
den zijn.
te trekken moet aan een aantal voor
waarden worden voldaan. Zo zou de
combinatie 'winkel-water' beter uitge
bouwd kunnen worden waarbij de
boulevard, de vissershaven en het
arsenaal betrokken worden. Over de
boulevard staat in de nota:,, Deze
heeft echter voorlopig een te kaal
karakter om werkelijk als toeristisch
recreatief attractiepunt te gaan func
tioneren". Om de combinatie winkel
water beter tót zijn recht te laten
komen wordt de suggestie gedaan een
verkeerscirculatieplan op te stellen
met parkeerruimte bij de boulevards
en de vissershaven. Daardoor worden
bezoekers gedwongen eerst kennis te
maken met het winkelapparaat alvo
rens ze als voetanger naar het vissers
haven-boulevard gebied gaan. Ook
een uitgekiende bewegwijzering kan
op dat gebied een rol spelen.
Uit het rapport blijkt dat er nogal wat
mankeert aan het Vlissingse kernwin
kelgebied, met daaraan gekoppeld de
totale opzet van de binnenstad. Zo
worden problemen genoemd die be
trekkelijk eenvoudig op te lossen zijn,
zoals het ontbreken van een bus
dienst naar de binnenstad, maar ook
Met het concentreren van winkels op
de kop van de Walstraat, zoals in het
stuk wordt aangegeven, vervalt ook
de winkelfunctie van het zuidelijk
deel van de Walstraat. Over dit deel
staat in de nota: „De deplorabele
staat van de panden schrikt nu men
sen eerder af dan dat het ze uitno
digt". Het zou goed zijn als er tussen
de watergebieden en de winkels in
richtingselementen komen die naar
het water verwijzen. Gedacht wordt
aan het gebied rond het arsenaal en
de spuikom. Daar kunnen, volgens
het CIMK-rapport, ontspanningsacti
viteiten komen waarbij het water
een belangrijke rol speelt, zoals die
ook in pretparken staan.
Ten aanzien van het winkelapparaat
mankeert er nogal wat in het centrum
van Vlissingen. Zo is er een onderver
tegenwoordiging van de sectoren
schoeisel en textiel. Daarnaast zijn er
juist weer veel 'margezaken' (zoals
antiek en dumpgoederen) en speciaal
zaken in eetbare produkten. Volgens
het CIMK-rapport is in Vlissingen nog
ruimte voor zo'n 38 nieuwe winkels,
waaronder 'trekkers' in de schoeisel-
en textielbranche, maar ook een grote
huishoudartiekelenzaak of een vesti
ging van een winkelketen kan zich
nog vestigen. Gedacht wordt vooral
aan een zogenaamde ABC-zaak. Dat
is een combinatie van Albert Heyn,
Blokker en C A, gericht op een wat
kleinere bevolkingsconcentratie. De
huidige Miro in Vlissingen is daar
eigenlijk een voorbeeld van. In de
nota wordt daarover dan ook opge
merkt dat overwogen moet worden de
Miro naar het kernwinkelgebied te
halen, indien mogelijk met overheids
subsidie.
VLISSINGEN - „Voor Vlissin
gen is het belangrijk dat de
gemeente wat gaat doen en laat
zien dat het haar menens is. Dit
moment is daar het meest ge
schikt voor". Dat zei mevrouw
drs. G. T. Taatgen, auteur van
het rapport 'Vlissingen cen
trum' maandagmiddag. De Vlis
singse wethouder T. R. K. Meij-
ers nam maandag het eerste
exemplaar van het rapport in
ontvangst in het gebouw van de
NMB in de Scheldestad.
Meijers noemde het stuk een
goede analyse van de huidige
situatie. „Het moet de eerste
aanzet vormen om het negatieve
beeld over Vlissingen om te zet
ten in een positief beeld. Het zal
ook een bijdrage leveren aan het
ontwikkelen van een nieuw bin-
nenstadsbeleid", sprak de wet
houder. Zijn collega-wethouder
W. Wisse vulde aan dat de stad
momenteel nog wat in de stei
gers staat, maar dat het gemeen
tebestuur genoeg geld heeft uit
gegeven om wat aan de verbete
ring te doen.
De voorzitter van de commissie
die het opstellen van het rapport
begeleidde, J. J. van Gent, vond
dat Vlissingen de potentie heeft
om uit de neergaande spiraal te
komen. Daar zijn nu ook al voor
beelden van te zien, zei hij. Dan
moeten evenwel alle zeilen bijge
zet worden. Nieuwe trekpleisters
voor het winkelend publiek ko
men het liefst tegelijk en dicht
bij elkaar. Een nieuw winkelcen
trum is dan de enige oplossing,
zo onderstreepte hij de voor
naamste conclusie uit het
CIMK-rapport.
Gesteld wordt verder dat Vlissingen
geen slechte naam heeft op het gebied
van parkeerruimte. Maar het risico
bestaat dat dat in de toekomst veran
dert en daar moet voor gewaakt wor
den. Het overkappen van winkelstra
ten wordt afgeraden. Alleen een deel
van de Lange Zelke zou daarvoor in
aanmerking komen. Eventueel zou in
het pand van de PZC, in de Walstraat,
ook een trekker gevestigd kunnen
worden om een spanningsveld tussen
de kop van de Walstraat en het daar
achter liggende gebied te creëren.
In het rapport worden de nodige
kritische opmerkingen aan het adres
van de gemeente gemaakt. Zo staat
er bijvoorbeeld dat de aandacht
vooral is besteed aan de woonfunctie
van de binnenstad. Ondanks een dis
tributie planologisch onderzoek in
1980 worden allerlei plannen pas op
dit moment in gang gezet.Toch wor
den momenteel wel tekenen van her
stel gesignaleerd. Verschillende on
dernemers zien de toekomst wat po
sitiever in en zijn bezig met bedrijfs-
verplaatsingen naar het sterkste deel
van het kernwinkelbedrijf; het noor
delijk deel van de Walstraat, Lange
Zelke, Sint Jacobsstraat.„Het gaat
hier echter om nog maar zeer zwakke
signalen", aldus de nota.
Een van de laatste (nog) leegstaande winkelpanden in het noordelijk deel van
de Walstraat, waar het CIMK wat winkelvoorzieningen betreft tekenen van
herstel signaleert.
VLISSINGEN De wandelsportver
eniging De Vrolijke Tippelaars uit
Vlissingen houdt zaterdag 7 juni voor
de zestiende maal de traditionele
nachtwandeltocht van Bergen op
Zoom naar Vlissingen.
De deelnemers aan deze tocht van 75
kilometer starten zaterdagavond om
24.00 uur bij café De Raayberg in
Bergen op Zoom. Zondagochtend om
5.30 uur sluiten bij café Thalia in
Hansweert de deelnemers aan de dag
tocht Hansweert/Vlissingen zich bij
de lopers aan. De dagtocht is 45
kilometer lang.
De koplopers worden tussen 12.00 en
13.00 uur in Vlissingen verwacht bij
het clubhuis van Zeeland Sport aan
het Baskensburgplein.
Voor de nachttocht geldt een mini
mumleeftijd van 16 jaar, voor de dag
tocht een minimumleeftijd van 14
jaar. Een sportkeuring is niet vereist,
maar wordt sterk aanbevolen. Wande
laars die tijdens de nachttocht uitval
len, mogen niet opnieuw starten voor
de dagtocht. Beide tochten staan on
der auspiciën van de KNBLO, kring
West-Brabant-Zeeland. De medische
verzorging is in handen van de EHBO,
afdeling Vlissingen.
Advertentie
(/oor informatie en reservering
VND-RDP/072-196222
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG - Het is niet bezwaarlijk
dat er op Schouwen-Duiveland een
tijdelijke weg wordt aangelegd als
aansluiting van de weg over de
stormvloedkering op de Krayenstein-
weg in Westerschouwen. Dit blijkt
uit een uitspraak van de Raad van
State. De afdeling rechtspraak heeft
een schorsingsverzoek van een aan
tal grondeigenaren uit de omgeving
afgewezen.
Gedeputeerde staten van Zeeland ga
ven b en w van Westerschouwen in
januari toestemming voor het verle-
MIDDELBURG - „Ik ga met een
bescheiden hoeveelheid frustraties
met VUT." Dat zei ir A. M. de Graauw
maandag op de receptie die in de
Abdij in Middelburg werd gehouden
ter gelegenheid van zijn afscheid van
provinciale waterstaat Zeeland. De
Graauw heeft dertig jaar lang bij
deze overheidsdienst gewerkt, tot
1964 als districtsingenieur in Zierik-
zee en daarna als hoofd van de afde
ling natte waterstaat in Middelburg.
Bovendien was hij sinds 1979 ad
junct-hoofdingenieur-directeur van
die dienst.
De waterstaatkundige sprak de hoop
uit zich na zijn afscheid ook bezig te
kunnen houden met „andere aspecten
van het leven dan alleen het exacte
denken". Zo wil hij zijn totnogtoe
door de techniek bepaalde leven „re
toucheren".
Met die uitspraak gaf hij aan dat de
geschiedkundige M. P. de Bruin ei
niet zover naast zat toen die zei dat
„niets in de techniek meer verwaar
loosd wordt dan de technische men
sen zelf'. De Bruin hield een verhan
deling over 'waterstaat: staat in het
water,' waarin hij vertelde over het
waterbouwkundige verleden van Ne
derland.
In zijn werk heeft De Graauw vaak
overleg moeten plegen met andere
instellingen op het gebied van water
staat, zoals rijkswaterstaat. Namens
die instantie sprak ir C. Kooman een
afscheidswoord. Hij noemde De
Graauw „een uitstekende bemidde
laar tussen de waterschappen en het
rijk". Verder zei hij: „Je beseft wel dat
niemand onmisbaar is, maar dat wil
niet zeggen dat je niet gemist wordt,
dat je geen sporen achterlaat. Ik zal je
missen vanwege je ervaring op het
gebied van waterstaat en je geduld
om mensen bijelkaar te brengen."
Ook hoofdingenieur-directeur van
provinciale waterstaat Zeeland ir T.
G. van der Meer en gedeputeerde J. de
Voogd van waterstaatszaken hielden
afscheidstoespraken. De Graauw be
dankte de sprekers voor hun goede
woorden en voegde daar nog aan toe:
„Ze hebben mijn tekortkomingen bij
na weten te verhullen."
Bij de afscheidreceptie in de Staten
zaal in de Abdij stonden in totaal
bijna vijfhonderd genodigden in de rij
om de scheidende waterstaatsinge
nieur en zijn vrouw de hand te kunnen
schudden. Daarbij waren afgevaardig
den van waterschappen, gedeputeer
de staten, collega's en mensen uit
andere provinciale diensten.
Dijkgraaf G.J. de Jager van het waterschap Noord- en Zuid-Beveland was een
van de velen die maandag in Middelburg afscheid kwamen nemen van
waterstaatkundige ir A.M. de Graauw en diens echtgenote.
I
nen van een vergunning aan Rijkswa
terstaat. Volgens de directie Zeeland
van Rijkswaterstaat is de aansluiting
nodig omdat de zogenaamde Dam-
menroute niet klaar zal kunnen zijn
tegen de tijd dat de weg over de
stormvloedkering in de Oosterschel-
demonding voor het verkeer in ge
bruik komt. B en w en gs zijn het
daarmee eens.
Maar A.J. van der Zande en drie
andere bezwaarden kwamen hierte
gen in opstand. Zij willen de weg niet,
vanwege een zeer ongunstige door
snijding van landbouwgronden die zij
gebruiken. Bovendien zijn ze er tegen
dat de weg relatief dicht langs hun
woonhuizen wordt aangelegd. Hun
grootste bezwaar is, dat burgemeester
en wethouders van Westerschouwen
beloften hebben gedaan en verwach
tingen hebben gewekt over grondver
werving en/of kavelruil, en vervolgens
niets meer van zich lieten horen.
Juist dit bezwaar valt buiten de orde
van het schorsingsverzoek, zo blijkt
uit de uitspraak. Van een nadelige
positie van de bezwaarden is overi
gens op het moment geen sprake, zegt
de afdeling, nu de aansluiting niet kan
worden aangelegd zolang zij als eige
naren van de gronden geen toestem
ming geven.
Mochten er tussen de bezwaarden en
Rijkswaterstaat problemen rijzen in
het kader van een eventuele onteige
ning dan zal de rechter daarover een
oordeel kunnen geven, aldus de Raad.
Voor de afdeling rechtspraak staat
vast dat de aansluiting er moet ko
men, omdat er belangrijke economi
sche en verkeerstechnische belangen
mee zijn gemoeid. Die wegen zwaar
der dan de belangen van de grondei
genaren, temeer daar de aansluiting
slechts tijdelijk is. In de uitspraak
komt naar voren dat b en w compen
satie van gronden die verloren gaan
willen bestuderen. Een woordvoerder
heeft dat tijdens de zitting verklaard.
MIDDELBURG - Het Middelburgse
showkorps Juliana heeft zaterdag met
44,2 punten de vierde plaats gehaald
bij een concours in Weesp. Blue Spirit
uit Middelburg werd zevende (39,85
punten) en Excelsior uit Goes negen
de (38,1). Het jeugdkorps van Juliana.
Junior Drumcorps Johan Friso, werd
tweede in de jeugdklasse.
Deze korpsen zullen opnieuw in het
strijdperk treden tijdens het Zeeuwse
Rivierafestival in Zoutelande op 14
juni.
"£m A"
MmW
y -■ -
yt* A*»\i
Volgens de stichting Behoud Natuur en Leefmilieu kunnen jacht en natuurbeheer prima samengaan.
GOES - „Jagers en vissers zijn goud waard voor de natuur. Al die
mensen kun je goed ten behoeve van de natuur inzetten. Dat geldt ook
voor landbouwers". Voorzitter ir E. baron Van Tuyll van Serooskerken
van de stichting Behoud Natuur en Leefmilieu weet precies op welke
groepen 'verontruste' Nederlanders een beroep kan worden gedaan. „Het
beleid van de huidige natuurbescherming wordt niet gedragen. Wij
zullen beter in de markt liggen". Dat moet worden waargemaakt met een
beleid dat ruimte laat voor de jacht, in de streek zelf'gedragen' wordt en
minder geld kost dan de bestaande natuurbeschermingsorganisaties
nodig hebben. De nog jonge stichting mikt op 'het gat in de markt'. Voor
het eerste project in Zeeland wordt geld ingezameld: de spoorlijn
Goes-Borssele.
hankelijk van de omvang van een
beheersobject. Een landelijke com
missie ziet erop toe dat de beheers-
activiteiten verantwoord zijn. Ir
Van Tuyll noemt het geen nieuwe
opzet; de stichting Oude Zeeuwse
Kerken werkt net zo.
De stichting Behoud Natuur en
Leefmilieu is - Van Tuyll komt daar
vlot voor uit - ontstaan op initiatief
van de Koninklijke Nederlandse Ja
gers Vereniging, die in het bestuur
dan ook de overhand heeft. De
mantelorganisatie van de KNJV wil
tegenspeler zijn van de drie geves
tigde organisaties voor natuurbe
scherming: Staatsbosbeheer (rijk),
de vereniging tot behoud van Na
tuurmonumenten en de provinciale
landschapsstichtingen (particulier).
Volgens baron Van Tuyll was er
langzamerhand een regelrechte
conflictsituatie gegroeid, waardoor
de jagers in de verdediging werden
gedrongen. Ten onrechte, vindt de
voorzitter van Behoud Natuur en
Leefmilieu: „Veel jagers zijn oprich
ters en medebestuurders van na
tuurbeschermingsorganisaties".
De voorstanders van de jacht kre
gen het in de sfeer van de natuurbe
scherming steeds moeilijker. „Bij
het stellen van eisen voor een (her
benoeming in het bestuur werd als
het ware een soort geloofsbelijdenis
gevraagd: niet jagen. Als ze het wel
deden dan konden ze uit het be
stuur of werden ze geweerd", be
toogt Van Tuyll. Hij merkt op dat
de bestaande natuurbescherming
almaar doorging (en gaat) zich har
der op te stellen ten opzichte van de
gereguleerde jacht. „Wat zie je dan?
De mensen zeggen: we gaan het zelf
doen. Het is een escalerend geheel.
Ik hoop niet dat het zo blijft en dat
de redelijkheid wint. Maar zolang
onze vorm van natuurbeheer geen
schade oplevert, is onze aanwezig
heid gerechtvaardigd".
Een belangrijk verschil - gelet op
ontstaan en achtergrond alleszins
verklaarbaar - dat de stichting
tegenover de drie erkende instel
lingen kenmerkt: jacht is niet uit
den boze. Natuurbeheer en jacht
kunnen juist heel goed samengaan,
meent voorzitter Van Tuyll.
Hij ziet geen praktische bezwaren,
hooguit een ethisch aspect. „In Ne
derland is geen ongerepte natuur
meer. Het is cultuur-natuur. De
mens grijpt in, echter niet gericht
op uitroeiing. De moderne jager wil
aan het eind van het jaar nog wat
overhouden. Zeker negentig pro
cent is zich goed bewust van wat
zich afspeelt in de natuur en brengt
daaraan geen schade toe. Jacht is
voor mij een beheersmaatregel, die
natuurlijk wel verantwoord toege
past moet worden. Dat geldt voor
alle beheersregels".
Wat voegt de stichting Behoud Na
tuur en Leefmilieu voor bijzondere,
aanvullende en nieuwe waarden toe
aan het werk van de drie bestaande
organisaties voor natuurbescher
ming? Een klip en klaar antwoord
kan niet worden gegeven. Van Tuyll
maakt duidelijk dat het vooral om
een andere mentaliteit en aanpak
gaat. „Als het even niet hoeft, willen
wij geen reservaten aanleggen.
Daar moet je uiterst spaarzaam
mee zijn, het is een noodzakelijk
kwaad. De natuur is geen kijkdoos
as such". Hij geeft aan dat de
natuurbeschermingsorganisaties
vroeger 'inspiratoren' waren. „Nu
zijn ze paternalistisch geworden.
Onze stichting stapt laat in de trein.
Wij zijn minder gehinderd door
voorgeschiedenissen".
Het beheer van waardevolle gebie
den kan, in de visie van de stichting,
veel goedkoper gebeuren dan thans
het geval is. Inschakeling van de
'basis' is dan wel voorwaarde. Van
Tuyll: „In elke provincie willen wij
in hoog tempo wat verwerven. Wij
zijn een landelijke stichting en moe
ten dat waarmaken. Wij denken dat
er in alle provincies heel gemoti
veerde mensen zijn die mee willen
werken. Voor het beheer van gebie
den willen we plaatselijke commis
sies vormen. Lokale mensen van
allerlei snit en alle sectoren erbij
betrekken. Landbouw, visserij,
jacht, kortom alle mensen die be
langhebbend zijn en een bijdrage
willen leveren kunnen erbij". De
omvang van een commissie is af-
De plaatselijke beheerscommissies
moeten zelf zoveel mogelijk voor
geld zorgen. Voorzitter Van Tuyll
laat weten dat in eerste aanleg
geen beheerssubsidies nodig zullen
zijn, evenmin als volledige subsi
die bij aankoop. Tot nu toe betaalt
de stichting alles zelf, meldt de
voorzitter trots. Giften en donaties
zijn de voornaamste inkomsten
bronnen.
„Een eerste legaat, daar zie ik met
warmte naar uit. We hebben zoiets
nog niet gehad", vertelt Van Tuyll.
Er is inmiddels eenmaal overheids
subsidie voor aankoop gevraagd.
Tegen de afwijzing is beroep aange
tekend, want Behoud Natuur en
Leefmilieu wil op voet van gelijk
heid met de twee bestaande parti
culiere instellingen erkend worden.
Die ontvangen voor aankoop en
beheer wel subsidies van rijk en
provincies. De stichting ziet veel in
financiële adoptie om aankopen te
betalen. Voor de spoorlijn Goes-
Borssele wordt daar ook op gemikt.
Momenteel beheert de stichting -
die binnen vijf tot tien jaar op een
doorbraak hoopt - ongeveer 130
hectare. Daar moet, met inbegrip
van de Zeeuwse aankoop, in 1986
ongeveer 70 hectare bijkomen.
Naast verwerving van gronden,
streeft Behoud Natuur en Leefmi
lieu ook het aangaan van beheers
overeenkomsten na. De stichting is
gevestigd in Amersfoort. De in
Heinkenszand woonachtige ex-be-
heerder van Natuurmonumenten in
Zeeland, J. Damen, is aangesteld
tot adjunct-directeur. Mede tegen
die achtergrond is het niet verwon
derlijk dat de spoorlijn Goes-Bors
sele in beeld is gekomen. De naam
van de stichting is ook gevallen als
gegadigde voor aankoop van de
waardevolle Zuidgors in de Wester-
schelde bij Ellewoutsdijk. Baron
Van Tuyll houdt een slag om de
arm. „Het is niet waarschijnlijk dat
we ervoor in zijn. We hebben in
Zeeland nu al een object. Er zitten
nogal wat voorwaarden aan vast.
Maar de deur is niet definitief
dicht
GOES - De stichting Behoud Na
tuur en Leefmilieu is begonnen aan
een actie om de spoorlijn Goes-
Borssele te kunnen kopen. Inwo
ners en bedrijven in Zeeland wor
den benaderd met het serzoek geld
op tafel te leggen voor de 22 kilo
meter lange strook, die uit oogpunt
van natuur en recreatie van belang
wordt geacht. De gemeente Borsele
vraagt 50 cent per vierkante meter
voor de grond. Uitgaande van een
totale oppervlakte van ongeveer 47
hectare, is er een bedrag van zo'n
235.000 gulden met de aankoop ge
moeid. Dat geld wil de stichting
zelf opbrengen, via de actie verga
ren en door middel van subsidie
(van rijk en provincie) binnenha
len.
Namens de stichting - voortgeko
men uit de Koninklijke Nederland
se Jagers Vereniging - houdt jager
W. van Tatenhove zich met de fond
senwerving bezig. Hij heeft goede
hoop dat de actie zal aanslaan. „We
verwachten dat er veel goodwill is.
Het zou heel mooi zijn als we drie
ton binnen kregen. Er is, nog voor
de officiële start, al spontaan 25.000
gulden toegezegd", aldus Van Ta
tenhove (directeur NV Haven van
Vlissingen). Voor het beheer van de
grond zal een plaatselijke commis
sie worden gevormd, die mogelijk
een deel van de actiegelden zal
kunnen krijgen voor de werkzaam
heden. Van Tatenhove zegt dat het
de bedoeling is 'financiële adoptie'
toe te passen: een stukje natuurge
bied in ruil voor geld.
monumenten gegadigden. Die wil
den alleen het waardevolste deel
kopen, waar geen rails meer ligt
(Oudelande-Borssele). De gemeente
Borsele, die de grond voor 275.000
gulden van de Nederlandse Spoor
wegen kocht, wilde liever alles
kwijt en de interesse van de stich
ting Behoud Natuur en Leefmilieu
was een uitkomst.
Stichtingsvoorzitter ir E. baron Van
Tuyll van Serooskerken en Zeeuws
contactpersoon Van Tatenhove ma
ken duidelijk dat zowel de doelstel
ling van de stichting (natuurgebie
den beheren) als de jacht met de
aankoop zijn gediend. „De spoorlijn
doorsnijdt 3000 bunder jachtgebie
den". stelt Van Tatenhove. „En de
lijn is zeker qua flora en fauna zo
waardevol als de bloemdijken. Wij
hebben geen problemen met een
recreatief medegebruik van de
spoorlijn".
Van Tuyll en Van Tatenhove wijzen
erop dat bij het object zeker hon
derd mensen direct betrokken zijn,
doordat ze met grond eraan gren
zen. „Dat is belangrijker dan een
object met een handvol betrokke
nen". Het tweetal beklemtoont dat
de stichting er niet op uit was
Staatsbosbeheer en Natuurmonu
menten de voet dwars te zetten.
„Maar andere instanties aarzelden
en wij vinden het een goede moge
lijkheid om de stichting in Zeeland
van de grond te krijgen".
Voor het spoorlijntracé waren aan
vankelijk Staatsbosbeheer en de
vereniging tot behoud van Natuur-
De spoorlijn Goes-Borssele, die de stichting Behoud Natuur en Leefmilieu
als eerste Zeeuwse object wil kopen en beheren.