PARIJS EN DE ROKLENGTE Ut#!?# SCHORSENEREN haagsche asperges llü WITTE RIOJA wijn van de maand yves saint laurent karl lagerfeld thierry mugier jean paul gaultier kleintje koffie klopper kookboekjes soesjes VRIJDAG 11 APRIL 1986 Even zag het ernaar uit, dat de lange, sluike mode zijn beste tijd had gehad. Eensgezind trokken de couturiers in hun collecties voor de komende zomer de rokzoom op tot op of net over de knie. En de modewereld verwachtte, dat deze daar de komende tijd zou blijven. Maar de ontwerpers zijn blijkbaar toch een beetje geschrokken van zoveel ontblote knieën en zien de gewrichten na de zomermaanden liever weer met stofbedekt. Voor anderen kan de kleding echter niet kort genoeg zijn en zij denken dan ook voor een rok voorlopig te kunnen volstaan met een lapje van niet meer dan 40 centimeter. Zo kon het gebeuren, dat in de Parijse shows van de vooraanstaande confectie-ontwerpers, de •createurs, die onlangs in de grote tenten voor het Louvre werden gehouden, maar liefst !vier lengtes te zien waren: mini, 'net op of net onder de knie, op de kuit en net boven de enkels. Over één ding waren de ontwerpers het wel eens: de vrouwelijke lichaamsvormen 'mogen ook volgende winter 'gezien worden en dat betekent veel strak aansluitende tnodellen, waarbij het accent valt op de taille, die dikwijls met 'een brede ceintuur wordt ingesnoerd. Zelfs de wijde rokken dragen nog bij aan het sluike silhouet, doordat de .banen schuin zijn geknipt en daardoor soepel de •lichaamsvormen volgen. Hoewel er geen sprake was Van eensgezindheid in het kleurgebruik, kozen de createurs toch wat minder felle kleuren dan die, welke we komende zomer tegenkomen. Zwart voert de boventoon voor de avond- en namiddagkleding, op de voet gevolgd door grijs, terwijl er voor overdag kleding in de kleuren groen, blauw, paars, rood en turquoize te zien was. Opvallend was de door bijna allen gedeelde voorkeur voor tricotstoffen. In praktisch elke collectie kwamen strak aansluitende jersey jurkjes voor, meestal met een rok tot net boven de knie. Na een couture-show begin dit jaar, die er volgens velen op wees, dat hij het hoogtepunt in zijn carrière had gehad, was Yves Saint Laurent ditmaal weer helemaal terug met een collectie, die opnieuw aantoonde, dat hij terecht de ongekroonde koning van de mode wordt genoemd. Saint Laurent hield het vooral op lange kleding, die toch niet leek op de mode van enkele seizoenen terug. Hij liet double-breasted jassen zijn, kasjmier redingotes met daaronder zwierige rokken. De mini-ontwerpen in zijn show waren kennelijk niet bedoeld om serieus te worden genomen. In de pakjes bleven de schouders breed en de taille ingesnoerd met een brede ceintuur, waarmee hij trouwens ook jersey-japonnen, lange jassen en leren pakken tooide. Dankzij het gebruik van opvallende materialen, zoals bont, krokodilleleer en suède waren deze ceintuurs van Saint Laurent ware blikvangers. Maar ook slangeleer was in zijn presentatie volop aanwezig. Voor de avonduren ontwierp hij lange japonnen met een hoge hals en lange mouwen, die evengoed op een feest als thuis kunnen worden gedragen. Naast zwart en grijs koos hij heldere kleuren, zoals gifgroen en oranje. Veel waardering oogste ook Karl Lagerfeld met zijn wintercollectie, waarin al eveneens lange jassen met strakke ceintuurs en redingotes voorkwamen, zoals ook lange rokken in vloeiende lijnen. Lagerfeld mikte duidelijk op de elegante.vrouw en liet de glamour van het modehuis Chloé herleven, maar gaf tal van ontwerpen ook een sexy tintje door het figuur sterk te benadrukken. Dit gebeurde onder meer in een serie gedrapeerde jersey-japonnen en in blouses, die de rug bloot lieten. Karl Lagerfeld versierde zijn kleding met brede ceintuurs, die voorzien waren Van zijn handelsmerk: een waaier, dikwijls in de kleur goud. Voor het huis Chanel bracht hij een collectie voor het voetlicht, Kort over lang. De Franse ontwerper Claude Montana stopt dit in een jasje met klokkend schootje over een smal rechte pantalon. van mini tot enkellang die dit aloude modehuis een heel nieuw en modern gezicht gaf. Veel zwart-wit créaties, lange jassen over gebreide japonnen in vloeiende lijnen en rechte rokken, die onder de knie uitwaaieren. Maar ook schoolmeisjes-achtige jurken met veel koperen knopen, die door giechelende mannequins op het plankier werden gebracht. Groot was de belangstelling op de receptie in Versailles, waar Karl Lagerfeld zijn nieuwste herenparfum ten doop hield. Een bijeenkomst waar zo'n negenhonderd journalisten, inkopers en leden van de jet-set, onder wie prinses Carolina van Monaco en mevrouw Danielle Mitterand de nieuwste geur kwamen ruiken. Een tikkeltje aggressief was de kleding, die Claude Montana in Parijs toonde: een collectie met veel leer, jasjes met hoge, opstaande kragen en strakke leren broeken, maar ook hele lange jassen in paars, kersenrood en groen met brede leren riemen. Leer keerde eveneens terug in lange tailleurs in de vorm van driehoekige inzetten. De tailleurs werden gedragen op minirokken. Daarnaast toonde Montana baby-doll-achtige outfits, harembroeken en sloot hij zijn presentatie af met een serie witte broeken met glanzende bolero's, voorzien van borduurwerk, dat de indruk wekte van kristal. Ook de bruid deed mee aan de wat aggressieve vertoning. Zij Kniekort ook voor Yves Saint Laurent voor een geruit pak dat de lichaamscontouren extra benadrukt. trok op het plankier haar sluier af en wierp deze met een nonachalant gebaar in het pu bliek. Tegen een achtergrond als een ijslandschap, waar zelfs af en toe een sneeuwbuitje viel, liet Thierry Mugier zijn wat futurisch aandoende ontwerpen zien. Niets was deze ontwerper teveel om het winterse beeld tot uitdrukking te brengen. Hij liet zelfs één mannequin opkomen op een slee, getrokken door vier honden. En een kind in witte tutu met een schitterende ster op het hoofd sloot de presentatie af. Mugier ziet de vrouw volgende winter gekleed gaan in breedgeschouderde jumpsuits, gemaakt van ijsblauwe of zilverkleurige poplin met grote riemen of in sexy jurken en rokken, die de lichaamsvormen volgen. Met een knipoog naar de Russen nam hij enigszins militairistische kleding in zijn collectie op, pakken met epauletten en medailles. Russische invloeden waren er ook in de collectie van Jean Paul Gaultier, die sommige truien voorzag van zijn naam in het Russische schrift. Overigens was de show van Gaultier ditmaal aanzienlijk ingetogener dan voorheen, toen hij zich opwierp als het „enfant terrible" van de Parijse mode-wereld. Toch waren er nog heel wat opvallende dingen te zien. Sommige rokken voorzag hij van namaak bont en hij gebruikte rubber, waarvan doorgaans alleen duikerspakken zijn gemaakt, voor tunieken over korte rokjes en voor topjes met een rits. De collectie van de al sinds 20 jaar in Parijs gevestigde Japanse ontwerper Kenzo vormde wel een grote tegenstelling met die van Gaultier en Montana. Voor Kenzo had het Amerika uit de vorige eeuw als inspiratiebron gediend. Als Calamity Jane traden zijn mannequins voor het voetlicht in spaghetti-westernpakken met wijde rokken, zowel lang als kort en met een cowboyhoed op het hoofd, zoals zelf JR niet in zijn garderobe heeft. Daarnaast liet Kenzo ultra korte minirokken zien in hard rood en rose, losse dusterjassen en jodhpurbroeken. Hij gebruikte felle kleuren voor pakken, die de mannequins op wandelende regenbogen deden lijken. Als een hommage aan zijn geboorteland nam Kenzo ook katoenen rokken en broeken in zwart-wit met Japanse dessins in zijn collectie op. Zijn landgenoot Issey Miyake koos voor gecompliceerde, gedrapeerde modellen, maar ook voor korte kimono's, gedragen over felgekleurde bodystockings, alsmede bedrukte tunieken en broeken in zwart-wit en rood en wit. Hij sloot zijn show af met enkele gedistingeerde, gedrapeerde modellen van onder meer oranje katoen, die het beeld opriepen van Boeddhistische monniken. Kansai Yamamoto hield het op stoere jurken met vierkante schouders en veel koperen knopen, die een heel andere sfeer ademden dan de vrouwelijke gedrapeerde jerseyjaponnen van de hand van Chantal Thomass. Naast japonnen in kleuren als rose en dieppaars liet zij tevens capes van blauw konijnebont zien en angora minijurkjes in wit en bruin met bijpassende panty's, die de jaren zestig weer in herinnering brachten. KITTY VAN GERWEN Ooit gehoord van schorse neren? Of Nero? Of 'Haag se asperges' of het ermee in tegenspraak lijkende 'arme- mensen-asperges'? Nee, wat dat betreft hebben schorsene ren niet veel mee en dat is jammer voor de groente, waarvan de smaak lekkerder in de mond ligt dan de naam. Schorseneren komt van het Italiaanse 'scorzone', hetgeen zwarte adder betekent. Nero, deze bijnaam dankt de wortel groente aan z'n zwarte uiter lijk, is inderdaad een groente die niet duur is. Dat ze qua vorm, een beetje qua groeiwij ze en qua smaak vergelijkbaar zijn met asperges, blijkt ook uit de bijnamen. Bovendien ligt de schorseneer voor op de asperge, die in mei uit de volle- grond komt. Waarom eet dan toch de door snee Hollander jaarlijks maar een half ons van deze groente? Haalt hij nog steeds z'n neus op voor het arme-mensen-ima- go van Nero of wil hij gevrij waard blijven van rouwrandjes onder z'n nagels. Want het schoonmaken van de zwarte zanderige staken vergt enige tijd en moeite. Wie echter voor delig en bijzonder eten wil, draait z'n hand niet om voor schorseneren, die in april hun topaanvoer op de Nederlandse veilingen beleven. Jaarlijks voeren telers in Lim burg, Brabant en Kennemer- land zo'n twee miljoen kilo aan van de lichte, zanderige gron den. Haagse asperges is een benaming die dus niets zegt over de herkomst maar meer over de vermeende aard van het vroegere koperspubliek. Verder op de veilingen vinden we volop kasspinazie, een bijna onontbeerlijke groente in com binatie met de Italiaanse deeg waren. Spinazie, kort gekookt en op smaak gebracht met wat olijfolie en een teentje uitge perste knoflook, smaakt heer lijk bij pasta. Bovendien ge bruikt men spinazie om groene pasta te maken. In het kasas- sortiment valt de toenemende tomatenaanvoer op. Binnen enkele weken voeren de telers het dubbele aan en zal de prijs zakken. Kropsla blijft heel erg goed koop. De telers voeren veel 'zware' sla aan. Dit zjn extra dikke kroppen uit de kas, dus sla je slag. Dat is ook een advies voor veldslaliefheb- bers. Als men het produkt kan kopen in het bedien-u-zelf-sys- teem, moet men het niet nala ten. Veldsla is goed houdbaar en men heeft er maar weinig van nodig. Een ons veldsla lijkt soms duur, maar zo'n portie is al genoeg voor twee personen. Wie wat anders bijzonders uit de kas wil proberen, vraagt z'n groenteboer eens om koolrabi (leuk om te vullen) of rettich. Deze lange witte knapperige wortels smaken naar en zijn familie van radijs. Snijd de rettich in dunne schijven, be strooi ze met zout en zet ze bij een fors glas bier. Als toetje bepleit ik rabarber, die nu nog uit schuren en kas sen komt. Deze frisse, zurige groente is zuiverend en erg lekker. P1ETER HARCKSEN Het aspergeseizoen komt weer in zicht, en dus is het tijd om aan witte Rioja te denken. Voor mij althans, want voor lang niet iedereen zal het verband tussen deze nobele, blanke groente en deze Spaanse witte wijn onmiddel lijk duidelijk zijn. Om te be grijpen dat beide een werkelijk perfecte combinatie vormen, moet je in de streek zelf zijn geweest. Deze ligt in Noord-Spanje, zo'n 100 kilo meter onder Bilbao en de Golf van Biscaje. Dit deel van Spanje geniet een zeeklimaat, het is vaak grijs, koel en voch tig. De Rioja echter vormt een soort Mediterrane oase. Het gebied ligt rond de Ebrovallei, en wordt zowel in het Noorden als in het Zuiden door berg ruggen beschermd. De vegeta tie is hier ook plotseling an ders. Ineens kom je lavendel tegen, en olijfbomen. Om van de duizenden hectaren wijn gaarden maar te zwijgen. In de Rioja zelfbestaan diverse micro-klimaten en grondsoor ten. De meest vruchtbare bo dem vindt men aan de oostzij de van de vallei, waar een brede vlakte van rivierslib ligt. Deze wordt intensief gebruikt voor het kweken van allerhan de fruit en groente - waaronder asperges. Ook elders in de streek treft men aspergebed den aan. De Riojaanse asper ges behoren tot de beste ter wereld. Ze hebben veel smaak, en kunnen bovendien heel dik zijn. De bewoners van de Rioja - wier nationale sport eten is - genieten intensief van hun as perges, het hele jaar door. De groente wordt namelijk veel vuldig in blikken en potten geconserveerd. Maar vers zijn ze natuurlijk op hun best. Pakweg tien jaar geleden zou ik moeite hebben gehad om witte Rioja te schenken bij zoiets fijns als asperges. Want dit type wijn miste toen vaak frisheid. Dat kwam omdat men witte wijn net zo maakte en behandelde als rode wijn, met meestal als gevolg een volstrekt oninteressant pro dukt. Onder aanvoering van een paar dynamische wijnma kers - geschoold in Frankrijk - is men witte Rioja echter op een meer passende wijze gaan produceren. Deze nieuwe aanpak had véél succes. Van gelige, lome, mat smakende wijn werd witte Rio ja opeens een delicieuze dorst- lesser: sappig en vief van smaak, met een verkwikkende frisheid, tonen van fruit, en een prettig parfum. De kwaliteit steeg tot het niveau van beken de Franse wijnen - maar de prijs niet. U betaalt meestal tussen de 6,75 en 8,95. Pro- béér komende maand eens een fles, bijvoorbeeld bij gebakken vis, bij kip, of natuurlijk bij asperges. HUBRECHT DUIJKER Douwe Egberts brengt een nieuw produkt op de markt, Kleintje Koffie ge naamd. Het gaat daarbij om vacuum verpakte eenkops koffierondjes. Die koffiefilters worden in een meegeleverd plas tic houdertje geplaatst en op het kopje gezet. Heet water erop en een minuut later staat er een geurend bakje koffie klaar. Het idee is niet nieuw, in België is een dergelijke manier van koffie pre senteren zelfs de nor maalste zaak van de we reld. Een smaakpanel vond de koffie wel lekker, maar tekende erbij aan dat Douwe Egberts best zou mogen vermelden om welke koffiesoort het gaat. Een pak van tien van die rondjes kost rond de 3,30, omgerekend per kop dus 33 cent. Magimix, een van de pro minente fabrikanten van foodprocessors keuken machines.i voor huishou delijk gebruik, heeft sinds kort ook een eit- witklopper in het pakket accessoires opgenomen. Die eiwitklopper heeft lang op zich laten wach ten omdat de fabrikant problemen had bij het vinden van een goede vertraging op de krachti ge sneldraaiende motor. De nu ontworpen ei witklopper voldoet in de praktijk uitstekend, al blijft het om schoon te maken een wat omslach tig apparaat. Verkrijg baar in de goed gesor teerde huishoudzaken (adviesprijs 47,50). Als er ooit een prijs moet komen voor het beste kookboek, dan scoort Blue Band met haar schitterende kookboek jes in ringband huizen hoog. Ga maar na, gratis voor een volgeplakte ze- gelkaart of voor nog geen zeven gulden per deel, heeft men met die boekjes kookboeken in huis die het merendeel van de kookboekenproducties overbodig maken. Alleen al vanwege die ringband en de stap voor stap met foto's geïllustreerde re ceptuur. Maar ook van wege de keuze aan recep ten, die voor de allereer ste beginneling tot de gevorderde consument, het uitzoeken van een re cept tot een prachtig voorgenoegen maken. Van het eerste boekje, het Basiskookboek, zijn nu 300.000 exemplaren verkocht. Het tweede, Vlees Wild, haalde bin nen enkele maanden 100.000 exemplaren. De zer dagen verscheen Soe pen Sauzen en op nieuw is samenstelster Carin Leenders-de Vries erin geslaagd om met 70 verschillende soepen en 60 sauzen een schitteren de handleiding te geven voor uiterst smakelijk eten. Een serie, die gezien de kwaliteit in geen enke le keuken mag, en van wege de prijs ook niet hoeft te ontbreken. Het Brabantse bedrijf Haen heeft een doos soes jes op de markt gebracht die vanuit de diepvries worden verkocht. Acht tien kant en klare soesjes die met twintig minuten in de oven klaar zijn om gevuld te worden en op-, gesmikkeld. De introduc tieprijs van de soesjes is 2,80. Zo een keer in de week ruim ik de koelkast op. Zo'n inspectie op restjes die we gedurende een week en vooral in het weekeinde hebben opge spaard levert vanzelfsprekend van alles op. De beste manier om die restanten naar mijn mening te verwerken, is in een omelet. In een omelet kun je van alles stoppen, groenten, fruit, vlees en vis. Je kunt er zelfs een saus bij maken. Vaak heb je na het bakken eiwit over of heb je het eiwit ge bruikt en zit je opgescheept met de dooiers. In zo'n geval neem je een eitje minder en doe je eiwitten en/of dooiers er gewoon bij. Verder is het een kwestie van wat de koelkast aan restjes oplevert. Het maken van de omelet zelf zien sommige mensen als een (kook)kunst apart, er zijn hele boeken over geschreven, onder anderen door madame Romai- ne die in haar restaurant in Lyon vijfhonderd verschillende omeletten serveerde. Iedereen heeft zo z'n eigen methodes, maar waar het steeds weer op aan komt is dat de omelet sappig blijft en niet als een verbrande, uitgedroogde lap op het bord terecht komt. Daarom is het het beste de eieren te bakken op een gema tigde hittebron in een niet te zware ijzeren pan die uitslui tend voor omeletten wordt ge bruikt. De bereiding van de omelet is als volgt: doen we er de geklopte eieren bij. Dat kloppen is een secuur werkje. Klop je tekort dan mengen de witten en de dooi ers zich onvoldoende, doe je het te lang dan wordt de massa slap en waterig. Dertig secon den kloppen met water, peper en zout naar smaak er bij, is voldoende. Zodra het mengsel Ingrediënten: drie eieren (of minder als er overgebleven res tanten zijn), 1 eetlepel boter met een kop er op, 1 eetlepel water, peper en zout. Berei ding: verwarm de pan op een laag vuur en doe er de boter in, draai gas of elektrische kook plaat nu op de middelste stand of iets hoger en laat de boter smelten. Als de boter is uitge- schuimd en begint te bruinen kaart in de pan is schrapen we met een vork het stollende ei naar het midden, zoals bij een roe rei. Dat duurt een paar secon den, daarna laten we de omelet in wording rustig stollen, ter wijl we de pan bewegen omdat de omelet niet aan de pan koekt. Vulling: Intussen heeft de koelkast de volgende resten opgeleverd: een handvol champignons, een kwart paprika (rood of groen), een stukje prei, wat groene kool, een plakje ham, een sten geltje bleekselderij. Al die groenten snijden we klein. In de kast ligt nog wel een ui of misschien een sjalotje, die snipperen we ook fijn en bak ken we glazig in de boter. Daar na gaat de bleekselderij erbij, vervolgens de prei, paprika, de kool, de champignons en ten slotte de hamsnippers. Draai het vuur dan heel laag en laat alles zachtjes smoren terwijl de vulling op smaak wordt ge bracht met peper en zout, wat majoraan en tijm of met een beetje Tabasco of een andere pepersaus. De omelet maken we natuurlijk het laatste want die moet zo vers mogelijk op tafel. De vulling gaat op de helft van de omelet en de ande re helft klappen we er over heen. Tenslotte bestrooien we de omelet met fijngehakte bieslook. In deze vorm is de omelet een pittig hoofdge recht, waarbij vers bruin brood uitstekend smaakt. RIEN VAN REEMS 1

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 47