PZC/streek VIERING VAN 60-JARIG JUBILEUM AXEL Initiatieven Conflict lisl Meevaller Concurrentie VRIJDAG 11 APRIL 1986 T oeristen lokken met activiteiten AXEL Leuke activiteiten om toeristen naar Axel te lokken. Bestuurslid Ab de Feyter van de VVV Axel weet er nog wel een. „Wat zou je denken van een filmfestival. Jazeker, er staan in Axel twee rolprenten op stapel. Ik kan nu al verklappen dat in september onze VVV-film in premiere gaat. En straks komt er ook nog een film van de gemeente. Er wordt nu al hard gewerkt aan de opnamen." Axel omtoveren tot het Mekka van de cinefiel, een tweede Cannes, daar kan de VVV Axel z'n voordeel mee doen. Er zou een deskundige jury in het leven geroepen kunnen worden die de op celluloid vastgelegde verrichtin gen beoordeelt en er Oscars voor uitdeelt. Er is vast wel een Axelse kunstenaar bereid om tegen vergoe ding een aantal van die beeldjes te maken. VVV-voorzitter Loes den Doelder schudt bedenkelijk het hoofd. „Tja, die filmkwestie is een hoofdstuk apart. Eigenlijk zijn we blij gemaakt met een dooie mus." Ze geeft uitleg. De VVV-Axel liep vorig jaar al met plannen rond om een promotiefilm over Axel te maken, met de aantrek kelijkste toerisctische aspecten van de gemeente als middelpunt. Aardige bijkomstigheid was dat de Amro- bank, de gemeente een bedrag van 2500 gulden schonk. Dat bedrag werd bestemd om de produktiekosten van de film te dekken. In augustus vorig jaar werden de eerste shots voor de ivideoifilm gemaakt. Kort daarna echter presenteerde wethouder Piet Apers van toerisme een uitgebreid draaiboek met daarin al de te filmen objecten in de gemeente. „Toen heb ben we toch even de wenkbrauwen gefronst", zegt Den Doelder. „Alle scholen en alle kerken, inclusief het Koninkrijk van Jehovah Getuigen en het kaartlokaal van de bejaarden, moesten in de film worden verwerkt. Dat zagen we dus niet zitten. Kijk, als het gaat om kerken die een grote historische en culturele waarde verte genwoordigen, dan zeg ik akkoord, maar bij mijn weten hebben we die in Axel niet." verenigen. Als men het over de VVV heeft wordt er altijd gezegd, 'ze' moe ten dit en 'ze' moeten dat. Maandag avond had iedereen de gelegenheid om met suggesties, plannen en pro blemen te komen. Het is echt teleur stellend om te zien hoe weinig mensen dan op komen dagen." Den Doelder en De Feyter zijn het erover eens dat er in Axel best nog wat initiatieven ontplooid kunnen worden, maar ze weten ook dat daar grenzen aan zijn. De Feyter: „Wij hebben natuurlijk geen stadscentrum van historische betekenis zoals Hulst, maar toch kunnen wij ons centrum aantrekkelijker maken. Neem het par keerterrein bij het stadhuis, daar zou men in de zomer best terrasjes rond een kiosk of zo kunnen neerzetten. Nu staan er alleen auto's, terwijl het Szydlowskiplein er meestal wat verla ten bij ligt. Die auto's horen daar in feite thuis. Het conflict was geboren. De bedoe lingen van de VVV en de gemeente lagen te ver uiteen om ze in één film te verwerken. Den Doelder: „Wat de gemeente wil is een film die interes sant is voor nieuwe inwoners, terwijl wij als VVV veel meer het accent willen leggen op evenementen als braderie, Boekweitfeesten, Oranje feesten en noem maar op. We hebben glashard gezegd dat we het op onze eigen manier wilden doen, maar daarmee hebben we wel dat bedrag van 2500 gulden verspeeld. We beta len de film nu uit de VW-kas, terwijl de gemeente met de schenking een eigen film maakt. Het jammer dat het zo gelopen is, maar het is niet an ders." De première van de film zit er niette min aan te komen en zal een van de hoogtepunten vormen van de viering van het 60 jarig bestaan van de VVV Axel dit jaar. Afgelopen maandag was er in Axel al een jubileumbijeenkomst en een receptie in verband met de mijlpaal. Den Doelder trok daar alle registers open door een forumdiscus sie te beleggen met vertegenwoordi gers van de provinciale VVV, de Stich ting Promotie Zeeuwsch-Vlaanderen en de gemeente. „We wilden inder daad het nuttige met het aangename Gelukkig is Axel wat initiatieven be treft niet helemaal op sterven na dood. Integendeel, vind Den Doelder. „We zijn heel blij met het initiatief om de molen van Jozef op te knappen. Als VW hebben ook zitting in het comité. Die molen kan het historisch middel punt van Axel worden. Ik weet zeker dat daar veel mensen op af zullen komen." Probleem is op dit moment nog het financieren van de restaura tie. Het bestuurslid vindt dat het geld voor de restauratie in eerste instantie moet komen van particulieren, bedrij ven en van de gemeente. Gaat de hele operatie door, dan is is het zo goed als zeker dat de VVV-Axel in het pand dat tegen de molen is aangebouwd een informatiekantoor tje zal inrichten. „Daar zitten we meer op onze plaats. De VW-infobalie is nu nog in het stadhuis gevestigd, maar je merkt dat een stadhuis voor een aan tal toeristen toch een hoge drempel heef', aldus voorzitter Den Doelder. Ondanks de geringe opkomst vond de voorzitter de forumdiscussie maan dag niet echt een tegenvaller. Een suggestie van een van de aanwezigen om via het openbaar vervoer ook toeristen uit de richting van Rotter dam te halen, vindt ze een goed idee. „We moeten ons inderdaad niet uit sluitend op de Belgen richten." Opmerkingen van directeur A. Bon tenbal van de provinciale VVV gaven het bestuur van de VVV-Axel stof tot nadenken. Bontenbal zei dat de loka le VW's zich in de toekomst minder met promotionele zaken moeten bezig en meer dienen te fungeren als visite kaartje van de gemeente. „Een theo retische stelling lijkt me, wij kunnen om die promotie niet heen. Ik denk niet dat wij er alleen maar moeten zijn om verblijfaccommodatie onder toe risten te verdelen. Wij kunnen vereni gingen en organisaties juist helpen om hun activiteiten te promoten. We zitten uiteindelijk niet voor niets in Axel Promotion, de werkgroep Spor tieve Recreatie en de Stichting Streekcentrum. Voor ons is het be langrijk mensen naar Axel te halen, alleen opvang is niet voldoende." Overigens is de voorzitter niet onte vreden over de nieuwe VVV structuur. „Ik vind de oprichting van een streek- VVV een goede zaak. Zo kunnen we Axel ook het in kustgebied via folders en dergelijke nadrukkelijker onder de aandacht brengen. Axel is ook opge nomen in het verblijfaccommodatie- bestand. Bij de grootste WV's in Zeeuwsch-Vlaanderen kan men in in één oogopslag zien of er nog een bedje vrij is in 's Lands Welvaren." Den Doelder geeft toe dat de hotelac commodatie in Axel beperkt is. „Die is geheel afhankelijk van de behoefte. Het heeft geen zin een hotel te bou wen als je het niet vol krijgt. Boven dien, en dat is maandag ook verschil lende malen vastgesteld, dient het accent in Axel te liggen op het koop- toerisme en niet op het verblijftoeris- me." Binnen VW-kringen in Axel wordt echter wel gehoopt dat er op camping 'Den Hamer' bij Axel tezijnertijd een trekkershut verrijst. „We hebben dat al eens met de campingeigenaar opge nomen. Maar financieel heeft het alle maal nogal wat voeten in de aarde. Probleem is namelijk dat er een keten is van trekkershutten in Nederland. De tarieven voor het gebruik van die hutten zijn overal gelijk. Daardoor bestaat de kans dat men liever van de hut bij het Veerse Meer gebruik maakt." Er bestaat geen twijfel over dat water sportgebieden meer in trek zijn bij de toerist. De kans echter dat de horizon van de Axelse kreek gevuld zal zijn met windsurfzeiltjes, is nihil. De kreek is aangemerkt als natuurgebied en daar valt niet aan te tornen. Het VVV-bestuur is echter niet onte vreden over het toeristische aanbod van Axel. Den Doelder noemt het Smitschorre terrein met z'n motor cross, zweefvliegveld en golfbaan. Straks komt daar ook nog een bos met ruiterpaden. „Het Smitschorreterrein is een wel kome aanvulling op de jaarlijks te rugkerende activiteiten", aldus Den Doelder. In het kader van het jubileum is de VVV-Axel trouwens nog het nodige van plan. Maandag 19 mei (tweede Pinksterdag) wordt het concours hip- pique gereden voor de VVV-ju- blieumtrofee. Extra ondersteuning geeft de VVV aan het wielerspekta kel, de junioren-etappewedstrijd Groot Axel, dat van 29 mei tot en met 1 juni wordt gehouden. Ook is de vereniging van plan deze zomer in samenwerking met andere instanties een groots sportgebeuren in Axel te houden. Verder werkt men mee aan het feest rond het 750-jarig bestaan van Zuiddorpe en aan de Maurits- feesten. Zaterdag II oktober wordt het jubileum afgelloten met een op treden van de John White's Bigband in cultureel centrum 'De Halle'. WALDEMAR IJSEBAERT De heer Lievens, de heer Bontenbal, Loes den Doelder en wethouder Apers ivlnr). Astrid Oggel len Ab de Feijter. Van fietsenmaker tot rijwielhersteller SINT-JANSTEEN Het leven van de 75-jarige Piet de Poorter uit Sint-Jansteen wordt de laatste vijf decennia beheerst door kinder-, cross-, opoe-, race- en gewone fietsen; kortom twee-wielers zonder hulpmotoren. Hoewel hij dagelijks de vervoermiddelen onder handen neemt, heeft hij in de loop der jaren nog geen hekel aan fietsen gekregen. Integendeel. De fiets ligt de bejaarde Steense rijwielhersteller zeer na aan het hart. „De fietsenmanie kwam op in 1935, midden in de crisisjaren. Een fami lielid van me was wielrenner en had een begeleider nodig. Hij vroeg me: „Piet kunde gai mai nie wa' assiste ren?" en ik dacht: „Waarom ook niet?" Zo begon het allemaal", ver telt hij gezeten tussen binnen-, bui- ten- en lekke banden, vleugelmoe ren en kogellagers, in zijn werk plaatsje. De Poorters belangstelling voor de fiets groeide en amper een jaar later kreeg hij van de Belg Oscar Daemers in de jaren dertig een bekend wielrenner de eerste lessen in het 'fietsenmakersmétier'. „Met deze kennis op zak werd ik in Hoofdplaat fietsenmaker", zegt hij. „De eerste jaren waren niet gemak kelijk, want je kon amper onderde len krijgen en het gereedschap wat ik bezat was ook niet van de beste kwaliteit, maar ja, ik redde het toch". De Tweede Wereldoorlog zorgde ook in West-Zeeuwsch-Vlaanderen voor veel onrust en leed. Franse en Belgi sche soldaten werden door de Duitse troepen opgedreven en de burgerbe volking. bang voor het oorlogsge- Fietshersteller Piet de Poorter. weid, vluchtte voor de opmars van de Hitler-soldaten. De Pooter belandde in Sluis. „Ik had alleen de meest noodzakelijke spul letjes kunnen meenemen en toen ik terug kwam in Hoofdplaat bleek mijn hele werkplaats te zijn leegge roofd. Gelukkig kon een klein ge deelte nog teruggevorderd worden, maar veel was het niet". Even denkt hij na, dan vervolgt hij met: „Jaja, het viel niet mee in die jaren. Bovendien was er in de oor logstijd bijna geen materiaal te koop en de gedachte om weer op de vlucht te moeten hield de wederop bouw van mijn zaakje toch een beetje tegen. Toch had fietsenmaker De Poorter in de oorlogsjaren ook nog wel eens een meevallertje. Zo stond er op een dag in 1943 een vertegenwoordiger bij hem op de stoep die zeshonderd buitenlandse banden te koop aan bood voor vier gulden per stuk. „Nu moet je weten, dat in die jaren buitenbanden soms voor honderd gulden verkocht werden, een mee valler dus. Zeker als je rekening houdt met de kwaliteit van die banden. Normaal gesproken was die erg slecht, omdat ze gemaakt waren van tuinslangen of versneden auto banden, maar deze partij was van een uitzonderlijk goede kwaliteit", benadrukt Piet. Veel winst heeft hij op de banden echter nooit gemaakt. Hij legt uit waarom: „Ach jong, het was voor iedereen een slechte tijd en ik had weinig zin om te verdienen aan andermans ellende, daarom ver kocht ik de banden gewoon tegen inkoopsprijs. Je kon gewoon niet anders". Tijdens de slag om de Westerschel- de, aan het eind van de oorlog, ging de werkplaats van De Poorter door geallieerde bombardementen tegen de vlakte. Een tegenslag. Tijdelijk verhuisde hij met zijn gezin naar het Oost-Zeeuws-Vlaamse Clinge, maar toen de oorlogshandelingen achter de rug waren, keerde hij weer terug naar Hoofdplaat. Een oude Engelse hut, een ijzeren geval van binnen bekleed met hou ten planken, deed tijdelijk dienst als woonhuis voor de familie. „In 1955 keerde het tij en ik kreeg vergunning om in Sint-Jansteen te beginnen als fietsenmaker. Ik nam de kans waar en verhuisde. Steen kreeg zijn zesde fietsenspecialist", verhaalt hij. Mede door de concurrentie was de fietsenmaker genoodzaakt om meer te doen dan alleen fietsen herstel len. Zo legde hij zich verder toe op de verkoop van gasflessen en petro leum. Langzaam kwam er een stijgende lijn in de fietsenverkoop en ook de bromfiets raakte meer en meer in trek. De opkomst van dit nieuwe vervoermiddel betekende overigens wel dat De Poorter bijgeschoold moest worden. Het diploma 'brom fietsmonteur' werd na een 2-jarige pittige schriftelijke cursus en twee examens in Scheveningen behaald. „Dat examen leverde mij nog heel wat belangstelling op. Ik kreeg als opdracht een wiel te spaken en op mijn vraag of dit ook op de Belgi sche manier gedaan mocht worden, volgde een enigszins verbaasde maar toch positief antwoord. Die verbazing werd echter bij de heren van de examencommissie nog groter toen ik na het spaken over het wiel ging lopen om de spaken goed vast te zetten. Iedereen kwam naar dit voor hen toch wel bijzondere schouwspel kijken. Dat dit toch wel een goede methode was bleek later, want ik kon met het diploma op zak huiswaarts keren". Fietsenmaker De Poorter is van mening dat je tegenwoordig niet meer over 'fietsenmaken' kunt spre ken. „Wie maakt er nog fietsen, niemand. Door de dure arbeidslonen is het vervangen van een onderdeel veel goedkoper dan daadwerkelijk repareren. Om die reden heeft ook de term 'rijwielherstellen' zijn intre de gedaan. Noem het een aanvulling op het woordenboek", klinkt het wat gelaten. Ondanks zijn 75 jaren is hij nog niet van plan om te stoppen met zijn vakuitoefening. „Als je stil zit, dan leef je niet", zegt hij. En met deze lijfspreuk in gedachte richt De Poorter zijn aandacht weer op wat hij noemt 'zijn tweede liefde': de fiets. EDY DE WITTE

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 33