almanak KMS-directie: niet in RSV-stijl blijven doormodderen Gebied bij Dishoek na vondst van bom ontruimd Smit-Kroes geërgerd over optreden van kamerlid Eversdijk Schouwen gaat over op rolemmer Forse claim België voor bergingswerk Mont Louis STAATSSECRETARIS BESLUIT: PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT 'Overheid moet investeren in VO W-project' Forse daling van faillissementen ZEEUWSE Flinke duinbrand in Westkapelle 'DUIZENDPONDER' IN DUINEN PAGINA 11 'Verheugend' Ontruiming UITSPRAKEN BI Naam 1,7 Miljoen ZEELAND' VRIJDAG 11 APRIL 1986 Dr A. van der Zwan AMSTERDAM (GPD) - De vaste oeververbinding met Zeeuwsch-Vlaanderen, het Schiphol-project, diverse pro jecten in de Rotterdamse ha ven, achterstanden in het on derhoud van onze infrastruc tuur zoals het wegennet. De directeur van de Nationale Investerings Bank (NIB), dr. A van der Zwan, weet zo een aantal interessante bouwpro jecten te noemen waar de overheid in zou kunnen inves teren. Tesamen met bedrijfs leven en particuliere beleg gingsmaatschappijen overi gens, waar men „zit te sprin gen om te kunnen investeren in rendabele projecten. Het geld loopt overal de spuigaten uit", aldus Van der Zwan. Bij de presentatie van het jaarverslag 1985, donderdag in Amsterdam, gaf Van der Zwan een nadere uitwerking van zijn herhaalde oproepen voor meer overheidsinvesteringen. „Hoogconjunctuur, zoals we die nu kennen, duurt niet eeu wig. Het gaat erom het juiste moment te kiezen voor nieuwe overheidsinvesteringen". Vol gens de voormalige hoogleraar zou Nederland daar met name de komende twee a drie jaar van moeten kunnen profite ren. Het kabinet dat na de verkie zingen in mei aantreedt, zou hierover de beslissingen moe ten nemen. Vele instellingen wachten tot na de verkiezin gen om met hun plannen te komen, aldus Van der Zwan, die met name de vaste oever verbinding in Zeeland, voor een aansluiting met de Ka naaltunnel naar Engeland, en de plannen voor Schiphol noemt. Over bedragen wil Van der Zwan eigenlijk niet praten, maar een bedrag van 4 a 5 miljard gulden in de nieuwe kabinetsperiode, zoals de PvdA heeft voorgesteld, noem de hij desgevraagd „realis tisch". (Zie voor verslag Nationale Investerings Bank pagina 7). DEN HAAG Het aantal uitgespro ken faillissementen blijft dalen. Al leen in maart al daalde het aantal faillissementen met 27 procent in vergelijking met dezelfde maand een jaar eerder. Afgelopen maart waren dat er 396 tegen 542 in maart 1985. In Zeeland daalde het aantal over de eerste drie maanden van dit jaar met 11; van 34 naar 23, een daling van ruim 30 procent. Dit blijkt uit tellin gen van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), die donderdag zijn gepubliceerd. Het aantal faillissementen over de eerste drie maanden daalde landelijk van 1558 (1985) naar 1082. Per provin cie is dat: Groningen 49 (vorigjaar 63), Friesland 29 (61), Drenthe 32 (36), Overijssel 67 (80), Gelderland (121 (162), Utrecht 72 (87), Noord-Holland 169 (307), Zuid-Holland 285 (396), Noord-Brabant 140 (218), Limburg 72 (91) en Flevoland 23 (23). (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG - De Koninklijke Maatschappij De Schelde (KMS) in Vlissingen mag een tweede serie van vier Multi- purpose-fregatten voor de Koninklijke Marine bouwen. Staatssecretaris J. van Houwelingen (defensiematerieel) heeft dit donderdag besloten. De KMS-directie is 'verheugd' over het besluit. De bewindsman schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat de bouw van in totaal acht M-fregatten (de eerste serie van vier is thans in aan bouw) binnen het ontwerp-Marine- plan voor de periode 1987-1996 past. De bouw van de marinevaartuigen werd in de Defensienota van 1984 aangekondigd. De schepen kosten 360 miljoen gulden per stuk. In de contracten met De Schelde en Hollandse Signaalappara ten (HSA) is rekening gehouden met een totale serie van acht. Het contract met de KMS voor de eerste vier schepen kwam in juni vorig jaar tot stand. Daarin hield de be windsman een optie open op nog eens vier identieke oorlogsvaartuigen. Van Houwelingen deelt de Kamer nu mee dat hij heeft besloten gebruik te maken van die optie. Over de schepen ontstond vorig jaar onzekerheid toen in september be kend werd dat het ministerie van Defensie serieus studeerde op een halvering van de tweede serie tenein de tegenvallers op de begroting op te vangen. Het fregatten-project is des tijds met spoed in gang gezet om de werkgelegenheid bij de Vlissingse ma rinewerf te steunen. Directeur drs A.B.A. de Smit van De Schelde sprak gisteren desgevraagd van 'een bijzonder verheugende ont wikkeling' voor het bedrijf. De invul ling van het bestaande contract over eenkomstig de beslissing van Van Houwelingen is volgens hem 'een kwestie van dagen'. De Smit zei dat de werkgelegenheid bij de afdeling scheepsnieuwbouw van De Schelde door het besluit 'een flink aantal jaren' verzekerd is. Glo baal neemt de bouw van één M-fregat een klein jaar in beslag. WESTKAPELLE Een duinbrand, aangewakkerd door een straffe noord oosten wind, heeft donderdagavond in Westkapelle zo'n 4500 vierkante, meter duinbegroeiïng verbrand. De brandweer van Westkapelle heeft de brand geblust. De duinbrand woedde aan de zuidkant van het dorp, nabij de Joosjesweg. Staatssecretaris Van Houwelingen (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG - 'Niet doormodderen in RSV-stijl'. Onder dat motto gaat de Koninklijke Maatschappij De Schel de (KMS) in Vlissingen akkoord met het omstreden advies over de toe komst van de marinewerven, dat voormalig Unilever-topman dr. Goudswaard aan minister Van Aar- denne (economische zaken) heeft uit gebracht. De Schelde vindt dat er op de markt geen plaats is voor drie Nederlandse marinewerven, zo blijkt uit een pers bericht van de hand van directeur drs. A.B.A. de Smit. „Daar moet de eerste vijf jaar alleen maar geld bij", consta teert de KMS-topman. „Als de poli tiek het plan-Goudswaard niet over neemt, zit de overheid opgezadeld met financiële verplichtingen die ver rassend veel op die in de RSV-zaak lijken". Zoals bekend komt het advies van Goudswaard erop neer dat de beide staatswerven De Schelde en Rotter- damsche Droogdokmaatschappij (RDM) ten opzichte van Wilton Fij- enoord in Schiedam een voorrangspo sitie innemen bij het verkrijgen van exportorders. De KMS, aldus De Smit, vindt dat het plan Goudswaard op alle hoofdpun ten overeen komt met de voorwaar den waarop KMS, RDM en Wilton in 1983 gered zijn uit het RSV-débacle. De directeur zegt dat er op die manier 'enig uitzicht' is, dat De Schelde en RDM de grote overheidssteun op de kleine exportmarkt voor marinebouw waarmaken. Minister Van Aardenne besloot in '83 te saneren 'en uitdrukkelijk niet alle drie ex-RSV-bedrijven in stand te houden', aldus de KMS. Zoals bekend wil Wilton Fijenoord het plan niet aanvaarden. „Toch", aldus De Smit, „hebben ze in 1984 al over heidssteun geaccepteerd op voor waarde dat ze met die voorrangsposi tie van KMS en RDM in de marine- bouw akkoord gingen". En hij vervolgt: „Het wordt wat kunstmatig allemaal als Wilton Fij- (Slot zie pagina 12 kolom 4) BRUSSEL (AP) - De Belgische staat eist een forse schadevergoeding voor de berging van 30 containers met uranium hexafluoride uit de Mont Louis, de Franse vrachtvaarder die in august 1984 na een aanvaring met de veerboot Olau Brittania voor de Belgische kust zonk. Een woordvoerder van de Belgische regering verklaarde dat de rekening, 374.209.026 Belgische franks (een klei ne.20 miljoen gulden), is gebaseerd op de kosten van de berging van de containers, de berging van het schip zelf, de bestrijding van de milieuver vuiling veroorzaakt door de schip breuk en de bewaking van het wrak. Een Londense rechtbank moet nog uitmaken wie schuld heeft aan de aanvaring. De woordvoerder gaf te kennen dat hetzij de eigenaren van de Mont Louis, hetzij de eigenaren van de veerboot de rekening krijgen ge presenteerd. Hij wees erop dat het bij maritieme ongelukken lang kan du ren voor een schuldige is aangewezen. Leden van de duik- en demonteergroep bij de inmiddels onschadelijk gemaakte en uitgegraven Engelse vliegtuigbom. VLISSINGEN - De duik- en demon teergroep van de koninklijke mari ne in Vlissingen heeft donderdag een Engelse vliegtuigbom onscha delijk gemaakt die was gevonden in de duinen tussen Vlissingen en Zoutelande, ter hoogte van cam ping Dishoek. De camping moest, evenals een iets verder gelegen hotel en woningen en boerderijen in de nabijheid, worden ontruimd. De rijkspolitie zette in verband met de demontage van de 'duizend ponder' de omgeving af en ook het scheepvaartverkeer op de Wester- schelde werd tijdelijk stopgezet. De bom werd omstreeks het midda guur gevonden toen in opdracht van het Waterschap Walcheren her stelwerkzaamheden werden uitge voerd aan de duinen. De vliegtuig bom bevond zich op nauwelijks twee meter diepte en op slechts geringe afstand van het wandelpad dat over de duinen voert. Hoewel met grote regelmaat explo sieven worden gevonden langs de Zeeuwse kust, ging het in dit geval volgens luitenant-ter-zee eerste klas H. J. B. Peeters om een bijzonder exemplaar. „Deze bom had een che mische ontstekingsbuis. Die vinden we niet veel. Bommen met een dergelijke ontsteking werkten meestal wel", zo zei hij na afloop van de demontage. De demontage kon pas omstreeks tien minuten voor drie beginnen. De duik- en demonteergroep - de de montage vond plaats onder leiding van sergeant J. Steijn - was tot de conclusie gekomen dat de bom niet kon worden vervoerd. Om de de montage ter plaatse te kunnen uit voeren, moest eerst het gebied wor den afgezet en bewoners en vakan tiegangers in een straal van 35C meter worden verzocht tijdelijk el ders onderdak te zoeken. De groep Valkenisse van de rijkspolitie kreeg bij dit karwei assistentie van de groep Veere. De brandweer van Val kenisse en een ambulance warer eveneens ter plaatse voor het geval dat de demontage niet volgens de regels zou verlopen. Luitenant Pee ters toonde zich na afloop ingeno men met de manier waarop politie en brandweer zich hebben ingezet om de zaak tot een goed einde te brengen. De afzetting van het ge bied bleek overigens geen eenvoudi ge zaak. Via de talrijke flets- en wandelpaden wisten mensen toch de afzetting te omzeilen. Uit de reacties van deze mensen bleek echter dat dat geheel onopzettelijk was gebeurd. De ontruiming van de camping en het hotel ging heel wat gemakkelij ker. Daarbij speelde ook een rol dat door het slechte weer slechts wei nig bezoekers aanwezig waren. Ook mensen die verder van de vindplaats verbleven dan de 350 meter waarbinnen het gebied ont ruimd moest worden, kregen don derdag de politie op bezoek. Bin nen een straal van 600 meter moes ten ramen en deuren worden ge opend. Dat betrof met name de woningen in het vakantiedorp Ve- benabos, waar overigens ook slechts een gering aantal bezoekers verbleef. Nadat de afzetting en ontruiming waren gerealiseerd, verwijderden de explosieven-experts de ontste kingsbuis met behulp van een zoge naamde raketklem. Dat werktuig wordt op de ontstekingsbuis aange bracht en bevat twee kleine springladingen. Die worden op af stand tot ontbranding gebract en veroorzaken dan een draaiende be weging van de klem, zodat de ont stekingsbuis uit de bom wordt ge draaid. Dat karwei verliep donder dag vlekkeloos. De onstekingsbuis was in goede staat. Uit het opschrift bleek dat de bom in september 1944 is vervaardigd. De verwijdering van de aanvuurla- ding leverde meer problemen op. Die bleek door corrosie erg vast te zitten. Desondanks was de demon tage om vijf over drie een feit. De bom werd daarna afgevoerd en zal later tot ontploffing worden ge bracht. Ook in de nieuwe wijken van Zierikzee is het systeem van de rol-emmer inmiddels ingevoerd. Museumruzie in Goes; 't mag eigenlijk geen naam hebben. KERKWERVE Voor eind april is heel Schouwen-Duiveland, uitgezon derd de binnenstad van Zierikzee, voorzien van rolemmers van de reini gingsdienst. Met de invoering is al in september een begin gemaakt. De rolemmers komen in de plaats van de plastic huisvuilzak. In totaal worden op Schouwen-Duiveland 12.000 van dergelijke rijdende containertjes met een inhoud van 240 of 120 liter ge plaatst. Ondanks de nodige kritiek in de voor bereidende fase is het fenomeen ro lemmer inmiddels al aardig ingebur gerd. De reinigingsdienst heeft er al goede ervaringen mee opgedaan. En er zijn weinig negatieve reacties van mensen die de rolemmer gebruiken, aldus desgevraagd directeur J. Land man. Deze maand wordt de bevolking van de laatste dorpen waar nu nog met plastic zakken wordt gewerkt van rolemmers voorzien: Noordwelle, Se- rooskerke, Ellemeet, Ouwerkerk en Nieuw-Haamstede alsmede de buiten gebieden rondom deze kernen, waar onder het uitgestrekte 'Platte van Schouwen'. Verder is het de bedoeling begin mei te starten de rolemmer in Zierikzee- centrum. De nieuwe wijken van de stad zijn al voorzien, maar Zierikzee 'binnen de wallen' geeft nog de nodige problemen, maakt de directeur van de reinigingsdienst duidelijk. Dit geldt met name een aantal straten waar de bewoners geen achteruitgang hebben of niet van een brandgang gebruik kunnen maken om de rolemmers bui ten te zetten, zoals d» Sint Janstraten, Rode Dorp, een gedeelte Nieuwe Ha ven en de Dam. Directeur Landman geeft overigens de verzekering dat de reinigingsdienst de probelemen volkomen onderkent. „De situatie verschilt van straat tot straat. Waar de rolemmer problemen geeft, zullen we proberen om in over leg met de bewoners tot een zo goed mogelijke oplossing te komen. En we zijn ons er terdege van bewust dat dit in individuele gevallen lang niet altijd gemakkelijk zal zijn". De reinigingsdienst Schouwen-Dui veland heeft 1,7 miljoen gulden geïn vesteerd in de overschakeling op de rolemmer voor de vuilinzameling. Aanleiding was onder meer de werk omstandigheden van het personeel te verbeteren. Want de arbeidsbelas ting van de beladers is met gebruik making van de rolemmer en daar voor ontworpen beladingssystemen een stuk minder. Het ophaalsysteem is bovendien beter beheersbaar en de straten blijven verschoond van plas tic zakken, aldus de heer Landman. De reinigingslasten zijn in verband met de komst van de rolemmer ver hoogd met 16,80 gulden. Maar de directeur tekent daar direct bij aan, dat de gebruikers dit bedrag weer grotendeels besparen omdat geen huisvuilzakken meer moeten worden aangeschaft. De reinigingsdienst heeft de afgelopen tijd op heel Schou wen-Duiveland een twintigtal, overi gens meest matig bezochte, voorlich tingsavonden over de invoering en het gebruik van de rolemmer gehouden. (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG - Minister N. Smit-Kroes van verkeer en waterstaat vindt het bepaald geen goede zaak dat het CDA-Tweede Kamerlid H. Eversdijk zich als voorzitter van een binnen- vaartorganisatie kritisch uitlaat over het regeringsbeleid, terwijl hij datzelfde beleid in zijn hoedanigheid van kamerlid steunt. „Onbegrijpe lijk" is de enige kwalificatie die drs Smit voor deze houding kan vinden. In antwoord op schriftelijke vragen van de WD-Kamerleden J. van Rey, J. te Veldhuis en B. Korthals, zegt Smit-Kroes: „Zeker hij als lid van de Tweede Kamer der Staten-Generaal diende er van op de hoogte te zijn dat het regeringsbeleid bij de afweging van de verschillende maatschappelij ke belangen niet uitsluitend van de binnenvaartbelangen mag uitgaan". In zijn jaarrede als voorzitter van de Christelijke Bond van Ondernemers in de Binnenvaart (CBOB) noemde het Zeeuwse Kamerlid op 28 februari het regeringsbeleid voor de binnen vaart teleurstellend. Maar in de Tweede Kamer, zo blijkt uit de antwoorden, had hij als volks vertegenwoordiger heel wat minder kritiek. „De heer Eversdijk heeft als lid van de Tweede Kamer, evenmin overigens als de CDA-fractie, bij de huidige onderwerpen van kritiek blijk gegeven, of andere'standpunten ver kondigd dan het regeringsstand punt", zegt de bewindsvrouw kribbig. Zij gaat ook in op de Oosterschelde- werken, waarvan de enorme kosten hebben geleid tot uitstel van werken in de scheepvaartsector. Op 26 februa ri - twee dagen vóór de gewraakte jaarrede van Eversdijk - stemde de CDA-fractie er mee in dat een tekort van 132 miljoen gulden bij dit mon sterproject voor bijna de helft (60 miljoen) ten laste werd gebracht van het artikel scheepvaartwegen en ha vens van Smit-Kroes' begroting. Voor wat betreft de beslissingen over de Oosterscheldewerken laat Smit- Kroes het voor Eversdijks verant woording 'dat hij als voorzitter van een binnenvaartorganisatie ver- Slot zie pagina 12 kolom 4) Drc^H. Eversdijk VLISSINGEN - De 26-jarige Vlissinger W. J„ die in november '83 werd veroordeeld tot zes jaar gevangenisstraf wegens de roofmoord op de Vlissingse bejaarde mevrouw B. C. van Loenhout-Roelse, is, naar de Vlissingse politie donderdag bekend heeft gemaakt woensdagmiddag in Vlissingen ontsnapt aan zijn drie begeleiders. Dat gebeurde omstreeks half drie thuis bij J.'s familie. Sindsdien is hij spoorloos. J. zat gevangen in Veenhuizen in Drenthe. Hij moest nog tot 1 augustus 1990 zitten. J. bracht samen met zijn neef H. J. J. in de nacht van 14 op 15 mei '83 de alleenwonende mevrouw Van Loenhout om het leven in haar woning aan de Willem Witsenlaan in Vlissingen. H. J. J. werd voor zijn aandeel in de roofmoord veroordeeld tot vijfjaar gevangenisstraf en onvoorwaardelijke ter beschikkingstelling van de regering. Bouw tweede serie fregatten bij KMS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 11