VEERTIG JAAR
WEGENWACHT
auto
nieuwe volvo 480 'sexy' auto
exposities
efficient
samenwerking
elektronica
wenen
jan martens
architectuur
mail art
riet danz
zicht op
acolye
figuren
wierenga
de wijnstock
overbeeke
kleurenetsen
beelden buiten
sleeuwenhoek
van de kop
ine
VRIJDAG 7 MAART 1986
April 1946, nu veertig jaar
geleden. Ons land klimt
langzaam uit het diepe dal van
vijf oorlogsjaren. Voertuigen
die al die tijd in schuren waren
verstopt, vaak ver onder het
hooi of op andere plaatsen
waar ze voor de grijpgrage vin
gers van de bezetter onzicht
baar waren, worden weer zo
goed en zo kwaad als het kan
gerepareerd of gereviseerd. Vijf
jaar stilstaan is niet bevorde-
lijk voor een auto of motor.
Onderdelen zijn bijna niet meer
te krijgen en het weinige ver
keer op de vaderlandse wegen
staat dan ook vaak massaal
langs de kant van de weg. Pech!
De ANWB. de Algemene Neder
landse Wielrijders Bond, die
veel verder keek dan alleen
maar naar leden op de fiets,
kwam met het plan een ..Bonds-
wegenwacht" te starten. Mon
teurs met zijspanmotor (Harley
Davidsons, dezelfde waarmee
de geallieerde troepen ons land
net een jaar daarvoor binnen
trokken) patrouilleerden langs
de autowegen om pechgevallen
te helpen en te verhelpen.
In april 1946 verschenen de eer
ste wegenwachten. Zeven mo
torbrigades werden aan de toen
malige minister van verkeer en
energie gepresenteerd. De anek
dote rond die presentatie wil
doen geloven dat de verf waar
mee het woord ..Wegenwacht"
op het zijspan was geschilderd
nog zo nat was dat het plechtig
zwarte kostuum van de Haagse
gezagsdrager het opschrift in
spiegelbeeld weergaf toen de
minister zich over een zijspan
boog.
In eerste instantie kwamen de
zeven wegenwachters niet ver
der dan de route Den Haag,
Amsterdam, Rotterdam. Haar
lem. Gouda en Utrecht. Maar in
een paar maanden tijd werd de
service zo uitgebreid dat het
hele land door de Wegenwacht
werd bestreken, met uitzonde
ring van de Waddeneilanden.
De Wegenwacht werd opgezet
naar Brits voorbeeld, waar de
zusterclub van de ANWB, de
Automobile Association al
sinds 1905 over een goed func
tionerende hulpverlening be
schikte. De steun van de Engel
sen was in '46 dan ook meer dan
welkom.
Nu, veertig jaar later, is de
Wegenwacht uitgegroeid tot
een uiterst efficiënt werkende
hulpverleningsorganisatie, in
principe voor leden van de
ANWB die naast het lidmaat
schap voor slechts een paar
tientjes per jaar de zekerheid
hebben dat bij pech onderweg
op elk uur van de dag een
beroep op de Wegenwacht kan
worden gedaan. Met uitzonde
ring van pech in de eigen woon
plaats, hoewel dat in Den Haag
en Amsterdam anders ligt,
want daar kan men de Stads-
w'egenwacht inschakelen. Niet-
leden van de ANWB die een
beroep doen op hulp moeten ter
plekke lid worden. Daarvoor
wordt iets meer gevraagd dan
de reguliere bijdrage.
Honderden wegenwachters
trekken er dagelijks. 24 uur per
dag, op uit om de pech te be
strijden. Een groot deel van de
meldingen komt via de bekende
praatpalen bij de diverse WW-
stations binnen. De exacte
plaats waar het gestrande voer
tuig staat wordt aangegeven, de
melding gaat door naar de we
genwachter van dienst, die er op
af gaat om te trachten de sto
ring op te heffen of als dat niet
mogelijk blijkt, voor repatrië
ring van het voertuig te zorgen.
In 1959 werden de motorfietsen
met zijspan ingeruild tegen gele
auto's. Bijna zevenhonderd au
to's zijn er nu in gebruik. Geza
menlijk leggen ze jaarlijks zo'n
twintig miljoen kilometers af.
Om sneller en efficiënter te kun
nen werken zijn ook weer wat
motoren in gebruik genomen.
Die zijn wendbaarder en lopen
bij stremmingen minder snel
vast in het verkeer. Per jaar
wordt de Wegenwacht gecon
fronteerd met meer dan een hall
miljoen pechgevallen. Nog
steeds wordt een kwart van alle
pechvogels op de patrouillerou
te aangetroffen.
Het Wegenwachtstation bij
Naarden, aan de voet van een
viaduct over de A-l, is een van
de 13 stations in ons land. In dit
station hadden we een gesprek
met Hoofd Wegenw-acht J. W.
Ravensloot en G. Blom, chef
van het station Naarden. Ra
vensloot komt met cijfers van
een kort geleden gehouden gro
te sollicitatieprocedure. Het
korps moest worden uitgebreid
met 35 man. Op die vacature
kwamen meer dan duizend
brieven binnen. „Het was een
hele klus om er 35 man uit te
pikken".
„Om voor Wegenwacht in aan
merking te kunnen komen moet
men minimaal het diploma eer
ste monteur hebben plus EH
BO, minstens vijf jaar garage
ervaring en het liefst een zo
breed mogelijk werkterrein wat
automerken betreft. Inventivi
teit, improvisatievermogen en
het gevoel voor service is be
langrijk naast de algemene
technische kennis. Het pro-
De eerste wegenwachters gingen op pad met motor en zijspan.
problemen geeft. Maar compu
ter gestuurde brandstof-injec
tiesystemen kunnen meer moei
lijkheden geven.
Om alle nieuwe snufjes van de
automobielindustrie te door
gronden, gaat de Wegenwacht
jaarlijks terug naar het oplei
dingscentrum. De specialisten
daar geven dan uitleg over de
allernieuwste modificaties en de
steeds gespecialiseerdere onder
delen.
„We hebben erg goede banden
met de auto-industrie en impor
teurs. Als er weer iets nieuws
onder de motorkap komt te zit
ten, weten onze opleidingsmen
sen daarvan. We krijgen alle
mogelijke informatie uit de in
dustrie toegespeeld en als er
bijvoorbeeld een nieuwe carbu
rateur is ontwikkeld hebben we
die meestel snel in handen",
aldus de heer Ravensloot.
„De nadruk bij onze sollicitatie
procedure ligt, naast technische
kennis, op het werken onder
moeilijke omstandigheden. De
Wegenwacht moet kunnen
werken in tropische hitte, in
sneeuwbuien, bij strenge vorst
en in de regen. Dat is onverbre
kelijk verbonden met dit vak en
men moet ook op pad in de
weekeinden, op feestdagen en
afwisselend dag- en nachtdien
sten draaien.".
„We moeten weten dat zo'n man
krachtdadig kan optreden,
want we worden niet alleen ge
confronteerd met pech, maar
ook met ongevallen en steeds
veranderende verkeerssituaties.
Ook daar moeten we alert op
zijn. Belangrijk is ook of de man
in het team past. Onze mensen
worden zeker niet slecht be
taald, maar het zelfstandig kun
nen werken en het aspect van de
dienstverlening zijn toch de be
langrijkste motieven waarom
een monteur uit de garage trekt
en bij ons komt".
bleem is dat de meeste garages
merkgebonden zijn, zodat het
steeds moeilijker wordt om all
round monteurs te pakken te
krijgen".
Na de selectie-procedure, waar
toe ook een niet kinderachtige
medische keuring behoort (de
helft valt dan af), krijgt de aspi
rant-wegenwachter op het tech
nisch centrum van de ANWB in
Voorschoten een pittige trai
ning van twaalf weken. Daarna
volgt nog een stageperiode met
een door de wol geverfde collega
Naast het verhelpen van de
pechgevallen is de Wegenwacht
direct betrokken met alles wat
en dan pas kan men zelfstandig
de weg op.
Doordat de elektronica een
steeds grotere plaats inneemt
onder de motorkap, moet de
Wegenwacht ook op dat onder
deel steeds worden bijgewerkt.
In principe is het draaiend ge
deelte van een auto niet het
grootste probleem. Iedere We
genwacht is zo bekend met dat
deel van een motor dat het
stellen van een diagnose geen
aan het verkeer deelneemt. De
samenwerking met de politie
en dan speciaal de Algemene
Verkeers Dienst in Driebergen
is prima. „Een keer per jaar
krijgen we de kans elkaar ver
rot te schoppen tijdens de voet
balwedstrijd", merkt Raven
sloot met een grote grijns op.
„Maar we vullen elkaar prima
aan langs de weg. Zo geven we
ook plotseling optredende glad
heid, een file of een ongeval
meteen door naar de politie".
Wat kan de Wegenwacht voor
een pech-langs-de-weg-geval nu
precies betekenen? Ravensloot:
„In principe besluit de Wegen
wacht zelfstandig of de storing
binnen een bepaalde tijd kan
worden verholpen. We gaan uit
van een reparatie die binnen de
vijftig minuten kan worden uit
gevoerd. Een kapotte versnel
lingsbak gaan we niet repare
ren, dan gaan we de auto weg
slepen en daar afleveren waar
de bestuurder dat wenst. Meest
al is dat de eigen dealer".
Sinds enige tijd is het korps
uitgebried met een nieuwe ser
vice: mannen die zijn gespeciali
seerd in het vrachtwagengebeu-
ren. Een van de direct betrokke
nen, de chef van het WW-station
in Naarden, G. Blom. Op een
garageterrein dicht in de buurt
komen de truckspecialisten een
dag op bezoek om de technische
vaardigheden goed onder de
knie te krijgen.
Blom: „We zijn met deze actie
begonnen omdat we een deel
van onze leden, de vrachtwa
genchauffeurs dus, met onze
normale service niet altijd
even efficiënt konden helpen.
Het losdraaien van zo'n grote
wielmoer van een vrachtwagen
met de hand is bijvoorbeeld een
hele opgave. De mensen die
voor ons in de truckservice
zitten, hebben veel affiniteit
met vrachtwagens en hun be
stuurders. We heben nu acht
speciale grote bestelwagens in
gericht voor hulp aan die cate
gorie weggebruikers. Die acht
ploegen bestrijken zoveel mo
gelijk het hele autowegennet en
de eerste reacties zijn uiterst
positief'.
Veertig jaar Wegenwacht, 24 uur
per dag hulp en bijstand bij
pech, ongevallen of andere on
gemakken. Van een simpel op
gezette helpers-op-de-motor-
systeem uitgegroeid tot een
veelomvattend, uiterst efficiënt
opgezet hulpverleningssysteem.
Honderden mensen die per jaar
meer dan een half miljoen pech
gevallen behandelen, reparaties
uitvoeren, onderdelen halen,
mensen opvangen, vervoer rege
len. „De Wegenwacht... altijd en
bijna overal...", luidt de slogan.
Tweeëneenhalf miljoen Neder
landers zijn lid van die Wegen
wacht en kunnen altijd en bijna
overal rekenen op hulp en bij
stand. Nieuw is het landelijk
alarmnummer 06-0888, zodat
het niet meer nodig is om het
telefoonnummer van het dichts-
bijzijnde station op te zoëken.
Die veertig jaar Wegenwacht zal
zeker gevierd gaan worden. Hoe
is nog niet helemaal zeker, maar
men denkt sterk aan een défilé
richting Soestdijk voor erevoor
zitter prins Bernhard.
HEIN KROPMAN
Een sexy auto', zo omschreef
een van de Volvo-bonzen
zijn nieuwe produkt, de 480 ES.
Op de Salon van Genève maakt
dit Nederlandse model, met
veel overheidssteun gemaakt,
zijn debuut. Vooraf kon de
vaderlandse pers uitgebreid
van gedachten wisselen met de
makers van deze American
Sportscar. Want het is wel
duidelijk dat het eerste model
op die markt hoge ogen moet
gooien. De reputatie daar is al
heel behoorlijk voor Volvo en
daar maakt Volvo Car BV
dankbaar gebruik van, door de
480 ES in zijn meest luxueuze
uitvoering te lanceren. De auto
is weliswaar in april ook hier te
koop voor een kleine 45 mille,
maar volumeverkoop zal met
name in Noord-Amerika
gestalte moeten krijgen.
Voor iemand die nog jong is,
redelijk veel verdient, sportief
en dynamisch is ingesteld is
deze Volvo 480 ES hèt
vervoermiddel, zo redeneren de
marketing-deskundigen. Young
Urban People worden ze wel
genoemd, Yuppies zogezegd. Er
werd bij de presentatie
veelvuldig vergeleken met
bestaande en oude modellen.
Hij heeft wel iets van een korte
Volvo P1800. een vleugje Honda
Civic en wat van de Reliant
Scimitar.
Je kunt er met een redelijke
lengte goed in zitten, stoelen in
hoogte verstelbaar en te
kantelen; achterin wordt het
wat krapper en dat zul je over
een lange rit niet zo best
volhouden. Dashboard is
overcompleet, waarbij opvalt
dat de digitale ronde klok
gelukkig compact is gehouden
zodat bescheiden allerlei 4
wezenlijke informatie wordt
gegeven.
Frans Campman die nu
eindelijk breeduit over 'zijn'
Volvo kan vertellen vindt de 480
vooral een stuk veiliger dan zijn
adepten. ..Ik stond echt versteld
te kijken naar de filmopnamen
waarbij de 480 met 35 mijl per
uur een frontale botsing
doorstond. De portieren gaan
daarna nog gewoon open en de
basis van de auto is niet
vervormd".
Al met al een hoge mate van
veiligheidstoepassingen, zonder
dat de 480 log en zwaar is
geworden. Dat komt ook door
het gebruik van hoogwaardig
staal om de hele auto de nodige
stijfheid te geven en daardoor is
hij tevens betrekkelijk licht
gebleven: rond de 1000 kilo. De
voorzijde is aan de buitenkant
geheel van kunststof, geleverd
door DSM en geperst in
Duitsland.
De motor is in zijn basisconcept
een Renaultprodukt, maar
Volvo heeft er wel voor 70
procent aan gesleuteld om hem
voor alle markten te laten
voldoen aan de strengste eisen.
„Het heeft geen zijn om voor
Amerika schone modellen te
maken en in Europa met een
iets mindere versie op de markt
te komen. Zo hebben we ook
geredeneerd voor wat de
veiligheid betreft, je hebt dan
aan de produktiezijde ook een
Volvo 480 ES
voordeel: je maakt slechts êen
type auto".
We konden helaas geen meter
met de nieuwe Volvo rijden,
maar uit het enthousiasme van
Campman zouden we mogen
opmaken dat het een waar
genoegen moet zijn. „Het is een
voorwielaandrijver, dus wat
onderstuurd. Maar we hebben
de ophanging zo gemaakt datje
tijdens het rijden reageert als
zou hij iets overstuurd zijn". In
dit verband is de vinding van
hem, een apart subframe met
niervormige ophangrubbers,
van wezenlijk belang. Samen
door de knieën gezakt bij de
opengewerkte vooras, valt nog
een doordacht detail op. De
uitlaatkleppen zitten middels
twee flexibele stalen
harmonica-moffen aan het
spruitstuk en die vondst
voorkomt het hinderlijke
verschijnsel van het afbreken op
juist dat punt. En zo zit de Volvo
480 ES vol met technische en
cosmetische nieuwigheden, die
in de verste verte niet meer
herinneren aan het Dafje van
weleer. Een gedurfd concept
van internationale allure dat
vooral vanwege zijn veiligheid
mijns inziens een goede
toekomst tegemoet gaat.
SIEM LEEUWENKAMP
Weense schilders, tekenaars,
beeldhouwers en performance
artiesten in de leeftijdscatego
rieën 25 tot 40 zwermen uit
naar galeries buiten hun ge
boorteland. De Middelburgse
Vleeshal neemt een vleugje
van deze 'Wiener Welle' mee.
Tot en met 23 maart zijn er die
op de expositieruimte toege
sneden installaties te zien van
Peter Kogler, Romana Scheff-
knecht en Wolfgang Stengl.
Kogler ('59, Innsbruck) maak
te naam met papieren objec
ten en schilderijen. In de
Vleeshal exposeert hij negen
zijden banieren in zwart en
grijstinten, gemerkt met een
authentieke signatuur in vak-
en vlakverdeling.
Romana Scheffknecht maakte
bij de entree een video-instal
latie met twee monitoren. Zij
werd in '52 geboren in Horn
(Niederösterreich), werkte
aanvankelijk voor het theater
en de film en begon in '79 haar
studie aan de Hochschule für
angewandte Kunst, waar ze
koos voor de 'meesterklas' van
Oswald Oberhuber. Ook hij is
goed voor een 'Middelburgs
verhaal', exposeerde al in '83
papiersculpturen en schilderij
en in de Vleeshal.
De derde exposant is Wolf
gang Stengl ('57, Wenen), ver
slingerd aan de 'strengheid en
eenvoud' van beton, 'tech
nisch ding' maar nooit zonder
suggesties en betekenissen.
Hij toont betonnen bollen, be
schilderd in primaire kleuren.
De tentoonstelling is te zien
van dinsdag tot en met zater
dag van 13 tot 17 uur en op
zondag van 14 tot 17 uur.
Jan Martens exposeert tot
woensdag 12 maart in galerie
Bellamy recente schilderijen
met als thema 'Oriëntale mo
tieven'. Zijn tentoongestelde
werken bevatten naast een
aantal grotere doeken diverse
twee- en drieluiken.
(Bellamypark 19, Vlissingen.
Dinsdag tot en met vrijdag 10
tot 12.30 en 13.30 tot 17 uur.
Zaterdagen van 13 tot 17 uur.
De architect Dom Hans van
der Laan exposeert tot en met
21 maart in het Zeeuwse Mu
seum een vijftigtal foto's en
modellen over zijn theorie en
maquettes van gebouwen en
meubels.
Van der Laan (1904), monnik
van de Abdij van Vaals, wordt
binnen de Nederlandse archi
tectuur beschouwd als leer
meester van architecten beho
rende tot de Bossche School.
(Abdij 3, Middelburg. Maan
dag tot en met vrijdag 10 tot 17
uur).
In 'Galerie 66', Oude Stad 66 te
Oostburg, wordt tot 24 maart
een tentoonstelling gehouden
van mail-art met als thema:
Artists Revolution 1986. Gale
rie 66 werkte voor dit project
samen met Helen Heaven, Pa
trick T and Artfoot en de
National endowment for the
Arts. Zij nodigden 365 mail-art
kunstenaars uit om ieder op
eigen manier de artistieke re
volutie te verbeelden. Het re
sultaat moest op heel kleine
afmeting: 5,2 bij 5,2 centime
ter. De bedoeling was één
kunstwerkje per kunstenaar
voor elke dag van het nieuwe
jaar. Uiteindelijk reageerden
er 312 uit verschillende lan
den.
De galerie is open: van woens
dag tot en met zondag van 14
tot 17 uur. De officiële opening
is vastgesteld op zaterdag
maart te 16 ure.
Galerie Esprit in Clinge (Gra
venstraat 99) presenteert tot.
en met 9 april de tentoonstel
ling 'Zicht op Zeeland'. Der
tien kunstenaars geven hun
kijk op Zeeland: Herman Bis
schop, Leon de Buck, Joop
Dam, Henny Huser, Joop Kol-
laard, Hugo Metsers, Nelly van
Nieuwenhuizen, Marcel Rob-
be, Ferdinand Slock, Trees
Verwilligen, Jenneke Weij-
land, Karei Weijland en Krijn
Doolaard. Henk Koch, direc
teur van de Zeeuwse Cuturele
Raad, opent de expositie mor
gen, zaterdag, om 20 uur.
Geopend: alle dagen behal
ve dinsdag van 13.30 tot IS
uur.
De Vlissingse galerie 'De
Blaeue Acolye' (Bellamypark
22) richt zich de komende
maanden speciaal op de zeezij
de met exposities van oude
(zee)kaarten en prenten van
Zeeland in de maand maart,
zeeschilderijen van Rieks
Hamminga in de maand april
en maritieme schilderijen van
Oudes, Jaarsma, Dekker,
Groen. Peeters en anderen in
de maanden mei en juni. Door
lopend: maritieme en topogra
fische prenten.
Open: dinsdag tot en met za
terdag van 13.30 tot 17 uur
Riet Danz exposeert, tot en
met 13 maart fotd's en colla
ges in het Zeeuws Kunste
naarscentrum (Kloveniers
doelen). Het thema van deze
tentoonstelling is 'Peren'.
Riet Danz (1936) volgde de
Kunstacademie in Rotterdam
en de Nieuwe Academie Foto
grafie in Utrecht. Zij legt zich
toe op collages en fotografie,
gecombineerd met technieken
uit de schilderskunst.
(Achter de Houttuinen 30, Mid
delburg, dinsdag tot en met
zondag 14 tot 17 uur. Donder
dag 19 tot 21 uur).
Eddy Wierenga exposeert tot
en met 28 maart olieverfschil
derijen in Rabobank aan de
Langeviele in Middelburg.
Wierenga (1922) deed de Aca
demie voor Beeldende kun
sten in Groningen en was tot
1982 werkzaam in het onder
wijs (creatieve vakken en re
clame). Hij exposeerde vele
malen in en buiten Zeeland.
Open: openingstijden bank.
In galerie 'De Wijnstock', Bel-
linkstraat 32 in Middelburg,
is van 8 maart tot en met 15
april een expositie te zien van
vijftien 'eierschilders', die
hun versierde eieren tentoon
stellen.
In dezelfde galerie exposeert
Jet Linders-Meeuwis tot 26
april haar 'bloemencollages':
natuurobjecten die bestaan
uit gedroogde en geprepareer
de bloemen en plantendelen.
Morgen (zaterdag) houdt de
galerie van 11.00 uur tot 17.00
uur een open dag.
De openingstijden van de ex
posities zijn: donderdag en
vrijdag van 14.00 uur tot 17.00
uur. Zaterdag van 11.00 uur
tot 12.30 uur en 14.00 uur tot
17.00 uur.
Tot 21 maart is in het Markie
zenhof (Bergen op Zoom) de
tentoonstelling 'menselijke fi
guren' te zien. Deze expositie
is samengesteld door de Nieu
we Brabantse Kunst Stichting
te Oirschot.
De kunstenaars, Thomas van
der Linden, Mathieu Meyers.
Toos Naus, Martin Peulen,
Teuni Tukker, Dick Verduit,
Henk Visch en Elviera Wer-
sche wonen allen in Noord-
Brabant.
De Stichting Etcetera heeft
alle scholen van Bergen op
Zoom en de regio aangeschre
ven, omdat door haar educa
tief karakter de tentoonstel
ling zeker ook bedoeld is voor
de jeugd.
Stichting Etcetera, Steenberg-
sestraat 8, Bergen op Zoom tin
het Markiezenhof). Geopend
dagelijks van 14.00 uur -17.00
uur. Gesloten op maandag.
Ada Overbeeke exposeert tot
en met donderdag 20 maart
etsen en pentekeningen in kof
fiehuis Artikof in Terneuzen.
De tentoonstelling is dagelijks
te bezichtigen van 11.00 tot
20.30 uur.
De Spaanse kunstenaar Mancl
Marzo-Mart exposeert van 11
maart tot 15 april in galerie
'Ben Witte', Vlasinarkt 11 in
Middelburg.
Marzo-Mart is een graficus die
zich de laatste jaren vooral
met het maken van kleurenet
sen heeft beziggehouden.
De kunstenaar maakt in zijn
werk veel gebruik van vrou
wenlichamen als onderdeel
van van een landschap. Ook
plaatst hij in datzelfde land
schap vaak mathematische
elementen, zoals kleurige py-
ramides; het geheel heeft een
surrealistisch karakter.
Bijzonder is de uitgave van
een serie mapjes met postze-
gelkleine kleurenetsjes.
Dinsdag tot en met zaterdag,
van 10.00 uur tot 12.30 uur en
van 13.30 uur tot 18.00 uur).
De Haagse kunstenaars Theo
van der Nahmer, Bram Rotti
en Ula van Ophuysen laten
vanaf morgen zaterdag -
tot 1 juni ieder vier beeld
houwwerken zien in de tuin
van 'Inter Scaldes' te Kruinin-
gen.
In het Centrum Nieuwe Mu
ziek (Kloveniersdoelen, Ach
ter de Houttuinen, Middel
burg) exposeren de beeldend
kunstenaars Ben Sleeuwen
hoek en David van de Kop op
woensdagavond en de midda
gen van donderdag, vrijdag en
zaterdag.
U(,MS
v HOM*
:.*ërkeer li
De vertrouwde gele Rénaultjes van de wegenwacht zijn als grotendeels vervangen door Golfs