VEERTIG JAAR WEGENWACHT auto nieuwe volvo 480 'sexy' auto exposities efficient samenwerking elektronica wenen jan martens architectuur mail art riet danz zicht op acolye figuren wierenga de wijnstock overbeeke kleurenetsen beelden buiten sleeuwenhoek van de kop ine VRIJDAG 7 MAART 1986 April 1946, nu veertig jaar geleden. Ons land klimt langzaam uit het diepe dal van vijf oorlogsjaren. Voertuigen die al die tijd in schuren waren verstopt, vaak ver onder het hooi of op andere plaatsen waar ze voor de grijpgrage vin gers van de bezetter onzicht baar waren, worden weer zo goed en zo kwaad als het kan gerepareerd of gereviseerd. Vijf jaar stilstaan is niet bevorde- lijk voor een auto of motor. Onderdelen zijn bijna niet meer te krijgen en het weinige ver keer op de vaderlandse wegen staat dan ook vaak massaal langs de kant van de weg. Pech! De ANWB. de Algemene Neder landse Wielrijders Bond, die veel verder keek dan alleen maar naar leden op de fiets, kwam met het plan een ..Bonds- wegenwacht" te starten. Mon teurs met zijspanmotor (Harley Davidsons, dezelfde waarmee de geallieerde troepen ons land net een jaar daarvoor binnen trokken) patrouilleerden langs de autowegen om pechgevallen te helpen en te verhelpen. In april 1946 verschenen de eer ste wegenwachten. Zeven mo torbrigades werden aan de toen malige minister van verkeer en energie gepresenteerd. De anek dote rond die presentatie wil doen geloven dat de verf waar mee het woord ..Wegenwacht" op het zijspan was geschilderd nog zo nat was dat het plechtig zwarte kostuum van de Haagse gezagsdrager het opschrift in spiegelbeeld weergaf toen de minister zich over een zijspan boog. In eerste instantie kwamen de zeven wegenwachters niet ver der dan de route Den Haag, Amsterdam, Rotterdam. Haar lem. Gouda en Utrecht. Maar in een paar maanden tijd werd de service zo uitgebreid dat het hele land door de Wegenwacht werd bestreken, met uitzonde ring van de Waddeneilanden. De Wegenwacht werd opgezet naar Brits voorbeeld, waar de zusterclub van de ANWB, de Automobile Association al sinds 1905 over een goed func tionerende hulpverlening be schikte. De steun van de Engel sen was in '46 dan ook meer dan welkom. Nu, veertig jaar later, is de Wegenwacht uitgegroeid tot een uiterst efficiënt werkende hulpverleningsorganisatie, in principe voor leden van de ANWB die naast het lidmaat schap voor slechts een paar tientjes per jaar de zekerheid hebben dat bij pech onderweg op elk uur van de dag een beroep op de Wegenwacht kan worden gedaan. Met uitzonde ring van pech in de eigen woon plaats, hoewel dat in Den Haag en Amsterdam anders ligt, want daar kan men de Stads- w'egenwacht inschakelen. Niet- leden van de ANWB die een beroep doen op hulp moeten ter plekke lid worden. Daarvoor wordt iets meer gevraagd dan de reguliere bijdrage. Honderden wegenwachters trekken er dagelijks. 24 uur per dag, op uit om de pech te be strijden. Een groot deel van de meldingen komt via de bekende praatpalen bij de diverse WW- stations binnen. De exacte plaats waar het gestrande voer tuig staat wordt aangegeven, de melding gaat door naar de we genwachter van dienst, die er op af gaat om te trachten de sto ring op te heffen of als dat niet mogelijk blijkt, voor repatrië ring van het voertuig te zorgen. In 1959 werden de motorfietsen met zijspan ingeruild tegen gele auto's. Bijna zevenhonderd au to's zijn er nu in gebruik. Geza menlijk leggen ze jaarlijks zo'n twintig miljoen kilometers af. Om sneller en efficiënter te kun nen werken zijn ook weer wat motoren in gebruik genomen. Die zijn wendbaarder en lopen bij stremmingen minder snel vast in het verkeer. Per jaar wordt de Wegenwacht gecon fronteerd met meer dan een hall miljoen pechgevallen. Nog steeds wordt een kwart van alle pechvogels op de patrouillerou te aangetroffen. Het Wegenwachtstation bij Naarden, aan de voet van een viaduct over de A-l, is een van de 13 stations in ons land. In dit station hadden we een gesprek met Hoofd Wegenw-acht J. W. Ravensloot en G. Blom, chef van het station Naarden. Ra vensloot komt met cijfers van een kort geleden gehouden gro te sollicitatieprocedure. Het korps moest worden uitgebreid met 35 man. Op die vacature kwamen meer dan duizend brieven binnen. „Het was een hele klus om er 35 man uit te pikken". „Om voor Wegenwacht in aan merking te kunnen komen moet men minimaal het diploma eer ste monteur hebben plus EH BO, minstens vijf jaar garage ervaring en het liefst een zo breed mogelijk werkterrein wat automerken betreft. Inventivi teit, improvisatievermogen en het gevoel voor service is be langrijk naast de algemene technische kennis. Het pro- De eerste wegenwachters gingen op pad met motor en zijspan. problemen geeft. Maar compu ter gestuurde brandstof-injec tiesystemen kunnen meer moei lijkheden geven. Om alle nieuwe snufjes van de automobielindustrie te door gronden, gaat de Wegenwacht jaarlijks terug naar het oplei dingscentrum. De specialisten daar geven dan uitleg over de allernieuwste modificaties en de steeds gespecialiseerdere onder delen. „We hebben erg goede banden met de auto-industrie en impor teurs. Als er weer iets nieuws onder de motorkap komt te zit ten, weten onze opleidingsmen sen daarvan. We krijgen alle mogelijke informatie uit de in dustrie toegespeeld en als er bijvoorbeeld een nieuwe carbu rateur is ontwikkeld hebben we die meestel snel in handen", aldus de heer Ravensloot. „De nadruk bij onze sollicitatie procedure ligt, naast technische kennis, op het werken onder moeilijke omstandigheden. De Wegenwacht moet kunnen werken in tropische hitte, in sneeuwbuien, bij strenge vorst en in de regen. Dat is onverbre kelijk verbonden met dit vak en men moet ook op pad in de weekeinden, op feestdagen en afwisselend dag- en nachtdien sten draaien.". „We moeten weten dat zo'n man krachtdadig kan optreden, want we worden niet alleen ge confronteerd met pech, maar ook met ongevallen en steeds veranderende verkeerssituaties. Ook daar moeten we alert op zijn. Belangrijk is ook of de man in het team past. Onze mensen worden zeker niet slecht be taald, maar het zelfstandig kun nen werken en het aspect van de dienstverlening zijn toch de be langrijkste motieven waarom een monteur uit de garage trekt en bij ons komt". bleem is dat de meeste garages merkgebonden zijn, zodat het steeds moeilijker wordt om all round monteurs te pakken te krijgen". Na de selectie-procedure, waar toe ook een niet kinderachtige medische keuring behoort (de helft valt dan af), krijgt de aspi rant-wegenwachter op het tech nisch centrum van de ANWB in Voorschoten een pittige trai ning van twaalf weken. Daarna volgt nog een stageperiode met een door de wol geverfde collega Naast het verhelpen van de pechgevallen is de Wegenwacht direct betrokken met alles wat en dan pas kan men zelfstandig de weg op. Doordat de elektronica een steeds grotere plaats inneemt onder de motorkap, moet de Wegenwacht ook op dat onder deel steeds worden bijgewerkt. In principe is het draaiend ge deelte van een auto niet het grootste probleem. Iedere We genwacht is zo bekend met dat deel van een motor dat het stellen van een diagnose geen aan het verkeer deelneemt. De samenwerking met de politie en dan speciaal de Algemene Verkeers Dienst in Driebergen is prima. „Een keer per jaar krijgen we de kans elkaar ver rot te schoppen tijdens de voet balwedstrijd", merkt Raven sloot met een grote grijns op. „Maar we vullen elkaar prima aan langs de weg. Zo geven we ook plotseling optredende glad heid, een file of een ongeval meteen door naar de politie". Wat kan de Wegenwacht voor een pech-langs-de-weg-geval nu precies betekenen? Ravensloot: „In principe besluit de Wegen wacht zelfstandig of de storing binnen een bepaalde tijd kan worden verholpen. We gaan uit van een reparatie die binnen de vijftig minuten kan worden uit gevoerd. Een kapotte versnel lingsbak gaan we niet repare ren, dan gaan we de auto weg slepen en daar afleveren waar de bestuurder dat wenst. Meest al is dat de eigen dealer". Sinds enige tijd is het korps uitgebried met een nieuwe ser vice: mannen die zijn gespeciali seerd in het vrachtwagengebeu- ren. Een van de direct betrokke nen, de chef van het WW-station in Naarden, G. Blom. Op een garageterrein dicht in de buurt komen de truckspecialisten een dag op bezoek om de technische vaardigheden goed onder de knie te krijgen. Blom: „We zijn met deze actie begonnen omdat we een deel van onze leden, de vrachtwa genchauffeurs dus, met onze normale service niet altijd even efficiënt konden helpen. Het losdraaien van zo'n grote wielmoer van een vrachtwagen met de hand is bijvoorbeeld een hele opgave. De mensen die voor ons in de truckservice zitten, hebben veel affiniteit met vrachtwagens en hun be stuurders. We heben nu acht speciale grote bestelwagens in gericht voor hulp aan die cate gorie weggebruikers. Die acht ploegen bestrijken zoveel mo gelijk het hele autowegennet en de eerste reacties zijn uiterst positief'. Veertig jaar Wegenwacht, 24 uur per dag hulp en bijstand bij pech, ongevallen of andere on gemakken. Van een simpel op gezette helpers-op-de-motor- systeem uitgegroeid tot een veelomvattend, uiterst efficiënt opgezet hulpverleningssysteem. Honderden mensen die per jaar meer dan een half miljoen pech gevallen behandelen, reparaties uitvoeren, onderdelen halen, mensen opvangen, vervoer rege len. „De Wegenwacht... altijd en bijna overal...", luidt de slogan. Tweeëneenhalf miljoen Neder landers zijn lid van die Wegen wacht en kunnen altijd en bijna overal rekenen op hulp en bij stand. Nieuw is het landelijk alarmnummer 06-0888, zodat het niet meer nodig is om het telefoonnummer van het dichts- bijzijnde station op te zoëken. Die veertig jaar Wegenwacht zal zeker gevierd gaan worden. Hoe is nog niet helemaal zeker, maar men denkt sterk aan een défilé richting Soestdijk voor erevoor zitter prins Bernhard. HEIN KROPMAN Een sexy auto', zo omschreef een van de Volvo-bonzen zijn nieuwe produkt, de 480 ES. Op de Salon van Genève maakt dit Nederlandse model, met veel overheidssteun gemaakt, zijn debuut. Vooraf kon de vaderlandse pers uitgebreid van gedachten wisselen met de makers van deze American Sportscar. Want het is wel duidelijk dat het eerste model op die markt hoge ogen moet gooien. De reputatie daar is al heel behoorlijk voor Volvo en daar maakt Volvo Car BV dankbaar gebruik van, door de 480 ES in zijn meest luxueuze uitvoering te lanceren. De auto is weliswaar in april ook hier te koop voor een kleine 45 mille, maar volumeverkoop zal met name in Noord-Amerika gestalte moeten krijgen. Voor iemand die nog jong is, redelijk veel verdient, sportief en dynamisch is ingesteld is deze Volvo 480 ES hèt vervoermiddel, zo redeneren de marketing-deskundigen. Young Urban People worden ze wel genoemd, Yuppies zogezegd. Er werd bij de presentatie veelvuldig vergeleken met bestaande en oude modellen. Hij heeft wel iets van een korte Volvo P1800. een vleugje Honda Civic en wat van de Reliant Scimitar. Je kunt er met een redelijke lengte goed in zitten, stoelen in hoogte verstelbaar en te kantelen; achterin wordt het wat krapper en dat zul je over een lange rit niet zo best volhouden. Dashboard is overcompleet, waarbij opvalt dat de digitale ronde klok gelukkig compact is gehouden zodat bescheiden allerlei 4 wezenlijke informatie wordt gegeven. Frans Campman die nu eindelijk breeduit over 'zijn' Volvo kan vertellen vindt de 480 vooral een stuk veiliger dan zijn adepten. ..Ik stond echt versteld te kijken naar de filmopnamen waarbij de 480 met 35 mijl per uur een frontale botsing doorstond. De portieren gaan daarna nog gewoon open en de basis van de auto is niet vervormd". Al met al een hoge mate van veiligheidstoepassingen, zonder dat de 480 log en zwaar is geworden. Dat komt ook door het gebruik van hoogwaardig staal om de hele auto de nodige stijfheid te geven en daardoor is hij tevens betrekkelijk licht gebleven: rond de 1000 kilo. De voorzijde is aan de buitenkant geheel van kunststof, geleverd door DSM en geperst in Duitsland. De motor is in zijn basisconcept een Renaultprodukt, maar Volvo heeft er wel voor 70 procent aan gesleuteld om hem voor alle markten te laten voldoen aan de strengste eisen. „Het heeft geen zijn om voor Amerika schone modellen te maken en in Europa met een iets mindere versie op de markt te komen. Zo hebben we ook geredeneerd voor wat de veiligheid betreft, je hebt dan aan de produktiezijde ook een Volvo 480 ES voordeel: je maakt slechts êen type auto". We konden helaas geen meter met de nieuwe Volvo rijden, maar uit het enthousiasme van Campman zouden we mogen opmaken dat het een waar genoegen moet zijn. „Het is een voorwielaandrijver, dus wat onderstuurd. Maar we hebben de ophanging zo gemaakt datje tijdens het rijden reageert als zou hij iets overstuurd zijn". In dit verband is de vinding van hem, een apart subframe met niervormige ophangrubbers, van wezenlijk belang. Samen door de knieën gezakt bij de opengewerkte vooras, valt nog een doordacht detail op. De uitlaatkleppen zitten middels twee flexibele stalen harmonica-moffen aan het spruitstuk en die vondst voorkomt het hinderlijke verschijnsel van het afbreken op juist dat punt. En zo zit de Volvo 480 ES vol met technische en cosmetische nieuwigheden, die in de verste verte niet meer herinneren aan het Dafje van weleer. Een gedurfd concept van internationale allure dat vooral vanwege zijn veiligheid mijns inziens een goede toekomst tegemoet gaat. SIEM LEEUWENKAMP Weense schilders, tekenaars, beeldhouwers en performance artiesten in de leeftijdscatego rieën 25 tot 40 zwermen uit naar galeries buiten hun ge boorteland. De Middelburgse Vleeshal neemt een vleugje van deze 'Wiener Welle' mee. Tot en met 23 maart zijn er die op de expositieruimte toege sneden installaties te zien van Peter Kogler, Romana Scheff- knecht en Wolfgang Stengl. Kogler ('59, Innsbruck) maak te naam met papieren objec ten en schilderijen. In de Vleeshal exposeert hij negen zijden banieren in zwart en grijstinten, gemerkt met een authentieke signatuur in vak- en vlakverdeling. Romana Scheffknecht maakte bij de entree een video-instal latie met twee monitoren. Zij werd in '52 geboren in Horn (Niederösterreich), werkte aanvankelijk voor het theater en de film en begon in '79 haar studie aan de Hochschule für angewandte Kunst, waar ze koos voor de 'meesterklas' van Oswald Oberhuber. Ook hij is goed voor een 'Middelburgs verhaal', exposeerde al in '83 papiersculpturen en schilderij en in de Vleeshal. De derde exposant is Wolf gang Stengl ('57, Wenen), ver slingerd aan de 'strengheid en eenvoud' van beton, 'tech nisch ding' maar nooit zonder suggesties en betekenissen. Hij toont betonnen bollen, be schilderd in primaire kleuren. De tentoonstelling is te zien van dinsdag tot en met zater dag van 13 tot 17 uur en op zondag van 14 tot 17 uur. Jan Martens exposeert tot woensdag 12 maart in galerie Bellamy recente schilderijen met als thema 'Oriëntale mo tieven'. Zijn tentoongestelde werken bevatten naast een aantal grotere doeken diverse twee- en drieluiken. (Bellamypark 19, Vlissingen. Dinsdag tot en met vrijdag 10 tot 12.30 en 13.30 tot 17 uur. Zaterdagen van 13 tot 17 uur. De architect Dom Hans van der Laan exposeert tot en met 21 maart in het Zeeuwse Mu seum een vijftigtal foto's en modellen over zijn theorie en maquettes van gebouwen en meubels. Van der Laan (1904), monnik van de Abdij van Vaals, wordt binnen de Nederlandse archi tectuur beschouwd als leer meester van architecten beho rende tot de Bossche School. (Abdij 3, Middelburg. Maan dag tot en met vrijdag 10 tot 17 uur). In 'Galerie 66', Oude Stad 66 te Oostburg, wordt tot 24 maart een tentoonstelling gehouden van mail-art met als thema: Artists Revolution 1986. Gale rie 66 werkte voor dit project samen met Helen Heaven, Pa trick T and Artfoot en de National endowment for the Arts. Zij nodigden 365 mail-art kunstenaars uit om ieder op eigen manier de artistieke re volutie te verbeelden. Het re sultaat moest op heel kleine afmeting: 5,2 bij 5,2 centime ter. De bedoeling was één kunstwerkje per kunstenaar voor elke dag van het nieuwe jaar. Uiteindelijk reageerden er 312 uit verschillende lan den. De galerie is open: van woens dag tot en met zondag van 14 tot 17 uur. De officiële opening is vastgesteld op zaterdag maart te 16 ure. Galerie Esprit in Clinge (Gra venstraat 99) presenteert tot. en met 9 april de tentoonstel ling 'Zicht op Zeeland'. Der tien kunstenaars geven hun kijk op Zeeland: Herman Bis schop, Leon de Buck, Joop Dam, Henny Huser, Joop Kol- laard, Hugo Metsers, Nelly van Nieuwenhuizen, Marcel Rob- be, Ferdinand Slock, Trees Verwilligen, Jenneke Weij- land, Karei Weijland en Krijn Doolaard. Henk Koch, direc teur van de Zeeuwse Cuturele Raad, opent de expositie mor gen, zaterdag, om 20 uur. Geopend: alle dagen behal ve dinsdag van 13.30 tot IS uur. De Vlissingse galerie 'De Blaeue Acolye' (Bellamypark 22) richt zich de komende maanden speciaal op de zeezij de met exposities van oude (zee)kaarten en prenten van Zeeland in de maand maart, zeeschilderijen van Rieks Hamminga in de maand april en maritieme schilderijen van Oudes, Jaarsma, Dekker, Groen. Peeters en anderen in de maanden mei en juni. Door lopend: maritieme en topogra fische prenten. Open: dinsdag tot en met za terdag van 13.30 tot 17 uur Riet Danz exposeert, tot en met 13 maart fotd's en colla ges in het Zeeuws Kunste naarscentrum (Kloveniers doelen). Het thema van deze tentoonstelling is 'Peren'. Riet Danz (1936) volgde de Kunstacademie in Rotterdam en de Nieuwe Academie Foto grafie in Utrecht. Zij legt zich toe op collages en fotografie, gecombineerd met technieken uit de schilderskunst. (Achter de Houttuinen 30, Mid delburg, dinsdag tot en met zondag 14 tot 17 uur. Donder dag 19 tot 21 uur). Eddy Wierenga exposeert tot en met 28 maart olieverfschil derijen in Rabobank aan de Langeviele in Middelburg. Wierenga (1922) deed de Aca demie voor Beeldende kun sten in Groningen en was tot 1982 werkzaam in het onder wijs (creatieve vakken en re clame). Hij exposeerde vele malen in en buiten Zeeland. Open: openingstijden bank. In galerie 'De Wijnstock', Bel- linkstraat 32 in Middelburg, is van 8 maart tot en met 15 april een expositie te zien van vijftien 'eierschilders', die hun versierde eieren tentoon stellen. In dezelfde galerie exposeert Jet Linders-Meeuwis tot 26 april haar 'bloemencollages': natuurobjecten die bestaan uit gedroogde en geprepareer de bloemen en plantendelen. Morgen (zaterdag) houdt de galerie van 11.00 uur tot 17.00 uur een open dag. De openingstijden van de ex posities zijn: donderdag en vrijdag van 14.00 uur tot 17.00 uur. Zaterdag van 11.00 uur tot 12.30 uur en 14.00 uur tot 17.00 uur. Tot 21 maart is in het Markie zenhof (Bergen op Zoom) de tentoonstelling 'menselijke fi guren' te zien. Deze expositie is samengesteld door de Nieu we Brabantse Kunst Stichting te Oirschot. De kunstenaars, Thomas van der Linden, Mathieu Meyers. Toos Naus, Martin Peulen, Teuni Tukker, Dick Verduit, Henk Visch en Elviera Wer- sche wonen allen in Noord- Brabant. De Stichting Etcetera heeft alle scholen van Bergen op Zoom en de regio aangeschre ven, omdat door haar educa tief karakter de tentoonstel ling zeker ook bedoeld is voor de jeugd. Stichting Etcetera, Steenberg- sestraat 8, Bergen op Zoom tin het Markiezenhof). Geopend dagelijks van 14.00 uur -17.00 uur. Gesloten op maandag. Ada Overbeeke exposeert tot en met donderdag 20 maart etsen en pentekeningen in kof fiehuis Artikof in Terneuzen. De tentoonstelling is dagelijks te bezichtigen van 11.00 tot 20.30 uur. De Spaanse kunstenaar Mancl Marzo-Mart exposeert van 11 maart tot 15 april in galerie 'Ben Witte', Vlasinarkt 11 in Middelburg. Marzo-Mart is een graficus die zich de laatste jaren vooral met het maken van kleurenet sen heeft beziggehouden. De kunstenaar maakt in zijn werk veel gebruik van vrou wenlichamen als onderdeel van van een landschap. Ook plaatst hij in datzelfde land schap vaak mathematische elementen, zoals kleurige py- ramides; het geheel heeft een surrealistisch karakter. Bijzonder is de uitgave van een serie mapjes met postze- gelkleine kleurenetsjes. Dinsdag tot en met zaterdag, van 10.00 uur tot 12.30 uur en van 13.30 uur tot 18.00 uur). De Haagse kunstenaars Theo van der Nahmer, Bram Rotti en Ula van Ophuysen laten vanaf morgen zaterdag - tot 1 juni ieder vier beeld houwwerken zien in de tuin van 'Inter Scaldes' te Kruinin- gen. In het Centrum Nieuwe Mu ziek (Kloveniersdoelen, Ach ter de Houttuinen, Middel burg) exposeren de beeldend kunstenaars Ben Sleeuwen hoek en David van de Kop op woensdagavond en de midda gen van donderdag, vrijdag en zaterdag. U(,MS v HOM* :.*ërkeer li De vertrouwde gele Rénaultjes van de wegenwacht zijn als grotendeels vervangen door Golfs

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 40