Finse tocht gaat definitief door ELF STEDEN? PZC/ sport Elfsteden- winnaars De laatste Bedrijfje werd gered Mobilofoon Hopman ook geweigerd AN KOOIMAN: IEDER RIJDT VOOR ZICH SS Bols ward Workum 1 Hindefopen MET BOUWMATERIAAL VAN JACOB BOER KUN JE BIJNA EEN 12e STAD BOUWEN Dokkum ELFSTEDENTOCHT 1986 Haiiingen Leeuwarden Sfarf en Finish Franeker Sneek 22k rjist 27km Sloten 4ikm Klunklompsokken 100km A 22^287ion m 67km ïb «Jacob Boer b.v. ib Industrieterrein 'De Poel', Verrijn Stuartweg 6a Goes, tel. 01100-20510 LutNSDAG 26 FEBRUARI 1986 176km 118km 132k.c. Schaatsroute De Elfstedenwinnaars zijn: 1909: Minne Hoekstra, Warga, 13.50 uur; 1912: Coen de Koning, Arnhem, 11.40 uur; 1917: Coen de Koning, Arnhem, 9.53 uur; 1929: Karst Leemburg, Leeuwarden, 11.09 uur; 1933: Abe de Vries, Dronrijp en Sipke Castelein, Wartena 9.05 uur; 1940: Auke Adema, Franeker; Dirk van der Duim, Warga; Cees Jongert, II- pendam; Piet Keizer. De Lier; Sjouke Westra, Warmenhuizen, 11.30 uur; 1941: Auke Adema, Franeker, 9.19 uur; 1942: Sietze de Groot, Weidum, 8.44 uur; 1947: Jan W. van der Hoorn, Ter Aar, 10.51 uur; 1954: Jeen van den Berg, Nijbeets 7.35 uur; 1956: geen prijs uitgereikt wegens dis kwalificatie; van de eerste vijf aankomenden, die hand in hand over de streep gingen na 8.46 uur. Het waren: Jeen Nauta, Jan van der Hoorn. Aad de Koning,; Maus Wijnhout en Anton Ver hoeven; 1963: Reinier Paping, Ommen, 10.59 uur; 1985: Evert van Benthem, Sint-Janskloos ter, 6.46,47 uur. Harry van Asten uit het Noordhollandse Schagerbrug, de laatst aankomende Elfste- denrijder van vorig jaar, zal dit jaar niet aan de start verschij nen. Van Asten is geen lid van de vereniging De Friesche Elf Ste den. Hoewel hij de tocht drie keer heeft gereden, is hij geen lid geworden. De onverbiddellijke bestsel ler aan de vooravond van de 14e editie van de Elfstedentocht waren gisteren klunklompsok ken. Een slimme zakenman vul de in een standje in de Fries landhal zijn zakken met dat nieuwe artikel. ,,Een ideale bescherming voor de schaatsen tijdens het klunen", prees hij zijn koopwaar, die oogt als een simpele, wat ruim uitge vallen pantoffel, aan. Een ver kooppraatje dat er vooral bij de toerrijders ingaat als koek, want de klunklompsokken vlogen als broodjes over de toonbank. Veruit het slimst is echter het Friese echtpaar dat a raison van één piek vuilniszakken sleet aan de deelnemers, die de zak kon den gebruiken om hun kleding in te bewaren tijdens de tocht. In een mum van tijd waren er al ruim 100 verkocht. Voor het Friese bedrijfje Ri sing Sun uit Ferwerd was de zon bijna ondergegaan. Toen voor zitter Sipkema vorige week meedeelde dat de hoop op een 14e Elfstedentocht dit jaar voor goed was vervlogen, stortte voor het startende onderne minkje de wereld in. Een paar dagen later knalde echter de champagneflessen toen er toch een datum voor het schaatsfes- tijn werd geprikt. Duizenden buttons, pennen en sleutelhangers lagen vorige week in de Friese winkels op het groene licht van ijsmeester Kroes te wachten. Het sein bleef echter rood en het had maar een haartje gescheeld of Rising Sun had de hele handel weer terugge kregen. Dat had waarschijnlijk het einde betekend van een twee jaar geleden ambitieus gestart ondememingsavontuur. Koning Winter bracht uiteinde lijk redding. De Friese harten ontdooiden en de portemonnee werd getrokken om, getooid met souvenirs, de schaatshelden bin nen te halen. „We draaien op volle toeren. De bestellingen stromen binnen en we hebben drie nieuwe mensen moeten aan trekken om aan de vraag te kunnen voldoen", legt Veronica Horstman uit. Niet alleen Rising Sun plukt de vruchten van Sipkema's positie ve beslissing. In de Frieslandhal werden de laatste dagen goede zaken gedaan. LEEUWARDEN (ANP) - De 13e Elfstedentocht gaf vorig jaar in heel Nederland alleen maar blije gezichten te zien. De 14e kende gisteren al een behoorlij ke rel. Verscheidene winnaars van marathons op natuurijs de ze winter mochten niet in de wedstrijdtocht starten. Emiel en Jan Hopman, Richard van Kempen, Edward Hagen, Dries Klein en Ingrid Paul kregen een gedecideerd „nee" te horen bij de inschrijving in de Friesland hal. Ze werden afgescheept met de mededeling dat het bestuur van de Elfstedenvereniging hen misschien als 'speciaal geval' in de toertocht zou toelaten. ,.Dat kan ik ook nog doen als ik 45 ben", jammerde Emiel Hop man. De reus uit 't Zandt was zeer teleurgesteld. „Vorig jaar november heb ik twintig gulden lidmaatschapsgeld gestort. Dat geld is niet terug gekomen, dus ik nam aan dat ik lid van de vereniging was. Nu blijkt dat ik alleen maar op de wachtlijst sta en moet wachten tot er iemand doodgaat of zo". Dringende verzoeken van Hop mans ploegleider Kees Poel bij wedstrijdleider Gerrit van der Ham leidden tot niets. „Ze zijn geen lid, dus kunnen ze niet meedoen", stelde Van der Ham gedecideerd. Hilbert van der Duim heeft het grootste geluk van de wereld gehad. De Fries werd vorig jaar direct na de 13e Elfstedentocht als lid ingeschreven door Radio Fryslan. Op dat moment was er nog geen ledenstop. In novem ber, toen de Hopmannen in schreven, wel. Een mobilofoon-circuit staat Jan Kooiman ten dienste om vandaag de veertiende Elfste dentocht te winnen. De begelei dingsgroep van de Labello- ploeg, waarvan Kooiman kop man is, bestaat uit dertig man. Om de 25 kilometer staat een vertegenwoordiger van de ploeg, waarvan Kooiman vorig jaar als vierde eindigde. Verzoeken be treffende eten en drinken wor den een verzorgingsplaats ver derop gehonoreerd. lEEUWARDEN (ANP) - In de route over 200 kilometer van de 14e llfstedentocht zijn 'slechts' zeventien kluunplaatsen opgenomen. Ie niet te schaatsen stukken in het parkoers zijn: InEEK (21 km) bij de laatste Stuiverbrug, bij de Noorderpoort en bij de loningsbrug; IaLK (42 km) bij brug over kistwerk in Slotermeer; IALAMADAMMEN (58 km) aan het eind van de Morra bij een kistwerk; BOLSWARD (98 km) bij het tunneltje en bij de Blauwpoortsbrug; WITMARSUM (113 km) eerst 200 meter in het dorp en 250 meter bij Kimswerd; HARLINGEN (117 km) bij de Bolswardervaart (200 meter), de jachthaven (50 meter), de tunnel (70 meter), de Haulewei (60 m) en de Fiskersbuorren (15 m); FRANEKER (127 km) bij Getswerderzijl, de tunnel onder de rijksweg en de Werkhovenstraat; WIER (139 km) bij de dam. Luidkeels protest 'z warte schaatsers9 LEEUWARDEN (ANP) - Cor Zeeman uit Goutum, onder de rook van Leeu warden, heeft geen startbewijs voor de Elfstedentocht. Toch ging hij van ochtend om zes uur met zijn doorlo pers van start voor de toertocht. De 38-jarige Fries was dinsdagavond 'e'en van de ongeveer duizend schaat sers, die met spandoeken en borden luidkeels voorzitter Sipkema van het Elfstedenbestuur ter verantwoor ding riepen. „Niet zwart maar wit", „Sipkema, wat zijn we waard" en Hoeveel zijn er nog", klonk het achteraan de lange rij inschrijvers. Vier politiemannen en tien leden van de ordedienst hielden de menigte tegen. Uit alle delen van het land waren ze gekomen. Geen van allen lid van de Vereeniging De Friesche Elf Steden, dus geen van allen startgerechtigd. Zeeman, terwijl hem naast vele ande ren de tranen in de ogen sprongen. Met zeker duize?id waren ze gisteren naar Leeuwarden gekomen. Schaats fanaten die nog geen startbewijs had den voor de tocht van vandaag. Ook voor deze man was de reis tevergeefs. Hij zal de toertocht 'zwart' moeten rijden en krijgt na afloop geen elfste- denkruisje. vond zichzelf extra hard aangepakt: „Waarom ik geen lid ben? Drie weken na de vorige Elfstedentocht ben ik begonnen met brieven schrijven. Nooit heb ik een duidelijke reactie gehad. Daarvoor ben je nou 38 jaar Fries. Een kennis van me is Engels man en woont twee jaar in Nederland. Hij schaatst zelden, maar kreeg van morgen met zijn paspoort en een mooi verhaaltje wel een startbewijs". Zee man had hooguit 75 gulden over voor een kaart. Anderen boden vijfhonderd tot duizend gulden, een groot krente- brood of twee weken de beschikking over een bungalow in Limburg. Sipke ma gaf geen gehoor aan hun oproep te verschijnen. „Ik rijd 'm uit", verzeker de Zeeman. „Dat ik geen elfsteden- kruisje krijg, interesseert me niets. De protesterende schaatsenrijders, van wie sommigen de Elfstedentocht vorig jaar hadden uitgereden en in de veronderstelling verkeerden dat de acceptgirokaart vanzelf in de brieven bus zou belanden, maakten er een lange werkdag van. Velen stonden er van de begin van de inschrijving om negen uur 's ochtends tot laat in de avond. Zelfs de mededeling door de microfoon „Niet afgehaalde startkaar ten worden niet verdeeld" dreef hen niet de Frieslandhal uit. Enkele honderden kwamen terecht bij het bureau bijzondere gevallen. Een aan suikerziekte lijdende schaat ser, die om de twee uur moest worden gespoten, stond naast een Brabander die een halve dag te laat had betaald. Voor die laatste was de organisatie onverbiddelijk. Degenen die wel kon den bewijzen op tijd te hebben be taald, maar die om de een of andere reden nooit een startkaart hadden ontvangen, werden ingedeeld in de eerst vertrekkende groep. De ongeveer vijftig buitenlanders, geen lid van de vereniging, mochten om half zes starten. Ten overstaan van het bestuur moesten zij aantonen in staat te zijn de wedstrijd uit te rijden. De list van een Belg die zich met een rolschaatskaart toegang ver schafte tot de Elfstedentocht wekte grote animositeit onder de honderden minder gelukkigen. Een groot aantal donateurs, dat zich na de ledenstop van 6 maart hadden opgegeven, werd afgewezen. „De meeste mensen waren weliswaar teleurgesteld, maar hadden begrip voor ons standpunt", vertelde een woordvoerder van het bureau. De startgerechtigden zijn woensdag te herkennen aan de blauw-gele kaart op hun muts. Jan Kooiman: ieder voor zich. et wordt geen wedstrijd an tactiek en combines Evert van Benthem rijdt vandaag met het nummer 13 Emiel Hopman GRONINGEN (GPD) - Nu de Finse luchtvaartmaatschap pij Finnair vandaag (donderdag) een extra vlucht heeft ingelast, staat niets het doorgaan van de Alternatieve Elfstedentocht meer in de weg. De tocht wordt zaterdag in Kuopio, een stad 250 kilometer boven Helsinki, gehouden. De organiserende Stichting Alternatieve Elf stedentocht voorzag aanvankelijk grote problemen voor het doorgaan van de echte tocht. „Een groot aantal wedstrijd- en toerrijders had voor vandaag of woensdag geboekt. Gelukkig hebben we nu in overleg met de luchtvaartschappij een oplossing gevon den. Een grote groep vliegt vandaag, de rest vrijdag, zodat men in Friesland kan rijden", zei een opgeluchte voorzit ter E. Faber. De opluchting van de voorzitter geldt ook dat tot dusverre slechts enkele toerrijders hun reis hebben geannuleerd en de tocht door Friesland verkiezen boven een ongetwijfeld zeer koude rit over het Finse ijs. Vorig jaar lag dat wel even anders toen maar liefst 70 schaatsers het lieten afweten. Toen werd de Alternatieve Elfstedentocht negen dagen na de glorieuze overwinning van Evert van Ben them verreden. Met Van Benthem is meteen de vedette genoemd die zeer waarschijnlijk niet in Finland zal starten. „Via zijn ploegleider hebben we begrepen dat Evert van deelname wil afzien. We zullen echter proberen hem alsnog over te halen", aldus Faber. Van een gedevalueerd deelnemers veld is echter geen sprake. Marathoncracks als Jan Kooiman, Jan Roelof Kruithof, Wim Westerveld, Lubbert Dries van Wijhe rechtsen Henri Ruitenberg bij de inschrijving in de van der Molen en Albert Bakker zullen van de partij zijn. Frieslandhal. vandaag niet meer om de eer alleen en speelt geld wel degelijk een voor name rol op weg naar de verlossende eindstreep op de Bonkevaart. „Het leuke bedrag dat de sponsor bij een overwinning in het vooruitzicht heeft gesteld", becijfert Wim Wester veld, „heb ik waarschijnlijk niet meer nodig als ik als eerste over de finish ga". Getergd als hij is door het mislukte avontuur afgelopen zater dag in Polen, waar de ploegleiding de rijders na 30 kilometer van de „schandalig slechte ijsvloer" haalde, is de krachtpatser uit Eemnes belust op wraak. Dat geldt evenzo voor voor Jan Kooi man, die zich vanmorgen nog heel wat keren de fatale vergissing van vorig jaar voor de geest zal halen. Tot drie keer toe verkende hij gisteren de laatste honderden meters, waarop hij twaalf maanden eerder de slag met Evert van Benthem verloor doordat hij te vroeg de eindsprint aanging. Aan hulp onderweg zal het de rijders van de meest professioneel ingestelde ploegen niet ontbreken. „Maar pas in Franker", voorspelt Jan Kooiman, „weten we wat het allemaal heeft opgeleverd. Dan is het kluunwerk voorbij en dan pas heb je een goed beeld van de kanshebbers". LEEUWARDEN (GPD) - Egoisme is de rambo's van de ijspistes even vreemd als sterallurres. fcaar in menige discipline sportlieden juichend zouden opveren wanneer een of meer laashebbers worden uitgesloten van deelneming aan het belangrijkste evenement van het leizoen, heerst in de wereld van het marathonschaatsen (nog) de geest van de ware sportman. Advertentie |Het is een schandalige zaak", haalde |an Kooiman enkele uren voor de tart van de veertiende Elfsteden- jcht ongemeen fel uit, „dat jongens ls Van Kempen, Hopman en Klein liet mee mogen doen. Een ledenstop, lat klinkt prachtig, maar op deze tanier maken wij over twintig jaar, [ls aow'ers, nog de dienst uit. „Om de loorstroming te bevorderen", vult [an Roelof Kruithof aan, „zullen de sngeren daarom de kans moeten krij- om lid te worden". )e architect uit Havelte, met zijn bijna 50 jaren een der oudsten in het jeloton der wedstrijdrijders, be- [chouwt het ook als een pure nood- Jaak dat de alternatieve Elfsteden tocht de komende jaren op het pro- tramma blijft staan. „Als die er niet [eweest was", is zijn rotsvaste over tuiging, „zou ik al lang met schaatsen [ijn gestopt. En dat zelfde geldt ver- loedelijk voor Jeen van de Berg". )e opmerkelijke eensgezindheid ver- ïwijnt echter als sneeuw voor de zon [odra het startschot klinkt voor de Tocht der Tochten. Dat is het evene- lent bij uitstek, waar de marathon- Ichaatser elke winter naar uitziet en lie de sponsors voor een dubbeltje op ie eerste rang zet. liet de opkomst van de sponsorploe- cen blijkt dan ook ineens hoe groot de rivaliteit is opgelopen en hoeveel vaarde geldschieters, ploegleiders en fijders toekennen aan de publicitair [o rijk bemeten monstertocht langs plf Friese steden. Dan wordt er niet ïeer alleen gekeken naar de eigen ïogelijkheden maar vooral naar die ran de concurrentie. „En dan duiken reer dezelfde namen op van vorig [aar", diept Jan Kooiman de adembe- lemende finale van de vorige editie [oor de zoveelste keer op in zijn brinnering. inders dan in het wielerpeloton zal er van ploegentactiek of combines echter nauwelijks sprake zijn. „Neem nu van mij aan", verzekert Jan Kooi man nog maar eens ten overvloede, „dat ieder voor zich rijdt. Maar het spreekt natuurlijk vanzelf dat je een ploegmaat niet in de wielen gaat rijden". „Net zo goed als het een fabel is", bezweert zijn ploegleider Peter van der Meyden, „dat de winnaar van deze Elfstedentocht over een paar maanden als miljonair door het land stapt. Vraag dat maar eens aan Evert van Benthem". Toch heeft niemand medelijden met de marathoncracks, die op het kunst ijs weliswaar voor een appel en een ei rijden, maar die via hun sponsors steeds grotere bedragen incasseren. Luister maar naar Cor Faber, de ploegleider van Finnair, die Evert van Benthem vorig jaar kwijtraakte om dat hij elders een paar centen meer kon vangen. „De haren rijzen je te berge, er worden enorme bedragen betaald". En pessimistisch: „Ik vrees dat het een verkeerde kant opgaat en dat het professionalisme dichterbij is dan we nu nog denken. Met alle kwalijke gevolgen van dien". En dat is een logisch gevolg van de enorme publiciteit die de Elfsteden tocht oplevert. „Het marathongebeu- ren", erkent Jaap Ypema van een Nijmeegse sponsor (VGZ) onomwon den, „is een relatief goedkoop me dium". Jaarlijks geeft de sponsor van Hilbert van der Duim een ton uit. „En als ik dan kijk wat ik moet betalen om alleen maar co-sponsor van een wie lerploeg te worden, dan scheelt dat nogal". En wat is nou 100.000 gulden in ruil voor een fiks aantal uren gratis tv-reclame. Dat is, zeker voor de spon sors, de inzet die vandaag op het spel staat. Maar ook voor de rijders gaat het J

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 19