Vlaanderencomplex van Gent
heeft weer een nieuwe eigenaar
Expositie 'Schepen in Nood' geopend
GOLFOORLOG
'wachten tot een
schip wordt geraakt'
PZC/ provincie
'SAMEN BETERNA INSTALLATIE:
Waarderingssubsidie
gemeente Middelburg
voor Veerse-Meerschap
Toeristen-
paspoorten
Walcheren
verkrijgbaar
VOOR TWEEDE KEER IN EEN MAAND
SCHIP MEERDE AF IN WOLPHAARTSDIJK
Verbouw
ALGEMEEN BESTUUR TELEURGESTELD
ATERDAG 15 JUNI 1985
SAS VAN GENT Het Vlaanderen
complex in Sas van Gent heeft op
nieuw een nieuwe eigenaar. Restau
ranthouder Carlos Tieleman van 'Au-
berge des Moules' in Philippine kocht
het pand, waarin tennis- en bowling
banen, een evenementenhal, verga
derzalen en meerdere bars zijn geves
tigd, van de Sluise besloten vennoot
schap Verko. De koopprijs zou onge
veer 1 miljoen gulden bedragen.
Met de transactie is de Vlaanderenhal
in nauwelijks een maand tijd twee
maal van eigenaar verwisseld. Verko
kocht het complex begin vorige
maand van Versteeg Vastgoed in Axel
voor 8,5 ton. Versteeg verkeerde in
financiële moeilijkheden. Eerder al
werd de inventaris van de Vlaanderen
op last van de fiscus openbaar ver
kocht. Ook Verko, achter welke bv
nog onbekende geldschieters opere
ren, kocht die inventaris op voor
50.000 gulden.
Aanvankelijk was het de bedoeling
dat directeur R. Versteeg de exploita
tie van het Vlaanderencomplex zou
blijven voeren. In de afgelopen weken
voerde hij daarover onderhandelin
gen met directeur G. Cok van Verko
en met de banken. Cok vrijdag tijens
een persconferentie in Philippines
„We hebben de heer Versteeg ruim
schoots de tijd gegeven zijn mogelijk
heden te onderzoeken. Maar hij bleek
uiteindelijk niet in staat te zijn zeker
heden te verwerven om de exploitatie
te waarborgen. En wij moesten uitein
delijk toch een besluit nemen."
Tieleman voegde daaraan toe dat hij
kort nadat Verko de Vlaanderenhal
had aangekocht al had aangeboden
de exploitatie te gaan voeren. „Het
complex is uniek in Zeeuwsch-Vlaan-
deren. Ik geloof in die hal", stelde hij
vast. Overigens wilde hij de koopsom
van ongeveer 1 miljoen gulden beves
tigen noch ontkennen.
In de komende weken zal de Vlaande
renhal worden verbouwd en gemo
derniseerd. Niet alleen wordt het
interieur aangepast en van lichtere
kleuren voorzien, er zijn ook ver
gaande plannen voor de installatie
van een aantal sauna's, een fitness-
center en wellicht ook een schoon
heidssalon met zonnebanken en een
aantal zogenaamde snookerbiljarts.
„Daar zit toekomst in", aldus Tiele
man.
Tielemans 'Auberge des Moules'
maakt deel uit van het 'mosselimpe
rium' van de familie Wiskerke met
voorts het mosselrestaurant 'De Fijn
proever' en het hotel 'Au Port'. De
exploitatie van de Vlaanderenhal zal
worden gevoerd door Paul en Mirjam
Wiskerke. Streefdatum voor herope
ning van het complex is 18 augustus.
Overigens is er daarvoor op 9 augus
tus al een optreden van Raymond van
het Groenewoud. Die zanger had al
een contract met Versteeg en Tiele
man heeft dat overgenomen.
Het containerschip 'Oriental Importer' is zojuist door Iranese helicopters in brand geschoten en wordt geblust
door Nederlandse sleepboten.
VLISSINGEN „Een oude stad als Vlissingen heeft veel
baat bij instellingen als het Stedelijk Museum en het
gemeentearchief. Veel mensen maken hiervan gebruik
om meer inzicht in de geschiedenis van Vlissingen te
krijgen." Dit zei wethouder D. J. P. Bruinooge vrijdag
tijdens de opening van de nieuwe zomerexpositie 'Sche
pen in Nood' in het Stedelijk Museum in Vlissingen.
Verder benadrukte Bruinooge dat ook het gemeentebe
stuur dit gegeven een belangrijke zaak vindt Bruinooge
benadrukte dat ook het gemeentebestuur het een belang
rijke zaak vindt dat veel historisch materiaal door kennis
en ervaring van conservator en archivaris voor iedereen
toegankelijk wordt gemaakt.
De expositie 'Schepen in Nood' laat verschillende foto's en
schilderijen zien van in moeilijkheden verkerende schepen
op zee, voor de Vlissingse boulevard en bij het Nollehoofd.
De meeste foto's op de tentoonstelling zijn afkomstig uit
het gemeente-archief. De tentoongestelde afbeeldingen
van noodlijdende schepen zijn geen scheepsrampen met
rampzalige gevolgen. Niet de opvarenden, maar alleen het
schip verkeerde in nood.
De expositie 'Schepen in Nood' is vanaf vandaag (zater
dag) tot 21 september te zien in de grote benedenzaal van
het Stedelijk Museum aan het Bellamypark. Het museum
is van maandag tot en met vrijdag geopend van 10.00 tot
17.00 uur en zaterdags en zondags van 13.00 tot 17.00 uur.
Nieuwe klachtencommissie
In de haven van Dubai liggen verschillende door raketten getroffen schepen. Dit schip kreeg een voltreffer in de
bovenbouw.
patiënten 'ondeskundig'
Voorzitter G. van Waes van de Stich-
ZOUTELANDE - Vakantiegan
gers kunnen met ingang van
volgende week bij de Walcherse
WV-kantoren weer de 'toeris
tenpaspoorten' krijgen. Een
'paspoort' bevat kortingscou
pons die bij 36 verschillende
instellingen en bedrijven in de
recreatieve sector kunnen wor
den ingewisseld.
De paspoorten worden voor het
derde achtereenvolgende jaar
uitgereikt. De afgelopen twee
jaar gingen er telkens zo'n 15.000
stuks over de toonbank en ook
dit jaar houdt de streek-VVV
rekening met de uitgifte van dit
aantal. De gezamenlijke Rabo-
banken op Walcheren fungeren
als sponsor voor het project door
de drukkosten voor hun reke
ning te nemen.
Het doel van het paspoort is het
verblijf op Walcheren voor de
toerist aantrekkelijker te ma
ken. Vakantiegangers blijken
veel gebruik te maken van de
kortingsmogelijkheden die het
biedt. Vooral musea melden een
groot aantal bezoekers die hun
coupons daar gebruiken.
Voor de deelnemende bedrijven
en instellingen - alle VVVleden -
vormt het paspoort een goede
mogelijkheid om de aandacht
van vakantievierende bezoekers
op zich te vestigen. De tekst is
afgedrukt in het Nederlands en
het Duits. Alle bezoekers boven
de twaalf jaar kunnen gratis een
exemplaar meekrijgen.
Het eerste Walcherse toeristen
paspoort van dit jaar wordt
woensdag door de voorzitter
van het streek-VVV J. Hoogen-
doorn overhandigd aan W. Ver-
hage, directeur van de Rabo
bank in Zoutelande, als blijk
van erkentelijkheid voor de ge
boden hulp. Dat gebeurt op het
kantoor van de streek-VVV in
Zoutelande.
Ergens in de Perzische Golf. Op het smalle dek van de Nederlandse
sleepboot 'Amsterdam' van Wijsmuller lopen de bemanningsleden in
korte broek en ontbloot bovenlijf. Boven hen een brandende zon en
eindeloos grijsblauw water rondom. Op het water is de sleepboot niet
meer dan een vlieg in een kanovijver. De volmaakte stilte heeft iets
onwezenlijks. Het is oorlog en de sleepboot met de Nederlandse
driekleur ligt 'on station' in de gevarenzone.
In de radiokamer zitten twee mar
conisten de klok rond te luisteren
naar wat er zich buiten hun ge
zichtsveld afspeelt. Zij zijn de oren
van het schip, wachtend op een
noodsignaal, het SOS-sein van een
door een raket getroffen tanker,
bulkcarrier of vrachtschip. Voor de
Vlissinger Eddy van Dijke (37), elek
tricien en één van de 15 beman
ningsleden van de sleepboot, duurt
het wachten veel te lang. Voor de
zoveelste maal controleert hij de
elektriciteitsleidingen, de generato
ren en de air-conditioning. Alles is
in orde en hij kan niets anders doen
dan wachten, wachten.
Plotseling... 'MayDay...MayDay! De
krachtige motoren van de ranke
sleepboot verscheuren de stilte. Het
schip trilt in zijn voegen en binnen
enkele minuten snelt het naar de
opgegeven positie. De Griekse bulk
carrier 'Kyrpos' drijft brandend en
stuurloos rond, getroffen door een
Exocet-raket, afgevuurd door Irake
se vliegtuigen. Reeds van ver zijn de
dikke, zwarte rookwolken die boven
het getroffen schip hangen te zien.
De marconisten van de 'Amster
dam' bemannen de 'satcom', - de
satelliet-communicatielijn, uiterst
moderne apparatuur, die hen in
staat stelt direct te communiceren
met het hoofdkantoor van Wijsmul
ler in IJmuiden. Van daaruit wordt
direct contact opgenomen met de
Griekse rederij van het schip voor
een 'Lloyds open form' om het schip
te mogen bergen op basis van 'no
cure no pay', wat zoveel betekent
als: 'U betaalt alleen als wij het
schip bergen en als het schip zinkt
of explodeert, dan wordt niet be
taald'.
De Nederlanders hebben ditmaal
pech. Een sleepboot van een Grieks
bergingsbedrijf is eerder bij het
brandende schip en krijgt het con
tract. De 'Amsterdam' wendt zijn
steven en keert onverrichterzake
terug 'on station'. Het wachten be
gint opnieuw. Zo nu en dan vaart
een grote tanker, of containerschip,
voorbij. Soms ook vangt de beman
ning een glimp op van patrouille
rende Amerikaanse oorlogssche
pen. Het eten is matig en eentonig.
Alcohol is duur, zelfs aan boord. In
hun vrije tijd wordt er gekaart, of
video gekeken. Een enkeling vist
aan dek in de nooit aflatende bran
dende zon. Zwemmen is te gevaar
lijk, want in het water wemelt het
van de roofvissen, baracuda's, haai
en en waterslangen. De dagen krui
pen langzaam, veel te langzaam
voorbij.
De concurrentie is hard. Wijs
muller heeft drie sleepboten
'op lokatie'. Bergingsbedrijf Smit
heeft vier sleepboten in het gebied
en verder zijn er nog sleepboten
van het Philippijnse bergingsbe
drijf Selco en een Griekse sleep
boot.
De 'Amsterdam' is uitgerust met
drie bluskanonnen, water en
schuim, waarmee bijna dagelijks
wordt geoefend. 'May Day'. Weer
stoomt de 'Amsterdam' op volle
kracht door het ditmaal opzwiepen-
de water, dat wordt veroorzaakt
door een heftige woestijnwind, 'sha-
mal' genoemd. Het SOS-sein komt
van een Japans vrachtschip, dat
getroffen is door Iraanse vliegtui
gen. Het is geraakt in de boven
bouw en er zijn veel gewonden.
Weer komt de 'Amsterdam' te laat.
Sleepboten van Smit en Selco zijn
reeds ter plaatse. De gewonde be
manningsleden worden overgeno
men door 'suppliers', bevoorra
dingsschepen van olieplatforms, die
overal in de Perzische Golf te vin
den zijn.
Voor Eddy van Dijke is het wachten
dodelijk. Vijf weken liggen ze nu
reeds voor anker, ver van de be
woonde wereld. Twee maanden ge
leden arriveerde hij per vliegtuig in
Dubai, de hoofdstad van de Ver
enigde Arabische Emiraten. Hij was
werkloos en hij wilde werken. Wijs
muller bood hem een contract aan
voor drie maanden. Het geld was
goed, ruim twee maal zoveel als een
maandsalaris hier. De 'Amsterdam'
ligt voor onderhoud in het dok.
Ruim drie weken verblijft hij in een
zinderend Dubai, waar de tempera
tuur oploopt tot 52 graden celsius.
Grote moderne gebouwen, witte ho
tels, die er uitzien als paleizen,
flonkerende fonteinen en brede
geasfalteerde wegen. Het enige ver
tier is de hotel-bar, waar een men
gelmoes van allerlei nationaliteiten
de tijd verdrijft. Een welvarend
land, waar de Arabische portier bij
de havenpoort naar zijn werk gaat
in een dure auto van Duitse makelij.
De meeste sleepboten blijven
vijf weken op zee, voordat ze
weer een haven aandoen. De 'Am
sterdam' blijft tien weken op loka
tie, omdat het schip in de Golf
wordt voorzien van vers drinkwa
ter door een supply-schip.
Pas tegen het einde van de tien
weken, nadat het schip tot twee
maal toe tevergeefs in actie kwam,
is het raak. Het onder Panamese
vlag varende containerschip 'Oliën-
tal Importer' is door Iraanse heli
copters in brand geschoten. Er is
één dode en er zijn twee vermisten.
De 'Amsterdam' komt langszij en
begint met de bluswerkzaamheden.
Meer sleepboten schieten te hulp
om het fel brandende schip te blus
sen. „Als je eindelijk in actie komt,
dan ben je opeens al het lange
wachten vergeten, want daar heb je
als het ware naar toe geleefd," zegt
Van Dijke. Toch gebeurt het nog al
eens, volgens de Vlissinger, dat le
den van de bemanning voortijdig
afhaken. Het slopende wachten en
de immer aanwezige kans zelf te
kunnen worden beschoten, wordt
hen dan te veel.
Eddy van Dijke heeft zijn drie
maanden vol gemaakt. Hij gaat nu
eerst een paar maanden vakantie
houden en het koude aprilweer in
juni neemt hij er op de koop toe.
Wachten hier doe je alleen 'op de
bus,' of in 'de supermarkt'. De Golf
oorlog is hier ver vandaan en be
staat alleen maar uit de krantebe-
richten en soms een foto van een
brandend schip. „Een hemelsbreed
verschil", zegt hij relativerend.
Boudewijn Goudswaard
ting Regionale Ziekenhuiszorg
Zeeuwsch-Vlaanderen liet zich aan
zienlijk optimistischer uit over de
PKC. Hij zei dat de klachtencommis
sie in staat is de 'indianenverhalen'
die over het medisch circuit de ronde
doen, tot de realiteit terug te bren
gen. Hij dacht de PKC vooral een
bemiddelende taak toe, waarvan een
preventieve werking uitgaat. „Er is
nu een situatie gecreëerd waarin de
patiënt z'n opmerking kwijt kan,
zonder dat hij 'genomen' wordt",
meende Van Waes.
KAMPERLAND - De ge
meente Middelburg is
niet van plan zich te
binden aan het recrea
tieschap Het Veerse
Meer. Tijdens de alge
mene bestuursvergade
ring van het schap, vrij
dag in café 'd Ouwe
Veerstoep in Kamper
land, kwam een brief
van de gemeente aan de
orde, waarin duidelijk
wordt gemaakt dat
Middelburg het stand
punt van het schap niet
deelt. Het bestuur is
van mening dat een cen
trumgemeente als Mid
delburg optimaal mee
profiteert van de be-
heersactiviteiten van
het Veerse Meer.
De gemeente Middel
burg vindt echter dat ze,
als gemeente die niet
direct aan het Veerse
Meer grenst, niets te ma
ken heeft met het water,
behalve dan als een deel
van de goede Zeeuwse
toeristische infrastruc
tuur. Middelburg wil wel
een waarderingssubsi
die geven van een dub
beltje per inwoner. Dat
komt neer op 3.890 gul
den per jaar, een heel
wat minder grote post
dan wanneer zou wor
den betaald naar de ver
deelsleutel zoals die
wordt toegepast voor de
deelnemende gemeen
ten aan het Veerse Meer
schap. Kleine gemeen
ten als Wissenkerke en
Kortgene betalen al een
bedrag van bijna 50.000
gulden per jaar.
PKC-voorzitter mr. J. Asselbergs
sloot zich volledig bij de woorden van
Van Waes aan. Hij noemde de nieuwe
methode van klachtopvang in
Zeeuwsch-Vlaanderen, een middel om
problemen in de ziekenhuizen te sig
naleren. „De PKC draagt op die ma
nier bij aan kwaliteitsverbetering en
democratisering van de gezondheids
zorg".
Asselbergs benadrukte ook dat de
PKC een onafhankelijke commissie is
zonder banden met de ziekenhuizen.
Waar het gaat om bemiddeling bij
interne klachten over de verpleging of
de verzorging, is die onafhankelijk
heid honderd procent gewaarborgd.
De heer S. Lelie, hoofd van de Genees
kundige Inspectie voor Zeeland stelde
vast dat het aantal (ex)patiën-
tenklachten vooral de laatste jaren
fors toeneemt. Dat heeft volgens hem
alles te maken met de mondigheid
van de patiënt en minder met de
manier waarop doktoren zich van hun
taak kwijten. „Natuurlijk, iedere fout
is er één teveel, maar geluiden als zou
er in de medische wereld maar wat
aangerommeld worden, wijs ik perti
nent van de hand".
Burgemeester Ockeloen, die de com
missie installeerde, ging nog even in
op de totstandkoming van de PKC.
Op verzoek van het bestuur van de
Stichting Regionale Ziekenhuiszorg
Zeeuwsch-Vlaanderen droegen de b.
en w.'s van Zeeuwsch-Vlaanderen de
kandidaten voor de PKC voor. „Daar
mee is de inbreng van de colleges
afgelopen", zei hij. „We trappen nu de
bal het veld in en zullen verder de
wedstrijd met belangstelling volgen",
aldus Ockeloen. De Patiënten Klach
ten Commissie is bij wijze van proef
voor een periode van drie jaar inge
steld.
WOLPHAARTSDIJK - Met 74 gasten aan boord kwam
vrijdagmiddag de Henry Dunant terug in de haven van
Wolphaartsdijk. Deze week kregen gehandicapten uit
Zeeland de gelegenheid om een vakantietocht van een
week te maken op de Nederlandse wateren. Vandaag
gaan de mensen aan wal om weer terug te gaan naar huis
of het verpleeghuis. Het grote Rode-Kruisschip deed de
afgelopen week vier verschillende havens aan. De tocht
ging achtereenvolgens naar Middelharnis, Engelen bij
Den Bosch, Cuijk en Gorkum.
Voor de meeste opvarenden is een week op de Henry
Dunant hun enige vakantiemogelijkheid. De tocht is goed
verlopen en er deden zich geen onverwachte problemen
voor. Onder leiding van een arts en hoofdverpleegkundige
zuster K.P. Geleijnse is een 46-koppige bemanning van
het Rode Kruis druk in de weer geweest om het de mensen
zo goed mogelijk naar de zin te maken en de nodige
verzorging te geven. De mensen van het Rode Kruis doen
dat belangeloos.
Voor de heer J. P. Geldof uit Oost-Souburg is het al de
zeventwintigste keer dat hij met de Henry Dunant een
tocht maakt. „Ik ben degene die het langst meegaat met
dit schip", zegt hij. De heer P.G. Paardekooper uit
Vlissingen daarentegen vaart voor de tweede keer mee.
Als oud-vrijwilliger van het Rode Kruis noemt hij de
tochten van de Henry Dunant „een evenement dat zonder
vrijwilligers niet mogelijk zou zijn. Het is tenslotte geen
peuleschilletje wat ze moeten doen."
'ERNEUZEN De Zeeuwse patiëntenvereniging 'Samen Beter' staat zeer afwijzend
egenover de Patiënten Klachten Commissie (PKC), een onafhankelijk orgaan dat klachten
an (ex)ziekenhuispatiënten in Zeeuwsch-Vlaanderren gaat behandelen. De PKC werd
rrijdagmiddag in de burgerzaal van het Terneuzense stadhuis officieel door burgemeester C.
)ckeloen geïnstalleerd.
'ijdens een perscommuniqué onmid-
lellijk na de installatie van de com-
nissie maakte het bestuur van 'Sa-
nen Beter' bij monde van secretaris
il. Hendriks, zijn onvrede kenbaar,
'olgens mevrouw Hendriks is de
;eeuws-Vlaamse (ex)patiënt niet ge-
iiend met 'een informatiebureautje
vaar alle deskundigheid ontbreekt'.
Samen Beter' is van oordeel dat
;odra het gaat om klachten van me-
lisch-technische aard, de onafhanke-
ijkheid van de PKC ophoudt. De
:ommissie is namelijk niet bevoegd
>m klachten over het medisch hande
en van vrij-gevestigde specialisten te
leoordelen. „Die klachten worden
lan doorgespeeld aan de klachtenon-
lerzoekscommissie van het betrok
ken ziekenhuis. Een vrij langdurige
jrocedure, die voor de patiënt in veel
'evallen een teleurstellend resultaat
op zal leveren", aldus mevrouw Hen
driks.
De patiëntenvereniging valt ook over
de hoge drempel' van de PKC. „De
patiënt moet zijn klacht in het zieken
huis deponeren en dat lijkt ons niet de
juiste weg". Verontwaardigd is me
vrouw Hendriks over het feit dat de
patiëntenvereniging niet is aange
zocht om een vertegenwoordiger voor
de PKC te leveren. „Het is nu een club
juristen geworden", zegt ze.
De patiëntenvereniging vindt dat pa
tiëntenklachten alleen goed behan
deld kunnen worden door een regio
naal klachtenbureau, dat is samenge
steld uit vertegenwoordigers van ge
zondheidszorginstellingen. Maar dat
is iets waar de ziekenhuisbesturen
nog steeds niet aan willen, aldus
mevrouw Hendriks.
Oud-vrijwilliger van het Rode Kruis de heer P. G. Paardekooper in de salon van de 'Henry Dunant'.
l§ta|